De Eurovisa (ESC 2014): Del 2

2014-04-24 (torsdag)

Schlagerpinglan: I söndags sändes den andra delen av finska YLE:sDe Eurovisa“. Precis som i det första avsnittet så var Eva Frantz och Johan Lindroos programledare medan Patric Sarin, Pernilla Karlsson, Geir Rönning och Eurovisionsdatorn Göran betygsatte en del av de tävlande bidragen i Eurovision Song Contest 2014.

Har ni ännu inte sett avsnittet så hittar ni det på yle.fi medan den slutliga poängtavlan finns här. Alla avsnittets aktuella bidrag, samt mina egna betyg på dem, ser ni här nedan.

Bidragen i “De Eurovisa 2014 – del 2”: (Schlagerpinglans betyg)
Ungern – “Running“, András Kállay-Saunders 3 / 10
Moldavien – “Wild soul“, Cristina Scarlat 7 / 10
Montenegro – “Moj Svijet“, Sergej Ćetković 7 / 10
Nederländerna – “Calm After The Storm“, The Common Linnets 8 / 10
Portugal – “Quero Ser Tua“, Suzy 5 / 10
San Marino – “Maybe (Forse)“, Valentina Monetta 5 / 10
Ukraina – “Tick-Tock“, Maria Yaremchuk 8 / 10
Österrike – “Rise Like a Phoenix“, Conchita Wurst 7 / 10
Georgien – “Three minutes to Earth“, The Shin and Mariko 3 / 10
Israel – “Same Heart“, Mei Finegold 8 / 10

Schlagerpinglan: Kan ni inte få nog av dessa inför-program så har även Island sin “Alla leið” där de nu avverkat tre avsnitt. Dessutom kommer Norge att sända första avsnittet av sin version, “Adresse København“, den 26:e april.

Nästa avsnitt av “De Eurovisa” sänds söndagen den 27:e april på Yle Fem.

Andra bloggar om: , ,

Mer från Schlagerpinglan i samma kategori:


8 kommentarer till “De Eurovisa (ESC 2014): Del 2”

  1. Johan

    Jag kan inte riktigt greppa varför De Eurovisa får så bra betyg av folk insatta i schlagervärlden och ESC. För det första är deras analyser ofta väldigt enformiga och det känns som att poängen ofta är tagna i luften snarare än representerar deras givna kritik/beröm. “Den här låten var lite tråkig: 1/10” etc. Jag förstår att det är hur de själva uppfattar låten som ligger till grund för betygen men lär er analysera på riktigt!

    För det andra tycker jag det är lite roligt hur 2 tidigare ESC-deltagare som båda kom dåligt till i tävlingen (ingen kvalificerade sig) verkligen bombarderar så många låtar med kritik. Kritik som utan ordentlig analys och argumentation kan förkastas. Visst är det bra att de frångår sitt egna deltagande och helt fokuserar på låtarna men samtidigt känner jag bara att de känns så extremt självgoda när de sitter där och fäller intelligensbefriade kommentarer som “jag tyckte det var dåligt”, “Jag tycker inte om rock, 0/10”. Diskussionerna präglas av en ganska dryg inställning generellt + märkliga slutsatser utifrån sina egna ganska bristfälliga analyser. Patric lyckas fälla några givande kommentarer om struktur, tonart, kadenser etc. som faktiskt är vad en låtanalys går ut på och vad som borde ligga till grund för dessa program snarare än snäsiga kommentarer om “Det här var jättedåligt”.

    Och Göran…? Intressant koncept men det känns mest som att de slumpat fram några siffror för skojs skull. Vissa siffrorna som ligger bakom den slutgiltiga poängen, räkna med odds från spelsidorna etc.

    Ska jag vara ärlig tycker jag att det svenska programmet har hållit en högre klass än De Eurovisa med mer kött på analyserna (även om de ibland tabbar bort sig som i Rysslands fall).

    Suck… jag saknar verkligen Thomas Lundin.

  2. Schlagerpinglan

    @Johan, Det jag själv gillar med De Eurovisa är att det är gjort på ett lättsamt vis och känns mer som att panelmedlemmarna har ett personligt samtal än en proffsig analysstund. Hade jag fått välja fritt så hade jag helst sett ett lite mer “seriöst” inför-program med statistik, riktiga analyser, bakgrundsinfo, tillbakablickar och hela rubbet men med tanke på utbudet så är jag väldig glad att De Eurovisa finns, för då får man i alla fall lite underhållning. 🙂

    Vi är dock överens om att “Görans” programmering är ett stort frågetecken samt att Thomas Lundin är saknad (som alltid).

  3. Micke

    Jag är inte överens med dig Johan men det är ju därför det är kul med bloggen 🙂 Jag tycker De Eurovisa är vida överlägset det svenska försöket till att göra ett Inför program. är emot stryker under det du säger om Tomas Lundin. Jädrar vad han saknas i de här programmen.

    De tre som sitter i det “finska” programmet känner jag verkligen har något att komma med. De hånar inte på samma sätt och känns mer insatta. Framförallt håller de sig ifrån plumpa påhopp som herr Björkman gjorde när han gav sig på Lettlands kaka och hävdade att det var en annan sorts kaka det egentligen handlade. Väldigt tråkigt med tanke på att det just är herr Björkman som jag tycker hållit bäst klass i inför programmet. Däremot håller jag med dig Johan om maskinen Göran. Vad tusan har han där att göra?

    Avslutar med att säga att årets svenska inför program har förbättrats från förra året men ligger långt ifrån på Lundins tid. Det finska ligger mitt emellan dessa.

    Inför på Lundins tid 9 poäng
    De Eurovisa 7 p
    Svenska 2014 5 p
    Svenska 2013 2 p

  4. Micke

    Schlagerpinglan: Ber allra ödmjukast om ursäkt. Det var ju just det där om Björkman och kakan som du inte gillade att jag skrev om och därför tog bort. Jag skriver på två andra schlagerbloggar också (Inte alls i din klass 🙂 ) och glömde bort mig helt. Ta bara bort det igen om du vill. Tar inte det minsta illa upp jag lovar. Glömde bara helt enkelt och kom på det efteråt. Sorry

  5. Johan

    @Micke – den analysen drog ju de i De Eurovisa också! Verkar vara en ganska så populär teori om man läser runt lite på nätet och med tanke på att han nu är en parodisångare/humorartist. Men om så är fallet måste jag säga att det subliminala meddelandet nog är lite för subliminalt för att skapa något humoristiskt värde.

  6. Micke

    Jag missade att de tog upp det även i De Eurovisa. Märkte jag inte alls men jag betvivlar inte det du säger. Det var lite av det jag försökte ta upp i det jag skrev som togs bort. Jag tror vår kära värdinna här missuppfattade lite det jag då skrev 🙂 Vad jag då ville ha fram var faran med att överanalysera låtar. I så fall kan man hitta betydelser i varje låt som egentligen inte ens finns där. Jag tog några hemska möjliga exempel där men som sagt jag tror hon kanske missförstod att jag istället tydde det så själv när jag menade precis tvärtom 🙂

    Vill absolut inte vara otrevlig mot dig Johan men jag avslutar den diskussionen här. Vill inte Schlagerpinglan ha den här då ska den inte vara här. Ville bara svara dig först. Hoppas du har förståelse för det 🙂 Som sagt ta bort rubbet om du vill Schlagerpinglan.

  7. Schlagerpinglan

    @Micke, Ingen fara, det blev bara lite mycket på en gång där ett tag. Lite utportionerat så klarar man en hel del och det är klart att man ska kunna skriva negativa saker också, annars blir det svårt att diskutera saker. 🙂

  8. Micke

    Skönt att höra Schlagerpinglan. Det där är utagerat nu för min del. Vi kör på 🙂

    Det jag framförallt ser som den största skillnaden mellan programmen till De Eurovisa fördel är att vi får höra hela bidragen i det här programmet. Frågan är om vi ens för se en tredjedel av låtarna i det svenska programmet. I synnerhet får låtar typ Armenien med stora variationer kraftig slagsida när de behandlas så. En annan klar fördel är betygsättning som ju saknas i det svenska alternativet vilket får programmet att tappa lite till.

    Vad det gäller Thomas Lundin är det tyvärr bara för oss att sluta drömma om hans återkomst. Tomas själv hade inte backat men SVT hade aldrig erkänt sitt misstag och trampar därför på i program typ de vi nu får hålla till godo med.

    Nej det är bara att avsluta positivt och positivt tycker jag faktiskt att De Eurovisa är även om det finns skönhetsfläckar

  1. Lämna en kommentar


                 

                 

     





Musik bloggar Blogglista.se