ESC 2019 Schlagerpinglan: Den 24:e februari gjorde jag en personlig rankning av “Alla Big Five-ländernas bidrag i Eurovision Song Contest 2019” och då jag redan gjort uppdatering om två av de fem bidragen (Laurell Barkers bidrag) så kan jag lika gärna ta resten av dem också.

Här nedan ser ni (tillsammans med artisternas live-framträdanden i Tel Aviv) resultatet för Big Five-länderna i finalen av ESC 2019, både vad gäller de slutliga placeringarna och hur tittarna resp. jurygrupperna placerade dem:

Big Five-ländernas mest framgångsrika bidrag i Eurovision Song Contest 2019:

Soldi“, Mahmood – Italien

Slutliga placeringar för “The Big Five”:s bidrag i Eurovision Song Contest 2019:
Italien Italien – “Soldi“, Mahmood 2:a i finalen
Frankrike Frankrike – “Roi“, Bilal Hassani 16:e i finalen
Spanien Spanien – “La venda“, Miki 22:a i finalen
Tyskland Tyskland:Sister“, S!sters 25:a i finalen
Storbritannien Storbritannien:Bigger Than Us“, Michael Rice 26:a i finalen

Om juryn fått bestämma: Om tittarna fått bestämma:
Italien Italien 4:a i finalen Italien Italien 3:a i finalen
Frankrike Frankrike 13:e i finalen Spanien Spanien 14:e i finalen
Tyskland Tyskland 21:a i finalen Frankrike Frankrike 18:e i finalen
Storbritannien Storbritannien 24:a i finalen Storbritannien Storbritannien 25:a i finalen
Spanien Spanien 25:a i finalen Tyskland Tyskland 26:a i finalen

Schlagerpinglan: Precis som de senaste åren så är det ett rejält spretigt resultat som The Big Five-länderna fått efter sitt medverkande i ESC 2019. Tittarna och juryn var i alla fall överens om att Italien var ett topp-5-bidrag samt att Tyskland och Storbritannien hörde hemma i den nedre delen av resultattavlan. Mellanbidragen var de däremot lite mer oense om då tittarna hade Spaniens bidrag i sin topp-15 medan juryn i stället placerade Frankrikes bidrag där.

Själv har jag ändrat åsikt en hel del sedan min inledande rangordning. Italiens bidrag är numera den självklara ettan medan Spanien klättrat förbi Storbritannien och numera tillhör ett av de tre Big Five-länder vars bidrag jag till slut uppfattar som godkända. Bidragen från Frankrike och Tyskland kom jag däremot aldrig riktigt överens med och hoppas därför på bättre tur vid de nationella uttagningarna (om det blir några) 2020. 😀

Se ESC-2019-resultat-sidan för slutresultaten i både finalen och de båda semifinalerna av Eurovision Song Contest 2019. Där finns även länkar till de uppdelade tittar- och jury-rösterna (samt artisternas live-framträdanden) i de tre showerna.

Relaterad information: Se även hur det gick i ESC 2019 för de nordiska bidragen.

Mer från Schlagerpinglan i samma kategori:


23 kommentarer till “Eurovision 2019: Hur gick det för The Big Five:s bidrag?”

  1. Micke

    Detta är mina placeringar:

    4. Italien
    25. Tyskland
    31. Frankrike
    33. Storbritannien
    34. Spanien

    Italien var det enda land av Big Five som hade något att komma med som jag ser det. Frankrike hade kunnat haft det om de röstat efter låt istället för “The Thing”. Två riktigt bra bidrag försvann i deras uttagning på grund av “The Thing”. Riktigt synd. Även Storbritannien hade kunnat snygga upp lite om de istället valt Holly Tandys version av deras bidrag.

    Tysklands bidrag är inget jag går igång på men jag tyckte ändå de varit värda bättre placering. Spaniens lekpark är nog årets mest tröttande bidrag. Inte sämst men mest tröttande.

  2. K2

    Dubbel glädje med Italien då jag var närmast deprimerad då den vann i Sanremo och kunde inte ens drömma om att det skulle sluta så bra. Glad för att jag hade fel och glad för att den gick hem i Europa. Den växte och stack ut enormt under resans gång. Resten av Big- five var bara mediokra.
    Det är min personliga uppfattning.

  3. Mikaela

    Spanien förtjänade topp 15 enligt mig

  4. Schlagerpinglan

    @Mikaela, Jag håller med. I den nationella uttagningen så blev jag rejält besviken över Mikis vinst då jag tyckte att det var en alltför överenergisk låt som framfördes på ett sätt som fick mig att känna mig oerhört stressad. Sedan filade de till låten lite och fick Miki att presentera den på ett mer “kontrollerat” och färgstarkt sätt och helt plötsligt så gillade jag det jag såg och hörde. 🙂

    Roligt när det går åt det hållet, även om man naturligtvis kan ha åsikter om hur rätt det är att förändra något så pass mycket då det förmodligen var det lite “ofilade” och spontana som gav Miki vinsten i första hand.

  5. Schlagerpinglan

    @K2, Även jag blev rejält besviken över Sanremo-resultatet, då jag hade ett flertal egna favoriter. Men, men… i jämförelse med vad de andra länderna skickade så visade det sig att det trots allt blev ett riktigt bra val. 😀

  6. Schlagerpinglan

    @Micke, Att Italien var i en klass för sig är vi i alla fall överens om, de verkar inte kunna välja ut ett dåligt bidrag. Även när de “misslyckas” så lyckas de. 😀

    Önskescenariot är, som jag ser det, att även alla de andra länderna ska fylla sina nationella uttagningar med tillräckligt med bra bidrag att risken att de “väljer fel” blir så liten som möjligt, men det är nog just ett önsketänkande.

    I nuläget är jag dock mer än nöjd med att samtliga Big Five-länder valt ut sina bidrag genom nationella uttagningar och hoppas att de fortsätter med det, hur resultatet än blir. 🙂

  7. Adri

    1. Italien (1)
    – Min vinnare nu när all is said and gone! Fantastisk.

    STOOOOOOORT HOPP:

    2. Storbritannien (27)
    – Michael höll tyvärr inte ihop det. Sjöng ganska falskt och låten är inte tillräckligt förlåtande för det.

    3. Spanien (28)
    – Små, små doser av detta klarar jag väl. Men överlag är det bara stress

    4. Frankrike (32)
    – Bilal förbättrade sig iaf. Det är kul. Låten är fortfarande väldigt meh. Och framträdandet EXTREMT ”on the nose”. Men godkänt absolut.

    5. Tyskland (34)
    – Jag gillar som sagt speldosan. Det blir som ett oskyldigt hölje över låten med den. Men annars har jag så svårt att se vem som skulle ta till sig denna låt. Tyvärr. Den kändes dödfödd från början.

  8. Schlagerpinglan

    @Adri, Överlag så håller jag med dig om nästan allt. 😀 Italien i topp, ljusglimtarna i det brittiska bidraget, känslan i det spanska bidraget (även om jag står ut med det hela sträckan) och överraskningen över Bilals starka framträdande. 😀

    (Vad gäller Tysklands bidrag så hade jag däremot svårt att hitta någon större ljusglimt förrän jag hörde den akustiska versionen ( https://www.schlagerpinglan.se/blog/2019/05/31/akustisk-version-av-tysklands-sister-ssters/ ) som fick mig att inse att jag inte sett dess fulla potential ännu. Men, men… efter finalen så är det lite väl sent rent resultatmässigt… men kanske kommer jag att lyssna på den akustiska versionen en hel del för där fanns faktiskt något som tilltalade mig.)

  9. Micke

    Tänk jag är helt lost när det gäller “hatet” mot det tyska bidraget. Något mer oförargligt bidrag har jag svårt att minna från ESC överhuvudtaget. Tyvärr tror jag mycket byggdes på en grund att tjejerna inte var riktiga systrar. Ärligt talat jag tror inte, jag vet utifrån allt man hört. Långt över hälften av allt negativt har koncentrerats på just det faktum att de inte var systrar och inte på det viktigaste – låten.

    Varför försvarar jag låten? Tycker jag så mycket om den? Nej verkligen inte men jag är oerhört förvånad över “grejen” som drabbat detta bidrag. I min värld hittar jag ingenting att vare sig tycka om eller tycka illa om i detta Märkligt 🙂

    Jag är inte överens med Pinglan och Adri om Bilals framträdande. Killen räddas av en rund, fantastisk dansös som jag hoppas mår bra. Om en människa väger 20 kilo eller 200 kilo har absolut nada betydelse för vad jag och förhoppningsvis de flesta tycker om den personen. Frågan är bara hur hon mår själv. Bilal borde i alla fall hylla denna kvinna för hon räddade honom och ett mediokert bidrag den där kvällen.

    Adri vi har varit mer överens detta året än någonsin tidigare men till skillnad från dig klarar jag inte ens små doser av barnkalaset i Spanien. Årets mest överarbetade bidrag utan minsta tvivel men kanske överhuvudtaget genom åren. Minns ingen annan just nu som slår detta.

    Pinglan jag avundas dig att helt ärligt det du hör i Michael Rice. Självklart vill man alltid höra det positiva. Det är ju det man letar efter men tyvärr hittar jag inte det som du hittar här trots att jag verkligen försökt. Så gör jag alltid. När jag märker att någon plussar något då lägger jag lite extra för jag vill ju också hitta det den personen hittat. Men som sagt, jag hittar ingenting i detta. Sorry

    När det gäller Italien håller jag med kommentaren ITALIEN PRESTERAR ALLTID. Numero uno i ESC utan minsta tvivel. I år var jag dock tveksam då Mahmood var det bidrag jag tyckte minst om av alla i San Remo. Men oj så den utvecklades sen. Plötsligt var den en av de fem bidrag jag satte före alla andra länder. Som sagt, Italien kan man alltid lita på 🙂

  10. Adri

    Micke: Oj, snacka om raka motsatser angående Frankrike. Nordmakedonien och Frankrike kom med liknande budskap. Den ena lät låten tala för sig själv, den andra fördummade tittarna och var tvungna att vara ”barnprogram-tydliga” med framträdandet.

    Jag tror Frankrike hade gynnats om Bilal var solo på scen. Naturligtvis inget emot vare sig den stora dansösen, eller den mindre. Men folk gillar inte att bli ”pratade ner” till. Så ett sånt övertydligt framträdande tror jag snarare skadade än hjälpte låten.

    Och vad gäller Tyskland tycker jag det är dumt att gå på att de inte är systrar (även om jag själv gjorde det först). Med det sagt tror jag inte det spelar in i resultatet. För som sagt, VEM var ”Sister” riktad till?

    Bokstavligen alla andra låtar (oavsett personlig åsikt) kan jag profilera hos folk. ”Den låten passar den personen” etc. Men vem tusan var ”Sister”s målgrupp?

    Jag förstår inte tankebanan bakom Tyskland. Och när den blonda sångerskan dessutom underleverar ganska rejält, så kändes det som att den var bortom någon räddning.

  11. Adri

    Lite off-topic, men jag insåg precis en sak (pinsamt sent): 2019 var ju den sista ESC-upplagan för detta decennium. Nästa gången bubblan öppnar igen på riktigt är det 20-tal.

    Det fick mig att titta tillbaka på åren 2010-2019. Och bestämma vilka låtar som varit bäst och sämst från samtliga länder.

    Jag gissar att kommentarer likt denna har publicerats förr, men nu med ett klart syfte. Stänga dörren för 2010-talet 🙂

    Jag är en lat person så istället för att skriva bäst/sämst efter varje land blir det + (”bäst”) och – (”minus”) istället 🙂

    Dessa val kanske ändras i framtiden, vissa länder skickar ju ständigt kvalitet. Andra ständigt crap. Så det har varit svårt 🙂 Men i nuläget står jag för följande:

    ALBANIEN:
    + ”I’m alive” (2015)
    – ”One night’s anger” (2014)

    ARMENIEN:
    + ”Lovewave” (2016)
    – ”Lonely Planet” (2013)

    AUSTRALIEN:
    + ”Tonight again” (2015)
    – ”Don’t come easy” (2017)

    ÖSTERRIKE:
    + ”Loin d’ici” (2016)
    – ”Woki mit deim popo” (2012)

    AZERBAJDZJAN:
    + ”X my heart” (2018)
    – ”Hold me” (2013)

    VITRYSSLAND:
    + ”Like it” (2019)
    – ”We are the heroes” (2012)

    BELGIEN:
    + ”City lights” (2017)
    – ”Mother” (2014)

    KROATIEN:
    + ”Lako je sve” (2010)
    – ”My friend” (2017)

    CYPERN:
    + ”Life looks better in spring” (2010)
    – ”An me thimase” (2013)

    TJECKIEN:
    + ”Lie to me” (2018)
    – ”Friend of a friend” (2019)

    DANMARK:
    + ”Only teardrops” (2013)
    – ”Cliché love song” (2014)

    ESTLAND:
    + ”Goodbye to yesterday” (2015)
    – ”Amazing” (2014)

    FINLAND:
    + ”Something better” (2014)
    – ”Aina mun pittää” (2015)

    FRANKRIKE:
    + ”Requiem” (2017)
    – ”N’oubliez pas” (2015)

    GEORGIEN:
    + ”Shine” (2010)
    – ”For you” (2018)

    TYSKLAND:
    + ”Satellite” (2010)
    – ”Is it right?” (2014)

    GREKLAND:
    + ”Better love” (2019)
    – ”Aphrodisiac” (2012)

    UNGERN:
    + ”Pioneer” (2016)
    – ”Wars for nothing” (2015)

    ISLAND:
    + ”Hear them calling” (2016)
    – ”Our choice” (2018)

    IRLAND:
    + ”22” (2019)
    – ”Waterline” (2012)

    ISRAEL:
    + ”Golden boy” (2015)
    – ”Home” (2019)

    ITALIEN:
    + ”Soldi” (2019)
    – ”Madness of love” (2011)

    LETTLAND:
    + ”Love injected” (2015)
    – ”Here we go” (2013)

    LITAUEN:
    + ”When we’re old” (2018)
    – ”Attention” (2014)

    MALTA:
    + ”Taboo” (2018)
    – ”One life” (2011)

    MOLDAVIEN:
    + ”My lucky day” (2018)
    – ”So lucky” (2011)

    MONTENEGRO:
    + ”Igranka” (2013)
    – ”Space” (2017)

    NEDERLÄNDERNA:
    + ”Calm after the storm” (2014)
    – ”Sha-la-lie” (2010)

    NORDMAKEDONIEN:
    + ”Crno i belo” (2012)
    – ”Dona” (2016)

    NORGE:
    + ”Monster like me” (2015)
    – ”That’s how you write a song” (2018)

    POLEN:
    + ”Slavic girls” (2014)
    – ”Light me up” (2018)

    PORTUGAL:
    + ”Ha um mar que nos separa” (2015)
    – ”A luta e alegria” (2011)

    RUMÄNIEN:
    + ”Zaleilah” (2012)
    – ”On a Sunday” (2019)

    RYSSLAND:
    + ”Shine” (2014)
    – ”Get you” (2011)

    SAN MARINO:
    + ”Maybe” (2014)
    – ”Chain of light” (2015)

    SERBIEN:
    + ”Caroban” (2011)
    – ”Beauty never lies” (2015)

    SLOVENIEN:
    + ”Here for you” (2015)
    – ”Straight into love” (2013)

    SPANIEN:
    + ”Dancing in the rain” (2014)
    – ”Do it for your lover” (2017)

    SVERIGE:
    + ”Eurphoria” (2012)
    – ”You” (2013)

    SCHWEIZ:
    + ”Stones” (2018)
    – ”Il pleur de l’or” (2010)

    STORBRITANNIEN:
    + ”Never give up on you” (2017)
    – ”That sounds good to me” (2010)

    UKRAINA.
    + ”Sweet people” (2010)
    – ”Time” (2017)

    Och så de fyra vi förlorat detta decennium:

    BOSNIEN+HERZEGOVINA:
    + ”Love in rewind” (2011)
    – ”Ljubav je” (2016)

    BULGARIEN:
    + ”If love was a crime” (2016)
    – ”Angel si ti” (2010)

    SLOVAKIEN:
    + ”Horehronie” (2010)
    – ”Don’t close your eyes” (2012)

    TURKIET:
    + ”We could be the same” (2010)
    – ”Live it up” (2011)

  12. Micke

    @Adri en rättelse. Förlåt alla ni som tycker det är viktigt “meddelanden” och liknande i bidrag. Jag personligen jobbar en hel del med sånt och anser sånt är asviktigt. Nu är dock detta ESC och då skiter jag fullständigt i sånt. Allt har sin tid och plats men ESC ska inte handla om sånt. Så Adri “the thing” i Frankrikes bidrag bryr jag mig inte det minsta om. Jag tittade på bidraget och hörde och såg ett lika blekt bidrag och en lika blek Bilal som tidigare. Men in på scen kom en fantastisk dansös som talade till mitt inre. Det fick mig att glömma det andra bleka och bara njuta av denna kvinna.

    Om du och jag hade träffats utanför bubblan och du hade velat få min hjälp att lyfta fram något viktigt hade du bara behövt fråga en gång och sen hade jag varit där. Skulle du istället be mig skriva en låt till ESC för att du ville få hjälp att lyfta något viktigt hade jag vänt på klacken innan du ens hade frågat färdigt 🙂 Hoppas du förstår bättre nu 🙂

  13. Adri

    Micke: Du får ursäkta, men jag tror jag fattar ännu mindre nu än innan.

  14. Schlagerpinglan

    @Adri, Om även jag ska förtydliga mig så var det inte den franska scenshowen i sig jag tyckte var en förbättring (håller helt med dig vad gäller oviljan att få något överförklarat) utan det var Bilals prestation som översteg mina förväntningar.

    @Micke, Jag tror de flesta letar efter något som talar till dem och att du till sist hittade något i den franska showen som gav dig något är ju jättebra. Ibland kan ett starkt budskap hjälpa till, något man kan identifiera sig med o.s.v. men i just Frankrikes fall så blev det nog lite för övertydligt och många kan ha ryggat tillbaka tack vare det. I stället för att känna starkt för det som utspelade sig på scenen så får man en känsla av att bli manipulerad i stället för förförd, så att säga, och då blir det inte speciellt magiskt utan snarare tvärtom. Men att du hade en helt annan upplevelse kan jag ju bara gratulera dig till, jag hade ju föredragit den. 🙂

  15. Micke

    @Adri då förstår jag än mindre 🙂 Vad är det du inte förstår? För mig handlar 80% i ESC om låten och 20% om showen. Allt handlar om underhållning för mig. Personliga åsikter om saker och ting ska inte vara med i låt och show.

    @Pinglan, jag köper det många hade ont av till 100%. Jag vill inte heller ha in sånt som fransmännen tryckte in i sitt bidrag. Jag var till fullo med på samma tåg som alla de som kände så. Egentligen också när det gäller dansösen. Där var det dock något annat jag såg. Dolda message och liknande sket jag sullständigt i. Jag såg en fantastisk kvinna utföra något som jag, som är smal, inte ens skulle klara i min största dagdröm.

  16. Adri

    Micke: Eftersom det är ett underhållningsprogram på TV så tycker jag det visuella är ganska viktigt. Den stora dansösen (och den lilla) är duktiga. Jag säger inget annat.

    Men är man konstnär (vilket jag anser musiker/artister är) så vill man ju allt som oftast få fram ett budskap. Extra tydligt dessutom i Frankrikes låt, jämfört med exempelvis Schweiz eller Cypern.

    Och då handlar det inte om personliga ställningstaganden eller låttexten i sig, utan det handlar om hur låttexten visuellt tolkas på scen 🙂

    Och då tycker jag Nordmakedonien, som spred samma budskap om att stå upp för sig själv som Bilal, skötte det snyggare 🙂

    Frankrikes framträdande med en pinnsmal dansare, en stor dansare och en massa egenskaper skrivna på skärmarna var för mycket för min del. Det hade räckt med Bilal, då Bilal verkligen är en bra figur för budskapet om egenkärlek och stolthet 🙂

    Som sagt, överlag vill man inte få budskapen nerkörda i halsen på en. Och så blev det ju med hur ”Roi” framfördes.

  17. Micke

    @Adri jag köper precis allt det du säger men samtidigt försök se det ur min synvinkel. Budskap hör inte hemma i ESC i min värld. Jag tror inte jag behöver tala om för dig hur viktigt sånt är för mig i allt annat. Det borde du ha läst ut nu 🙂 En del av min vardag handlar om sånt så när jag hamnar i ESC vill jag inte ha sånt. Här kopplar jag av. När man exempelvis hör Emma från Storbritannien 1990 yla fram “Give a Little love back to the World”. Känner jag bara GROW UP!

    Det har jag ju sagt många gånger till dig Adri. Texter i min vanliga musikvärld är jätteviktigt för mig. I ESC lyssnar jag inte ens på texten så länge det inte blir övertydligt. Det du säger om Frankrikes bidrag Adri håller jag helt med dig om. Allt är för övertydligt från artisten själv till precis allt. Men jag väljar att inte lyssna och titta. Sen kom det då en liten rund fantastisk dansös som bara talade till hela mig. Inte budskapet men hon. Inte svårare än så min vän 🙂

  18. Micke

    @Adri jag har helt missat din bäst och sämst 2010-talet. Ska ta och kolla lite på det sen 🙂

  19. Micke

    @Adri nu har jag slängt ihop en bäst/sämst från 2010-talet jag med. Det mest chockerande när jag jämför våra listor är att vi har 31 samma av de 92, alltså en tredjedel. Jisses Adri du har verkligen skärpt till din smak i år 🙂

    ALBANIEN:
    + “Mall” (2018)
    – ”Suus” (2012)

    ARMENIEN:
    + ”Fly with me” (2017)
    – ”Boom boom” (2011)

    AUSTRALIEN:
    + ”Zero Gravity” (2019)
    – ”Don’t come easy” (2017)

    AZERBAJDZJAN:
    + ”Skeletons” (2017)
    – ”Truth” (2019)

    BELGIEN:
    + ”City lights” (2017)
    – ”Mother” (2014)

    BOSNIEN+HERZEGOVINA:
    + ”Love in rewind” (2011)
    – INGEN

    BULGARIEN:
    + ”Beautiful mess” (2017)
    – ”Angel si ti” (2010)

    CYPERN:
    + ”Life looks better in spring” (2010)
    – ”La la love” (2012)

    DANMARK:
    + ”Only teardrops” (2013)
    – ”Soldiers of love” (2016)

    ESTLAND:
    + ”Goodbye to yesterday” (2015)
    – ”Amazing” (2014)

    FINLAND:
    + ”Something better” (2014)
    – ”Monsters” (2017)

    FRANKRIKE:
    + ” L’enfer Et Moi” (2013)
    – ”Moustache” (2014)

    GEORGIEN:
    + ”Midnight gold” (2016)
    – ”I´m a joker” (2012)

    GREKLAND:
    + ”Alcohol is free” (2013)
    – ”Rise up” (2014)

    IRLAND:
    + INGEN
    – ”Lipstick” (2011)

    ISLAND:
    + ”Ég á líf” (2013)
    – “Hatrið mun sigra” (2019)

    ISRAEL:
    + ”Same heart” (2014)
    – ” Golden boy” (2015)

    ITALIEN:
    + ”Grande amore” (2015)
    – ABSOLUT INGEN

    KROATIEN:
    + ” Mižerja” (2013)
    – ”Celebrate” (2011)

    LETTLAND:
    + ”Funny girl” (2018)
    – ”Heartbeat” (2016)

    LITAUEN:
    + ”Something” (2013)
    – ”I´ve been waiting for this night” (2016)

    MAKEDONIEN:
    + ”Crno i belo” (2012)
    – ”Dance alone” (2017)

    MALTA:
    + ”Coming home” (2014)
    – ”One life” (2011)

    MOLDAVIEN:
    + ”My lucky day” (2018)
    – ”I want your love” (2015)

    MONTENEGRO:
    + ”Adio” (2015)
    – ”Igranka” (2013)

    NEDERLÄNDERNA:
    + ”Calm after the storm” (2014)
    – ”Sha-la-lie” (2010)

    NORGE:
    + ” A monster like me” (2015)
    – ”Stay” (2012)

    POLEN:
    + ”Flashlight” (2017)
    – ”Light me up” (2018)

    PORTUGAL:
    + ” Amar pelos dois” (2017)
    – ” Telemóveis” (2019)

    RUMÄNIEN:
    + ”Yodel it!” (2017)
    – ”Miracle” (2014)

    RYSSLAND:
    + ”Party for everybody” (2012)
    – ”Get you” (2011)

    SAN MARINO:
    + ”Crisalide” (2013)
    – ”Chain of light” (2015)

    SCHWEIZ:
    + ”You and me” (2013)
    – ”If we all give a little” (2006)

    SERBIEN:
    + ”Nije ljubav stvar” (2012)
    – ” Caroban” (2011)

    SLOVAKIEN:
    + ”Horehronie” (2010)
    – ”I´m still alive” (2011)

    SLOVENIEN:
    + ”Sebi” (2019)
    – ”Straight into love” (2013)

    SPANIEN:
    + ”Contigo hasta el final” (2013)
    – ”Say Yay!” (2016)

    STORBRITANNIEN:
    + INGEN
    – ”That sounds good to me” (2010)

    SVERIGE:
    + ”Eurphoria” (2012)
    – ”I can´t go on” (2017)

    TJECKIEN:
    + ”I stand” (2016)
    – ”Friend of a friend” (2019)

    TURKIET:
    + ”We could be the same” (2010)
    – ”Live it up” (2011)

    TYSKLAND:
    + ”Satellite” (2010)
    – ”Glorious?” (2013)

    UKRAINA.
    + ”1944” (2016)
    – ”Time” (2017)

    UNGERN:
    + ”Pioneer” (2016)
    – ”Running” (2014)

    VITRYSSLAND:
    + ”Story of my life” (2017)
    – ”Butterflies” (2010)

    ÖSTERRIKE:
    + ”Loin d’ici” (2016)
    – ”Woki mit deim popo” (2012)

  20. Micke

    Tänkte också utifrån de här listorna utnämna 10-talets bästa bidrag av de som vann i sina länders uttagningar. Står mellan dessa 10:

    ALBANIEN:
    + “Mall” (2018)
    GREKLAND:
    + ”Alcohol is free” (2013)
    ISLAND:
    + ”Ég á líf” (2013)
    ITALIEN:
    + ”Grande amore” (2015)
    MAKEDONIEN:
    + ”Crno i belo” (2012)
    NEDERLÄNDERNA:
    + ”Calm after the storm” (2014)
    NORGE:
    + ” A monster like me” (2015)
    POLEN:
    + ”Flashlight” (2017)
    SLOVAKIEN:
    + ”Horehronie” (2010)
    SLOVENIEN:
    + ”Sebi” (2019)

    Alla skulle kunna vara min vinnare men om man går efter studioversionen innan den sabbades live och rocken tonats ned så var denna min numero uno. När jag säger sabbades menar jag inte snubben för han var lika bra live men produktionen. Hmmmmmm

    https://www.youtube.com/watch?v=DocjosVM5cU

  21. Adri

    Micke: Intressant läsning. Men vissa saker förstår jag allt inte. ”Dance Alone”? ”Caroban”? ”Heartbeat”? ”Golden boy”? Nu är du allt tokig! 🙂

    Sen är det liiite fuskigt att skriva ”INGEN” tycker jag 😉 Det handlar inte om att välja det bästa och sämsta av allt. Utan det bästa och sämsta av en avgränsad samling låtar.

    Se låtarna som godis i en godisskål, du kommer välja den ena över den andra – oavsett var ribban ligger (ja, Gud vad pedagogisk man är) 🙂

    Dock, ”If we all give a little” är inte en 2010-tallåt 🙂

  22. Micke

    @Adri, sicken miss. Schweiz 2006 är så himla dålig att jag blandar in den överallt vare sig den hör hemma där eller inte 🙂 Sämst i Schweiz 10-talet är givetvis 2010. Så då hade vi 32 samma av 92 då 🙂

    Om jag minns rätt så skrev jag INGEN på bäst för Irland och Storbritannien och på sämst för Italien och Bosnien-Hercegovina. De senare har helt enkelt inga dåliga. När det gäller att hitta bäst på Irland är det lika omöjligt. Storbritannien har jag väl tre i studioversion men alla floppade live. 2012, 2013 och den som var bäst i studioversion 2015

  23. Adri

    Micke: Som sagt, du får göra vad du vill. Jag är all for att man ska få sätta sina egna villkor på saker man anammar. Men för min del handlade som sagt inte om att peka ut alla bra/dåliga låtar. Som sagt skickar vissa ständigt trash, och vissa har en väldigt hög ribba 🙂

    Till exempel så har Montenegro och Vitryssland INGET(!) jag håller högt. Så där fick man liksom plocka den bästa av de sämsta. Österrike har en bra låt så det var enkelt, medan typ alla andra 9 allihopa hade platsat som sämst.

    Likväl finns där länder med löjligt hög ribba: Cypern och Tjeckien till exempel så där är ju inte ens deras ”sämsta” så pass dåliga. Cyperns sämsta är till och med bättre än Montenegros bästa. Det säger en del om vilken låg status Montenegro har hos mig.

    Menmen… du kanske helt enkelt hade låtit bli hela godisskålen vad gäller de fyra länderna? 😉

    (Men allvarligt… Bosnien 2016? Vad fasen var det?)

  1. Lämna en kommentar


                 

                 

     





Musik bloggar Blogglista.se