ESC 2017 Schlagerpinglan: Den 27:e mars gjorde jag en personlig rankning av “Bidragen på andra språk än engelska i Eurovision Song Contest 2017” och precis som i fallet med bidragen från Norden, forna Jugoslavien och Big Five-länderna så gör jag nu en uppföljning när vi vet hur det hela slutade.

Här nedan ser ni (tillsammans med artisternas live-framträdanden i Kiev) resultatet för de icke-engelskspråkiga bidragen i finalen (resp. semifinalerna) av ESC 2017, både vad gäller de slutliga placeringarna och hur tittarna resp. jurygrupperna placerade dem:

Slutliga placeringar för de icke-engelskspråkiga bidragen i Eurovision Song Contest 2017:
Portugal Portugal – “Amar Pelos Dois”, Salvador Sobral
(portugisiska)
(1:a i finalen)
Italien Italien – “Occidentali’s Karma”, Francesco Gabbani
(mestadels italienska, fåtal ord på engelska)
(6:a i finalen)
Ungern Ungern – “Origo”, Joci Pápai
(ungerska)
(8:a i finalen)
Frankrike Frankrike – “Requiem”, Alma
(mestadels franska, fåtal meningar på engelska)
(12:a i finalen)
Kroatien Kroatien – “My friend“, Jacques Houdek
(ungefär 50/50 italienska/engelska)
(13:e i finalen)
Vitryssland Vitryssland – “Story of My Life”, Naviband
(vitryska)
(17:e i finalen)
Spanien Spanien – “Do It For Your Lover”, Manel Navarro
(verser på spanska, refräng på engelska)
(26:a i finalen)

Om tittarna fått bestämma: Om juryn fått bestämma:
Portugal Portugal 1:a i finalen
(1:a i semi 1)
Portugal Portugal 1:a i finalen
(1:a i semi 1)
Italien Italien 6:a i finalen Italien Italien 7:a i finalen
Ungern Ungern 7:a i finalen
(2:a i semi 2)
Vitryssland Vitryssland 16:e i finalen
(9:a i semi 2)
Kroatien Kroatien 9:a i finalen
(5:a i semi 2)
Ungern Ungern 17:e i finalen
(7:a i semi 2)
Frankrike Frankrike 10:a i finalen Frankrike Frankrike 19:e i finalen
Vitryssland Vitryssland 13:e i finalen
(7:a i semi 2)
Kroatien Kroatien 22:a i finalen
(13:e i semi 2)
Spanien Spanien 23:a i finalen Spanien Spanien 26:a i finalen

Schlagerpinglan: Då jag tillhör de som gärna ser att fler länder vågar satsa på bidrag på de egna språken så ser jag dessa bidrags framgångar som något rejält positivt. Inte bara visar det att ett litet land utan någon dokumenterad historia av “kompisröster” vann, utan det gjorde det med ett bidrag på det inhemska språket. 😀 Dessutom så lyckades alla icke-engelskspråkiga bidrag ta sig vidare till finalen, vilket även det är riktigt imponerande.

Sedan har vi ju fallet med Spanien, som förmodligen inte hade tagit sig vidare till finalen om de inte vore direktkvalificerade, men där är jag relativt säker på att problemet inte låg i de spanska verserna utan många andra saker.

Lite oroväckande tycker jag dock att det är att man (om man bortser från det överlägsna portugisiska bidraget) kan se ett mönster i röstandet där juryn konstant rankade de icke-engelskspråkiga bidragen lägre än vad tittarna gjorde. T.ex. så ville juryn inte ens att Kroatien skulle till finalen, utan räddades helt av tittarna.

Själv håller jag inte längre fast vid min ursprungliga lista utan vill flytta upp Kroatien och Portugal två platser. Detta gör att min slutliga rangordning av dessa bidrag blir: Italien, Kroatien, Frankrike, Portugal, Vitryssland, Ungern och Spanien. I detta fallet kan jag därmed inte säga att jag håller med vare sig tittarna eller juryn utan de lyckades att få allt “fel” förutom i fallet med Spanien, som även jag placerar ohjälpligt sist. 😉

Se ESC-2017-resultat-sidan för slutresultaten i både finalen och de båda semifinalerna av Eurovision Song Contest 2017. Där finns även länkar till de uppdelade tittar- och jury-rösterna (samt artisternas live-framträdanden) i de tre showerna.

Andra bloggar om:

Mer från Schlagerpinglan i samma kategori:


29 kommentarer till “Eurovision 2017: Hur gick det för de icke-engelskspråkiga bidragen?”

  1. Micke

    @Pinglan jag tar det mycket längre än dig och jag hoppas att du och andra här inte missförstår nu. Jag har iofs sagt många gånger här hur jag skiljer på min vanliga musiksmak och den i ESC men jag ska ta det än längre nu. Jag har också tjatat om hur viktigt det är med nationell prägel för mig och sång på eget språk.

    Grejen är att det är inte bara viktigt, det är direkt avgörande för hur Micke ska se på ESC i fortsättningen. Det nationella och eget språk är hela grejen med ESC för mig. Varför skulle jag kolla på detta annars. Det är ju inte ens min musik Jag har fullkomligt älskat hela ballongen med ESC och MF där alla generationer kunde delta. Helt unikt så sätt.

    Ett exempel är Vitrysslands bidrag 2017. Finns det någon på den här planeten som ens tror jag skulle ägna en sekund åt den utanför ballongen? Om någon svarar ja på det så kan jag lugnt säga att den personen inte känner ens 1% av mig. Är det ens en låt? Men nu är vi i ballongen och jag fullkomligt älskar det bidraget. Ett glädjepiller som får endorfinerna att bubbla mer än någonsin. Helvete rent ut sagt icken fullständig glädjeyra jag har befunnit mig i tillsammans med detta bidraget under dessa månader. Nu glömmer jag bidraget men definitivt inte det som det betytt.

    MF tog bort allt detta som betydde något för mig. Udda bidrag försvann och även allt med nationell prägel. Svenskan försvann och värst av allt den musik jag tycker sämst om i hela världen tog fullständig dominans. Kan inte bekräfta sanningen i det jag säger nu eftersom jag inte tittade det året men enligt det jag hört var det 17 bidrag med tondöv sångare och robotdansare som hade ett helvete att hitta fram till pissoaren. Samma år och enligt det som samma person sagt var det i ESC endast 4 liknande bidrag. Behöver jag säga mer om varför jag lämnat MF men är kvar i ESC? 🙂

    Jag är dock enormt oroad även för ESC. Udda bidrag finns kvar men de med nationell prägel blir allt färre och de som sjungs på eget språk är näst intill utrotade. Trodde aldrig jag skulle säga det men tyvärr har det i mitt ESC-hjärta börjat komma upp tvivel. Är det värt det? Jag vill inte ha någon jädra radiopop tävling eller idoltävling eller liknande Jag vill ha en enorm blandning där allt är välkommet från hårdrock till opera. Givetvis även robotdansmusik även om jag hatar det. Men det ska ju jag skita i. Det är inte jag som bestämmer. Sen klagar jag givetvis inte på att det var så få robotdanslåtar med i år. För mig är det nda svaret till varför en vilsen själ på scen inte avslöjas utan blir topp 5.

    Ok ranking av de få länder jag hyllar i år. De som vågar vägra engelska. Åtminstone delvis.

    1. ITALIEN (Årets i särklass bästa låt. Tyvärr tror jag Francesco blev för segersäker.Titta själva får ni se på hans första liveframträdanden med bidraget. Eller kollar live med andra låtar eller studioversioner or you name it. Det är en helt annan snubbe som träder fram. I ESC tappar han allvaret i det hela och det känns som han inte riktigt är där. Kände det direkt men trodde han skulle vinna ändå)

    2. VITRYSSLAND (Märkligt egentligen. Har inte lyssnat på bidraget en enda gång sedan finalen och har inga planer på att göra det heller men det räcker att bara tänka på det så går smilgroparna upp och hela mitt esc-hjärta jublar rakt ut. Tack Vitryssland för det ni gjorde för hela grundtanken med ESC och tack överhuvudtaget från mig för det ni gjorde för mig)

    3. UNGERN (Varje ord jag sa om Vitryssland säger jag ven om Ungern.Årets i särklass mysigaste bidrag Man kommer in i en fullständigt harmonisk stämning som uppenbarligen inte går att förlora under bidragets gång. Inte ens en attack med ett rapparti kan förstöra stämningen. Tack Ungern)

    4. PORTUGAL (Hela mitt esc-hjärta skriker rakt ut av glädje. Har sällan blivit så glad för en vinnare. Bättre bidrag har vunnit men inget som gjort mig så jädra nöjd. Inget land är mer värd en ESC-seger efter allt de gjort genom åren utan att sälja ut sig så som de flesta länder tyvärr gjort/gör. Jublar fortfarande nu i juni månad över Portugals seger. Vacker låt. Dock mest förvånad över att ingen tycks höra Monica Zetterlund i det här. Märkligt)

    Dessa fyra bidrag älskade jag i 2017 års ESC. Övriga är på en lägre trappavsats

    5. FRANKRIKE (Jisses det här hade kunnat bli ett femte riktigt bra bidrag. Många har irriterat sig över inblandning av engelska, så även jag men det är inte klon. Det som förstör bidraget är att de gjort för stora ingrepp på det ursprungliga bidraget. Jädrigt synd för annars hade jag nästan varit där Adri är)

    6. KROATIEN (Det lustiga är att även det här bidraget hade kunnat blir riktigt, riktigt bra. Det lovar så in i bomben mycket i den instrumentala versionen. Trodde det här nästan skulle bli min favvis i år. Sedan kom då sången in och allt havererade totalt för mig inledningsvis. Efter ett tag började jag hitta småpartier som jag fortfarande gillade och det blev ett ganska bra bidrag för mig)

    7. SPANIEN (Ja jisses. Det här oroar mig något enormt. Att Storbritannien och Irland fullständigt skiter i ESC är käntsen lång, lång tid tillbaka men Spanien!!!!!!! Hur har de egentligen tänkt? Är detta ett skämt? Var de kanske rädda för risken att få arrangera tävlingen nästa åreller hur tänkte de egentligen? Tänkte de överhuvudtaget? Visst jag kan höra lite småkäcka grejer i bidraget men inte kan de på fullt allvar ha trott på chans med det här)

  2. Adri

    Just språket lägger jag inte såå stor vikt vid (även om jag gärna ser att Frankrike och andra fransktalande länder skickar låtar på franska). Jag ser gärna att fler låtar skickas på helt eller delvis eget språk men kommer inte gråta om den utvecklingen uteblir. 2013 var ändå hälften-ish på minst delvis eget språk så det kan vända! Man ska vara optimistisk! 😀

    (Dock ser jag gärna att det som Kroatien gjorde i år börjar försvinna, jag stör mig enormt när länder skickar låtar på språk de har noll relation eller kemi med. Samma sak när Sverige skickade sin halvfranska låt 2009 och Norge sin halvspanska för några år sedan. En sak om artisterna själva har nära relation till, eller levt med, språket men inte fått upp någon sådan info om vare sig Jacques eller någon av de andra jag nämnde).

    Anledningen till att jag inte lägger så stor vikt vid språket är för att man kan variera sig på så många andra sätt och egen nationell prägel hänger inte på språket 🙂 Sen förstår jag inte heller de alla som säger att de håller på och bli någon tävling där allt låter radiovänlig pop. Jag hör det inte. Inte alls.

    Kollar man på den låt som spelats mest på radion från årets upplaga så är det ju Belgiens “City lights” och den fick ju nästan bara positiva röster höjda om sig här på bloggen så folk verkar ju trots allt inte klaga så mycket på den utvecklingen om man ska se det konsekvent!

    Och så då min rangordning av bidragen:

    1. Frankrike (Ingen är överraskad över det. Allt funkar!)

    -STORT HOPP NER-

    2. Italien (Jag gillade denna från början, men att den skulle gå och vinna… nja, knappast. Det varken tyckte eller trodde jag. Men sjätteplatsen var lite hård mot någon som i tre månader varit så superfavorittippad. Personligen hade jag honom längre ner, men det var mest pga starkt motstånd och att han tvunget tog med sig sin gorilla)

    -ÄNNU ETT HOPP, lite mindre denna gången dock-

    3. Vitryssland (Ena stunden är det charmigt och sött och man rycks med. I andra stunden tycker jag de som är barn, eller vuxna som fått i sig för mycket, och då vill jag bara be dom “chilla ner lite”. Blir lite hetsigt. Men låten och helheten med artisteri och det visuella växte verkligen live. Så deras plats var ganska förtjänt ändå!)

    4. Ungern (Som låt har jag egentligen knappt några positiva saker att säga här, men liveframträdandet höjde ju denna låten säkert 1000 gånger. Dansen och violinisten på sitt egna podium tillsammans med färgerna funkade utmärkt. Lite överskattad tycker jag, men till skillnad från exempelvis Bulgarien eller en annan låt som kommer nämnas lite längre ner så kan jag i alla fall förstå vad folk gillade! 🙂 )

    5. Portugal (Sagt så mycket om det här. Nu nöjer jag mig med att säga: bra låt men inte bäst. Spännande artist. Inte min vinnare, men jag är ändå väldigt glad för Portugal! 😀 )

    -Nu kommer det största hoppet av alla-

    Dessa två låtar pendlar mellan plats 41 och 42. De är alltså mina överlägsna bottenkandidater för i år. Hemska båda två, och pga deras “rörlighet” på listan så presenterar jag de i bokstavsordning istället.

    6=. Kroatien (När länder som Makedonien, Schweiz, Estland medan den här röran till låt gick vidare… uff, jag har aldrig varit så nära att bojkotta en ESC-final. 100% pga Kroatiens avancemang. Nu är vi i juni månad och jag fattar inte. Jag har inget positivt att säga här. Jag blir inte ens imponerad av hans röst. Den är “helt ok” som bäst. Ostig låt, pinsam text, rörigt framträdande med ok röster. Tittarna ville ha denna framför Frankrike. Bara det är skäl nog för mig att stötta 100% jury om tittarna nu ska rösta så tokigt! Riktig jäkla stark nolla i betyg till denna låt.)

    6=. Spanien (Och så kommer vi till årets andra klara nolla. Till skillnad från Kroatien var denna i min botten hela försäsongen. Till skillnad från Frankrike där verkligen allt funkar så funkar inget här. Hans röst låter inte bra, det visuella såg inte bra ut, artisten brister i utstrålning också, låten repeterar sig mer än någon annan ESC-låt jag har i minnet… Solkskenet i denna historia är i alla fall att till skillnad från Kroatien fick Spanien vad de förtjänade. Typ, de hade gärna kunnat få lite mindre poäng.

    Med det sagt och pga vad någon, vet inte vem, sa under försäsongen vill jag bara poängtera ännu en gång att jag har inget emot Manel som person, eller ens artist egentligen. Det är bara så långt från vad jag vill ha musikaliskt och artistiskt. Jag önskar fortfarande honom lycka till i karriären, jag vet att han redan släppt en ny låt som jag har noll planer på att lyssna på så hans karriär verkar trots resultatfiaskot inte ödelagt hela hans musikkarriär i alla fall)

  3. Adri

    “Missar final medan denna röran till låt” ska det så!

    (I stycket med Kroatien) 🙂

  4. Micke

    @Adri, ja vi får väl se. Kul för din del att du ser det som du gör men jag är mer än nöjd med att jag ser det som jag gör 🙂 Jag hoppas innerligt att det inte försämras än mer för då är det bye bye Micke även från ESC och tro mig det vill jag inte. Jag har folk från alla generationer jag snackar ESC med och sedan 5-7 år tillbaka i tiden har jag även Pinglan och alla som hänger hos henne.

    Jag måste erkänna att jag kämpade en hel del i år med intresset. Att Robin B hyllades blev bara för mycket helt enkelt. Både tre och fyra gånger var jag på vippen att hoppa av. Men vissa länder räddade upp allt för mig och att Portugal vann med ett sådant bidrag räddade upp allt än mer. Då är det fortfarande så att allt kan vinna som jag vill Jag har inte lyssnat på den en enda gång efter finalen men det har jag iofs knappt med någon:-)

  5. Micke

    @Adri ta åt dig nu. Du har faktiskt stor del i att jag inte hoppade av. Speciellt vid ett tillfälle hade jag i stort bestämt mig för att lägga ned men just i det läget hamnade jag i en större diskussion med dig här och sedan var de tankarna borta 🙂

  6. Adri

    Micke: Du ska vara nöjd att du ser det så som du gör, du verkar ju inte direkt ensam om det (om du menar hela språk-debatten 🙂 ) Men jag står ändå för att man ska vara optimistisk! 🙂 Det kan mycket väl vända. I Eurovision handlar ju allt om trender ändå, så vissa år kanske 50-ish% kommer vara på inhemskt språk och ett annat år kanske det blir… jag vet inte, två låtar. 🙂 Vill absolut inte ha ett språk-tvång, man ska inte begränsa musiken i ESC tycker jag 🙂 Men som sagt, man ska vara optimistisk oavsett vad det är man hoppas på! 🙂

    Jag kan gissa att flera kommer skicka låtar på eget språk som en reaktion på Portugals vinst 🙂 men det behöver inte betyda något för att härma vinnaren har ju aldrig funkat förr!

    Sen håller jag inte med om att Robin B hyllades, inte på forumen jag spenderat tid på i alla fall! Tycker det har varit övervägande negativt (mest därför jag försökt väga upp genom att lyfta upp allt det bra som funkar istället 🙂 )

    Kul att höra Micke! 🙂 Själv var jag nära att hoppa av tävlingen när Kroatien gick vidare, men jag känner mig själv tillräckligt för att veta att jag hade ångrat mig då! Det ska nog ta lite mer för att få mig att hoppa av! (Till exempel fler regler och begränsningar. Det ska man inte ha! 🙂 )

  7. Micke

    @Adri vill du höra de bästa 20 sekunderna i ESC-historien? I alla fall enligt mig. 4.37-4.57 är det bästa jag hört av den här låten och det bästa överhuvudtaget. Fan rent ut sagt att de inte kunde få till det trycket i ESC-finalen och attans att hon koncentrerar sig mer på att hoppa i detta klipp än att sjunga. Det här hade kunnat bli hur jädra bra som helst

    https://www.youtube.com/watch?v=HKshaxH95eQ

  8. Micke

    Rättelse: Det börjar egentligen redan vid 3.22 men varför sjunger hon inte mer. Jädra så allt annat i ESC hade kunna gömma sig isf

  9. Micke

    Jisses kan det verkligen vara så att ESC inte bara har varit en otroligt kul företeelse. Kan det verkligen ha varit med en riktigt bra artist också där som har mer än två bra låtar? Hittar massa bra med den här tjejen.

    https://www.youtube.com/watch?v=pMzNxA81qmE

    Fortfarande är dock L’amore non mi basta bäst

  10. Adri

    Micke: Bäst i ESC-historien är väldigt hårdraget tycker jag, men det lät ju ljusår bättre än vad det gjorde i Köpenhamn. Såg bättre ut också! Detta hade kommit högre upp! (Även om jag fortfarande stör mig på artister som slutar sjunga portioner av låten och lämnar det till kören).

    Vet inte om du sett det, men jag gav ju min input om “L’amore non mi basta” i ett inlägg lite längre ner för någon dag sedan, typ den 28e 🙂 Där har du mitt svar om vad jag tyckte om den!

    Jag gillar också Emma, men verkligen inte i samma grad som du! 🙂

  11. Micke

    @Adri, jag tyckte det klippet med Emmas festivalbidrag var det bästa jag hört av det. Om hon bara hade sjungit lite mer själv 🙂 Nej Adri jag tycker inte Emma är så fantastisk. Jag bara menar att det är kul att jag hittat någon artist där det finns mer än två låtar jag skulle lyssna på även utanför bubblan. Det har bara hänt med Katrina and the Waves förut och inte heller de tycker jag är så fantastiska om än väldigt humörhöjande.

    Med all respekt till de här som älskar vissa artister inom ESC. Vill absolut inte se ner på er smak. Det är bara det att det inte är min. Adri en fråga. Kan du nämna någon/några som du även sätter högt utanför bubblan, som du lyssnar mycket på även annars? Skulle vara intressant att höra 🙂 Frågan går även vidare till Pinglan och även andra här. Kul med svar

    Jo jag såg ditt svar om “L’amore non mi basta” Adri. Kul att du tyckte den var bra i alla fall 🙂

  12. Adri

    Micke: Menar du artister som tagit plats i tävlingen som jag sen satt högt, eller menar du rent allmänt vad jag lyssnar på? För i så fall skulle listan kunna bli vääääldigt lång och inte helt platsa på en ESC-blogg! 🙂

    Men, om jag fokuserar på artister som deltagit i bubblan blir det svårare. Det finns ju de stora som Bonnie Tyler och Abba, som jag kan tänka mig sätta på om humöret tillåter! Det är ytterst sällan dock!

    Men annars så har jag några låtar av Loreen, Mariette, Ace Wilder och Adrijana från svenska tävlingen! 🙂 Lyssnar jag på någon från tävlingen är det troligtvis tävlingsbidraget annars 🙂

    Eurovision är ju en bubbla där musiken platsar. Utanför bubblan lyssnar jag inte på det, verkligen verkligen inte i samma grad i alla fall. Och precis som i ditt fall är det inte för att jag ser ner på musiken eller ens tycker det är dåligt för det gör jag inte 🙂 det är bra musik, men det finns mycket annan mycket bättre musik som då priorteras 🙂

    För tidigt att säga än, men om hon fortsätter på samma spår kan jag tänka mig följa Alma’s karriär. För det jag hittills hört imponerar stort! 🙂

  13. Micke

    @Adri vet du vad? Jag glömde Bonnie Tyler. Tänker inte på henne som ESC. Henne har jag definitivt lyssnat på mer än två låtar utanför bubblan 🙂 ABBA då? Nja och om jag skulle göra det så skulle det definitivt inte vara Waterloo. Jag fanns ju inte ens när den vann så jag kanske har missat hysterin runt den men jag har aldrig förstått mig på hur den kunde bli så stor. Faktiskt en av de minst tilltalande låtarna jag hört med ABBA. Då tycker jag deras bidrag året innan var betydligt bättre i så fall.

    Nej jag kan faktiskt inte minnas en enda artist/grupp som jag lyssnat på efter ESC. Katrina and the Waves då men i övrigt inget. Det finns en spansk också som deltog i ESC men tyvärr med ett bidrag som inte alls matchade deras övriga material.

    Francesco Gabbanis bidrag var överlägset bäst i år men tvivlar på att jag kommer att lyssna på den utanför bubblan. Då gillar jag hans låt Eternamente Ora mycket mer. Mysig billåt

  14. TheSweMusicMan

    Två länder som gäller vad det verkar. Finns säkert fler, men som jag kommer att tänka på direkt.

    Italien, med dom som redan varit uppe tidigare, dvs Emma och Nina Zilli.

    Sedan är det Estland, och där finns det en gemensam nämnare utöver landet, och det är
    låtskrivaren och producenten Sven Lõhmus. Han skrev dessutom en av dom bästa bidragen
    i ESC 2009, Rändajad som slutade 6a i finalen:

    https://www.youtube.com/watch?v=gi0FEO2tFFA

    Han skrev Estlands bidrag också i år, och när man hör låten så är det ingen högoddsare att Lõhmus är född i början på 70-talet. Han hade mao sina tonår på 80-talet:

    https://www.youtube.com/watch?v=4vq3GFVeVE8

    Tillbaka till ursprungsfrågan. Första artistens debutskiva skrevs och producerades av Sven Lõhmus.
    Trots att dom är från Estland så tävlade dom för Schweiz:

    https://www.youtube.com/watch?v=OJX8RWJg7y4

    Det är samma visa med den andra artisten. Debutskivan skrevs och producerades av Sven Lõhmus.
    (Och före den släpptes en EP, skriven och producerad av Sven Lõhmus)

    https://www.youtube.com/watch?v=vOIXQskfy6o

    Om vi bryter oss bort från ESC, så här är nått som jag också lyssnar på från Italien:

    https://www.youtube.com/watch?v=s9sVUqOhcPU

  15. Adri

    Micke: Pga deras stora karriärer är det lätt att glömma bort att Abba och Bonnie Tyler är ESC-deltagare. Ingen av dem är väl någon favorit hos mig. De är båda helt ok och får jag lust så kan jag väl sätta på någon låt. Men en sak har de gemensamt: deras MF-/ESClåtar var deras sämsta.

    Abba har haft bra låtar (inte så fantastiska som vissa delar av världen tyckte, men absolut helt bra. Men Waterloo och Ring Ring är inte något för mig.

    Bonnie Tyler vet jag nu faktiskt inte varför jag tog upp där ovan. Jag vet att hon är (=har vart) stor och jag VET med säkerhet att jag hört flera låtar av henne. Men i nuläget kommer jag bara på en och den gillar jag inte ens… “något med Hero i titeln”. Bonnies styrka är ju hennes röst. Synd att låtarna inte träffar rätt hos mig bara!

    Som sagt, din fråga fick mig att inse att jag faktiskt öyssnar på ytterst lite ESC-relaterat. Och om jag gör det så är det de tävlande bidragen själv 🙂 Men jag älskar ren fransk pop så jag hoppas Alma fortsätter imponera på mig!

  16. Adri

    TheSweMusicMan: Du skriver att Rändajad var en av de bästa låtarna från ESC 2009. Jag skulle ta det ett steg längre och säga att det är den bästa låten i hela ESC-historian! Fruktansvärt rätt på alla sätt! 😀

    Gillade för övrigt både Verona och Rockefeller Street också, om än inte alls i samma utsträckning.

    Vet att Sven L också låg bakom Estlands låt 2005, “Let’s get loud” men där verkar han inte varit på topp med tanke på vilken enorm kvalitetsskillnad det är i mina öron om man jämför Rändajad och Verona, med “Let’s get loud”.

  17. Micke

    @Adri, vad sägs om den här

    https://www.youtube.com/watch?v=lcOxhH8N3Bo

  18. Micke

    Eller den här

    https://www.youtube.com/watch?v=UA9_dsIGtUw

  19. Adri

    Micke: Jadå, båda de har jag hört. De är väl helt ok. Inget för mig, bortsett från hennes röst. Den är häftig!

  20. Micke

    Vet du hur hon fick sin röst Adri? Hörde henne själv berätta om det. Hon skulle göra någon slags operation på halsen. Efteråt blev hon tillsagd att absolut ingenting säga på en viss tid. Hon sa sedan själv “Jag klarar ju inte att hålla tyst och till slut blev det bara för mycket så jag skrek rätt ut.” Därifrån kommer hennes röst tydligen

  21. Adri

    Micke: Ah, jag hade hört en liknande historia. Min storasyster sa att det berodde på en “misslyckad operation” men det verkar ju inte helt stämma. Operationen verkar ju såfall lyckats, bara att Bonnie inte kunde hantera operationens “bieffekter” (vilket jag känner igen mig i för jag kan aldrig hålla tyst jag heller, synd bara att det i mitt fall inte leder till miljonsuccé). 🙂

  22. Micke

    @Adri. Bonnie satt själv och berättade hur det gick till så jag förmodar att det är sant. Hon skrattade själv i intervjun åt hur “bra” det gått efter hennes “primalskrik” efter operationen 🙂 Hon hade iofs hits redan innan operationen. Hon slog igenom med den här och nog tusan hör man att det är hon även om raspet inte finns där.

    https://www.youtube.com/watch?v=0-erG1hFbv4

  23. hej

    http://wiwibloggs.com/2017/05/30/zdravo-slovenias-introduce-new-language-rule-ema-2018/190972/

    Slovenien kommer kanske hänga med i att satsa på språklig variation nästa år

  24. Finne

    Om jag börjar med att ranka bidragen:
    1. Portugal – Tror detta är första gången min favorit i hela tävlingen vinner sedan 1997.
    2. Ungern – Ett rap-parti som inte känns malplacerat? Är det ens teoretiskt möjligt? Tydligen. Juryn kan kollektivt ställa sig i skamvrån.
    3. Italien – En tredje plats bland de icke-engelskspråkiga kan kännas lågt för Italien, men placeringen förblir den samma om man inkluderar alla bidrag. Förstod inte från början varför denna var den överlägsna favoriten, men bra är den ju.

    Mellanrum

    4. Frankrike
    5. Vitryssland

    Rejält mellanrum

    6. Kroatien
    7. Spanien

    Jag hör också till dem som i regel aldrig skulle lyssna på musik som deltar i tävlingen. Mitt intresse beror nog på själva konceptet, traditionen, spänningen, att bedöma bidragen o.s.v. Därför värdesätter jag olika stilar och språk. Hellre allt mellan himmel och jord än jämntjock engelskspråkig pop från två år tidigare.

    Det finns de (obs, minoritet) som vill ha gamla språkregeln tillbaka. Tittar man på hur otroligt dominerande trion Irland, Storbritannien och Malta var under 90-talet förstår man att regeln var orättvis. Inte bara med tanke på slutresultaten, men också med tanke på artister som sjunger på ett icke-nationellt språk.

    Men kunde det finnas någon oprövad gyllene medelväg? T.ex. att om ett land sjungit på främmande (läs: engelska) språk tre år på raken så måste de sjunga på ett nationellt språk det fjärde året. I värsta fall får engelskan officiell status i Sverige och Azerbaijan.

    De flesta kanske inte ser något problem med nuläget, men de senaste tio åren har två låtar varit på ett skandinaviskt (nordgermanskt) språk. Det är nästan skrattretande. Överlag har engelskan blivit på tok för dominerande i tävlingen. Hoppas årets ovanliga resultat syns i startfältet nästa år.

  25. Micke

    @Finne, vi är överens om en hel del märker jag om än inte allt men det är väl tur det 🙂 Även jag har fått se min favvis vinna tävlingen två gånger sedan 20 år tillbaka. En av dem har vi samma och det är 1997 då det enligt mig var solklart redan innan de började nästan även om flera länder hade bra bidrag. Mina två favvisar kom topp 3 så då var jag nöjd 🙂 Den andra vinnaren skiljer oss dock åt. Jag är jätteglad för Portugals seger i år men det var inte min favvis. Den andra gången jag fick in rätt vinnare var istället 2007 då Serbien vann tack och lov. Året då både Island, Finland och Sverige hade sina bästa bidrag någonsin.

    Kul förresten att du känner precis som jag om rappartiet i Ungerns bidrag i år. Man blev inte ens uttråkad, vilket ju måste bevisa hur bra övriga delen av låten var. Tråkigt dock att du inte lyckats ta till dig glädjepillret från Vitryssland. Som jag säger här ovanför “Är det ens en låt?” Men varför bry sig när hela kroppen går igång av lyckorus 🙂

    Sedan då till detta med engelskan i texten. Är helt enig med dig om det du säger om att engelskan är för dominerande och att det rent ut sagt blir såååååå jädra tråkigt och själlöst. Det där med språkregeln och orättvis tror jag dock inte det minsta på. Om du tänker på vår tid nu och den som var då så är det mil skillnad. Folk var “rädda” för andra språk då vilket de definitivt inte är idag. Jag vill inte ha några regler på så sätt utan detta ska vara skrivet i hjärtat och innanför pannbenet. Men även om de hade infört en sådan regel igen idag så hade vi inte sett samma dominans från Irland, Storbritannien och Malta helt enkelt för att engelskan i musik utanför ESC inte är lika enormt viktig längre som då.

    Det paradoxala i ESC är att förr fanns det fler bidrag med nationell prägel i en tid då folk inte hade lika lätt att ta till sig dem. Idag när folk har lättare för det då har de istället minskat. Hur är det ens möjligt?

    Finne jag avslutar detta inlägg med att ta in en grej du sa som jag tycker sammanfattarvåra känslor väldigt bra. Åtminstone dina och mina, delvis även Adris tror jag och förhoppningsvis många, många fler

    “Mitt intresse beror nog på själva konceptet, traditionen, spänningen, att bedöma bidragen o.s.v. Därför värdesätter jag olika stilar och språk. Hellre allt mellan himmel och jord än jämntjock engelskspråkig pop från två år tidigare.”

    Du har helt rätt i detta Finne. Utan detta hade jag inte ägnat ESC en tanke ens. Det är detta som är själen i hela den här fantastiska bubblan

  26. Finne

    @Micke.

    Visst gillade jag Vitryssland riktigt mycket. Deras solklart bästa bidrag hittills (inte världens svåraste uppgift). Konkurransen bland de icke-engelskspråkiga i år var bara så hård, och de förlorade mot Frankrike på min lista mest p.g.a. killens sånginsats. Lär nog platsa i min slutgiltiga topp-10.

    Serbien 2007 ser jag i.o.f.s. som en värdig vinnare, men lite tungrodd i min smak. Detdär med att lägga händerna på henne gav mig dessutom lite osympatiska sekt-vibbar.

    Sverige det året håller jag med om. Lät som Bowie anno 1975, och citerade också en rad från en av mina favoritlåtar Quicksand: “a mortal with potential of a superman”.

    Finland 2007 var däremot ingen höjdare. Så jävla deppigt. “I feel like dying”? Låten i sig helt ok, men onödigt skämmig låttext.

    Blev det här för mycket off-topic?

  27. Adri

    Micke och Finne: Jag flikar in lite då mitt namn ändå nämns i Mickes kommentar.

    Ska jag vara helt ärlig så vet jag inte varför jag kollar på ESC. Jag vet att jag älskar det, och det ska ändå ta mycket innan jag missar det.

    Men det Micke/Finne säger: “själva konceptet, traditionen, spänningen, att bedöma bidragen o.s.v. Därför värdesätter jag olika stilar och språk. Hellre allt mellan himmel och jord än jämntjock engelskspråkig pop från två år tidigare.” kan jag inte heeeelt gå med på ändå!

    Jag värdesätter variation i tävlingen. Jag vill ha olika språk, och framför allt olika genrer i tävlingen. Musik man ALDRIG kommer över någon annanstans, eller varje fall inte jag. Gärna ska de också ha etniskt inslag. Men det är inte det viktigaste för min del. Som sagt, jag vill ha variation med helt unika låtar.

    Men för att jag ska uppskatta det måste jag också gilla låten i sig (det betyder inte att jag lyssnar på musiken privat för det jag gör jag extremt sällan). Att det är en unik låt man aldrig hör i andra sammanhang är ingen garanti för att jag ska gilla den, Tjeckien 2009 och Montenegro 2012 var ju verkligen unika och “gick sin egen väg” men ska jag vara ärlig hade jag nog ändå varit gladare om jag aldrig hört dem.

    Så jag håller med er om att det ideala hade varit “allt mellan himmel och jord” men skulle jag välja en sida väljer jag hellre engelsk mainstream pop som ändå låter bra än unika och knasiga låtar som jag närmst beskriver som uselt.

    Så jag vet inte var jag står. Visst, en del av att jag kollar på programmet är den gamla grundtanken med Europa som går samman och visar upp sina egna sidor med musik. Jättefint och så, men det måste låta någorlunda bra i mina öron också. Så liiite hit-tänkande har jag ändå! Så jag tar ändå någon mellanväg.

    Avslutningsvis kan jag säga att jag håller med dig Finne om att den gamla språkregeln ska hållas borta tycker jag! 🙂 Känns som att de med engelska som hemspråk skulle börja dominera igen.

  28. Schlagerpinglan

    @Finne, Nu när det är lågsäsong och det inte är så många som kommenterar så håller jag inte speciellt hårt på on/off-topic-frågan. Så länge det har någerlunda med musik att göra så är det roligare att diskussioner hålls igång än att man tvunget måste kommentera själva inlägget. 🙂

  29. TheSweMusicMan

    Plockar upp tråden för bl.a. Adri och alla andra som gillar Rändajad.

    En video med lite bättre kvalitet än den på eurovision.tv: https://www.youtube.com/watch?v=DS_fG8gy_x0

    Och så ett par remixer: https://www.youtube.com/watch?v=H5pnNWfV6nA

    Sen måste självfallet Yohanna vara med också: https://www.youtube.com/watch?v=A_yPYOdQVBQ

    Duett med Rok: https://www.youtube.com/watch?v=VuBJom4P31k

    2009 var ett bra år, och fel låt vann ! Tyckte det då och tycker så fortfarande.

  1. Lämna en kommentar


                 

                 

     





Musik bloggar Blogglista.se