Schlagerpinglan: I kväll är dags för det fjärde avsnittet av SVT:s “Inför Eurovision Song Contest 2013”. Även denna vecka är det SVT 1, svt.se, 21:00-22:00, Niklas Strömstedt och Malin Roos som gäller. Finalprogrammets gäst är Robin Stjernberg.

Bidragen som trion lyssnar på och analyserar är de från Schweiz, Rumänien, Frankrike, Italien, Spanien, Storbritannien, Tyskland och Sverige.

Andra bloggar om: , ,

Mer från Schlagerpinglan i samma kategori:


23 kommentarer till “SVT:s “Inför ESC 2013” – del 4”

  1. Nathalie

    Att se vuxna människor spela “Sten, sax, påse” var droppen för mig. Som vanligt var det pladder rakt igenom hela programmet. Kommer dock inte säga mer, eftersom jag har gjort mig fullständigt tydlig över vad jag tycker om Niclas S & Malin R.

    Sammanfattning med låtarna:

    1. Italien- Riktigt bra, och så vackert stråk.
    2. Tyskland- Tjatigt, men jag kan ändå inte låta bli att gå igång på den här.
    3. England- Bonnie är en härlig artist, härlig röst. Men låten, nja? Jag vet inte.
    4. Sverige- Tillhör fortfarande inte mina favoriter, men om man bortser från det hysteriska gapskriket, tycker jag låten e ok.
    5. Schweiz- Glad käck radio-pop som snabbt glöms bort enligt mig.
    6. Frankrike- Något saknas. Vad?
    7. Spanien- Som rinnande vatten.
    8. Rumänien- Horror!

  2. FunkyG

    För min del blev resultatet så här:

    1. Italien – Har vuxit fantastiskt mycket för mig! Ett + för att de kör på med italienskan som tidigare år!
    2. Schweiz – Åh så bra! Den här gillade jag direkt, vilket inte är allt för vanligt.
    3. Storbritannien – Också en växare för min del. Vill se lite hur det ser ut på scen, men jag tippar en top 5
    4. Spanien – Typisk Pop/rock-bidrag som dock är ovanligt från Spaniens sida! Positiv överraskning!
    5. Sverige – Ett nedköp från förra året, men absolut inte dålig!
    6. Frankrike – En bra låt, men den kommer inte riktigt igång nog för min smak.
    7. Tyskland – är det bara jag som hör “Don’t you worry child” på flera ställen i låten? Plagiat rakt igenom.
    8. Rumänien – Nej men snälla… denna opera kommer att bli min död

  3. Micke

    Först och främst vill jag säga att ni som inte vill läsa något negativt om det svenska bidraget sluta läsa nu och vänta på nästa persons inlägg istället.

    Ok jag håller helt med Nathalie när hon tar upp det där med Sten, Sax, påse. Man har svårt att riktigt förstå hur de tänkte när de gjorde om Inför programmet som varit så pass bra som det varit i många år. Skärpning. Sen ska även jag göra en sammanfattning av låtarna från kvällens program.

    1. Spanien – har sagt det så många gånger redan men säger igen att jag älskar irländs, keltisk musik och när Irland år efter år sviker så all kredit till Spanien som tar upp det. Älskar den här gruppen överhuvudtaget och skulle jag ranka deras låtar skulle den här vara 10-15 nånting men låten är väldigt bra. Årets absolut bästa intro som inte hördes ens ikväll.
    2. Italien – ja vad ska man säga? Världens vackraste språk kombinerat med en fantastisk låt och en bra sångare. Hur skulle det kunna bli fel? Hur snyggt uppbyggd som helst. Börjar lugnt och accelererar med ett härligt stråkparti. Har svårt att välja etta mellan Spanien och Italien.
    3. Storbritannien – fy fan va kul att en så etablerad som bonnie ställer upp i ESC. Den här tävlingen brukar annars mest skrämma bort etablerade artister så det är grymt kul. Håller bara hennes raspiga röst som förr så blir det grymt bra. Till skillnad från Nathalie gillar jag låten. Långt ifrån hennes bästa låtar men man hör ändå att det är mycket Bonnie i det hela.

    Dessa tre är bland mina sex favvisar överhuvudtaget i år.

    4. Schweiz – hörde jag rätt det som Malin Roos sa om låten? sa hon verkligen att hon älskade låten men sen fick hon reda på att det var frälsningsarmen och då tappade hon? Sa hon verkligen så? Knäpphjärna. Jag skiter fullständigt i vilka som gör låtarna bara de är bra. Carola är det värsta jag vet men hade hon gjort en bra låt hade jag hållt på den. Schweiziska låten är ett härligt glädjepiller.
    5. Frankrike – en låt som verkligen levt ett eget liv för mig. När jag först hörde den rankade jag den grymt lågt men den har vuxit enormt för mig och nu är den bland många favvisar. Tjejen har ett härligt uttryck i sin sångröst när hon på varje ton egentligen förmedlar något alldeles extra som jag hoppas hon även lyckas med på scen. Kan hon se lite mindre arg bara så lockar hon nog mer röster 🙂
    6. Tyskland – ja vad ska man säga? Dagligen nästan hör jag om detta “plagiat” av Euphoria. Är det då ett plagiat? Nej det tycker jag definitivt inte även om jag är övertygad av att låten inte ens kommit till om inte Euphoria kommit till. Absolut inget plagiat men med stora likheter men sämre låt och sämre artist. En helt ok låt som inte vinner i år. Inte lika låtar två år i rad som sagt.
    7. Sverige – jisses vad jag har försökt tycka om den här låten. Man vill ju gilla sitt eget lands bidrag. Tyvärr är det så att jag tyckte illa om den från första stund och istället för att bli bättre blir den allt sämre. Hemsk melodi, sångare och dansare som är helt osynkade och tycks uppträda med två olika låtar. Har varit tveksam till hans sångröst och tyvärr hjälpte inte det akustiska i programmet upp det hela. Däremot tycker jag Robin var bra som gäst i programmet.
    8. Rumänien – My oh my! Ett av två skräckbidrag för mig i år. Det positiva med den här låten är att den åtminstone är bättre än Montenegros bidrag om nu det ska vara något att ha på visitkortet. Nej tyvärr ni som gillar låten en man som står och skriker i falsett är så långt från mig i musik man kan komma. Betvivlar inte killens kapacitet men varför i falsett?

  4. Schlagerpinglan

    Här är min personliga lista:

    1. Rumänien – En helt underbar låt med en artist som verkligen klarar av att hålla kvar ens intresse från första till sista tonen.
    2. Tyskland
    3. Sverige
    4. Schweiz
    5. Spanien
    6. Italien
    7. Frankrike
    8. Storbritannien

  5. Micke

    Schlagerpinglan: Måste vara ett oslagbart rekord i att vara oense 🙂 De fem låtar jag tycker om tycker du sämst om och de enda tre som jag inte gillar är de du gillar mest 🙂 Tar min ranking över det hela också:

    Spanien 2
    Italien 3
    Storbritannien 6
    Schweiz 10
    Frankrike 12
    Tyskland 20
    Sverige 37
    Rumänien 38

  6. Rickard

    Det som irriterar mig är att det förekommer direkta faktafel när Malin Roos pratar! Varken hon eller Strömstedt verkar det minsta intresserad av tävlingen och är så fruktansvärt dåligt pålästa! Programmet är en skam och ett hån mot Eurovision! Sorgligt!

    1. Italien 4+/5 – Jag ser en vinnare! Men mycket beror på framträdandet! Topp 3!
    2. Frankrike 4/5 – dramatisk låt och en väldigt kompetent sångerska! Vibbar av Kaas 2009! Topp 10!
    3. Spanien 4-/5 – inte som Spanien 2011 men älskar det ändå! Topp 15!
    4. Tyskland 3+/5 – sakta på väg uppåt för min del! Starkt nummer och karismatisk sångerska! Topp 15!
    5. Sverige 3+/5 – växer likt Tyskland starkt just nu! Såg bättre ut på genrepet! Topp 15!
    6. Storbritannien 3/5 – negativ utveckling! Svag låt som är omöjlig för Bonnie att göra ngt åt! Topp 20!
    7. Schweiz 2+/5 – med en melodi som sätter sig blir det precis final men inte mer! Final och botten 5!
    8. Rumänien 0/5 – bland det sämsta i år! Klarar inte av att lyssna utan att må dåligt! Ingen final! Uselt!!!

  7. Kristina

    Tänkte ta min lista från kvällens program.

    1. Italien
    2. Spanien
    3. Schweiz
    4. Storbritannien
    5. Tyskland
    6. Frankrike
    7. Sverige
    8. Rumänien

  8. André

    1. Sverige- Jag har gillat “You” hela tiden. Den är fin, har en snygg uppbyggnad, blir aldrig tråkig, känns någorlunda modern och med Robins röst så blir trycket i refrängen extra kraftfullt och bra.
    2. Schweiz- Som jag sagt vid tidigare tillfällen: Svängigt, glatt, medryckande och lätt att komma ihåg. Gör sig bra för detta sammanhang!
    3. Italien- I början tyckte jag den här var väldigt tråkig och meningslös. Det tycker jag inte nu längre. Det är en klassiskt skolad finstämd piano-ballad framförd på ett vackert språk av en tonsäker och mycket bra sångare som dessutom har utstrålning. Italien blir farliga i år!
    4. Storbrittanien- Låten är en helt ok och trallvänlig radioballad som med hjälp av Bonnie Tyler framstår som ännu bättre än vad den egentligen är. Bonnie har fortfarande en bra röst och hon framför den utan problem och det här är så att säga “riktig” musik. I år bör Storbrittanien hålla sig borta från botten i alla fall.
    5. Frankrike- Jazzig rockbrud med hes och mycket bra sångröst som framför en låt som känns både traditionell och ny. Gillar detta!
    6. Tyskland- Dansant och även här framfört av erfarna och bra artister, som vet hur man tilltalar en publik. Det här är en låt som kommer falla från den absoluta toppen pga Euphoria-vibbarna men som kommer spelas sönder på många dansgolv runt Europa. Bra danslåt med andra ord!
    7. Spanien- Egentligen inga fel på det här men det är bara det att jag inte fångas av låten på något sätt vilket leder till att den bleknar i konkurrensen. Lamt.
    8. Rumänien- Opera-disco med en extremt irriterande falsettröst genom nästan hela låten. Usch, mina öron blöder…

  9. Josef

    “Man kommer hem från jobbet, slår på radion och så hör man”…

    Rumänien. “Vad är detta? Är det ett skämt eller är det något riktigt starkt!? Jag personligen rankar detta bidrag med Sverige med något som har ett mejslat budskap. Igranka med Montenegrp hade möjlighet att kunna bli exceptionellt, men föll för mig totalt platt när jag hörde deras “perfomance” 🙁 All glöd som kunde bli kandidatlikt bara var helt försvunnen. Ärlighet är det som gäller kring ens favoriter. Jag vänder mig till alla på denna blogg. När vi nu lyssnat igenom många rep. kan man säkert ändra sina uppfattningar en smula, för visst är en hel del låtar fruktansvärt olikt videon på både gott och ont!? Vissa som Danmark är lika tråkig och perfekt på samma gång som ursprunget frän slutet av Januari.

    Min ranking då äntligen, där låtar som växer och sänder en mening med känsla och eftertryck. Inte en vacker video med natur, hästar eller annan omgivning som lurar någon till att tycka mer om låten än vad den är på en kall scen.

    1. Italien: Denna växer och har en scenstark artist som borde klä av Emmelie förhoppningsvis.
    2. Rumänien: Den riktar sig från honom till sin publik, ett genuint framträdande som dessutom ger en teatralisk gestaltning av Transylvaniens hemland,,Rumänien och DRACULA! 🙂 Mästerligt!Lordivarning!
    3. Sverige: Robin har verkligen jobbat med detta och han kan spela piano, gitarr och sjunga med en innerlighet som få i denna tävling.
    4. Tyskland: Man kan inte låta bli att vilja dansa även om låten är såå Casxada, vilket jag normalt inte gillar.
    5. Frankrike: Årets sexigaste kvinna och så himla cool med sin tuffa osminkade utstrålning! Låten är i helt fel forum egentligen men jag tycker det är rätt behagligt mot mycket annat.
    6. Spanien: Årets vackraste video och intro men sedan,.nej! Tyvärr är det inget jag direkt blir ledsen över om jag missar live på lördag gissar jag. Hoppas jag har fel Micke. Jag gillar musiken men hennes röst stör jag mig på lite.
    7. Storbrittanien: Bonnie, hur kunde du gå med på denna låt? Den är stum och tråkig! 🙁 Jag glömmer den nästan lika fort som Estlands efter lyssningen. Men tänk om Bonnie hade fått en ballad med en tung och smärtsam stämning likt “Total eclipse of the heart” eller något annat mer bombastiskt som herr Rollinski utrryckte kring Israels Moran Mazor Rak Bishvillo..Tänk!
    8. Schweiz: Gulligt bidrag som är sämre än både Malta och Ungern enligt mig. Jag såg den sjunka på repetitionen lika mycket som jag tror Spanien kommer göra på lördagens scen.

  10. Kerstin

    Här kommer min lista på bidragen från igår kväll.

    1. Sverige: Gillade den här låten från första början men sen har den bara blivit bättre och bättre. Robin gör den fantastiskt bra. Jag tror stenhårt på vårt svenska bidrag.
    2. Schweiz: En jättebra ESC låt. En refräng och melodi som sätter sig direkt.
    3. Tyskland: Svängigt och glatt och tänker man inte så mycket på likheterna med Euphoria så är inte det här så tokigt.
    4. Rumänien: Jag håller med Schlagerpinglan och Josef. Men här är det dock mer artist än låt. Det är artisten som gör att jag vill se det här och som fångar mitt intresse. Jag tycker han är enormt häftig och karismatisk. En fängslande artist med en mindre bra låt är i alla fall i min värld bättre än en trist artist med lite bättre låt.
    5. Italien: Precis som André så tyckte jag denna låt var trist i början men sen har jag tyckt allt bättre om den. Men det jag såg på repet igår gjorde att denna låt sjönk för mig. Jag tyckte han såg extremt ointresserad ut på scen och han övertygade inte mig. Har fått veta han var sjuk så jag hoppas det var anledningen för annars faller han på min lista ordentligt.
    6. Storbritannien: En helt ok låt men tyvärr växer den inte utan tvärtom. Bonnie i all ära men det var länge sen hon var en stor stjärna och jag tror inte det har någon större betydelse när låten inte är bättre än mellanmjölk.
    7. Spanien: Också en helt ok låt med en duktig grupp men den är för platt för mig.
    8. Frankrike: Jag har enormt svårt med artister som ska låtsas spela svåra och dramatiska. Låten är alldeles för mörk och deprimerande, inget fel i det men jag personligen vill musik ska beröra på ett annat sätt.

    Sen vill jag säga något om Malin Roos och hennes vansinniga uttalande om Frälsningsarmén. Jag undrar om det ens var ok att säga så i tv. Jag vill kalla det kränkning. Tråkigt för henne om det visar sig att danska tjejen är medlem i Frälsningsarmén eller norska som tydligen är några av hennes favoriter. Urfånigt uttalande i vilket fall. Hade dom bara gett betyg till bidragen så hade dom sluppit sitta och leka sax, sten och påse och framförallt vi hade sluppit se det. Hoppas det blir som vanligt nästa år med panel och betyg för det här “extra” inför programmet kan jag vara utan.

  11. Kerstin

    Rickard, vad roligt att Sveriges bidrag växer för dig. Topp 15 för dig nu. Själv har jag den topp sex men som sagt det är svårt att vara helt neutral när det gäller det svenska bidraget. Men blir det topp tio och Robin gör sitt bästa då kan man inte vara mer än nöjd.

  12. Micke

    Josef: Några frågor och kommentarer
    1. När du tittat på Spaniens bidrag har du då kollat Videon eller deras uttagning? Anledningen till att jag frågar är att jag älskar hennes röst på alla deras låtar men blev lite besviken på hur det lät i deras uttagning. En polare som älskar gruppen berättade för mig att hon var sjuk när tävlingen gick. Om det är sant eller ej kommer väl att visa sig i finalen men sjunger hon bara i närheten av vad hon gör på alla deras videos så älskar jag rösten.
    2. Att klä av Emmelie hoppas jag helt och hållet är upp till hennes pojkvän och framförallt att hon själv vill men i övrigt håller jag inte alls med. Artistmässigt är jag övertygad om att få slår henne, i synnerhet vad gäller utstrålning. Visst han är nog snäppet vassare men han kommer inte att klä av henne på något vis artistmässigt som jag ser det. Men vi får väl se?
    3. Josef min vän jag försöker verkligen finna det du och många andra finner i You och Robin men det funkar inte. Hade hoppats på ett lyft när han gjorde sin akustiska version i programmet. Det började bra men jädrar vad rösten vrängde sig gång på när han skulle ta i lite mer. Attans att man inte kan gilla sitt eget lands bidrag och framförallt – attans att vi inte kan ställa upp med ett bra bidrag.
    4. Tyvärr för dig och i synnerhet för Schlagerpinglan tycks alla andra ranka Rumänien sist. Nu är jag seriös och är inte på nägot vis ute efter att håna utan vill verkligen försöka förstå den storhet ni ser i detta bidrag. Vill ni försöka förklara? Jag menar killens falsettröst irriterar mig o främst för att han kan ju verkligen sjunga normalt. Vill egentligen inte ranka honom lika lågt som Montenegros patetiska rappare.
    5. Att Frankrikes låt är i helt forum är vi helt överens om Josef men också att låten är bra. Det största problemet är att nu handlar det om ESC “stomatolleendenas förtrollade värld”. Personligen tror jag hon skrämmer bort röstare med sin arga framtoning. Jag har inga problem med det men som sagt nu handlar det om ESC. Vad tror du skrämmer hon bort röstare eller kan det vara tvärtom rent av att folk är trötta på stomatol och därför röstar mer. Att det är årets sexigaste kvinna är vi inte riktigt överens om men samtidigt för mig är det låten som är det avgörande 🙂 Låten är bra.
    6. Fick inget svar här på frågan jag ställde tidigare om Malin Roos så jag försöker igen. Nån vet väl 🙂 Sa hon verkligen det jag tyckte att hon sa? Att hon älskade Schweiz bidrag men att hon sedan fick reda på att det var frälsningarmen och då tappade hon känsla för låten? Eftersom jag inte är säker vill jag inte dumma henne för mycket men om hon verkligen sa så var det något av det mest klantiga uttalanden jag nånsin hört. Patetiskt om man kan tappa känsla för en låt bara för att man får höra vilka artisterna är. Hur banal är man då?

  13. Schlagerpinglan

    @Micke, Ja, detta var nog rekord, men det är ju skoj det med, betyder att det är bidrag som lockar fram känslor (åt båda hållen) vilket är klart bättre än bidrag man bara rycker på axlarna åt. 😀

    Ser att du är väldigt frågande till hur man kan tycka om falsettrösten och där är jag också lite förbryllad. Egentligen tycker jag inte om det, brukar störa mig på det men… där är nog något hos Cezar som artist som gör att i alla fall jag kan (inte bara stå ut med utan även) tycka om falsetten. Den är fängslande på något sätt. Faktiskt. 😀 Att jag sedan även tycker om låten och rankar Cezar som en av tävlingens mest intressanta artister att se på gör ju det hela ännu lite lättare att vara positivt inställd till tonerna. 🙂

  14. Christopher

    Ska väl också göra en top 8
    1. Schweiz (2) Schweiz kommer högt i år igen. Älskar låten. En av två låtar jag placerar bland 2000-talets bästa
    2. Sverige (4) Jag ser nånting jag gillar i detta. Men vet inte vad. Top 10
    3. Italien (9) Mysig låt på ett fint språk. En av årets starkaste ballad. Top 5
    4. Tyskland (18) Jag kände ingen likhet mellan den och ”euphoria” men däremot så såg jag likheter med ”Don’t you worry child”. Men grym låt trots allt. Top 3
    5. Storbritannien (19) En rätt så bra ballad av brittiskan. Om Europa tycker likadant får vi se. Top 10
    6. Spanien (20) Jag gillar låten och en plats 20 kan ses som ett missförstånd. Men det finns 19 bättre låtar så det blir kommer bara på plats 20. Top 20
    7. Rumänien (31) Jag ser mycket som kan ändras i låten. Ett tydlig exempel är att man kör ljus sång hela vägen istället för att ha sin vanliga röst i verserna. Utslagen i semin
    8. Frankrike (35) Rätt så tråkig och är definitivt inte min smak. Botten i finalen

  15. Rickard

    Kerstin: Håller med! Utelämnade faktiskt Sverige inför finaltippningen förra året! Och det beroende på att det är svårt att förhålla sig neutral. Antingen är man för snäll eller för hård! Men helt klart kommer bidraget starkt nu mot slutet! Topp tio tror jag inte den hinner avancera till men den närmar sig! 🙂

  16. Micke

    Vill bara säga det att jag vet själv svaret nu på min fråga om vad Malin Roos eventuellt sa eller inte sa. Tyvärr var det den negativa sidan som var det som var sant för hon skitade verkligen ned sig med att säga så som jag tyckte hon sa. I dagens expressen sätter hon betyg på alla bidrag och när hon kommer till Schweiz som hon gav en trea eller fyra (minns inte) säger hon: “Käck låt med rosor på kind, men de är frälsningssoldater, då ryker en geting.” Jag vill faktiskt hålla med Kerstin här som menar på att det är ren kränkning. Personligen är jag varken religiös eller oreligiös men det har noll betydelse i detta fallet. Man säger helt enkelt inte så. Till vänner kanske men banne mig inte i sin tidning eller i TV. Värsta lågvattenmärket hittills i årets ESC. T.o.m värre än att tvingas bevittna rapparna i Montenegros bidrag.

  17. Kerstin

    Micke, kunde inte sagt det bättre själv. Håller med om allt du skriver om Malin Roos.

  18. Rickard

    Håller med dig till 100% Micke! Ryggade tillbaka när jag hörde hennes uttalande! Helt förkastligt! Det är väl låten som bedöms! Det är ingen religiös tävling! Lite fel fokus där Malin!

  19. Norpan

    Ni har väl redan avhandlat själva programmet “Inför Eurovision….” (Ny här) Men är det bara jag som saknar de utländska journalisterna? Tycker årets upplaga varit fruktansvärt tråkig…

  20. Schlagerpinglan

    @Norpan, Jovisst har vi redan skrivit en hel del om programmet, men det tåls att upprepas. Vi är ganska många här som saknar den gamla panelen. Det som skulle vara något “extra” visade sig inte vara det.

  21. Micke

    Norpan: Ärligt talat har jag inte hört en enda person här som varit positiv till det nya programmet. Tvärtom saknar alla här det gamla och i synnerhet Thomas Lundin. En sak de flesta tycks sakna är betygsättningen. Tänkte därför sätta betyg själv här och då på de personer som syntes i programmet och jag använder Malin Roos egen betygsättning hon har i sin tidning.

    Fyra getingar: Martin Rolinski – Saklig kunnig och korrekt hela tiden. Flamsade inte med i programledarnas trams utan höll sig hela tiden på tanken att bedöma bidragen. I det programmet han var med skötte sig även programledarna bättre än vanligt. På något sätt fick han ned deras tramsande så att det blev mer koncentration på det som det skulle handla om. Solklar ny gäst när det gamla Inför programmet förhoppningsvis återvänder nästa år.

    Tre getingar: Rickard Engfors – En snubbe jag har extremt svårt för men det har ju noll betydelse. Programmet är ju inte gjort för mig. Han skötte sig jäkligt bra och tappade bara konceptet vid ett enda tillfälle och det var då han helt dömde ut Montenegro. Tur då att det var just det bidraget som undertecknad själv ser som årets sämsta 🙂

    En geting: Shirley Clamp – Om Rolinski verkade ha bra inverkan på programledarna och fick dem att koncentrera sig på det de skulle så hade Clamp direkt omvänd påverkan. Fanns det något vettigt överhuvudtaget som sades under det programmet?

    En geting: Niklas Strömstedt – Vad var detta? Lika lysande som han var som programledare för “Tack för musiken” lika usel var han i detta programmet. Hade han förlorat något vad och blivit tvingad till programledarrollen? Jag satt mest och undrade om han skulle kunna hålla sig vaken under alla programmen. Betvivlar starkt att han hade något intresse för det här.

    En överkorsad geting: Malin Roos – egentligen en geting men jag kör samma dumma resonemang som hon gjorde med Schweiz bidrag så jag drar av en geting. Hon sägs vara grymt intresserad av ESC och jag betvivlar inte det men det hade ju varit roligt om hon haft något bra att säga om annat än bara uptempolåtar. Flamsig som få.

    Nej nästa år ska det gamla programmet tillbaka det hoppas jag alla är överens om. Det viktiga då är att den fantastiske Thomas Lundin är tillbaka och att Måns Zelmerlöw som bara hånar och förlöjligar är borttagen ur programmet och istället för göra ett eget Inför program tillsammans med Malin och Niklas på någon reklamkanal som inget vet vad det är.

  22. Josef

    Jag som ni vet försökte vara lite positiv åt det nya upplägget, men känner att jag måste hålla med om att jag saknar förra årets upplägg med panel. (fast utan typer som Roos och Zelmerlöw). Vad gör dessutom Strömstedt där om han nu är så ointresserad? Om bekanta uppger till mig att de är totalt ointresserade av ESC så är det helt OK för mig, men man kan ju inte låta en sådan individ leda ett inför esc..Skärpning SVT!

    Micke: Jag har bara hört spanjorskan sjunga på videon och lite halvskralt på dåligt ljud från repetitioner, så kan jag få återkomma efter finalen då jag lovar lyssna på ESC med en fin stereoanläggnin och att förhoppningsvis de har en fin utsignal till oss tittare. 🙂

    Cezar trollbinder mig, och jag liksom schlagerpinglan har svårt at säga exakt vad det är, men några detaljer kanske jag kan drista. Man hör när han sjunger att skolningen har fallit på plats i rösten och han låter improvisera tonarter för varje gång, så ingen gång blir lik den förra som danskans röst är utan “surprise” vilket bidrag för mig är ett av historiens mest förutsägbara hopkok även om det är fiffigt ihopmonterat. :-). Cezar är nog den enda i denna tävling om jag analyserar som har litegrann av den mognad och kontroll som Anouk har. Omogna men duktiga sångare / sångerskor i övrigt är i mitt tycke: Danskan, Robin, Marco Mengoni, islänningen, Zlata, Dina Garipova, Fransyskan, Ryan Dolan, Moldavskan, Cypriotiskan och egentligen såklart Bonnie Tyler men låten anser jag fortfarande inte riktigt gör henne rättvis.

    Jag har svårt för danska Emmelie. För mig lyser i hennes ögon mer segerhunger istället för kärlek till musik som exempelvis Loreen. Dessa två individer bredvid varann är natt och dag för mig. Men priset tar Georgiens par ändå. jag blir djupt olycklig vid framgång där. Jag är väldigt kär i jämställdhet och för mig finns inte alls den äkta kemin i deras leenden. Utan allt känns som det har styrts från mäktiga inhemska EBU-generaler. Låten är jättebra, men födelsen scenkänsla och en äkthet som exempelvis ryskorna hade förra året finns inte för mig. Jag säger som Kerstin sade: Hellre en härlig artist som Cezar med en ganska svag låt, än ett “oäkta” par som har en G:son låt av perfektion beställda till sig.

    Hoppas du fått någorlunda svar nu vännen Micke! 🙂 Trevlig kväll annars

  23. Josef

    Förtydligande till Micke: Skriver ju från mitt inre så att jag fattar men ingen annan,,sörry 😉

    Födelsen= Ursprunget till uppkomst av låt, eller anledning till uppkomsten

  1. Lämna en kommentar


                 

                 

     





Musik bloggar Blogglista.se