SverigeNu på fredag, den 27:e augusti, börjar SVT att ta emot bidrag till Melodifestivalen 2022, den nationella uttagning som är tänkt att utse Sveriges bidrag i Eurovision Song Contest 2022.

Sedan tidigare är det känt att bidragen kan laddas upp på melodifestivalen.se mellan fredagen den 27:e augusti (kl. 09:00) och fredagen den 17:e september (kl. 11:59) medan det fullständiga regelverket finns här.

I väntan på det kan vi ta en titt på den lista som Scandipop publicerat tidigare i sommar och som sägs bestå av låtskrivare som synts till vid ett Melodifestivalen-låtskrivarläger i juni:

En av deltagarna i förra årets Melodifestivalen

Klara Hammarström (även nominerad till gårdagens Aftonbladet Rockbjörnen 2021)

Låtskrivare / Artister som setts vid Melodifestivalen-låtskrivarläger:

Låtskrivare / Artister Senaste Melodifestivals-bidraget
Både låtskrivare och artist
Dotter Little Tot“, Dotter (2021)
Lillasyster Pretender“, Lillasyster (2021)
Efraim Leo Best of Me“, Efraim Leo (2021)
Tess Merkel Good Life“, Tess Merkel (2021)
Patrik Jean Tears Run Dry“, Patrik Jean (2021)
Victor Crone Troubled Waters“, Victor Crone (2020)
Liamoo Hold You“, Hanna Ferm & LIAMOO (2019)
Wiktoria Not With Me“, Wiktoria (2019)
Endast artist
Klara Hammarström Beat of Broken Hearts“, Klara Hammarström (2021)
Nathalie Brydolf Fingerprints“, Nathalie Brydolf (2021)
Robin Bengtsson Take A Chance“, Robin Bengtsson (2020)
Malou Prytz Ballerina“, Malou Prytz (2020)
Lina Hedlund Victorious“, Lina Hedlund (2019)
Andreas Weise Bring Out the Fire“, Andreas Weise (2015)
Endast låtskrivare
Nanne Tänker inte alls gå hem“, Arvingarna (2021)
Andreas Wijk Beat of Broken Hearts“, Klara Hammarström (2021)
Melanie Wehbe Rich“, Julia Alfrida + “Tears Run Dry“, Patrik Jean (2021)
Isa Molin Torn“, Lisa Ajax (2019)
Peg Parnevik Patrick Swayze“, Sigrid Bernson (2018)
Övriga namn
Sebastian Walldén Neimy Maydar
Nadja Holm Adrian Maceus Niello
Julia Viktoria Malin Christin Nassim Al Fakir
Phelly William Segerdahl
(Källa: Scandipop – Sammanställning: schlagerpinglan.se)

Schlagerpinglan: Om ovanstående artister och låtskrivare faktiskt har medverkat vid något låtskrivarläger i somras eller ej och om det i så fall resulterade i något bidrag till Melodifestivalen 2022 kan jag naturligtvis inte veta med säkerhet. Vad jag däremot vet är att jag önskar att nästa svenska uttagning blir fylld med intressanta bidrag där det inte känns som att alla bidrag har samma ursprung.

Därför hoppas jag att fler än de vanliga låtskrivarna (som jag naturligtvis hade saknat om de inte skickade in några bidrag) har sina låtar redo när SVT börjar ta emot dem den 27:e augusti (och att urvalsjuryn och SVT klarar av att plocka ut guldkornen, men det är ju en helt annan fråga). Variation förnöjer. Lycka till. 😀

Mer om Sveriges förberedelser inför ESC 2022 hittar ni här: “Sverige i ESC 2022“.

Relaterad information:TV-bolag som tar emot bidrag till Eurovision Song Contest 2022

Mer från Schlagerpinglan i samma kategori:


14 kommentarer till “Melodifestivalen 2022: Denna vecka börjar SVT ta emot bidrag”

  1. Adri

    Många intressanta namn där ändå 🙂 Jag älskar ju Dotter som artist (och hon är ju låtskrivare till alla sina låtar ändå), men även som enbart låtskrivare vore det kul att återse henne.

    Detta är ju bara spekulationer såklart, men jag skulle verkligen inte bli förvånad om Nadja Holm dök upp i MF. Hon vann ju senaste Idol i december och har vad jag vet inte släppt nåt annat än den singeln de vinner i programmet. Så hon kanske avvaktar och tänker ett större genombrott i MF. Få saker hade förvånat mig mindre! 🙂

    Annars vill jag ha en fin mix. Upp- och nertempo, pop, rock, modernt, gammalt.

    Men jag tror faktiskt på det. De två senaste upplagorna har varit bland mina favoriter all-time. (Även om de båda slutat i tragik för min del… no offense till Mamas eller Tusse – men kom helst inte tillbaka nu).

  2. Pato

    Var ska man ens börja…

    Det ser så trist ut om alla de här namnen stämmer. De har jädra campen är ju problemet. Melfest behöver nytt liv, nya namn och bort med alla de här campen som bara begränsar begåvade sångare och artister att göra det de vill. Campen är bara till för att uppfylla alla musiktrender och det är det som gör Melfest så fake och därmed mindre intressant och kan därför aldrig ens jämföras med Sanremo-festivalen eller Këngës-festivalen där man gör allt på riktigt!

    Angående Nadja Holm. Hon är superbra om hon får rätt material, hon kommer säkert vara med och dessutom vara med för att vinna precis som Tusse var 2021. Det är säkert ett namn man satsar på. Men nä, Melfest är absolut ingen favorit.

  3. HW

    Håller faktiskt med Pato här. 2021 var ett steg i rätt riktning men de senaste åren hör man ofta på låtarna att det är samma gamla namn som varit med och skrivit. Majoriteten av bidragen blir då säkra låtar vars enda mening är att spelas på radio i några veckor. Hoppas både SVT och folket vågar mer i år!

  4. Adri

    Pato och HW är verkligen knappast ensamma i sin kritik mot MF, men jag kan verkligen inte relatera till den.

    Förstod den mer typ 2013-2018, men 2019 och framåt har upplagorna tagit stora kliv framåt varje år tycker jag.

    Om vi kollar i år: där fanns den moderna radiopopen visst (i form av Tusse, Efraim Leo och Klara H), men där fanns också dansband (Arvingarna och det otroligt usla bandet Sannex), rockband, svenska singer-songwriters, electro, klassiska “tidlösa” ballader (som båda kom sist i sina delfinaler – man kanske inte alltid ska sikta på tidlöshet?), latino-flavörer och vad tusan man kallar det Eva & Ewa gjorde. Och mer därtill.

    Jag har förstått att folk är missnöjda med bredden, men jag förstår inte hur man kan vara det 🙂 Jag vet inte. Jag kanske bara är en “glaset halvfullt”-kille 🙂

  5. Adri

    Om Nadja Holm kommer för att vinna så hoppas jag det är med en bättre låt än “Voices”, för ju mer jag ser över vad som fanns 2021 – desto bisarrare framstår det att vi faktiskt skickade det. Hmmm… trodde jag skulle kommit över det vid detta laget. I guess not.

  6. Pato

    Jo, 2021 var kanske lite bättre om man ser till mixen och låtar som stack ut, även programmen var lite roligare i år. Det kan jag hålla med om. Men. Det håller liksom inte. Kolla på Italien och Albanien där man gör allt från grunden. Artisterna som tävlar där är de ländernas största artister. Man struntar helt i att det finns en tävling efter som heter ESC. Det finns inga camps, det finns inga dansrutiner, det finns inga leddar. Man kommer bara dit med sin låt och gör sin grej fullt ut, utan några spärrar eller publikfriande. OCH låtarna blir hits! Mycket större hits än vad MF-låtarna blir i Sverige! Så det här är nästan inte ens min personliga åsikt utan det här håller nästan på att bli fakta…

  7. HW

    @Adri Kan faktiskt inte heller klaga på bredden i år (i startfältet i alla fall, finalen var en annan historia men det är ju inte SVTs fel). Däremot tycker jag tvärtom att det gått i fel riktning sen typ 2015.
    2018 och 2020 tyckte jag alla deltävlingar följde formeln med fem radiovänliga låtar som mest gick vidare eller inte baserat på vem artisten är, en gammal veteran med ett chanslöst bidrag och ett lite oseriöst “det-här gillar-kidsen-bidrag”.

    Men missförstå mig inte, jag är verkligen ingen MF-hatare utan jag gillar tävlingen mycket, även om jag sällan lyssnar på någon låt därifrån utanför “bubblan”. Jag tycker bara att den kan bli bättre 🙂

    Vad gäller “Voices” håller jag med dig faktiskt. I april gav jag den en sexa av tio, skulle jag betygsätta idag så skulle det nog bli en fyra. Man kan inte klaga på Tusses insats men låten har verkligen inget eget med sig. Den bara pågår utan att komma någonstans. Hoppas att det “dåliga” (egentligen inte men med våra mått mätt) resultatet får oss svenskar att våga lite mer 🙂

  8. Adri

    Pato: Ah men det är inte så konstigt eftersom SanRemo och FiK är fristående från Eurovision, något Melodifestivalen (och de flesta uttagnignar) ju inte är. Sen finns ju faktiskt både dansare och leds där ibland (i alla fall i Albanien). Jag gillar FiK (och tolererar SanRemo), men allt behöver inte vara likadant 🙂 Jag tycker inte vi ska röra om i vår fina svenska uttagning för mycket 🙂

    HW: Hmm ja jag kan ju inte hålla med dig. I ditt första stycke. I ditt sista håller jag med dig. Jag är ju ett Dotter-head. Hon får gärna återkomma varje år 🙂 Men likväl är det nästan Clara Klingenström jag mest tänker på (som igår vann en rockbjörn för årets genombrott – grattis). Jag undrar hur det hade gått för henne? Tusse är en grym artist och verkar vara en härlig person, men den karaktären han har försvinner i samma sekund som “Voices” första vers börjar.

  9. Schlagerpinglan

    Bara det faktum att Melodifestivalen jämförs med SanRemo och FiK är ju ett rejält erkännande för Melodifestivalen. Inte många andra ESC-uttagningar kan jämföras med regelrätta festivaler men ser man på utvecklingen Melodifestivalen gjort sedan starten så kan man inget annat än att imponeras. (Visst, stora delar av Sveriges befolkning klagar varje år men tittarsiffrorna talar sitt tydliga språk.)

    De senaste åren tycker jag att Melodifestivalen hämtat upp sig igen efter en period som var allt annat än imponerande och förhoppningsvis går vi in i en ny era nu där ytterligare förändringar kan hålla uttagningen intressant att följa.

  10. Mats Wältare

    Här vill jag visa mina predictions på artister som jag vill gärna se i Mello 2022 🙂

    Amy Deasismont (Amy Diamond som hon hette för)
    Sofia (Sofia Berntson som var med 2007 och 2009)
    Sarah Dawn finer
    Molly Sandén
    Janice
    Anniela (som var med 2011 med låten Elektrisk)
    Nova Luther
    Sibel
    Måns Zelmerlöw
    Oscar Zia
    Anders Bagge (efter jag har sett och hört honom sjunga i Masked Singer Sverige så vill jag att han ska vara med i mello han sjunger ju skit bra)
    Daniel Norberg (igen också från Masked Singer Sverige och jag tycker han sjunger bra och han har gjort helt ok mello parodier på Youtube men jag vill inte att han ska sjunga en parodi/skämt låt utan en seriös låt på svenska)
    Yohio
    Sean Banan
    Jimmy Jansson
    Andrés Esteche
    Cameron Cartio
    The Poodles
    Timoteij

    Min honourable mention går till Clara Klingenström även fast hon har sagt att hon inte kommer vara med i mello 2022 så vill jag att hon ska vara med igen i mello kanske 2023 men vi får se

    Jag har säkert fler men dom här är de enda jag kan komma på just nu förlåt att detta är långt

  11. Nova

    “Vanliga” låtskrivare har inte en chans att komma med i Mello. Det är bara de som lyckas sätta låtar hos de stora bolagen. Tråkigt men sant. Det är klubben för inblördes beundran och bara ett spel för galleriet att alla ska skicka in för att “ha en chans”. Förhoppningsvis blir det bättre när Christer är ur bilden

  12. nisse

    Håller med. Har faktiskt suttit i Juryn, och det var det största skämt jag varit med om
    nisse

  13. Schlagerpinglan

    @Nova och nisse, År efter år hörs argument från båda sidorna: “allt är beställningsjobb från Christer Björkman” och “det är helt naturligt att man hellre väljer Zlatan än en korpen-spelare” och jag sympatierar med båda sidorna. Att bara ta med skivbolagens val gör det hela ganska likformigt och att bara ta med glada amatörer gör att intresset för tävlingen hade dalat ganska snabbt. Tyvärr så har det ju visat sig att oetablerade artister får ett ganska dåligt resultat i tävlingen vilket man kan dra olika slutsatser kring.

    Antingen så kan man helt kallt konstatera att svenskarna i stort sett enbart vill ha välkända artister eller så kan man förstå att det finns en önskan att återuppleva sensationen med Carolas genombrott eller Marie Lindbergs Melodifestivals-resa. Utan en organisation bakom som verkligen försöker att hjälpa fram nykomlingarna (ett P4-program hjälper uppenbarligen inte nämnvärt) så går det inte så bra (utom i vissa sensationella fall).

    Min förhoppning är att det nu, när det är ett skifte på Melodifestival-tronen, görs en satsning på lite nya talanger. En extra uttagning med nykomlingar (helst TV-sänd men online fungerar också) där artister utan skivbolagskontrakt med hjälp av proffs kan få sina visioner att komma till liv hade givit dem ett tillfälle att förbereda sig inför Melodifestivalen och ge dem en större chans inför de slutliga omröstningarna. Det räcker ju inte bara att ha en bra låt, den behöver ju även presenteras på rätt sätt och då helst med lite självförtroende som enbart lite erfarenhet kan ge. (Dessutom så skadar det inte med lite extra PR inför den slutliga uttagningen. Även om det inte gav ett så bra slutresultat så hjälpte det i alla fall de tyska ESC-representanterna 2014 och 2015.)

    Förhoppningsvis så inser SVT den stora potential som finns i Sverige och satsar på den (vid sidan av de väldigt skickliga, framgångsrika låtskrivare och artister vi redan har och är tacksamma för). Jag är införstådd med att alla inte håller med mig, men detta är min personliga åsikt i frågan. 🙂

  14. Nova

    Pratar inte om artister utan låtar som kommer med och inte. De vill bara ha kända producenter och låtskrivare

  1. Lämna en kommentar


                 

                 

     





Musik bloggar Blogglista.se