UngernSchlagerpinglan: I morgon, lördagen den 19:e januari, kommer Ungern att inleda sin nationella uttagning av bidrag till Eurovision Song Contest 2019 genom den första deltävlingen av “A Dal 2019“.

Eftersom vi kunnat lyssna in oss på bidragen ett bra tag nu och jag har en ganska klar bild av vad jag tycker om de 30 studioversionerna så vill jag passa på att presentera min nuvarande topp-tio-lista innan uttagningen kommer igång:

Ett av de tävlande bidragen i Ungerns “A Dal 2019”:

La Mama Hotel“, Heatlie Dávid

Schlagerpinglans “A Dal 2019”-topp-10, 2019-01-18:
1. La Mama Hotel“, Heatlie Dávid
2. Incomplete (Tökéletlen)“, yesyes
3. Csak 1 perc“, Gotthy
4. Little bird“, Diana
5. Ide várnak vissza“, DENIZ
6. Százszor visszajátszott“, Konyha
7. Nyári zápor“, Acoustic Planet
8. Barát“, Salvus
9. Az én apám“, Pápai Joci
10. Help Me Out of Here (Ki ment ki?)“, Petruska

Schlagerpinglan: Listan talar för sig själv, antar jag. Jag har en solklar favorit, tre bidrag jag tycker riktigt bra om och sedan följer ett flertal som tilltalar mig mer än medel-bidragen. Med lite tur, och medföljande starka live-framträdanden, så skulle det kunna bli en riktigt intressant A Dal-säsong. 😀

Mer om Ungerns förberedelser inför ESC 2019 hittar ni här: “Ungern i ESC 2019“.
Se även: “Lyssna på fullversionerna av “A Dal 2019”-bidragen
Se även: “Lyssna på bidragen i de nationella ESC-2019-uttagningarna

Mer från Schlagerpinglan i samma kategori:


21 kommentarer till “Ungern 2019: Schlagerpinglans topp-10 (19-01-18)”

  1. Micke

    Kollade över Ungerns startfält för ett litet tag sedan och skrev ned lite omdömen men jag minns inte om jag sen lade ut det eller inte. Troligen förkylningssnurrig eller nåt 🙂 Slänger ut den nu iaf 🙂

    MIN FAVVIS: “Hazavágyom“, Leander Kills

    (Är det inte dags snart nu att Leander Kills får representera Ungern i ESC. De har nu ställt upp så många gånger med bra bidrag som ändå inte nått hela vägen till ESC. Vad gör de då i är? Det känns som de gjort ett mer anpassat bidrag i år. Betyder de då att de tappat själ och sålt sig själva. Definitivt inte. Det här är ett starkt bidrag som är min favvis bland flera starka bidrag i Ungern uttagning 2019)

    GLÄDJEPILLER: “Kulcs“, Fatal Error

    (Behöver jag säga mer än att gitarrer rules the world? Vem behöver en refräng när man har elgitarrer  . De som inte ser glädjen och charmen i detta tycker jag uppriktigt synd om. Jisses så mycket ni går miste om. Inte bästa låten men tillsammans med “Kedves Világ!“, Antal Tímea feat Demko Gergő definitivt största glädjepillren. Detta är ett bidrag som jag tror kommer att växa för många när de lägger bort första fientligheten mot det)

    MYSPILLER: “Az én apám“, Pápai Joci

    (Finns bara ett som kan få den här “Utnämningen”. Pápai verkar vara ett säkert kort att satsa på. Jag tycker om den här precis lika mycket som hans vinnarbidrag från 2018. Tror dock inte den här får samma genomslag då den inte är lika direkt. Här krävs mycket mer lyssningar och har den genomsnittlige esc-lyssnaren tid, lust och engagemang nog för det? Tveksamt)

    OMDÖME OM UTTAGNING: (7/10)

    (Precis som i Albanien har Ungern fått till ett riktigt starkt startfält. Visst finns det dippar men vem hade trott annat. Positiv början på ESC)

    HUR TÄNKTE DE HÄR: “Frida“, Pátkai Rozina

    (Är det någon stackare som är drabbad av schizofreni som har skapat detta bidraget eller är det två totala motparter som skrivit den ihop. När jag först fick höra klipp från bidraget blev jag förväntansfull och hoppfull. När sedan hela låten kom insåg jag direkt att man inte hade lyckats med att matcha den positiva refrängen med en vers av samma klass. Är det ens samma låt. En så pass bra refräng korsad med en så usel vers)

    MAGSYRA: “Posztolj“, USNK

    (Är detta på allvar? Att någon kan “skapa” detta kan jag väl köpa men att någon ens kan tänka tanken att anmäla detta till en uttagning till ESC och än värre faktiskt göra det också är helt ute i det blå. Ni som läst mina grejer genom åren vet att jag är mycket sparsam med betyget (0/10) men skulle Ungern drabbas av en fullständig härdsmälta och göra detta till sitt ESC-bidrag så blir det åttonde bidraget någonsin i så fall)

    DENNA KOMMER ATT VINNA: “Incomplete“, yesyes

    (Sällan jag varit så säker och samtidigt orolig i ESC. Detta är likt Dilan Rekas bidrag i Albanska uttagning allt det jag ogillar i musik. Men Dilan Reka var jag aldrig rädd för så varför då med denna? Därför att till skillnad från Dilans bidrag är detta ett bra bidrag inom musik jag ogillar. Detta är precis det jag alltid varit orolig för när det gäller ESC. Att något sånt här ska dyka upp och infiltrera ESC och få det att bli något jag tar avstånd från. Det är klockrent att den här vinner i Ungern och jag kommer att vara orolig i månader för det som kan hända i maj månad.)

    MIN TOPP 10:
    1. “Hazavágyom“, Leander Kills
    2. “Az én apám“, Pápai Joci
    3. “Kulcs“, Fatal Error
    4. “Kedves Világ!“, Antal Tímea feat Demko Gergő

    5. “Little bird“, Diana
    6. “Barát“, Salvus
    7. “La Mama Hotel“, Heatlie Dávid
    8. “Run Baby Run”, Monyo Project

    SÄMST:
    “Posztolj“, USNK

  2. Mats Wältare

    Jag här alltid gillat ungerns bidrag i eurovision sen dom introducerade A Dal i 2012 årets startfält är det 7 av dom 30 bidragen som jag älskar resten gillar förutom två
    Dom jag älskar: yesyes The Middletonz Dávid Heatlie Leander Kills Olivér Berkes DENIZ Rozina Pátkai
    Dom jag hatar: USNK (jag håller med Micke här) och László Váray

  3. Marcus

    Jag förstår inte Micke här, det här startfältet är ju otroligt sömnigt. Jag hittar fem låtar jag tycker är allt från okej till bra, så jag gör en topplista med dem.

    1 The Sign – Ö
    2 The Middletonz – Roses
    3 Vavra Bence – Szotlansag
    4 Gergö Seker – Madar, repülj
    5 USNK – Posztolj

  4. Lukas

    A Dal tycker jag verkligen går från klarhet till klarhet, och inte minst i år. Jag brukar ju sätta mina betyg (0-5) sådär löpande inför varje nationell uttagning och kunnat konstatera att jag lyckats dänga till med sex stycken femmor bara här!

    Och vilka låtar är det?

    1. Fatal Error – “Kulcs”
    Som jag sa tidigare, inga stora konstigheter här. Fortsätter vidare på den väg som AWS banade ifjol. En vinst känns dock ganska långt borta, tyvärr, men fantamme vilken jäkla energi grabbarna i Fatal Error har.

    2. The Middletonz – “Roses”
    Jag blir verkligen inte klok på András Kállay-Saunders! Han tillhör ju knappast min genre om jag säger så, men har i åtminstone två av de fyra låtar jag hört med honom (inklusive hans Eurovisionslåt) kommit med kvalitet. Även om den här låten inte har samma mörka text som en viss Running hade så vinner den mycket på dess dynamik och oväntade svängar.

    3. Salvus – “Barát”
    Feedbacken blir ganska lik det jag sa om Fatal Error, fast denna är betydligt tyngre. Självklart en låt som är omöjlig att headbanga till.

    4. Dávid Heatlie – “La Mama Hotel”
    Växaren. Tung rytm med en duktig sångare och en text som visar sig vara mer örat mot gatan än vad man först trodde. Jag läste mig till att låten berör problemet med folk inom åldersgruppen 18-25 som fortfarande bor kvar i föräldrahemmet och inte är redo att ge sig ut i vuxenlivet ordentligt, ofta för att deras egna föräldrar inte alltid kunnat hjälpa dem att ta sig ut. Därav låttiteln “La Mama Hotel” – Modershotellet. Fyndigt!

    5. Mocsok 1 Kölykök – “Egyszer”
    Ja! Symfonisk rock! Mycket vackert. Däremot verkar många räkna ut denna vilket är synd. Antagligen en låt man måste lyssna på i sin helhet för att känna av det vackra i dess melodi.

    6. Leander Kills – “Hazavágyom”
    Leander Kills chockade mig faktiskt en hel del. Det tog ett tag innan jag kunde svälja denna låt just för att den var så himla olik deras tidigare verk. Bara lyssna på låtar som “Nem szól harang” eller “Élet” så förstår ni vad jag menar. Nu har den här också vuxit och jag har kunnat uppskatta detta folkliga sound, som påminner lite om en av mina favoriter inom svensk folkmusik, Loke Nyberg.

  5. Adri

    1. Roses
    2. Nyári zápor
    3. Kedves világ!
    4. Hazavágyom
    5. You’re gonna rise

    Micke: With all due respect… jag följer inte ditt resonemang 🙂 Yesyes kanske vinner. Det enda som jag baserar det på är att deras youtube-visningar är långt över de andras. Men jag tror DEFINITIVT det är öppet ändå för bl.a Middletonz (vilket gör mig glad 🙂 ).

    Men jag fattar helt ärligt inte vad det är som gör dig orolig? Det är en låt i en genre du ogillar. Det måste ha dykt upp i ESC innan. Och tro mig… säg att den vinner i A Dal, för det är ju första steget som inte ens är övervunnet än. Men den kommer knappt få några framgångar alls i ESC. Den skulle kanske ta sig till final och hamna på samma plats som AWS och sen glömmas bort i ESC-arkivet?

    Du verkar vara den som ser nåt speciellt i ”Incomplete”. Jag gillar den inte, men vinner den så… jamen då har väl Ungern förstört för sig själva? Inget att va orolig för. Det kommer ju straffa sig 🙂

  6. Micke

    @Marcu med all respekt. Snälla förstå mig rätt nu men jag skulle vilja se in i din hjärna. Jag säger inte det för att jag vill förlöjliga din musiksmak eller så. Är helt enkelt inte intresserad av sånt. Däremot är jag en “knäppjävel” som alltid vill lösa andras problem och framförallt vill förstå hur de tänker vare sig de har problem eller ej. Just nu skulle jag så jädra gärna kunna förstå vad du ser i USNK – Posztolj. I min hjärna är den enbart NADA, ZERO, den är inte ens musik. Jädrar jag önskar jag kunde förstå vad du ser 🙂 Alltså helt ärligt.

    @Adri, tror inte vi ska gå in på för mycket musikaliska termer och liknande i detta. Det skulle bara bli långrandigt och tråkigt 🙂 Men jag kan ju säga det om YESYES är det är ju inget nytt som poppat upp. Har hört det såååååå många gånger förut men då utan DET. YESYES hittar något annat som oroar mig. De gör det dåliga bra. Hemskt dålig låt men bra gjord och det är det som oroar mig att det för min del, som avskyr sån musik, att det får efterföljare och då, för min del, förstör ESC på samma sätt som MF blivit förstörd.

    Sen till både Marcus och Adri som det är askul att diskutera med men som är de två här som nog stämmer sämst med min smak 🙂 Att ni inte greppar det jag och Lukas ser i Ungerns uttagning, att vi till skillnad mot er tycker den är asstark stavas delvis ROCK. Ungerns uttagning är mycket mer röj än övriga och det gillar ju inte ni. Åtminstone inte Marcus. Sen har de överhuvudtaget mer fokus på gitarr än synth både i uptempo och mer soft. As simple as that 🙂

  7. Adri

    Micke: Men jag tror du ”förenklar” MF/ESC… att en låt kommer och sveper lite framgångar (vilket den inte ens kanske gör 🙂 ) innebär inte att det kommer fortsätta på det spåret.

    Jag är så trött på den teorin (så detta är absolut inget mot dig Micke 🙂 jag har sett den ploppa upp i andra ESC-forum och på youtube och så…) att om ett bidrag i en kategori skärdar framgångar så kommer det avgöra hur hela framtiden ser ut.

    Portugal 2017 vann med en inhemsk jazzlåt. Jag såg ingen sån 2018 (förutom Portugal själva som tog bort jazzen men behöll allt annat).

    Ukraina 2016 vann med… God knows vad det där kan beskrivas som. Och det satte inga spår i tävlingen.

    Måns 2015 vann med en poplåt. Well, pop dominerar redan tävlingen och gjort i mer eller mindre typ 40 år. Projektioner ökade kanske, men det säger ju inget om låten 🙂

    And so on… vad som får framgångar i tävlingen säger inget om hur det kommer gå i framtiden! 🙂

    Vi har ju fortfarande inte fått höra en ny ”Euphoria” (för nej… Tyskland 2013 räknas inte). Det närmsta man kommer är väl Estland 2014… men den sög och åkte ut. Och sen dess har även det lyst med sin frånvaro 🙂

  8. Adri

    @Micke @Pinglan: Jag, Mats, Marcus och Lukas har samtliga ”Roses” i våra toppar. Ni nämner inte ens den låten, får man fråga hur åsikterna går där? I mitt huvud är den relativt överlägsen 🙂

    Även om det som sagt finns fyra andra som nosar bakom den 🙂

  9. Micke

    @Adri, snacka om att prata runt varandra. Troligen mitt fel. Jag är nog för dålig på att förklara. Vi lämnar det Adri men en sak bara. Den teorin du pratar om i första stycket har INGENTING att göra med det jag pratar om. Jag är tvärtom helt med dig i det du säger. Grejen är att varje segrare får efterföljare men hur ofta har det blommat ut som de trott och hoppats? Men däremot Adri ingen ” Ny Euphoria”. Vad säger Estland och Tyskland om det?

    Sen angående Roses. Ska erkänna en sak för dig Adri. Jag har extremt svårt för människor som dömer låtar utifrån vem som är artisten. Tycker det är såååå lågt. Jag tror du vet vad jag tycker om Carola eller hur? 🙂 Men säg att hon dyker upp och vinner MF 2020 med en riktigt bra låt. Skulle jag då dissa henne lik förbannat. No way. Skulle det hända så skulle jag hålla på henne för så ska det helt enkelt vara. Visst är jag duktig? 🙂

    Ja, men jag är inte bättre än andra jag har dippar jag med och artisten i låten Roses är en sån. Klarar helt enkelt inte av honom efter det bidraget han hade för ett antal år sedan som fick mig att må illa. Påminde mig för mycket om avigsidor jag ser inom mitt jobb och sen dess har jag varit så jädra dålig på att släppa det att han ständigt får skiten på sig. Ursvagt av mig men inte mindre sant för det.

    Men Adri jag har fyra av Ungerns bidrag topp 9. Två av dem har du inte ens med på din topp 5 i Ungern. Jisses 🙂

  10. Adri

    Micke: Jag står för vad jag sa ändå. ”Glorious” räknar inte jag som nån som ville rida på ”Euphorias” framgångar! De har inte ens en nanodel sammanträffande med varann. Inte samma melodi, uppbyggnad, toner. Värst av allt? Det är två heeeelt olika genrer.

    ”Amazing” försökte, men den fallerade för ”Euphoria”-trenden blev aldrig någonting och den fick se sig (rättvist) utslagen 🙂

    Men förtydliga då, vad exakt är det som oroar dig med ”Incomplete”? Jag förstår oron att den vinner i Ungern för det är en kass låt. Men sen att musiken skulle ”infliltrera” ESC. Den musiken har redan etablerat sig ju, och jag tror helt ärligt det bara skulle vara en dålig låt i mängden, för jag har svårt att se att det är den av alla låtar som skulle öppna folks redan halvöppna ögon om den genren.

    🙂

  11. Micke

    @Adri vilket tror du påverkar mest – en bra låt som görs av dåliga artister eller en dålig låt som görs av bra artister?

    Sen är vi totalt på olika spår när det gäller ”Glorious”. Inget fel i det. Du har lika stor rätt till din åsikt som jag har till min. För mig är det inte en låt som påminner om Euphoria av en slump. Det är en låt som gjorts AV Euphoria. Sen har de kämpat för att trimma bort kanterna för att det inte ska vara alltför uppenbart.

    Får jag fråga en sak Adri? Hör du likhet mellan “Mitt i ett äventyr” från 1990 och “Bara hon älskar mig från 1997.

    Tog upp just den här för det ger mig en möjlighet att be Johanna om ursäkt att jag inte reagerat på henne grej till mig om en GES-låts likhet med Blondlåten. Ber om ursäkt Johanna. Glömde helt. Jag hör likhet men personligen hör jag mer likhet mellan dessa två

  12. Micke

    @Pinglan, måste ställa en fråga. Har ju varit här på bloggen nu ett gäng år och man känner ju att börjar känna personernas musiksmak hyfsat bra i alla fall. Måste dock säga att just nu har jag blivit överraskad över ditt val av favvis. Ärligt talat blev jag väldigt förvånad när jag såg att din ungerska favvis är “La Mama Hotel“, Heatlie Dávid. Kanske bara jag som är helt körd men det kändes inte som det skulle vara din grej 🙂 Beror det på att du anser Ungern har dålig standard i år eller att du helt enkelt tycker väldigt bra om låten?

  13. Lukas

    Attans att jag skrivit fel om en av mina favoritlåtar…

    “Salvus – “Barát”
    Feedbacken blir ganska lik det jag sa om Fatal Error, fast denna är betydligt tyngre. Självklart en låt som är omöjlig att headbanga till.”

    Det ska ju givetvis stå “Omöjlig att INTE headbanga till”. Vad fan var det med mig?

    Apropå det där med att en vinnarlåt kan påverka hur trender ser ut i nästa års Eurovision så har jag sett det till viss del.

    2014/15 – Conchita Wurst vinner med en dramatisk bond-ballad. Året efter blir väldigt balladtätt.

    2015/16 – Måns Zelmerlöws Heroes. Året efter blir väldigt mycket cynisk pop med videoprojektioner.

    2016/17 – Jamala vinner med klagosång. Vi hamnar också åter på balladspåret.

    2017/18 – Nåja, Jazztrenden kanske inte tog skruv av Amar Pelos Dois, men vad som däremot händer är att fler länder återgår till att sjunga på sitt modersmål. Vissa kör också mer på det emotionella spåret som Salvador uppmuntrade till.

  14. Micke

    Well spoken Lukas:

    Precis så som jag ville ha sagt det 🙂 Jag tror inte på att viss en viss låts framgångar innebär att just denna genre kommer att fortsätta sin framgång. Däremot ser vi gång på gång att det påverkar musiken året därpå. Du hittade ord bättre än mig där Lukas. Bra 🙂 Verkar förresten Lukas som en del inte gillar Ungerns uttagning. Who cares? Det är ju här vi äntligen får till oss lite rock 🙂

  15. Adri

    Micke: Men låt oss säga att du/Lukas får rätt 🙂 Då är det ett år som MÖJLIGTVIS blir påverkat. Och jag tvivlar fortfarande med tanke på hur svårt jag har att se att ”Incomplete” ens skulle få framgångar i ESC, let alone vinna A Dal 🙂 Som sagt, den KAN vinna. Men jag ser det absolut inte som en säkerhet.

    Nåja, jag ska inte va för säker på min sak för då kanske det är jag som sitter och skämt bort mig. It wouldn’t be the first time 🙂

    Och dem två låtarna du tar upp: de är ganska lika. Betydligt mer lika än ”Euphoria”/”Glorious” iaf 😉 Nej men… jag har inte hört låtarna på ett bra tag. Men tycker mig absolut minnas en likhet. Främst i melodi.

    Lukas: Jo. Du har ju inte fel. Det har inte jag heller. Vi ser olika på det för:

    Jag tycker helt genuint att alla år är ganska balladtäta. Jag kan inte minnas sist ballader inte uppgick i 25-33%. En fjärdedel/tredjedel är ju en stor del tycker jag 🙂 Detta säger jag inte för att jag ”måste ha rätt”, utan jag tycker alltid att man har en ganska jämntjock hög med ballader.

    Och sen det där med inhemskt språk så känner jag mig ganska trygg med att det är en slump 🙂 Med tanke på att över 50% sjöng helt eller delvis på inhemskt språk 2013 (efter ”Euphorias” vinst 🙂 ), medan det redan året efter var typ… 9-10 stycken.

    Så jag tror språk helt enkelt bara kommer och går. Inte ens trender utan ett år: 20, ett annat år: 3. Livets gång i ESC 🙂

    Men jaja, vi tre verkar helt enkelt inte hålla med varann (eller well: ni två gör ju). Och så ska det få vara. Men jag står fast vid vad jag skrivit 🙂

    ”Incompletes” (eventuella) framgång won’t change anything i ESC 🙂

    (Och som sagt: vinner den, så tror jag den kommer hållas låååångt från en toppplacering ändå.)

  16. Lukas

    Vad gäller Incomplete så tycker jag faktiskt den är okej, men däremot lite felbyggd. Lugn downtempo-vers, sen bygger den upp vid bryggan, och sen när refrängen kommer tänker man att den ska smälla av i nåt drum’n’bass-aktigt, men nej, den trillar ner till downtempo igen! Blir väldigt mycket “all build-up, no pay-off” om ni förstår mig rätt. Om jag ska ta ett exempel på en annan låt som ramlar ner i den fällan så: “Hvala, ne”, exakt samma bekymmer. “I Let You Run Away” som Yesyes tävlade med förra året, ett annat exempel.

  17. Micke

    @Adri, det är väl helt enkelt så att man hör det man vill höra (eller snarare det man inte vill höra). Jag minns det var ett år i MF (minns inte vilket) jag kände att minst 28 av 32 bidrag (minns inte om det var 32) var dutt dutt syntlåtar. När jag sedan kollade tillbaka så var det högst 16 av 32. Det man inte vill höra etsar sig tyvärr fast mer på något sätt.

    Vad jag dock tycker är kul om något helt annat Adri är att du rankar Kedves világ! så pass högt i Ungern. Jag tror många kommer att märka att det är en växare, ett litet glädjepiller.

    @Lukas vill fråga dig en helt annan sak. Har ingen koll på vad du tycker om ett rumänskt bidrag “Destin“, Trooper. Jag är extremt delad vad gäller den. Kul att höra din åsikt?

  18. Schlagerpinglan

    @Adri, Vad gäller “Roses” så har jag placerat den väldigt långt ner på min lista men jag har egentligen inget bra svar på varför den stör mig så mycket, bara att jag inte gillar att lyssna på den.

    Först trodde jag att det kunde bero på svordomarna som känns lite omotiverade… men då jag tittar mycket på e-sport samt har två tonåringar i huset så kan jag inte säga att jag är speciellt känslig för sådant (även om jag föredrar ett vårdat språk). Inte heller har jag något emot musikgenren och jag skulle t.o.m. påstå att några av textraderna i “Roses” är väldigt vackra.

    Men… det är något här som verkligen stryker mig mothårs och som gör att jag inte alls gillar att lyssna på låten. Skulle jag komma på vad så lovar jag att uppdatera, är faktiskt ganska nyfiken själv. 🙂

  19. Schlagerpinglan

    @Micke, Vad gäller “La Mama Hotel“ så tycker jag nog att det är en låt som har många ingredienser som jag vanligtvis gillar. Hur som helst så är där stora variationer men både vers och refräng känns lika starka, vilket är ganska ovanligt men väldigt uppskattat när det väl inträffar. Kan det även kombineras med en stark live-sång så kan det bli riktigt bra. 😀

  20. Lukas

    @Micke Vad gäller Destin så är det en låt som klistrar sig som satan, men det går ändå inte att komma ifrån att den är lite pubrockaktig. Sen minns jag att jag tyckte Rumäniens upplaga i år är ganska svag, och där blir den ändå en frisk fläkt

  21. JOHANNA

    Svinbra uttagning. Gillar alltför många låtarför att ranka dem här. Tänker att det KAN inte gå fel här..

  1. Lämna en kommentar


                 

                 

     





Musik bloggar Blogglista.se