Schlagerpinglan: För att inte helt tjata ut 2017-årgången av Eurovision Song Contest så flikar jag in med lite (mer eller mindre) ny musik från forna tävlingsdeltagare. Här följer tio låtar från ett varierat utbud av artister som vid något tillfälle tävlat i ESC (samt länkar till deras ESC-bidrag):


Tra Le Granite E Le Granate“, Francesco Gabbani

Tio (mer eller mindre) nya låtar från forna ESC-artister:

Italien Tra Le Granite E Le Granate“, Francesco Gabbani
(6:a i finalen för Italien 2017 med “Occidentali’s Karma)
Rumänien Besame“, Mandinga
(12:a i finalen för Rumänien 2012 med “Zaleilah)
Spanien Keep on falling“, Manel Navarro
(26:a i finalen för Spanien 2017 med “Do It For Your Lover)
Sverige Liar“, Frans
(5:a i finalen för Sverige 2016 med “If I Were Sorry)
Italien Mi Hai Fatto Fare Tardi“, Nina Zilli
(9:a i finalen för Italien 2012 med “L’Amore È Femmina (Out Of Love))
Frankrike No Vacancy“, OneRepublic ft. Amir
(6:a i finalen för Frankrike 2016 med “J’ai Cherché)
SanMarino So Damn Beautiful“, Jimmie Wilson (USA)
(18:e i semi 2 för San Marino 2017 med “Spirit of the Night)
Turkiet Erkekler de Ağlar“, Can Bonomo
(7:a i finalen för Turkiet 2012 med “Love Me Back)
Ukraina Ти в мені є“, Mariya Yaremchuk
(6:a i finalen för Ukraina 2014 med “Tick-Tock)
Ungern Lighters“, Kállay Saunders Band
(5:a i finalen för Ungern 2014 med “Running)
(Källor: eurovision.tv, wiwibloggs.com)

Andra bloggar om:

Mer från Schlagerpinglan i samma kategori:


11 kommentarer till “Tio (mer eller mindre) nya låtar från forna ESC-artister”

  1. Micke

    Kul med lite nytt pinglan. Men får man klaga lite så tycker jag du har lagt in fel låt bland det nya materialer när det gäller Francesco Gabbani. Lite för mycket la la la i den för min del för att det ska klicka. Den här tycker jag mycket bättre om. Ett oförargligt litet bidrag men väldigt mysigt

    https://www.youtube.com/watch?v=2lIslrAYavE

  2. Micke

    Väldigt sällan jag letar efter låtar bland esc-artister då de egentligen inte är min grej utanför bubblan. Självklart finns det undantag och ska man bara kolla på de senaste åren har jag en låt jag gillar skarpt från en artist som ställde upp för sitt land för några år sedan. Den låten var bra som nästan allt från det landet men jisses jag önskar hon ställt upp med den här istället 🙂 Den börjar väl lite avvaktande men den tar verkligen tag i mig

    Alltså den rösten hon har i refrängen. De som inte vet vad jag gillar i kvinnoröster har svaret här. Säger bara JÄDRAR! 🙂 I synnerhet från 1.42 och det som följer med refrängen

    https://www.youtube.com/watch?v=u1ynx1XRYUo

  3. Schlagerpinglan

    @Micke, Jag hade lite svagt på känn att la-la-la:andet inte skulle falla i god jord hos alla. 😉 Det blev i alla fall en liten blandad samling med lite av varje.

    Jag får i alla fall tacka för de båda länkarna, och speciellt då “Eternamente Ora” som verkligen var en låt i min smak och som riskerar att spelas sönder nu i sommar. 😀 Som sagt, roligt med nytt men ännu roligare när det dyker upp riktigt bra nytt. Tack. 😀

  4. TheSweMusicMan

    För dom som vill lyssna mer på Emma (Marrone) så kan jag rekommendera “Saro’ libera”.

    “L’Amore Non Mi Basta” är inte med på den skivan, utan på “Schiena” som kom året efter.
    Men som skiva håller “Saro’ libera” en klart bättre klass. Många bra låtar !

    Nina Zilli som är med bland länkarna är också en ESC artist jag lyssnat en hel del på.
    Kan rekommendera “L’amore è femmina” om man vill höra mer.

  5. Adri

    Det krävs mycket för att jag ska lyssna på Eurovision-artister utanför bubblan. Det är inte för att jag aktivt väljer bort dem eller så, det är bara inget jag naturligt kommer över i mitt vardagsliv 🙂 Sen har jag olika smak i ESC och i mitt vardagsliv, även om det eventuellt kan läta knasigt. I ESC vill jag ha variation men med största sannolikhet kommer mina favoriter vara rena och skära poplåtar, även om de är i väldig minoritet om jag kollar på mina privata spellistor 🙂 Motsatsen vad gäller rock, rock är väldigt frekvent förekommande på mina spellistor, men i ESC är det större sannolikhet att de hamnar i botten än i toppen (2007, 2008 och 2014 hade jag dock rocklåtar som vinnare så man kan ju förvånas 🙂 )

    Av dessa tio låtar var det inte mycket som funkade för mig (inte ens “No vacancy” trots att jag gillar OneRepublic).

    Så istället för att klaga på att inget här var för mig, passar jag på en liten topp sex “låtar från moderna eurovision-artister utanför eurovision” (Inte så smidig titel direkt, men ni förstår nog vad jag menar. Jag exkluderar alltså deras ESC-bidrag).

    Vissa artister har flera bra låtar, därför har jag en “en låt per artist”-regel 🙂

    6. https://m.youtube.com/watch?v=37Q6zv3oY8w
    – Jag måste medge att hans låt i Eurovision faktiskt var bättre. Men denna låten träffar ändå något i mig. Ett annat stort plus i denna låt är ju användandet av munspel. Ett riktigt favoritinstrument.

    5. https://m.youtube.com/watch?v=v8eLITobO8o
    – Även här var Eurovision-låten bättre, på sätt och vis är jag glad för det. (Då känns det som att man eventuellt inte missar övermycket bara för att man inte hänger med i alla artisters karriärer sen). Man känner ju igen hennes stil från vad hon visat upp på eurovisionscenen och det gillade ju jag så detta är också bara bra! 😀

    4. https://m.youtube.com/watch?v=b3-zufjOn4Q
    – Ja det här kan man ju diskutera om det klassas som en eurovisionlåt eller inte. Den vann ju ändå en nationell final, men då den aldrig fick stå på den stora scenen tog jag med den här ändå! Jag älskar denna låt! Bättre än den låt som sen fick representera landet. Jag älskar låtens tidiga 00-talssound och det finns något riktigt fint i texten.

    3. https://m.youtube.com/watch?v=3lTkRi4uKhc
    – Den enda av dessa sex låtar som jag inte vet om jag föredrar eller inte framför den riktiga ESC-låten. Här beror det 100% på humor gissar jag 🙂 Ska man lyssna till människorna här på bloggen var denna låt bättre än den som kom till Eurovision, men jag är inte lika säker dock. Men en sak är jag HELT säker på här med. Jag hör munspel än en gång och det funkar bara!

    2. https://m.youtube.com/watch?v=182rPXuEqr0
    – På min topp 2 kan jag dock enkelt konstatera: Eurovisionlåtarna är bättre. Men det förminskar inte dessa två låtar. Riktigt bra. Den första är även här lite förvirrat. Hans eurovision-bidrag var bättre för mig och det står jag vid, men det är ändå lite förvirrande då denna låt är 1000x mer min “utanför ESC”-smak. Riktigt bra i alla fall! Lite i versen påminner om Young the Giants moderna klassiker “Cough syrup”.

    1. https://m.youtube.com/watch?v=UCB5zRmQ-qg
    – Ni kan ju försöka gissa vilken artist jag har som etta. Vem har jag höjt till skyarna mer än någon annan under de senaste åren? Precis.
    Som jag skrev ovan så är det inte ofta jag lyssnar på ESC-artisterna utanför bubblan men här är jag nog beredd att börja följa hennes karriär för allt jag hört från henne både denna låt, eurovisionlåten, hennes nya album och t.o.m covers jag hört henne spela har helt funkat för mig! 🙂

  6. Micke

    @Pinglan, You´re welcome. Emmas andra låt lyssnar jag en hel del på och Francescos kommer definitivt att nå öronen en hel del framöver 🙂 En mysig liten pärla långt från att vara bra but who cares. Den är så jädra mysig och det räcker mer än långt 🙂

    @ TheSweMusicMan, jodå Emma har en hel del skapliga låtar som jag ser det men just “L’Amore Non Mi Basta” är outstanding för mig. Blev tyvärr lite besviken på hennes framförande i ESC. Inget dock mot hur jag kände när det gällde “L’amore è femmina”. Det var min absoluta favvis det året men vad tusan hände? Vad gjorde de? Har något bidrag någonsin tappat så mycket på att översättas till engelska?

    @Adri, se där jag trodde jag var ganska ensam om att skilja ESC och “min verkliga musiksmak” åt. Jag har hört alla år från 1956-2017. Många vänner tycker jag är galen som lyssnar även på så gamla tävlingar men då får jag väl vara galen då 🙂 ESC är en stor grej för mig om än väldigt skiljd från mitt övriga musikliv som sagt. Kul att höra att det tydligen finns fler galningar Adri 🙂

    När det gäller ESC vill jag ha all sorts musik från alla generationstänk men jag blir extra taggad och glad om det är med nationell prägel, på eget språk. Har sagt det många gånger förut iofs men när jag säger att något är riktigt bra är det inte ens bra i mitt övriga musikliv. Vet att de flesta inte klarar att särskilja så men det gör jag och är jädrigt nöjd med det 🙂

    Sextioett år av ESC har gett mig otroligt mycket men jag måste erkänna att det aldrig någonsin funnits någon artist/grupp som jag även lyssnat på utanför bubblan. Katrina and the waves är väl undantaget isf men det har mest varit som bilmusik. Perfekt till det. Var även på en konsert med dem och det var riktigt bra. Jag kan förutom dem inte hitta någon artist/grupp som jag ens lyssnat på mer än en låt utanför den de tävlade med. Ska fundera lite på det

    Finns faktiskt en grupp från 70-talet som jag lyssnat på mer än en låt av minns jag nu. De tävlade mot ABBA och hade jag varit med på den tiden så hade jag definitivt inte hållit på Waterloo kan jag lova 🙂 Har faktiskt lyssnat en hel del på tre av deras varav deras ESC är den jag lyssnat minst på. Här är en av de jag lyssnat mer på. Gillade versen enormt äve om inte refrängen är hundra men det var/är främst damens röst jag gillade/gillar

    https://www.youtube.com/watch?v=zImez8m2kXw

    Ska kolla dina fem länkar Adri 🙂

  7. Micke

    För att visa på hur överlägsna Italien alltid har varit för mig kan jag bara titta lite på deras bidrag efter comebacken 2011:

    2011: Jädrar så jag hade längtat efter Italiens comeback. Kanske var det därför jag blev lite besviken på bidrag då jag hade för höga förväntningar. Tror inte en jag hade den topp 15 under det att ESC pågick. Har dock reviderat min åsikt och nu är den på plats tre året 2011. Delvis för att jag hittat något i den men framförallt för att det var ett mycket svagt år i ESC.
    (PLATS 3) Bäst: Bosnien-Hercegovina

    2012: Oj vilken skillnad på både det italienska bidraget och året överhuvudtaget. Inledningsvis var Italiens bidrag min numero uno men det skulle snart förändras. Det började med en kollektiv hjärnblödning hos de som bestämde i Italien då de fick för sig attframträda med bidraget på engelska. Sicket jädra fiasko rent ut sagt. ESC-historiens största kollaps genom att ändra till engelska. Men den hade inte varit min favvis det året ändå för plötsligt upptäckte jag det som jag borde ha upptäckt långt tidigare. Långt borta i Makedonien uppstod plötsligt en kvinna med guldstrupe och pondus och framtoning som få tidigare, om ens någon, i ESC-historien. En kvinna vid namn Kaliopi gick upp på scen och tog fullkomligt kommando över allt och alla. Tänk att världsmusiknationen Irland ens kunde med att ställa upp samma år med två tandborstar fulla med tandsten som skitade ned nationen fullständigt. Att göra detta samtidigt som Kaliopi äntrade scenen. Märkligt. De borde ha lärt sig från året innan då det var än mer tandsten fästad vid bidrag och dessa artister.
    (PLATS 3) Så länge den sjungs på italienska. Bäst: Makedonien

    2013: Året då det fanns sex bidrag som lirade i helt annan division än övriga. Dels för att de var bra men dels även för den dåliga konkurrensen. Detta året var det inte engelska som gjorde att bidraget dippade för mig utan mer än artist utan DET på scenen. Känns lite som Robin B för mig. Kanske inte riktigt så själlöst men lite åt det hållet. Klar etta detta året var Nederländerna.
    (PLATS 5) Bäst: Nederländerna

    2014: Den artist som deltagit i ESC med ett bra bidrag men med ett mycket bättre i bagaget. Ingen annan har varit i närheten av det förutom Katrina and the waves. Bidraget i ESC är årets bästa om man bara ser till refräng men ett bidrag ska ju ha en helhet och där var Nederländerna överlägsna precis som året innan. Men snälla ni kolla refrängen. Inte mycket som slår den i ESC.
    (PLATS 2) Bäst: Nederländerna

    2015: Ja, jisses! Fanns det mer än ett bidrag det året? Italien var totalt överlägsna, vilket nästan alla höll med om förutom några illa placerade undantag i små, löjliga jurygrupper. Har hört och sett mycket sämre vinnarbidrag än 2015 men jag tror det var första gången jag bara skrattade rakt ut och inte ens kunde tro att det var sant. Fanns som sagt bara en etta på alla plan.
    (PLATS 1)

    2016: Då var vi framme vid tidernas största dipp i en refräng. Än en gång tyvärr på grund av valet att sjunga och än mer tyvärr från Italien. Visserligen bara från refräng två men det gör ju inte saken bättre. Dessutom med upprepande ord som inte ens finns i den italienska. Hade en hård kamp med Ungern om förstaplatsen men då båda tappade live. Ungern inte så mycket så då borde jag ta dem etta. Nja jag väljer att bedöma Italien utan engelska dödsstöten.
    (PLATS 1) Så länge den sjungs på italienska
    2017: För andra gången på tre år var ett bidrag totalt överlägset och precis som 2015 handlade det om Italien. I förhand var den kanske ett av tidernas största favoritbidrag. Alla trodde den skulle vinna, vilket jag befarade skulle bli dess fall och tyvärr fick jag rätt. Ibland är det inte kul att ha rätt. För mig också tidernas största chock när Sveriges usla bidrag kunde komma före detta. Visst det hade aldrig hänt om Italien inte varit så skyhöga favriter men det är för mig skit samma. Att det bara kunde hända är en chock oavsett hur.
    (PLATS 1)

    På sju år har Italien en snittplacering på 2.28 för mig. Säger en hel del 🙂 Endast ett år utanför topp tre.

  8. TheSweMusicMan

    @Micke, Ja i ESC höll det tyvärr inte alls för Emma. Synd, då låten tillhörde dom bättre. Sen vad det berodde på, om det blev för nervöst eller nått annat är svårt att säga. Hon var redan en etablerad artist före ESC och hade sålt platina flera gånger om, så att uppträda inför stor publik var inte direkt nått nytt.
    Men ESC med några hundra miljoner framför TV-apparaterna kan ju iofs göra sitt =)

    Såg en liten miss i mitt tidigare inlägg. Sett till originalutgåvorna av ““Saro’ libera” och “Schiena” , så är det två år mellan albumen. Det kom dock en Sanremo utgåva av “Saro’ libera” med lite extra låtar året efter. Sett till den utgåvan kom “Schiena” året efter.

    Med rekommendationen av “L’amore è femmina”, var det albumet med samma namn jag syftade på. Jag borde varit tydligare där.

    9a kom hon trots allt med den engelska version, så inte så dåligt. Även om hon gärna hade fått komma några platser upp för min del. Sen var det ju inte “L’amore è femmina” som var anmält till ESC från början, utan “Per Sempre”:

    https://www.youtube.com/watch?v=gxEJTtES3-E (Som jag tycker är riktigt grym. Men hur den hade gått i ESC är som alltid svårt att säga)

    Det är den vanliga avvägningen med ESC bidrag. Ska man hålla sig till originalspråk, eller göra texten mer tillgänglig för merparten av lyssnarna. Ofta tappar man på att översätta, men det finns även det motsatta. Sen kan det vara så vid översättning att man låser sig för mycket till att det ska den exakta betydelsen från ett språk till ett annat, och iom det tappar det flöde eller rytm som originalet hade. Också rytmen i respektive språk i sig kan ställa till det.
    Det är väldigt olika hur det slår och detsamma gäller hos lyssnarna. Tittar man på kommentarerna till bidrag som sjungits på olika språk brukar åsikterna spreta hej vilt om vilket som var bäst, originalet eller det översatta.

  9. Adri

    Micke: Att skilja på min vardags-musiksmak och ESC-musiksmak är dock inget jag medvetet bestämt mig för att göra 🙂 det är mer bara att generellt håller ESC-rock riktigt låg kvalitet så det blir nästan svårt att försvara den. (Men sen kommer låtar som Moldavien 2007, Albanien 2008 och Finland 2014 och återställer ens tro på vettiga rocklåtar även i ESC) 🙂

    Vad gäller Italien är jag inte lika frälst. De är alltid bra, men aldrig bäst för mig.

    2011: Jag är inte sur för han “tog” Sveriges andraplats som vissa sa, för den är i alla fall bättre än Sveriges “Popular” (irriterande som tusan). 2011 var ett pinsamt svagt år i ESC och därför bryr jag mig inte riktigt om Italiens andraplats. Good for them, mest. Personligen hade jag honom runt plats 20/43.

    2012: Den första låten “Per Sempre” gillade jag inte det minsta. Den var fruktansvärt seg tyckte jag så bytet till “L’amore e femmina” var mer än välkommet för mig. Sen kommer det alltid finnas gnällspikar som dem som påstår att hon kopierade Amy Winehouse (något säger mig att de aldrig hört Amy Winehouse då, för likheterna är få och mycket små). Engelska partiet stör inte, främst då det är en minoritet av låten och inte minst då jag inte är ett fan av italienskan.
    Min plats 6/42.

    2013: Denna låten var väldigt bra, absolut. Men den var också ytterst anonym. Minns den inte förrän jag sätter igång den. Jag tycker sångaren har något. Han känns väldigt äkta och låten var bra! Min plats 12/39. (Vi hade för övrigt samma vinnare)

    2014: Nujäklar! Detta är bra… eller ja, så kände jag tills hon stod där på scenen i maj och det lät faktiskt inte ens lite bra. Och det visuella framträdandet var helt off också. Men om man bara hör låten så absolut en toppkandidat! Detta är en typ av kvinnoröst jag gillar! Min plats 7/37.

    2015: Alltså… jag är kluven. Det låter bra under ett tag, men blir väldigt segt snabbt. Och killarna sjunger grymt! Men är HELT utan utstrålning. Helst av allt skulle Estland vunnit för att göra mig nöjd men man kan inte få allt och om det då står mellan Måns Zelmerlöw och Il Volo så håller jag med resultatet. Måns förtjänade vinsten mer i mina ögon! Min plats 15/40 (då 2015 var det min plats 31 dock).

    2016: Francesca är en light version av franska Alma i år när det gäller charm. Man kan inte tycka dåligt om henne när hon står där på scenen och sjunger sin härligt somriga italienska poplåt. Jag gillade stagingen väldigt mycket, och till skillnad från många så tyckte jag engelskan höjde låten. Min plats 9/42 (mest för att det var ett sinnessjukt starkt år!)

    2017: Jag trodde aldrig helt på denna låt, och jag fick rätt. Därför är jag lite stolt över mina bra “prediction-skills”. Det kändes bara aldrig som en vinnare, vare sig personligen eller som en riktig vinnare. Jag erkänner att sjätteplatsen förvånade mig. Jag förutsåg plats 3-4, men man får inte alltid rätt. Artisten har karisma, låten är härlig. Apan är pinsam. Min plats 11/42.

    Min genomsnittsplacering av Italien: 11.43

    Trend: Italien har blivit betydligt starkare 2014 och framåt! 🙂

  10. Micke

    @Adri med tanke på ditt svar om Emma Marrone så skulle det vara kul att höra din åsikt om bidraget som jag gillar så mycket med henne. Det som inte var med i ESC

    “Alltså den rösten hon har i refrängen. De som inte vet vad jag gillar i kvinnoröster har svaret här. Säger bara JÄDRAR! I synnerhet från 1.42 och det som följer med refrängen”

    https://www.youtube.com/watch?v=u1ynx1XRYUo

  11. Adri

    Micke: Den var bra, den var riktigt bra faktiskt! Skulle nog säga att “La mia cittá” är starkare, men jag är helt öppen för att det lika gärna kan vara för jag hört den ca 40 gånger mer eller nåt! 🙂 Kan absolut tänka mig att lyssna på denna låten fler gånger frivilligt!

    Ska man dra en parallell till en mer mainstream sångerska så ger hon mig vibbar av att vara en italienska version av sångerskan Anastacia 🙂 Vilket kanske inte säger mycket för någon annan, men jag har på riktigt mer eller mindre hela mitt liv varit ett stoort fan av Anastacias stil och röst så det är en stor komplimang! 🙂 Emma är inte riktigt där för mig, men ändå… att jämföras med henne är en komplimang redan där! 🙂

  1. Lämna en kommentar


                 

                 

     





Musik bloggar Blogglista.se