Malta Schlagerpinglan: På lördag är det dags för det andra landet att utse sitt bidrag till Eurovision Song Contest 2015. Den 22:a november avgörs nämligen “Malta Eurovision Song Contest 2015“, Maltas nationella uttagning av ESC-bidrag.

Innan dess ska de 14 finalisterna utses genom semifinalen den 21:a november och här nedan hittar ni det mesta man behöver för att förbereda sig inför showen, inkl. allmän fakta och röstningsregler, bidragen och deras artister och låtskrivare samt länkar till bidragen och intervjuer med artisterna.

Jag har även markerat 14 av bidragen med ett maltesiskt hjärta, vilket symboliserar de bidrag jag personligen (för tillfället) hoppas tar sig vidare till final.

Allmänt om “Malta Eurovision Song Contest 2015”:
I semifinalen, den 21:a november, tävlar 20 bidrag.
I finalen, den 22:a november, tävlar 14 bidrag.
Programledare vid båda showerna, som sänds från JESC-2014-arenan Malta Shipbuilding i Marsa, är Daniel Chircop och Lyona Xuereb Gatt.
Båda showerna sänds live via tvm.com.mt/live kl. 20:45 (CET).
Varken den vinnande artisten eller låtskrivarna kan bytas ut men däremot så har de möjlighet att byta ut hela eller delar av låten innan den skickas till Wien.
Semifinal-startfältet, startordningen, bidragen och låtskrivarna (& länkar till intervjuer):
1.Home“, Lyndsay Pace
(Boris Cezek)
(escXtra-intervju) Malta
2.Could Have Been Me“, Iona Dalli
(Philip Vella)
(escXtra-intervju)
3.Still Here“, Franklin
(Alexander Rybak)
(escXtra-intervju) Malta
4.Rush“, Christabelle
(Elton Zarb, Muxu)
(escXtra-intervju) Malta
5.Fandango“, Jessika
(Philip Vella, Gerard James Borg)
(escXtra-intervju) Malta
6.Closed Doors“, Chris Grech
(Chris Grech, Edward Mifsud, Peter Borg, David Cassar Torreggiani)
(escXtra-intervju) Malta
7.12, Baker Street“, Karen DeBattista
(Jan van Dijck, Emil Calleja Bayliss)
(escXtra-intervju)
8.Something In The Way“, Daniel Testa
(Måns Ek, Charlie Mason)
(escXtra-intervju)
9.Breakaway“, Glen Vella
(Kevin Borg, Simon Gribbe)
(escXtra-intervju)
10.Stop Haunting Me“, Raquel
(Elton Zarb, Muxu)
(escXtra-intervju) Malta
11.Take Me As I Am“, Domenique
(Aidan O’Connor)
(escXtra-intervju)
12.The One That You Love“, Lawrence Gray
(Elton Zarb, Lawrence Gray)
(escXtra-intervju) Malta
13.It’s OK“, Deborah C
(Elton Zarb, Muxu)
(escXtra-intervju) Malta
14.Close Your Eyes“, Danica Muscat
(Elton Zarb, Emil Calleja Bayliss)
(escXtra-intervju) Malta
15.Secretly“, Corazon
(Corazon)
(escXtra-intervju) Malta
16.Beautiful To Me“, L-Aħwa
(Erik Anjou)
(escXtra-intervju) Malta
17.Warrior“, Amber
(Elton Zarb, Muxu)
(escXtra-intervju) Malta
18.Chasing a Dream“, Trilogy
(Joe Julian Farrugia, Paul Abela)
(escXtra-intervju) Malta
19.Once In A While“, Dominik
(Elton Zarb, Rita Pace)
(escXtra-intervju) Malta
20.Love and Let Go“, Ekklesia Sisters
(Philip Vella)
(escXtra-intervju)
Gästartist vid semifinalen, 21:a november:
Federica Falzon (JESC 2014: “Diamonds“)
Gästartist vid finalen, 22:a november:
Conchita Wurst (ESC 2014: “Rise Like a Phoenix“)
Röstningsregler:
Vid båda showerna har 6 jurymedlemmar 86% av makten och telerösterna 14%.
Skulle det bli oavgjort räknas telerösterna bort.
De 14 bidrag som får högst poäng går vidare till finalen den 22:a november.
(Källor: tvm.com.mt och escXtra.com)

Schlagerpinglan: Så här innan man sett bidragen framföras på scenen så är det lite svårt att veta vad man kan förvänta sig. Som tur är så har allt (förhoppningsvis) klarnat tills finalen och även om inte “de bästa” bidragen tar sig vidare så lär det likväl bli en riktigt trevlig final, då nivån på årets låtar är ganska hög. I alla fall med Eurovision-mått mätt. 🙂

Ska man tro oikotimes.com så står det mellan Ekklesia och Amber, vilket inte låter helt otänkbart, men personligen håller jag (för tillfället) tummarna för Jessika, Raquel, Trilogy, Franklin… och några till. 🙂

Mer om Maltas förberedelser inför ESC 2015 hittar ni här: “Malta i ESC 2015“.

Andra bloggar om: , ,

Mer från Schlagerpinglan i samma kategori:


3 kommentarer till “Allt inför “Malta Eurovision Song Contest 2015” (21-22/11)”

  1. Micke

    Jag har lätt för att nämna tre av de sex jag inte vill ha till final och tio av de fjorton jag vill ha till final.. De övriga sju är svårare:

    De tre bidrag jag INTE vill ha till final är: “Love and Let Go“, Ekklesia Sisters (Brrr, kalla kårar rör sig över ryggen på mig. Bland det sliskigaste jag sett i ESC) “Still Here“, Franklin och “The One That You Love“, Lawrence Gray. (Båda dessa pojkar är så långt ifrån Mickes musiksmak man kan komma med sina falsettröster. Nej tack)

    MIN TOPP 10:

    1. “Closed Doors“, Chris Grech
    2. “Stop Haunting Me“, Raquel
    3. “Fandango“, Jessika

    4. “Chasing a Dream“, Trilogy
    5. “Home“, Lyndsay Pace
    6. “Warrior“, Amber
    7. “It’s OK“, Deborah C

    8. “Take Me As I Am“, Domenique
    9. “Beautiful To Me“, L-Aħwa
    10.“Close Your Eyes“, Danica Muscat

  2. Micke

    Såg en sak jag missat tidigare. Det är just den grejen som retar mig med röstningen i länderna. Jag sätter jury före teleröstning 365 dagar om året men varför kan det inte göras på rätt sätt? Först ser jag att juryn har 86% av makten medan teleröster har 14%. Kan det bli bättre? Vid första anblick är det ju precis så jag vill ha det. Kunnigt folk som har makt framför teleröstning som röstar på att han är söt eller har nån häftig rörelse eller nåt. Småtjejerna älskar detta då de kan sms:a gång på gång på gång på nån talanglös figur som de tycker är söt. Att han inte har nån sångröst döljs ju i nån robotdans, vilket ju inte påverkar dem men en kunnig jury ser självklart igenom sånt.

    Men aldrig får man vara nöjd 🙂 Läser man mer noga ser man att juryn består av 6 personer. Skojar de eller? Det är ju likadant i MF och det var en av anledningarna till att jag tröttnade på MF och skippade det. Dåligt låtmaterial och allt i samma mall var dock största anledningen 🙂 Minns en av mina första MF i mitten på 80-talet då juryn var indelad i ålder. Det fanns en jury i varje åldersgrupp bestående av 10-20 personer, vilket betydde att det var runt 100 pers eller nåt i en jury och inte löjliga 2-6.

  3. Schlagerpinglan

    @Micke, Små jurygrupper är aldrig att rekommendera, för även om dessa få människor “vet” hur bra musik låter så kan de aldrig representera mer än sin egen grupp av människor och när det gäller en sådan stor tävling som Eurovision så är det inte en fördel. Sedan finns det ju det uppenbara problemet med mutor och ju mindre antal jurymedlemmar desto större risk att det händer / blir misstankar om det och i dessa sammanhang så räcker det med en misstanke för att det ska skada tävlingen. Visst blir det enklare och billigare med en liten jury… men frågan är om man inte tjänar på det i längden om man väljer en riktigt omsorgsfullt ihopasatt samling av experter och entusiaster.

    Oj, det blev en ganska lång uppsats för att vara från mig… tydligen är jag mer engagerad av jurysammansättningar än vad jag trodde. Inte konstigt egentligen, man vill ju ha ett “rättvist” resultat. 😀

  1. Lämna en kommentar


                 

                 

     





Musik bloggar Blogglista.se