ESC 2018 Schlagerpinglan: Här följer en presentation av ett av bidragen som tävlar i Eurovision Song Contest 2018, inklusive länkar till bidraget i olika versioner, låttexten, intervjuer, snabbpresentationsvideo, relevanta infosidor, olika reaktioner på bidraget och mycket mer.

Genomgången inleds med lite information om landets ESC-medverkan genom tiderna och avslutas med en titt på oddslistan samt mina personliga åsikter om bidraget och dess chanser i Portugal. Se samlingssidan för hela sammanställningen med betyg och länkar till de övriga ländernas presentationssidor.

Storbritannien i Eurovision Song Contest:

Storbritannien
Land: Storbritannien deltagit 60 gånger – vunnit 5 gånger:
1967, 1969, 1976, 1981 och 1997
TV-bolag: BBC se eurovision.tv för landets hela ESC-historik
Debutår: 1957 Patricia Bredin kom då 7:a av 10 med “All

Storbritanniens ESC-bidrag och resultat sedan
två-semifinals-systemet infördes 2008:

2017: Never Give Up On You“,
Lucie Jones
(Eurovision:
You Decide
)
15:e i finalen
2016: You’re Not Alone“, Joe & Jake (Eurovision:
You Decide
)
24:a i finalen
2015: Still In Love With You“, Electro
Velvet
(Internval) 24:a i finalen
2014: Children Of The Universe“, Molly (Internval) 17:e i finalen
2013: Believe In Me“, Bonnie Tyler (Internval) 19:e i finalen
2012: Love Will Set You Free“,
Engelbert Humperdinck
(Internval) 25:a i finalen
2011: I Can“, Blue (Internval) 11:a i finalen
2010: That Sounds Good To Me“,
Josh
(Eurovision: Your
Country Needs You
+ Internvald låt
)
25:a i finalen
2009: It’s My Time“, Jade Ewen (Eurovision: Your
Country Needs You
)
5:a i finalen
2008: Even If“, Andy Abraham (Eurovision:
Your Decision
)
25:a i finalen

Storbritannien i Eurovision Song Contest 2018:


Storbritanniens ESC-2018-bidrag: “Storm”, SuRie

Lyssna på Storbritanniens Eurovision-bidrag & lär känna artisten:

Bidrag: Storm final-framträdandeofficiell musikvideotext
Fler tolkningar: live i Londonlive i Tel Avivlive i Amsterdamlive i Madrid
studioversion med text7th Heaven Remix (Radio Edit)
akustisk versionteckenspråks-version
Låtskrivare: Nicole Blair (t&m), Gil Lewis (t&m), Sean Hargreaves (t&m)
Startnummer: direktkvalificerad till finalen (12:e maj)
Uttagning: Den 7:e februari valde Storbritannien ut sitt Eurovision-bidrag genom en nationell uttagning med sex tävlande bidrag. Efter att en expertpanel delat med sig av sina åsikter om bidragen så utsågs vinnaren av 50/50 jury- och tittarröster. Läs mer om Eurovision: You Decide 2018 här: “Storbritanniens Eurovision-bidrag 2018“.
Artist: SuRie (Susanna Marie Cork)
surie.meyoutubetwitterinstagram
facebookwikipediaeurovision.tv
Video-intervjuer: Profile Video (av eurovision.tv)
Eurovision You Decide 2018″-intervju (av wiwibloggs.com)
“Israel Calling 2018”-intervju (av wiwibloggs.com)
“Israel Calling 2018”-intervju (av esckaz.com)
“London Eurovision Party 2018”-intervju (av esckaz.com)
“Eurovision Spain Pre-Party 2018”-intervju (av ESCplus)
“Eurovision Spain Pre-Party 2018”-intervju (av esckaz.com)
Snabb-presentation: “Get to know”-video (av Eurovision Belgium)

Reaktioner på bidraget (på engelska) & Odds:

ESC Bubble-video
(olika reaktioner på bidraget)
Escxtras Review-text
(inkl. teamets betyg)
Wiwibloggs Review-video
(inkl. teamets betyg)
Odds (2018-04-28): botten-20 (plats 24) av de 43
Odds (2018-05-04): botten-20 (plats 24) av de 43


Åsikter och spekulationer om Storbritanniens bidrag och chanser i Eurovision 2018:

Schlagerpinglan tycker: Nedre halvan av resultattavlan StorbritannienStorbritannienStorbritannienStorbritannienStorbritannien Betyg: 3+ / 5
Även om den brittiska uttagningen i år innehöll ett flertal, enligt mig, intressanta bidrag så var det inget som riktigt stod ut som den självklara vinnaren. Därför var jag inte speciellt imponerad när SuRie och hennes “Storm” vann utan såg det mest som en bra (men lite tråkig) sångerska som framförde en ganska alldaglig låt som aldrig riktigt lyfte. Lyckligtvis så presenterades senare en lite uppiffad Eurovision-version av bidraget så numera tycker jag att det är en helt OK låt (även om jag helst lyssnar på “7th Heaven Remix (Radio Edit)“) och ett av de bättre Storbritannien skickat på senare år.

Helt övertygad är jag ännu inte utan “Storm” känns fortfarande som lite för vanlig/säker/händelselös och hade endast med nöd och näppe tagit sig till final om jag fått utse finalisterna (och väl där fått en av botten-placeringarna). Detta ska dock inte helt skyllas på bidraget i sig utan beror helt enkelt på att många andra länder skickat mycket bättre bidrag.

Schlagerpinglan tror: Nedre halvan av resultattavlan
Storbritannien tillhör ju de fem länder som har fördelen(?) att få en direktplats i finalen. Frågan är om detta gör att de får det lite svårare, då många av tittarna redan byggt upp en relation till semifinalsbidragen, eller om landets lite blyga resultat till stor del beror på att de skickar alltför svaga bidrag. Personligen tror jag att det är en kombination men att “svag” inte alltid betyder “dålig” utan snarare att bidragen mycket väl kan ha varit “bra” men saknat det där lilla extra som lockar till sig rösterna.

Tyvärr så tror jag att de gått i samma fälla även i år och skickar ett bidrag som inte kan anklagas för att vara direkt dåligt (duktig sångerska, hyfsad låt, trevligt budskap) men som kanske inte gör tillräckligt med väsen av sig för att nå de riktigt höga placeringarna. Så här på rak arm (innan jag sett slutframträdandet) så skulle jag inte bli förvånad om det blir ytterligare ett år i den nedre delen av resultattavlan för Storbritannien. Med ett uppseendeväckande framträdande så kan det ev. gå bättre men högre än en mitten-placering har jag svårt att tro att det blir.

Andra bloggar om: , , ,

Mer från Schlagerpinglan i samma kategori:


15 kommentarer till “Inför ESC 2018: Storbritannien – “Storm” – SuRie”

  1. Micke

    Fattar mig kort här för vi har pratat väldigt mycket om detta jag och Adri. Ett hyfsat bidrag med en riktigt bra sångerska. Hoppas bara hon har DET på scen men är lite tveksam efter det lilla jag sett. För att vara från Storbritannien får man vara nöjd. Världens bästa musikland prioriterar ju inte direkt ESC normalt.

    Tidernas bästa Brittiska:
    Frågan är om det finns något bidrag som är så överlägset i sitt land. Dels för att det är ett mycket bra bidrag men tyvärr också en del på grund av usel konkurrens. Ska man hitta något som ens tenderar till att vara nära får man gå till 70-talet då landet tydligen tog ESC på mer allvar än de gör nu. Detta bidraget hade också kunnat gå under “bli på gott humör” för det blir jag än idag.

    https://www.youtube.com/watch?v=5XPATo43cy4

    Tidernas sämsta Brittiska:
    Ett av esc-historiens mest bedrövliga bidrag. En fet nolla har jag bara givit sju gånger någonsin och detta är ett av dessa bidrag. Det börjar redan med dirigentens sliskiga smile följt av den vedervärdiga första textraden. “We’ve come so far on this great planet. We should be proud of all the great things we’ve achieved”. Inser direkt att jag kommer att få svårt att äta något på ett bra tag. Men det blev än värre med sångerskan och kören gungandes i takt i en refräng med disgusting text. Vet att ni inte tar ESC på allvar kära britter men det här?????? BGive a little love back to the world”, Emma från år 1990.

    Tidernas tack för att ni fick mig på gott humör:
    Detta är det bidraget som är britternas näst bästa genom tiderna i ESC. Samtidigt är det också det bidrag som fått mig på riktigt gott humör. Det kom i en tid då britterna åtminstone tog ESC på hyfsat allvar. Bidraget är Beg, Steal or Borrow”, The New Seekers från 1972.

    Borde ni ha skickat i år:
    Ja vad ska jag säga? Bidragsmässigt fanns inget som direkt tilltalade mig men SuRie är en riktigt duktig sångerska så det var nog bäst det som hände

  2. Schlagerpinglan

    För mig så är det “Making Your Mind Up” med Bucks Fizz (1981) som får utmärkelserna “bästa” och “glädjepiller”, men även “Boom Bang-a-bang” med Lulu (1969) skulle kunna platsa i båda kategorierna.
    “Sämsta” är däremot lite svårare då jag har en förmåga att förtränga sådant jag inte gillar men jag antar att “A Message To Your Heart” med Samantha Janus (1991) ligger ganska “bra” till där. 🙂

  3. Adri

    Storbritannien har presterat mer än väl under sin tid i tävlingen, jag kommer till det 🙂 Men jag tror vi alla inser att deras senaste… 15 år har varit en skam för landet överlag. 2017 var bra överallt – 2015 och 2014 hade potential som de dock inte levde upp till PÅ LÅNGA VÄGAR. 2012 och 2013 försökte de sig på kändisar… eller ja… förre-detta kändisar. Men vad hjälper det när stjärnglansen är som bortblåst? Extra tråkigt med Bonnie Tyler för jag gillar ju henne. Men 2013 var en förolämpning mot hennes diskografi.

    Jag gillar att de har en nationell final 🙂 Det är ett steg i rätt riktning ändå! 🙂

    Det här då? Jag vet inte. Det är ju inte dåligt. Men det är himla tamt. Jag hör folk som jämför med Tysklands låt från 2017 – och det är lite för långt tycker jag. Så illa är det verkligen inte. Och SuRie har talang 🙂 Jag gillar inte hennes stela artisteri från deras nationella final, men det ser ut att ha blivit lite bättre i alla fall baserat på repet igår. Men hon har liten bit kvar 🙂

    Jag hoppas den får lite framgång. För SuRie förtjänar det, och lite framgång kan alltid bli en spark i gumpen för landet. 🙂

    Jag gissar dock inte det. Jag tror denna kommer kämpa för att ens komma in i topp 20. Jag har bara svårt att se vem som kommer se finalen och tänka “Aha… den där “Storm” var ju faktiskt bäst av alla 26 idag?”

    Tyvärr.

    STORBRITANNIENS BÄSTA BIDRAG GENOM TIDERNA:

    Som sagt, landet har en lång historia. Och innan de blev förolämpnade dåliga i den här tävlingen hade de en hel del guld att komma med 🙂 Men vilken är bäst? Hmm… Låt oss gå igenom kandidaterna 🙂 Och då är detta bara en bråkdel av allt landet kommit med.

    – “Puppet on a string”, 1967
    – “Beg, steal or borrow”, 1972
    – “Save your kisses”, 1976
    – “Better the devil you know”, 1993
    – “We will be free”, 1994
    – “Where are you?”, 1998
    – “Never give up on you”, 2017

    Ja, vem är bäst? Vem är bäst? … *drumroll*

    Jag väljer “Where are you?” med Imaani från 1998 🙂 Den borde helt klart vunnit det året! 🙂

    STORBRITANNIENS SÄMSTA BIDRAG GENOM TIDERNA:

    – Alltså ska man gå på sämsta framträdande så är ju valet klart som korvspad – “Cry baby” med Jemini. Men där gillar jag dock låten.

    Men vem är sämst då? Jag får nog säga “No dream impossible” med Lindsay från 2001.

    STORBRITANNIENS GLÄDJEPILLER:

    Jag kan ju plocka från kandidatlistan ovan. Men det blir faktiskt två val här 🙂

    Det ena fick jag med mig från min uppväxt. Jag är född på 90-talet, och är det enda ESC-fanet i min familj. De andra kollar mest bara för att “tradition”, om de ens kollar ö.h.t. Men det är bara jag som egentligen verkligen tycker om programmet 🙂 Men ändå har det genom åren smugit på sig en hel del ESC-bidrag från päronens ungdom som dykt upp i mitt liv, framför allt då från min far. Jag älskar mamma också – men man kan ju inte prata musik med henne om det inte är typ… Bruce Springsteen 🙂

    Och en av dessa låtar som jag då fått i uppväxten är “Beg, steal or borrow” med The New Seekers från 1972 🙂 Underbar glädjefylld låt som är typiskt 70-talig 🙂

    Den andra låten är en riktig festhöjare, från tidernas bästa decennium 🙂 “Better the devil you know” med Sonia från 1993 🙂

    BORDE REPRESENTERAT STORBRITANNIEN I ÅR:

    – I deras final fanns fyra låtar som jag glömt. Och så fanns det då en ganska “meh” låt med en grym sångerska som gick iväg med vinsten! 🙂

    Det andra var en GRYM låt med en meh sångerska. Så nu vet jag inte vad man egentligen föredrar. En bra låt med svag sånginsats. Eller en medelmåttig låt med bra sångerska?

    Jag säger så här: jag är nöjd med “Storm” som vinnare, men jag höll en liten liten tumme mer på “Legends” med Asanda. Det hade ju varit kul att se Storbritannien delta med något så här obrittiskt! 🙂

    Jag länkar med studioversionen, för den är kunglig! 🙂

    https://www.youtube.com/watch?v=Ytx5c8KQymI

  4. Micke

    Ok för att inte folk här ska tro att jag tycker Storbritannien är kass rätt igenom ska jag nämna ett gäng bidrag jag tycker är bra. Grejen är bara att alla är långt tillbaka i tiden.

    “Puppet on a string”, 1967
    “Congratulations”, 1968
    “Boom bang-a-bang 1969
    “Beg, steal or borrow”, 1972
    “Power to all our friends”, 1973
    “Save your kisses”, 1976
    “I´m never giving up”, 1983
    “Love shine a light”, 1997

    Förstår ni mitt problem med det? Jag är ju för tusan inte ens född när de flesta av de här tävlade. Vad tusan har hänt? Varför bryr de sig inte längre?

    @Adri kul att även du tycker deras bidrag från 1972 är ett glädjepiller. Jag har precis som du fått med mig den i uppväxten. Sedan skulle det vara kul att höra vad du tycker om deras bidrag från 1990.

    Bye the way. I just love your mother 🙂

  5. Adri

    Micke: Jag kommer ihåg att du och jag för 1.5 år sedan pratade om det värsta ESC kommit med och att du då länkade denna låt till mig (och de andra som läste). Det var första gången jag hörde den låten (1990 är det jag pratar om nu!).

    Jag gillade den inte. Men jag tycker likväl inte det är en nolla. Den är ju så cheesy, så man nästan förlåter det för det blir ju som en parodi på det det är. Emma är svag – men hon var tydligen 15 och då har hon faktiskt några sympatier hos mig ändå. Men det är ingen favorit. Långt ifrån.

    Jag hade t.o.m glömt bort låten tills ikväll, så nu tog jag en lyssning igen – och jag inser snabbt att jag kommer ju glömma bort den igen.

    Det är en stark etta, eller svag tvåa på betygsskalan.

    Men då vill jag också fråga dig, vad du tycker om 1998 års “Where are you?” som är min favorit från landet? 🙂

    Du säger ju att landets förfall i tävlingen började långt innan 1998, och låten ger inga direkt “Micke-vibbar” men jag är nyfiken. Och du har ju överraskat förr! 🙂 Jag tycker iaf att den förtjänade vinsten från Dana International. Men med det sagt, så är ju inte direkt silver fy skam heller 🙂

    https://www.youtube.com/watch?v=CdkeNU9_eWI

    (jag hade också, likt dig, kunnat fråga dig om den sämsta låten “No dream impossible”, men den är så förbaskat tråkig att ens prata om… så det avstår jag från)

    Och om du gillar min mamma (vilket jag antar är en referens till Springsteen ovan), så tror jag nog du gillar min pappa mer. För även om Springsteen är en av typ… tio artister som mamma överhuvudtaget har nåt att säga om, så har hon inte i närheten av lika mycket som pappa att säga. Han är det större fanet. De har sett honom live Gud vet hur många gånger… eller kanskte bara tre. Jag vet verkligen inte. Men plural i alla fall.

  6. En polack

    INFÖR EUROVISION 2018 – STORBRITANNIEN:

    Även om SuRie inte var mitt förstahandsval i den nationella finalen så gjorde hon ändå en tillräcklig insats när det spelade roll att göra bra ifrån sig. Allting är väldigt enkelt med “Storm” men jag gillar den, den har en traditionell, klassisk kvalité. Texten är lite för lunkande och för slafsig men SuRie är sympatisk och trevlig och gör vad hon ska göra med låten.
    När hela Europa röstade emot Storbritannien förra året när de moderniserade Lucies sång så har britterna gjort likadant här så förhoppningsvis funkar det. Men fans kommer klappa och sjunga och hojta när den här spelas på finalen men den kommer säkert komma sist för den är minst utvecklad och möts mot starka låtar som har tagit sig vidare från semifinalerna och resterande big 5 är väldigt bra så…
    Storm behöver ha fler filter och mer kött på benen och erfarenhet men nu så blir det lite för mycket Aerobics pass på tomgång och Storbritannien kan mycket bättre!

    BETYG: 6/10

    Bästa bidrag från UK enligt mig: Storbritannien 2007 – låt man vill personal på flyget ska sjunga för en 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂

    Sämsta bidrag från UK enligt mig: Storbritannien 2001 – värdelös låt med en sångerska som inte sätter en enda ton. Det bästa med det bidraget var den brittiske kommentatorns ord direkt efter 😉

  7. Daniela

    This is definitely not my cup of Tea at all! De har bestämt sig för att absolut inte vinna ESC och de hänger med for fun! Och utan att vara ironisk I think SuRie is funny!

  8. Schlagerpinglan

    Här var tidigare en “diskussion” som inte har något med Storbritanniens bidrag att göra, som jag först tänkt låta ligga kvar men då jag inte känner mig bekväm med att mina läsare blir påhoppade, samt att det tar bort fokus från riktiga ESC-frågor, så tog jag bort den. Det är ingen fråga om vem som tycker rätt eller fel utan helt enkelt ett taskigt påhopp som inte hör hemma här.

  9. Micke

    @Pinglan, om jag var en av dem du ansåg blev påhoppad av den där kufiska figuren så vill jag bara säga det att jag inte tar åt mig det minsta. Jag vet hur såna där verkar och får föda sas. Jag har blivit påhoppad på så många bloggar så jag är van och vet att det egentligen inte har med mig att göra utan att det bara är något som får dem att ticka. På något märkligt sätt fylls deras normalt tomma liv av att sprida hat och att framförallt få respons för det som de säger. Det är det som får dem att ticka. Ignorera är som alltid ledordet när det gäller såna. Jag bryr mig inte som sagt men jag hoppas att du och andra som blev påhoppade inte tog åt er. Ge dem inte den vinsten.

    Nu släpper jag detta och går vidare. Detta jag skrev nu får du göra vad du vill med. Jag ville bara visa att jag inte tar till mig skitsnack och framförallt hoppas jag ingen annan här heller gör det. Detta är pinglans blogg, hennes och alla normala som vet vad diskussion och respekt är. Det är allt jag vill säga 🙂

  10. Adri

    Jag vill bara be om ursäkt för det som hände inatt. Det var inte jag som började men jag var en anledning till att människan fortsatte.

    Nu i efterhand borde jag insett att det inte var min ”fight” att ta, och bara låtit det vara, istället för att sänka mig så.

    Ber uppriktigt om ursäkt för det, och ska nu se till så att tonen förbättrats och fylls av resoekt 🙂 och att det främst är musik som ska behandlas här! 🙂

  11. Adri

    Micke: Jag hoppas inte det skämmiga inatt gjorde att du missade att jag svarade på din fråga ovan 🙂 Och bidrog med en fråga av samma typ till dig också 🙂

  12. Schlagerpinglan

    @Adri, Du har inget att be om ursäkt för utan jag tyckte du hade ett bra svar. Anledningen till att jag till slut beslutade mig för att ta bort allt var att det trots allt stjäl fokus från ESC-frågan.

  13. Micke

    @Adri det är inte på något sätt ditt fel. Det är en normal reaktion hos en normal människa att man vill reda ut saker och ting. Nu vet inte jag om du varit med om sånt här förut men om inte så är ledordet som sagt IGNORERA. De lever sina tomma liv på respons. Det är inte så att jag har doktorshatt på det här eller liknande men jag har varit med om det och sett hur det fungerar. Förstår att du vill be pinglan om ursäkt och det är en sak mellan er men som sagt. Det är en naturlig reaktion att man vill fixa ting. Det är dock inte lösningen med dessa.

    Angående din fråga Adri om bidraget 1998.Om du tittar på de bidrag jag nämner som bra från Storbritannien som börjar med bidraget 1967 och sen rullar på med några till fram till 1997 så märker du nog en sak i slutet där med 1997 och bidraget innan. Det är från 1983, alltså 14 år emellan. 14 år av högst medelmåttigt material från de världsledande inom musik britterna. Var såååååå less på Storbritannien inom ESC när de plötsligt dök upp 1997 med ett bidrag jag älskade. Plötsligt fick jag upp hoppet igen om britterna och hade enorma förväntningar. Sedan kom då bidraget 1998 och mina uppförstorade förväntningar rasade.

    Nu är det inte så att jag tycker bidraget är dåligt. Definitivt inte men tro mig man ska inte bygga upp luftslott av förväntningar det kan bara sluta negativt. Absolut inget fel på bidraget. Ovanligt bra för att vara ESC och Storbritannien men detta landets esc-historia av bra låtmaterial levde sitt liv till största delen innan jag började leva mitt liv

  14. Adri

    Micke: Hmm – ungefär vad jag misstänkte. Nu känner jag inte dig, men visst har man sina förutfattade meningar om personerna här (det har ni andra också, erkänn… annars ljuger ni! 🙂 )

    Och just “90-talspop” och “Micke” går inte hand i hand när jag ska försöka tänka klart. Men tack för svaret i alla fall 🙂 Det var väl mer eller mindre som jag trodde! 🙂

  15. Micke

    Det är inte 90-tal som isf är problem för mig Adri. Det är 80-tals pop

  1. Lämna en kommentar


                 

                 

     





Musik bloggar Blogglista.se