Marcel Bezençon Awards 2017

2017-05-15 (måndag)

ESC 2017 Traditionsenligt så presenterades, strax före finalen av Eurovision Song Contest 2017, vinnarna av Marcel Bezençon Award 2017. (Det pris som 2002 som skapades av Christer Björkman och Richard Herrey och döpts efter Eurovisions grundare.)

För 16:e året i rad så delades det ut priser vid en liten ceremoni, som ni kan se ett videoklipp från här nedan:


The Marcel Bezençon Awards of 2017 (eurovision.tv – 5:16 – May 13, 2017)

Vinnarna av Marcel Bezençon Awards 2017:
♥ Press Award: Francesco Gabbani, “Occidentali’s Karma“, Italien
♥ Composers Award: Luísa Sobral, “Amar Pelos Doise“, Portugal
♥ Artistic Award: Salvador Sobral, “Amar Pelos Dois“, Portugal
(Källa: eurovision.tv)

Schlagerpinglan: Press Award ges till det bidrag som fått flest röster av det ackrediterade press-folket under evenemanget. Om jag hade varit på plats i Kiev så hade även min röst gått till Italiens Francesco Gabbani och “Occidentali’s Karma“, d.v.s. det bidrag som jag själv gärna hade sett som slutsegrare av hela ESC 2017.

Composers Award ges till det bidrag som fått flest röster av de deltagande låtskrivarna i finalen. Jag ser ingen anledning till att protestera mot låtskrivarnas val, men även här hade jag personligen givit priset till Italien då det inte bara är en medryckande låt utan en imponerande och träffsäker mix av komik och allvar.

Artistic Award ges till det bidrag som fått flest röster av de internationella kommentatorerna och gäller enbart det artistiska uttrycket (inte låten) och där har jag absolut inget att invända mot. Salvador Sobral hade ett speciellt sätt att framföra sitt bidrag på och förtjänar alla priser han kan få. 🙂

Mer om Marcel Bezençon Awards historia och forna vinnare hittar ni på wikipedia.

Andra bloggar om: ,

Mer från Schlagerpinglan i samma kategori:


16 kommentarer till “Marcel Bezençon Awards 2017”

  1. Micke

    En liten fråga Pinglan: När var Italien inte bäst i ESC? Det är banne mig inte ofta men vinner gör de inte ändå av någon outgrundlig anledning.

    Jag är asnöjd med Portugals seger men hade varit än mer nöjd om Italien hade vunnit som de borde ha gjort. Jag tror fortfarande att det beror på att väldigt många var övertygad om italiensk seger och därför istället lade rösterna på andra istället för att hjälpa upp dem. Italien skulle ju vinna ändå.

    För mig är och förblir Italien regenterna av ESC vilket inte minst visas av att av de sex bidrag från alla länders uttagningar som jag gillar bäst finns det fyra italienska med

    Viva l’Italia

  2. Schlagerpinglan

    @Micke, Italien har skickat en imponerande samling bidrag till ESC de senaste åren och att det inte räckt till seger något av åren är anmärkningsvärt. Det är bara att hoppas att de inte tar förlusten alltför hårt utan fortsätter att vilja vara med. Risken finns ju annars att inte tycker att de får den uppskattning de anser sig förtjäna och är nöjda med att ha sin Sanremo-festival. Men, men… Eurovision är trots allt något speciellt och förhoppningsvis uppskattar även italienarna det lite mer varierade komplimentet. 🙂

  3. Mikaela

    Rimliga val!

    Av alla låtar är det, lite förvånande, Storbritanniens som jag nynnar såhär efteråt.

  4. Adri

    Jag tycker nästan alltid Italien är bra, men jag tycker aldrig de har varit bäst (sen deras comeback… 1997 borde de vunnit med “Fiumi di Parole”.) 🙂

    Sen vet jag inte om så många håller med, men även om Salvador stack ut rejält med sitt speciella artisteri så tycker jag det var bättre under deras vinnar-repris när hans syrra sjöng med honom! Hon sjöng riktigt fint! 🙂

  5. Micke

    Har fått upp lite positiva vibbar inför fortsättningen av ESC och hur märkligt det än kan låta även MF:

    Med tanke på erfarenhet från tidigare års vinnare och hur de står mall för kommande år är det jädrigt positivt att det nu två år i rad varit vinnare som vågat sjunga på sitt eget språk. Seriösa bidrag utan massa oh oh oh oh eller la la la la har gjort avtryck och fått allt bättre placeringar. Men detta har inte påverkat glädjepillren för även dessa har tagit allt större plats.
    Ursäkta nu Demy mm jag är inte ute efter att märka er på något sätt men jag måste ändå säga att det är väldigt positivt att det märks numera i resultatlistan när det visar sig att artister väl på scen har allt annat än en sångröst. Det mest positiva av allt är att spridningen på musikstilar ökar allt mer och att kvaliteen på bidragen blivit starkare på sistone vad gäller det mesta, uptempo, ballader, glädjepiller and you name it. Nu känns det faktiskt som att vilken musikstil som helst kan vinna precis som det ska vara.

    Jag hade 12 bidrag jag tyckte riktigt bra om varav 11 gick till final. Hade ytterligare 4 bra bidrag varav 3 gick vidare. Alltså 16 bra bidrag varav 14 gick till final så vem är jag att klaga 🙂 Det enda jag i så fall kan klaga över är “HUR I HE………….. KUNDE NI MISSA FINLAND OCH HUR KUNDE SVERIGE UNDVIKA ATT BLI SIST”

    Men MF måste du väl klaga på Micke! Ja, givetvis hur de röstade fram vinnaren och vilken det blev men i övrigt blev jag positivt överraskad över det jag senare fick höra. Efter att jag hoppat MF efter 2012 har jag inte ens hört två bidrag från något av åren. Dvs till nu. Fick höra folkets verkliga vinnare “Hold on” och blev chockad över att ett så bra bidrag kunde delta i MF. Sedan fick jag höra ett till och chocken byggdes på. Sedan kom Pinglan och Adri här med bidrag o nu vägrade jag inte lyssna. Det slutade med att jag hört sju bidrag varav sex är bra. Synd bara att det enda dåliga vann.

    Finns en sak till som talar för en bra vinnare i MF 2018. En titt på 2010-talet visar på bra vinnare jämna år och dåliga mantralåtar jämna år. 2011 Erik saade, 2013 Robin Stjernberg, 2015 Måns Zelmerlöw och 2017 Robin Bengtsson har alla bjudit på texter med massa la la la och liknande långt, långt ifrån Mickes smak. Ska dock vara ärlig och säga att Måns vers är ganska bra. 2016 Frans, 2014, Sanna Nielsen, 2012 Loreen och vad ni än säger 2010 Anna Bergendal var bidrag i min smak 🙂 Nu är jag iofs långt ifrån skrockfull men ändå en kul markering 🙂

  6. Schlagerpinglan

    @Micke, Så roligt att höra att det blåser åt rätt håll, så att säga. Ett tag såg det inte så ljust ut. 😉

    Framför allt tycker jag att det är rolig att se att alla de sju bidragen (fyra icke-förkvalificerade) som framfördes till största del på annat språk än engelska ( http://www.schlagerpinglan.se/blog/2017/03/27/eurovision-2017-bidragen-pa-andra-sprak-an-engelska/ ) alla tävlade i finalen. Förhoppningsvis kan det få fler länder att våga satsa på sina egna språk. 🙂

  7. Johanna

    @micke ÄNTLIGEN någon mer som uppskattar Anna Bergendahl:-) Långt ifrån Sveriges sämsta bidrag. Snarare bland de bättre i modern tid enligt mig

  8. Micke

    @Johanna min vän vet du inte det att det är roligare att prata illa om någon än att prata gott om dom. Åtminstone tycks merparten av mänskligheten tycka det.

    Anna Bergendal är ett bra exempel på det där med att vända kappan efter vinden. Så länge det gick bra för henne blev hon så hyllad för sin fantastiska röst och jag vet inte allt. Än på dagen för semifinalen i ESC stod detta fast men plötsligt visade det sig att hon hade “misslyckats” hon missade final. Plötsligt ändrades allt. Från firad stjärna blev hon plötsligt istället totalt talanglös och låten som tidigare hade varit så mysig så mysig så blev istället tråkig som själve f……..

    Ner kommer man alltid som det sägs men Anna var sannerligen inte värd all den skit hon fick. Dels fanns ingen kritik i närheten av verkligheten. Hur kan man vara enormt bra ena stunden och bara timmen senare en nolla. Värst av allt var dock att alla glömde att Anna var en människa med vanliga känslor som man nu fullständigt sket i.

    Det är sju år sedan esc-publiken skitade ned sig själva och stackars Anna men än idag lider jag med henne. Allt jag kan hoppas är att det är bra med henne. För mig var Anna en nyttig nykomling på scen med en fantastisk röst. Lika bra innan esc-semifinalen som efter. Jag gillade låten då och gör så fortfarande

    Heja Anna

  9. Johanna

    @Micke och en sak till som bör nämnas är att Anna bara var 18 år vid tillfället. Nej då är ju årets svenska bidrag ljusår ifrån vad gäller kvalite!

  10. Adri

    Jag har alldeles för mycket fritid att döda nu pga lång ledighet. Och jag är inte på humör att stänga ESC-dörren riktigt riktigt än. Och vad gör jag då? Jo, Eurovisionrelaterade listor.

    Jag gjorde en lista på Sveriges eurovisionlåtar detta millenium 🙂 och eftersom det delvis diskuteras här i tråden publicerar jag den! 🙂 Vad jag upptäckte var att jag faktiskt ofta uppskattat Sverige. En fullkomligt överlägsen låt, elva bra låtar, tre mediokra låtar och tre kassa låtar 🙂

    1. Euphoria, 2012
    —-
    2. When spirits are calling my name, 2000
    3. Hero, 2008
    4. Undo, 2014
    5. It hurts, 2004
    6. I can’t go on, 2017 (I februari hörde jag låten första gången, men jag vet fortfarande inte helt vad jag tycker)
    7. Heroes, 2015
    8. Listen to your heartbeat, 2001
    9. Never let it go, 2002
    10. This is my life, 2010
    11. La Voix, 2009
    12. If I were sorry, 2016
    ——–
    13. Give me your love, 2003
    14. The Worrying Kind, 2007 (Tycker verkligen om The Ark, men detta är inte The Ark för mig faktiskt)
    15. Invincible, 2006
    ——
    16. Popular, 2011
    17. Las Vegas, 2005
    18. You, 2013

  11. Schlagerpinglan

    @Adri, Du är mer än välkommen att fortsätta skriva av dig här, alltid roligt att läsa. Speciellt nu när det inte händer lika mycket på nyhetsfronten. 🙂

  12. Schlagerpinglan

    @Micke och Johanna, Jätteroligt att se att det fanns de som erkänner att de gillar Annas bidrag. Själv gillade jag det inte och trodde att vi t.o.m. kunde vara på väg mot vår första finalmiss (speciellt eftersom den internationella juryn totalsågat henne). Detta fick jag ganska mycket kritik för, då majoriteten av de mail jag fick gick ut på att det var ett garanterat topp-tio-final-bidrag och jag borde stötta Anna. Detta gjorde mig väldigt upprörd i efterhand då alla de som hoppade på mig (i liten skala) senare gav sig på Anna (i stor skala) utan att låtsas om vad de tyckt bara någon månad innan. Så tack för att ni ger mig tillbaka lite hopp om att hon hade ett visst genuint stöd. 🙂

  13. Micke

    @Adri, varför ska du vara på humör för att stänga ESC-dörren? 🙂 Personligen fortsätter jag varje år att titta in lite då och då även i mellantiden. Alltid kul att se vad Pinglan hittar på och om någon annan skrivit. Brukar slänga in lite grejer själv när jag känner för det (sitt inte där och se så irriterad ut pinglan) 🙂

    Jag är en fullständig musiknörd. Spelar själv som jag berättat och nu har vi flera spelningar på G men även övrig tid finns musik ständigt med i mitt liv ESC är ju inte den musik jag prioriterar men det här är kul ändå 🙂

    Ser din lista Adri. Gör ingen ranking själv men jag kan säga att dessa 18 vinnare har för mig varit 7/½ bra låtar 2000, 2004, 2007, 2010, 2012, 2014, 2016. Den halva är 2009 som hade en bä bä vita lamm vers men en bra refräng.

    Blir överraskad själv nu när jag har med mer bra bidrag än dåliga. De dåliga är 5½. Alltså två mindre än de bra. Skillnaden är bara att de bra är just det som de låter bra men inte mer. De dåliga är dock enoooooooormt dåliga några av de. De 5½ är. 2002, 2006, 2011, 2013, 1017 Den halva är 2005 med en bra vers och bedrövlig refräng. 2017 är nästan skamligt dålig och 2013 är dubbelt så dålig som den.

    @Pinglan, jag skulle aldrig ens tänka tanken att ge mig på någon artist. Däremot bidrag och där står jag för vad jag säger. Jag vänder inte kappan efter vinden. För några år sedan var det många som hyllade mig här på bloggen för att jag hade hissat ett bidrag från första början medan andra inte begrep ett smack av det. Ju längre tiden gick ju fler gick över till min sida och jag fick många gånger höra “du hade rätt Micke, grymt du sa ju hur bra den var från första början.” Bidraget kom sedan tvåa 2014 och plötsligt verkade det som alla gillade den. Jag hade inte för en sekund en tanke att slå mig för bröstet och yla “kolla det var ju det jag sa.” Men även om jag hade haft det handlar det ju också om hur man regerar i omvänd situation.
    Bra kritik är alltid kul att få men om man kan ta emot det måste man också kunna ta emot dålig kritik.

    Två år senare fick jag exakt samma ingivelse som 2014 med det nederländska bidraget. Skillnaden var att 2014 fick jag känslan “bryr mig inte om vad ni säger den här kommer att komma på pallen.” 2016 gick det ett steg längre då var känslan från första början “hela jag vet att den här vinner. Precis som två år tidigare var alla emot mitt tips men jag visste det kroppen sagt till mig. Bara väntade att alla åter igen skulle vända och hamna på samma sida som jag men inget hände och bidraget floppade helt. Just sånt är det viktiga menar jag. Om jag kunde ta hyllningarna 2014 då ska jag banne mig kunna ta tt bli dissad 2016. Ingen som helst skillnad för mig. Har aldrig förstått varför meningen “jag hade fel” ska vara så svår att få ur sig.. Jag hade rätt 2014 och fel 2016 inte svårare än så 🙂 Bidragen jag pratar om är Tyskland. Jag gillar fortfarande studioversionen men live är det ju ett skämt. Dock inget försvar för folk gillade inte studioversionen heller men det gör jag men oavsett vilket jag hade fel.

    Det är detta som gör mig så arg, besviken och ledsen detta att folk inte kan stå för sina saker utan för att “försvara” sig själva kan de bli fruktansvärda och göra nästan vad som. Detta drabbade stackars Anna Bergendahl och det gör ont i mig än idag. Människan är rätt igenom ond påstår en del, vilket givetvis inte är sant men det finns allt för mycket ondska inom människan ochdet är rent ut sagt för jävligt.

    Sorry för mitt gnäll pinglan men ibland blir människans ondska bara för mycket Jag menar detta är en “löjlig” tävling bara. Ska folk behöva bli psykiskt förstörda för det

  14. Micke

    “Den halva är 2005 med en bra vers och bedrövlig refräng.”

    Det där blev fel. Det skulle vara 2015

  15. Adri

    Micke: Svårt att tro kanske då vår enda kommunikation skett via denna Eurovision-blogg, men jag har ett fullspäckat liv jag älskar utanför ESC så nu när årets säsong är över så är det bara för mig att gå vidare (nu kanske det låter som att jag helt tar paus från att leva under ESC, riktigt så är det inte) 🙂 Så Eurovision-dörren kommer nog stängas för denna period eventuellt men än vill jag leva kvar i den lite till 🙂 Stänger den kanske när sommaren kommer, och sen efter sommaren så börjar ju NF-säsongen i oktober-november 🙂 så det blir inte allt för lång paus för mig!

    Även jag har ju musik (och all annan populärkultur) som största intresse och jag lever med musik, dock inte på samma sätt som du gör. Jag gör inte musik själv men jag spelar andras musik, jag lyssnar på musik, jag jobbar med att spela och till stor del prata om musik (jobbar på radio).

    ESC är bara en liten procentandel av hur mitt musikintresse yttrar sig så till skillnad från vissa andra jag känner blir jag inte olycklig och tom när ESC-säsongen är över men det känns fortfarande lite tråkigt när en så lång uppladdning bara är över på en helg, om du förstår vad jag menar? 🙂 Mest därför jag stannar kvar lite till även om säsongen “officiellt” är slut, för att göra övergången till lågsäsongen enklare 🙂

    Intressant att se dina synpunkter om Sveriges bidrag också, även om jag verkligen inte håller med 100%. Till exempel anser jag att den starkaste sidan av “La Voix” är verserna 🙂

    Nu börjar kommentaren bli lite väl lång, men kan också bara påpeka att jag både trodde på och verkligen verkligen tyckte om Nederländernas låt 2014 från the very start 🙂 (då var jag dock inte lika aktiv kommentator här på bloggen, så det kanske föll under radarn) 🙂

  16. Micke

    @Adri, vem vet vi kanske skulle träffats irl istället för här med tanke på vårt stora musikintresse 🙂 Intressant att du jobbar på radio. Det gör inte jag. Har ett helt annat jobb enormt tungt ibland men ibland det bästa jobbet i världen. För att ta det kort kan jag säga att jag jobbar med människor som inte mår bra. Finns inget större än att kunna vara där för människor som behöver det. Det är väldigt mycket “hål” i jobbet så att säga med väntan och då är det musik som regerar. Skriver, planerar, lyssnar och hur mycket annat som helst. Därför trivs jag också så bra på pinglans blogg. Vi har en spelning sista helgen i maj och då ska vi faktiskt ha med två låtar från årets ESC. Gissa vilka 🙂 Ett av dem ungefär som de låter medan de andra blir väldigt upprockat.

    Hur viktigt musik är för mig kan man se genom att schlagermusiken nästan är den minst viktiga musiken av allt för mig. Jaså jag gillar den inte? Jodå gillar den skarpt men allt annat är egentligen bättre musik för mig. På så sätt kan man se var musik finns i mitt liv 🙂 Jag lägger också ned ESCi stort under mellantiden men så finns ju den här fantastiska bloggen som en viss tjej gör 🙂 Ramlar därför in emellanåt även i “vilotiden.”

    Ja då har vi verkligen olika åsikt om Malenas bidrag Adri 🙂

  1. Lämna en kommentar


                 

                 

     





Musik bloggar Blogglista.se