De tio “svensk-bidragen” i ESC 2012

2012-03-23 (fredag)

Schlagerpinglan: Som säkert de flesta redan vet vid det här laget så är det hela tio bidrag i Eurovision Song Contest 2012 som har en eller flera svenska låtskrivare bakom sig. Här nedan ser ni en liten sammanställning av bidragen, i den ordning jag personligen för tillfället rankar dem:

Bidragen i ESC 2012 med svenska låtskrivare:

  • Sverige: “Euphoria“, Loreen (semi 2)
    (Thomas G:son, Peter Boström)
  • Norge: “Stay“, Tooji (semi 2)
    (Tooji, Figge Boström, Peter Boström)
  • Irland: “Waterline“, Jedward (semi 1)
    (Nick Jarl, Sharon Vaughn)
  • Storbritannien: Love Will Set You Free“, Engelbert Humperdinck (final)
    (Martin Terefe, Sacha Skarbek)
  • Malta: “This Is The Night“, Kurt Calleja (semi 2)
    (Johan Jämtberg, Mikael Gunnerås, Kurt Calleja)
  • Italien: “L’Amore È Femmina (Out Of Love)“, Nina Zilli (final)
    (Nina Zilli, Christian Rabb, Kristoffer Sjökvist, Frida Molander, Charlie Mason)
  • Cypern: “La La Love“, Ivi Adamou (semi 1)
    (Alex Papaconstantinou, Björn Djupström, Alexandra Zakka, Viktor Svensson)
  • Grekland: “Aphrodisiac“, Eleftheria Eleftheriou (semi 1)
    (Dimitri Stassos, Mikaela Stenström, Dajana Lööf)
  • Azerbajdzjan: “When The Music Dies“, Sabina Babayeva (final)
    (Anders Bagge, Johan Kronlund, Sandra Bjurman, Stefan Örn)
  • Spanien: “Quédate Conmigo (Stay With Me)“, Pastora Soler (final)
    (Antonio Sánchez, Thomas G:son, Erik Bernholm)
  • (Källa: eurovision.tv)

    Schlagerpinglan: Samtidigt som jag är väldigt glad för de många svenska framgångarna i de olika ESC-uttagningarna så kan jag inte låta bli att känna ett visst vemod. Meningen med ESC kan inte ha varit att nästan en fjärdedel av de tävlande länderna ska vända sig till samma land för att hämta sina bidrag. Förhoppningsvis är detta bara ett extrem-år som leder till att de flesta länderna inser att man bör eftersträva egenproducerade bidrag.

    Andra bloggar om: , ,

    Mer från Schlagerpinglan i samma kategori:


    10 kommentarer till “De tio “svensk-bidragen” i ESC 2012”

    1. Kerstin

      Här kommer mina topp tio.

      1. Sverige
      2. Norge
      3. Cypern
      4. Storbritannien
      5. Irland
      6. Malta
      7. Grekland
      8. Spanien
      9. Italien
      10. Azerbajdzjan

      Som jag tidigare skrivit så tycker jag personligen det är dötrist med en europa tävling i musik där svenskar skrivit en fjärdedel av bidragen även om dom i just tävlingsögonblicket tävlar för det land dom skrivit bidraget till men jag vill ha känslan av landskamp.

    2. Rickard

      Här kommer min tio i topp

      1. Azerbajdzjan
      2. Italien
      3. Sverige
      4. Grekland
      5. Cypern
      6. Norge
      7. Storbritannien
      8. Irland
      9. Spanien
      10. Malta (sist med god marginal)

      Håller med Kerstin om att tävlingen inte är like intressant när Sverige ställer upp med vart fjärde bidrag.
      Jag står fast vid mina åsikter. En har gått igenom. Det återstår några regleringar innan jag är nöjd:

      1. 50/50 i juryröster (check)
      2. Låtskrivare och artister ska endast få representera sitt hemland (kvarstår)
      3. Länder ska sjunga på sitt språk (kvarstår)
      4. Liveorkestern ska återinföras (kvarstår)

      Man kan ju alltid drömma och den sista punkten har jag mer eller mindre gett upp på!

    3. Rickard

      Anledningen till att Italien kommer så högt upp är att jag fortfarande inbillar mig att de inte ändrat låten från Italienska till engelska! För vem kan vara så dum att man gör det, och inte inser kraften i italienskan som språk….

    4. Micke

      Ja du Rickard vår tio i topp stämmer inte riktigt överens men i övrigt är vi överens om det mesta. Håller med om rubbet: Liveorkester, sjunga på det egna språket och att låtskrivare och artister bara ska få representera det egna landet. Har ändå förståelse för att en del vill sjunga på engelska för vissa land vinner ju på det. Italeien är dock ett av de land som definitivt förlorar på det.

      Vad gäller din första punkt är jag dock nästan beredd att gå längre ändå. Om någon kom till mig och sa att jag får bestämma: Ska vi bara ha telefonröst eller bara jury hade jag definitivt valt det senare. Jag förstår iofs tanken med telefonröstning men satan vad tråkigt det blir. Jag menar vilka är det som ringer? Barnen givetvis och då har vi fått en junior Eurovision till. Vill dock inte säga att jag absolut bara vill ha jury men telefonröstning får inte ha det slutliga ordet som jag ser det.

      Har en topp 42 lista och går jag efter den kommer inte speciellt många av de tio svenska låtarna särskilt högt.

      6. Sverige
      10. Italien (helt på din linje Rickard. Med italiensk text 1-3 någonstans)
      11. Grekland
      15. Storbritannien
      16. Spanien
      28. Malta
      29. Azerbajdzjan
      33. Cypern
      37. Irland
      41. Norge

      Visste inte att så många hade svenskt ursprung så tack för informationen Schlagerpinglan. Tack och lov har ingen svensk varit med och fingrat i Österrikes låt i alla fall då: PUST

    5. Kerstin

      Håller inte riktigt med grabbarna här i de 4 punkterna Rickard tog upp. Tycker att det är bra som det är nu med 50/50 jury och folkets röster. Tror att för att intresset för ESC ska förbli högt måste folket känna sig delaktiga och att de har något att säga så att det blir den folkfest det är idag. Där var vi dock eniga ingen av er vad jag förstod ville slopa telefonröstning helt. Den andra punkten är vi som sagt redan överens om sedan tidigare. Den tredje punkten om att det ska bli en regel att man ska sjunga på sitt språk det vill jag däremot inte jag tycker det är ok som det är nu att det är valfritt. Att återinföra liveorkester vill jag inte heller. Många moderan poplåtar som t.ex Norge, Irland, Cyperns och inte minst vårat egna bidrag skulle förlora mycket. Dom bygger på ett modernt popsound som inte skulle komma fram i ESC, följden skulle bli att dessa typer av bidrag inte skulle fungera lika bra och att det skulle gå mot en annan typ av musik i ESC. Jag gillar att ESC följer trenden och tiden och att det finns plats för all typ av musik.

    6. Rickard

      Micke: Nä överens om låtarna verkar vi inte vara, men i alla fall om hur tävlingen bör se ut! Jag drev faktiskt 100% juryröster innan och i en idealisk värld skulle jag stå kvar vid det! Tyvärr är det som Kerstin säger risk att tävlingen kommer föra en slumrande tillvaro om inte folk får vara med och påverka. Men jag kan tänka mig att om det är helt lika mellan två bidrag så ska juryrösterna väga tungre, vilket inte är fallet idag!

      Kerstin: Jag förstår precis hur du resonerar. Jag vill dock ha tillbaka lite kvalite i tävlingen och att det inte blir en vanlig mainstream tävling a la MTV format eller liknande! :)

      ps: haha ja det är väl tur att inga svenskar skrivit Österrikes i alla fall! :P

    7. Isabell

      TACK! Jag gillar verkligen din sida! Är själv en “schlager-nörd” och läser & lyssnar gärna på dina inlägg. Härligt att få allt samlat på en sida & läsa kommentarer från olika om bidragen m.m. :) Blir stolt över att så många svenskar är inblandade i olika länders bidrag. Förstår att det aldrig kommer att bli som förr med typiska inhemska låtar från varje land. Gillar dock Kroatien, Serbien mfl som fortsätter sjunga på sitt språk, även Estland har en härlig ballad. Mmm…gillar ballader och mäktiga röster :) , men även upp tempo-låtar. Huvudsaken att rösten håller!

    8. Micke

      För mig handlar det om två saker. Det som jag själv vill och det jag tycker ska vara. När det gäller att jag vill ha tillbaka liveorkestern handlar det mycket om nostalgi. Det är mer levande och ger mer men precis som Kerstin säger kan det vara svårt för en del typer av musik idag.

      Rickards punkt 2 och 3 handlar för mig dock inte om nostalgi utan borde vara självklart tycker jag. Låtskrivare och artister ska självklart representera sitt eget land och inget gränsöverskridande. På samma sätt med att sjunga på eget språk.

      På Rickards punkt 1 angående röstningen köper jag Kerstins resonemang. Folkfesten skulle få sig en törn om det bara var en jury som röstade. Mitt problem med telefonröstning är dock att det blir snedbelastat. Som sagt det blir barnröstning. Med tanke på det vill jag ha 50-50 med jury med utslagsröst. När jag säger jury pratar jag inte om en liten grupp på 4 pers eller liknande utan självklart en stor jury.

      En helt annan sak. Det verkar som om nästan alla är inställda på att Loreen ska funka jättebra i Eurovision. Så tänker även jag men jag börjar undra lite när jag kollar alla de som lagt upp sina 42 topp, 20 topp, 10 topp och liknande. När man kollar igenom dem nämns knappt Loreen överhuvudtaget. Undrar om det är ett tecken på att vi hoppas för mycket trots allt.

      Håller med Isabel om att Serbien och Kroatien har starka låtar

    9. davve

      Jag tycker det är upp till länderna och artisterna själva att välja om de vill sjunga på engelska eller egna språket. men det går inte att komma ifrån att eurovision alltid vad väldigt orättvist upplagd innan språkreglen infördes. och innebärde ofta att irland och storbritannien fick automatiska topp5 placeringar varje år.

      orkester tror jag vi kan glömma. det skulle göra att många artister helt skulle skippa eurovision eftersom modern musik är svår att genomföra med enbart orkester.

      Sen tycker jag resonemanget med språket kan vara ganska löjlig ibland. med tanke på att de vinnande låtarna och de i topp5 till 90% de senaste 10 åren har haft engelskspråkiga texter. ofta skriks det på artisterna att de ska sjunga låtarna på originalspråk och sen när det är dags för eurovision så kommer dessa låtar bland de sista eller inte änns till final.

    10. Schlagerpinglan

      @Rickard, Precis som du så tyckte jag om det när det var live-orkester, 100% juryröster, egna bidrag och bidrag på ländernas språk men… jag kan nog gå med på en del förändringar för att hålla intresset uppe för ESC.

      Folket behöver nog vara involverade för att ESC ska få någon TV-tid och orkestern kan jag faktiskt klara mig utan. Vad gäller språket så hoppas jag fortfarande att tillräckligt många ska våga tävla på sina egna språk utan att de är tvingade till det.

      Bidrag som har rötter i det egna landet vad gäller låtskrivare och artister tycker jag däremot låter som både bra och genomförbart. Är det landskamp så är det.

      Vad gäller Italien så hoppas jag lika innerligt som dig att Nina kommer att sjunga en helintaliensk version av sitt bidrag i finalen, men tyvärr så tror jag inte att det blir så. :/

      @Micke, Tack. Var i valet och kvalet om jag skulle skriva “svensk”-inlägget eller ej. Vissa vet ju redan detta men man ska ju inte förutsätta att alla vet allt. Bättre att råka återupprepa saker än att hoppa över något väsentligt. :)

      @Isabell, Tack själv för den trevliga kommentaren. :) Roligt med likasinnade, hoppas du hittar mer intressant att läsa längre fram när vi börjar gå igenom bidragen ett efter ett.

      @davve, Håller helt med dig vad gäller språkvalet. Jag vill att så många som möjligt tävlar på sina egna språk men tycker likväl att valet ska vara fritt. Personligen älskar jag låtar på främmande språk men vissa låtar behöver faktiskt förstås för att komma till sin rätt och som du säger engelskspråkiga bidrag HAR större framgång.

    Lämna en kommentar