ESC 2017 Schlagerpinglan: Här följer en presentation av ett av bidragen som tävlar i Eurovision Song Contest 2017, inklusive länkar till bidraget, låttexten, intervjuer, relevanta infosidor och mycket mer.

Genomgången inleds med lite information om landets ESC-medverkan genom tiderna och avslutas med en titt på oddslistan samt mina personliga åsikter om bidraget och dess chanser i Kiev. Se samlingssidan för hela samlingen med alla de övriga ländernas presentationssidor:

Sverige
Land: Sverige deltagit 56 gånger – vunnit 6 gånger:
1974, 1984, 1991, 1999, 2012 och 2015
TV-bolag: SVT se eurovision.tv för landets hela ESC-historik
Debutår: 1958 Alice Babs kom 4:a av 10 med “Lilla Stjärna

Sveriges ESC-bidrag och resultat sedan
två-semifinals-systemet infördes 2008:
2016: If I Were Sorry“, Frans (Melodifestivalen 2016) 5:a i finalen
2015: Heroes“, Måns Zelmerlöw (Melodifestivalen 2015) 1:a i finalen
2014: Undo“, Sanna Nielsen (Melodifestivalen 2014) 3:a i finalen
2013: You“, Robin Stjernberg (Melodifestivalen 2013) 14:e i finalen
2012: Euphoria“, Loreen (Melodifestivalen 2012) 1:a i finalen
2011: Popular“, Eric Saade (Melodifestivalen 2011) 3:a i finalen
2010: This Is My Life“,
Anna Bergendahl
(Melodifestivalen 2010) 11:a i semi 2
2009: La Voix“, Malena Ernman (Melodifestivalen 2009) 21:a finalen
2008: Hero“, Charlotte Perrelli (Melodifestivalen 2008) 18:e finalen



Sveriges ESC-2017-bidrag: “I Can’t Go On”, Robin Bengtsson

Lyssna på Sveriges Eurovision-bidrag & lär känna artisten:

Bidrag: I Can’t Go On final-framträdande / officiell videostudioversiontext
Fler tolkningar: deltävlings-framträdande: originalversionlive i Londonlive i Tel-Avivlive i Amsterdamlive i Madrid
Artist: Robin Bengtsson twitteryoutubeinstagramfacebookwikipediaeurovision.tv
Video-intervjuer: Intervju av eurowizja.org (7:22 – 3:e maj)
Intervju av Good Evening Europe (6:25 – 1:a maj)
Intervju av eurovision.tv (2:37 – 20:e april)
Intervju av Eurovision Radio International (6:10 – 10:e mars)
Se intervjuer av wiwibloggs och esckaz vid förfesterna i:
London, Tel-Aviv, Madrid
Snabbpresentationer: “Get to know”-video (av Eurovision Belgium)
Speeddejt med Robin Bengtsson” (av Schlagerprofilerna)
Backstage in Kiev” (av Eurovision.tv)

Startnummer: nr 1 i Semifinal 1 (9:e maj)
Låtskrivare: David Kreuger (t&m), Hamed “K-One” Pirouzpanah (t&m), Robin Stjernberg (t&m) (d.v.s. ett av årets många “svensk-bidrag“)
Uttagning: Efter en lång nationell uttagning, bestående av fyra deltävlingar och en Andra chansen, så var det den 11:e mars dags för finalen av den svenska nationella ESC-uttagningen där 11 internationella jurygrupper hade 50% av makten och de svenska tittarna de övriga 50 procenten. Tittarna föredrog Nano men det var juryfavoriten Robin som vann. Läs mer om finalen av “Melodifestivalen 2017″ här: “Resultatet: Finalen av Melodifestivalen 2017“.

Reaktioner på bidraget (på engelska) & Odds:

ESC Bubble-video
(olika reaktioner på bidraget)
escxtra.com
(inkl. teamets betyg)
wiwibloggs-video
(reaktion på bidraget)
Odds (2017-05-07): Vidare till final (plats 1 av 18) & topp-3 (plats 3) av de 42


Åsikter och spekulationer om Sveriges bidrag och chanser i Eurovision 2017:

Schlagerpinglan tycker: Till final SverigeSverigeSverigeSverigeSverige Betyg: 3 / 5
Alla har vi ju våra egna upplevelser som färgar hur vi tolkar det vi hör och ser. I mitt fall så blev det tyvärr så olyckligt att det enda jag såg när bidraget först framfördes i Melodifestivalen var ett påfluget killgäng som med ovårdat språk vägrar acceptera ett nej och fortsätter att förfölja en, vilket naturligtvis inte var tanken med scenshowen men likväl gav mig dåliga vibbar. Lyckligtvis har jag sedan dess kunnat tolka om det hela och börja uppskatta själva scenframträdandet för vad det är: genomtänkt och snyggt in i minsta detalj. 🙂

Likväl, som helhet så är det lite för finputsat och ointressant för att bli en riktig favorit hos mig, men klart godkänt får den då det trots allt är en helt OK låt som presenteras på ett lite annorlunda sätt. Eftersom den även tävlar i den, enligt mig, lite svagare semifinalen så hamnar den t.o.m. bland mina tio främsta där vilket innebär att jag kommer att kunna sitta och heja på Sverige, vilket alltid gör det hela lite roligare. 🙂

Schlagerpinglan tror: Till final
De senaste sex åren så har Sverige hamnat i topp-fem fem gånger och vunnit hela två av de gångerna. Detta är ett riktigt imponerande resultat och frågan är om vi kommer att fortsätta på det spåret eller om Robin Stjernberg (14:e-placerad som sångare 2013 med “You” och en av låtskrivarna bakom “I Can’t Go On“) är den gemensamma nämnaren som ger oss en mer blygsam (men likväl helt godkänd) placering.

Jag tror faktiskt att det kan gå riktigt bra för Sverige i år igen då det är en lättsmält låt som sätter sig ganska lätt och som kombinerats med ett scenframträdande man kommer ihåg. Nu vill jag inte gå händelserna i förväg och börja spekulera om exakt hur bra det kan gå utan nöjer mig med att fastslå att jag är övertygad om att Robin kommer att gå vidare till finalen. Heja Sverige! 🙂

Andra bloggar om: , , ,

Mer från Schlagerpinglan i samma kategori:


28 kommentarer till “Inför ESC 2017: Sverige – “I Can’t Go On” – Robin Bengtsson”

  1. Johan

    Nu du Micke! Äntligen får du recensera ditt favoritbidrag i detalj 😀

    För min del var den svenska finalen också en besvikelse. Vi kunde ta ut svängarna och skicka Nano, bjuda på något inhemskt och unikt: Jon Henrik, eller köra det tråkiga, grådaskiga P4-popbidraget. Vi valde det sista, oturligt nog. Sverige börjar bli ett ganska förutsägbart land i ESC, precis som Azerbajdzjan.

    Bidraget i sig är inte alls dåligt – det är ett hyfsat bra popnummer med en duktig artist och ett ganska kul nummer. Refrängen sätter sig snabbt, verserna följer ett ganska skönt gung och scenshowen är minnesvärd. Jag är ganska övertygad om att det kommer gå ganska bra för Sverige, även om en fjärdeplats enligt oddsen är väl i överkant. För många av oss som nu hört bidraget x antal gånger i mello och på radion blir det ganska snabbt en tjatig historia, vilket är ganska typiskt för popbidrag i den här kategorin. För de som kommer höra detta för första gången tror jag däremot att det kommer generera mycket positiva åsikter från fans och jury. Finalgaranterad, men sen får vi se hur långt det räcker. Självklart håller jag en extra tumme för mitt hemland, men det här är långt från det bästa vi skickat – och med det sagt fanns det en drös bidrag jag hellre sett att vi skickat.

    Betyg: Nu hamnar det på 6/10, men då är det pga att jag hört den så otroligt många gånger.

    Sveriges bästa bidrag: Jag älskar jazz, och en av mina favoritkompositörer inom jazzgenren är Bill Evans. Han gjorde en hel del samarbeten med denna fantastiskt skickliga sångerska (den absolut skickligaste sångerskan vi någonsin skickat), och vad händer? Vi nollas. Helt förkastligt. Förvånad är jag dock inte för kompositionen i sig är ganska svår: Många oväntade ackordsbyten som inte följer klassiska kadenser som exempelvis Portugals bidrag gör. Men för mig är det så otroligt vackert och som nämns i låten – sällsamt. Det är alltså Monica Zetterlunds “En gång i stockholm” jag pratar om. Loreen får andraplatsen ;).

    Sveriges sämsta bidrag: Tja, jag vet vad Micke kommer svara här och nu kommer vi inte att klaffa helt i alla fall! För mig faller det nog på “fyra bugg och en coca-cola”, eller “Boogaloo” som den engelska versionen heter. Riktigt uselt bidrag, och trots 80-talets allmänna tramsighet i popvärlden så tog det här nya nivåer på något sätt.

    Sveriges glädjepiller: Det finns få låtar som verkligen sätter igång den inre landskämpen inom oss som “När vindarna viskar mitt namn”. Jag vet inte hur många förfester jag varit på som resulterat i burdus allsång till detta underbara bidrag när någon avbrutit den generiska spotify-kön med Pontare. Hans framträdande 2000 var dessutom mitt första riktiga ESC-minne.

  2. Micke

    Ja visst är det härligt Johan 🙂 Nej du ärligt talat är det otroligt mycket roliga att recensera bra eller uthärdliga bidrag.

    Jag börjar med tre frågor till er som följer MF. 1. Hur är det ens möjligt att Loreen och “Statements” missar final? 2. Hur är det överhuvudtaget ens möjligt att Nano och “Hold on” inte är Sveriges representant till ESC 2017? 3. Hur kan ett bidrag vi hört i minst 348 tidigare versioner vara Sveriges representant till ESC 2017

    Jag släpper nu detta med Nano, Loreen och andra bra bidrag i årets MF och koncentrerar mig på det jag helst hade sluppit att koncentrera mig på ett bidrag och en artist som saknar precis allt. Jag har lovat Pinglan och er övriga här att inte kommentera Sveriges bidrag förutom när hon går igenom bidraget. Nu är vi där så håll för öronen nu 🙂 Jag kommer nu att vara mer kritisk än jag någonsin varit eller någonsin kommer att vara igen. Därför menar jag allvar nu alla vänner här. Om ni gillar Sveriges bidrag 2017 så läs inte vidare nu. Finns inget jag mindre vill än att göra någon illa. Men vi är här för att recensera och så ska jag nu göra.

    Det räcker med att se de första 25 sekunderna innan dansarna kommer in för att förstå att detta är en kille i fullständig avsaknad av DET. Tyvärr tror jag andra också insett det och därför slänger de in dansare som ska ta uppmärksamhet från de värsta bristerna. Har ni någonsin tittat på detta och tagit bort dansarna runt omkring? Gillar ni Robin så vad ni än gör inte det. Ledsen Robin jag vill dig inget illa, du har en helt ok röst men precis allt du gör ser onaturligt ut. T.o.m när han ska rätta till sina kläder ser det ut som att han borde träna i två månader till.

    Jag hoppas att du inte läser detta Robin för det är inget fel på din röst och kan du hitta nån stil som passar dig bättre så har du alla möjligheter. Önskar dig all lycka i världen Robin men för guds skull någon i din närhet måste leda dig rätt.

    Men det är inte Robin som är det största problemet med det här bidraget utan det är själva det skapade verket som osar det mest misslyckade någonsin från Sverige alltså 2013. Det inte bara osar, det stinker och jag kan inte begripa hur detta verk än en gång kan komma upp då kopior florerat runt i år i minst 300-400 exempel.

    Jag har hoppat av MF som ni kanske vet och det är just den strömlinjeformade stilen i allt som ligger bakom. Nja jag kan faktiskt också erkänna att jag började bli utskrattad för att jag kollar på “dyngan.” så länge man tycker musiken är ok kan man stå ut men när man inte ens har det längre så finns inget kvar. Värst har det alltid varit när jag kommit ned till mina musikvänner i Österrike som har gjort sport av att håna Sverige i ESC genom att lägga bidragen genom åren bredvid varandra och jämföra tempohöjningar, växlingar och precis allt. Enligt dem är Sverige lättast av alla länder i ESC är hitta bland bidrag för de låter alltid likadana eller har väldigt stor likhet. Tyvärr håller jag med dem.

    Varje år hoppas jag på något nytt så även i år men då möts jag av detta fullständiga kad………… Jag har lovat mig själv att aldrig mer se ESC om detta trots allt skulle vinna. Är jag så dålig förlorare? Inte alls men detta har infiltrerat MF som jag en gång älskade och om detsamma skulle hända i ESC då finns det inget kvar för mig. Då håller jag mig till musik jag gillar istället.

    Jag har en hel sida nedskriven om brister i bidraget men jag känner att jag inte orkar vara grinig. Känner att det blivit för mycket bara det här. Jag älskar musik och jag är, utan skryt, känd för att respektera allas musiksmak men ibland blir det bara för mycket. Släpper det här nu. Gillar ni Sveriges bidrag så har ni all rätt i världen att göra det. Skit i mig jag är ingenting mot er smak. Kör på allihop 🙂

    Tidernas bästa Svenska:
    Här handlar det om två bidrag och jag har funderat ett tag nu men kan inte bestämma mig så jag kopierar båda och liksom lottar in vilken. Har inte en susning om vilken jag lägger in nu men om det är den lugna så kan ni veta att den andra var 11 år senare. Om den andra så alltså 11 år bakåt för den lugna 🙂
    https://www.youtube.com/watch?v=CBsfXTol8oM

    Tidernas sämsta Svenska:
    Alltså det här är så dåligt så jag skulle kunna sitta en hel vecka och snacka om skavanker och liknande hos detta. Avstår dock eftersom det är svenskt och med respekt för de som kan tycka om detta. Hur som helst ett av historiens tre sämsta ESC-bidrag:
    https://www.youtube.com/watch?v=vtjdTPnCcu0

    Tidernas tack för att ni fick mig på gott humör:
    Tyvärr är ju inte direkt Sverige ledande vad gäller ESC när det gäller att leverera bidrag som får en på gott humör. Fick fundera väldigt, väldigt länge innan jag kunde besluta mig för vilket bidrag jag skulle välja här. Till slut föll jag för detta bidrag. Åtminstone lite för mungiporna att gå upp för
    https://www.youtube.com/watch?v=3-pJLY7-Kdk&feature=youtu.be

    Borde ni ha skickat i år:
    Min första reaktion när jag fick höra vinnarbidraget var ärligt talat ett gapskratt. “Samma jädra skit som vanligt”, tänkte jag. Att det fanns minst sex bra bidrag i MF 2017 hade jag inte räknat med så min chock blev än större. Allt hade gått bättre för mig än vinnaren men hur som helst denna skulle ha vunnit:
    https://www.youtube.com/watch?v=JB9eOhXytFE

  3. Adri

    Till Sveriges “försvar” så ville den svenska tv-publiken skicka Nano. Av dem två är jag glad att det blev Robin Bengtsson då Nano verkligen var en usel artist (“Hold on” var en bra låt dock!)

    Vi hade en grym final med Mariette, Jon Henrik/Aninia, Lisa Ajax, Ace Wilder och Wiktoria med flera!

    Vinnarbidraget blev ett mittemellan bidrag!

    Robin är en grym artist, och framför allt grym sångare. Framträdandet är sjukt snyggt. Men låten är ju den svaga punkten här! Den känns alldeles för polerad.

    Här på bloggen verkar majoriteten vara i ett enormt anti-läger, eller placera honom i toppen. Jag är mittemellan. Om man ska betygsätta varje faktor bara för att göra min åsit klarare tänker jag såhär:

    Sångröst: 8/10
    Artisteri: 7/10
    Framträdande: 9/10
    Låt: 6/10

    Så sammanfattat: Robin förtjänade mer.

  4. Micke

    @Pinglan om du tycker jag gick för hårt fram så bara ta bort det. Jag lovar dig jag tar inte illa upp. Jag har varit här så länge nu att du vet att detta inte kommer att upprepas, att det är lindrigt sagt unikt att jag går så här hårt fram.

    Bara ta bort det om du så vill. Lovar på min framtida grav att det är helt ok för mig

  5. Adri

    Bästa svenska bidrag genom tiderna: Hade varit Mariettes “A million years” om den vann i år, men jag får väl ta Loreens 2012 års låt “Euphoria” eller One More Times “Den vilda” från 1996 🙂 Euphoria var en av de bästa “helheter” som vart i ESC. Artist, låt, visuella framträdande etc etc. ALT klickade. “Den vilda” är bara ett riktigt mysigt bidrag, och jag älskar Nanne Grönvall (Guilty Pleasure).

    Sämsta: Det finns ganska många dåliga. Men tre i egen kass klass: “Satellit” från 1979, “Beatles” från 1977 och som Micke säger, “You” från 2013.

    Glädjepiller: Kanske ett lite oväntat val men… “Never let it go” från 2002. Den glädjen de tre sångerskorna visar är så häärligt!

    Borde vi skickat i år: Ni som läst mina inlägg här, gissa tre gånger!
    .
    .
    .
    “A million years” med Mariette är det bästa som NÅGONSIN deltagit i Melodifestivalen.

  6. Schlagerpinglan

    @Micke, Missförstånd uppstår lätt när man inte ser varandra utan bara läser texten men jag hoppas att de som läser din text förstår att du inte är ute efter att attackera någon utan endast helt enkelt verkligen inte gillar bidraget. 🙂

    Sedan ett kort svar på dina frågor.
    1. Det kändes inte som någon sammanhängande låt.
    2. Något saknades, kanske ett riktigt bra framträdande, så den magi som ett sådant bidrag behöver uppstod aldrig (i alla fall inte för mig, jag har hört det motsatta från andra).
    3. Det fungerar. 😉

  7. hej

    Jag såg en intressant analys på Dagens nyheter, om vänner och fiender och “obesvarad kärlek” i Eurovision. http://www.dn.se/kultur-noje/har-ar-eurovisions-vanner-och-fiender/
    Tvärtemot vad jag trodde har Azerbajdzjan gett 2,52 poäng mindre till Sverige än genomsnittet 2000-2016. Kanske en markering till TV-bolaget i Azerbajdzjan att inte välja så mycket svensk-skrivna låtar.

    Men angående svenska låten hoppades jag ända sedan jag hörde “tjuvlyssningen” på att “Hold on” skulle vinna. Den här låten är lite som Robin Stjernbergs förra mellolåt på det sättet att den är väldigt safe. Jag ser gärna den som en finalist, även om den inte hotar min topp 10 för tillfället

  8. Micke

    @Pinglan, skönt att du inte tog illa upp. Grejen att det blev lite fel utifrån som jag först hade tänkt det. Min tanke var att angripa bidraget och i utkanten också ta upp att jag tycker Robin saknar det. Tänkte jag skulle börja med Robin för att sedan koncentrera mig på det primära. Väl där kände jag dock att jag helt enkelt inte orkar. Är så urless på allt med Sveriges bidrag så jag orkade inte skriva mer och skickade iväg det.

    När jag sedan läste igenom det insåg jag att det nu istället verkade som att det var Robin jag gav mig på. Inget kan vara mer fel. Robin har något om han bara kan hitta rätt i stil och allt. Bidraget däremot har absolut ingenting. Ber om ursäkt till Robin för det var inte dig jag ville ge mig på.

    Tack för svaret på frågorna hur som helst Pinglan. Hade jag inte väntat mig 🙂

    Nu finns inte Sverige längre för mig i ESC 2017. Endast 41 bidrag kvar så oroa er inte för mina kommentarer 🙂

  9. Micke

    @Johan, “En gång i Stockholm” är grymt vacker. Snacka om att det verkar som om Portugal har den som mall i år 🙂

  10. Adri

    Micke: Jag förväntade mig faktiskt en ännu brutalare sågning och till skillnad från hur du själv ser det tycker jag det framstod ganska tydligt att det inte var Robin du gav dig på!

    (Håller förövrigt med dig om Loreens “Statements”. Hennes duell-partner i Andra Chansen var också bra så jag är inte alltför grinig för han förtjänade också final, men grejen är att Loreen borde gått direkt till final, hon borde inte ens mellanlandat i AC.)

  11. Johanna

    Alltså jag är fortfarande irriterad över att den här skiten kunde vinna Melfest men om man bortser från det nu. Jag tycker detta är Sveriges sämsta bidrag någonsin utan stor konkurrens. För första gången kommer jag inte att stödja mitt eget land i ESC. Jag bryr mig faktiskt inte alls hur det går för Sverige så länge den inte vinner. Men visst kan inte Europa ha så brutalt dålig smak?

    Han sjunger en upptempo-låt men inte kan inte dansa, Han ser ut som en stel robot och han unnar sig inte ens ett leende. Låten är dock det som är det värsta av allt. Den har vi ju hört ca 1000 ggr och dessutom är minst hälften av dem bättre än detta. När den kommer på radion byter jag kanal eller stänger av. Den är tjatig och strömlinjeformad som få. Och Scenshowen är det absolut fjantigaste jag sett på väldigt, väldigt länge.

    Jag rankar den som plats 39 av 41 och hoppas att oddsen har tokfel. Den kommer självklart gå till final istället för någon som faktiskt har en bra låt dock….

    (Är jag för hård PInglan får du ta bort detta)

  12. Johanna

    För övrigt älskade jag Robins låt från 2016- den hade gärna fått vinna det året! Ville bara säga att det mest är den skitdåliga låten jag inte kan med- speciellt inte när jag vet att han KAN göra bra låtar.

  13. Schlagerpinglan

    @Johanna, Jag plockar bort väldigt många kommentarer från bloggen men jag tror inte att du behöver oroa dig över att råka ut för det. 🙂 Det är inte för att man skriver att man ogillar ett bidrag (hur starkt man än uttrycker det) som jag reagerar utan det är när rejält otrevliga människor, som enbart verkar vara ute efter att vara elaka, ger sig på artisterna, er som kommenterar och mig personligen.

  14. Kerstin

    Jag är förbaskat stolt över Sverige i ESC. Ok denna låt är varken något mästerverk eller unik men nog tusan är den fullt godkänd. Tillsammans med det snygga framträdandet så tycker jag detta är ett av det bästa bidragen i år. Jag kommer definitivt hålla mina tummar för Robin och hoppas på en mycket fin placering i finalen. Betyg 4/5.

  15. Mikaela

    Robins låt var min favorit så jag är glad att den vann. Men när jag väl lyssnar på texten under jag att den är ganska fattig. Man behöver inte sjunga om trauma eller livets mening, men visst borde man kunnat vaska något bättre än kvinnligt utseende.

    Jag är rätt säker på att Nano hade floppat komplett i Eurovision. Med Robin tror jag vi har god chans på nedre delen av topp 5.

  16. Micke

    @Adri tur då att jag inte orkade längre 🙂 Blev bara less på det jag skrev om Robin. Energin försvann totalt sen när jag tänkte “Varför ska jag slösa min tid på ett så fruktansvärt, uselt bidrag.”

    Om Nano, Mariette, Zlatan Ibrahimovic, Inga Nöjen, Pelle Pilot eller vilken jäkel som helst har bättre chans eller inte skiter jag fullständigt i. Skäms bara så enormt över att få höra samma bidrag för 348 gången inom MF och nu tyvärr även i ESC.

    Jag vill rikta en fråga till Johanna om det är ok för henne. Du säger att det är första gången du inte kommer att hålla på Sverige. För min del är det så att jag håller på det land som har bästa bidraget. As simple as that. Men till frågan. Du tycker detta är Sveriges sämsta någonsin. För mig är det näst sämsta genom alla tider för bidraget 2013 är näst intill oslagbart i den kategorin. Vad tycker Johanna om bidraget 2013? 🙂

  17. Johanna

    @micke Jag tycker faktiskt att “You” var rätt vinnare år 2013 och att den är på övre halvan av alla bidrag Sverige skickat (inte för att jag gjort någon definitiv ranking men jag gillar låten) Andra dåliga låtar Sverige skickat är “Popular” och “Hero” för att nämna några….och “Beatles” var väl ingen höjdare heller….Hursomhelst så tycker jag att Stjernbergs låt var bra. Dock fanns det lite att önska vad gäller artisten.

  18. Johanna

    Och vad gäller att stödja sitt land menar jag mest att samtliga låtar vi skickat tidigare under min livstid har varit ok åtminstone. Med det inet sagt att jag haft de som favoriter för det har jag knappt aldrig. Men har varit såpass att man hoppats gå till final och nu hoppas jag inte ens det…..

  19. Adri

    Till skillnad från några hårda kommentarer här tycker jag framträdandet är riktigt bra faktiskt. Det är det bästa i hela bidraget tycker jag!

    Alla som deltar i ESC försöker ju ha någon gimmick eller dylikt som gör de mer minnesvärda. Ok, alla har inte det men alla borde ha det för det värsta man kan vara i det här sammanhanget är ju lättglömd.

    Då tycker jag att rullbanden är en bra idé för det tar inte över allt (som tex Rysslands låt 2016 eller Rumäniens låt 2014 där mer eller mindre hela framträdandet var ett försök att sticka ut) och det är inte heller för litet.

    När bidragen har för små “minnesvärda moments” blir det nästan lite skämskudde. Jag har tre riktigt usla exemel från ESC på när folk velat sticka ut, men de har misslyckats totalt:
    – Moldavien 2014: Sångerskan slet av sitt löshår
    – Tjeckien 2015: Sångerskan kastade sina skor i låtens klimax
    – Tjeckien 2016: Sångerskan släppte ut sitt hår under låtens höjning (och för att göra det hela ännu mer poänglöst gjorde hon det dessutom när kameran inte ens var riktad mot henne)
    OBS! Jag gillar alla dessa tre låtar, detta var bara kritik riktat mot framträdandena.

    Så då tycker jag Sveriges rullband-dans är den perfekta mellanvägen för att bli ihågkommen mellan “Kasta skor som Tjeckien 2015” och “Kommunicera med ochh glida på en skärm som Ryssland 2016”.

    Så jag tycker att h*n som ligger bakom framträdandet är den som nästan ska få mest credd 🙂 även om jag som sagt också gillar Robin.

  20. Micke

    @Adri, jag håller med om att rullbandet var en bra ide för då ser det ju nästan ut som att Robin är dansant.

    Obs att detta inte var något hån eller något skämt. Det var seriöst menat

  21. Adri

    Micke: Du vet vad dem säger: “fake it till you make it”

    Så om Robin inte kan dansa (vilket han själv säger att han inte kan) så får man väl ta till andra medel för att få fram rörelse! 🙂

    Well done, koreograf!

  22. Micke

    Helt överens med dig där Adri. Man får göra det bästa av situationen. Men som jag sa Adri titta inte på det hela när du har raderat dansarna. Jag har gjort det och det är lindrigt sagt avslöjande. Men det är ändå inte det som det ska handla om. Det ska handla om låt och sång. Han håller när det gäller sång som jag ser det. Låten däremot har jag lindrigt sagt inga snälla ord att säga om.

  23. Johanna

    Om man inte kan dansa finns dock bättre vägar: Låt bli att sjunga en dålig danslåt och satsa på något mer stillastående typ “Constellation Prize” som var riktigt bra!

  24. Micke

    @Johanna “right on target”

    Det är det jag försökt säga här ovan. Killen har en framtid någon måste bara leda in honom på rätt väg för det här är en avtagsväg han förr eller senare kommer att inse han inte skulle ha tagit in på.

    Men ok Johanna då är vi inte överens för en gångs skull då för Sverige 2013 är definitivt inte min grej. Kul att du hittade något i den i alla fall. I övrigt kan jag säga att jag är helt överens med dig angående “popular” eller som den hette på 80-talet då Lili och Susie sjung den “Oh mama .” Ännu ett verk där de slänger in robotdansare för att dölja brister.

  25. Daniela

    Robin fick poäng av alla de internationella jurymedlemmarna. Jag tyckte själv väldigt mycket om Nanos låt MEN jag är helt övertygad att det inte skulle komma nån vart i ESC därför att precis som en annan person har nämt här, är Nano inte den artisten som har den kompetensen än så länge. Han har själv sagt i en intervju att han tar sånglektioner och jobbar med både sig själv och sin artisteri.Good for Nano! Han passar i andra sammanhang just nu, tycker jag exempelvis när han sjöng för oss alla i kärleks demonstrationen för Stockholm i april. Det var väldigt fint och starkt gjort❤️
    Personligen tycker jag att Sverige har valt rätt i år, Robin levererar felfritt, och det hela nummret i sin helhet utstrålar kvalité. Jag har lyssnat på alla möjliga recensioner och han får väldigt bra betyg. Dessutom är det så att jag själv uppskattar artister som visar kämparglöd och det har Robin visat. Han har fått jobba hårt för att nå dit han är idag. Han kommer att göra oss stolta i år, är helt övertygad om detta.
    @Micke: jag är en som tycker att du har gått för hårt på Robin. Förstå mig rätt: liksom oss alla här på bloggen lever jag upp till de demokratiska värderingar som vi har i detta vackra land och därmed har du förstås all rätt att både recensera och tycka som du tycker. Men jag upplever att, trots att du skriver att du inte vill ge dig på Robin och så, får jag personligen som läsare det intrycket. Jag respekterar fullständigt ditt tyckande men jag ville vara ärlig med dig och säga att jag känner att du blir en anning ” too harsh ” mot just Robin. Samtidigt som jag tänker på mig själv förra året när jag debuterade här på bloggen och jag var också likadant mot Serghei Lazarev. Och detta för att jag ville sååå gärna att Svetige representerad av Frans skulle vinna! Livet är en pågående lärande resa och jag måste säga i detta sammanhang att jag är väldigt glad över att denna blogg finns för jag har lärt mig oerhört mycket om både musik men också om annat. @Micke: hopoas att du inte tar illa vid dig det jag skrev, jag vill absolut inte vara ohygglig mot dig, utan jag uttryckte det jag kände.

  26. Micke

    @Daniela jag tar inte illa vid mig. Däremot tar jag illa vid mig för att det tycks som du tagit det hårt det jag sagt. Allra helst som du missförstått det mesta av det.

    Jag tycker att Robin har en bra sångröst men han har samma problem som Nano att han saknar DET. Skillnaden är väl att Robin gör det för han har gett sig in i något han inte behärskar. Dans. Det är inte bara jag som vet det för det gör också de bakom låten och de försöker dölja det med att slänga in ett gäng dansare som ska försöka dölja det. Märkligt nog tycks de ha lyckats. De måste ha gjort det eftersom folk inte ser det uppenbara.

    Daniela min vän detta är allt jag sagt om Robin. Jag har ingenting negativt att säga om honom i övrigt. Däremot skulle du och jag kunna ta en långmiddag på 5 timmar där jag oavbrutet skulle kunna berätta om hur dåligt bidraget är i övrigt. Rent teoretiskt skulle jag det men inte i verkligheten för när jag tar en middag då är jag intresserad av det den jag äter med har att berätta, inte vad jag har att berätta 🙂

    Jag hoppas att du och andra nu förstår att det inte är Robin jag tycker så extremt illa om utan den så kallade musiken som utförs i tre långa minuter.

    Jag ger mig aldrig på personer Daniela. Det hade du vetat om du hade känt mig även i verkligheten. Jag hoppas att jag kan få dig att förstå det även här 🙂

  27. Daniela

    @Micke: när jag skrev inlägget så tänkte jag så: När Micke svarar kommer han att svara att jag har missförstått det hela. Micke jag är inte född i Sverige och svenskan är inte mitt första språk men jag talar flytande 5 språk inklusive svenska. Jag har dessutom gedigna studier inom lingvistik och kommunikation så att jag har utan tveckan förstått ditt hela budskap i dina inlägg och därmed även känslan som du förmedlar. Jag är helt övertygad om att du är en fantastisk person, det har jag förstått av det du skriver här och om du läst mitt hela inlägg då har du också förstått att jag kände ligen mig lite i ditt intensiva sätt att utttycka dig i den bemärkelse att jag blev lika på mot Rysslands bidrag förra pret. Men under ett år har de erfarenheterna gjort sitt och nu förtiden försöker jag att hålla en mjukare
    ” ton” när jag skriver men jag vet inte om jag lyckas alltid. För jag kan också vara ganska vass i tungan dessutom kan mina formuleringar på svenska “låta” annorlunda än om jag hade svenskan som ett första språk. Mina formuleringar genomgår en längre resa i min hjärna, de går först genom den rumänska hjärnan och sedan genom den svenska hjärnan! Man utvecklar fler hjärnor genom flerspråkighet! Dock lyckas jag få bukt på både mina och mina svenska medmänniskors budskap. No doubt! Believe me! Slutligen tänkte jag säga: det är bara ett antal timmar kvar till imorgon kväll! Let’s have fun! I can’t wait to enjoy this whole ESC! Det är en härlig plåga!

  28. Micke

    @Daniela min vän det finns en sak som talar det enda språk som är svårt att missförstå och det är ögonen. Du kan säga och berätta saker hur du vill men i slutänden är det ändå ögonen som avslöjar vad du menar. Där har du sanningen och där har du också det stora problemet med att föra en konversation mellan personer bakom datorer och liknande. Du säger exempelvis att du är helt övertygad om att jag är en fantastisk människa. Jag tackar och bockar för att du känner så. Det känns bra men samtidigt detta är nätet och det är inte detsamma som att träffa någon irl och se ögon mm.

    I verkligheten kan jag vara ett nättroll som är ute efter både det ena och det andra. Jag är definitivt inte det men det kan ingen veta när jag sitter här och gömmer mig bakom en dator. Jag ska berätta för dig vem jag är Daniela. Jag ser mig inte själv som någon fantastisk människa, jag har minst tusen fel, men något ingen någonsin kan ta ifrån mig är min kärlek till människan och främst kvinnan. Ja min kärlek till livet och allt i det. Kan inte ens döda en insekt utan att känna grym skuld.

    Nätet är ett lurigt ställe min vän men jag kan bara hoppas att folk tror på det jag säger och inte missförstår. Jag har tyvärr en benägenhet till svordomar alltför ofta. Irl kan folk läsa av mig och vet vad jag egentligen menar men på nätet kan det tyvärr kanske missförstås och tydas som att jag är arg. Det är jag inte. Vet knappt ens vad ordet arg betyder för det finns knappt ens i min andningsluft.

    Jag har tidigare sagt att när jag säger att jag tycker något bidrag här är en nia i betyg är det min ESC-bedömning. I verkliga musiklivet kan den nian betyda en åtta. Jag vill alltid försöka se mer positivt på bidragen än jag egentligen gör. Älskar det här med esc-bubblan så det är väl en del av det. Det är väl likadant åt andra hållet. När jag säger att jag hatar Sveriges bidrag är det bara ett uttryck inom bubblan. Hatar, jag hatar aldrig något inom musik. Inte ens i närheten.

    Det blev långt det här Daniela men jag ville förklara mig för att om möjligt undvika fler missförstånd. Hoppas vi kan göra det 🙂

    Heja Italien 🙂

  1. Lämna en kommentar


                 

                 

     





Musik bloggar Blogglista.se