ESC2016 Schlagerpinglan: I kväll klockan 20:00 är det dags för säsongstart av det finska TV-bolaget YLE:s Inför Eurovision-programDe Eurovisa” som leds av Eva Frantz och där Johan Lindroos är ständig gäst.

I år består serien av tre program och de finns redan nu upplagda på yle.fi för er som vill titta på dem när det passar er och inte styras av TV:n. 🙂

I det första avsnittet behandlas 15 bidrag från den första semifinalen av Eurovision Song Contest 2017 och panelen kompletteras av Emma Sandström (UMK 2017) & Tomas Ek (bl.a. Euroviisut 1984).

För att inte förstöra spänningen för er som eventuellt vill se programmet så väntar jag tills senare i kväll innan jag lägger ut resultattavlan. Tills vidare nöjer jag mig med att meddela vilka länders bidrag de går igenom samt tipsar om direktlänken till yle.fi där ni kan titta på det första avsnittet. Mycket nöje! 😀

Titta på “De Eurovisa 2017 – Del 1” här:
De Eurovisa – Avsnitt 1 (1:29:55 – areena.yle.fi)
De Eurovisas poäng i del ett (poängtavla – svenska.yle.fi)

Resultatet av “De Eurovisa 2017 – Del 1”:

Bidragen i den ordning
de presenterades
Johan Eva Tomas Emma Summa
Grekland Grekland – “This Is Love“,
Demy
5 p. 6 p. 6 p. 7 p. 24 p.
Moldavien Moldavien – “Hey Mamma“,
SunStroke Project
6 p. 6 p. 7 p. 7 p. 26 p.
Australien Australien – “Don’t Come Easy“,
Isaiah
7 p. 4 p. 7 p. 6 p. 24 p.
Azerbajdzjan Azerbajdzjan – “Skeletons“,
Dihaj
5 p. 9 p. 7 p. 8 p. 29 p.
Cypern Cypern – “Gravity“,
Hovig
6 p. 5 p. 8 p. 7 p. 26 p.
Albanien Albanien – “World“,
Lindita
7 p. 8 p. 8 p. 10 p. 33 p.
Island Island – “Paper“,
Svala
9 p. 9 p. 6 p. 7 p. 31 p.
Tjeckien Tjeckien – “My Turn“,
Martina Bárta
5 p. 5 p. 9 p. 4 p. 23 p.
Lettland Lettland – “Line“,
Triana Park
5 p. 6 p. 7 p. 10 p. 28 p.
Georgien Georgien – “Keep the Faith“,
Tamara Gachechiladze
1 p. 2 p. 8 p. 7 p. 18 p.
Portugal Portugal – “Amar Pelos
Dois
“, Salvador Sobral
10 p. 10 p. 10 p. 8 p. 38 p.
Sverige Sverige – “I Can’t Go On“,
Robin Bengtsson
8 p. 7 p. 8 p. 9 p. 32 p.
Armenien Armenien – “Fly With Me“,
Artsvik
5 p. 8 p. 8 p. 5 p. 26 p.
Polen Polen – “Flashlight“,
Kasia Moś
2 p. 4 p. 5 p. 5 p. 16 p.
x Belgien – “City Lights“,
Blanche
10 p. 10 p. 9 p. 8 p. 37 p.

Schlagerpinglan: Som sagt, för att inte avslöja för mycket så återkommer jag senare i kväll med resultatet och lite åsikter, men ni som sett programmet kan gärna kommentera redan nu. På återseende. 😀

Uppdaterat: Återigen bjuder De Eurovisa på ett mysigt inför-program späckat med intressanta och varierande åsikter som är underhållande att följa, och det tackar jag för. 😀

Man får ha i åtanke att betygen är efter deras egna åsikter och inte hur de tror att det går för bidragen i tävlingen, så det går ju inte att säga att de har “fel” utan det är mer om man håller med eller ej och överlag så tycker jag att de kom med väldigt många påståenden som jag kunde skriva under på.

På förhand var jag mest nyfiken på deras åsikter om Australiens och Portugals bidrag då topp-tippade “Don’t Come Easy” inte riktigt klickar för mig medan jag hoppas på det bästa för “Amar Pelos Dois” som trots att den också topp-tippas får ses som en dark horse. Glädjande nog så visade det sig att de flesta i panelen delade mina åsikter, och det är ju alltid roligt. 🙂

Naturligtvis höll jag inte med om allt som sades och störst kollisionskurs var jag och panelen på när det gällde Albaniens och Islands bidrag (som inte alls faller mig i smaken) samt Polens och Tjeckiens bidrag (som jag absolut inte vill se i bottenträsket). Men, men… även om jag inte håller med så tycker jag att det är intressant att höra hur avvikande åsikter förklaras.

Till sist: Avsnittets bästa kommentar (d.v.s. den som bäst beskriver mina egna känslor) tyckte jag att Evas motiviering till sin 2:a till Georgiens bidrag var (ca 59 minuter in på klippet). Som sagt, inga åsikter är fel men det är extra roligt när man märker att någon annan beskriver ens egna känslor bättre än man själv gör. 🙂

Även om jag vet att jag kommer att “tjuvtitta” på de andra två avsnitten av “De Eurovisa” ganska snart (läs mer om programmen och se länkarna här) så kommer jag att vänta tills respektive lördag innan jag skriver något om del 2 och del 3. Det är trots allt en riktigt god karamell som tåls att suga på länge. 🙂

Andra bloggar om: , ,

Mer från Schlagerpinglan i samma kategori:


34 kommentarer till “De Eurovisa (Eurovision 2017): Del 1”

  1. Adri

    Jag kollar inte på programmet, men jag kommenterar här ändå för det känns ändå halvt on-topic! 🙂

    För ESC-fansen är ju April lite av den sega månaden. Mycket förberedelser sker, men inga stooora grejer nu medan man befinner sig mellan den nationella final-fasen och ESC-fasen. Så då spenderar jag min tid med att göra listor dag ut och dag in.

    Idag gjorde jag ännu en topp 43 av årets bidrag för jag märkte att många intryck från bidragen ändrats hos mig. Siffran i parantes är skillnaden från placeringen hos min första lista. Den mest positiva utveckling står Israel för, medan Norge måste steppa upp lite då de står för den mest negativa utveckling under dessa… två veckor eller nåt som gått sedan senaste listan.

    1. Frankrike (-)
    2. Estland (-)
    3. Belgien (-)
    4. Rumänien (-)
    5. Danmark (-)
    6. Schweiz (+1)
    7. Makedonien (-1)
    8. Lettland (+1)
    9. Azerbajdzjan (-1)

    De nio låtarna är faktiskt i en egen liga.

    10. Italien (+3)
    11. Finland (+1)
    12. Island (-2)
    13. Polen (+2)
    14. Österrike (-3)
    15. Israel (+8)
    16. Sverige (-2)
    17. Bulgarien (+2)
    18. Tjeckien (-2)
    19. Storbritannien (-1)
    20. Moldavien (-3)
    21. Albanien (+4)
    22. Armenien (-2)
    23. Portugal (-1)
    24. Cypern (+3)
    25. Georgien (+6)
    26. Grekland (-)
    27. Norge (-6)
    28. Vitryssland (+6)
    29. Serbien (-5)
    30. Nederländerna (-2)
    31. Australien (-2)
    32. Montenegro (-2)
    33. Ukraina (+3)
    34. Ungern (+1)
    35. San Marino (-3)
    36. Ryssland (-3)
    37. Tyskland (-)

    Precis som att det fanns nio överlägset bästa bidrag, finns det på andra sidan listan sex låtar som tyvärr är överlägnsa bottenkandidater. De är följande:

    38. Irland (+1)
    39. Malta (+1)
    40. Slovenien (-2)
    41. Litauen (-)
    42. Kroatien (-)
    43. Spanien (-)

  2. hej

    Min topplista har ändrats lite sedan sist, Italien är fortfarande min favorit, men min övriga topp 3 har ändrats:
    1. Italien (+-0)
    2. Ungern (+2)
    3. Portugal (+12)

  3. Daniela

    Min top 5 lista just nu:
    1) Italien
    2) Bulgarien
    3)Rumänien
    4) Schweiz
    5) Sverige

  4. Micke

    “betygen är efter deras egna åsikter och inte hur de tror att det går för bidragen i tävlingen”

    Oh vad jag gillar just detta. Det är en av de största anledningarna till att De Eurovisa är och var så överlägset den schlagerpanel i SVT som harvat runt i intet efter det att Thomas Lundin, som förgyllde programmet, lämnade/kickades.

    Det är ju det som är hela grejen för mig. Jag vill höra vad Pinglan och alla ni andra här känner för bidragen. Hur ni upplever dem. Jag är inte alls lika intresserad av hur ni tror det ska gå för bidragen. Det är så skönt att uppleva just detta i De Eurovisa och slippa se de självupptagna experter som mest ville glänsa med sin egen “kunskap” och förnedra artister de ansåg inte var tillräckligt bra i deras uppblåsta .överlägsenhet de mest använde för att få visa upp sig lite extra i TV-rutan nysminkade med extra vit tandpasta och andra tribut som skulle driva dem vidare i deras, oftast, döende karriärer.

    För några år sedan fick jag väldigt mycket beröm för att jag fick många att inse hur bra att nederländskt bidrag var. “du hade rätt Micke” fick jag ofta höra. Visst jag hade rätt och fick beröm men i så fall skulle jag fått lika mycket skit för hur jädra fel jag hade om ett tyskt bidrag för ett par år sedan men det fick jag inte.

    Men åter igen det är inte det som intresserar mig. För att ta ett exempel kan vi titta på en artist som många gånger ställt upp för ett visst land. Det har nästan alltid gått dåligt för henne men Pinglan har nästan alltid tyckt om henne och hennes bidrag. Det är ju för tusan det jag vill veta och diskutera. Varför hon tycker om denna artist och hennes bidrag. Det är ju det jag vill veta och inte hur hon tror det ska få för henne.

    Det är en av de grejer som är så jädra skönt med De Eurovisa. Att de talar från det de har innanför bröstkorgen och inte gör sig själva till självupptagna experter, vilket de inte är. Sen detta då med respekten mot artisterna oavsett vad de tycker gör ju inte saken sämre.

    Vem saknar det tomma vi tvingades uppleva i SVT när De Eurovisa regerar. Nu fattas det bara att de får in Thomas Lundin som gästartist.

    Avslutningsvis: Portugal tillhör inte min topp 10 men jädrar så glad jag blev över allt de sa om dem. Inget land i ESC förtjänar framgång som detta trogna land. Jädrar så jag hoppas på det varje år.

  5. Micke

    Två av de mest talande beskrivningarna i del 1 av De Eurovisa:

    “Det är lite som att de skulle ha gått in i en godisbutik o så har de plockat bitar lite härifrån och därifrån” eller “Det var för många kockar till den soppan.”

    Kan inte beskrivas bättre när det gäller det grekiska bidraget. Blir så när man skrapar ihop ett gäng låtskrivare som ska få ihop något. För många viljor helt enkelt. Någon får ihop ett intro som byggs på av någon annan med en matchande uppföljning. Plötsligt dyker någon upp med. Vi måste ju bygga in lite uptempo också och bygger på med något som matchar till 0%.

    Synd för jag tycker faktiskt det börjar lovande och den vandrar då definitivt på övre halvan för mig. Men sedan kommer då den totala kollapsen i årets absoluta bottennapp i ESc genom refrängen som får bidraget att falla in i och fylla upp den hög som jag inte ens vill nämna vid namn bestående av Montenegro, Israel, Grekland och i synnerhet Sverige. När jag hör dessa fyra känner jag bara “I can´t go on”. I can´t go on”

  6. Adri

    Jag småkollade faktiskt lite på programmet. Jag ska ge dem att de är väldigt respektfulla både mot varandra och personerna bakom varje låt. 🙂

    Men likväl så kommer jag nog inte fortsätta kolla på det av två anledningar:

    – Jag vet inte vilka människorna är. Det fyller inget syfte för mig att se fyra (för mig) nobodies sitta och betygsätta. Jag vill ju se profiler jag känner igen. Min favorit inför-panel var den 2008 (trots två personer som betedde sig ytterst bristfälligt), 100% på grund av att Babben Larsson var med. Hon är inte känd för att vara en viktig del i svenska musikindustrin men jag tycker jättemycket om henne och därför brydde jag mig. Och trots att hon var komiker (som ofta är de som kommer undan med att vara råare) så var hon en av de absolut mest likeable profilerna det året. Thomas Lundin och Lena PH satt också i panelen det året och de var också väldigt bra panelmedlemmar.

    – Jag gillar inte skalan 0-10. Där finns inte mycket mer att säga. Skalan 0-5 är för mig betydligt mer förklarande vad man tycker om låtarna.

    Om SVT återupplivar sitt Inför-program (och då menar jag formatet de hade 2008-2012, åren efter det kan glömmas bort för ingen kommer sakna det) och utvärderar deras gångna panelmedlemmar tycker jag följande ska vara med:
    – Thomas Lundin (Ett måste…)
    – Babben Larsson
    – Lena PH

    Sen får de gärna utöka med nya namn 🙂 Det är alltid en risk, men det är ju också ett måste om något intresse ska finnas kvar!

    Sen finns de också de som faktiskt har suttit i panelen, och inte borde göra det igen. Inte om de inte mognat lite i alla fall. De är bra på andra saker, men att sitta i inför-panelen funkade inte:
    – Shirley Clamp
    – Thomas Järvheden
    – Marie Serneholt
    – Andreas Johnson
    – Christer Lindarw
    – Gina Dirawi (Tycker jääääättemycket om henne, och hon får gärna leda MF varje år om jag ska bestämma. Men att betygsätta ESC-låtar var inte hennes starka sida)
    – Eric Saade (Vill egentligen bara ignorera de senaste fyra upplagorna av programmet, men gör ett undantag för Saade.)
    – Jostein ??? (En flintig norrman som satt 2005-2006 om jag minns rätt. Han var väldigt öppen med att han inte kunde vara neutral mot Sverige och gav oss svaga betyg bara för att. Och han är den enda i inför-serien jag hört klaga på att en artist hade “fel kön”)

  7. Micke

    @Adri vi har nog aldrig varit längre ifrån varandra än om en grej du sa nu 🙂 Detta med betygsskalan. Alla tycker var de tycker men jag tycker 0-5 är ett fullkomligt skämt. Den säger absolut ingenting. Sara kan plugga som en häst i matte och ligga jättenära en fyra. Anton kan skita fullständigt i matte och väldigt nära betyget 2. Till slut bestämmer sig läraren för att Sara nog inte riktigt, riktigt når en fyra och att Anton trots allt kanske är lite, lite över en tvåa. Plötsligt ligger den duktiga eleven och den ointresserade på samma betyg. Ursäkta mig Adri men den betygsskalan är för mig ett av tidernas största skämt. Låt mig förklara skalan 0-10

    10- Enormt bra
    9 – Mycket bra
    8 – Mer än bra
    7 – Bra
    6 – Mer än godkänt
    5 – Godkänt
    4 – Inte fullt godkänt
    3 – Dålig
    2 – Mer än dålig
    1 – Mycket dålig
    0 – Fullkomligt usel

    Här behöver man aldrig tveka och det blir aldrig sånt som i fallet jag beskrev. Ett i mina ögon fullkomligt överlägset betygssystem. Sen tyvärr är det inte alla som greppar det som Emma i gästsoffan som satt och gav sjuor till bidrag hon inte tyckte om speciellt mycket. När man greppar den här skalan försvinner såna missar som det blir i 0-5 skalan.

    Nej Adri du har full rätt att tycka vad du vill men för mig är De Eurovisa överlägset. Inga självutnämnda “experter” som man tvingas dras med i den svenska varianten 🙂

  8. Adri

    Micke: Det är ju lite det som är grejen; jag behöver inga “experter” i inför-programmet. Jag vill bara ha vettiga profiler som har ett genuint intresse för tävlingen 🙂 (Det var där Andreas Johnson brast för mig 2011. Han var inte direkt respektlös eller elak mot någon, han verkade bara TOTALT ointresserad av allt.)

    Thomas Lundin, som de flesta verkar överens om är den stora behållningen i de gamla inför-programmen, har ju inte blivit så stor för mig som han blivit i sin egenskap som ESC-expert. Utan hans stora fördel är ju bara att han har ett enormt stort intresse för tävlingen! 🙂 och att han kan vara riktigt hård mot bidrag utan att vara respektös mot artist/låtskrivare och framförallt “shame:ar” han ingen som gillar något han ogillar.

    (Jag talar mycket om respekt, men ibland brister jag själv på den punkten märker jag när jag ska kommentera artister och låtskrivare)
    🙂

    Sen angående betygsskalan så blir det väl agree to disagree där 🙂 Jag vill kunna ge lägsta och högsta betyg till bidrag, så ett system där de nedersta och översta betygen sällan skulle användas är meningslöst för mig! Jag vill kunna utnyttja hela skalan. Mina kriterier ser ut som följande:
    0 – Hemsk på alla plan
    1 – Dålig
    2 – Acceptabel
    3 – Bra
    4 – Mycket bra
    5 – Mästerverk!

  9. Adri

    Micke: Som sagt så tycker alla som de gör 🙂 men du skriver angående 0-10 att “här behöver man aldrig tveka” och där håller jag inte med för jag skulle personligen ha svårt att se en distinkt skillnad mellan “mer än dålig” och “mycket dålig” och mellan “mer än bra” och “mycket bra”.

    Och för mig finns det inget mellan godkänt och bra så “mer än godkänt” för mig blir ju per automatik bra! 🙂

  10. Micke

    Inte? Tänk efter Adri 🙂 Är det inte ganska ofta man sitter och tänker “Hmm den här är absolut godkänd men är den verkligen bra” Sen sitter man där och funderar. Där har du “mer än godkänt” Adri 🙂

  11. Adri

    Micke: Jojo, jag förstår ju såklart vad som är menat att hamna i “mer än godkänt” (namnet säger ju allt), men jag kan inte relatera till det tankesättet 🙂

  12. Micke

    Det finns en annan grej i detta Adri som förklarar lite av hur man ser på detta. Har du lust att förklara för mig hur du ser på detta med godkänd. Ta gärna en låt i är som du tycker är godkänd o utveckla lite hur du ser på den. Sen ska jag ta min syn på ordet godkänd 🙂

  13. Adri

    Micke: Ett exempel på en “godkänd” låt i år för mig är Australien. Den får då en tvåa i betyg på min skala 🙂

    Den är inte dålig för då ska jag aktivt störa mig på någonting som verkligen inte är som det ska. Men den är inte bra, för då ska jag kunna vara glad när jag lyssnar på låten och eventuellt kunna sätta på låten frivilligt 🙂

    Australien är där emellan. Jag hittar inga underkända delar i låten och inget som stryker mig mothårs konstant under låtens gång, men jag har absolut ingen lust att lyssna på låten frivilligt.

    Isaiah har talang, låten är snyggt producerad, texten är ok och allt 🙂 Men själva problemet är bara att låten inte är gjord för mig, men den är inte dålig för det!

  14. Micke

    @Adri, ok jag ville bara kolla 🙂 En grej som hjälper till att hålla uppe 0-5 betygs skalan är just synen på ordet godkänd.

    Ok tack för info om din syn på detta och Australien då. För mig är det så här. Ska ta två exempel. Jag kan ta Cypern och Australien som exempel. För mig en sexa och en femma men med synen på det andra poängsystemet hade andra garanterat gett dem samma betyg säg en tvåa.

    Varför skiljer jag den då åt? På grund av min syn på ordet godkänd. Jag hör så många sitta och diskutera, både i SVT panel och i De Eurovisa och säga. “Ja den låten är ganska bra” men sedan säger det plötsligt “Så den får godkänt” Va säger jag då? När blev ganska bra och godkänd samma sak, eller ganska bra och bra? Godkänd kan aldrig vara ganska bra eller tvärtom.

    Godkänd är för mig en låt som varken lutar åt att vara bra eller dålig. Den är ingetdera. Du kan aldrig få mig att känna att den är varken eller för den är godkänd. Alltså inte dålig men inte heller bra. Ok Cypern och Australien då. Australien är för mig (förlåt Kerstin) ingenting. Jag hittar absolut inget bra i den heller men ingen kan heller få mig att säga den är dålig. I mitt betygsystem alltså en solklar femma. Cypern däremot, som i 0-5 systemet blir detsamma är inte detsamma för mig. Du kan aldrig få mig att säga att den är varken bra eller dålig men det finns små stick i bidraget som jag ändå tycker stundtals är hyfsat tilltalande. Alltså mer än vad Australien är som fick en femma. Jag vill inte ha dem på samma poäng för de är inte lika för mig. Cypern är långt ifrån bra men bättre än godkänd, alltså en sexa.

    Hänger du med Adri 🙂 I ditt system blir Cypern och Australien likvärdiga men de är de ju inte för mig. I mitt system visas att jag skiljer dem åt. Dessutom än en gång till alla paneler i världen. Godkänd kan aldrig vara ganska bra eller tvärtom 🙂

    Jag hyllar 0-10 betygs skalan 🙂

  15. Charlotte

    SVT:s Inför Eurovision slutade att vara roligt och blev mest irriterande, när de lade ner den nordiska panelen, och började ta in kreti och pleti som ofta inte ens verkade gilla Eurovision. Man ska inte ha behövt lyssna på alla olika versioner av alla ESC-bidrag, men som tittare vill i alla fall jag känna att paneldeltagarna är lite engagerade, har lite koll och tycker att det är kul. När panelmedlemmarna bara är med för att de är kändisar, och sitter och gör sig löjliga över nästan alla bidrag, samtidigt som det är tydligt att de inte har nån koll på Eurovision alls, då blir man bara irriterad. Vilka tror de kollar på programmen, liksom?

  16. Andreas

    För mig är 1-10 bättre då man lättare kan separera låtar. Själv tänker jag för det mesta att det är en stark tvåa vilka blir en fyra medan en svag tvåa blir en trea varav jag har separerat två bidrag som båda hade fått en tvåa i en 1-5 skala.

    Sen med 40+ låtar är det inte svårt att använda hela betyg skalan men visst man använder 3-7 lite oftare än dom absoluta lägsta och absolut högsta då jag personligen försöker betygsätta låtarna hur ett större perspektiv inte enbart ur tävlingens. För även om bästa låten skulle vinna är det långt ifrån säkert att låten skulle vara ett klockrent mästerverk och förtjäna max poäng.

    Har nu gjort en lista och rankat låtarna och min topp tre där samtliga fått nio poäng är Estland, Belgien samt Frankrike som jag håller som mina tre favoriter i år. En låt jag inte riktigt fattar jag tycker den är kul och så och går att lyssna på men kan inte ge Italiens mer än en sexa och en placering runt 10-15 plats.

    Sen har vi Portugals som jag fattar noll av tycker det är ren smörja och blir endast slagen av Montenegros osmakliga porrstjärna som är mer intresserad av sex än att sjunga i kampen om sista platsen.

  17. Micke

    @Charlotte, du beskriver det precis så som jag känner det. Folk sitter i soffan och verkar knappt ens veta vad ESC är. De har väl fått bra betalt och TV har fått ett känt namn. Båda sidor är nöjda men oss som verkligen bryr oss lämnas helt i sticket. Sedan blir de förvånade över att programmet inte är lika populärt som tidigare. Vilken värld lever de i egentligen. Hur tusan kunde de släppa Tomas Lundin är min första fråga över detta. När man frågar Thomas själv verkar han minst lika förvånad. Kanske spelad förvåning, jag vet inte, men det visar ju iaf att det inte var hans val. Sedan vet jag inte hur Björn Kjellmans intresse är numera men har han bara kvar 60% av det han hade borde han vara given. En kunnig panel i blandad ålder är A och O.

    @Andreas, jo jag märker att fler och fler går över till 0-10. Många av de som blir kvar i det gamla gör det givetvis för att de tycker det är bättre men minst lika många gör det på grund av osäkerhet. Som i allt annat är vi rädda för det nya och trygga i det gamla. Jag är ganska övertygad om att om ett antal år har 0-10 “tagit över” nästan helt och hållet.

    Att man oftast ger betyg mellan 3-7 är bara naturligt. Det är där det mesta ligger. Tycker faktiskt det är ganska löjligt när folk ger 10 poäng. Skulle vilja fråga dem “Jaså du tycker att det inte går att bli bättre än den här låten”. För det är ju det som det betyder. Jag har kollat ESC sen fyra års ålder och jag har ännu inte hittat en enda tio poängare i ESC, än mindre i MF.

  18. Josefin

    @Micke, angående ditt långa inlägg om egna åsikter i De Eurovisa, som jag helt skriver under på: Du kommer att gilla årets utgåva av vår podcast Vi Snackar Eurovision Här, tror jag! Vill inte tjata för mycket reklam om den men jag sitter just nu och skriver manus och det är fullt av det du gillar. Särskilt en artist i år har berört mig särskilt djupt och jag kommer att prata om detta, det är dessutom en “underdog” som inte många gillar. Hoppas årets upplaga kan falla i smaken!

  19. Lukas

    Själv föredrar jag 0-5 istället. Bland annat för att med det systemet så har man inget direkt mittenbetyg att gå på, till skillnad från 0-10, där det kan bli lätt hänt att man bara sätter en 5:a och inte tänker så mycket på det, man har knappt ens lagt märke till låten. För mig är det också så att linjen mellan vissa betyg i en 0-10-skala blir alldeles för hårfin, och därmed blir det lätt att jag “pendlar” mellan olika betyg beroende på tillfällen. Och då är jag ändå ganska strikt i mina bedömningar om vad 0-5 innebär, vilket är:

    5: Mycket bra/Utmärkt
    4: Bra
    3: Godkänt med bud på mer
    2: Godkänt- (ingen bra låt, men har inga direkta fel heller)
    1: Underkänt
    0: Under all kritik

  20. Josef

    @Micke: Jag håller fullständigt med dig om betygskalan. Om vi säger att min största favorit i alla tider uppbär betyget 10 är det ju rimligt att bara någon enstaka låt under ett decenium har chans på det betyget.
    I år är min stora favvorit Itlaien och den får en 9:a! Två låtar som för mig är också superbra i år är Portugal och Belgien och dessa får 8:or. Tar vi riktigt bra låtar i min smak som Estland, Rumänien och Armenien så får dessa 7.or osv…

    Man missbrukar betyget alldeles och faktum är ju att mer än hälften av låtarna bör ju ligga på 5-6 och därunder!? C:a en fjärdedel (ungefär 10 låtar) bör ju ha betyget 1-4 normalt!?

    Min enda riktiga kritik mot de Eurovisa var just Rumänien då man påpekade att låten har en väldigt utstickande faktor vilket tävlingen behöver och ändå ge 1-3?? När man sedan ger hopplockat kioskgodis (Grekland Serbien etc) som de sa 6-7?? Om man tyckker att en kisspaus låt ger 5-7 och sedan ger Rumänien 1-3 utan attt peka på VAD som är dåligt gör mig olustig!? Sjöng hon eller han falskt? Låten är rörig sa de men det tyckte jag också första gången jag hörde den, men nu har den bara blivit bättre och bättre. Underbar lekfullhet på scen och mycket trolig finalist. Så det så! 7 poäng 🙂

  21. Kerstin

    Jag har tittat på De Eurovisia någon gång tidigare år och det är absolut ingen fel på programmet och dom har bra åsikter osv men jag har inte riktigt fastnat för det. Jag hoppas vårt svenska program kommer tillbaks igen. Jag tycker det är roligare när man känner till personerna som bedömer bidragen. Lena Ph tycker jag var bra. Hon hade roliga kommentarer utan att förnedra och jag vill gärna ha lite humor. Det finns fler som varit bra men just nu kommer jag att tänka på henne.

  22. Josef

    Men jag vill ändå säga att programmet håller en mycket hög klass. Och de har väldigt trevliga gäster som har värdefulla och insiktsfulla kommentarer trots att betygskalan skulle kunna användas noggrannare! 😀

  23. Kerstin

    Betyg 0-5 är det jag gillar mest och använder mig av men alla ska naturligtvis använda det dom gillar mest.

  24. Kerstin

    Josef, gav dom Rumänien betyget 1-3 så var dom ju snälla

  25. Kerstin

    Det var på skoj så klart det sista jag skrev

  26. Micke

    @Josef, helt med dig om att de använder betygsskalan fel men det är ju ännu värre i de svenska införprogrammen och med 0-5 i betygsskalan.

    Tycker det är så löjligt rent ut sagt när folk öser ut femmor runt omkring sig eller tior då. Det är fantastiskt att det finns så enormt med låtar helt utan brister som inte kan bli bättre. Jag har som sagt aldrig någonsin delat ut en tio till någon låt. Varför skulle jag det? Har aldrig funnits något bidrag totalt befriat från brister

    Jag vill ha seriösa gäster i programmen och inte fjantar som yrar “Låten är väl så sådär men han är ju så söt så han måste få en femma.” Eller tia då om det är den skalan. Liknande saker som det har inte bara hänt vid en handfull tillfällen utan är tyvärr alltför vanliga.

    Ok då ser jag dina fem favvisar Josef. 4,5 av dem håller jag med om. Har försökt men klarar inte att ta till mig Estland. Förstå gången jag hörde den skrek hela bidraget ut “plagiat” och tyvärr har jag inte lyckats skaka av mig det. Den halva är Portugal. Jag gillar den men inte på min topp 10. Jag minns att en av mina största favvisar är i din botten. Pratar om Vitryssland. Hoppas du har lyckats ta till dig glädjen i bidraget nu och som jag satt det före allt annat 🙂

  27. Adri

    Jag tycker som sagt att det är helt poänglöst att ha en betygsskala där flera betyg aldrig används. Sen är jag väl medveten om att jag är extreeeeemt icke-kräsen vad gäller musik så jag kan knappt sätta 0:or med mitt 0-5-system heller, men med 0-10 hade de ju ALDRIG använts och jag vill kunna använda hela skalan!

    Tycker jag att en låt är riktigt j***a(!!!!) jättebra (Frankrike i år till exempel) så vill jag överösa det med så mycket kärlek jag kan, dvs högsta betyg! 🙂

  28. Micke

    @Adri nu ska vi inte göra detta till en evighetsgrej men en grej fattar jag absolut ingenting av. Jag skulle också tycka det var poänglöst med en betygsskala där man inte använder alla betyg men hur kan du få in det i 0-10 betygsskalan? Jag har betygsatt alla 43 bidragen och jag använder alla förutom tian men det finns inget bidrag med som inte kan bli bättre och det är just vad tian betyder.

    Vi har helt enkelt olika syn Adri. Är du nöjd med ditt så fortsätt du vara det. Jag tycker 0-5 är fullständigt otillräckligt och låtar man ser olika på hamnar på samma poäng. Det händer aldrig i 0-10.:-)

  29. Adri

    Micke: Men ni som har 0-10 som ert go-to-system (vet inte om du sagt detta, men någon av er i alla fall 🙂 ) skrev att 0:or ska vara så usla att de faktiskt inte kan vara sämre och 10:or så fantastiska att de inte kan förbättras.

    Men en låt kan alltid förbättras, och förmodligen försämras också. Frankrike, Estland och Belgien är tre låtar som får en femma av mig i år, alltså högsta betyg. Med det sagt kan de alldeles säkert förbättras men JAG personligen har inga förslag på hur (inga seriösa i alla fall… skrev ju om Mariettes låt tidigare i år att mitt klagomål var att den “borde varit längre” men det var ju inte seriöst eftersom då hade den inte fått delta till att börja med).

    Om jag inte har några idéer på HUR eventuell förbättring skulle kunna ske så tänker jag sätta högsta betyg om jag känner låten förtjänar det 🙂

    Sen finns det låtar jag faktiskt tycker är bra men där jag direkt kan peka ut saker som kunnat bättras t. ex i Islands låt där jag tycker verserna är för korta i jämförelse med refräng!

  30. Micke

    @Adri jag menar inte att noll eller tio absolut inte kan förbättras eller försämras. Jag ska ta ett exempel. När jag får en riktig wow-känsla för någon låt och funderar lite över 9 eller t10 går jag inte och frågar musikexperter om detta går att göra bättre eller inte. Jag frågar mig själv. Jag älskar många låtar genom åren men när jag finner små delar i låten som jag känner haltar lite då kan jag omöjligen ge 10 poäng. Det var det jag tyckte var en av de största svagheterna i 0-5. Man kunde ge massa poäng 5. Men sen fick man höra ännu bättre låtar och då började jag känna. Hur tusan kunde jag ge den fem, den är ju inte i närheten av den här. Det där försvinner helt i 0-10.

    Sen en annan sak. Jag har en annan bedömning när det gäller ESC. Jag har gett många nior genom åren men om jag skulle haft samma måttstock som i mitt övriga musikliv hade dessa på sin höjd fått åtta.

    Men jag kan erkänna en sak. Jag har aldrig satt någon tia men jag har faktiskt satt 3-4 nollor genom åren. Österrike 2012 är det värsta exemplet. Ett svenskt finns där också 2013.

  31. Adri

    Micke: Ja där är vi i alla fall överens om en sak. Österrike 2012 var den mest solklara nollan det nånsin vart. Tätt följt för min del av Rumäniens låt förra året, som sen tyvärr aldrig fick delta. Det var också en solklar, tydlig nolla medan den fortfarande var en kandidat.

    Sen finns det enstaka fler nollpoängare, men överlag är jag försisktig med dem och dem två är de tydligaste nollorna jag någonsin gett ut.

  32. Adri

    Blir förvånade av att så många tar det så seriöst och vill ha en kunnig och insatt panel. Jag föredrar en panel fylld med humor 🙂 och ett äkta intresse för tävlingen (inget “meh” och “jaha” utan större motiveringar kring betygen)

    Så jag hoppas som sagt att SVT tar tillbaka gamla Inför-formatet med Lena PH, Babben Larsson och Thomas Lundin + två andra…

    Eller väcker den nordiska panelen igen, men då utan den norska mannen. Jostein “efternamn”. Folk klagar på Saade och Zelmerlöw, men jämfört med Jostein var de båda helgon ju! 🙂

    Helst med betygen 0-5, men blir det 0-10 så dör väl ingen av det. Men än en gång så vill jag se höga och låga betyg användas. Inte bara en massa låtar som kommer hamna på samma poäng för att mer eller mindre alla får betygen 4-7.

  33. Micke

    Hoppas det inte är mig du tänker på Adri för då är du helt fel ute 🙂 Humor är det viktigaste av allt i en panel tillsammans med genuint intresse och kunskap.

    Har du ingen humor har du inte i en panel på samma sätt om du inte har intresse och kunskap. Men en krydda saknas efter Thomas Lundins uttåg och det är respekt. Helt befriat på det efteråt och allt har handlat om att vara rätt sminkad och glänsa själv och snacka skit om bidrag och artister. Kom just på en gäst som faktiskt gjorde det, Elena Paparizou

  34. Adri

    Micke: Jag gillade överlag Paprizou, förutom hennes regel att aldrig gå under 5/10. Hon sa det själv att det var hennes princip för om en låt var 0-4 “skulle den inte fått vara i tävlingen från början” (exakt de orden).

    Det är ju fint att hon verkligen vill hitta ljusglimtar i allt, men man såg ju ibland att hon verkligen tyckte det var kasst.

    Sen gav hon San Marino högt betyg för hon kände mannen, och sa så själv. Det blev ju lite meningslöst då! Shirley Clamp satt i panelen 2008 och gav Lettland en nolla även om hon kände männen bakom låten. Överlag tyckte jag Clamp var en ganska usel panelmedlem faktiskt, men där tyckte jag hon gjorde bra. Hon sa att hon tycker fortfarande om de männen, men låten var en nolla för henne! 🙂

  1. Lämna en kommentar


                 

                 

     





Musik bloggar Blogglista.se