Snabbguide: Kvällens nationella ESC-finaler 2019-03-03
2019-03-03 (söndag)Schlagerpinglan: I kväll, söndagen den 3:e mars, kommer Georgien och Serbien att välja ut sina ESC 2019-bidrag. Här nedan ser ni vad som gäller inför kvällen:
Söndagen den 3:e mars – ESC-show och resultat
Georgien: “Georgian Idol” – Final: Tid: kl. 19:00 CET Plats: GPB 1, 1tv.ge, 1tv.ge, YouTube Live och/eller Facebook Live Förutsättningar: 100% tittarröster utser vinnaren av 4 bidrag (4 artister/3 låtar) Startfält och info: Se “Allt inför finalen av “Georgian Idol 2019”” Extra info: Se “Georgien i Eurovision Song Contest 2019” Resultat: (Redovisas här samt i ett separat inlägg vid tillfälle) Final-framträdandena i startordning: Georgiens ESC 2019-bidrag => “Sul Tsin Iare“, Oto Nemsadze |
Serbien: “Beovizija 2019“ – Final: Tid: kl. 21:00 CET Plats: RTS1, RTS HD, RTS Planeta, rtsplaneta.rs och Twitch Förutsättningar: 50/50 tittar- och juryröster utser 1 vinnare av 12 tävlande bidrag Startfält och info: Se “Allt inför finalen av “Beovizija 2019”” Extra info: Se “Serbien i Eurovision Song Contest 2019” Resultat: (Redovisas här samt i ett separat inlägg vid tillfälle) Serbiens ESC 2019-bidrag => “Kruna“, Nevena Božović |
Schlagerpinglan: Jag önskar er alla en riktigt trevlig Eurovision-söndag. 😀
Personligen så hoppas jag lite extra på Giorgi Pruidze och Oto Nemsadze i Georgien samt “Moja bol” och “Nema suza” i Serbien men är förberedd på att kvällens finaler mycket väl kan sluta på helt andra sätt. 😀
Trots den bedrövliga lördagen så finns det ändå en positiv sak som är över den negativa. Hittills finns det fler bidrag som är mer än bra än dåliga bidrag som är mer än dåliga.
1. SLOVENIEN (9/10) Mycket bra
2. ALBANIEN (9/10)
3. ITALIEN (8/10) Mer än bra
4. AUSTRALIEN (8/10)
5. NORGE (8/10)
6. UNGERN (8/10)
————————-
21. PORTUGAL (1/10) Mycket dålig
23. MONTENEGRO (1/10)
23. ISLAND (0/10) Omöjlig att göra sämre
24. TJECKIEN (0/10)
Det finns ett underbart, fantastiskt botemedel för kroppen efter det att man genomlidit Islands och Portugals huvudvärksbidrag. Lösningen är enkel. Sätt på Sloveniens bidrag och precis alla spänningar och låsningar som uppstått löses upp direkt. En hälsa för kropp och själ 🙂
Du Adri du brukar påminna mig när jag missat att svara på någon av dina frågor. Nu är det min tur 🙂 Frågan om Fatal Error
Micke: Speaking of which… du har ännu inte delgett några åsikter om låt 2 från MF, Lisa 🙂
Nej, men… det var ju bara ett överdrivet sätt för mig att beskriva hur illa jag tycker om låten. Att den inte borde finnas, att jag inte förstår hur någon fick låten på hjärnan och tyckte att det var en bra idé att faktiskt göra den till verklighet.
Naturligtvis har all musik rätt att finnas, desto mer i ESC/MF/Denna bubbla och öppenheten som råder 🙂 Men jag tycker det är för dåligt.
Oj jösses, Georgien kommer få det tufft i år. Men jag hoppas på Giorgi eller Liza och att de kan fräscha upp både låt och nummer till Eurovision.
Första lyssningen av Georgien vinnare sa vad?
Tveklöst en av de bästa rösterna hittills under 2019. Halvdan första halvan med ett jädra lyft andra halvan. Ska bli intressant att lyssna vidare
Georgien valde rätt tycker jag. Tyckte egentligen att Giorgi hade den bästa låten men Oto var överlägsen röstmässigt och han sålde in en halvdan låt fint. Om han slipar till sitt framträdande är en finalplats möjlig även om jag tror att det kan bli svårt med alla annorlunda bidrag (Island, Portugal m.fl I samma semi…
Jag gillade inte detta. Han låter så ansträngd när han sjunger. Låten är… halvdan. Förhoppningsvis växer den dock 🙂 Första reaktioner är alltid extra snälla eller extra hårda, man måste vänta på att det ska lägga sig lite 🙂
@Johanna kanske känner du som jag (oj så ovanligt :-)) att låten har potential men varje gång den ska lyfta får de inte riktigt till det. Förutom slutet då när killen verkligen tar kontroll. Definitivt en av årets bästa röster. Så härligt att se att det kan finnas starka röster även i ESC 🙂
En georgisk Nordman? Det kan jag klara mig utan faktiskt… och den där rockrösten riktigt skär i mig. Låten har ett litet moment på en halvminut i slutet med kören, men sen dippar den igen.
Bättre lycka nästa år Georgien!
@micke ja jag tyckte alla tre låtarna saknade ett riktigt lyft men hans röst är fantastisk och jag HOPPAS de går till final så de inte börjar sjunga på engelska igen för de tror det går bättre…
Kolla nu på Serbiens sändning. Det näst bästa bidraget i ESC-historien som var i final
Såhär blir min ranking efter helgen. En hel del drastiska förändringar, men jag har svårt att se att någon ny skulle slå sig in på min topp 5 eller ta över Englands sistaplats.
Överlägsen:
1 Portugal (Conan Osiris – Telemoveis)
Riktigt bra:
2 Italien (Mahmood – Soldi)
3 Albanien (Jonida Maliqi – Ktheju Tokës)
4 Spanien (Miki – La Venda)
5 Island (Hatari -Hatrid Mun Sigra)
Bra:
6 Belgien (Eliot – Wake Up)
— Ukraina (Maruv – Siren Song) —
7 Ungern (Joci Pápai – Az Én Apám)
8 Cypern (Tamta – Replay)
9 Litauen (Jurijus – Running With Lions)
10 Frankrike (Bilal Hassani – Roi)
Okej:
11 Norge (KEiiNO- Spirit In The Sky)
12 Slovenien (Zala Kralj & Gašper Šantl – Sebi)
13 Tjeckien (Lake Malawi – Friend Of A Friend)
14 Australien (Kate Miller-Heidke – Zero – Gravity)
Meh:
15 Moldavien (Anna Odobescu – Stay)
16 Danmark (Leonora – Love Is Forever)
17 Lettland (Carousel – That Night)
18 Georgien (Oto Nemsadze – Sul Tsin Iare)
19 Kroatien (Roko Blažević – The Dream)
20 Rumänien (Esther Peony – On A Sunday)
21 Finland (Darude – Look Away)
Dåliga:
22 Tyskland (Sisters – Sister)
23 Estland (Victor Crone – Storm)
24 Montenegro (D-Moll – Heaven)
Katastrof:
25 Storbritannien (Michael Rice – Bigger Than Us)
Om man bara pratar produktion så tror jag Serbiens uttagningar och allt runt det varit bäst av alla hittills i år.
Jag är nästan benägen att hålla med dig, men Australien är snäppet före.
Att Serbien har vad som känns som en halvtimmes hyllning till en av Eurovisions mest överskattade artister drar ner betyget lite…
@Marcus du får nog försöka ställa in dina kanaler. Du måste kolla på fel program 🙂 Just nu har en av de största i ESC-historien framfört sina två låtar
Marcus, överskattad hur?
Inget ont om Zeljko, jag gillar honom och han har ställt upp med två riktigt bra låtar.
Men sååå jäkla bra? Njae. Serbien/Jugoslavien har haft bra mycket bättre låtar genom historien. Jedan Dan, Brazil, Hajde Da Ludujemo, Muzika I Ti osv.
Är det Zeljko Joksimovic? I så fall är jag med Marcus. I don’t see the appeal.
Jag kollar inte på programmet, så vet inte, men låter som att det är han ni snackar om. Overrated as heck.
Alltså allvarligt talat?
Micke, nu börjar du låta som mig när jag ser hur ni rankar Conan… ^^
Och tack Adri, skönt att vara överens emellanåt! 😀
Micke, jag kan ju ge dig min topp 8 från 2004 för att sätta Zeljko i lite perspektiv:
1 Estland (Neiokösö – Tii)
2 Andorra (Marta Roure – Jugarem A Estimar-nos)
3 Albanien (Anjeza Shahini – Image Of You)
4 Malta (Julie & Ludwig – On Again, Off Again)
5 Bosnien (Deen – In The Disco)
6 Ukraina (Ruslana – Wild Dances)
7 Belgien (Xandee – 1 Life)
8 Serbien (Zelkjo Joksimovic – Lane Moje)
Verkar bli som jag trott… En trekamp mellan den jag hejar på, och dem två allt förhandssnack handlat om.
Men snälla, låt “Moje Bol” dra längsta strået!
Bara inte Kruna vinner. Kroatien behöver inte konkurrens om årets skrikigaste bidrag.
Jag älskade 2013 års “Ljubav je svuda”. Detta års “Kruna” fungerar för andra verkar det som, men jag är inget fan. Inte än i alla fall.
Jahapp. Men Serbien kan också fara åt… well… nedre halvan av min lista i alla fall.
Lite antiklimaktiskt att publikens trea får åka…
Nåväl, min topp 26 efter helgen:
Överlägsen:
1 Portugal (Conan Osiris – Telemoveis)
Riktigt bra:
2 Italien (Mahmood – Soldi)
3 Albanien (Jonida Maliqi – Ktheju Tokës)
4 Spanien (Miki – La Venda)
5 Island (Hatari -Hatrid Mun Sigra)
Bra:
6 Belgien (Eliot – Wake Up)
— Ukraina (Maruv – Siren Song) —
7 Ungern (Joci Pápai – Az Én Apám)
8 Cypern (Tamta – Replay)
9 Litauen (Jurijus – Running With Lions)
10 Frankrike (Bilal Hassani – Roi)
Okej:
11 Norge (KEiiNO- Spirit In The Sky)
12 Slovenien (Zala Kralj & Gašper Šantl – Sebi)
13 Tjeckien (Lake Malawi – Friend Of A Friend)
14 Australien (Kate Miller-Heidke – Zero – Gravity)
Meh:
15 Moldavien (Anna Odobescu – Stay)
16 Danmark (Leonora – Love Is Forever)
17 Lettland (Carousel – That Night)
18 Georgien (Oto Nemsadze – Sul Tsin Iare)
19 Kroatien (Roko Blažević – The Dream)
20 Rumänien (Esther Peony – On A Sunday)
21 Finland (Darude – Look Away)
Dåliga:
22 Tyskland (Sisters – Sister)
23 Estland (Victor Crone – Storm)
24 Serbien (Nevena Bozovic – Kruna)
25 Montenegro (D-Moll – Heaven)
Katastrof:
26 Storbritannien (Michael Rice – Bigger Than Us)
God natt med er. Börjar bli lite konstigt det här. Ses när vi ses. Tack Serbien för att ni precis som Norge och Finland åtminstone var så pass att ni valde ert näst bästa bidrag.
Så efter en fantastisk lördag var det här en söndag fylld med besvikelser. Både Georgien och Serbien satsar på “middle of the road”-spåret.
Jag tycker nästan det, I SAMMANHANGET, är värre med låtar som inte gör någonting för en, än låtar som man tycker är rakt dåliga. För rakt dåliga låtar väcker oftast en känsla i alla fall. Oavsett en mild irritation eller nåt så är det en känsla.
Men både Serbien och Georgien är såna “jaha”-låtar.
Har ingen ordentlig lista, men blir väl runt tjugondeplatsen för båda i nuläget, där de kan trängas med andra i samma kategori 🙂 Som Rumänien och Tyskland
Hmm, en låt som det tjötats om på denna blogg är Mørlands låt som igår fick se sig besegrad i Norge (chockerande nog inte ens till guldfinal, dock rättvist men moving on… finalen är förbi). ”En livredd mann”.
Jag har aldrig gillat den. En kritik jag gett är att det går inte att va allvarlig på norska. Och gett förslaget att låten förmodligen hade varit bättre på engelska. Därför blev jag ju glad när jag såg att en engelsk version har släppts, ”If music could save you”. För då kanske jag skulle förstå det stora med låten.
Men jag är ledsen. Det hjälpte inte. Den blev, in fact, mycket värre på engelska. Så problemet var inte norskan tydligen… det var låten. Det var inte min typ av låt. Lite för pretentiös. Kändes tyvärr ganska oäkta och uträknat, en känsla som förstärktes i framträdandet.
Sorry fans av den låten. I did what I could. Nu lämnar jag den låten bakom mig. Most likely forever.
Jag missade tyvärr hela Zeljko-melkanakten eftersom jag gick och lade mig istället. Det var synd eftersom “Lane moje” ocj “Lejla” båda skulle ha vunnit sina respektive år….
Nevena är väl ok men jag gillar inte att hon slänger in engelska i låten. Hennes vinst var dock väntad…..blir ingen favorit men kommer inte atr höra bort sig i ESC.
@Johanna, Zeljko-mellanakten var en riktig pärla. Kanske inte för Marcus och Adri men det är ju deras förlust i så fall 🙂 Zeljko sjung sina ESC-bidrag plus flera andra pärlor för oss som älskar balkanballader mm. Jag är en av dessa under ESC-perioden. Resten av tiden lyssnar jag aldrig på sånt men det är ju likadant med all ESC-musik så det gör ingen skillnad.
Mellanakter brukar mest vara pest och pina när det gäller ländernas uttagningar men Serbien lyckades verkligen få till det alla tre dagarna. Jag brukar mest gå ifrån men det gjorde jag verkligen inte nu. Visserligen kan man ju inte jämföra lidandet i de vanliga mellanakterna med green room skiten men det senare går ju inte att överträffa i lidande. Green Room är för mig det lägsta i tv-historien. Fattar inte hur vuxna människor kan sälja sig till sånt.
Två nya bidrag levererades på söndagen dagen efter den katastrofala lördagen, som jag kommer att minnas den som. När det gäller Georgien hade jag inte hört en sekund av deras uttagning innan finalen så dessa fyra var helt nya bekantskaper för min del.
Oto Nemsadze vad ska man säga om honom då? Först och främst hoppas jag någon har lyckats få på honom lite bättre kläder fram i maj. När han står där på scen orörlig i början börjar man mest fundera över telefonnumret till närmaste polisstation för han ser ju för tusan ut som råmaterialet för en blottare i sin överrock med handen över beredd att visa det fula vi män är i besittning av.
När man då till slut inser att ingen fara är på färde och istället börjar koncentrera sig på det man ska då uppträder istället en av de bästa rösterna under ESC 2019. Bidraget är ett skapligt hantverk utan att lyfta. Känns som 5 eller 6 i betyg då det känns godkänt eller lite mer. Men rösten ger en högre dimension till bidraget och plötsligt börjar jag nästan tycka bidraget är bra, alltså en sjua. Har fortfarande inte bestämt om det är sex eller sju men en sak ringer hela tiden i skallen och det är. Tänk om de hade gett killen ett riktigt bra bidrag. Med den rösten hade det kunnat bli hur bra som helst
Den riktiga höjdpunkten inträffar 2.43 in i låten då rösten förvandlar låten till något bättre än det i verkligheten är. Den stora dippen är annars den malplacerade “kören”. Alltså allvarligt talat. Är det ett skämt eller menat som allvar? 🙂
1. Slovenien (9/10) Mycket bra
2. Albanien (9/10)
3. Italien (8/10) Mer än bra
4. Australien (8/10)
5. Norge (8/10)
6. Ungern (8/10)
7. Danmark (7/10) Bra
8. Belgien (7/10)
9. Rumänien (7/10)
10. Finland (7/10)
——————————————
11. Tyskland (6/10) Mer än godkänd
12. Georgien (6/10)
13. Estland (6/10)
14. Serbien (6/10)
15. Lettland (6/10)
16. Litauen (5/10) Godkänd
17. Moldavien (5/10)
——————————————
18. Kroatien (3/10) Dålig
19. Spanien (3/10)
20. Storbritannien (2/10) Mer än dålig
21. Cypern (2/10)
22. Frankrike (2/10)
23. Portugal (1/10) Mycket dålig
24. Montenegro (1/10)
25. Island (0/10) Omöjlig att göra sämre
26. Tjeckien (0/10)
@Adri, just nu kämpar jag med mitt intresse för ESC 2019 överhuvudtaget. Jag kommer att lyssna på bidraget med den där Lisa du ville jag skulle göra. Promise! Känns bara lite för mycket med allt dåligt här just nu. Jag vill inte riskera att falla över så att säga och bara känna att jag vill inte slösa mer tid på det här. Sitter och koncentrerar mig på positiva saker från ESC 2019 hittills för att hålla uppe gnistan. Inte lätt för det är banne mig inte mycket. Av mina Topp 25 är 18 redan borta och ytterligare två kommer att ryka. Endast fem är i final.
@Adri, glömde en sak. Tänkte ju slänga in de tre svenska bidragen jag har hört om de skulle vinna (ha ha ha, sicket jävla skämt) 🙂
Anna Bergendahl och Jon Henrik Fjällgren skulle jag isf ha som femma i min ranking. Hanna & Liamoo hade jag som vinnare haft på palts 10 eller 11.
Micke: Jag kan förstå dig. Men samtidigt inte. Mitt ESC-intresse är orubbligt mer eller mindre. Men dock är jag jäkligt besviken på standarden så här långt. Fel låtar har vunnit oftare än inte. Ser ut att bli svagaste året sen 2011.
Men fan. Jag ska inte ge upp så här tidigt 🙂 Och hoppas inte du gör det heller, du behövs på bloggen och this has happened before. Du kommer komma tillbaka 🙂 Bara en svacka
Men du godkänner ju faktiskt betydligt fler låtar än inte 🙂 Det är ju bra!
@Adri, inte för att låta löjlig men möjligen, möjligen att det inte är så stort steg mellan ditt vanliga musikintresse och ditt esc intresse. Inte vet jag. Som jag har sagt är det extra snälla betyg som jag ger just inom esc-bubblan. Så som jag egentligen tycker drar man av 1-1,5 poäng på varje bidrag.
Jag tycker tvärtom att det varit ganska bra standard i år men vad hjälper det när de åker ut. Två av de bidrag som gått vidare är jag fortfarande osäker på om jag ens klassar som musik.
Nejdå vi har redan pratat om detta flera gånger jag hoppar inte av. Mitt esc-intresse är för stort. Har visserligen hoppat MF med mitt intresse för MF har aldrig någonsin varit ens i närheten av mitt intresse för ESC. Jag vill ju ha det annorlunda och udda. Det som finns i ländernas folksjäl. Säga vad man vill om MF men inte ens när jag följde MF så hittade jag något sånt i det.
Jag skrev en sak igår Adri som var halvt skämt och halvt allvar. Jag skrev att Sloveniens bidrag räddade mig efter att jag lyssnat på Island och Portugal. Jag sa det då som skämt men det var också helt sant. Jag var såååååååååå jädra trött i skallen efter att ha genomlidit ton och röstförflyttningarna i de bidragen att jag kände mig helt borta. Av en slump satte jag då på Sloveniens bidrag och plötsligt bara jag kände hur lugn och harmonisk jag blev igen. Löjligt? Inte vet jag men oavsett vilket så sant i alla fall. TACK SLOVENIEN
@Micke, Jag kan bara instämma vad gäller mellanakterna i den serbiska uttagningen. Efter den första semifinalen så trodde jag att de gjort en stor felbedömning då det kändes som en underhållning värdig en final men jag underskattade regionen, som är som en skattkista med ESC-pärlor och där Željko Joksimović är kronan på verket. Jag är minst sagt imponerad. 🙂
Skönt att jag har er på min sida Pinglan och Johanna vad det gäller Balkanballader 🙂 Marcus och Adri kan få ha sitt så har vi vårt .-)
Synd att du missade mellanakterna Johanna. Det blir ju aldrig detsamma att se det i repris sas. Jag kände precis som Pinglan i semifinal 1 “vad tusan gör de? Hur ska de nu fixa semi 2 och final.” Det fixade de utmärkt.
De gjorde nästan alla rätt som jag känner det. Inte i val av låt iofs för hur de kunde rata “Moja bol” fattar jag fortfarande inte och kommer nog aldrig att göra heller. Sen gjorde de givetvis också fel när de behöll förskolestadiet Green Room men det felet gör ju alla länder så det är som det är.
Det jag dock undrar pinglan är om de missade två artister. Jag missade några minuter i två av kvällarna. Blev nu förvånad i efterhand. Var inte Marija Šerifović och Milan Stanković med överhuvudtaget?
Jag sa aldrig nått om balkanballader Micke 😉 Men jag rankar Lejla, Vukovi Umiro Sami, Zauvijek Moja, Oro och Molitva före Lane Moje ;P
Vad var det för mellanakter i semifinalerna förresten?
@Micke, Jag såg i alla fall inte Marija Šerifović eller Milan Stanković de tre kvällarna, men under finalkvällen så kan jag eventuellt ha missat något då jag även följde den georgiska finalen… men jag tror inte det då de andra artisterna fått uppträda med fler än en låt och så mycket missade jag inte. 🙂
Micke: Nu skjuter du över mitt huvud, för jag förstår inte hur du kom till den slutsatsen 🙂
En bra låt är en bra låt öht, men i ESC vill man ju även ha det folkliga, det konstiga, det som utanför skulle kunna kallas ”för mycket”.
Kollar jag på din topp 10 så håller jag med dig om sju stycken. Men den enda som låter som den typ av musik jag uppskattar utanför är Danmark.
Kan inte tala för dig: men albansk klagosång, ungersk folk, jojk, slovensk lo-fi eller bisarr popera tar faktiskt inget utrymme i mitt ”vanliga” liv 😉
(För övrigt… trist att Lettland sjunker igen 🙂 )
Men tex ”Hold You” är en ganska vanlig poplåt, och jag lyssnar ju på mycket rak popmusik 🙂 Kommer den låten återkomma i mitt liv när säsongen är slut? Nja. Vi får se. Men den har ju ingen plats på en spellista tex så most likely not 🙂
@Adri, kanonbra då vet du vad ESC handlar om 🙂 För min del finns det högst ett jag skulle lyssna på även utanför ESC och det är Slovenien. Man kommer in i så skön stämning av den om man tillåter sig koppla av till den. Jag lyssnar ju mest till röjarmusik eller slappna av musik.
Jag tror snart jag är den enda här som verkligen lyssnar på eurovisionmusik resten av året. Jag tror säkert 70% är musik som är från Eurovision, nationella uttagningar, eller med artister som har varit med och som jag letat upp mer av. Övriga 30% är liksom tuvansk strupsång, koreansk opera, Motown, Dolly Parton, Cher och Carter Family. Det jag har på telefonen just nu ett par skivor med mormonska psalmer, Buffy Sainte-Maries alla skivor, och två skivor med traditionella hula-sånger (måste fräscha upp min hawaiianska liksom).
Men den musiken hade jag knappast lyssnat på utan Eurovision. Utan Ajda Pekkan, Samira Said, Remedios Amaya, Mariza Koch osv så hade jag knappast lärt mig uppskatta all möjlig musik, som ligger bortom det bekväma västerländska. De utmanar en att lära sig uppskatta sånt som till synes är svårtillgängligt. De lär att uppskatta språk, olika tongångar och kvartstoner som kan verka utmattande för någon som är ovan.
Marcus: En anledning till att jag inte lyssnar alls mycket på ESC/MF/NF-musik på min fritid handlar inte alls om en princip eller så. Och jag tycker defintivt inte musiken är ”för dålig” för det. Blir jag sugen på en ESC-låt på bussen i november, jamen då kommer jag lyssna på den 🙂
Men charmen med just MF/ESC/NF är ju musiken som inte hörs på andra ställen. Hade jag lyssnat på till exempel en låt som Albaniens på min vanliga fritid, då tror jag inte alls jag hade uppskattat det lika mycket här i tävlingen 🙂 Lite därför också, att det speciella är just sammanhanget.
Lite som julmust. Det är ju gott även om jag skulle dricka det i april, men det speciella som gör att jag håller julmust kärt är ju den där känslan av att ”okej det är här och nu som detta är rätt” 🙂
Så, jag ogillar ju inte musiken härifrån. Isf skulle jag inte engagerat mig från början. Men jag har helt enkelt andra musiktyper som tar över där + charmen med ESC skulle försvinna om det blev full vardag för mig 🙂
Lite så mitt resonemang är kring musiken här 🙂
Ok, det var sämsta liknelsen ovan för jag tycker inte ens om julmust. Du kan ersätta med typ… skumtomtar. Det är gott året om, men det speciella med dem är ju att man bara ”får” ta del av det i mängder i en period av året.
Liten avstickare jag vet – men jag kunde inte stå för meningen att jag håller julmust kärt. Julmust kan fara.
@Adri, varför inte dra liknelsen med semla istället 🙂
Micke: Well, not to be dramatic… men semlor är djävulens påfund.
Men jag tirr liknelsen flyger oavsett val av seasonal food faktiskt 🙂
@Adri om semlor är djävulens påund då kan han omöjligen vara ond. Så mycket är helt klart 🙂
Jag skulle nog beskriva Eurovisionmusik som kaffe för mig. Inte oumbärligt, men snudd på. Jag blir riktigt jävla grinig utan.
@Marcus Eurovisionmusik är för mig hela den här bubblan. Här vill jag inte hitta musik som jag lyssnar på i vanliga fall. Här vill jag hitta musik ur nationernas rötter, udda musik. Jag vill inte ha radiohits och liknande här. Vill inte ha hits överhuvudtaget.
Tveklöst är det så att jag tycker Eurovisionmusik är sämre än min vanliga musiksmak. Det betyder egentligen inte att jag tycker den är sämre. Jag jämför inte musik så. Men självklart tycker jag musik jag tar till mig är bättre just för mig. När jag är här försöker jag jämna ut skillnaderna. Det är därför jag ger bättre betyg än jag egentligen tycker om jag jämför med min vanliga smak.
Jag lyssnar aldrig på Eurovisionmusik utanför bubblan. Kan ta mina tre favvisar som exempel. Två av dem är från 2009 och en från 2004. Jag kan inte minnas en enda gång under åren som jag lyssnat på dem utanför bubblan.
Men åter igen det handlar inte om att sätta musik i klass utan enbart efter min egen smak