Schlagerpinglan: I går släppte EBU siffrorna för hur tittarna och jurygrupperna rangordnade alla de tävlande bidragen i Eurovision Song Contest 2013. Hur resultatet blev i den andra semifinalen ser ni här nedan medan lite slutsatser och länkar till alla semifinalens uppträdanden finns längre ner på sidan.

Hur tittarna och juryn rankade bidragen i Semifinal 2 ESC 2013:
Slutresultat Teleröster Juryröster
1. Azerbajdzjan (139 p.) 1. Rumänien (4,78) 1. Malta (3,40)
2. Grekland (121 p.) 2. Grekland (5,00) 2. Azerbajdzjan (4,60)
3. Norge (120 p.) 3. Azerbajdzjan (5,28) 3. Grekland (5,55)
4. Malta (118 p.) 4. Norge (5,50) 4. Norge (5,80)
5. Rumänien (83 p.) 5. Schweiz (7,00) 5. Georgien (6,05)
6. Island (72 p.) 6. Bulgarien (7,44) 6. Finland (7,05)
7. Armenien (69 p.) 7. Malta (7,78) 7. Armenien (7,15)
8. Ungern (66 p.) 8. Ungern (8,39) 8. Island (7,40)
9. Finland (64 p.) 9. Island (8,61) 9. Israel (7,95)
10. Georgien (63 p.) 10. Finland (8,89) 10. San Marino (8,40)
11. San Marino (47 p.) 11. Armenien (9,44) 11. Ungern (8,55)
12. Bulgarien (45 p.) 12. San Marino (9,47) 12. Albanien (9,10)
13. Schweiz (41 p.) 13. Georgien (9,89) 13. Rumänien (9,70)
14. Israel (40 p.) 14. Israel (10,67) 14. Makedonien (9,75)
15. Albanien (31 p.) 15. Albanien (11,78) 15. Lettland (9,90)
16. Makedonien (28 p.) 16. Makedonien (12,22) 16. Schweiz (10,65)
17. Lettland (13 p.) 17. Lettland (13,28) 17. Bulgarien (10,75)
(Källa: eurovision.tv)

Slutsatser man kan dra från den andra semifinalens röstsiffror:

  • Snabb-analys:
    Juryn och tittarna var endast överens om sex av de tio finalisterna i denna semifinal, se nedan. Medan juryn ville ha vidare Georgien, Armenien, Israel och San Marino till finalen så hoppades tittarna på Rumänien, Schweiz, Bulgarien och Ungern. I slutändan fick de med sig vars två favoriter, vilket får ses som en rättvis lösning.
  • Bidragen som både tittarna och juryn ville ha till final:
    Azerbajdzjan: “Hold Me“, Farid Mammadov (tittare=3) (jury=2)
    Grekland: “Alcohol Is Free“, Koza Mostra & Agathon Iakovidis (tittare=2) (jury=3)
    Norge: “I Feed You My Love“, Margaret Berger (tittare=4) (jury=4)
    Malta: “Tomorrow“, Gianluca Bezzina (tittare=7) (jury=1)
    Island: “Ég á Líf“, Eythor Ingi / Eyþór Ingi Gunnlaugsson (tittare=9) (jury=8)
    Finland: “Marry Me“, Krista Siegfrids (tittare=10) (jury=6)
  • Bidragen som varken tittarna eller juryn ville ha till final:
    Albanien: “Identitet“, Adrian Lulgjuraj & Bledar Sejko (tittare=15) (jury=12)
    Makedonien: “Pred Da Se Razdeni“, Esma & Lozano (tittare=16) (jury=14)
    Lettland: “Here We Go“, PeR (tittare=17) (jury=15)
  • Bidragen som juryn uppskattade mer än tittarna:
    Malta: “Tomorrow“, Gianluca Bezzina (tittare=7) (jury=1)
    Georgien: “Waterfall“, Nodi Tatishvili & Sophie Gelovani (tittare=13) (jury=5)
    Armenien: “Lonely Planet“, Dorians (tittare=11) (jury=7)
    Israel: “Rak Bishvilo“, Moran Mazor (tittare=14) (jury=9)
    San Marino: “Crisalide (Vola)“, Valentina Monetta (tittare=12) (jury=10)
  • Bidragen som tittarna uppskattade mer än juryn:
    Rumänien: “It’s My Life“, Cezar (tittare=1) (jury=13)
    Schweiz: “You And Me“, Takasa (tittare=5) (jury=16)
    Bulgarien: “Samo Shampioni“, Elitsa Todorova & Stoyan Yankoulov (tittare=6) (jury=17)
    Ungern: “Kedvesem“, ByeAlex (tittare=8) (jury=11)
  • Schlagerpinglan: I resultatlistorna ovan har jag markerat de bidrag som delade juryn och tittarna allra mest. Störst skillnad såg man när det gällde Rumänien, där Cezar var tittarnas favorit men juryn placerat bidraget väldigt långt ned. Detsamma gällde bidragen från Schweiz och Bulgarien, men i de fallen gjorde juryns låga poäng att båda missade finalen, vilket aldrig blev fallet med Rumänien. De bidrag som delade åsikterna åt andra hållet var främst Georgien och Malta men där var tittarna tillräckligt generösa med poängen för att det skulle räcka till final för båda.

    Precis som i den första semifinalen så håller jag med tittarna i några fall (Rumänien 1:a och Ungern till final) och juryn i andra fall (Bulgarien sist och San Marino till final) så återigen får jag hylla 50/50-systemet. 🙂

    Om Kroatien var det stora, besvikna jury-frågetecknet för mig i den första semifinalen så får jag ju säga att juryns låga poäng till Rumänien var denna semifinals motsvarighet. Det hade varit väldigt intressant att veta hur juryn resonerar när de gör sina bedömningar och vad de egentligen lägger störst vikt vid. Nåja, i det här fallet räddade ju tittarna resultatet så det löste ju sig till slut i alla fall. 😉

    Andra bloggar om: , , ,

    Mer från Schlagerpinglan i samma kategori:


    5 kommentarer till “Jury- och tittarröster i andra semifinalen av ESC 2013”

    1. Rickard

      Även här är jag mer överens med juryn med undantaget Ungern! Speciellt när det gäller Rumänien! Där hade jag gärna gått helt på deras linje och sett den missa final! 🙂
      Konstigt att tittarna inte uppskattade Malta mer! Lyckopillret Gianluca! Trodde det var omöjligt att motstå honom! Även San Marino, Georgien och Israel! För borde juryn fått all makt! 😉

    2. Micke

      Har faktiskt inga som helst kommentarer om detta hur märkligt det än kan låta 🙂 Däremot så gjorde jag en ÅRETS BÄSTA LISTA innan tävlingen efter vad jag trodde och sa att jag skulle lägga ut en även efter tävlingarna. Nu gör jag det. 50 olika punkter som jag tycker:

      Årets argaste: “Amandine Bourgeois” (Fransyskan tog sig an scenen och ESC på ett helt annat sätt än de vanligtvis stomatolleende artisterna. Ganska befriande faktiskt)
      Årets bloggerska som tillsammans med besökarna på hennes blogg förhöjt ESC ytterligare: “Schlagerpinglan” (Jag bugar och tackar)
      Årets bästa gitarrer: “Definitivt från Litauens bidrag” (Synd bara att de inte fick ihop det övriga i samma klass)
      Årets bästa nyhet: “Trenden med att länderna alltmer vågar tävla på sitt eget språk igen bara fortsätter”
      Årets bästa video: “Contigo hasta el final, El sueno de morfeo, Spanien”
      Årets comeback: “Bonnie Tyler, Storbritannien”. En storstjärna i ESC. Wow!
      Årets dansare: “Alla som klarar sig ifrån att utföra robotdans”
      Årets duo: “Esma & Lozano så udda och otajmade under hela tiden innan finalen men sedan går de in i finalen och tajmar precis allt och blir en verkligt samspelt duo. Att låten inte räckte till är en annan sak”
      Årets fel i manus: “För femtiotolfte gången Marija Šerifović som vann för Serbien 2007 med “Molitva är inte lesbisk. Hon är ihop med skådespelaren Slavko Kalezic. En supergroda som stackars Josephine Sundström genom manus fick ur sig”
      Årets glädjespridare: “Tveklöst Greklands kiltbeklädda snubbar”
      Årets grupp: “El sueno de morfeo, Spanien”
      Årets hade vi inte tillhört en viss organisation hade vi gått till final: “Schweiz” (Är tyvärr övertygad om att finalplatsen rök helt på grund av organisationen de tillhör. Malin Roos sjuka resonemang är tyvärr inget undantag)
      Årets hederspris: “Kroatien” (Så otroligt, jädra uppfriskande härligt med ett land som vågar gå mot strömmen. All respekt i världen till detta land)
      Årets hon borde vara självskriven många år framöver nu: “Josephine Sundström” (I mina ögon även ett av två mycket bra alternativ som programledare i nästa års “inför esc panelen”. Niklas får en john blund skiva och ett års meditationskurs i Sri Lanka som avskedspresent och Malin får en The best of uptempo-låtar 1990-2013 och ett års stressbehandling hos Alexander Bard någonstans långt ifrån mig)
      Årets höjdpunkt: “När Montenegros astronauter äntligen lämnade scenen”
      Årets i särklass klantigaste, fulaste och mest idiotiska uttalande: “Malin “uptempo” Roos” (Hennes ord om Schweiz bidrag får en att undra över hennes hur gammal hon är egentligen: Blöjåldern borde ju vara ett passerat stadie tycker man “Jag älskade Schweiz bidrag men sen fick jag reda på att det var Frälsningsarmen som framförde den och då sjönk den för mig”. Det är inte mycket numer som upprör eller förvånar mig men detta uttalande från fröken uptempo får det absoluta bottenpriset för årets ESC. Att hon sedan dessutom försvarar det gör ju inte saken bättre)
      Årets karraktär: “Lynda Woodruff/Sara Dawn Finer” (Helt lysande förutom när hon sjöng “The winner takes it all”. Frågan är om hon inte där gjorde slut på ett helt års förbrukning i Sverige av bromsolja . Synd)
      Årets koreografi: “Mannen i glasburen under Azerbajdzjans bidrag”
      Årets kräkmedel: “Det ryska bidragets video” (I särklass det vidrigaste jag sett i ESC någonsin. Inte ens Losec hjälper)
      Årets kvinnliga artist: “Anouk, Nederländerna” (En röst, en kvinna, en utstrålning som måste fått övriga deltagare att börja undra över vad de överhuvudtaget gjorde där)
      Årets låt: “Birds – “Anouk, Nederländerna”
      Årets låtskrivare: “Alla som vågar skriva på sitt eget språk. Respekt”
      Årets låttext: “L’Enfer Et Moi” – Frankrike. (Vilket betyder “helvete och jag” på svenska. Snacka om att gå utanför ramarna i ESC 🙂 )
      Årets textrad: “Something” -Litauen: (Because of my shoes I’m wearing today, One is called Love the other is Pain. SVÅRSLAGET 🙂 )
      Årets mamma när måste vi vara hemma ikväll: “Lettlands dagistrio”
      Årets manliga artist: “Eyþór Ingi Gunnlaugsson, Island” (Han kom, han sågs, han segrade. Tyvärr dock bara på Schlagerpinglans blogg där vi förstod storheten med mannen och hans bidrag. Övriga Europa är bara att beklaga)
      Årets mellanakt: “Petra Mede inklippt i gamla klipp från förr”
      Årets mysfaktor: “Kedvezem, Ungern”
      Årets mäktigaste upplevelse: “Inmarschen som inledde finalen” (Hur många här tror att vi sett detta för sista gången i ESC? Ingen! Trodde väl det. Helt enkelt en lysande idé)
      Årets nervösaste: “Erik Saade” (Inget omt om killen men tyvärr helt fel i rollen han tilldelades. Han sa några riktiga grodor som givetvis var en följd av hans osäkerhet)
      Årets profil: 1: “Petra Mede” (Så bra så bra. det enda lilla man kan klaga på var att hon möjligen artikulerade för mycket but who cares. Hon rodde hela apparaten i hamn som få före henne)
      Årets profil 2: “Andrius Pojavis” (Säga vad man vill om litauens deltagare, och många gjorde det, men killen var tveklöst en profil. En riktigt bra låt som länge tvingades släpa på en sångare med alla sorts problem, språket, ögonryckningar och jag vet inte allt. När det väl gällde fick han dock ihop det bättre än tidigare och oavsett vilket tack Andrius. ESC behöver fler som dig. Hela grejen med ESC att vi ska kunna få se allt från högt till lågt. Åter igen tack Andrius)
      Årets rekvisita: “Fläkten som blåste Carola av scenen efter bara tio sekunder och räddade showen” (Går det att lägga ett bud på den fläkten?)
      Årets scenshow: ” Koza Mostra & Agathon Iakovidis, Grekland” (så äkta så äkta)
      Årets specialeffekt: “Avstängningsknappen under Montenegros bidrag”
      Årets stora varför gjorde vi detta: “Niklas Strömstedt och Malin “uptempo” Roos Gjorde tillsammans årets Inför ESC program till något man lätt kunnat vara utan)
      Årets största besvikelse: “Tveklöst Serbien som i år bjöd på ett ljummet glas vatten istället för det finaste vin som de brukar bjuda på”
      Årets sämst klädda: “Robin Stjernberg” (Var det en tvångströja han hade på sig eller vad tusan var det för något?)
      Årets ta bort den där förskräckliga kören: “Ukraina” (Ukraina se och lär av Ungern)
      Årets tabbe: “Att avslöja vinnaren när det var flera länder kvar att rösta och på så sätt förakta både tittare och de kvarvarande länder som hade sin röstning kvar”
      Årets tråkigaste följetong: “Att man kan hyra in låtskrivare från andra länder” (Jag är inte mycket för förbud men just i detta är jag för ett förbud. Ska vi ha kvar någon äkthet i ESC är detta enda vägen)
      Årets tänk att en trummis kan rädda en hel låt: “Norges trummis” (Han griper in 33 sekunder in i låten och får rätsida på hela låten. Killen äger)
      Årets tänk att lilla jag kan förhöja en låt så otroligt: “Tjejen som körar i Ungerns låt” (Medan Ukraina bygger upp en stor kör som bara förstör för sångerskan ställer Ungern bara upp en liten blond tjej bakom ByeAlex som förhöjer precis allting i låten)
      Årets vackraste intro: “Contigo hasta el final, Spanien”
      Årets vackraste språk: “Som alltid italienskan”
      Årets vad vore låten utan scenshowen: “Azerbajdzjan” (Om landet fuskat med röstningen vet jag inget om men att deras pallplats till stor del berodde på scenshowen är jag övertygad om)
      Årets varför utstrålning betyder så mycket: “Georgien” (En lysande låt med två lysande sångare men ändå fattas någon magi)
      Årets vi borde ha varit i final: “Kroatien, San Marino och Schweiz”
      Årets växare: “L’Enfer Et Moi, Frankrike”.
      Årets är det samma låt vi uppträder med: “Robin och hans dansare” (Innan finalen hade priset gått till Esma och Lozano, Makedonien men de gjorde ett jättelyft. Det gjorde inte Robin och hans dansare)

    3. Micke

      Undrar om någon orkar läsa igenom 🙂

    4. Daniela

      Micke, jodå det är väl klart att vi läser. 😉 Som vanligt en väldigt intressant lista, som jag dessutom faktiskthåller med om till 90 %. Det som jag själv skulle byta ut på listan är nog främst årets låt. Birds i all ära, många år hade den absolut varit årets ESC-låt för mig, men i år fanns det ju en annan låt som för mig var och förblir i en alldeles egen klass. Vilken jag syftar på vet du säkert vid det här laget! 🙂 Även följande punkter skulle jag justera:
      Årets glädjespridare: Maltas Gianluca
      Årets höjdpunkt: Islands och Finlands finalplatser
      Årets sämst klädda: Serbien
      Årets växare: Norge
      Årets är det samma låt vi uppträder med: Georgien (tack vare att magin som jag hela tiden saknat infann sig live)

      Roligt annars att Sverige fick en liten men välförtjänt “revansch” i och med jurypoängen! Annars har jag inte heller så mycket övrigt att tillägga om dem, förutom att speciellt resultatet från den andra semifinalen var aningen överraskande med Rumänien respektive Malta i topp. Visserligen inte oförtjänt i något av fallen, men likväl inte heller någt jag hade tippat på förhand.

    5. Micke

      Daniela: Du får så gärna läsa så 🙂 Nej jag tror inte jag vet vilken som var din favorit i år. Just kiding 🙂 Kul att du håller med om så mycket av det jag skrev. De saker du tar upp där skiljer sig inte så mycket från mig de heller. Jag hade fem favvislåtar som jag hade enormt svårt att ta ut någon speciell favvis av så jag kunde lika gärna ha skrivit Island precis som du. Förutom dessa två var det även Grekland, Spanien och Italien. För mig var årets glädjespridare grekerna men ditt val är definitivt inte fel. Vad gäller sämst klädd så var nog Serbien näst värst för mig efter Robin. Vad gäller Finland så tror jag du och jag vet var vi har varandra där nu. Hoppas innerligt att Finland tar tillbaka förlorad mark nästa år och åter igen blir number one för Micke i Norden. Vad gäller Georgien så kan jag helt enkelt inte lösa den gåtan. Tycker låten är grymt bra och de sjunger lika bra men vad är det som gör att magin trots det inte vill infinna sig.

    1. Lämna en kommentar


                     

                     

         





    Musik bloggar Blogglista.se