ESC 2018 Schlagerpinglan: Här följer en presentation av ett av bidragen som tävlar i Eurovision Song Contest 2018, inklusive länkar till bidraget i olika versioner, låttexten, intervjuer, snabbpresentationsvideo, relevanta infosidor, olika reaktioner på bidraget och mycket mer.

Genomgången inleds med lite information om landets ESC-medverkan genom tiderna och avslutas med en titt på oddslistan samt mina personliga åsikter om bidraget och dess chanser i Portugal. Se samlingssidan för hela sammanställningen med betyg och länkar till de övriga ländernas presentationssidor.

Tyskland i Eurovision Song Contest:

Tyskland
Land: Tyskland deltagit 61 gånger – vunnit 2 gånger: 1982 och 2010
TV-bolag: NDR se eurovision.tv för landets hela ESC-historik
Debutår: 1956 Walter Andreas Schwarz kom delad 2:a av 14 med
Im Wartesaal Zum Großen Glück

Tysklands ESC-bidrag och resultat sedan
två-semifinals-systemet infördes 2008:
2017: Perfect Life“, Levina (Unser Song 2017) 25:a i finalen
2016: Ghost“, Jamie-Lee (Unser Lied für Stockholm) 26:a i finalen
2015: Black Smoke“, Ann Sophie (Unser Song für Österreich) 27:a i finalen
2014: Is It Right“, Elaiza (Unser Song für Dänemark) 18:e i finalen
2013: Glorious“, Cascada (Unser Song für Malmö) 21:a i finalen
2012: Standing Still“, Roman Lob (Unser Star für Baku) 8:a i finalen
2011: Taken By A Stranger“,
Lena
(Internval +
Unser Song für Deutschland
)
10:a i finalen
2010: Satellite“, Lena (Unser Star für Oslo 2010) 1:a i finalen
2009: Miss Kiss Kiss Bang“,
Alex Swings Oscar Sings!
(Internval) 20:e i finalen
2008: Disappear“, No Angels (Wer singt für Deutschland?) 23:a i finalen

Tyskland i Eurovision Song Contest 2018:


Tysklands ESC-2018-bidrag: “You Let Me Walk Alone”, Michael Schulte

Lyssna på Tysklands Eurovision-bidrag & lär känna artisten:

Bidrag: You Let Me
Walk Alone
final-framträdandeofficiell videotext
Fler tolkningar: akustisk versionlive i Londonlive i Amsterdamlive i Madrid
Låtskrivare: Michael Schulte (t&m), Thomas Stengaard (t&m), Katharina Müller (t&m), Nisse Ingwersen (t&m)
Startnummer: direktkvalificerad till finalen (12:e maj)
Uttagning: Den 22:a februari valde Tyskland ut sitt ESC-2018-bidrag genom en nationell final där sex bidrag tävlade. Vinnaren utsågs av en internationell jury (bestående av 20 forna ESC-jurymedlemmar), en Eurovision-panel (bestående av 100 ESC-fans) och tittarna som alla tre gav sina 12-poängare till Michael. Läs mer om Unser Lied für Lissabon här: “Tysklands Eurovision-bidrag 2018“.
Artist: Michael Schulte youtubetwitterinstagramfacebookwikipediaeurovision.tv
Video-intervjuer: Profile Video (av eurovision.tv)
Michael Schulte wins Unser Lied Für Lissabon! (av eurovision.tv)
“London Eurovision Party 2018”-intervju (av wiwibloggs.com)
“London Eurovision Party 2018”-intervju (av esckaz.com)
“Eurovision In Concert 2018”-intervju (av Songfestival.be)
“Eurovision Spain Pre-Party 2018”-intervju (av ESCplus)
“Eurovision Spain Pre-Party 2018”-intervju (av esckaz.com)
Snabb-presentation: “Get to know”-video (av Eurovision Belgium)

Reaktioner på bidraget (på engelska) & Odds:

ESC Bubble-video
(olika reaktioner på bidraget)
Escxtras Review-text
(inkl. teamets betyg)
Wiwibloggs Review-video
(inkl. teamets betyg)
Odds (2018-04-28): mitten-tippad (plats 22) av de 43
Odds (2018-05-04): topp-20 (plats 16) av de 43


Åsikter och spekulationer om Tysklands bidrag och chanser i Eurovision 2018:

Schlagerpinglan tycker: Nedre halvan av resultattavlan TysklandTysklandTysklandTysklandTyskland Betyg: 3 / 5
Inför den tyska finalen så tyckte jag att “You Let Me Walk Alone”, med sin gripande text och småtrevliga melodislingor, var det överlägset bästa valet men något hände (eller snarare: absolut inget hände) under Michaels final-framträdande som fick mig att ändra åsikt. Jag tycker fortfarande att det är en vacker låt och om stämningen är rätt så upplever jag den t.o.m. som väldigt gripande, men live så fungerade den inte alls på mig.

Inget ont om Michaels sång-förmåga men helheten blir alltför långrandig och det som var så magiskt i studioversionen (och även den akustiska versionen, se länk ovan) försvann helt när bidraget framfördes på scenen. En bra låt men återigen så kommer det tyska bidraget, förmodligen, att hamna ganska långt ner på mina listor.

Schlagerpinglan tror: Nedre halvan av resultattavlan
Som synes så både tycker och tror jag (i alla fall innan jag sett repen) att Tyskland kommer att hamna på den nedre halvan av resultattavlan och det känns lite konstigt då jag inledningsvis hade detta bidrag som min överlägsna tyska favorit. Om framträdandet blir som i den tyska finalen så är jag dock rädd att många (speciellt tittarna och de som inte hört låten innan tävlingen) inte kommer att låta sig förtrollas av låtens gripande text utan det blir bara en i raden av småtrevliga ballader. Sedan kan även det faktum att låten inte tävlat i någon av semifinalerna hjälpa till att ge låten en lite mer anonym stämpel, men de slapp i alla fall risken att åka ut direkt.

Jag hoppas dock på det bästa och att Michael på något sätt når fram till publiken. Efter fem år i rad utanför topp-17 (inkl. tre år i rad i den absoluta botten) så vore det roligt med lite tyska framgångar. Förutsättningarna finns ju i år så nu är det “bara” att använda dem på bästa sätt.

Andra bloggar om: , , ,

Mer från Schlagerpinglan i samma kategori:


6 kommentarer till “Inför ESC 2018: Tyskland – “You Let Me Walk Alone” – M. Schulte”

  1. Adri

    “Efter fem år i rad utanför topp-20” – Nja… 18e platsen 2014 är visserligen inom topp 20. Även om den kanske inte är så mycket att skryta om. På tal om den låten: det är kanske den enda ESC-låten i historien som inte tjänat på att inkludera ett dragspel. Dragspelet gjorde det värre.

    2018 då…

    Denna låten är ingenting för mig. Jag glömmer den hela tiden. Från början tror jag att jag tog avstånd från låten pga texten. Han förlorade sin pappa, min pappa är sjuk och det vill jag inte påminnas om i det här sammanhanget. Men, nu när pappa faktiskt är cancerfri så tänkte jag ge låten en ny chans.

    Men nej, ibland får man helt enkelt inse att det inte är nåt för mig. Jag gillar inte denna låt helt enkelt. Jag har så svårt för denna typ av musik som nu är vardagsmat iom Ed Sheerans framgångar (inte för att han var först – men populärast idag iaf).

    Den känns så att säga… väldigt utplanerad och verkligen konstruerad för att man ska känna, istället för att låta känslorna komma naturligt. Den känns därmed väldigt oäkta, vilket är konstigt då Michael sjunger om sig själv och sitt liv ju (samma problem hos Spanien – de är ett riktigt par men ändå framstår inte deras kärlek som riktig). Michael är helt okej, varken starkast eller svagast för mig i år.

    Nej, tyvärr. Detta är en sådan låt där jag inte kan peka på exakt problemen hos mig, utan helt enkelt nöjer mig med att säga att denna låten helt enkelt inte skapades för mig. Så kan det ju vara ibland.

    Jag har låten faktiskt i botten 3 – på plats 41. Där är det omöjligt att hamna. Jag gissar att den får en bättre placering än vad de fått 2015-2017, men jag tror inte de ska räkna med succé.

    Ska jag tippa så gissar jag på 19e plats.

    Hur har Tyskland skött sig historiskt då:

    TYSKLANDS BÄSTA:

    Ja, någon som deltagit ALLA år (inte final 1996 – men de hade en låt iaf) har ju en hel del att välja mellan… Tyskland har överlag faktiskt presterat mer än dugligt genom åren.

    Vem är den bästa i historien då? 1975 kanske? Vinnaren 1982? Vinnaren 2010? Vår egna Siw Malmkvist 1969? Klassikerna från 1979 eller 1981? Nej. Alla de är grymma och förtjänade sina fina placeringar (förutom 1975 som förtjänade mer!).

    Men bäst är en helt annan låt. Ett år då Sverige gick iväg med vinsten, med en låt och sångerska som jag iofs gillar, men hade jag vart enväldig domare hade Tyskland fått vinsten detta år! 🙂 Tänk att de egentligen bara kom tvåa i sin final – men orginalvinnaren diskades vilket är trist men kul för oss andra att vi fick denna låten till oss då! 🙂 och Tyskland som fick en finfin bronsplacering trots utebliven vinst 🙂

    https://www.youtube.com/watch?v=0xrsuNfGZnk

    TYSKLANDS SÄMSTA:

    – Finns faktiskt ingen som är helt urusel. Men sämst får väl i så fall bli 1998 års “Guildo hat euch lieb!” med just Guildo Horn 🙂

    TYSKLANDS GLÄDJEPILLER:

    Alltså jag tycker faktiskt min “Tysklands bästa” är ett riktigt glädjepiller 🙂 Men ska jag välja någon annan så väljer jag nog den underbara tjej som sjöng en lika underbart bubblig låt som hela Europa charmades av 2010: “Satellite” med Lena 🙂

  2. Zacke

    Tysklands bästa låt på länge. Jag är väldigt imponerad av detta. Jag tycker melodin är väldigt vacker, han sjunger väldigt bra (även om han kanske inte är den bästa artisten) och framförallt texten berör mig Jag gillade den här från första stund och den har bara vuxit. Jag tror dessutom detta kan vara en outsider. Detta påminner ganska mycket om Ed sheeran, som är väldigt stor just nu och jag att den kommer uppskattas av den bredda massan. Tyskland bör verkligen lämna bottenträsket detta år.

    Jag ger betyget 9/10 och placerar den för tillfälligt som 4 av årets 43 bidrag

    Bästa tyska bidrag;
    Här finns det ju en hel del, framförallt om man går längre tillbaka i tiden. Några exempel på topplåtar är ”Diese Welt”, ”Ein Lied kann eine Brücke sein”, ”Johnny Blue” och ””Reise nach Jerusalem”. Favoriten för min del är dock “Frauen regier’n die Welt” från 2007. Oerhört bra och vacker jazzlåt, som blandar språken på ett mycket bra sätt. Kom obegripligt långt ned.

    Sämsta tyska bidrag;
    ”Disappear” från 2008. Denna sticker inte ut på något sätt överhuvudtaget och normalt sätt bruka det sällan provocera mig, men detta är så lamt och tråkigt så jag nästan bli arg. Dessutom sjöng gruppen fruktansvärt live.
    Andra väldigt dåliga bidrag från Tyskland är ”Guildo hat euch lieb”, ”Glourious”, ”Is it Right” och ”Black Smoke”

    Gäldjepiller;
    ”Planet of blue” från 1996. Tillhör kategorin ”så dåligt att det bli underhållande”. Är egentligen riktigt riktigt dåligt på alla sätt, men jag kan i alla fall skratta åt det och då är det ett glädjepiller.

  3. Schlagerpinglan

    @Adri, Jag skulle bara kolla om någon verkligen läser vad jag skriver. 😉 Nejdå, det var ett feltänk från min sida och jag tackar för påpekandet (har justerat texten nu). 😀

    Om jag själv skulle välja ut det bästa, sämsta och glädjepiller från Tyskland så hade det blivit följande:
    “Ein Bißchen Frieden”, Nicole (1982)
    “Guildo Hat Euch Lieb”, Guildo Horn (1998) (garderar mig här, kan ev. ha missat något)
    “Wir Geben ‘ne Party”, MeKaDo (1994)

  4. Micke

    För en gångs skull har min käft svårt för att få ut något överhuvudtaget. Jag tror faktiskt inte att jag kommer att kunna säga något mer bestämt förrän jag sett och hört slutprodukten.

    När bidraget först kom ut blev jag positiv till det jag hörde även om jag kände att något fattades. När jag då första gången hörde detta live hittade jag saker som fattades men det var inget man kunde upptäcka i studioversionen. Det som nu saknades var något i killens sångröst. Plötsligt lät det väldigt platt och inte blev det direkt bättre när jag så även såg liveversionen. Utstrålningen strålar ju inte direkt från honom om man säger så. Inte så att det är lika tomt och uttryckslöst som hos Robin B men det känns ändå som om man vill ruska liv i killen.

    Det var just det jag saknade redan i studioversionen, det att sången skulle matcha texten. Med en sån text behöver man en artist som uttrycker detta även i röst och agerande. Jag känner tyvärr inte detta hos den här snubben, äktheten. Men vad vet jag, kanske han bara håller igen och sedan ger oss ett jädra stage performance. Som det är nu gillar jag låten med vibbar både upp och ned. Alltså mellan 6-8 så då sätter jag väl betyget bra då.

    Betyg (7/10)

    Tidernas bästa Tyska:
    Tyskland har genom åren varit oerhört jämna. Väldigt sällan något riktigt bra men lika sällan något riktigt dåligt. Den här gillade jag dock skarpt när den kom. Den håller dock inte samma klass live men trots det gick det ju bra för den 🙂 Bidraget är “Satellite”, Lena Meyer-Landrut från 2010.

    Tidernas sämsta Tyska:
    Egentligen är det 1996 men den tävlade ju aldrig så då får åren 1994, 2008 och 2013 slåss om epitetet.

    Tidernas tack för att ni fick mig på gott humör:
    Nu kommer nog en del av er att sätta fikat i halsen eller liknande när ni får höra att Micke väljer ett bidrag med falsettsång. Hur är det ens möjligt? 🙂 Detta bidraget var ett av de allra första bidragen jag överhuvudtaget hörde. Det blev “intvingat” i mig från barnsben av min kära moster som är ett av de största ESC-fans som någonsin funnits. Hon berättade för mig om detta året och hur jädra överlägsen denna var för henne och hur fel det var att den bara blev tvåa. Det är ju inget glädjepiller egentligen men jag blir glad när jag hör den. Hon lyckades väl aldrig att helt få mig att tycka detta är en världshit men däremot är jag helt på hennes linje om att vinnarbidraget det året är ett astråkigt bidrag som plagierar minst sex andra låtar (om ändå för många väldigt populärt). Visst killen som sjunger falsett i mitt glädjepiller är väl lite jobbig men sedan blir det något som gör mig glad. Det märkliga är att killen inte sjöng falsett i den tyska uttagningen. Kan kanske ge hopp om att Benjamin Ingrosso gör omvänd sväng. Bidraget jag pratar om är “Für alle”, Wind från 1985.

    Borde ni ha skickat i år:
    Absolut inget fel på vinnaren. Definitivt inte i studioversionen i alla fall men denna var lik förbannat bättre.

    https://www.youtube.com/watch?v=oRT9ddsfpfM

  5. Micke

    Förresten kul att även pinglan slängde in bäst, sämst och glädjepiller. Faktum är att alla de tre kunde ha varit på samma plats för mig. De konkurrerade in i det sista 🙂

  6. En polack

    INFÖR EUROVISION 2018 – TYSKLAND:

    Jag tycker att det finns en ärlighet i låten som jag gillar lite och den har godtagbara element men detta är fortfarande plågsamt alldagligt. Det är egentligen inget fel på låten men ju mer tiden passerar och desto fler låtar som börjar planteras uppåt så känns Tysklands bidrag tvetydig och ospännande. För mig är detta en pastisch av det mesta som ligger högt uppe på listor och mycket av det som är kommersiellt lyckat på radio.

    Dock kommer det finnas jurygrupper som kommer falla för detta. Det jag hoppas på är att Tyskland hamnar i första halvan och får startnummer två så dem glöms bort av tittarna. Musikaliskt är det ett steg åt rätt riktning men inte när det gäller Tyskland som land. Texten har ett djup men det är för generiskt textmässigt också; det är nästan så att pannkakorna simmar i sirap när det gäller texten.

    BETYG: 4/10

  1. Lämna en kommentar


                 

                 

     





Musik bloggar Blogglista.se