ESC 2018 Schlagerpinglan: Här följer en presentation av ett av bidragen som tävlar i Eurovision Song Contest 2018, inklusive länkar till bidraget i olika versioner, låttexten, intervjuer, snabbpresentationsvideo, relevanta infosidor, olika reaktioner på bidraget och mycket mer.

Genomgången inleds med lite information om landets ESC-medverkan genom tiderna och avslutas med en titt på oddslistan samt mina personliga åsikter om bidraget och dess chanser i Portugal. Se samlingssidan för hela sammanställningen med betyg och länkar till de övriga ländernas presentationssidor.

Norge i Eurovision Song Contest:

Norge
Land: Norge deltagit 56 gånger – vunnit 3 gånger: 1985, 1995 och 2009
TV-bolag: NRK se eurovision.tv för landets hela ESC-historik
Debutår: 1960 Nora Brockstedt kom delad 4:a av 13 med “Voi-voi

Norges ESC-bidrag och resultat sedan
två-semifinals-systemet infördes 2008:

2017: Grab The Moment“, JOWST (MGP 2017) 10:a i finalen
2016: Icebreaker“, Agnete (MGP 2016) 13:e i semi 2
2015: A Monster Like Me“,
Mørland & Debrah Scarlett
(MGP 2015) 8:a i finalen
2014: Silent Storm“, Carl Espen (MGP 2014) 8:a i finalen
2013: I Feed You My Love“,
Margaret Berger
(MGP 2013) 4:a i finalen
2012: Stay“, Tooji (MGP 2012) 26:a i finalen
2011: Haba Haba“, Stella Mwangi (MGP 2011) 17:e i semi 1
2010: My Heart Is Yours“,
Didrik Solli-Tangen
(MGP 2010) 20:e i finalen
2009: Fairytale“, Alexander Rybak (MGP 2009) 1:a i finalen
2008: Hold On Be Strong“, Maria (MGP 2008) 5:a i finalen

Norge i Eurovision Song Contest 2018:


Norges ESC-2018-bidrag: “That’s How You Write A Song”, Alexander Rybak

Lyssna på Norges Eurovision-bidrag & lär känna artisten:

Bidrag: That’s How You
Write A Song
final-framträdandeofficiell musikvideotext
Fler tolkningar: Lyrics Dance Videomashup av Rybak/Ingrosso-bidragen
(Eurovision 2018 Violin Jam)
Låtskrivare: Alexander Rybak (t&m)
Startnummer: nr 1 i Semifinal 2 (10:e maj)
Uttagning: Norges ESC-bidrag utsågs i tre steg genom den nationella uttagningen “MGP 2018”. Först valde 50/50 internationella jury- och tittarröster ut fyra Guldfinalister av de tio tävlande bidragen. Sedan genomfördes en tittaromröstning innan Guldduellen avgjordes med 100% tittarröster. Läs mer om finalen av “Melodi Grand Prix 2018″ här: “Norges Eurovision-bidrag 2018“.
Artist: Alexander Rybak Alexander Igoryevich Rybak
alexanderrybak.comyoutubetwitterinstagramfacebookwikipediaeurovision.tv
Video-intervjuer: “Efter MGP-finalen”-intervju (av ESCXTRA)
“Efter MGP-finalen”-intervju (av Se og Hør Norge)
“Efter MGP-finalen”-intervju (av ESC Bubble)
Rybak och Ingrosso hos Skavlan (av Skavlan)
Alexander Rybak shows his support to Young Musicians
(av eurovision.tv)
Snabb-presentation: “Get to know”-video (av Eurovision Belgium)

Reaktioner på bidraget (på engelska) & Odds:

ESC Bubble-video
(olika reaktioner på bidraget)
Escxtras Review-text
(inkl. teamets betyg)
Wiwibloggs Review-video
(inkl. teamets betyg)
Odds (2018-04-24): Vidare till final (plats 3 av 18) & topp-tio (plats 7) av de 43


Åsikter och spekulationer om Norges bidrag och chanser i Eurovision 2018:

Schlagerpinglan tycker: Inte till final NorgeNorgeNorgeNorgeNorge Betyg: 3- / 5
Till att börja med så måste jag erkänna att jag är väldigt svag för de små medryckande och glädjegivande melodislingorna i låten. Om det bara vore de som tävlade så hade jag haft Norge med som en av vinnarkandidaterna, så pass mycket gillar jag dessa. Jag kan även lägga till att även om Alexander inte tillhör mina favoritartister så tycker jag att han har vissa artistiska kvalitéer som gör att bidraget höjer sig ytterligare lite. Så långt allt väl. 🙂

Trots allt detta positiva så kan jag inte bortse från att resten av låten, bl.a. versen men framför allt freestyle-partiet (eller vad man ska kalla det), går tvärs emot min uppfattning om vad för slags musik jag gillar att lyssna på. Det blir m.a.o. till att väga fördelarna mot nackdelarna och då slutar det tyvärr med ett ganska svagt helhetsbetyg från mitt håll. Ingen final för Norge i år alltså, inte om jag får bestämma i alla fall.

Schlagerpinglan tror: Till final
Som synes av texten ovan så anser jag inte att Norge i år ställer upp med ett bidrag som borde gå till final. Visst skickar de en musikalisk och karismatisk ESC-vinnare med en låt som delvis består utav otroligt medryckande melodislingor som gärna fastnar i huvudet men enligt mig så räcker det inte. Jämför man med konkurrenterna i den andra semifinalen så tycker jag att det finns minst tio stycken som skickar bättre helhetspaket och därmed borde ha större chans att få finalbiljetterna.

Anledningen till att jag trots detta har med Norge bland de jag faktiskt tror går vidare är att man aldrig ska underskatta varken en välkänd och talangfull artist eller musikglädje. Säga vad man vill om låten och dess text men med ett behjärtansvärt budskap och en rejält svängig låt kan man komma långt och i det här fallet kan det t.o.m. ta Norge till final.

Andra bloggar om: , , ,

Mer från Schlagerpinglan i samma kategori:


21 kommentarer till “Inför ESC 2018: Norge – “That’s How You Write A Song” – A. Rybak”

  1. Micke

    Äntligen händer det något! Eller vad säger du Adri? 🙂

  2. Micke

    För en snubbe som jag som fullkomligt älskar gitarrer är det fruktansvärt att höra de gitarrer som det “spelas på” i det här bidraget. Jag lyssnar hellre på när någon stämmer en gitarr än det här fruktansvärda som bara är en fet nolla.

    Just så kände jag också länge om hela bidraget och jag bara vägrade lyssna mer. Då dök plötsligt min regering upp och föreslog något som min ärthjärna inte ens funderat över i min irritation över Norges bidrag. “Men ta bort gitarrerna och lyssna bara på det övriga så får du se hur bidraget är i övrigt.”

    Sagt och gjort och plötsligt framträdde istället ett glatt litet bidrag om än väldigt naivt. Plötsligt kunde jag lyssna utan att bli irriterad. Självklart vet jag att gitarrerna kommer att finnas där när det blir tävlingsdags men samtidigt vet jag att inte hela bidraget är en fet nolla eller etta. Det här är definitivt inte bra överhuvudtaget men allt annat i bidraget är åtminstone bättre än gitarrerna. Hur någonting nu skulle ha kunnat vara lika dåliga som dem.

    Betyg (3/10)

    Norges bästa genom tiderna:
    Tänk att det kan vara så olika på att behandla detta med Monster. Finlands haveri år 2018 och då Norges underbara år 2015. Tyvärr lyckades de inte återskapa magin från norska uttagningen i ESC. Vet inte vad som hände men allt lät sämre. Låten var där och den var bra men magin var borta. Bidraget är “A monster like me”, Mørland & Debrah Scarlett från 2015. För er som bara sett det från ESC. Här är från norska uttagningen.

    https://www.youtube.com/watch?v=LYMzvVyo0I4

    Norges sämsta genom tiderna:
    Välkommen till Melodifestivalen år 20….. Va!!!!!! Är det inte MF? Men här finns ju allt från den, robotdansare, dutt dutt dutt, dunk dunk dunk och en sångare som spelar på utseende men knappt ens kan stava till ordet sångröst. Ok jaså det är Norge. Skit samma det är riktigt dåligt oavsett vilket. Bidraget är “Stay”, Tooji från 2012

    Norges största glädjepiller:
    Ärligt talat vet jag inte varför men det här gör mig på riktigt gott humör. Tog en liten stund att bestämma sig på grund av konkurrens med bidraget 2013. För lite sånt här i ESC nu för tiden 🙂
    Bidraget är “Alvedansen”, Christine Guldbrandsen från 2006

    Norges bästa 2018:
    Förmodligen en av årets sämsta uttagningar. Kanske rent av sämst av alla. Såg ju inte MF så jag kan inte jämföra. I detta norska startfält fanns det trots allt ändå två bidrag som jag tyckte om. Ett av dessa var jag fullständigt övertygad om skulle avgå med segern men något märkligt hände och den vann inte. Klart bäst var den i alla fall

    https://www.youtube.com/watch?v=gAOdDq1fK2c

  3. Adri

    Ok. Det här hjälpte mig inte. Jag var redan på ganska kasst humör av flera anledningar.
    1. Min fot är inte fungerande för tillfället… igen. Den gillar mig inte.
    2. Ett gäng målare jag inte hade bett om väckte mig kl. 07 och de hade ingen respekt för min sömn heller. Värt att notera då att jag somnade 04.
    3. Jag sörjer fortfarande Avicii. Som de flesta (inte alla dock) 90-talister är han ju en del av mitt livs soundtrack. Så det har jag ännu inte hanterat.
    4. Jag äter ägg varje morgon, och imorse var äggen slut. Så jag fick ta min sambos gröt. Och helt ärligt nu… visst är det ingen som gillar gröt?

    Ja, ni hör ju vilken skrattfest mitt liv är för tillfället. Och sen ser jag då att det är Norges tur att recenseras. Hoppas jag då kan hålla mig vettig trots allt skit som hänt, och trots att detta är en låt jag inte vill veta av.

    Ok… var ska man ens börja? Vi börjar med artisten. Jag är inget fan av Alexander Rybak. Jag tycker inte han sjunger bra alls, jag tycker det finns en del karisma där men folk ger honom ALLDELES för mycket credd.

    ”Fairytale” var inget för mig heller, men där förstod jag ändå vad andra såg. Och framför allt var ändå verserna helt godkända.

    Men vad är det här?

    Allting här i livet kan användas för gott eller för ondska. Och nu använde Rybak sina låtskrivartalanger för ondo. För jag tror inte han menade väl när han skrev denna låt. Omöjligt.

    Och så då ”låten”. Vilken låt? En låt är ändå en enhet. Men det här är f*n inte en fungerande enhet. Det är lite olika ljud, lite olika ljud, lite olika instrument som är OERHÖRT illa ihopsatta.

    Detta är bara så jäkla uselt på alla lager. När låten spelas märker jag verkligen hur min tilltro till människor, min naivitet och min hyfsat positiva syn på livet dör. Alltså det är mörker när jag hör denna låt.

    Ja, om ni inte redan förstått det så är detta ABSOLUT 43a av 43 på min lista.

    Hur tror jag det går då?

    Extreeeeemt svårt att avgöra. Han lär gå, otroligt nog, till final. Men jag kommer verkligen hålla alla mina tummar på att han åker ut innan dess.

    Anyway, när han kommer till finalen kommer han nog närmre sistaplatsen än vinsten. Jag ser en ”Charlotte Perrelli 2008”-situation framför mig.

    Och en sista gång nu för alla, Alexander Rybak är ingen jäkla superstar. Han kan inte segla på sitt namn. Jag inser det. Jag kommer stå för det. Kommer han femma så kommer han det för att folk gillar det helt enkelt, för Alexander Rybak är alldeles för okänd och bortglömd för att segla på sitt namn. Let’s face it nu.

    Aja. Denna låt är inget jag vill veta av. Får jag barn i framtiden (probably not) så kommer jag lätt sätta på den låten när de misskött sig. Ja, så dålig är den. Att lyssna på den är som ett straff.

    Norges bästa:

    – De hade ju en golden period 2013-2015, de tre åren. Ja… vilken är bäst? Vilken är bäst? Jag väljer nog ”A monster like me” från 2015 🙂 Framför allt deras verser. Hade jag stått bakom låten hade jag gjort en förändring, jag hade gjort låten stilla genom alla tre minuter. Sista refrängen är ju den sämsta. Men fortfarande bättre än 96% av vad som stått på ESC-scenen 🙂

    Norges sämsta:

    – Årets tror jag tusan. Men stryker jag undan 2018, för att ändå kunna se det på ESC-scenen innan jag slår sista spiken i denna HORRIBLA HORRIBLA låts kista.

    Då finns det en annan låt som är en av nollorna jag gett genom åren. ”Casanova” med Anita ”whatever-her-name-is” från 1977. Hemsk. Hemsk. Hemsk. Jag tar tillbaka det. ”Casanova” är sämre än ”That’s how you write a song”. ”Casanova” är sämst.

    – Norskt glädjepiller finns inte.

    Vem borde vunnit i år då?

    – Finalen hade 10 låtar. Tar man då bort vinnaren så finns 9 låtar kvar. 8 av dem var bättre än vinnaren. Så, ja vad borde vunnit istället då? Mer eller mindre vilken låt som helst!

    Norge, för helskotta. Get your shit together.

    Ska jag välja den bästa i finalen då? Absolut ”Who we are”. Alla dagar i veckan.

  4. Zacke

    Jag gillade ”Fairytale” väldigt mycket när den vann och tyckte absolut den förtjänade segern. Så när jag såg att Rybak skulle ställa i den norska uttagningen blev jag glatt överraskad fram tills jag såg var låten hette…. varför gör man fortfarande låtar som handlar hur man ska skriva en sång, tänkte jag. Så då drogs förväntningarna ned något, men inte var jag beredd på den smällen i ansiktet jag skulle få. Vad i ….. är ens detta. Någon irrriterande ”fel good”-melodi som verkligen inte fö mig att må bra. Dessutom en urlöjlig text, och droppen är vid ”shoobidabbaba”. Dessutom en oerhört löjlig video på det. Jag brukar försöka undvika att ge betyget noll, då det kanske finns något jag inte förstår, som i fallet Slovenien i år. Men detta är bara en tramsigt av en artist som kan så mycket bättre. Betyget bli alltså (0/10) och åtets sämsta bidrag. Är dock orolig att de kommer gå bra, då det besvisligen är lätt att dras med. Topp 10 eller rentav topp 5, är inte omöjligt.

    Bästa norska bidrag; Norge är normaltsätt ett sv mina favoritländer i tävlingen, med många riktigt bra låtar. Några nya exempel är ”In my dreams” I fred your my love”, ”Silent storm” och ”A monster like me”. Finns även klassiker som ”Alle minne tankar”, ”For vårt jord ” och samtliga låtar de vunnit med ör också riktigt bra. Dock så är min favorit ganska självklar. Den bästa balladen som någonsin varit med och rentav på min topp 3 någonsin i tävlingen. Det är ”vår” egen Bettan med fantastiska ”I evighet” från 1996.

    Sämsta norska bidrag: Har länge varit ”Ven a bailar conmigo” från 2007, men i ör fick Norge en ny sämsta. Valet är alltså ”That’s how to write a song” Skulle nog placera den till och med som botten 15 av alla låtar som någonsin tävlat i eurovision.

    Glädjepiller; ”Sámiid ædnan” 1980. Oerhört härlig etnisk låt, med ett dessutom starkt budskap. Brukar sällan gilla när man har två låtar i en, men här fungerar det helt.

  5. Micke

    @Zacke, härligt att du gillar “Alle mine tanker”. Har alltid gillat den, drömsk och härlig 🙂 Vet att du för något år sedan pratade om den som ett av de mest växande bidragen av alla. När alla bidragen presenterades var den lägst av alla. När tävlingen började nämndes den istället bland de med chans. Tror den blev 4-5 någonting. Ett bidrag som knappt någon kan gilla vid första lyssningen men sen 🙂

    https://www.youtube.com/watch?v=eLvQ89gLVl0

  6. Micke

    @Adri, detta hjälper dig kanske inte men jag älskar gröt. Risgrynsgröt då

    Men på tal om annat. Seriöst menat min vän varför bryr du dig om överhuvudtaget att skriva om Norges bidrag om du mår så dåligt och tycker så illa om bidraget? Det finns en “regel” på det där att aldrig söka sig till det man mår dåligt av. Mår man dåligt är det bara det positiva man ska söka sig till. Tänk på något positivt du har framför dig. Musik som gör dig på gott humör eller något annat som får dig på bättre humör. Rybaks bidrag är nog inte det bästa för dig just nu min vän

  7. Adri

    Zacke: För de första så måste jag säga att du pinpointar Norges alla brister väldigt bra! Så nära har vi nog aldrig varit.

    Men sen får jag väl även ”tacka” för du påminner om en annan Norges allra allra sämsta låtar någonsin. Inte riktigt i samma usla usla klass som ”Casanova” eller ”That’s how you…”, men ”Ven a bailar conmigo” är också verkligen där långt nere i bottenskrapet. Fullkomligt usel. Allergisk mot den.

    Kom även och tänka på ”Haba Haba” som också var supersvag.

    Ojoj, tur att Norge tog sig i kragen efteråt. (Jag räknar uppenbarligen inte årets låt då!)

  8. Adri

    Micke: Jamen risgrynsgröt räknas inte. Det är gott! Men tyvärr var det havregryn, eller råg… eller nåt liknande bullshit jag åt imorse. Ja, varsågoda för den infon om vad jag åt till frukost! 🙂

  9. Adri

    Micke: Postade kommentaren för tidigt.

    Du får ta min kommentar med lite salt 🙂 Även om jag är i en himla kass period nu, så påverkas jag inte närmre av Norges låt 🙂 Den är jäääävligt usel. Men den hade ju varit lika bottenlöst usel om jag mådde bra! 🙂

  10. Zacke

    Micke; Ja, mycket vacker och drömsk precis som du säger. Hade också svårt för den första gången. Var inte ens född året den tävlade, men ville lyssna igenom de norska bidragen för ett tag sedan. Tyckte först den var märklig, men sen andra lysningen började jag förstå något med den och nu växer den verkligen för varje genomlysning
    Appropå din botten, stay, håller jag med till vis del. Framförallt robortdansen och hans sångröst. Låten i sig är för mig ingenting. Varken bra eller dåligt, men framträdandet gör ju som sagt det inte bättre precis.

    Adri; Ja där tyckte vi väldigt lika, de två låtarna är verkligen det är botten och är förundrat vad som hände med Norges, annars goda smak, just de två tillfällen 😉
    De andra låtarna du tar upp har jag dock inga problem med. Casanova är väl lite löjlig, men tycker den har sin charm i refrängen. Haba haba var en av mina favoriter de året, och blev besviken när den åkte ut. Den har däremot sjunkit ganska mycket, men fortfarande helt okej. Gillar rytmen främst

  11. Micke

    @Zacke, den här meningen blev fel

    “Vet att du för något år sedan pratade om den som ett av de mest växande bidragen av alla”.

    Det skulle vara:

    “Vet att DET för något år sedan PRATADES om den som ett av de mest växande bidragen av alla

    Angående “Stay” med Tooji. Man kan väl säga att den är lika mycket “plagiat” av “Popular” med Erik Saade, som “Popular” själv är av “Oh Mama”, Lili & Susie. Om du nu förstår vad jag menar 🙂

    @Adri, det är sån jag är. Min styrka/svaghet är att när jag hör någon må dåligt så vill jag dit direkt. Men foten lär läka Adri och sen glömmer du både Norges bidrag och Rybak 🙂

  12. Micke

    MY OH MY!!!!!!!

    Har inte sett Rybaks liveframträdande förut. Nu har jag det. Kan lugnt säga att känslan för bidraget inte förstärktes i någon positiv anda.

  13. Adri

    Micke: Nej du. Det låter inte som en svaghet, det låter ju bara som en styrka 🙂

    Och ja, foten lär läka, målarna lär vara klara snart, (min situation med Avicii kvarstår dock).

    Men glömma Norges bidrag? Där tvivlar jag ändå. Tyvärr så har jag extreeeeeemt svårt att glömma låtar. Så denna jäkla sak är fast i mig.

    Menmen… jag lär ju kunna fortsätta leva livet trots allt 🙂

  14. Micke

    @Adri. allting går att överleva, det gäller att hitta nån morot som tar en igenom situationen. Även när det gäller det värsta av allt. Min morsa gick bort för ett par år sedan och en av mina bästa kompisar samma år. Just då såg jag inte mycket hopp om man säger så men det kommer tillbaka hur omöjligt det än känns just då.

    Det är givetvis än lättare när det gäller ESC och MF. Om det du känner är det jag kände för Sveriges bidrag 2013 och 2017 då förstår jag att du är irriterad och besviken. Tro mig 🙂 Men sen tänker jag varför lägga tid på att irritera sig och känna besvikelse på sånt. Livet finns där ute som du säger 🙂

    Det där om att alltid vilja vara där för andra kan faktiskt även vara en svaghet Adri hur konstigt det än låter. Självklart mest en styrka men sanningen är den att inte alla vill bli hjälpta och just då kan det vara en svaghet. Jobbigt att inte kunna vara där 🙂

    Men tillbaka till ESC: Jag lovar dig Adri jag kommer att bli minst lika besviken om det går bra för Finland, Irland och främst Sverige som du om det går bra för Norge. Men sen är ju ESC slut och allt annat kul väntar där ute i livet 🙂

  15. En polack

    INFÖR EUROVISION 2018 – NORGE:
    Är det disharmoniskt? Ja. Är det daterat? Ja. Är det klämmigt? JA! Alexander Rybaks magnetiska karisma är svår att motstå. Med den här låten så försöker inte Rybak särskilt mycket. Men han behöver inte. I den nationella finalen så var stagingen rolig, låten kommer enkelt fängsla många tv-tittare. “Thats how you write a song” är äckligt oemotståndlig, han säljer låten väldigt bra och har så pass mycket talang och personlighet men också så visar han upp skills som ingen annan i årets tävling riktigt bevisar/levererar. Melodi Grand Prix 2018 hade jättemånga bra låtar men det här var den enda som skulle påverkat tävlingen och festivalen på många sätt. Jag gillar att den delar många och att folk irriterar sig på den och kanske honom också.
    Den startar den andra semifinalen. Det är bra. För det det här bidraget har som inget annat bidrag har i år är att alla som sitter framför tv-soffan vet vem Alexander Rybak är. Alla i publiken kommer klappa och dansa och vifta till den här låten och en mycket mer underhållande öppning än Azerbajdzjan i semi ett.
    Jurygrupper kan inte mörda den här låten, framför allt inte den här artisten som visar upp sina kvalitéer. Däremot är den här låten miljarden gånger sämre än Rybaks fantastiska låt som på engelska heter Sky Over Europe jag lägger länken här nedan för. Den måste ni kika på!
    Jag skulle vilja se Rybak komma tillbaka en tredje gång och den gången för Vitryssland som är hans ursprungliga hemland och då men en sådan här låt där exakt alla hans kvalitéer och harmonier sprängs ut. Men han får väl komma tillbaka om nio år igen, jag tänker inte på 2019 🙂

    BETYG: 7/10

  16. Josef

    Jag har analyserat denna melodi som även vår käre Eva Frantz tyckts missförstå piken och det övriga långt inbakade budskap denna låt har från Alexander Rybak.

    Mina första 5 lyssningar och jag förstod ingenting. Hemsk hemskt! Vad är detta med luftgitarr på en kille som behärskar nästan alla instrument?! Texten satte även den skamskudde tills då jag råkade tänka utanför boxen.

    Rybak hade aldrig varit med om inte Salvador Sobral hade vunnit denna tävling!? Han har flera gånger efter vinsten 2009 funderat på att delta i tystnad, gissar jag, men kännt det meningslöst då Italien inte vann 2011 efter att Running scared i svensk “byrålådeformat” från Azerbadjan tog hem det hela. Jag minns hans besvikelse då som kommentator.

    Eftersom Rybak som jag tänker, redan har rekordet inte rent tävlingsmässigt är så extra sugen på just vinna tävlingen, fick då idén till denna mystiska låt. Budskapet är enkelt: Så här beställer man låtar i förpackning från Sverige eller Azerbadjan. Och på ett humoristiskt sätt bara för att nudda det tillåtna gör han formligen satir av hela ESC-grejen enligt mina öron.

    MEN, se vad lättt han sjunger som de allra största i världen, Leker med sin fiol även där i världsklass!! Ni som såg Skavlan började säkert slruva på er när vår käre Ingrosso som är en helt okej glad amatör skulle “jamma” med den undrades Rybak, då kändes det minst sagt lite genant!? 😀

    Såklar det är en 10 med några minustecken då han kanske går lite långt med den där autogitarren och med det för mig konstiga budskapet. Rybak utbildar en massa musiker runtom i östeuropa och skulle han följa det han anger i sin egen sång skulle det bli katastrof. Det kan kosta Rybak finalplatsen för många har inte den toleransen och fantasin som jag har.

  17. Micke

    @Josef, Josef hur mår du egentligen. Har de varit dumma mot dig på jobbet eller hemma eller vadå? Någonting måste ju vara fel med dig. Du är den första jag överhuvudtaget hört nämna Norges bidrag positivt 🙂

    Skämtar givetvis med dig min vän. Precis tvärtom tycker jag det är jättekul när någon bryter normen och har en helt annan åsikt. Min negativa syn till bidraget ska du överhuvudtaget inte bry dig om. Jag är så skadad av den vedervärdiga gitarren i bidraget att jag helt enkelt inte klarar av att helt lägga den åt sidan och koncentrera mig på det övriga. Har försökt och det har blivit bättre men gitarrmordet i bidraget är ändå det som kommer upp för mig.

    Din teori om bidraget är fullt tänkbar för mig även om jag känner han borde yttrat något om det i så fall. “Byrålådeformatet” från Sverige behöver vi väl dock inte ens diskutera. Man måste nog vara väldigt blåögd om man inte ser det och att Azerbjajdzjan är ledande i just detta. Kan vara en av orsakerna till att jag aldrig hittat något bra hos de sistnämnda.

    Sedan angående Rybak. Det är tyvärr så i vår märkliga värld Josef att personer som ständigt är glada och positiva som han ofta får en mobb emot sig. Man kan ju inte vara glad i den här världen 🙂 Tvärtom är det ofta de dryga och hatiska som blir hyllade. Jag är inget fan av Rybak men för tusan låt killen vara glad. Ju fler glada vi är i den här världen dess bättre

  18. Adri

    Josef: Eh… hör vi samma? “Sjunger som de allra största i världen”? Jag tycker han sjunger väldigt “meh”. Han är inte den svagaste rösten i år (Vitryssland och Ryssland… ugh vilka sångröster de visat upp), men ska jag rangordna sångröster i år så är han absolut absolut närmre botten än toppen 🙂 Och detta handlar inte ens om årets låt, för jag tyckte han sjöng precis lika illa 2009 (vilket iofs inte är ett gott tecken, för på 9 år bör man växa som sångare).

    Du får naturligtvis tycka exakt som du vill, så se inte detta som ett påhopp på dig eller din smak, men jag är chockad! 🙂 Det får jag ändå säga!

    Jag personligen (bara jag) har högre tankar om Ingrosso än Rybak, som helhet. Ingrosso är den bättre artisten tycker jag och (marginellt) den bättre sångaren. Men jag tycker båda sjunger ganska svagt faktiskt.

    Jag kommer fortsätta ha den på 43a om inte 1. Rybak verkligen skärper sig och gör nåt av sin talang, för jag ser att han har den men han använder ju den inte på rätt sätt, eller 2. Någon annan artist som jag redan har ganska långt ner verkligen effar upp sitt framträdande.

    Tills dess är detta en av 2010-talets värsta ESC-låtar. Menmen… ändå kul att någon gillar denna låt.

    Men jag tror (och framför allt, HOPPAS!) att låten är närmre flopp än succé.

    Jag har inget emot Rybak som person, men som artist är han verkligen ett stort fett ingenting för mig.

  19. Josef

    @Adri. Hoho. “Visst är smaken som baken” Sitter här med autorepeat på “Thats how I wrote a song” 😀

    @Micke. De där gitarrerna känns nästan som en klåda innanför skinnet!!

    Och du Micke, jag mår inget bra. Råkade titta igår på GW’s program på 4:an om Madsen och dennes handlingar mot journalisten Kim Wall och mådde så otroligt illa efteråt. Men, men nu är ju detta en blogg om ESC så jag sätter punkt där om det är Ok för dig. Men vill tacka för omtanken för jag tänker du såg att jag skrev inlägget efter 3.00 i natt eftersom jag hade jättesvårt att sova. 🙁

  20. Micke

    @Josef. ja vem mår inte dåligt av en sån som Madsen och det han gjorde mot denna kvinna. FY FAN med undertryck säger jag och sen gör vi som du säger och går vidare i bloggen med musik. När man tänker på den där skiten undrar man över hur man ens kan irritera sig på gitarrer och liknande i jämförelse. Stackars, stackars, stackars Kim Wall. En ung kvinna med hela livet framför sig. Men nu lämnar vi det då

    Tillbaka till musiken då. Med tanke på att du gillar Rybaks bidrag så tvivlar jag på att den där klådan du beskriver är något negativt för din del. För mig är det tvärtom som sagt. Önskar de kunde göra som jag när jag lyssnar och ta bort de där gitarrerna. Då är jag lite mer åt ditt håll att bidraget inte alls är så dåligt.

    När det gäller Ryback är jag varken på din eller Adris sida. Kan inte se det fantastiska du ser lika lite som det bedrövliga som Adri gör. Men det är en glad jäkel och det uppskattar jag 🙂

  21. Adri

    Josef: Jisses. Jag hoppas du antingen är ensam hemma, eller ensam på kontoret. Eller åtminstone bär ljudtäta hörlurar, så att du inte utsätter någon i din närhet för “That’s how you write a song” 🙂 😉

    Micke: Ja, alltså man kan inte jämföra “riktiga livets” motgångar med en dålig låt i ESC egentligen 🙂 Men när man är i bubblan… då jäklar stör man sig på dem!

    Dock så vidhåller jag att det enbart är en styrka att vilja vara där för andra 🙂 för även om det finns de som inte vill bli hjälpta, så skadar det ju aldrig att erbjuda sig 🙂

    En polack: Nja, jag tror nog inte att “alla som sitter framför tv-soffan vet vem Alexander Rybak är”. Jag tror egentligen det främst är the die hard-fans (5-10%) som vet vem han är, och kanske någon liten ryss/vitryss/svensk som sitter i länder där han ändå hade karriär utanför ESC 🙂 Men jag skulle med säkerhet ändå påstå att 3 av 4 (minst) av tittarna inte vet vem Rybak är. Det är naturligtvis svårt för mig att bevisa 🙂 Men, ESC-vinnare är oftast inte de superstjärnor de lyfts upp som, utan jag tror de flesta glöms bort av den gemene tittaren snabbt som attans. Även rekordhållare som Rybak. För de flesta hänger ju inte med i ESC, utan de flesta kollar bara en gång – och går sen vidare med “sitt vanliga” liv 🙂

  1. Lämna en kommentar


                 

                 

     





Musik bloggar Blogglista.se