SverigeSVT meddelar att de tar emot bidrag till Melodifestivalen 2019, Sveriges nationella uttagning av bidrag till Eurovision Song Contest 2019, mellan den 31:a augusti och 17:e september. Reglerna för Melodifestivalen 2019 ser ni i korta drag här nedan:

Melodifestivalen 2019 – Så här väljs tävlingsbidragen ut:

I Melodifestivalen 2019 tävlar sannolikt 28 bidrag.
Urvalsjuryn väljer ut 14 låtar från de inskickade bidragen medan de övriga 14 låtarna består av tävlande som specialinbjudits av SVT eller som SVT valt ut från de inskickade bidragen. En av dessa kommer att framföras av en av finalisterna i “P4 Nästa 2018“.
Låtarna kan laddas upp från den 31:a augusti kl 09.00 till den 17:e september kl. 17:59 (eller kl. 11.59 beroende vilken svt-sida du går efter) på svt.se/melodifestivalen.
Fullständigt regelverk på svenska för Melodifestivalen 2019 hittar ni här.
(Källa: svt.se)
Snabbfakta: Sveriges deltagande i Eurovision Song Contest:
debutår: 1958 – deltagit 58 gånger – vunnit 6 gånger:
1974, 1984, 1991, 1999, 2012 och 2015

Ett av Melodifestivalens många bidrag

Heartbreak Hotel“, YOHIO (tittarnas favorit i Melodifestivalen 2013)

Sveriges ESC-bidrag och resultat sedan
två-semifinals-systemet infördes 2008:
2018: Dance You Off“, Benjamin Ingrosso (Melodifestivalen 2018) 7:a i finalen
2017: I Can’t Go On“, Robin Bengtsson (Melodifestivalen 2017) 5:a i finalen
2016: If I Were Sorry“, Frans (Melodifestivalen 2016) 5:a i finalen
2015: Heroes“, Måns Zelmerlöw (Melodifestivalen 2015) 1:a i finalen
2014: Undo“, Sanna Nielsen (Melodifestivalen 2014) 3:a i finalen
2013: You“, Robin Stjernberg (Melodifestivalen 2013) 14:e i finalen
2012: Euphoria“, Loreen (Melodifestivalen 2012) 1:a i finalen
2011: Popular“, Eric Saade (Melodifestivalen 2011) 3:a i finalen
2010: This Is My Life“,
Anna Bergendahl
(Melodifestivalen 2010) 11:a i semi 2
2009: La Voix“, Malena Ernman (Melodifestivalen 2009) 21:a finalen
2008: Hero“, Charlotte Perrelli (Melodifestivalen 2008) 18:e finalen

Schlagerpinglan: Melodifestivalen 2018 var en årgång jag sent kommer att glömma och i nuläget är jag oerhört nyfiken på vad SVT tar för lärdom av den. Personligen hoppas jag på en rejäl nystart som går hem hos majoriteten hos svenska folket, även om det är en otroligt svår uppgift att ta sig an. Men, men… bara de visar att de försöker så är i alla fall jag nöjd. 😀

Vad gäller de 28 tävlande bidragen så hoppas jag på ett relativt blandat startfält med ungefär hälften kända ansikten och glad schlager/pop/dance/dico-musik och hälften nya bekantskaper och oväntade låtar. När det kommer till programledarfrågan så vill jag gärna överraskas positivt men om det inte går så föredrar jag någon som håller en låg profil och låter artisterna och bidragen få stå i centrum.

Jag ser att SVT fortsätter att envisas med att “minst 50% av de uttagna bidragen ska vara skrivna av enbart kvinnliga kompositörer/textförfattare eller ha både kvinnliga och manliga kompositörer/textförfattare“. Personligen föredrar jag att de lägger sin engeri på att förbättra urvalsjuryn så att de verkligen kan utse de bästa bidragen.

Jag vet inte om juryn traditionellt “väljer manligt” för att de känner igen sina kompisars verk eller för att det råkar vara manliga låtskrivare som står bakom de bästa bidragen… oavsett vilket så tycker jag att kvalité ska gå före kön och om det är något som ska justeras så är det kompetensen hos urvalsjuryn. Kvinnliga låtskrivare ska inte ses ner på utan förtjänar att konkurrera på lika villkor. Om det sedan inte blir 50/50 spelar (enligt mig) ingen större roll, det viktigaste är att de bästa låtarna tar sig vidare till uttagningen så att vi kan vinna ESC igen. 😉

Andra bloggar om: , , ,

Mer från Schlagerpinglan i samma kategori:


    17 kommentarer till “SVT tar emot bidrag till Melodifestivalen 2019 i augusti”

    1. Jonas

      Här var det ju inget nytt inför nästa år i jämfört med i år. Svt verkar inte ta någon lärdom från vad som varit man kör på i samma hjulspår. Tycker dock att det är positivt att man föredrar variation. Det hade blivit en väldigt tråkig tävling om en utvald jury bara gilla jazzmusik och valde ut 28 lika sanna låtar. Bättre att spara några bra låtar till nästa år då istället. Det jag mest hoppas att se är att Jessica Andersson blir programledare. Nu har hon ju gått ut med att hon ställer sig positiv till den frågan också.

    2. Jonas

      Hoppas mest på att man ändrar på hur app röstningen fungerar framför allt i finalen.

    3. Adri

      Två förändringar som jag skulle ha gjort om jag var i någon form av ansvar för MF:

      – Göra som mer eller mindre ALLA andra nationella finaler och avslöja samtliga låtar för offentligheten samtidigt. 1. Det är skitstörigt att “teasas” med en bra låt som sen inte går att lyssna på i typ en månad. 2. I flera år, eller minst två, har MF drabbats av flera läckta låtar. Det problemet skulle knappt vara ett problem med min föreslagna förändring.

      – Ta bort Andra Chansen. Den väcker allra minst intresse hos alla. Let’s face it. Varför inte bara göra så att topp 3 går vidare direkt till final istället? För helt ärligt, en människa som kommer fyra i sin deltävling kommer inte vinna i slutändan ändå 🙂

      Hoppas att Björkman och teamet läser denna blogg och mottar mina förslag 😉

    4. M

      Håller helt med Jonas angående appen, de senaste åren har juryn i praktiken haft all makt över vinnaren. 2014 skiljde det 108 poäng mellan folkets sistaplats respektive förstaplats, i år endast 30… Antingen inför man en begränsning i antal bidrag man kan rösta på eller så struntar man helt i appen.

    5. Micke

      Melodifestivalen

      Vad har jag för förhoppningar om den? Absolut inga som helst förhoppningar då jag givit upp om den ballongen för mer än fem år sedan. Läser dock det du skriver Pinglan och visst kan jag hålla med dig om det där med det knäppa med 50/50 och att kvalite ska gå före kön. Nu lever vi ju dock tyvärr inte i en sådan värld. Det du säger borde vara självklart men samtidigt min vän hur ska kvinnorna ens kunna tävla på lika villkor om de inte släpps fram i framförallt manliga stofilers hjärnor.

      Jämlikhet och lika värde är så självklart men tyvärr inte för alla. Ett exempel är tennis. Många manliga stofiler menar på att kvinnans “knäppa” jämlikhetsanspråk visas i deras “idioti” om lika lön för män och kvinnor. “Hur jävla knäppa är tjejerna, de spelar ju bara tre set och vi fem.” Och!!!!!!!!!!!!! Vilka är de då som bestämt att tjejerna bara ska spela tre set? Frågar man tjejerna själva är det ytterst få som inte vill spela fem set. Detta återspeglas överallt.

      Men självklart Pinglan om 28 låtskrivare skulle dyka upp med bra bidrag till 2019 och 21 av dem är män inte fan ska man skippa sju av dem och rota runt bland bidrag som skrivits av kvinnor för att få 50/50. Men det största problemet i detta är “Hur ska vi då få upp de kvinnliga låtskrivarna om de inte ens får chansen?

      I övrigt håller jag med Adri om att Andra Chansen är ett skämt. Vem tusan har kommit på den konstgjorda andningen? Angående jury, teleröster mm skulle jag kunna hålla på hur länge som helst men dels har jag sagt det mesta förut och dels har intresset för det avtagit enormt. Men självklart har jag samma åsikt om bidragen som när det gäller ESC, att det viktigaste är att få in så många olika musikstilar som möjligt.

      Det är hemskt när man ser din lista och inser vad Sverige sysslat med de tio senaste åren. På betygsskalan 0-10 har vi lyckats få in två nollor 2017 och 2013, två ettor 2018 och 2011, Två ytterligare bidrag med betyget noll när det gäller stor del av låten. Den ena räddas från betyget noll av en bättre refräng 2009. I andra fallet 2015 av en bättre vers vilket landar på 2-3. Men alltså endast fyra av de tio bidragen når över betyget 3 på skalan 0-10. Bedrövligt. Endast två bidrag får bra betyg 2012 och 2014.

    6. Adri

      Inspirerad av Micke’s kommentar så tänkte jag ta en titt på Sveriges elva senaste försök – de elva som listas i inlägget.

      1. Euphoria (2012)
      – Helt självklar. Det är ju en låt i topp fem någonsin. Allt är rätt här. Loreen sjunger så fruktansvärt bra, samtidigt som hon dansar och sjunger en låt som är en perfekt mix av ”ordinärt” och ”ovanligt”.

      2. ”Undo” (2014)
      – Jag känner igen som ogillar Sanna Nielsen. En mer genuint glad människa verkar knappt existera. Hon verkar ju så snäll (med det sagt finns det väl ingen på denna lista som INTE verkar schysst, men Sanna är speciell). På så sätt är det väldigt svårt att inte unna henne denna vinst. Det är ju en bra låt. En riktigt bra låt t.o.m om man kollar fr.o.m andra versen 🙂 Men… den tog vinsten från ”Busy doin’ nothing” som borde fått den. Så enkelt är det tyvärr. Men låten är inte dålig. Långt från det.

      3. Heroes (2015)
      – Precis som med Nielsen ovan, så är Zelmerlöw väldigt svår att ogilla (om man kollar moderna Zelmerlöw – 2012 i Inför-panelen var ju lite trist). Och detta är så snyggt gjort. Showen och Måns karisma är ju 10/10. Låten är också bra – även om det är den sämsta komponenten i helheten.

      4. Hero (2008)
      – Från ”Heroes” i plural till endast ”Hero”. Detta var ju när Sverige var i botten av ESC. Men detta är ju en bra låt. Allt från melodin i början tills låtens sista ton är en fruktansvärt bra helhet. Ofta överskattas Sverige, men det här är ett fall då vi faktiskt underskattades.

      Dessa fyra låtarna jag nämnt är betyg 4-5. Dvs ”jättebra” eller ”fantastiska” (i sammanhanget, den enda jag har en liiiiten chans att lyssna på frivilligt utanför bubblan är ”Euphoria” isf).

      Nu till betyg 1-3.

      Börjar med betyg 3 = ”bra”. Varken mer eller mindre.

      5. ”La Voix” (2009)
      – En låt som blev OFANTLIGT mycket sämre i ESC än MF. Men som låt i sig själv gillar jag denna. Jag gillar verserna (även om textraden ”Can you keep a secret? Can you keep a secret? I’m in love with you” är mer som en barnvisa, än riktig poplåt), men det är ju i refrängen Malena får glänsa som mest.

      6. ”I can’t go on” (2017)
      – Snygg show, oerhört snyggt producerad låt, bra sångröst. Lite tradig text kan jag dock medge drar ner helhetsintrycket.

      7. ”If I were sorry” (2016)
      – Detta är modernt, detta är minimalistiskt. Frans har en skön ”don’t care”-attityd i låten och allt. Men han har ju INGEN karisma eller utstrålning. Tyvärr. Han verkar aningen obekväm i sammanhanget.

      8. ”Dance you off” (2018)
      – Motsatsen till 2016. Där var det en bra låt med en artist som inte höll fullt ut. Här är det Benjamin Ingrosso som är alldeles för bra för ”Dance you off”. Men jag måste medge att låten växt. Jag avskyr den inte alls i samma mån som när den vann, nu nöjer jag mig med att det helt enkelt inte är en låt i min smak.

      9. ”This is my life” (2010)
      – Nej det här var lite trist. Jag vet inte helt vad problemet är. Det skaver bara lite. Det är en mix av hennes väldigt vibrerande röst och att låten aldrig riktigt kommer igång. Låten börjar, låten växer lite… sen tar den slut. Det fanns ju så mycket potential där. Looking back, så är det faktiskt inte helt knas att detta blev vårt första semifinalsfiasko.

      Och då botten 2.

      10. ”Popular” (2011)
      – Denna låt börjar direkt med en spark mellan benen när låtskrivaren tycker det är en bra idé att rimma ”impossible” med
      ”possible”. Man blir alltså nedslagen direkt. Och sen fortsätter man plågas stora delar av låten. Dock så är det främst pga Saade’s röst. Han bevisade i ”Så Mycket Bättre” att han faktiskt KAN sjunga, men ”Popular” krävde för mycket av honom. Inte så snygg show som de själva verkar tro heller. Detta är betyg 1/5 för den är inte helt värdelös. Den är bara dålig.

      11. ”You” (2013)
      – Denna låt provocerar mig. Hade Storbritannien skickat denna låt hade det varit i sin ordning, men Sverige brukar ALDRIG ALDRIG bara vara en i mängden. Vi brukar alltid sticka ut ur massan i ESC. 2013 misslyckades vi totalt med det. Robin Stjernberg sjunger ok (det går mellan rätt bra och uselt hela låten igenom). Låten är inte bra. Texten är fin, jag medger det – det är ju en hyllning till hans pappa och det är fint.

      Låtens brygga: ”those were the days if only you…” är den enda ”saving grace” låten har. Annars är det en osynlig vers, med en usel refräng. En artist med instabil röst och NOLL utstrålning. Det blir inte en 0a. Men det blir en mycket, mycket svag etta.

    7. Micke

      Oj!!!! Vi har inte samma smak Adri: Tänkte egentligen avstå att bedöma bidragen men när du nu gjorde det kliade det lite ändå trots att jag gett dessa betyg mängder av gånger tidigare.

      Av dessa elva finns det som jag sa bara två bra. Där är vi åtminstone överens

      1. Euphoria (2012) (8/10)
      Det har sagts så mycket om detta att jag helt enkelt inte orkar mer. Bästa bidraget av dessa elva.
      2. ”Undo” (2014) (8/10)
      Vid den här tiden hade jag slutat kolla på MF men det jag hört är att det handlade om bara två bidrag. Resten sägs bara ha varit utfyllnad. Om det var så är det kul att det för en gångs skull även visar sig i resultatet. “Undo” och ”Busy doin’ nothing” var faktiskt riktigt bra bidrag. Måste jag välja så blir det efter resultatet.. Snyggt nummer och ovanligt vackert bidrag för att vara svenskt. Sanna är en stark artist med en stark röst.

      EFTER DESSA TVÅ SJUNKER STANDARDEN BETYDLIGT:

      3. ”If I were sorry” (2016) (6/10)
      När jag först hörde detta placerade jag den nästan lika högt som de två i topp men det var innan jag såg det live. Fortfarande känner jag dock att den är lite mer än godkänd men den når inte upp till bra.
      4. ”This is my life” (2010) (5/10)
      Eller som bidraget också kunde ha som titel. “När ärthjärnorna tar över och sprider sitt hat över en stackars sångerska.” Hatet mot Anna har jag belyst så många gånger och för mig visar just detta vilken primitiv liten varelse människan tyvärr kan vara ibland. Det är lätt att hylla en människa i medgång men tyvärr lika lätt att sprida dynga över en människa i motgång. Jag tycker detta är ett mysigt litet bidrag, varken bra eller dåligt med en bra sångerska

      ÖVRIGA SJU BIDRAG NÅR INTE UPP TILL GODKÄNT:

      5. ”La Voix” (2009) (4/10)
      Verserna är (även om det låter omöjligt med tanke på bidragen 2013 och 2017) det sämsta jag hört i MF. En renässans för Gubben Noak kan man kanske kalla det. Kempe måste ha haft verserna till denna i åtanke för en barnvisa initialt. Så fruktansvärt låg standard. Det som dock räddar upp bidraget delvis är en stark sångerska med en stark refräng. Refrängen ger jag betyg och medel då blir alltså fyra.
      6. Hero (2008) (4/10)
      Jag vet faktiskt inte vad jag ska säga om det här. Precis allting är en fyra från artist, bidrag, scenshow ja precis allt. Inte dåligt men inte fullt godkänt helt enkelt.
      7. Heroes (2015) (3/10)
      Usch så illa jag tycker om hela framträdandet. Ett plagiat av sååååååååååååååå mycket annat. Zelmerlöw är dock en stark artist och när han driver iväg i versen känns det ändå helt ok. Tyvärr har bidraget dock även en refräng och då kan inte ens Måns rädda upp detta för mig. En solklar nolla-refräng men ihop med versen hamnar det till slut på två eller tre. Gränsfall men jag ska vara snäll så det blir tre.

      KVARVARANDE FYRA BIDRAG BORDE VARA FÖRBJUDNA ATT ENS KALLAS LÅTAR, I ALLA FALL TVÅ AV DEM

      8. ”Popular” (2011) (1/10)
      Det finns de som tycker riktigt illa om Boney M och Lili & Sussie. Men jag undrar om ens dessa trodde att det gick att ta deras låtar och massakrera dem. Men i detta bidraget har man verkligen lyckats. Plagiat som utförs på ett ursvagt sätt av en svag artist är aldrig en bra kombination.
      9. ”Dance you off” (2018) (1/10)
      Benjamin Ingrosso är helt ok men det är sannerligen inte låten, scenshowen och allt annat runt den. Hade jag satt betyg idag hade det blivit en fet nolla men så kan jag inte göra. Betyg sätts under tiden vi rör oss i ballongen. Falsetten och huvudnickningarna är så vidriga att jag fortfarande idag har bestående magbesvär.
      10. ”You” (2013) (0/10)
      “Denna låt provocerar mig” säger Adri men jag tar det än längre. Är det ens en låt? Är det inte snarare ett primalskrik. En “artist” helt befriad från allt vad utstrålning handlar om. Tyvärr finns det inte ens en röst där. Det här är ett av de tre sämsta bidragen i ESC/MF historien. Kan det verkligen ha funnits värre i MF? Ja tyvärr.
      11. ”I can’t go on” (2017) (0/10)
      Den här har precis ALLT det jag ogillar i MF. En “barnshow” med töntiga robotdansare ditsatta enbart för att täcka upp för “artistens” brister i sång och framförallt utstrålning och dans. När jag 2012 hörde Österrikes bidrag blev jag helt övertygad om att jag hade hört och sett det sämsta som någonsin skulle poppa upp och helt utan konkurrens. Jag hade fel. Österrike 2012 är fortfarande sämst men den fick konkurrens.

    8. Adri

      Micke: Jäklar. Du har gjort reklam för dig själv som ”glad”, men den sidan verkar inte vara den dominerande just idag? Där var det ord och inga visor! 😉

      Dock så skulle jag väl inte säga att vi har så fruktansvärt olika smak. Samma topp två, min botten två finns i din botten fyra etc etc! 🙂

      Enda riktiga olikheterna är väl de senaste två bidragen från Sverige. Europa var på min sida i båda fallen, så jag är glad i alla fall! 🙂 Jag tycker du underskattar de två herrarna Ingrosso och Bengtsson. Artist med citattecken var lite väl hårt kan jag tycka (låtarna struntar jag egentligen i, de är båda treor dvs. right in the middle) 🙂

    9. Micke

      Reklam för mig själv 🙂 Adri min vän jag är mer intresserad av andra än mig själv så jag lägger ingen tid på sånt. Att jag är en glad snubbe det är klockrent och det är jag jädrigt tacksam över. Däremot kanske du tänker på att jag sagt att jag mycket hellre skriver positivt än negativt. Även det klockrent.

      Där har du en av de stora anledningarna till att jag hoppat MF. Jag vill helt enkelt inte sysselsätta mig med negativa grejer. Skulle jag gjort det kan jag lova dig att det kommit negativa ting från mig. Men jag vill inte det, framförallt av respekt till andra men även respekt till mig själv.

      Nu sitter vi dock i en liten annorlunda sits här på sommaren då det väl inte är så många mer än du och jag som läser. När du då kom med din ranking så körde jag min trots det negativa. Tro mig Adri sånt får du inte mycket av när vi är fler här 🙂

    10. Adri

      Micke: Äsch, ta inte min kommentar så seriöst 🙂 Jag överdrev bara lite, sen tycker jag väl inte du var SÅ hård (än en gång – om man bortser från artist med citationstecken. För oavsett vad du tycker, så ÄR han ju fakiskt en artist 😉 ).

      Just MF är nog den fråga där vi är mest oense faktiskt 🙂 Jag har flera gånger tänkt ställa en fråga till dig, men aldrig vågat för jag vill inte verka otrevlig. Men jag ställer den nu och försäkrar redan i förväg nu att min mening ABSOLUT INTE är att vara otrevlig eller bitter mot dig på nåt sätt, jag hoppas du känner mig väl nog för att veta det vid detta lag 🙂 here it goes

      Sist du såg MF var 2012, det är nu sex år sedan. M.a.o mer än ett halvt decennium. Du tycker inte dina åsikter är lite… ”utdaterade”? Du behöver inte kolla på MF, och kommer antagligen inte göra det igen. Inte med nuvarande system iaf. Men JAG personligen tycker faktiskt det är lite… knasigt (hittar inget bättre ord). För saker och ting förändras ju på sex år, och ingen upplaga av MF är den andra lik. Du säger att det ofta är det (bara samma typ av musik och framträdanden) varje år, men det är också knas om du inte tittar på tävlingen som du kritiserar 🙂

      Jag vet inte om jag gör mig tydlig. Jag inser att jag mest svamlar. Men iaf, min poäng är att jag tycker inte du ska titta på MF om du tror att det inte är din grej 🙂 Men att ha sååå negativa åsikter om något du inte LÄNGRE(!) känner till, det skaver lite i mig. Det är som att döma en bok baserat på framsidan, eller bedöma en bok som dålig bara för att en annan av samma författare eller inom samma genre var det.

      Nu passar jag på IGEN att göra det tydligt att mitt syfte inte är att bråka, eller göra dig upprörd, eller sätta dit dig på något sätt 🙂 Som du sagt blir det lätt missuppfattningar i skrift, vi hade en i våras ju som gav mig GROV GROV ångest så nu försäkrar jag mig två gånger om om att jag vill inget illa, jag är bara genuint nyfiken 🙂

      Tycker du inte att dina sex år gamla erfarenheter är lite för ”inaktuella” för att fortfarande ligga som ett hinder mellan dig och MF? Än en gång, du behöver inte se det, men… saker har förändrats. Jag kan garantera. 🙂

    11. Adri

      Herregud… jag läste precis min egna kommentar.

      VARFÖR GÖR JAG ALDRIG DET INNAN JAG POSTAR?

      Jag fattar själv ingenting som jag skriver. Svårt att tro kanske, men jag är 100% nykter och 100% pigg. Jag får bara inte fram orden.

      Så jag kan inte klandra dig Micke om du inte vill/kan svara, för jag fattar själv inte vad min fråga var längre… 🙁

    12. Micke

      Är vi där nu igen Adri 🙂 Har sagt till dig så många gånger att jag inte blir arg. 3-4 gånger per årtionde kanske 🙂 Självklart blir jag arg på vuxna som brukar våld mot barn och män som brukar våld mot kvinnor men det är inte sånt vi pratar om här och därför behöver du inte oroa dig. TRO MIG! 🙂

      Ja det är länge sedan jag såg MF men det behöver inte betyda att jag har noll koll. Det finns folk i min närhet som pratar MF så jag har nog hyfsad koll ändå skulle jag tro. Visst det är mest såna som tycker illa om MF men även de som gillar det. Men du måste väl förstå Adri att jag inte direkt längtar tillbaka efter vinnare som 2013, 2015, 2017 och 2018. På betygsskalan 0/10 får dessa fyra SAMMANLAGT tre poäng. Alltså i genomsnitt 0.75/10. Jisses så jag längtar till MF 🙂

      Vet du en sak MF kan göra för att åter få mer trovärdighet? För hel…………….. ta bort dagisnamnet MELLO. “Du Pelle ska vi gå och kolla på Mello? Jaaaaa, men vi får inte glömma att köpa spunnet socker och slickepinnar först. Ja det har du rätt i det för vi inte glömma.”

      Alltså allvarligt talat. Vem kom med det “geniala förslaget?” Egentligen helt ointressant för att komma med förslag är väl aldrig fel. Att förslag som detta dock tas på allvar är mycket mer allvarligt. “Asch då Adri vill du fölla me mig på Mello när vi blir rumsrena” 🙂

      Seriöst Adri om du visste hur hånat detta namn är bland alla de jag känner som tycker så illa om tävlingen.

      Men avslutningsvis Adri. Glöm nu detta med din oro att jag blir arg. Minns du inte hur illa då mådde efter den gången du nämnde här. Du målade upp scenarion som inte ens finns i min värld och gick och grubblade över dessa i timmar. Det var ren tur att jag gick in på bloggen innan bedtime den gången. Blev lindrigt sagt chockad över det du då skrev, din oro. Men vi löste ju det då och det finns lika lite nu som då att oroa sig över Adri 🙂

    13. Schlagerpinglan

      Intressant att läsa andras åsikter om de senaste MF-vinnarna, vilket inte helt oväntat stundtals får mig att nicka instämmande och lika ofta skaka oförstående på huvudet. Det där med hur man uppfattar saker är ett rejält mysterium, men ett underhållande sådant. 🙂 😛

      Jag skulle kunna göra en sådan genomgång själv men avstår eftersom jag har lovat mig själv att jag inför 2019 ska koncentrera mig på allt det positiva jag upplevt med Melodifestivalen och försöka få tillbaka den där speciella MF-känslan som tyvärr glidit allt längre bort från mig med åren.

      Missförstå mig nu inte och tro att jag inte vill ha några negativa MF-kommentarer för det är inte alls det jag eftersträvar. Ärlighet är A och O för att det överhuvudtaget ska bli intressant, så för er läsares del så hoppas jag att ni fortsätter att dela med er av era åsikter vare sig de är positiva eller negativa, det är ju det som är pricken över i:et för mig så här i lågsäsong. 😀

      Annars vad gäller MF i stort så håller jag med många av er att app-rösterna behöver ses över rejält. Vi får väl se vad som händer och vad SVT prioriterar. 😉

    14. Adri

      “Visst det är mest såna som tycker illa om MF” – ja, men det är klart att de inte kommer hylla det. De är inte objektiva, sånt ska man inte lita blint på. Precis som du inte heller ska litablint på mig eller Pinglan när vi tycker bra om det 🙂 Det mer rimliga hade varit ett mer nollställt ointresse, don’t you think? 🙂

      Men sen har vi ju skickat MF-låtar till dig här på bloggen som du ändå tyckt om (godkända eller mer): Mariette, Loreen, Nano, Wiktoria, Ace Wilder, Jon Henrik Fjällgren, Felix Sandman etc etc. Och de går ju dessutom bra för alla dessa låtar (T.o.m Nano). Så låtarna verkar inte ens vara ett problem för dig, mer än vinnarna och själva programmet (inte heller ett fan av programmet i sig – men i slutändan är det ju ändå låtarna man minns 🙂 ). Så problemet är ju snarare att fel låtar vinner, något du dessutom säger om Moldavien och Finland, men där är du inte alls hård i samma grad vad jag märkt av 🙂

      Sen är det ju inte SVT som kommit med namnet “Mello” – det är ju gemene fan som förkortat det så och sen har det helt enkelt blivit synonymt och vardag i sammanhanget 🙂

      För att återgå till vad som nämndes av mig ovan, så ska tydligen Andra Chansen hållas i Östersund 2019, så det heatet kvarstår tyvärr. Så fjärdeplatsare kommer fortsätta få “false hope”. Topp 3 till final hade varit vettigare, och det hade inte förändrat finalstartfältet nämnvärt. I år så var det ju bara tredjeplatsarna som tog sig till final från AC ändå. Så jag fortsätter propagera för att topp 3 ska åka direkt till final istället för topp 2 – följt av AC.

      Aja, de kanske har lyssnat på mitt förslag om att offentliggöra låtarna vid samma tillfälle. Hoppas det i alla fall. Det vore nåt.

    15. Adri

      Jag verkar vara i minoritet, men jag tycker inte appröst-kaoset som skett sen 2016 och framåt är SVTs sak att behandla.

      In my humble opinion, så är det ju tittarnas fel att man missbrukar det och röstar på alldeles för mycket vilket gör många röster överflödiga. Det är ju inte appröstningen per se som gör så att resultatet numera är klart innan tittarna gett poäng, utan det är för att tittarna ännu inte är fullt kompetenta nog för att använda den med konsekvenstänk. 🙂

    16. Schlagerpinglan

      @Adri, Nu påstår jag inte på något sätt att du har “fel”, allt beror ju naturligtvis på hur man ser på det, men själv vill jag inte ge tittarna någon skuld för att de använder appen på det sätt som det är tänkt, d.v.s. rösta så mycket som möjligt utan konsekvenstänk.

      Det geniala med appar är att man som programmerare har 100% kontroll och SVT har uppenbarligen givit instruktioner om att appen ska fungera som den gör, annars hade den sett helt annorlunda ut. SVT har enligt mig yttersta ansvaret och de bestämmer om det är inkomster, juryns vilja, tittarnas vilja eller ett fake-resultat som ska prioriteras (jag påstår INTE att de fuskar, riskerna av ett ev. avslöjande är förhoppningsvis alltför avskräckande, utan påpekar bara att det med appar är fullt möjligt att trolla fram precis vilket resultat man vill, om man nu skulle vilja det. Appar är inget konstigt – de gör vad man vill de ska göra, varken mer eller mindre, oavsett hur folket röstar).

      Poängen jag försöker få fram är att alla (bra) appar fungerar precis som de är tänkta att fungera och de kan inte missbrukas (så länge man gjort de grundläggande, obligatoriska testerna) utan de kan endast användas som det är tänkt och ansvaret ligger på de som beställt / betalat / framställt dem… i alla fall är det så jag ser på det. 😀

      Därför hoppas jag att SVT tar frågan på allvar och har medarbetare som förstår skillnaden mellan app och app och ser till att de får fram en ny app som har andra prioriteringar. 🙂

    17. Lukas

      Jag själv sitter faktiskt och oroar mig för att SVT mycket väl kan tappa greppet helt om tävlingen nästa år om allting inte faller ut väl. Det fanns en sak som jag noterat lite i efterhand kring varför det här årets bidrag inte hållit måttet (med undantag till “Fuldans”, jag ska faktiskt återkomma till varför). Och det är att låtarna (inklusive “Dance You Off”) inte kändes som Eurovision-material. Så här resonerar jag…

      Det som är den mest centrala delen för att en låt ska klara sig bra i Eurovision (nu tänker jag framför allt att den ska kunna gå hem hos tittarna), är att den sätter sig i minnet tidigt. Exempel på såna låtar som drog nytta utav det i år och fick starkt tittarstöd, “Toy”, “Higher Ground” och “Non mi avete fatto niente”.

      Så varför sjönk då “Dance You Off” hos tittarna? Jag tror faktiskt att det helt enkelt var pga att scennumret tog över för mycket. Jag har väldigt länge haft svårt att komma ihåg hur låten går ens en gång… vilket osökt leder mig till varför Melodifestivalen i år inte höll: Alldeles för stort fokus på att låtar skulle vara anpassade till radio och Spotify. Och problemet där, är att man måste ofta lyssna på låtarna flera gånger för att greppa dem. På radio och Spotify funkar det perfekt. Men inte i en sångtävling! Där får ju låten bara spelas en gång (om inte särskilda skäl föreligger, som t ex sabotage). Det tycks mig däremot som att de som ansvarade för låtarna i år verkade ha glömt bort dessa tankar totalt. Jag nämnde tidigare Rolandz låt “Fuldans” som undantaget, och det är inte så konstigt. Har man hört den en gång så kommer man ihåg den. Å andra sidan hade det kanske inte funkat så bra att skicka den till Eurovision av andra skäl, men det är en debatt för ett annat tillfälle.

      Vad jag däremot sett av det jag läst så här långt verkar det ha varit ganska tyst gällande hur man tänker inför nästa års mello, och jag har inte sett att man gjort någon väsentlig förändring. Det är därför jag oroar mig för det faktum att Mellon fortsätter vara ur fas med Eurovision kan leda till att Sverige mycket väl kan hamna i en ganska lång svacka om några år som kan bli svår att ta sig ur. Jag kan bara hoppas att man tog en tankeställare kring vad Melodifestivalen egentligen är till för. Om SVT hade angripit tävlingen med tankesättet “vi ska kunna ha en låt som går långt i Eurovision”, okej, då har man tänkt rätt. Men om de tänker “Vi ska kunna göra alla 28 låtar till radiohits”, all respekt, men då har man glömt bort tävlingens syfte.

      Det var mina reflektioner det.

    1. Lämna en kommentar


                     

                     

         





    Musik bloggar Blogglista.se