PortugalTV-bolaget RTP kommer att utse Portugals bidrag i Eurovision Song Contest 2017 genom den nationella uttagningen “Festival da Canção 2017” där 16 låtskrivare blivit inbjudna att tävla med vars ett bidrag.

Uttagningen inleds med två semifinaler, den 19:e och 26:e februari, där 50/50 tele- och jury-röster avgör vilka 4 bidrag som går vidare från varje semifinal. Även i finalen, den 5:e mars, är det 50/50 tele- och jury-röster som avgör resultatet. Jury-medlemmarna i semifinalen har blivit utvalda av RTP medan juryn i finalen kommer att bestå utav regionala jurygrupper från hela Portugal och dess öar.

Startfälten vid de två inledande semifinalerna, som ska kunna ses via rtp.pt ca kl. 22:05 den 19:e och 26:e februari, ser ni här nedan:


Festival da Canção RTP 2017” (0:29 – Feb 15, 2017)

Portugals “Festival da Canção 2017” – Semifinalerna:

Semifinal 1 – 19:e februari:
♥ “Agora”, Márcia
(Márcia)
♥ “Para perto”, Golden Slumbers
(Samuel Úria)
♥ “Poema a dois”, Fernando Daniel
(Nuno Feist)
♥ “O que eu vi nos meus sonhos”, Deolinda Kinzimba
(Rita Redshoes)
♥ “O teu melhor”, Rui Drumond
(Héber Marques)
♥ “Without You”, Lisa Garden
(Siraiva)
♥ “Amar pelos dois”, Salvador Sobral
(Luisa Sobral)
♥ “Nova glória”, Viva La Diva
(Nuno Gonçalves)
Semifinal 2 – 26:e februari:
♥ “My Paradise”, David Gomes
(Tóli César Machado)
♥ “Nunca me fui embora”, Lena d’Agua
(Pedro Silva Martins)
♥ “Ao teu olhar”, Beatriz Felício
(Jorge Fernando)
♥ “Don’t Walk Away”, Pedro Gonçalves
(João Pedro Coimbra)
♥ “Andamos no céu”, Helena Kendall
(João Só)
♥ “Primavera”, Celina Da Piedade
(Celina da Piedade)
♥ “Gente bestial”, Jorge Benvinda
(Nuno Figueiredo)
♥ “Se o tempo não falasse”, Inês Sousa
(Noiserv)
(Källor: eurovoix.com och esctoday.com)

Schlagerpinglan: Då man inte verkar kunna lyssna på bidragen i förväg så finns det inte mycket att tillägga här förutom att jag saknar Catarina Pereira (“Canta por mim” – 2010, “Mea culpa“ – 2014) samt är lite svagt misstänksamt mot den nya regel som tillåter andra språk än portugisiska i “Festival da Canção”. Men, men… håller de det bara till en lagom nivå så blir det kanske en lite mer lättsmält tävling, även om jag som sagt föredrar om länderna kan hålla sig till sina egna språk. 🙂

Mer om Portugals förberedelser inför ESC 2017 hittar ni här: “Portugal i ESC 2017“.

Andra bloggar om: , ,

Mer från Schlagerpinglan i samma kategori:


10 kommentarer till “Portugal 2017: Inför “Festival da Canção”-semifinalerna”

  1. Johanna

    Jag ser inte så många engelska sångtitlar så hoppas på att det innebär att det inte är så många engelska bidrag med:-)

  2. Micke

    Ett av de bidrag som gick vidare till final från semifinal 1. Skulle vara jädrigt kul om åtminstone någon av er här skulle vilja säga vad ni tycker om det vare sig ni tycker det är världsbäst eller världssämst. Har en anledning till min fråga. Vad jag tycker säger jag senare. Inte det som ni tror jag gör skulle jag tro men det tar vi sen 🙂

    https://www.youtube.com/watch?v=nI921ZByQY0

  3. Adri

    Micke: Det där var verkligen en hemsk låt. Jag förstår mig inte på Portugal ibland alltså… De hade en ganska bra låt som åker ut medan tre “meh” bidrag går vidare och denna röran går vidare.

    Jag hoppas innerligt den andra semifinalen bjuder på lite mer variation och att Portugal faktiskt kan rösta ordentligt. För om vinnaren är en av de fyra som gick vidare kommer Portugal helt välförtjänt få det svårt.

    Det är en sak när låtar är gammaldags, det kan vara lite trevligt 🙂 Men i Portugal är det som en helt annan dimension. Varje år de deltar består deras final av en majoritet ballader som verkligen plockar det sämsta från det förflutna. 5-6 av de 8 låtar som deltog igår var en smör-fest och lät som introt till en 90-talssåpa.

    Portugal kan bättre. Utanför ESC kan ju Portugal musik, vad är det som gör så att de inte kan delta med ett värdigt bidrag?

  4. Micke

    Tack för svaret Adri. Ska iväg på spelning imorgon och allt förarbete är klart och min kära dama är på fest så jag har tid över o slänger ut grejer här 🙂 Du pratar om hemsk låt Adri. Jag får nog många emot mig nu men go ahead kick my ass 🙂 Den absolut värsta låt jag någonsin hört överhuvudtaget är den jag lägger ut här. Tror det är en 80-tals låt eller möjligen tidigt 90-tal. Det är i alla fall ett bra sätt att få huvudvärk på. En gång i tiden var jag ihop med en dama som älskade den. Det höll inte emellan oss och vem vet, kanske hade låten med det att göra. Björn Kjellman gjorde en gång en underbar imitation av den här. Han låg i samma tonläge i över två minuter genom både vers och refräng. Jädrar vad jag skrattade. Enda gången jag haft nöje av den låten. Så nu kanske ni inte vill prata med mig mer men här kommer tidernas värsta låt:

    https://www.youtube.com/watch?v=3JWTaaS7LdU

  5. Micke

    Angående Portugal. Tar den där låten lite senare ifall någon mer svarar. Jag älskar Portugal i esc. My biggest heroes. De kör sitt eget race och vägrar anpassa sig efter någon påklistrad mall. I alla tider har jag hållt tummarna för fyra saker, vilket bara är två numera då Turkiet inte är med. Jag har alltid hållit tummarna för bästa låten i mina öron och ögon, för Sverige, för Turkiet och för Portugal. I år blir det tyvärr bara för bästa låt och Portugal. Jädrar så jag alltid hoppats på att Portugal skulle få till något riktigt, riktigt bra

    Fick just ett tips här från en som säger sig ha hört de övriga låtarna. Vet inte hur det ska ha gått till men så sa han i alla fall och dessutom sa han att det i semifinal 2 finns ett riktigt bra bidrag. Jädrar så jag hoppas han har rätt

  6. Adri

    Micke: Nej. Den där är ju grym. Filmen den var med i var dock helt värdelös, och när jag ser musikvideon kan jag bara se den filmen framför mig och det är ju tråkigt. Det är en 90-talslåt 🙂 från 1992

    Jag vill dock poängtera att även om jag verkligen gillar versionen du länkat ovan så tycker jag originalet med Dolly Parton är bäst!

    Men det hör också till saken att jag älskar ju de stora kvinnorösterna på 90-talet som sjöng lååånga toner i en stor ballad som är så utomordentligt smörig. Jag kan älska smörig 90-talsmusik, men då är det av nostalgiska skäl. Jag är så svag för nostalgi. Men när jag lyssnar på låtarna som Portugals final består av är det snarare som att jag fylls av ett mörker, för oftast ligger det inte en vidare kärleksfull produktion bakom den heller utan som jag skrev ovan har de verkligen plockat det sämsta med musiken från förr.

    Denna låt som du länkade, Celine Dions “My heart will go on” och Toni Braxtons “Un-break my heart” är exempel på samma typ av låt. Jag gissar att du avskyr alla tre då, medan jag gillar det verkligen. Stora kvinnoröster sjunger 90-talsballad med låååånga toner som växer långsamt tills sista refrängen då de tar i från botten i sig själv. Magiskt. Inget jag lyssnar på regelbunden basis dock, men sätts låten igång så låter jag den gå.

    (Men det är också vad som kallas guilty pleasure för jag lyssnar ju bara på det bakom stängda dörrar, för de har ju inte åldrats med värdighet direkt)

    Men får jag fråga vad du tyckte om den hemska, hemska låt från Portugal ovan då? (Som trots sin hemskhet fortfarande är bättre än Spaniens låt, och bättre än Marios låt i Spaniens final. Dåligt år för Spanien.)

  7. Micke

    Ok det lär väl inte vara någon annan som svarar då 🙂 Min syfte med detta var att kolla vad folk tycker om operaröster. Jag är som sagt hårdrockare in i själen men samtidigt – Jag älskar opera. Men det finns inget ställe inom musik där kvinnor dominerar så fullständigt. Män ska bara hålla sig undan som jag ser det 🙂 Jag gillar den portugisiska låten i sig. Hon har väldigt bra röst och med sopraner istället för dessa kastrerade män hade det blivit riktigt bra tror jag. Synd på något som kunde ha blivit bra. I januari var jag på både hårdrockskonsert och på opera. Så ska det vara 🙂

    Älskar “My heart will go on”. Det är för mig något helt annat Adri. Whitney tycker jag personligen är primalskrik. Toni Braxtons är också bra. Som jag sagt till dig lyssnar jag på nästan allt. Vissa stunder kan jag gå helt in för 40-tals musik för att ta ett exempel. Det finns bra i allt

    Vad tycker du förresten om min favvis i Moldavien? Hade fyra andra men de försvann. Sedan kom då den här som bara växer och växer. Jag älskar flower Power musik och den är verkligen inne i det med moderna fernissa

    https://www.youtube.com/watch?v=w082LqRd5SQ

  8. Adri

    Micke: Jag håller helt med dig om att jag föredrar kvinnliga operaröster än manliga.

    Aha, där ser man. Jag trodde verkligen att många ansåg “My heart will go on”, “I will always love you” och “Un-break my heart” vara samma material. För mig är det i alla fall det. Väldigt bra. Dock så är “I will always love you” överskattad, för Houston har lämnat efter sig bättre låtar. (The Greatest love of all” främst, som absolut många känner till men som fortfarande verkar finnas i skuggan av “I will always love you”)

    Din favorit i Moldavien då? Det är faktiskt en av mina två favoriter. Ingen deltagare i Moldavien har någon chans på jätte-imponerande placering på min ESC-topplista så som jag ser det. Men två höjer sig lite mer än andra och det är “Hey mamma” och “Join us in the rain”. Problemet med “Join us in the rain” är att den låter extremt mycket “musikal”. Jag har svårt för musikaler. Men absolut en av de två jag kan godkänna från Moldavien 🙂 Tror den är helt chanslös på vinst på lördag dock!

  9. Schlagerpinglan

    @Micke, Jag har lyssnat på den portugisiska låten nu och kanske inte helt oväntat så har jag en liten annan uppfattning där. Jag gillar ju låtar som “It’s My Life” (Cezar, Rumänien 2013) och “Illusion” (Krassimir Avramov, Bulgarien 2009) och har absolut inget emot de manliga, ljusa tongångarna utan kan tvärtom tycka att det är lite behagligt. Kvinnliga operaröster har dock en förmåga att få till ljud som jag uppfattar som direkt obehagliga och lite “för mycket” men det finns undantag i båda fallen. 🙂 Låten i sig verkar dock behöva några lyssningar till för i nuläget var det nog inget för mig.

  10. Micke

    Tack för svar pinglan och även Adri om jag glömde säga det förut. Viktigt för mig. Jo, jag har lärt känna dig lite under de här åren så jag hade hyfsad koll på hur ditt svar skulle bli 🙂 Vet inte varför vi ser så olika på det här med manliga och kvinnliga röster inom opera. Kanske rent av så simpelt som att du är kvinna och jag är man med allt vad det innebär. Min dama tycker om den här portugisiska låten det var lite därför jag undrade också 🙂

  1. Lämna en kommentar


                 

                 

     





Musik bloggar Blogglista.se