Eurovision 2026: Inför finalen
2026-05-16 (lördag)
Schlagerpinglan: Klockan 21:00 i kväll startar finalen av Eurovision Song Contest 2026 och några timmar senare så får vi äntligen veta vem/vilka som till slut står som vinnare! 😀
I denna final får vi svenska tittare lov att rösta, se info och startlista nedan.
| Snabbguide: ”Eurovision Song Contest 2026”, Finalen, 16:e maj: | |
| När? | klockan 21:00 |
| Var? | Wiener Stadthalle i Wien, Österrike, via SVT1, SVT Play och ESC YouTube |
| Hur? | tittarna och jurygrupper utser tillsammans 1 vinnare av 25 tävlande bidrag (se mer info här) |
| Vem? | Se startlistan längre ner på sidan, skriv ut röstningsblad från eurovisionworld.com. |
| Favorit? | Se eurovisionworld.com för aktuella odds ang. ländernas chans att gå vidare till final. |
| ESC 2026 Finalen – startordning: | ||
![]() |
1. | Danmark – “Før Vi Går Hjem”, Søren Torpegaard Lund |
![]() |
2. | Tyskland – “Fire”, Sarah Engels |
![]() |
3. | Israel – “Michelle”, Noam Bettan |
![]() |
4. | Belgien – “Dancing on the Ice”, ESSYLA |
![]() |
5. | Albanien – “Nân”, Alis |
![]() |
6. | Grekland – “Ferto”, Akylas |
![]() |
7. | Ukraina – “Ridnym”, LELÉKA |
![]() |
8. | Australien – “Eclipse”, Delta Goodrem |
![]() |
9. | Serbien – “Kraj Mene”, LAVINA |
![]() |
10. | Malta – “Bella”, AIDAN |
![]() |
11. | Tjeckien – “CROSSROADS”, Daniel Zizka |
![]() |
12. | Bulgarien – “Bangaranga”, DARA |
![]() |
13. | Kroatien – “Andromeda”, LELEK |
![]() |
14. | Storbritannien – “Eins, Zwei, Drei”, LOOK MUM NO COMPUTER |
![]() |
15. | Frankrike – “Regarde ! ”, Monroe |
![]() |
16. | Moldavien – “Viva, Moldova!”, Satosh |
![]() |
17. | Finland – “Liekinheitin”, Linda Lampenius x Pete Parkkonen |
![]() |
18. | Polen – “Pray”, ALICJA |
![]() |
19. | Litauen – “Sólo Quiero Más”, Lion Ceccah |
![]() |
20. | Sverige – “My System”, FELICIA |
![]() |
21. | Cypern – “JALLA”, Antigoni |
![]() |
22. | Italien – “Per Sempre Sì”, Sal Da Vinci |
![]() |
23. | Norge – “YA YA YA”, JONAS LOVV |
![]() |
24. | Rumänien – “Choke Me”, Alexandra Căpitănescu |
![]() |
25. | Österrike – “Tanzschein”, COSMÓ |
| (Källa: eurovision.tv) | ||
Schlagerpinglan: Ända sedan jag var 7 år har jag följt denna underbara tävling men tror aldrig att jag varit så glad över att bänka mig framför sändningen som i år. 😀 Jag önskar er alla en riktigt trevlig kväll och hoppas att de flesta av oss blir nöjda med slutvinnaren. 😀





































Det började bra med Nattens drottnings aria. Kvällens musikaliska höjdpunkt? 😉
Är här igen, tog en paus i torsdags efter sändning på grund av att ta hand om mental hälsa:)
Men nu är jag här, åtminstone till mellanakter
Denis, bra att du tar hand om dig 🙂 Men kul att du är med ikväll igen.
Man behöver pauser ibland.
@Denis, Jag tog också en (ofrivillig) paus i torsdags, ibland bara måste man. Roligt att se dig här i kväll i alla fall. 🙂
Wasted Love, vilken fantastiskt vacker låt. Att jag inte riktigt hann inse det förrän efter tävlingen ifjol. Eurovision-opera när det är som bäst.
Pinglan, ja, det är kul att du också är med ikväll. Vi saknade dig sist, men det är lätt att somna i soffan (eller var det nu var) 🙂
@oe, och här satt jag och tänkte hur den kunde vinna över ”Bara Bada Bastu”. 😀
Tyckte också ”Wasted Love” plötsligt kändes mycket roligare nu än förra året och i den här tappningen, vilken duktig sångare JJ verkligen är…kanske är det bra med tidsperspektiv 🙂
Kanske äntligen börjat smälta att ”Wasted Love” vann över en viss bastulåt…
@Engsla, Ja, ibland tror man att man orkar med mer än man gör men när kroppen väl sätter stopp har man inte mycket att säga till om. 😀 Har dock förberett mig på alla sätt och hoppas vara med hela kvällen. 😀
@Ed 😀
Ja jag tyckte också Wasted love gjorde sig bättre utan båtar och annan rekvisita 🙂
Heja Danmark!
Danmark har vuxit för mig. Sällskapet här blev precis som jag lite chockade av stjärtdansen dock 🙂
1. Danmark: 3/5
Vet att jag borde tycka bättre om detta än jag gör… men här är något som stryker mig mothårs… känns så sävligt… kommer inte igång förrän vid avslutningen, och det räcker inte, tyvärr, men höjer betyget.
@Mikaela, Jo, det ger jag den… har hört värre versioner, tyvärr 😀
Det här numret är så snyggt och den här låten har växt till sig för mig, men jag har svårt att låta bli och räkna hur många gånger det där ”knarr”-ljudet som också Loreen’s Tattoo hade förekommer i låten så fort jag lägger märke till det…
Danmark, nä men jag tycker att detta är solklart bäst i år. Tror ändå inte att det vinner, men jag är bara glad att det finns ett bidrag i år där jag gillar både låt och framförande 🙂
Tack alla ni för stödet. Har kämpat med min hälsa så länge, men ni hjälper:)
ESC är utmattade och 4 timmar hjälper inte. Och så min autism på det, därför jag tar pauser ibland
2. Tyskland 3/5
Älskade ”Fuego” så ”Fire” får ganska högt betyg tack vare genren, men jag saknar Eleni Foureira och melodislingor som sätter sig.
Danmark är nog också min bästa låt i år men den vinner ju inte med det startnummer. Men svär att det är Danmarks bästa låt någonsin.
Var och hämta tårta. Ligger lite efter.
Danmark 4 av 5 En av mina favoriter. Härlig poplåt.
@Engsla, Man kan inte begära alltför mycket, hittar man bara ett bidrag som har ”det”, och det tar sig till final, är det en vinst i sig. 😀
Är helt säker att Tyskland kommer topp 25 i år i alla fall tyvärr ingenting för mig. Vi har mycket bättre låtar i denna genre i år.
Tyskland, 3/ 5
Standard Fuego pop med en Beyonce Temu kopia.
För bra för att vara guilty pleasure.
@Denis. Antar att du inte var född 1991 (”Lige der hvor hjertet slår”) 😉
Har Israel på mute, lite principer ska man ha.
Men dom får folkets röster ändå.
3. Israel 4-/5
Så medryckande takt i refrängen och härlig röst. Ingen vinnare men helt klart med på min topp-10.
Tyskland 2 av 5. Njaee lite surt va?
@Denis, Respekterar dina principer, hoppas du förstår att jag bortser från allt politiskt/vad som händer utanför bubblan. Har aldrig under alla år gett någon ledtråd om var jag står politiskt och så kommer det att förbli.
Denis, nä, Danmarks bästa någonsin är Dansevise från 1963 😉
Tyskland, hon är ju iaf pigg och glad
Belgien, bäst här är snöfallet 🙂
Belgien är ett förbryllande land i ESC. Som någon här skrev lyckas de på något sätt alltid missa final när de är hypeade, men tar sig tvärtom ofta in till final när de är bortglömda. Artisten är riktigt cool, men låten har många olika delar där ingen riktigt hänger samman och det inte finns någon form av hook 🙂
3. Israel 2 av 5. Tråklåt.
4. Belgien 2/5
Njae… inte något för mig.
Pinglan, nej inte född 1991:) min kunskap om äldre ESC är svag. Född 1989.
Belgien: förstår först nu hon sjunger på engelska. Uttal är inte hennes starka sida.
Men ser potential i detta. Typ som en kommersiell version av Björk. Och refrängen sätter sig. Men ändå lyckas dom inte göra något av det. 2/ 5
Glöm aldrig Norges MGP 1989.
5. Albanien 4/5
Gåshud… men inte under hela bidraget, vilket hindrar det från att vara en riktig vinnarkandidat för mig. Sååå bra dock. Träffande.
Pinglan, absolut. Försöker vara så opolitisk här också. Det här var det enda jag kunde göra utan att skriva spalt rad om det
Lucio Corsis undertexter verkar ha gjort avtryck i år. Albanien är mäktig och med mycket bra sång, men jag tror jag gillat den ännu mer om musiken lät mer ”riktiga instrument” (t.ex. den berömda ”FiK-gitarren”) 🙂
4. Belgien 3 av 5. Snyggt och coolt.
Albanien, som en som kommer från Balkan förstår jag melankolin. Men jag tycker ändå det här blir för mycket, för melodrama. Och när mamma själv dras in blir det övertydligt
2/ 5. Men går säkert bra
Israel 2+/5
Låten är varken bra eller dålig, förstår fortfarande inte heller idén med scenshowen. Vinner väl folkets röster men kan inte tänka mig att den vinner totalt p.g.a att den inte får så fler många juryröster än förra året.
Belgien 2+/5
Bra låt i grunden men som Edvard sa ”längtar man efter snöfall i maj”? Kanske inte på rätt humör för denna.
Albanien 4/5
Denna var vuxit extremt för mig. Den som valde att ha undertexter på engelska är ju ett geni. En berörande och så vacker låt. Hoppas att den får de röster den förtjänar.
Albanien, jättefin låt. Bra med undertexterna. Men det visuella stör något enormt.
@Denis, Då är du förlåten 😉 (Vad gäller det politiska är jag tacksam.)
Grekland, var är energin? Har han kört ut sig?
Gillar det fortfarande. Mitt i all galet finns något artistiskt
4/ 5
6. Grekland 3/5
Ger överbetyg till ett bidrag jag egentligen inte gillar men så här på Eurovision-kvällen dras jag med i tempot och uppskattar musiken. 😀
Grekland är lite bättre nu än mitt första intryck, det finns något där. Men jag tycker fortfarande artisten mest känns störig. Jag gillar kaotiska bidrag med glimten i ögat, men knasighet för knasighetens skull är jag skeptisk till 🙂
@Mr A, Kan inte släppa det…. vad hände 89?
Albanien 4 av 5 mkt bra.
Har nu röstat:
Röstat på följande:
2 x Danmark
1× Belgien
3 x Finland
1x Albanien
Grekland 4/5
Tycker nog faktiskt att scenshowen är den bästa som erbjuds i år, det passar låten och viben. Låten för mig är ok men det lyfter på grund av honom. Det är så speciellt och så härligt ”Eurovision” på nåt sätt, vart ser man detta annars? Känns som telefonröstning-magnet.
Albanien och Grekland (aka Crazy Frog) fick bra respons här i sällskapet. Jag älskar ju den ena och har väldigt svårt för den andra.
Kommer Albanien komma topp-5? Även många av icke-balladälskarna här på bloggen verkar vara förtjusta i den, och Albanien brukar ju gå bättre än man tror bland folket.
@Mikaela, Hörde tyvärr inte Crazy Frog men drog med ändå 😀
Ukraina, varför tänker jag på deras 2013 bidrag av detta?
Nej, brukar gilla dom men den här var..plågsam
2/ 5. Men Ukraina brukar få högt av tittarna
@HW, Mmm… jag har väldigt svårt för ballader… och ÄLSKAR Albaniens bidrag 😀
Ukraina var vackert både visuellt och ljudmässigt 🙂
Haha, Crazy Frog:)
Min första mobil telefon hade det som ringsignal. Kostade 10 kr att ladda ner:
Grekland. Blir nästan utmattad av låten. Men tycker samtidigt att det är rätt kul 🙂
Ukraina. Skönt att den långa tonen inte brast, för det blir väl den som det ska rullas klipp på i snabbreprisen.
7. Ukraina 3-/5
Refrängens melodislinga tycker jag är väldigt mjuk och tilltalade… men alla dessa långa toner… de får mig att komma ihåg att jag inte alls gillar denna typ av bidrag. Finns det en remix där melodislingan står i fokus och låten är gjord som en ”riktig” låt utan allt skrikande?
@pinglan Jan Taigen hade en låt som var superpopulär bland publiken. De höll på och göra uppror i arenan då de visa sig att juryn hade jättelåga poäng till den låten. Så alla hade räknat med vinst för taigen i arenan men så blev det inte.
https://youtu.be/5rYsHsWOcHI?is=8j8oNe2Syf5Ek2zN
@HW, tror Albanien kan bli topp-10 i telefonomröstningen (Albanien brukar gå bra för det mesta) och egentligen bör ju låten passa juryn. Men tror att juryn kommer prioritera typ Australien och Frankrike.
HW, svårt se Albanien i topp 5 men det vore ju en dröm!
Grekland 0 av 5. Nej detta är inte nån höjdare.
Ukraina 2 av 5 lite boring
Australien, är verkligen gammaldags.
Men herregud vilken star! Hon sätter verkligen varje klipp
Och får faktiskt gåshud när hon ställer sig på pianot. Juryvinnare! Absolut
4/ 5
Många låtar har växt för mig (ink såna som jag tyckt var riktigt usla) men Australien har gjort motsatt resa. Detta är dammigt tycker jag..
Mr A, tack för infon om Teigen. Om inte annat så var han ju alltid väldigt entusiastisk på scenen 🙂
Ukraina 3+/5
Väldigt vackert och mjukt. Gillar hennes röst särskilt mycket.
Australien 2/5
Nä, fattar verkligen inte detta, någon får gärna frälsa mig om dess storhet. Uppskattar pianospelet i slutet, men annars tror jag Sarah Dawn Finer vill ha tillbaka sin hiss. Delta sjunger ju helt fantastiskt men jag måste påminna mig om vi är i 2026 och inte 2009.
8. Australien 4/5
Oh vad jag får kämpa med detta, efter att jag förstått att det enligt odden är Finlands största hot. 🙂
Försöker vara neutral, gillar det och tycker att det är oerhört vackert. Är även så glad att Australien gör succé, gillar deras Eurovision-entusiasm… men det är inte lika bra som Finlands bidrag. 😉
Mer info om Norge 1989 på engelska här:
https://www.reddit.com/r/eurovision/comments/1cj7fdz/the_song_norway_didnt_send_in_1989_and_the/
@Mr A, Tack… är gammal nog att veta…. men det kopplade inte. 😀
Serbien! Ni är så bra.
Alltså Israel är braaaa! This is Good! En jätte fin ballad! Och framträdandet var också bra!
Australien! MY God! Så orättvist att vara så vacker! Och lång! Och musikalisk begåvad! Och hennes man också! Det är exakt som Edward sägersjälv är jag kort och 74 år gammal men gullig!
Uppskattar verkligen att Serbiens band inte anpassat sig för att vara publikfriande utan kör sin grej till 110%. En av de få riktigt genuina metallåtar i ESC-historien 🙂
Australien 4 av 5
En Superstar!
Serbien, mm. Det här är konsert! Och konst
Helt fascinerad av detta. Och berörd, kul att mina trakter äntligen skickar något annorlunda
Tror dock inte det går så bra för dom men eloge
4/ 5
9. Serbien 4+/5
Wow! Detta kändes i hela kroppen. Såååå oväntat. Var inte helt övertygad efter den första lyssningen, glovad i tisdag och nu kändes det som en vinnare… Min reserv-vinnare. 😀
@Mikaela visst är Serbien bra! Som @Pinglan sade också, jag blev golvad!
Serbien 4/5
Detta är mer mig än Australien hahah. Älskar detta och att det just är Serbien som förser oss bidrag som detta och Konstrakta.
Australien. Duktig sångerska, men väldigt daterat. Men det är ju lite kul pga det, och kanske tilltalar det dem som saknar den gamla eurovisionen, och får röster från dem 🙂
Serbien. Roligare att titta på än att lyssna. Men jag uppskattar att det är lite variation på bidragen.
Kul och oväntat att hela bloggen verkar gilla Serbien 😀
Tänk om Aidan hade fått tävla med Ritmu istället. Den lyssnar jag fortfarande på 🙂
Nja nu ska jag negga. Serbien blir mest skrikande för min del. 2 av 5.
Malta, cowboy som sjunger smörsång
Gillar det. Så camp, och överdrivet. Men kul att se.
Och stilig man!
3/ 5
Aidan har verkligen förtjänat sin chans att representera Malta, och han tar vara på den, han sjöng riktigt bra. Men önskar att han fått tävla redan med ”Ritmu” som jag tyckte var mycket bättre. Detta är för smörigt för mig, trots en bra avslutning.
Malta. Det här stryker verkligen mothårs och ger mig obehagskänslor. Låter som män som man jagats av när man varit ute på stan utomlands och bara försökt ha en kul kväll. Uschiamej.
10. Malta 3+/5
Egentligen är jag väldigt reserverad mot denna typ av bidrag och av vad jag sett av artisten tidigare så har jag inte varit så imponerad av honom heller. Därför var jag inte förvånad över att jag ogillade inledningen… men ju längre in i låten vi kom desto mer mjuknade jag till att slutligen faktiskt gilla vad jag hörde/såg. Imponerande. Hoppas på en plats i övre halvan för Malta.
Tjeckien växer attans mycket för mig! Så fint och så duktig vokalist. Topp 5 för mig.
Tjeckien, jury kommer älska det. Tveksamt för tittare
Men det är en svår låt och han sätter den. Men kanske lite för lik JJ ändå
3/ 5
Tjeckien. Krånglar det med kameran här, eller ska det vara så? Duktig sångare, halvdan låt.
11. Tjeckien 2+/5
Vill så gärna gilla det, men det går in genom ena örat och ut genom det andra… så ointressant… men bra framfört och önskar honom all framgång.
Malta 2 av 5 njaeee inte så kul. Hissmusik.
Tjeckien är kanske kvällens bästa låt enligt mig, och med en artist som verkligen kan leverera den. Synd på kamerastrulet, men det visuella framträdandet var ändå bidragets enda svaghet enligt mig.
Malta 4/5
Sån Disney-känsla att jag nästan förväntande mig att det skulle komma in tecknade djur och sjunga med honom. En av mina tre favoriter från början, men är också rejält charmad av sångaren, men man är ju bara människa 😉
Bulgarien. Snyggt framträdande, men jag orkar inte med texten.
Kan verkligen inte fatta Bulgariens status som fanfavorit. Tycker detta är sjukt jobbigt och icke-medryckande, men man hör ju olika saker 😉
Jag har avskytt Bulgarien men det ÄR ett effektivt nummer och jag tycker numera att det är förtjänt av en bra placering.
12. Bulgarien 2+/5
Detta bidrag klyver mig mest i kväll. Delar av mig älskar energin och den andra delen ogillar helheten… Roligt dock att se Bulgarien i tävlingen och hoppas (för att de ska återvända) att de får en hyfsad placering. 😀
Bulgarien, det här var verkligen extra allt. Tre låtar i en. Me ändå blir det inte kaos utan allt hålls ihop. Galet; glatt och kul.
Kan nå Fuego nivå tror jag, faktiskt
4/ 5
Tjeckien 5/5
Därför det är klart att det ska vara tekniskt strul här…för mig får denna gärna vinna en jordskredsseger ikväll men inser att jag kanske är den ända i hela Europa att tycka så.
Bulgarien 4+/5
Känns som ett vinnarnummer…gav mig en vinnarkänsla. Och hur skulle juryn kunna motivera att sänka detta? Det är ju kompetent och välgjort hela vägen.
Tjeckien 2 av 5. Vhs kvalitet.
Kroatien är ett annat nummer som inte alls växer för mig, det är så teatraliskt och gravallvarligt detta.
@Mr A, var något form av tekniskt fel med bilden.
Vi människor pratar ofta om hur komplicerade vi själva är, men på många sätt är vi rätt enkla varelser ändå. Till exempel, ser jag slaviska skogshäxor i ESC, kommer jag att älska det 🙂 Sen hjälper ju det att låten är grymt bra också. Heja Kroatien 🙂
Kroatien. En av de bättre låtarna i år, men det blir lite statiskt i all sin dramatik.
Bulgarien 3 av 5 lite tjatig dock
13. Kroatien 3/5
Hmm… gillar detta egentligen väldigt mycket… det traditionella… men det är något med ”fel” kvinnliga röster som gör något med mig. Vill gilla det mer… men…
@Ed aha tack, undra just över det.
Kroatien, gnällfiorna är tillbaka. Fast gillar den svävande damen.
Den här trenden med wicans och kvinnor som framkallar andar bör gå.
2/ 5
14. Storbritannien 2/5
Bra demo, skulle kunna bli bra om det mixades om och annan artist framför det. (Förlåt, en så o-Pinglan-kommentar men vet inte hur jag annars ska uttrycka det).
HW, ja, det är mänskligt att vara lite förutsägbar på det där sättet. Själv är jag löjligt svag för piano och stråkar 🙂
UK. Kanske en av de roligaste låtarna för publiken på plats. Sjöng med här hemma också. Men inte är det någon vinnare det här.
13. Kroatien 4 av 5 Det är rätt bra ändå…
Kroatien 3/5
Kompetent men rätt trist.
Storbritannien 4-/5
Älskar låten men visst är detta fullständigt kaos. Finner det ändå på en charmiga sidan och hoppas att åtminstone 1 tittarpoäng inte är för mycket begärt…
Pinglan, lika bra att vara rak 🙂
Frankrike, jätteduktig tjej men detta är för pretentiöst och allmänt ospännande för mig.
15. Frankrike 4/5
Så imponerande, både låtmässigt och framförande… men den wow-känsla som Serbien gav uteblev.
UK är väldigt UK. 2 av 5.
UK, kul låt. Men statistik framträdande
3/5
Frankrike. Nej, det här var skrikigt. Pretentiösa. Juryn kommer gilla det här men publiken…
Frankrike 2/5
Tre minuter som kändes som trettio för mig tyvärr. Har svårt för alla dessa låtar med långa toner och uppvisande av ”titta vad jag kan sjunga”. Men visst sjunger Monroe fantastiskt.
Frankrike. Ännu en duktig sångerska. Kul för stunden att försöka sjunga med, men det är något som fattas, det blir lite tråkigt.
Mr A, jag räknar med att du håller mig informerad om den asiatiska esc-versionen nu i höst 😉
öhh… har missat denna nyhet… efter USA varför inte Asien? Hur många säsonger kan det hålla? 😉
@Engsla, Önskar att jag kunde skriva att jag kommer att följa den (vill) men troligtvis blir det inget med det. :/
Frankrike 4 av 5 En av de bättre i år.
Micke visade mig att Moldavien var helt okej i studioversion, men detta flåsiga aerobicspass live är inte lika bra.
Plus för underbara Aliona dock!!
16. Moldavien 4-/5
Känslan i låten är helt fantastiskt, men känner mig ändå inte helt övertygad. Inte helt i min smak, men gillar det motvilligt. 🙂
Moldavien, återigen var är energi? Känns…statiskt
Men låten är så härligt att den är svår att motstå. Kommer säkert få typ 20npoång av juryn och 193 av tittarna
4/ 5
Pinglan, tänk på din egen hälsa i första hand, vi är ju fler här. Mr A och Adri, bl a, har varit jätteduktiga på att dela med sig av esc-information i din frånvaro 🙂
Moldavien 4/5
Älskar låten och kan förbise att framträdandet känns som ett uppträdande på högstadiet. Satoshi kan ändå underhålla för man säga. Kul med Alinia Moon-cameon.
@Engsla ja självklart. Måste ju följa alla versioner. Jag var ju helt själv å diskutera Intervision Song Contest med mig själv i höstas. 🙂
Moldavien 2 av 5 mest jobbig…
Jag är fortfarande inte helt övertygad om Finland. Bra, men lite utstuderat och polerat. Men detta är det bästa låten känts hittils 🙂 Pluspoängen för att fiolen är live.
EBU ger verkligen allt för att Finland ska vinna, va?
Snyggt. Men..jag vet inte. Känns som en typisk ESC låt. Vem lyssnar på den utanför ESC?
Linda är det bästa med låten. Pampigt till max. Men Känns bara jaha…
Och sen vill jag ha vinnare som ibte är pretentiösa
4/ 5
Finlands nummer är verkligen enormt vackert att se på, nära perfekt. Men kommer inte ifrån att låten saknar nåt för mig.
17. Finland 5/5
Tror aldrig att jag givit något bidrag 5/5 men jag har inget val. DETTA VAR FANTASTISKT!!! Var lite orolig att Serbien överglänst Finland… men nej… DETTA MÅSTE VARA VINNAREN!!!
Finland 3-/5
Ingen vinnarlåt i mitt tycke, men jag kan nästan se vad som är så förhandstippat…de är väldigt duktiga och jag unnar gärna Finland en vinst – särskilt på finska. Att det är samma startnummer som med Lordi 2006 känns ju som ett tecken 😉
Ser fram emot Eurovision Asia. Spännande. Hoppas Nordkorea gör debut någon gång
Moldavien. Är lite less på Moldaviens låtar om Moldavien. Men att hålla takten till på träningspasset funkar det ju 🙂
Finland. Återigen – jättefint fiolspel, och det är ju mycket eld och så, men jag fattar inte hypen här. Men, visst vore det kul om Finland vann om nu inte Danmark gör det 🙂
Polen. Tar (nästan) vilken vinnare som helst, utom den här.
Som sagt, så tacksam att jag har er här så jag inte blir helt förbluffad när resultatet presenteras. Bra att påminnas om att det man upplever inte är den absoluta sanningen. 😀
Är egentligen inte superintresserad av ESC-spinoffs, men om ESC Asia kommer till Pyongyang så kan absolut tänka mig titta.
17. Finland 5 av 5 Min favorit i år och hoppas på vinst som min födelsedagspresent i år. 🙂
18. Polen 2/5
Gillar texten… och har försökt att ta till mig resten… utan att lyckas.
Polen 2/5
Lyfter på scen men låten kommer jag nog inte sätta på frivilligt någonsin igen.
Polen, missade denna. Fast fanns inget att missa.
Laila Adelé försöker vara street, typ
1/ 5.
@Mr A, Grattis och jag hoppas du får din present. 🙂
Mr A, jo, men jag läste din monolog och tog del av intervisionen på det sättet, så keep up the good work! 🙂
@Ed Hahaha, enig!
Polen är mindre en låt än en uppvisning av Alicjas röstförmågor. Tur då att de faktiskt är exakt lika imponerande som låtskrivarna verkar tycka 🙂 Hon är en imponerande artist, och musikaliskt har det sina stunder. Jag ogillar det inte.
Polen 2 av 5 njae lite segt
Litauen, gillar när man går sin egen väg. Och gillar genre byten.
Men det här blir för tungt, teater.
2/ 5
@pinglan
@HW, Alicja är fantastiskt duktig, hon skulle lätt kunna vinna ESC röstmässigt men hon borde få en bättre låt. Att hon överhuvudtaget kan framföra en låt med gospel och rap så pass bra som hon gör är ju ett tecken på vilken talang hon är 🙂
@pinglan Tackar.
19. Litauen 2-/5
Här finns något jag gillar… men det ligger djupt inne och kommer inte fram tillräckligt. Tyvärr, ingen favorit.
@Mikaela visst är Serbien bra! Som @Pinglan sade också, jag blev golvad!
Men jag måste säga att dessa artister är nästan övermänskliga! Att klara av av sjunga såååå krävande röstmässigt sånger är verkligen mer än imponerande! ❤️Stor Aplaud!
19. Litauen 4 av 5 en rejäl favorit i år, even if we live in a mad world.
Heja Sverige
20. Sverige 4/5
Jag erkänner, var inte så förtjust i låten när den vann men den har vuxit och FELICIA framför den så bra. Borde bli en topp-10-placering om inga andra faktorer än musik spelat in.
Sverige 4/5
Bättre främst röstmässigt än i tisdags, särskilt med tanke på Felicias röstproblem i veckan! Fint att se publikstödet hon fick. Jag har i dagarna tänkt att Sverige nog kommer floppa, men kanske inte ändå…
Mr A, grattis på födelsedagen!
Litauen, jo, men jag gillar plåtgubben idag. Det varierar lite med dagsformen, och idag är en plusdag tydligen 🙂
Sverige. Jag gillar de delar av låten som Micke ogillar… Snyggt med lasershowen. Lite halvtrist annars.
@Engsla tack!
Sverige 4 av 5 kan nog gå hyfsat iaf.
Litauen 3/5
Känns som en av få som faktiskt gillar låten…men detta kändes oväntat sävligt och mörkt. Inte en låt för lördagsfest kanske…
Cypern 3-/5
Gillar egentligen låten men synd att Antigoni inte tog med sångrösten till Wien.
Cypern, såg ett klipp på Reddit hur hon låter utan backing vocal. Roligt. Svårt att ta henne på allvar!
En till Fuego fast utan en bra artist!
1/ 5
Litauen blir sämre varje gång tycker jag. Av nån anledning får jag en osympatisk vibb av artisten.
Sverige, jo men jag håller med dig Ed, ett lyft jämfört med semin. Jag gillar verkligen vårt bidrag.
21. Cypern 4-/5
Jag är förvånad att jag ger Cypern ett så högt betyg, var inte så övertygad till en början… Cypern har haft bättre… men den har vuxit till sig och är glädje, kort och gott. 😀
Cypern: Det var fortfarande svajigt röstmässigt, men lät lite bättre än i torsdags och ikväll kändes låten tillochmed lite uppiggande. Hade fortfarande helst sett andra låtar i finalen istället för denna, menmen 🙂
Angående Cypern: jag tar tillbaka allt negativt jag har sagt förut om det!
Jag tycker om sången, framträdandet, artisten , koreografin, helt enkelt Allt! Blev glad av detta! Anticoni är duktig!
Cypern 3 av 5 avdrag för sången.
Italien, oj han låter ju inte bra….
Kunde lika gärna tävlat i 1976. Lite för sävligt…
2/ 5
Italien 3/5
Tycker egentligen att denna låter som om man skulle fråga en AI ”gör ett italienskt ESC-bidrag så italienskt så möjligt”, men Sal och scenshowen vinner mig över! Så uppiggande och charmigt får jag medge. Luktar tittarröster så det räcker och blir över.
22. Italien 4+/5
Ha ha ha.. Edwards kommentar… inte helt osann. 😀 Detta var helt otroligt. Vinner Italien blir jag först besviken, men sedan väldigt glad. 😀 😀 😀
@Daniela, Javisst, Cypern visade sig vara ett glädje-piller. 😀
Italien
2 av 5 njaee lite väl mkt gamla ESC.
Var detta JJs nya låt som bakgrund nu i pausen? Jag tror jag gillar den riktigt mycket isf.
Så Tjeckien kanske får sjunga om? Snälla låt honom! EBU kom igen…
Cypern. Är väl bara jag då som fortfarande är njuggt inställd till det cypriotiska bidraget 😉 Kul att sjunga med i dock 🙂
Italien. Jo men det är ju charmigt det här. Fortfarande tveksam inför bakgrundsdansarna, men sångaren är ju gullig.
Åh Norge varför kunde ni inte stoppat in en riktig refräng. Då hade jag älskat detta.
Norge 3 av 5 helt ok
Norge. Ännu en låt att vråla med till. Kul för hela familjen!
Men, nej, jag hittar inte charmen med det här.
@Ed, Det sista vi hörde var att han fick lov att sjunga om, men att han fortfarande inte bestämt sig.
Norge 3-/5
Aj det var inte många toner rätt..
Efter två ballader i torsdag kändes detta uppiggande, nu känns det rätt blekt…ingen dålig it, men liksom i ”ok”-facket. Eftersom att Rumänien kommer efter blir det nog tufft för Norge.
Norge, charmigt. Men märks tydligt att låten lever på Jonas, han är verkligen showman
Men denna Freddie Mercury har sin charm och det piggar upp
3/ 5
23. Norge 2-/5
Jag är säkert inte den första som ger omdömet ”nej, nej, nej” till detta bidrag. Önskar jag gillat det bättre, ser gärna norska framgångar, men min röst får det inte.
@Schlagerpinglan, aaa just det, hörde att Edvard också nämnde det, vi får väl se alldeles strax hur det blir 🙂
Rumänien! Min favorit! Hon är så grym och jag tycker så bra om allt här! <3
Rumänien 3 av 5. Ganska ok ändå.
24. Rumänien 3-/5
Detta hade kunnat bli så bra… jag gillar låten och texten men hade önskat en annan vibe av sångerskan. Personlig åsikt, rent neutralt så tyckte jag att hon gjorde en bra insats.
Alexandra sjunger inte bara kanonbra, hon är väldigt trovärdig i sin roll som gothprinsessa. Hade gärna sett Rumänien som vinnare, även om det inte är särskilt troligt 🙂
Rumänien 4/5
Får väldiga Lady Gaga-associationer på ett positivt sätt. Värdig comeback för Rumänien och jag hoppas att de nu är här för stanna!
Rumänien, Xena Krigarptinsessan. Synd för Norge att hon kommer efter honom. Snyggt!
4/ 5
Rumänien. Duktig sångerska, och kul med lite rock igen. Men det här är lite den sorts överdramatiskt fånig rock som jag inte uppskattar. Men det är habilt framfört.
Mitt sällskaps topp:
1. Rumänien och Sverige
2. Finland
3. Albanien
Botten
23. Polen
24. Belgien
25. UK
Österrike 3+/5
Det är kanske ett tecken att det är sent på kvällen men tyckte att detta var rätt charmigt. Tydligt att Österrike absolut inte vill vinna igen.
Österrike, ja…
Dom vinner inte i år i alla fall Men gillar det ändå. Camp, fånigt, dumt. Men ändå
Österrike. Gillar Tanzschein-delen, tycker att det är lite kul.
25. Österrike 3/5
Hörde bidraget för första gången i semifinalen… och var inte så imponerad… men det var inte helt olyssningsbart. Fanns ljuspunkter, t.ex. rytmen i ”mellan-delen”. 😀 Gillade även artisten.
Sverige upp på oddset under sändning alltså? Vad kul. Välförtjänt, Felicia! 🙂
@Ed, visst… ju längre kvällen lider desto mer osäker blir man på om man verkligen gillar bidragen så mycket som man tror 😀
Och Finland stärker sin position 😀
Österrike 1 av 5….
Kul spaning där att många verkar uppskatta Tanzschein-delen, även jag tycker den biten är lite catchy trots allt 🙂
ÄLSKAR hur tjeckiska killen låtsades ”frysa till” när han filmades i snabbreprisen, lite humor är alltid positivt 😉
@pinglan, mycket hellre Finland än Australien, så ska det ska stå mellan de två så är jag med dig på Finland-spåret 😉
Efter kvällens framträdande var det oerhört lätt att utse min topp-tre:
1. Finland
2. Serbien
3. Italien
Vinner inte Finland blir jag inte förvånad men oerhört besviken men kan tröstas om någon av de andra två vinner… Vill veta nu! Tålamod är inte min starka sida. 😀
Falskast ikväll:
1. Tyskland
2. Cypern
3. Norge
Sverige nu på 8e plats på oddsen. Där ser man!
Har fortfarande Tjeckien som favorit, men Bulgarien, Malta, Moldavien, Rumänien, Storbritannien, Albanien och Sverige är inte långt efter.
12 p Finland
10 p Danmark
8 p Australien
7 p Albanien
6 p Belgien
5 p Frankrike
4 p Lituauen
3 p Kroatien
2 p Norge
1 p Bulgarien
OK, alla skäms-kudde-inslag är förlåtna. Denna mellanakt var fantastisk! 😀
Tjeckien, Kroatien och Rumänien är de jag hejar på ikväll. Men jag förväntar mig inte vinst för någon av dem och jag är okej med det 🙂
1. Finland 12p
2. Frankrike 10p
3. Australien 8p
4. Malta 7p
5. Belgien 6p
6. Bulgarien 5p
7. Rumänien 4p
8. Albanien 3p
9. Italien 2p
10. Kroatien 1p
Allsång är kul! Jag gillade esc-medleyt där 🙂
Ed – bra smak. Vi möts i Tjeckien, Rumänien, Albanien och Sverige
Ska man vara ute med några voting predictions och sedan bara brösta det och bita i det sura äpplet när man har fel?
*Finland vinner utan att egentligen vara juryns eller tittarnas etta
*Australien tar hem juryröstningen, men får typ knappt 100 poäng hos tittarna
*Tyskland bör vara glada om de får fler än 0p från tittarna och inte blir sist
*Felicia blir precis utanför topp-10.
*Israel är fortfarande tittarnas vinnare.
*Storbritannien riskerar 0p från tittarna igen.
*Sveriges jury-12:a är till Australien (denna kan jag nästan svära på).
*Danmark halvfloppar tyvärr.
*Bulgariens bästa placering sedan Kristian Kostov.
Ja österrikarna gjorde finalen bra mycket bättre än semisarna 🙂
Ed, jag köper din lista där. Låter som ett inte helt otroligt scenario
Mikaela, håller med. Hittills. Vi ver inte om de drar fram quizet igen… 😉
Engsla, det sista vi behöver nu är quizet!
Nu blir det pirrigt i väntan på resultatet!
Quiz å quiz ja vem vet
Finalen framstår som ett mästerverk hittills med tanke på var ORF satt nivån…men det kanske snart kommer ett quiz så att de ser till att vi håller oss vakna (av chock).
@Ed, roligt att någon vågar göra predictions, i en tävling där predictions är så svåra att göra. 😀
@pinglan, hahahah jodå någon måste ju försöka, lyckades pricka in 10/10 finalister i semi 2 och 9/10 i semi 1 (pga Belgien), så flyter väl lite på uppbyggt självförtroende, men snart lär jag väl bli nedtagen på jorden när de riktiga poängen kommer in 😉
I tippningen alltså. Min personliga smak hade valt en del andra finalister 🙂
Oj. Jag hade förträngt att alla länder ska lämna juryröster…
Skumma poäng hittills! Men kul att det inte går som väntat
12or hit å dit.
Sverige kan i alla fall rösta. 😀
Jaha, och där rök ju inte helt oväntat hela predictions. Ganska kul om Bulgarien vinner dock måste jag säga 🙂
mina*
Jag blir lite distraherad av hennes klänning där. Ser ut som bubbelplast, och får det att klia lite i fingrarna 🙂
Kul att det är lite spridning på poängen. Hoppas att också Litauen får spräcka nollan snart.
Det är ändå roligt att EBU använde argumentet ”minska grannlandsröstning” för att motivera juryns återkomst och berättigande när de är minst lika duktiga som tittarna på att göra det 🙂
Ed, du har många kloka tankar ikväll. Jag skulle också tycka ett en bulgarisk vinst vore kul, oväntat nog.
Bulgarien vinner? Vangaranga? Jag skrev det tidigare att de vinner!
Oh, 10:a från Danmark. Älskade grannlandsröstning <3
@Mikaela, tackar tackar kul att höra 🙂
har egentligen haft vinnarkänsla på Bulgarien sen de uppträdde i torsdags…och kul med ett helt nytt vinnarland isåfall!
Som vanligt är norden bäst på grannröstning 🙂
Trust Italien att alltid rösta märkligt!
Eller nu fick jag magkänsla att Israel kanske vinner? De har ju fått ganska mycket poäng från juryn…fast visst bör Bulgarien också få mycket telefonpoäng? Kanske Finland fortfarande har en chans.
Ed, jag har samma farhåga :/
Skönt att inget land blir nollade av juryn! Och att det ser ut som att vi garanterat slipper anordna spektaklet nästa år 🙂
Ja tyvärr blir jag lite putt att juryn gav så mycket poäng till Israel, eftersom tv-rösterna riskerar tippa över dem till vinst.
@Engsla, SVT kan andas ut 🙂 Kanske gick vi till final för att tittarna älskade Felicia, vi får väl se!
@alla, Så juryvinnaren blev Bulgarien, var ju faktiskt lite inne på att juryn skulle få svårt att hålla nere henne…ändå välförtjänt, framträdandet är fantastiskt välgjort.
16 poäng till Sverige? Vi blir topp 20 iallafall…
Tror Bulgarien tar det! Kommer få mer 140 poäng som räcker över Israel.
Hoppas Ed! Jag avskyr att det här momentet numera är orosmoment pga Israel. Inget fel på låten men deras vinst vore ju katastrof för nästa års tävling
Ja, det är Bulgarien! Hon måste fått typ över 300 poäng.
Grattis Dara!
Jaaaaaaaaaa!!
JAAAAAAAAAAAA!!!!! Gud vad kul och oväntat! Stort grattis Bulgarien!
F-n att det ska vara så här varje gång… Hoppas att EBU tänker om nästa år.
Kul att Bulgarien får vinna! Är inget fan av låten, men gillar framförandet 🙂
Grattis Bulgarien! Ingen favorit men men…
Kul att en lite ostädad låt vinner. Och älskade Rumänien trea, välförtjänt!
Inte min favorit, men inte långt bakom, moch kul med ett helt nytt vinnarland. Och både juryn och tittarnas vinnare för en gångs skull.
OH! Detta var jag inte beredd på. Kommer inte att skriva något resultatinlägg förrän i morgon. 😀
Glad dock att det gick bra för Bulgarien och att min dotter är helnöjd (hennes favorit). 😀 Jag är dock lite mer delad i mina känslor. 😀 Inte besviken egentligen men inte helnöjd. Grattis Bulgarien! 😀
Såg nyss Bulgarien vann! Va oväntat och kul. Kul med nytt land. Vann hon tittaröster också?
Fast förutsägbart att Israel hamnade på andra plats igen. Nu måste väl EBU agera?
Och vinnarlåten är bättre än dom senaste årens vinnare. Med hitfaktor.
Sverige 20 plats? Det var surt. Men låten år fortfarande bra.
Tror inte jag uttryckte mig så väl, många känslor nu, naturligtvis roligt att Bulgarien fick vinna. 😀
@Denis, hon vann tittarröster med marginal, 312 poäng. Sedan Rumänien 234 poäng och Israel 220 poäng.
Sverige skickade rätt låt i år. Jag behövde inte oroa mig för att vi skulle vinna.
Österrikarna spottade upp sig till finalen och gjorde en trevlig tillställning. Eller så är det som Ed antydde, att de medvetet sänkte förväntningarna med hur de skötte semifinalerna 😉
Tack och god natt allihop!
Bulgarien var verkligen inte en favorit låtmässigt, men att Bulgarien vann första gången var roligt och ingen kan klaga på att det var likt förra årets vinnare 😉 För att en enstaka gång addressera elefanten i rummet: jag har inte kunnat njuta av röstningssekvensen sedan 2023, det har bara varit stressigt. Att explodera av lättnad över att en låt jag ger 3/10 vinner är lite sorgligt.
Tack alla för en helt underbar kväll. 😀
Tack Pinglan för ett trevligt ESC och att din fantastiska blogg finns som samlingsplats för oss alla 🙂
Har varit så kul att skriva här med er. Tack för att ni är så snälla till någon som inte skriver så ofta 🙂
Hoppas alla haft en bra kväll oavsett om Bulgarien var ens favorit eller inte!
@HW, Så glad att ni alla hittar hit och förgyller årets bästa dag. 😀
@Ed, Så roligt att haft dig här. Uppskattar verkligen ert deltagande. Inte min favoritvinnare, men kunde varit värre och kvällen i sin helhet får överbetyg, mycket tack vare er. 😀
Ändå kul att ett återvändande land vinner. Och som vinner för första gången. Bangaranga!
Kul också att vi för första gången sedan 2017 har samma vinnare på båda grupper. Båda var överraskning, Båda vann första gången och båda vann efter en paus
Ironi att EBU sänkte priset för att locka tillbaka Bulgarien och sä vann dom.
Fast jag förväntar mig fortfarande bojkott nästa år då problem fortfarande kvarstår.
Och ingen shade mot Felicia, hon gjorde sitt jobb. Det var absolut rätt låt att skicka. En risk som inte fungerade denna gång..
Tycker inte heller någon shade ska kastas på Felicia. Vi tog oss till final och vi kan inte få topp 5 varje år (om vi inte skickar typ samma låt varje år, men det vill jag inte). Tror bara ”My system” fick svårt att sticka ut, trots att det inte fanns många låtar i samma genre. Felicia själv levererade verkligen, men jag tror likt många andra att det skadade att folk i Europa till skillnad från folk i Sverige inte känner till hennes backstory (som Fröken Snusk och med producenten).
Min tippning var inte helt off ändå.
Nu tror jag inte det är storyn utan snarare att det var för mörkt nummer; svårt att connect. Och masken gjorde ju det inte lättare.
Men som sagt, Felicia gjorde det hon skulle göra. Hoppas bara inte allmänheten börjar kalla henne för saker och att hon är förlorare och så.
Kul med oväntad vinnare. Kul med förstagångsvinnare. Kul med balkanvinnare.
Men jag håller med HW – det börjar bli trist att flera år i rad sitta med andan i halsen vid split screen mellan Israel och en halvdan låt. Den sista minuten ska vara spänning, inte olust.
Felicia gjorde ett superbra framträdande och jag tycker att hon var helt rätt vinnare av MF, utan tvekan. 20:e platsen beror inte på henne i sig, utan att juryn och tittarna helt ville ha annat i år. Jag tänkte redan i tisdags att Felicias nummer är väldigt mörkt och samtidigt är den där ”polerade” popen, visserligen nu i EDM-form, som Sverige gör så bra men som särskilt tittarna verkar tappat lite smaken för. ”My System” vann inte juryröstningen i MF:s final överlägset direkt, och det brukar betyda att det inte finns någon jättetydlig röstmagnet och det såg vi ikväll. Juryn och tittarna ville uppenbarligen ha ”Bangaranga” och den hade svenskar i nästan hela teamet, så vi kan absolut 🙂 Men kanske dags för nya tag hemma i MF…
På ett sätt tycker jag en låg placering är bra för att det:
-Påminner SVT om att vi inte kan prenumerera på eller ”förutsätta” att vi ska få bra placeringar i ESC oavsett vad vi skickar.
-Den svenska kvällspressen kan få möjlighet att kyla av sig lite innan de utser varenda MF-vinnare till potentiell ESC-vinnare.
-Får de mest överdramatiska ESC-fansen att inse att Sverige inte glider runt på någon räkmacka som det ibland låter som.
@Ed bra skrivet, håller med alla dina resonemang. Nu blir det sova. Imorgon ska jag analysera.
Håller med er andra. Felicia gjorde ett fenomenalt framträdande, vi gjorde rätt som valde henne, men i år var det inte vad juryn eller tittarna ville ha. Inga fel någonstans. Vinnaren var både juryns och tittarnas favorit så inte heller där var det några ”fel”. Ett bra år, kort sagt. 😀
Att jag själv sedan har andra känslor hör till spelet, alla kan inte få som de vill. Ju fler besvikelser, desto´större glädje när ens favorit väl vinner. Lite surt dock ett år då jag kände mer än vanligt för ett bidrag, men kanske det var mer mig än omständigheterna. Nåja, jag hade superskoj, min dotter fick se sin favorit vinna och jag är så tacksam för er alla här… kan verkligen inte klaga… behöver bara några timmar att ”begrava sorgen”. Ses i morgon. 😀
Alltså så sjukt värdig vinnare! Men jag orkar inte en split screen med Israel nästa år också. De måste bort! Älskar att ett nytt land vann samt att juryn och tittarna hade samma vinnare för första gången på 9 år!
Oj, Jag hade själv tippat Bulgarien på typ plats 9-10. Gnöller absolut inte för det vsr mon favorit och det är absolut en värdig vinnare, väldigt bra koregrafi.
Så nu är resultaten från semi 1 ute. Sverige tredje sist i tittarröstningen, räddad av juryn – som också tog vidare Belgien på bekostnad av Estland och Montenegro. Där ser man! Inte konstigt då att det inte kom in så många tittarpoäng till Felicia i finalen.
Och Semi 2…Schweiz åtta hos både jury och tittare men elva på totalen (visserligen jämnt med poäng men surt). Galet. Nu behöves sömn att för att smälta detta hahah 🙂
Jag förstod redan i torsdags att Bulgarien var det bidrag som var mest originellt i och med att teamet bestod av våra duktiga dansare samt att Benke gjorde koreografin! Jag fick den där en sekunds känslan: This is It!
Det varit fler bidrag som jag tyckte om, Alexandra och teamet gjorde en ytterst bra prestation men det varit något litet som fattades ikväll som däremot Bulgarien hade. Så att jag tyckte det var roligt att Bulgarien vann, nästa år blir ESC fest i Sofia!
När det gäller Felicias resultat så vill jag inte verka elak eller empatilös men jag står fortfarande fast i min upplevelse samt tycke dvs att jag inte fattar hur det har kunnat gå till att hon röstades för att representera Sverige i år. Hon må vara populär här i Sverige men med facit i hand är hon inte den artist som egentligen skulle representerat Sverige i år. Masken gör inte henne mer intressant heller så att nog har både den europeiska och australiensiska publiken samt juryn tyckt liknande. Hoppas hon finner nya mera tilltalande sätt att uttrycka sin artist själ.
Nå väl, tackar varmt er alla för en trevlig minst sagt finalkväll och godnatt!
Precis hemkommen från jobbet. Hade tänkt kolla på delar av finalen nu men vinnaren blev avslöjad för mig under natten. Så bedtime här nu. Vad finns att säga?
EUROVISION SONG CONTEST WELCOME TO THE WORLD OF MELODIFESTIVALEN
Jädrar så besviken jag hade varit att missa finalen om Kroatien, Frankrike eller Albanien hade vunnit. Finns tyvärr inte på kartan i MF-världen.
Om inget absolut speciellt inträffade igår som jag då helt missade så är detta min slutliga TOPP 10 och BOTTEN 5:
1. Kroatien – (8/10) MER ÄN BRA
2. Frankrike
3. Albanien
4. Schweiz
5. Ukraina
6. Portugal
7. Italien – (7/10) BRA
8. Malta
9. Rumänien
10. Finland
—————-
—————-
31. Bulgarien – (2/10) MER ÄN DÅLIG
32. Sverige – (1/10) MYCKET DÅLIG
33. Österrike
34. Grekland
35. Polen – (0/10) ÖVERMÄNSKLIGT DÅLIG
Now off for bed. Grymt besviken men jag är glad att jag tittade tillbaka lite snabbt på det ni skrivit i natt. Mungiporna gick upp på mig igen när jag läste om din glada dotter Pinglan. HÄRLIGT 🙂
Vi hörs senare idag alla
När jag kollar närmare på resultatet nu ser jag att Israel ”bara” kom trea i telefonomröstningen vilket ändå gör mig glad. Även Rumänien fick mer poäng än de från tittarna.
Vad gäller Sverige är jag inte jätteförvånad ändå. Mest ledsen för Felicias skull och alla kommentarer hon kommer att få eftee detta.
De nya reglerna kanske gjorde att Israel svalnade av lite.
Jag vet inte vad jag ska säga. Är fortfarande i chock. Är givetvis besviken över favoritfallet, nu när det (äntligen?) var min favorit som var tippad att vinna. Men även totalt chockad över vilken LÅT som faktiskt vann. Grejen är ju den att jag har haft en soft spot för ”Bangaranga” sedan jag hörde den första gången. Den var tom uppe på 3:e plats för mig ett tag. Men, ”Bangaranga” är verkligen definitionen av ”guilty pleasure” för mig. Rent objektivt kan jag inte tycka att det är bra musik. Juryetta? Bangaranga? Hade naturligtvis aldrig hänt utan den knasiga scenshowen, men lyfter den verkligen bidraget sååå mycket? Till en fullständig jordskredsseger? Wow. Jo, jag vet att jag är naiv, som fortfarande försöker se ESC som en musiktävling.
Något som gör mig än mer kluven, härstammar från bulgariska X-Factor säsong 4 (2015/2016). På sjätte plats hamnade en något överviktig och inte särskilt populär 18-årig tjej vid namn Viktorija Georgieva. På tredje plats hamnade en snygg och populär 17-årig tjej vid namn Darina Yotova. Tvåa blev en blott 15-årig kille vid namn Kristian Kostov. Ja, dessa tre var med i samma säsong av bulgariska X-Factor. Men bara en av dem kunde bli den som tog Bulgariens första seger i Eurovision.
Kristian Kostov fick chansen vid första bästa tillfälle, redan 2017 (17 år ung!) med ”Beautiful Mess”, var väldigt nära men fick nöja sig med andraplatsen. Victoria skulle ställt upp 2020 med ”Tears Getting Sober”, en låt som golvade mig fullständigt och som toppade bettinglistorna när ESC ställdes in. Istället fick hon vara med året efter men med ”Growing up is Getting old”, som inte höll samma klass och slutade på elfte plats. Som jag tjatat om tidigare här på bloggen är Victoria min absoluta favoritartist från ESC. Någonstans drömde jag att hon skulle komma tillbaka nån gång i framtiden med ett riktigt mästerverk i klass med Tears Getting Sober, och ta hem hela tävlingen. Det skulle förstås fortfarande kunna hända, men känns ändå betydligt mer avlägset nu.
För i år var Dara med. Och det var aldrig något snack. Mästerverket ”Bangaranga” är ju en sådan klasslåt, så otroligt välgjord och välsjungen att det inte kunde sluta på något annat sätt än total utskåpning av resten av startfältet. För när var senaste gången någon varit etta både hos jury och tittare?
Jag tror inte det räcker för att få länder tillbaka. Israel var ju fortfarande nära att vinna. EBU kommer säkert påstå att reglerna funkar men det är ju tydligt att dom inte gör det. Jag tror inte exempelvis Spanien och Slovenien kommer skynda sig tillbaka.
Nej, Israel måste bort om inte fler ska hoppa av. Dock finns det chans att Nordmakedonien kommer tillbaka nu när ett Balkan-land vann och det stöttar jag ju givetvis. Hela denna upplagen var väldigt öst-driven vilket tävlingen verkligen behövde tror jag.
Men om vi vill behålla Belgien och få tillbaka avhopparna måste Israel bort. Tyvärr måste politiken blandas in där för det här går inte!
Jag är så glad!
Bulgarien vinner. Och en så sjuk vinst.
Liksom. Inte nån föreställde sig väl ett förstagångsland som vinnare detta året. Och så ett östligt land på det. En överraskande vinnare – som ändå var en konsensusvinnare mellan jury och tittare!
Sen sög det att Israel som av en händelse kom tvåa och var där i split screenen i år igen.
Men till skillnad från förra året så var jag inte nervös då det var uppenbart att Israels poäng inte räckte. Man behövde liksom inte sitta och göra huvudräkning för att inse det.
Finland blev en ”Occidentali’s Karma”. You hate to see it. Menmen.
Sverige kom sist i Norden. Och vi förtjänade det. Felicia gjorde inget markant fel. Det var bara paketet som var så bra i MF mötte en helt annan standard i ESC. Då blir det så här.
Schweiz kom 9a hos både tittare och jury. Jag gillar 50/50-systemet. Men det är klart. Lika mycket som det gives, it takes away.
Jag är nöjd!
EBU får komma fram till diverse saker i utvädringar och förhandlingar. Inte mitt ansvar.
Jag är faktiskt NÄSTAN bara glad! 🙂
Lite kul ändå att Finland med sin höga svansföring i år och nästan tjatiga prat om hur bra dom kan arrangera ESC inte ens hamnade top 5. Ibland är det bra att inte vara för arrogant.
Jag är helt för 50/50-systemet men kunde det inte införts nästa år istället?
Med 100% tittare hade vi haft Montenegro OCH Schweiz i finalen!
(Även Estland – men det är verkligen inte nåt jag bryr mig om.)
Istället fick vi Belgien/Sverige och Tjeckien. Och jag tycker inte nån av dem var så usla liksom så hade jag ändå bytt bort dem in a heartbeat.
Menmen. Man kan inte få allt här i världen. Ett annat år kommer jag 100% tacka systemet – förutsatt att det stannar.
—————
Med referens till vad Denis anmärkte. Det ligger nåt i att det är kanske lite jinxigt att gå ut med potentiellt värdskap och sånt i förväg.
Sverige gjorde det i fjol. Det gick som det gick. Finland, Danmark och Grekland har alla pratat om att de absolut tänker arrangera ESC och hade gjort det så bra. Ingen av dem kom särskilt nära att vinna. Jag köper Finland där. Men Danmark och Grekland kändes lite delulu i sina potentiella värdskaps-utspel.
I framtiden? Kanske bara gå in i tävlingen och beta av den innan man snackar framtida värdskap? 🙂
Tele semin
Plats 12 San Marino 23 p
Plats 13 Sverige 17 p
Senhit slog Felicia i tele, Superstar!
@ Mr A: Mm, jag blir inte förvånad. Har redan uttryckt det jag tyckt och tycker om att Felicia… hamnade i att representera Sverige.
Dåligt. Mycket Dåligt.
Att Finland inte vann: varför skulle den göra det? Enbart för att Linda Lampenius var med räckte inte. Istället vann en ung bulgariska med det som Behövs för att vinna. Hon var helt sig själv på scenen genuint inne i det hon gjorde! Jag skrev tidigare, fick den impulsen i magen att där hade vi vinnaren redan i Semi 2 vilket jag skrev förre finalen att hon skulle ta det hela hem . Och så blev det! En del av den vinsten är också Benkes och dansarnas förtjänst. Allt som allt blev ett oslagbar framträdande! Som tog med storm hela Eurovision världen! Inte det minsta dåligt! This was great!
Trots Felicias blygsamma placerobg tror jag att Sverige skickade rätt bidrag. Det var svagt år och jag är tvärsäker att inget annat bidrag hade gått till final. Intressant är att Sverige hade missat finalen om de hade haft samma system som förra året.
Nöjda de flesta här märker jag 🙂
Jag ser bara tre positiva saker från finalen.
1. Att ett nytt land fick vinna ESC. Kul. Synd bara det inte var med en bättre låt.
2. Just det att så många av er verkar nöjda.
3. Jag har i finalen 9 låtar som jag tycker riktigt illa om. 6 av dessa tog hand om platserna 20-25 🙂
@Danny, om du nu kommer ihåg syftet:-) Berättade för dig en grej. När du sen frågade sa jag att tar det efter att finalen är klar. Detta var det jag snackade om 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=16QiE9hUqSw&list=RD16QiE9hUqSw&start_radio=1
Eftersom en del här tror jag hatar allt med MF tänkte jag lägga ut min TOPP 10 bland alla vinnare 1958-2026: 🙂
1. – 1996 – ”Den vilda”, One more time
2. – 1988 – ”Stad i ljus”, Tommy Körberg
3. – 2022 – ”Hold me closer”, Cornelia Jakobs
4. – 2007 – ”The Worrying kind”, The Ark
5. – 2025 – ”Bada bastu”, KAJ
6. – 2012 – ”Euphoria”, Loreen
7. – 1980 – ”Just nu”, Tomas Ledin
8. – 1969 – ”Judy min vän”, Tommy Körberg
9. – 2000 – ”När vindarna viskar mitt namn”, Roger Pontare
10. -2014 – ”Undo”, Sanna Nielsen
1. Kul med en icke-polerad vinnare!
Jag är en av dem som tröttnat på pampiga, polerade låtar som vinnarna 2023-2025. Pampiga låtar är inte fel i sig, men det var dags för annat.
2. Sverige klarar sig
Jag tycker inte Sveriges placering gjorde nåt. Det hade varit annorlunda kanske, om vi äntligen var i final efter 9 år av NQ. Men här känner jag att det inte gjorde så mycket att hamna i botten. Jag gillar ju låten men har full förståelse för att Europa ville ha annat.
3. Stackars Finland
Ja, jag tycker ju synd om dem, oddsen pekade ordentligt mot vinst och det är nog svårt att inte få förväntningar. Jag hoppas få se Finland vinna närmsta åren med en ännu bättre låt.
Jag hoppas också att vi inte återgår till att skicka stabila safe låtar som typ Greczula eller Lundvik igen. Att vi inte blir fega för att det floppade i år
Jag vill att vi fortsätter skicka risker till ESC, testa nytt. Inga fler Joy Deb låtar
Framförallt hoppas jag inte Felicia får allt hat. Resultatet är inte något hon kan göra åt. Och i slutändan var det ju folket som valde henne
Ja, man kan ha olika tankar om vinnarlåten, men de flesta verkar ändå enas om att Dara är bra. Och en oväntad vinnare är ju alltid kul för tävlingens skull.
Sedan är det här väl första gången sedan 2017 som juryn och tittarna är överens om vem som ska vinna?
Jag är mer än nöjd så länge resultatet känns både enigt och rättvist. 🙂
Sedan en sak angående Sverige.
Jag hatar att ta upp det här ämnet just på den här bloggen (speciellt med tanke på att t.ex. @Denis och säkert också ni andra tycker mycket om både Felicia och ”My System” och kanske tar kritiken mot låten lite personligt), men jag älskar ju Sverige och det skär mig i hjärtat att se landets slutplacering i år. Jag har sagt i typ en månad att Sverige flugit under radarn i år – vissa på bloggen håller med mig, andra kanske inte. That’s fine. (Fast min magkänsla sviker mig sällan: samma med Finland, som jag visserligen trodde skulle vinna, men något djupt inuti mig sa ändå att det där skulle fällas, vilket jag också skrivit om).
Men jag har pratat med folk, främst i öst men även i väst, som började följa tävlingen från semifinalerna. Deras reaktion på Sverige var ungefär: ”Nej, men det här är ju så tråkigt; det är typ samma sak som Sverige skickar varje år”. Ja, någon av er kan tycka att Sverige valde modigt den här gången, men för gemene tittare är det verkligen inte så. I år präglades ESC av det folkliga, det nationella, det jordnära – det kändes nästan som ett övergripande tema – och Sveriges bidrag kändes verkligen överflödigt mitt i allt det.
Och ja, jag tror fortfarande att det hade funkat betydligt bättre med Medina. Just i år.
Jag hade ju NQ-vibbar inför semin. Och det visade sig inte vara helt ogrundat. Vi kom 9a och tittarna hade oss botten 3.
Likväl så tror jag inte man ska analysera det så mycket. Gemene tittare minns inte vad vi skickat tidigare år. För de allra flesta är Eurovision nåt man kollar på och glömmer.
De flesta är inte superfans som oss 🙂 så jag tror inte det är så många som tänker ”det här är ju det Sverige alltid skickar”.
Sen är det väl mer normalt för oss än ”Bara bada bastu”, men varje år är man nollställd. Så bara för att vi förra året skickade en novelty act så tycker jag inte det är nåt vi ska göra varje år.
Det fanns kanske andra kandidater som hade varit bättre, rent strategiskt. Men vi ville skicka Felicia. Hon vann stort. Och då är det det rätta att skicka, och stå för oavsett resultat 🙂
Felicias låt var skriven av debutanter. Men hoppas SVT förnyar Mello på nåt sätt nu. Nya kriterier för urvalsjuryn eller det mest uppenbara: begränsa antalet låtar en och samma låtskrivare kan ha!
@Denis Jag som hoppas att vi skickar just Greczula till Eurovision 🙂 Han är fantastisk och behöver bara en lika fantastisk låt!
Mf har ju fått sparkrav så de lär ju tvingas till att göra om mf nästa år, vore ju kul med lite mer låtar man kommer ihåg.
@Micke
Jag har nu lyssnat på låten, men kommer inte ihåg vad diskussionen handlade om där du sa att du skulle skicka den till mig. 🙂
Tog en titt på hur många gånger ”rätt låt vann” för mig senaste åren. Svar: ändå hela två! Årets favorit inom parentes.
2016: Nej (Georgien/Ryssland)
2017: Nej (Bulgarien)
2018: Nja (hade ingen favorit)
2019: Ja
2021: Ja
2022: Nej (Tjeckien)
2023: Nej (Finland)
2024: Nej (Ukraina/Kroatien/Italien)
2025: Nej (Albanien)
2026: Nej (Rumänien)
@Mr_A
Billigare behöver inte betyda sämre. Finns ju massor med länder i ESC som haft betydligt billigare uttagningar men levererat bättre material och lyckats bättre än Sverige i år. 🙂
Det är lite det där ”att tänka ESC” som MF saknade i år (och för den delen också 2024 och 2025 om inte KAJ räddade det hela).
Linda Lampenius har tidigare uttryckt samma sak: att t.o.m. UMK bjuder på mer ESC-nöje och diversitet än MF nu för tiden.
Ja, det är nog bara bra om de får tänka om lite till nästa år i mf med lite nya idéer. Så kanske bra om de får snåla med pengarna, bli mer kreativa.
@Mr_A
Ja, vi får hoppas att sparkravet leder till det du beskriver – och inte bara till att det blir samma typ av låtar fast med ännu sämre scenshower. 🙂
Och just på tal om scenshowerna i MF. De var verkligen urusla i år. Känns nästan som att vissa scenografers kreativitet tar slut precis när pengarna gör det. Men man behöver ju verkligen inte ha råd till en massa LED:ar, ljusrör och lasrar för att få till något snyggt och effektivt.
Tänk Frans 2016, Cornelia 2022 eller KAJ 2025. Deras shower var ju så himla bra utan att kosta skjortan. Lite åt det hållet måste man börja tänka nu.
@Danny, jag lämnar här nu. För mycket MF för mig nu. Hoppas bara det inte missförstås nu igen. Prata på ni. KANON 🙂
Det där med länken. Jag minns inte helt hur vi hamnade där. Vi pratade om slitigt som vi haft av olika anledningar å ena sidan. Å andra pratade vi (vilket har samband med det första) hur viktigt vi kände med både uptempo och soft. Nämnde då att jag kan vara jävligt sliten ibland på grund av röjiga spelningar eller mycket jobb. Då har jag en gudinna som får mig att bara försvinna bort i hennes och släppa allt annat. Låter flummigt? 🙂 Ändå sant. Den här damen får mig att flyta bort och glömma allt slit 🙂 Jag undrade då om det är musik du kan ta till dig. Inte mer än så 🙂
Just i år tyckte jag Felicia var den enda i Melodifestivalen som faktiskt kändes ESC, så där competetive. Resten av låtarna kändes ospännande. Medina igen? Gäsp. SIP? Gäsp. Greczula? Schlager rock som förmodligen hade förlorat mot Jonas från Norge om dom hade tävlat
Jag tycker att en förändring bör vara att vi måste tänka på ESC igen när låtarna väljs.
Christer Björkman när han var chef tänkte alltid tävlingsmässigt när han valde låtar. Han hade till exempel aldrig tillåtit A- Teens att ställa upp med en låt som Iconic; han hade bett dom att välja något bättre.
Det är den taktik som saknas hos Karin Gunnarsson. Hon tänker mest på att skapa en bra show för en svensk publik. Vilket inte är dålig då Melodifestivalen just är för underhållning men det är ju också en uttagning. Fortsätter man så här utan att tänka på ESC kommer Sverige aldrig nå top 10 på många år.
Jag vill att Gunnarsson och andra tänker mer ambition.
@Danny: så rätt du har i det att just i år hade funkat bättre med Medina.
Hänger på Mikaela och kollar hur ofta rätt låt vann.
Mina favoriter:
2015
Låt: Norge (A Monster Like Me)
Live: Norge
Vinnare: Sverige (Heroes)
2016
Låt: Italien (No Degree of Separation)
Live: Italien
Vinnare: Österrike (Rise Like a Phoenix)
2017
Låt: Belgien (City Lights)
Live: Belgien
Vinnare: Portugal (Amar pelos dois)
2018:
Låt inför: Estland (La forza)
Live: Estland
Låt nu: Schweiz (Stones)
Vinnare: Israel (Toy)
2019:
Låt inför: Malta (Chameleon)
Live: Nederländerna (Arcade)
Låt nu: Nederländerna
Vinnare: Nederländerna!!!
2020
Låt: Bulgarien (Tears Getting Sober)
2021:
Låt inför: Bulgarien (Growing Up is Getting Old)
Live: Bulgarien
Låt nu: Norge (Fallen Angel)
Vinnare: Italien (Zitti e buoni)
2022
Låt: Nederländerna (De Diepte)
Live: Nederländerna
Vinnare: Ukraina (Stefania)
2023
Låt: Polen (Solo)
Live: Estland (Bridges)
Vinnare: Sverige (Tattoo)
2024
Låt: Luxemburg (Fighter)
Live: Luxemburg
Vinnare: Schweiz (The Code)
2025
Inför: Luxemburg (La puopée monte le son)
Live: Schweiz (Voyage)
Vinnare: Österrike (Wasted Love)
2026
Låt: Finland (Liekinheitin)
Live: Finland
Vinnare: Bulgarien (Bangaranga)
Så ja, det har hänt en gång de senaste 12 åren. Men inte ens då var det min favoritlåt inför tävlingen. Men ändå, tack och lov för ”Arcade”.
Man kan väl konstatera att det oftast ändå går relativt sett jämfört med många andra länder väldigt bra för Sverige i ESC. Vi kanske helt enkelt bara får tugga i oss att vi ett år får en plats 20. Finns länder som harvar på och knappt aldrig får en bättre placering än så 😉 Vi är rätt bortskämda. Och jag tror inte att de flesta ”normala” människor utanför bubblan som kollar på ESC funderar särskilt mycket på vad Sverige skickar för typ av låt. De kollar och röstar på det de tycker är bäst helt enkelt.
För övrigt så är fick jag nu äntligen kolla in alla bidrag igår under finalen 🙂 Så tråkigt att missa båda semifinalerna. Vi var 17 st i åldrarna 4 månader till 77 år som kollade tillsammans 🙂 Och vi tyckte ungefär att 17 olika låtar var bäst 😉 Men det var kul med en ”skräll” och att Bulgarien fick vinna. Otroligt läckert och cool koreografi! Men jag tycker lite synd om Finland. Själv står jag fast vid mina tidigare favoriter Danmark och Albanien. De höll för mitt favoritskap 🙂 Men det var många snyggt framförda bidrag i år.
@Millan Vilken uppslutning! Fanns det nån låt som vann majoritet hos er?
@alla Ni som haft nån av finalens låtar i huvudet idag, vilken är det? För mig är det lite oväntat ”Tanzschein”.
Absolut, vi får acceptera att vi då och då får ett resultat vi inte vill ha. Så är det i tävlingar. Gör som Finland; sänk förväntningar:)
Hänger på er och skriver om mina favoriter vann. Fast börjar tidigare..
2011: min favorit: Sverige
Vinnare: Azerbajdzjan.
2012: min favorit Sverige
Vinnare: Sverige
2013: min favorit Norge
Vinnare: Danmark
2014: min favorit: Nederländerna
Vinnare: Österrike
2015: svårt. Start år. Men live…Ryssland
Vinnare: Sverige
2016: mina favoriter live: Bulgarien/ Sverige
Vinnare: Ukraina
2017: min favorit live: Portugal
Vinnare: Portugal
2018: min favorit Israel
Vinnare: Israel
2019: min favorit Italien
Vinnare: Nederländerna
2020: min favorit Bulgarien
2021: min favorit: Italien
Vinnare: Italien
2022: mina favoriter: Sverige/ Serbien
Vinnare: Ukraina
2023: Min favorit: Sverige
Vinnare: Sverige
2024: min favorit: Kroatien
Vinnare: Schweiz
2025: min favorit: Estland
Vinnare: Österrike
2026: min favorit: kanske orättvist då Sverige var den enda låt jag riktigt hört men så är det
Vinnare: Bulgarien
5 gånger. Ändå ganska stort
@Mikaela Vi hade ingen omröstning men Finland och Danmark var det flera som gillade. Och Polen gick hem i flera läger/ålderskategorier faktiskt. Lite oväntat för mig eftersom jag inte gillar den så mycket men hon var onekligen bra på att sjunga. Det israeliska bidraget gillades också.
Jag kommer på mig själv med att gå runt och tralla ”Jalla jalla” tyvärr 🙂
Lite tankar om länderna och finalen.
1. Bulgarien
Jävlar vilken positiv överraskning. Min personliga favorit och samtidigt guilty pleasure. Jag själv hade tippat den 9 och 10 främst för att jag tror att telerösterna skulle ha den i top 5, men juryn skulle sänka den. Inte bara att de vann, ingen kom ens i närheten.
Men Benke gjorde ett fantastiskt nummer. Dara gjorde sitt jobb till fullo. Hon gick inte in i fällan som andra artister gör och började skrika eller försöka få med publiken, utan höll sig till manuset. De kunde inte ha gjort det bättre. Välförtjänt seger. Mig veterligen var de inte ens i närheten av att vara favorit vid något tillfälle?
Personliga placering: 1
2. Israel
Rent låtmässigt tycker jag att det är en låt som absolut tillhör finalen. Det enda som drar ner den är engelskan. Men det är en bra låt och bra koregrafi. Om det inte hade hänt saker i lander skulle den förmodekigen ha samma jury poäng med betyligt mer blygsamt gällande teleröster. Skulle tippa typ 15’e plats, antagligen lågt i vänster halvan eller högt i högerhalvan. Också tack så mycket att ni inte gjorde en offerkofta låt igen och lämnade politiska budskap hemme den här gången.
Personlig placering: 8
3. Rumänien
Jag var väldigt generös med att tippa den på 2.a plats och det var verkligen inte långt ifrån. Det enda jag inte gilla var att det blev lite väl skräckfilm ish vilket inte är ett problem i sig men det blev för mycket skådespel och ogenuint. Hade vart bättre om de hade samma koncept men hon och försöker se mindre creepy ut. Tillskillnad från Bulgarien är ej detta en guilty plessure utan är närmare min smak.
Personlig placering: 2
4. Australien
Jag trodde att den skulle vinna juryn med ganska god marginal och floppa bland telerösterna typ Schweiz förra året men icke. Hon är duktig och låten är okej i sig men man har hört den 100 gånger så blir lite ”Ånej inte igen”. Men jag var spot on på att tippa den på plats 3.
Personlig placering: 19
5. Italien
Tippade den strax utanför top 10 eller precis in i top 10. Men det var en bra prestation och Italien får återigen en stark placering. Imponderande är att de alltid kommer top 10 och tillskillnad från Ukraina och Israel gör de det med bra nummer. Gillar också att många i esc bubblan gnäller på att Sverige alltid hamnar högt men Italien hamnar i skymundan.
Personlig placering: 10
6. Finland
Hade tippat att den skulle vinna och komma högt upp både bland juryn och publiken. Bra placering fick de men absolut inte i närheten. Tji fick jag också att jag trodde att de skulle vinna komfortabelt då de saknade riktiga konkurrenter. Uppenbarligen var jag helt ute och cycklade. Jag tycker om nummret men den är för perfekt och för dramatiskt i förhållande till sången. Lite att budskapen är tyngre än vad det är egenltigen är. Resultatet blir är den blir lite fånig. Men jag tycker fortfarande om låten och skulle inte ha något emot om den vann.
Personlig placering: 5
7. Danmark
Hade den först som top 2 över att vinna och sedan ändrade jag mig till plats 5 då publiken inte uppskattar den lika mycket medan juryn kommer ha den i top 5 men långt ifrån juryvinst. Visst blev det så. Detta var länge min personliga favorit och den har egentligen inte blivit värre utan Bulgarien och Rumänien blev helt enkelt bättre, gillar Rasmus Seebach vibben. För mig personlig är det en ganska stort glapp mellan 3’an Danmark och 4’an Malta i min personliga lista. Koreografin är okej men lite för erotisk i den grad att den blev lite sliskig så det tror jag nog gjorde att låten inte kunde nå sin potential.
Personlig placering: 3
8. Moldavien
Blev precis som jag trodde. En annonymt resultet i juryn, ett jättebra resultat bland telerösterna. Hade Moldavien på 7 eller 8 om jag inte minns fel. Jag gnäller inte, de gjorde det de skulle. Bra reklam för landet också, kanske de får en turistboost nu vilket skulle behövas.
Personlig placering: 6
9. Ukraina
Personligen tycker jag det är en ganska tråkig låt men de är automatiskt topp 10 pga invastionen+diasporan. Hade Ukraine utanför topp 10 typ 11-12 och det var inte långt ifrån. Ingenting emot sångernskan hon är ganska duktig men låten är lite väl innehållslöst tyvärr. Iallafall ett step upp i förhållande till den inhemska finalen. Hade Ukraina varit i en mer neutral position tror jag att den med nöd och näppe skulle gå till final men den hade hamnat på botten i finalen.
Personlig placering: 21
10. Grekland
Oj, vilken flopp asså. Det är ändå top 10, men jag trodde verkligen att denna skulle utmana Israel om segern bland publiken. Fast koreografin blev dock för mycket i den grad att det kändes som en lekstuga, så det förstörde lite för sig själva. De skulle gjort den enklare, tittar man väldigt långt tillbaka när de grekiska artisterna var ensamma i en studio hade han karisman. Less is more. Den är fortfarande ändå medtyckande.
Personlig placering: 7
20. Sverige
Jag hoppar över alla länder utanför top 10 utom Sverige. Ja, tippade den på plats 19 och det var lite pessimistiskt, men det visade sig vara en plats för högt. Visste att liknande birag skulle sluka rösterna, vilket det blev (Bulgarien, Cypern). Jag tycker inte låten är dålig. Sverige kunde inte skicka något bättre i år men den var alldeles för standard. Men jag är övertygad om att alla andra låter skulle få Sverige att missa finalen, speciellt Grezula. Låten i sig skulle jag säga att refrängen är bra och när hon dyker upp i skärmen i slutet med en låg röst är en cool effekt. Verserna dock är lite amtöraktiga tyvärr och den låter tidvis gnällig. Men som sagt bäst i Melodifestivalen, tyvärr var det ett svagt år.
Personlig placering: 14
Här är min lista över alla 25 och kommentater för de utanför Top 10 och Sverige:
1. Bulgarien
2. Rumänien
3. Danmark
4. Malta (Vacker låt, min genre men för mycket bella och kommer igång för sent. Hade de fixat detta kunde den vara min nummer 1.)
5. Finland
6. Moldavien
7. Grekland
8. Israel
9. Frankrike (Hon var bra live sångmässigt, men det är nog numret som förstördes mest live. Det var en riktig dålig koreografi, lite som att det var gjord på en minimalistisk budget. De skulle tagit inspiration från musikvideon och gjort kläderna lite mer Harry Potter eaque på henne. Synd för denna hade verkligen vinnarpotential)
10. Italien
11. Serbien (All heder till de att de gick till final och gjorde ett bra uppträdande. Denna genren är väldigt niche och har inte så mycket följarskara så att de ändå lyckades få en respektabel placering är en vinst för de. Jag tycker den är okej men inte så mycket mer.)
12. Cypern (Sångerskan gjorde en svag insats tyvärr, tråkigt för tycker om låten)
13. Storbritannien (Tredje året irad tittarna nollar dem. Tror ingen av åren har varit fötjänt men ja lite för mycket ploy men ändå catchy)
14. Sverige
15. Albanien (Lite väl överdramatiskt vilket passar med budskapet. Helt okej men faller bort)
16. Österrike (Inte dålig alls gillar beatet i refrängen men kunde gjort mer med verserna. Förstod om den skulle komma sist)
17. Kroatien (Gillar vanligtvis såna låtar som är lite folkmusikakriga men klickade aldrig med den. Absolut inte dålig men ganska medioker.)
18. Tjeckien (Ganska tråkig låt men sångarern drar den från jorden. Hade tippat på top 10 eller strax utanför men nope)
19. Australien
20. Belgien (Okej låt men sångerskan är lite okarismatisk tyvärr och det drar ner helhetsintrycket)
21. Ukraina
22. Litauen (Väldigt rörig låt och även om det kanske finns säkert ett personligt syfte att vara silver resulterar det att det blir ännu mer kaotiskt. Både koregrafin och låten i sig är en stor röra och artisten är förutom sin färg annonym)
23. Tyskland (Cred till sångerskan att koregrafin iallafall lyfte låten lite annars hade den varit jumbon. Känns väldigt oorginellt och tråkigt)
24. Polen (Ingen bra låt alls och är väldigt förvånad att den gick till final. Dock hoppades jag att de skulle gå till final då sångerskan aldrig fick chansen 2020 och nu visade hon att hon är väldig duktig. Låten från 2020 var dock i min top 10 så tråkigt att hon kom tillbaka med en rörig låt som verkar försöka vara beat/rap eller något jag inte förstår mig på)
25. Norge (Gud vad sliskigt det blev live, låten är inte heller bra väldigt mycker yayaya och förstår inte syftet)
Så nu nästan 24 timmar senare och man har hunnit smälta en hel del och kanske vara efterklok 🙂
”Bangaranga” var egentligen inte min favorit, men inte heller superlångt efter och den växte under veckan, speciellt efter man fick se Daras framträdande, och min första känsla var att ”oj, det här känns som ett vinnarframträdande” och så blev det. Borde kanske lita mer på magkänslan 😉 Har haft ett par totalt ESC-ointresserade nära och kära som öst lovord över just ”Bangaranga” när de sett den oBorde väl fattat då, när icke-fans fick tala ut, varåt det hela barkade. Dessutom, hallå, svenska dansare och svensk koreograf, vi var med på ett hörn faktiskt 😉
På något sätt känns det som helt rätt vinnare och alltid kul när ett land vinner för första gången, och dessutom tillbaka till Balkan efter väldigt många år. Eurovision i en vacker stad som Sofia känns inte helt fel heller.
Jag fattade personligen aldrig Finlands storhet så det kom inte som en överraskning för mig att den visade sig en del overhypead, jag var inte ensam om att inte få vinnarkänsla. Samtidigt är en sjätte plats verkligen inte fy skam! Och en del av mig är glad att vi återigen får tydliga bevis på att tävlingen inte avgörs av oddsen och att vi kan räkna ut vinnaren flera veckor i förväg. Det blir mer spännande och ”levande” i tävlingen såhär. Synd för er som verkligen gillade Finland dock :/
Jag unnar gärna Finland en vinst med en bättre låt, och jag tror verkligen det snart kommer 😉
Australiens gammalschlager lämnar jag utan ytterligare kommentar. Kul med Rumänien så högt upp i resultatlistan. Och inte helt oväntat gick Moldavien väldigt bra med tittarna.
Angående ”My System” och Felicia. Står fast vid att hennes MF-vinst var helt rätt, hon har haft den största hiten i Sverige och var klart den som vi ville skicka till Eurovision. Inget land bör skicka något specifikt för att man tror att det ska gå bra i ESC, utan man måste autentiskt känna för och uppskatta bidraget för vad det är. Som när det ibland blir så tydligt att vissa låtar är producerade för att komma långt i ESC, och då försvinner istället ”själen” bakom. Det är inget fel med ambitionen att få en bra placering i ESC, men för Sverige (och då menar jag främst SVT) är det nog nyttigt att få en påminnelse om att varken ta 20:e-platsen för seriöst som att det nu för evigt är slut med svenska framgångar i ESC, samtidigt som det är en påminnelse att Sverige inte kan prenumerera på höga placeringar som vi gjort sedan 2011 mer eller mindre. Eurovision är i en ny era och den är mer KAJ än säg Eric Saade. Och jag tror det är en omställning som SVT behöver erkänna för sig själva. Mello 2026 var urvattnat svagt låtmässigt och så kan det inte fortsätta om topp-10 placeringar i ESC är SVT:s mål. Men om SVT istället vill lägga fokus på inhemska Spotify-hits bör de lägga sitt krut där så att vi inte får någon slags mellanmjölk om SVT tappar fokus och rör till det i ett försök till tillfredsställa alla intressen.
Nu har vi momentum för förändring…
Jag är stolt över Felicia, vilken kämpe efter alla problem som hopat sig under veckan, och ändå göra ett såpass starkt framträdande som igår. Det var helt enkelt inte vad juryn eller tittarna ville ha och vad juryn och tittarna vill ha kan vi sällan veta i förväg – för ofta vet juryn eller tittarna inte det själva 🙂
Jag tror att numret till ”My System” blev lite för mörkt, munskyddet och glasögonen gjorde henne lite för ”distant” från tv-publiken, klubbmusik brukar ha svårt i ESC överlag, och nu fanns det så många jurymagneter i startfältet att inte heller jurygrupperna kom till vår ”räddning” för att belöna ett snyggt scenframträdande. Felicia blev rejält överskuggad och då glömmer juryn och tittare att rösta.
@Mikaela, har haft ”Bangaranga” på huvudet både för att den sätter sig ordentligt, men också för att klipp som vrålar ”I’m the bangaran-” dyker upp så fort man öppnar ett flöde på valfri app 🙂 Svårt att undvika att få den på hjärnan hahah
@Adri, @Denis, @Millan
Okej, jag har nu kollat upp Sveriges tittarplaceringar de senaste tio åren.
2016: 6
2017: 8
2018: 23
2019: 9
2020: –
2021: 11
2022: 6
2023: 2
2024: 11
2025: 3
2026: 17
Snittet är 9,6, alltså väldigt starkt.
Tittar man dessutom på åren då Sverige avvikit från sitt ”standardläge” med tydligt annorlunda bidrag (framför allt 2016, 2022 och 2025 men också 2023 då Loreen hade en världshit), så presterade Sverige KLART bättre än sitt snitt just då. Desto tydligare sticker årets 17:e plats ut.
Min poäng är alltså inte att folk generellt är trötta på Sverige som ESC-land. Statistiken visar ju faktiskt motsatsen.
Min poäng är att årets ESC verkade premiera ett annat slags uttryck: mer folkligt, nationellt, jordnära. Och i det sammanhanget upplevdes Sveriges genompolerade EDM som ”mer bekant” och därmed trist, vilket resulterade i att Sverige fick 0 genomslag hos tittarna.
Sen har vi mina favoriter som 2010
2010: Frankrike
2011: Spainen (Svagt år dock och tycker den är okej men inte så mycket mer. Worst of the best)
2012: Turkiet (Både Island och Italien var bättre om de höll sig till sitt eget språk)
2013: Grekland
2014: Frankrike (Lite fånigt live dock men förtjänar absolut inte sistaplatsen det året)
2015: Slovenien
2016: Frankrike
2017: Frankrike (De skulle sjungt helt på franska dock)
2018: Ungern
2019: Island
2020: Litauen
2021: Frankrike (Italien väldigt nära dock)
2022: Sverige
2023: Frankrike
2024: Irland
2025: Tyskland (Bäst av alla faktiskt, Modern men ändå traditionellt som Berlin rave. Bra koregrafi också väldigt tråkigt att den inte uppskattades så mycket)
2026: Bulgarien
@Micke
Ja, hon har en fin röst. En sån där lugnande röst som vaggar en till frid och ro.
Själv lyssnar jag på Kent och Simon Superti när jag är dödstrött (om vi nu pratar svenska artister). De har ju så bra texter, och jag älskar verkligen lite poesi i musiken. 🙂
@Mikaela
”Per sempre sì”. Oj, vad den växte för mig den senaste veckan. Jag kan nu texten nästan utantill. Och accussì-gesten är ju topp notch 🙂
Håller med. Jag tror att man får inse att ESC är en tävling och ibland går det inte som man vill. Oavsett om man hejat på Sverige eller Finland.
Men fansen och tv bolaget bör också inse att det inte är något fast, ett dåligt resultat betyder automatiskt inte att det kommer gå dåligt varje år. Tyvärr verkar vissa inte fatta detta..
Angående Finland, jag tror att det var för kalkylerat, polerat. Dom hade studerat vad som går hem hos juryn och publiken men glömt bort att det ska kännas. Och det märker både publiken och juryn av, det känns inte äkta. Jag tror Finland kändes för kyliga; värmen var borta. Det blev mest ett snyggt men tomt nummer
Om man ska jämföra med till exempel Tattoo. Det var också snyggt men folk connectade med det mycket mer då Loreen utstrålade värme och sympati genom sitt scenshow
Därför är det kul att att Bulgarien vann. Dom hade inget kalkylerat bidrag och inga ambitioner alls att vinna. Ändå vann dom. Även juryn. Det bevisar att man aldrig vet vad som funkar i ESC, det finns inte en formel
Kul att se folks listor om sina personliga vinnare. Jag vill inte vara sämre! Här kommer vart jag placerade alla vinnare på min personliga rankningar, och vilken låt som jag tyckte var bäst. OBS, jag ville inte att alla mina favoriter skulle vinna. I år var tillexempel min favorit Tjeckien, men jag ville inte att den skulle vinna. Mycket roligare att mina trea Bulgarien vann som inte låter som de senaste årens vinnare.
2010
Vinnare: Tyskland (Min plats 9)
Min favorit: Estland (Siren)
2011
Vinnare: Azerbaijan (Min plats 16)
Min favorit: Estland (Rockefeller street)
2012
Vinnare: Sverige (Min plats 1-2)
Min favorit: Sverige (Eller Spanien)
2013
Vinnare: Danmark (Min plats 4)
Min favorit: San Marino (Crisalide)
2014
Vinnare: Österrike (Min plats 2)
Min favorit: Norge (Silent storm)
2015
Vinnare: Sverige (Min plats 14)
Min favorit: Lettland (Love injected)
2016
Vinnare: Ukraina (Min plats 7)
Min favorit: Lettland (Heartbeat)
2017
Vinnare: Portugal (Min plats 6)
Min favorit: Belgien (City lights)
2018
Vinnare: Israel (Min plats 2)
Min favorit: Irland (Together)
2019
Vinnare: Nederländerna (min plats 2)
Min favorit: Italien (Soldi)
2020
Min favorit: Australien (Don’t break me)
2021
Vinnare: Italien (Min plats 22)
Min favorit: Schweiz (Tout L’Univers)
2022
Vinnare: Ukraina (Min plats 20)
Min favorit: Sverige (Hold me closer)
2023
Vinnare: Sverige (Min plats 2)
Min favorit: Finland (Cha Cha Cha)
2024
Vinnare: Schweiz (Min plats 3)
Min favorit: Litauen (Luktelk)
2025
Vinnare: Österrike (Min plats 11)
Min favorit: Schweiz (Voyage)
2026
Vinnare: Bulgarien (Min plats 3)
Min favorit: Tjeckien (Crossroads)
Kul med återblick på favorit vs vinnare, och att se vad ni andra skrivit 🙂
2016
Vinnare: Ukraina (inte min låtfavorit, men det var ett mäktigt nummer, så jag var ändå
okej med att det vann det året)
Min favorit: Bulgarien (If love was a crime)
2017
Vinnare: Portugal
Min favorit: Italien (Occidentali’s karma)
2018
Vinnare: Israel
Min favorit: Schweiz (Stones)
2019
Vinnare: Nederländerna
Min favorit: Arcade (jag har för mig att det var kärleken till det här bidraget som fick mig att börja kommentera här på bloggen, oj vad jag tyckte om den)
2020
Min favorit: hade de inte börjat flippra med låten efter att den vunnit sin uttagning: Kroatien (Divlji vjetre). Sedan kan jag inte skilja på Italiens Fai rumore och NLs Grow, båda jättefina låtar.
2021
Vinnare: Italien
Min favorit: Italien
2022
Vinnare: Ukraina
Min favorit: NL (De Diepte. Kan fortfarande bli andlös av hur bra den är. Men fanns många låtar som jag tyckte mycket om.)
2023
Vinnare: Sverige
Min favorit: Lettland (Aija)
2024
Vinnare: Schweiz
Min favorit: Hade ingen favorit
2025
Vinnare: Österrike
Min favorit: Albanien (Zjerm)
2026
Vinnare: Bulgarien
Min favorit: Danmark (Før vi går hjem)
Mikaela, Tanzschein-delen poppar fortfarande upp i huvudet då och då av någon anledning, fast jag har lyssnat på mycket annat sedan dess. Märkligt hur det kan bli 🙂
Hoppsan, råkade visst skriva 2014 års vinnare 2016. Ogillade båda så spelar mindre roll.
Jag har också Tanzschein i huvudet ibland. Är väl inte så dålig som jag tyckt hittills. Även Jalla och Bangaranga ploppar upp då och då.
Noll poäng är noll poäng, och det är inte kul. UK kom sist. Fruktansvärt tycker jag. Men om man analyserar tittarnas röstningssiffror så ser man iaf att UK varken:
– hade sämsta snittplaceringen av låtarna (det hade Österrike… som dock likväl fick poäng, och Belgien hade nästsämst snittplacering)
– var längst ifrån att spräcka tittarnollan (det var Belgien… närmst var Tyskland som i ett land (Luxemburg) kom på 11e plats, medan UK som bäst kom på 15e plats (i Australien) medan Belgiens bästa placering i ett telefonröstande land var 19 (i Frankrike och Israel).
Annan märklig statistik: Italien – detta powerhouse. I år, 2026, var första gången sedan de återvände 2011 som Italien var det bäst placerade ”big 4/5”-landet under ett jämnt årtal.
@Adri Kul info! Jag är statistiknörd och älskar att grotta ner mig i siffror och analyser 🙂 Var hittar du den där statistiken?
Andra kul siffror, om man som jag själv är överintresserad av siffror:
• Av alla 241 jurymedlemmar, så hade inte en enda Danmark, Frankrike eller Finland sist i finalen. Inte en. Bulgarien, Australien, Sverige, Malta var allihop sist hos EN jurymedlem.
• Jurymedlemmen som hade Sverige sist satt i Georgiens jury.
• Den som var sist hos flest var tyvärr UK. 60 medlemmar hde den sist i lördags. Typ en fjärdedel ju. Nästvanligaste sistaplatsen hos de individuella jurymedlemmarna var Litauen och Serbien med 35 och 32 sistaplatser.
• Sverige kom sist i ett lands telefonröstning, Israels, vilket leder till frågan. Handlar det om Felicias kommenrarer om Israel? Makes you think. Iom hur dåligt det gick för Felicia i telefonröstningen hoppas jag inte på den teorin direkt. Hade vi varit generellt framgångsrika för att sen brutalt sticka ut där – då hade det varit en annan sak. Nu är man ju istället generellt på plats 18-22 i folks telefonrankningar. Så att man nånstans hamnade 24a är inte direkt helt wild.
Millan: Det där med Italien var bara något jag själv insåg.
Men angående själva röstningen så finns massa ”voting data” på eurovisions egna hemsida. Tyvärr en väldigt användar-ovänlig hemsida. Men man ser hur alla länder rankat alla andra, hur jurymedlemmarna röstat osv osv.
(BTW, om nån undrar var Cornelia Jakobs tog vägen – cause I do – så satt hon iaf i förra veckan i svenska juryn. Juryrösterna är dock anonyma så hennes personliga preferenser vet jag inte. De kallas ju bara jury A/B/C/D osv)
@Adri Ok. Tack. Har varit in där och kollat tidigare men du har helt rätt i att den är väldigt användar-ovänlig. Fast jag behöver kanske inte den när du förser oss med intressant statistik 🙂
Nu har EBU släppt vilka som satt i de olika ländernas jurygrupper och här är gänget som satt i den svenska juryn:
Dennis Bröchner, 46, stylist och nummerkreatör som jobbat mycket med Mello.
Mathias Lugoboni, 50, musikchef på Bauer Radio som har Mix Megapol och NRJ.
Micke Mårtensson, 43, manusförfattare och tidigare sångare i dansbandet Highlights.
William Schmatz, 23, Melodifestivalentusiast som bland annat är engagerad i den svenska fanklubben Melodifestivalklubben.
Cornelia Jakobs, 34, artist och tidigare Mellovinnare.
Ella Tiritiello, 19, artist som tävlat i Melodifestivalen.
Marlene Strand, 39, låtskrivare och körsångerska som bland annat skrivit Eva Jumatates ”Selfish”.
Källa: Aftonbladet
@Adri, alltid kul med statistik!
Själv konstaterar jag att juryn var ovanligt spretig i år. Årets juryvinnare fick 204 poäng, vilket är lägst av samtliga juryvinnare sedan det uppdelade poängsystemet infördes 2014. Näst lägst notering har Österrike just 2014, 224 poäng. Nu är det inte en helt rättvis jämförelse då antalet deltagarländer varierar, men ändå.
I år är tredje gången sedan 2014 som vinnaren är etta hos både jury och tittare. Det hände även 2014 och 2017.
Det var vanligare förr att vinnaren vann både jury och tittare. Men sedan 2015 har det bara hänt två gånger, nämligen 2017 och nu.
Intressant är att båda gångerna var det ett nytt land som vann första gången; den gången var det Portugal och i år Bulgarien.
Dessutom vann båda länderna efter att ha återvänt till ESC.
Och i 2017 fick Bulgarien också sin dåvarande bästa plats, andra plats.
Bara några dagar från att vi stängt boken om Eurovision 2026 så har Nordmakedonien bekräftat (bekräftat!) att de kommer tillbaka 2027.
Nog för att med så mycket tid kvar kan saker ändras. Island, Irland, Nederländerna och Spanien bekräftade alla sitt deltagande 2026 och det blev ju som det blev ändå. (Osäker om Slovenien faktiskt gjorde det).
Men. I mitt huvud är ändå en bekräftelse, just en bekräftelse 🙂
Sen läste jag i en slovakisk tidning – via Reddit – att STVR (Slovakien) ville återvända 2026, bekräftat av bolagets programchef.
Nu hände ju inte det. Av budgetskäl. Det finns i nuläget ingen anledning att tro att de kommer återvända 2027 heller. Men att viljan finns där är åtminstone ett litet ljus. Och att intresset för tävlingen, enligt slovaker i tråden, ökar.
Jag trodde stor del av deras fortsatta frånvaro handlade om politiken i landet. Det hade ju varit mörkare.
Men hopp finns där. Till skillnad från typ… Andorra. Det är nog bara dagar tills de announcar att de inte är med denna gång heller.
Slovenien sa ”vi kommer inte komma tillbaka om Israel vinner”. Det är lite av ett no-statement. För Israel vann inte. Men för tidigt att ropa hej, för de sa ju defacto aldrig ”vi kommer tillbaka om Israel inte vinner”.
Så vi får se 🙂
Men Nordmakedonien har jag ju faktiskt saknat 🙂 kanske vinner ett återvändande land 2027 med, precis som 2016/2017 kanske 2026/2027 får samma dubbel-återvändarvinst.
Nordmakedonien har dock heller inte bekräftat. Det står bara att dom planerat att återvända. Dom vill bland annat att EBU sänker avgiften.
Så vi får se..
Sedan sa Slovenien aldrig att dom återkommer om Israel inte vinner, dom sa att det beror på .
Det är inte resultat det beror på utan landet i sig..
Sedan vet vi ju att Belgien inte kommer deltaga nästa år om Israel är kvar, det har dom sagt .
Jag tror som sagt inte på att allt blir glömt nästa år och alla är vänner och håller hand
Tror snarare att dessa 5 länder fortsätter stanna hemma och att mer väljer att joina them.
Ingen av dom har ju gått ut med att dom är sugna på att återvända.
Denis:
”During the session, Ristoski confirmed with certainty that North Macedonia will send a representative to Eurovision 2027 in neighbouring Bulgaria.”
– confirmed with certainty –
Sen säger ju du och jag SAMMA SAK om Slovenien. Det de sa var ”vi kommer inte tillbaka om Israel vinner”. Det sa dem. Rätt ut. Inte min tolkning.
Sen poängterade jag, likt du nu gör, att det betyder inte synonymt: ”Vi kommer tillbaks om Israel inte vinner”.
Sen vet vi inte om Belgien. De har sagt att möjligheterna är ”very slim”. Om vi nu ska märka ord. Det är ju än mindre bekräftat än Nordmakedonien.
Sen är det klart att de inte sagt nåt. Allt måste förhandlas och utvärderas.
Slovenien sa att de kommer tillbaka om stämningen 2026 är mindre dramatisk (utan att nämna Israel!).
Om den var det? Det är upp till Slovenien att avgöra.
Vi får se. Reglerna gjorde ju skillnad. Och fler kan tillkomma.
Som sagt, det är bekräftat.
Men Spanien, Irland, Island och Nederländerna visade ju att en bekräftelse… det är bara ord.
Men i skrivande stund är det bekräftat.
Alltså, dessa länder drog ju sig ur just på grund av Israel. Det hade ju varit konstigt om dom plötsligt återkommer och allt är glömt. Det spelar ingen roll om Israel hamnade på 17e plats, dom tävla ändå. Dessutom vill en majoritet av befolkningen där inte vara med så länge Israel är med. Därför tror jag som sagt inte att dessa länder låtsas som om inget hänt oavsett hur gärna EBU vill det.
Som sagt, allt är tidigt. Det enda MRT från Makedonien har sagt är att dom haft samtal med EBU och planerar att återvända. Men förrän det är officiellt bekräftat är det ingen bekräftat
EBU kan ju hävda att dom nya reglerna fungerar men det är ju upp till länderna att besluta om dom tycker det. Än så länge har ingen av dom avhoppare sagt att dom är nöjda. Irland sa att medan det ännu är långt bort så har dom inga planer ännu på att återvända.
Och Nederländerna sa att dom väntar på EBU”S utvärdering innan dom tar sitt beslut
Så länge Israel tävlar kommer dessa länder stanna hemma. Även om dom bara är med i semifinalen är dom med.
Så nej, jag tror inte glädje och ro kommer infalla sig nästa år och att alla 42 länder vill vara med
Undra om Island kan hålla sig borta. ESC är ju väldigt populärt där.
Jag tror absolut på fler tävlande länder eller åtmibstobe samma antal tävlande i ESC nästa år. Tror även fler östländer är villiga att komma tillbaks nu när Bulgarien vann. De är inte heller lija anti Israels medverkan. Sedan tror ju jag att både Island och pitebtiellt Nederländerna plus Slovenien mycket väl kan vara tillbaka nästa år eller året därpå. Spanien och Irland dröjer nog plus att Belgien ev bara är med vartannat år om Israel fortsätter vara med. Men Nordmakedonien kommer tillbaka, Belgien ev försvinner (även Ungern är ju öppna för återkomst) så plus minus noll länder nästa år
Jag tror Island är den enda som kan komma tillbaka då anledningen var inte Israel i sig utan deras fuskande. Så dom tror jag på.
I övrigt tror jag inte någon av dom bojkottade länderna är särskilt sugna på att komma tillbaka. EBU verkar ju inte lyssna på dom enligt dessa länder.
Det är ju tragiskt att länder väljer att bojkotta. Dels blir ju tävlingen dyrare då avgiften höjs vilket hindrar andra länder från att vara med
Dels tillför varje land något och har dessutom varit med länge och i vissa fall även grundat tävlingen.
En enkät om ESC har gjorts av EBU:.
https://esctoday.com/205438/eurofan-voice-launches-ebu-invites-fans-to-shape-eurovisions-future/?fbclid=IwdGRzaASBGR5jbGNrBIEYr2V4dG4DYWVtAjExAHNydGMGYXBwX2lkDDM1MDY4NTUzMTcyOAABHnl5eMLwHka_FZsuRwijAwM9dQoK6D0gbL2btQLotehIp4sTfBQr179nPP5s_aem_QdAmXIB5yTCbFHrTtStbgQ
Gjorde enkäten, ganska kul och givande. Inte för att det kommer hjälpa att återfå mitt förtroende men det är ett steg..
Gjorde enkäten. Hade hoppats att det skulle vara mer innehållsfokuserat, men aja. Jag tar alltid alla chanser att låta mig bli hörd mot stora organisationer.
Läser att nederländska kanalen Omroep Max är intresserad av att delta för Nederländernas räkning om deras första tjing-bolag inte vill.
Jag har inte jättemycket att säga om det mer än att jag hoppas inte, för då kan det bli mer friktion och jag vill bara ha det så friktionsfritt som möjligt. Men samtidigt så är det ju the more the merrier som är min filosofi 🙂 Sen kanske detta sporrar originalbolaget att återvända, för om de ändå ska närvara så kan man lika gärna ta den winnen som ESC-exponering ändå är? Makes you think.
MEN!!!
Det var verkligen inte det jag skulle fastna vid. Utan mer det bisarra i ESC-fansens reaktion på denna nyhet.
Omroep Max är nämligen en kanal som riktar sig till 50plussare. Och reaktionerna på reddit är typ: ”åh nej nu kommer vi bara skicka antik dansband”, ”gammelschlager gör comeback” och annat.
Och det är absurt. För 50 idag är inte så gammalt. Nån som är 50 idag var liksom ung på 90-talet. Till och med ung in på 00-talet.
Det finns garanterat dansbands-fans och typ… vissångare där. Men att tro att 50 liksom innebär att det inte kan vara kul eller intressant. Jag var inte beredd på den reaktionen.
Obs. Jag vet alltså inget om specifikt Omroep Max. Men folks reaktion om att ”åh nej, 50+?? Gud vad tråkigt.” var jag inte beredd på.
Sal Da Vinci var 50+ och gjorde succé. Justyna förra året var 50+ och var mycket – men fan inte ointressant iaf.
Och ska man gå låååångt utanför ESC så är ju typ Bruce Springsteen 80, eller nära iaf, och håller igång på ett jävla sätt 🙂
Sen gillar man ju inte alltid bara artister i sin egen ålder. Så de kanske inte hade valt en 50+ artist ändå. Min pappa är 68 och gillar att lyssna på mycket gammalt, men också Dua Lipa, Billie Eilish och Yung Lean.
Aja. Det är en hel sommar och höst där diverse saker kommer utspela sig 🙂 Jag tyckte som sagt bara det var kul att se fans jäkla meltdown av tanken på nån över 50… liksom, get a grip.
Gick även rykten om att Slovakien skulle göra comeback.
Ja jag blev ändå lite upplyft av att det faktiskt främst är ekonomi (inte bara dock, men främst) som håller Slovakien borta, och inte politisk styrning.
Ekonomiska problem är inte kul ju. Alls. Men de känns enklare att överkomma. Och Slovakien skickade iaf en delegation till Wien. That’s progress! 🙂
Får se när de återvänder. Hoppas snart 🙂
Fast hur bra var Sal Da Vinci egentligen? Han sjöng som en kratta. Och vem över 45 gillade låten? Och vilka män gillade den?
Som Edward af Sillém sa, klimakterie tanter och han är en av dom:)
Däremot betyder det ju inte att det blir en gammal artist bara för att den kanalen vänder sig mot äldre. Dom kanske väljer rn yngre..
Och Slovakien kan återvända i framtiden, sa dom
Däremot kan Ungern kanske återvända snart.
Jag och mina vänner jag såg finalen med (4 killar, 2 tjejer. Mellan 29 och 32 alla) höll Italien högt. En ogillade den.
Och sen blev det en finfin femteplats och en väldigt populär låt 🙂 Så visst ändå en succé.
Vi i mitt gäng hade väl typ Finland och Bulgarien högst. Men Italien inte långt efter, om man ser snittet.
Minst populär var nog typ… Grekland och Tyskland.
Men aja. Folk tycker som de tycker. Inga rätt, inga fel. Men han visar iaf att 50plussare kan (om nu nån tvekade), och sen – som vi nämnde – kan ju även folk i ”äldre gardet” faktiskt ta nån yngre ändå?
Ungern får mer än gärna komma tillbaks 🙂 Hört att nya PM, Magyar, vill det. Men samtidigt ska han väl typ avveckla deras medlemsbolag? Om jag förstått rätt. Det kan ta tid. Men samtidigt har han ju satt en minister på typ ”få in oss i Eurovision igen”-syssla. Så time will tell.
Vore kul med Nordmakedonien, Ungern, gärna Slovakien.
Som sagt jag vill ha så många som möjligt. Men framför allt mer av kanske lite mer östliga länder. Det vore intressantare 🙂
Är det bara unga människor som ska få vara med i ESC? Och var går gränsen? Vad räknas som ungt/gammalt? Och vem ska bestämma det? Sal da Vinci är 57 år. Linda Lampenius är 56. Du hade bra exempel Adri: Polska Justyna från förra året är 54. Jag tror man ska vara väldigt försiktig med att kategorisera folk efter ålder.
Luxemburg är tydligen också intresserad av att vara med igen. Deras bolag ska ha möte med premiärministern för att komma överens om ett nytt treårskontrakt, precis som dom hade när dom återvände
Och Ungern tror jag inte återkommer förrän tidigast 2028. Tar nog tid att fixa saker. Dom har inte varit med i ESC sedan 2019..
När fansen återkommer? Det är en bra fråga:)
Millan: Man kan bara spekulera, men jag tror mest de där konstiga reaktionerna som jag nämnde kommer från människor som inte är ok med sitt egna åldrande, samt att man tänker att 50-åringar fortfarande är som 50-åringarna förr. Så man hör ”Hon/han är över 50” – och ser automatiskt typ… ”The Golden Girls” framför sig.
It’s just a theory dock.
(Jag kan absolut påpeka åldrar ibland, men aldrig på ett liksom… förminskande eller exkluderande sätt. Alla ska med! 🙂 ).
Adri: Ja så kanske det är. Jag blir så förundrad över detta åldersnojiga- och utseendefixerade samhälle vi lever i. Det är lite sorgligt faktiskt.
Tack för en trevlig säsong allihop och glad sommar! Vi ses nästa år (eller om jag faktiskt får ändan ur i år och inställer mig till FiK)
Ta hand om er så hörs vi!
Tack detsamma! Jag blir nog kvar här i sommar/höst med. Dyker väl upp säkert nån nyhet.
Under sommaren får vi ju åtminstone stad och arena till nästa år. Inte så mycket att välja på förutom Sofia men ändå något konkret
Och Mello nyheter bör väl också dyka upp under hösten, känns som om SVT kommer introducera mycket nytt efter resultatet
Men tack för denna gång. Får se om jag hittar tillbaka till kärleken till ESC nästa år
Men är kvar här åtminstone
Personligen har jag tyckt att låtarna kännts lite svagare sedan 2023. Någon som känner igen sig? Det är ”toppbredd” jag är ute efter, hittar gärna ett flertal låtar varje år som jag gillar skarpt och kan ta med mig i ”verkligheten”. Kan vara inbillning eller att man minns det som bättre än vad det faktiskt var, men jag har haft känslan av att 2018-2022 helt enkelt var bättre vad gäller mina årliga topp 5 eller topp 10. Känslan är att just åren 2018-2022 var lite av en guldålder för mig.
Därför har jag lyssnat tillbaka till åren 2023-2026 och lagt ihop en personlig topplista. Det finns ändå en hel del godbitar.
Min topp 20 för 2023-2026:
1. Luxemburg 2024 (Fighter)
2. Finland 2026 (Liekinheitin)
3. Israel 2024 (Hurricane)
4. Luxemburg 2025 (La poupée monte le son)
5. Österrike 2025 (Wasted Love)
6. Schweiz 2025 (Voyage)
7. Frankrike 2024 (Mon anour)
8. Irland 2025 (Laika Party)
9. Polen 2023 (Solo)
10. Italien 2024 (La noia)
11. Frankrike 2026 (Regarde!)
12. Nederländerna 2025 (C’est la vie)
13. Sverige 2023 (Tattoo)
14. Storbritannien 2023 (I Wrote A Song)
15. Israel 2025 (New Day Will Rise)
16. Australien 2026 (Eclipse)
17. Schweiz 2026 (Alice)
18. Frankrike 2025 (Maman)
19. Ukraina 2024 (Teresa & Maria)
20. Litauen 2023 (Stay)
Noterbart att jag tydligen finner att 2024 & 2025 är klart starkare än 2023 & 2026 (som dock hade ett starkt undantag).
Nästa steg blir att göra motsvarande för 2018-2022, för att kunna slå ihop till en gemensam topplista för att jämföra och se om min känsla stämmer. Inte helt rättvist då det är olika långa tidsspann, men så får det bli.
@oe Kul idé 🙂 Här kommer mina. Att välja ut vilka som skulle vara med var relativt enkelt, men att ranka min topp 8 var otroligt klurigt 🙂 Svårt med låtar som alla är så bra, men på olika sätt.
1. ”(nendest) narkootikumidest ei tea me (küll) midagi” – Estland 2024
2. ”Bur man laimi” – Lettland 2025
3. ”Crossroads” – Tjeckien 2026
4. ”Cha cha cha” – Finland 2023
5. ”Andromeda” – Kroatien 2026
6. ”Grito” – Portugal 2024
7. ”Deslocado” – Portugal 2025
8. ”Ulveham” – Norge 2024
9. ”Zjerm” – Albanien 2025
10. ”Tavo akys” – Litauen 2025
11. ”Aija” – Lettland 2023
12. ”Voyage” – Schweiz 2025
13. ”Doomsday blue” – Irland 2024
14. ”Jako” – Armenien 2024
15. ”Choke me” – Rumänien 2026
16. ”Zari” – Grekland 2024
17. ”11:11” – San Marino 2024
18. ”Alice” – Schweiz 2026
19. ”Wasted love” – Österrike 2025
20. ”The tower” – Polen 2023
Att jag skulle ha flest låtar från 2024 var ganska väntat. Jag vet att det inte är låtarna många kommer ihåg från det året, men det var verkligen ett riktigt bra startfält. Mer förvånad att 2023 är definitivt minst representerat. Jag har väldigt positiva minnen av den tävlingen och säsongen, men såhär i efterhand var kanske inte högstanivån så hög även om det inte var ett dåligt startfält det heller. Jag brukar ju prata om hur mycket jag gillar mina östländer, men tydligen är det Portugal som är mitt favoritland i tävlingen på senare år 🙂
@HW kul att du hakar på! Föga förvånande tycker vi ganska olika kan man ju lugnt säga 🙂 Din smak är ju betydligt mer etnisk än min. Måste erkänna att en del av dina låtar har lämnat så lite avtryck att jag faktiskt glömt bort dem – inklusive din topp 2… lyssnade på dem igen nu, och de är rätt okej ändå. De portugisiska bidragen tycker jag i allmänhet är ganska lättglömda. Nästan alltid trevliga för stunden, men sällan något som fastnar.
Ser att vi ändå har tre gemensamma låtar på topp 20. Och du har med några till som jag gillar. ”Choke me”, ”Aija” och till viss del även ”Zari”, ”Deslocado” och ”Andromeda”, är bra låtar.
En liten rättelse om din 20:e plats. Polen 2023 är ju ”Solo”, som har min niondeplats. ”The tower” var med året efter. Även den är faktiskt rätt bra.
Sen fattar jag inte, och kommer aldrig att förstå, vad som skulle vara bra med de två första minuterna av ”Cha cha cha”. Går ju inte att lyssna på 🙂
@oe Tack för rättningen, det var ju 2024 och inget annat jag menade vad gäller Polen 🙂 ”Solo” hade haft svårt att ta sig in på denna lista, det jag mest minns med den är Edward af Silléns ”jag gillar inte att säga N-ordet, men visst luktar det lite nepotism” innan framförandet 😉
Ja, vi två är nog en av de kombinationer på bloggen som ligger längst ifrån varandra, du har ju alltid varit mer förtjust i snyggt skriven och polerad pop medan mina favoriter ofta kommer från det etniska hållet. Med det sagt är tre gemensamma inte fy skam 🙂 ”Stay” var nära att kvala in på även min lista, så det kunde ha varit fyra. För att hitta Luxemburg 2025 och Storbritannien 2023 hade du dock behövt gå hela vägen ner till min botten-20 😉
Jag tänkte lite på det du sa angående låtar som överlever tävlingen och tar steget över till ”verkligheten”. Jag bryr mig överlag väldigt lite om vad som har hitpotential, vad Europa kommer gilla eller vad som låter modernt eller utdaterat. Jag gillar det jag tycker låter bra 🙂 Med det sagt är det lite intressant vilka låtar som faktiskt får ett liv även efter tävlingen. Vem hade kunnat förutspå att ”Snap” skulle vara den överlägset mest spelade på Spotify från 2022, till exempel, eller ”Deslocado” från förra året. Inte jag, och då var den sistnämnda en av mina två favoriter från året. Ska bli spännande att se om någon låt från årets tävling tar sig ut ur bubblan och in i mainstream.
Det jag menade med verkligheten var ”min verklighet”, låtar som jag tar med mig och lyssnar på till vardags. Hur väl de tas emot av allmänheten, om de börjar spelas på radio och når topplistor, det är mindre viktigt för mig. Jag lyssnar också på det jag gillar.
Med det sagt, är det alltid trevligt når nån personlig favorit når framgångar även utanför tävlingen, och det är trevligt de få gångerna man hör dem på bilradion. Att ”Snap” blev en sådan hit var verkligen överraskande. Annars är det bara ett fåtal icke-svenska låtar som jag kan minnas att jag hört på svensk radio på senare tid. ”Zitti e buoni”, ”Yes” och ”Queen of Kings”. Exempelvis har jag aldrig hört ”Arcade” på svensk radio, trots att den väl fortfarande är den mest streamade ESC-låten (däremot på holländsk radio så sent som i år). Av årets låtar har jag hört både Bulgarien och Danmark en gång vardera, får se om de får fäste. Däremot inte Finland 🙁
Jag hakar också på och försöker mig på en topp 20 🙂 Men oj vad svårt! Topp 10 går hyfsat bra att ranka men sen… Och man kan väl konstatera att om man slår ihop våra topp 20-listor så får man med väldigt många olika bidrag 😉
1. Sverige 2023 (Tattoo)
2. Danmark 2026 (Før vi gor hjem)
3. Italien 2025 (Volevo essere un duro)
4. Belgien 2024 (Before the partys over , studioversionen)
5. Albanien 2026 (Nan)
6. Norge 2024 (Ulveham)
7. Grekland 2025 (Asteromata)
8. Albanien 2025 (Zjerm)
9. Litauen 2024 (Luktelk)
10. Finland 2023 (Cha Cha Cha)
11. Schweiz 2024 (The Code)
12. Armenien 2023 (Future lover)
13. Italien 2023 (Due vite)
14. Ukraina 2024 (Teresa & Maria)
15. Italien 2026 (Per sempre si)
16. Serbien 2026 (Kraj mene)
17. Italien 2024 (La noia)
18. Israel 2025 – (New day will rise)
19. Österrike 2025 – (Wasted Love)
20. Sverige 2025 – (Bara bada bastu)
@oe Ja, det är jag med på, jag bara utvecklade tanken även till resten av världen 🙂 Vilka låtar jag själv tar med mig är oftast något helt annat än vilka allmänheten minns.
Finland i år är en låt jag känner att jag borde gilla mer än jag gör (jag ger den en femma/sexa av tio). Det jag tror är anledningen både till det och till att den inte kommer spelas så mycket efter tävlingen är att den känns väldigt skräddarsydd för Eurovision. Typ som om de tänkt ”okej, vilka saker brukar gå bra i ESC” och byggt upp låten med de byggstenarna. Jag nämnde att ”Alice” kändes väldigt mycket som en ”riktig låt”, detta är lite motsatsen. Med det sagt är det inte ett sämre ESC-bidrag för det. En hitlåt är inte samma sak som en bra ESC-låt 🙂
@HW Okej, du har kanske en poäng angående ”Liekinheitin”, att den är mer ESC än mainstream hit. För mig påminner den mest om Lindsey Stirling, om du känner till henne.
@Millan Kul! Ännu en med helt annan smak, men jag ser att våra två listor ändå har fem gemensamma låtar. Och en låt återfinns på alla tre listor – ”Wasted Love”. Fast ni båda har den nere på 19:e, så någon superfavorit verkar det inte vara för er. ”Luktelk” och ”Før vi går hjem” är bra låtar, som var med i tankarna till min topp 20, men som inte riktigt platsade.
@oe Lite intressant ändå att av alla bidrag är det ”Wasted Love” som är den enda vi alla tre har med.
”Liekinheitin” och ”Maman” är närmast min topp 20 av de bidrag som du och jag inte har gemensamt.
@HW Av dina på topp 20 så är det flera jag gillar: Estland 2024, Crossroads, Tavo Akys och Choke Me t ex men som inte riktigt fick plats.
@oe Kände inte till Lindsey innan, men lyssnade lite och ser din poäng! Blandning av akustisk och elektronisk musik är alltid ett plus i min bok.
@Millan Inte dåligt ändå! Jag minns det som att du inte gillade mina topp-2, men även du har flera låtar som jag gillar även bland de som inte kvalade in på min lista. ”Før vi går hjem”, ”Volevo essere un duro” (rejäl växare!) och ”Kraj mene” bland annat.
@HW Du minns ändå lite rätt. ”Bur man laimi” har jag väldigt svårt för. Tycker bara att den är så oerhört märklig men många gillar den så den har väl något som jag bara inte kan höra 😉
”Volevo essere un duro” har varit en riktig växare även för mig. Förra året hade jag den inte ens topp 10 till en början men nu tycker jag att den är 2025 års bästa. Vi får väl se vad som händer med årets låtar till nästa år 🙂
@HW, kul att du kollat upp Lindsey! Jag ska inte tjata för mycket om henne, men måste erkänna att hon var det första jag tänkte på, när jag hörde talas om American Song Contest. Jag tycker hon hade varit perfekt, i Eurovisionsammanhang. Nu blev det såklart inte så, svårt att locka etablerade artister (tror jag? har extremt dålig koll egentligen). ”Shatter Me” där rocksångerskan Lzzy Hale sjunger är otroligt mäktig. Okej, nu ska jag sluta tjata om Lindsey Stirling 🙂
Efter mycket dividerande med mig själv har jag till slut blivit klar med steg två av mitt projekt. En topp 25 för ”de gyllene åren” 2018-2022. Det blev en hel del tidigare självklara låtar som faktiskt fick stryka på foten, framför allt ”Zitti e buoni” som hamnade precis utanför. Har nästan lite dåligt samvete för det, men så får det bli.
1. Bulgarien 2020 – Tears Getting Sober
2. Norge 2021 – Fallen Angel
3. Bulgarien 2021 – Growing Up is Getting Old
4. Nederländerna 2022 – De Diepte
5. Nederländerna 2019 – Arcade
6. Schweiz 2018 – Stones
7. Sverige 2022 – Hold Me Closer
8. Vitryssland 2018 – Forever
9. Finland 2018 – Monsters
10. Malta 2019 – Chameleon
11. Belgien 2020 – Release Me
12. Australien 2020 – Don’t Break Me
13. Frankrike 2019 – Roi
14. Estland 2018 – La Forza
15. Azerbajdzjan 2022 – Fade to Black
16. Belgien 2022 – Miss You
17. Azerbajdzjan 2019 – Truth
18. Spanien 2021 – Voy a quedarme
19. Kroatien 2022 – Guilty Pleasure
20. Israel 2021 – Set Me Free
21. Serbien 2019 – Kruna
22. Rumänien 2021 – Amnesia
23. Slovenien 2019 – Sebi
24. Litauen 2018 – When We’re Old
25. Nederländerna 2020 – Grow
En ganska jämn fördelning mellan alla fem åren – alla var riktigt starka enligt min smak. Nästa steg blir alltså att mixa ihop en gemensam topplista 2018-2026, blir nog en topp 30 eller 35.
@oe Jag hakar på denna också, varför inte 🙂 Jag gillar din etta (tror inte du kommer gilla min dock 🙂 ) men jag är en av de få som faktiskt föredrar hennes bidrag 2021, väldigt vackert. Insåg först när jag gjorde denna listan hur svagt jag faktiskt tycker ESC 2019 var. Jag var inte särskilt förtjust i 2020 heller, men det fanns ändå en lite högre högstanivå där. 2019 var mest ljummet.
1. ”Shum” – Ukraina 2021
2. ”Non mi avete fatto niente” – Italien 2018
3. ”Growing up is getting old” – Bulgarien 2021
4. ”Viszlat nyar” – Ungern 2018
5. ”La forza” – Estland 2018
6. ”Solovey” – Ukraina 2020
7. ”Az en apam” – Ungern 2019
8. ”De diepte” – Nederländerna 2022
9. ”Tout l’univers” – Schweiz 2021
10. ”Lock me in” – Georgien 2022
11. ”Mall” – Albanien 2018
12. ”Tears getting sober” – Bulgarien 2020
13. ”Hatrið mun sigra” – Island 2019
14. ”Running” – Cypern 2020
15. ”Stripper” – San Marino 2022
16. ”Trenuletul” – Moldavien 2022
17. ”Zitti e buoni” – Italien 2021
18. ”Fulenn” – Frankrike 2022
19. ”Love is on my side” – Portugal 2021
20. ”Maps” – Irland 2021
21. ”Birth of a new age” – Nederländerna 2021
22. ”Með hækkandi sól” – Island 2022
23. ”Respondez-moi” – Schweiz 2020
24. ”Die together” – Grekland 2022
25. ”Medo de sentir” – Portugal 2020
@oe och @HW Kul att läsa era listor! Hade gärna hakat på men hinner inte tyvärr. Stor chans att hamna på min topp 25 av det ni har på era är (random ordning):
oes lista:
De Diepte, Arcade, Hold me closer, Forever, Monsters, La Forza, Fade to black, Truth och Amnesia, totalt 9 st
HWs lista:
Non mi avete fatto niente, La Forza, De diepte, Tout l’univers, Zitti e buoni, Fulenn och Respondez-moi, totalt 7 st
Så här skulle vi alltså ha två gemensamma: De diepte och La Forza.
Men jag känner att ni missat några riktiga guldkorn:
Soldi, Toy, On fire, Discoteque och Brividi t ex 😉
Högst på min lista: Zitti e buoni
@HW, du har helt rätt i att jag inte är särskilt förtjust i din etta! En skränig och stressig låt som mest bara är jobbig att lyssna på. Kul att du gillar Victoria, även om jag inte riktigt förstår hur man kan gilla ”Growing Up is Getting Old” mer än underbart vackra ”Tears Getting Sober”. Trots att jag gillar ”Growing Up is Getting Old” skarpt, hade jag hellre sett henne tävla med ”Dive into Unknown” eller ”Ugly Cry” det året. Nåja. På senare tid hennes låtar tyvärr inte hållt samma nivå. Men en riktigt bra låt släppte hon 2024, ”In Between”. Fruktansvärt bra låt på alla sätt, lite ”rockigare” än vanligt.
Totalt har vi alltså 4 gemensamma, alltså ungefär jämbördigt med det senare tidsintervallet. Ändå inte så illa 🙂 Förutom ”Zitti e buoni” gillar jag även ”Running” och båda Gjons låtar (fast de är inte riktigt nära topp 25). I övrigt inte mycket att hänga i min gran, tyvärr. Island 2019 och Ungern 2018 är i stort sett så långt från min lista man kan komma.
@Millan, nio låtar, det är rätt många! Framförallt intressant att du gillar ”Forever”, jag kan inte komma på att vet någon alls förutom jag som gillar den! En väldigt vacker och tvetydig låt. Även ”Monsters” och ”Fade to black” är låtar som inte verkar vara särskilt omtyckta i allmänhet, kul att vi båda ”upptäckt” dem 🙂
En notering är att vi alla tre har fått med två ”eurovision-opera” låtar på våra listor, både ”Wasted Love” och ”La forza”. Men ingen av er håller ”Regarde!” lika högt? Vad beror det på egentligen? Är den strax utanför, eller medioker/kass?
@oe Faktum är att jag hade glömt ”Forever” men när jag häromdagen lyssnade igenom alla låtar från 2018 så blev jag påmind om den och hur bra jag tycker att den är och sen hade du med den på din lista. Oväntat och kul! Trodde nog även jag att jag var rätt ensam om att gilla den. Men så högt placerad som du har jag den inte.
”Monsters” har jag nog trott att fler gillar men ”Fade to black” trodde jag nog också att jag var rätt ensam om.
Jag har svårt att förklara varför jag inte gillar ”Regarde!” lika mycket som de andra två. Den vill för mycket på något sätt och känns lite överlastad och rörig. Jag tycker inte att den är dålig och hon är fantastisk på att sjunga men för mig är den långt ifrån en topplacering.
@oe En av de roligaste sakerna på bloggen är att man, med de som har varit här en längre tid, lär sig om varandras smak. Även om jag inte kan minnas att vi diskuterat de flesta av de här låtarna så känns de flesta av dem som ett logiskt val på en oe-lista 🙂 Samma sak med de vi inte är överens om, jag hade blivit mer förvånad om du haft etnisk techno, metalcore eller… vad man nu ska kalla Hatari bland dina favoriter. Av dina låtar som inte kom med bland mina gillade jag ”Arcade”, ”Stones”, ”Amnesia” och ”Grow”. ”Roi”, ”Forever” och ”Guilty pleasure” kommer jag dock aldrig förstå tjusningen med 🙂
Jag gillar oftast, som du observerade, opera-låtarna i ESC. Inte alltid, dock, och ”Regarde” är ett exempel på ett sådant undantag. Den fungerar faktiskt inte för mig alls, och jag undrar om det återigen är det ”stereotypt franska” som stör mig. I ”La forza” och ”Wasted love” tycker jag själva operan används på ett väldigt melodiskt sätt som bygger upp hela låten. I ”Regarde” blir det bara en röstuppvisning som förvisso är imponerande, men inte leder låten någonstans.
Tack för tipset om ”In between”, jag lyssnade lite på den och gillade vad jag hörde. Hoppas vi får se Victoria som mellanakt i ESC 2027, det känns ju högst relevant att visa upp andra artister som satt Bulgarien på ESC-kartan 🙂
@Millan Jag tycker de låtar du nämner är godkända och kanske till och med bra, men de är en bit från min lista. Undantaget ”Toy”, den tyckte jag illa om redan när den vann och jag tycker inte den åldrats väl 🙂 Det enda israeliska bidrag från denna tidsperiod jag är positiv till är ”Feker libi”.
Sju av 25 är ändå inte dåligt, med tanke på att jag gjort en del märkliga val enligt mig själv. Jag står för alla mina val, men tror inte varken ”Lock me in”, ”Medo de sentir” eller ”Stripper” skulle hittas på mångas listor 🙂
Tack för svaren angående ”Regarde!”, intressanta synpunkter. Visst använder den opera på ett betydligt mer intensivt sätt än de andra två, vilket man såklart kan tycka är rörigt och ”röstuppvisande”. Jag gillar det intensiva och tycker det passar resten av låten väl, men trots det håller jag ”Wasted Love” klart högre. Blir sugen på att slänga ihop en opera-topplista, det får jag ta sen.
Det positiva med Bulgariens vinst är just det, att man kanske får se Victoria på ESC-scenen igen. Gärna med ”Tears Getting Sober” i sin helhet, det hade varit på tiden!
Helt rätt, man måste stå för sina ”märkliga” val, även om ingen annan lär förstå. Därav den positiva chocken av att se ”Forever” på Millans lista – HW är i minoritet om att ogilla den! Ovanligt! 😀
”Lock Me In” är faktiskt en rätt trevlig låt. Rörig och konstig på många sätt, men rätt bra ändå.
Jag glömde visst kommentera Millans egna val. ”Soldi” och Roop-låtarna är hyfsade. ”Soldi” tycker jag är mer kul än bra, egentligen. Övriga två förstår jag mig inte på. Hur kunde ”Toy” vinna?
Jag håller med: man ska stå för sina ”märkliga” val 🙂 När det gäller dig @HW kan man väl konstatera att du är ytterligheternas anförare i de här sammanhangen. Intressant med någon som på sin topplista har med ”Með hækkandi sól” och ”Growing up is getting old” men även ”Hatrið mun sigra” och ”Stripper”
@oe När det gäller ”Toy” så känner jag ibland att jag är lika ensam om att gilla den som du har känt med ”Forever” vilket är lite märkligt med tanke på att den ändå är en vinnare. Särskilt på den här bloggen tror jag att jag är rätt ensam om att gilla den men jag kanske är fel ute där?
Hur kunde den vinna? Ja om alla som röstade på den tyckte som jag att det var en härlig, catchy låt med ett viktigt budskap framfört med humor och glimten i ögat av en talangfull kvinna som inte bara hade fokus på att se snygg och sexig ut och ha så lite kläder som möjligt på sig på scen så förstår i alla fall jag varför den vann 😉 Dessutom kom den förstås helt rätt i tiden. Älskar den fortfarande och blir lika glad varje gång jag hör henne börja ”kackla” 🙂
@Millan ”Ytterligheternas anförare” var en ganska klockren beskrivning av min smak 🙂 Mina favoriter är ofta såna som går utanför standard-mallen, oavsett om det är downtempo eller upptempo, akustiskt eller elektroniskt. Ett ESC med bara downtempo hade varit dötråkigt och ett ESC med bara upptempo hade känts fattigt, jag behöver variation 😉
Viktigt budskap kan jag absolut köpa vad gäller ”Toy”. Dock vänder jag mig emot att det skulle vara särskilt unikt med en kvinnlig artist som fokuserar på annat än att se snygg ut och ha så lite kläder som möjligt på sig (nu påstod du inte heller något sådant, men ifall någon faktiskt tycker så). Jag vill hävda att det är en liten minoritet artister varje år som har det som fokus 🙂
Snarare är det de som fokuserar mindre på musiken och mer på att artisten har för lite kläder enligt dem som kommer med sexualiseringen, inte artisten som klär sig på ett visst sätt. Återigen, inte riktat mot dig eller någon annan stammis, ser typ aldrig sådant här på bloggen, men mot folk i allmänhet 🙂 Lite som när folk som inte följer ESC säger ”wow, en ESC-låt med riktigt budskap/bra röst/annan genre än mainstream-pop, det var otroligt ovanligt”. Det är verkligen inte alla som gillar ESC, och det är helt okej, men det är rakt av felaktigt att påstå att dessa saker skulle vara något unikt i tävlingen.
@HW Vad bra att du förstod att jag inte menade att Netta skulle vara unik på något sätt för att hon inte fokuserade på att se snygg ut och ha lite kläder på sig 🙂 Det jag ville få fram var en bild av en helhet i låt och nummer som tilltalade mig. (På samma sätt som jag t ex tycker att man lyckades med årets vinnare: ett nummer så otroligt väl matchat med låten) Men det viktigaste är förstås låten. Det är den som tävlar. Nu råkar det ändå vara så att det där med utseendet hade lite relevans 2018 eftersom det årets tvåa hade just det fokuset: att se snygg och sexig ut. Nu råkar jag gilla ”Fuego” också och tycker den var en värdig tvåa. Och det var också ett jättesnyggt nummer 🙂
@Millan, Jo tajmingen för ”Toy” var förstås helt rätt, det hade jag nästan glömt. Personligen lägger jag i regel väldigt lite fokus på text, desto mer på det rent musikaliska. Lite kul och catchig är den väl ändå, det får jag ge den. Jag är nog lite orättvist mycket negativ till den pga dess framgångar, måste jag erkänna. Men jag är definitivt inget fan av kacklandet i alla fall 😉
@oe Vi har alla olika smak. Jag gillar inte alla dina favoriter heller 🙂 Tråkigt skulle det bli om alla tyckte precis lika. Ser fram emot när du ska komma med din sammanslagna lista!
@Millan, självklart är det så. Jag uttryckte mig nog lite klumpigt. Men jag kände genuint att jag var lite orättvis i min bedömning av ”Toy”. Den är inte helkass, utan har sina ljusglimtar trots att den i grunden är irriterande 🙂
Jag håller på att försöka slå ihop listorna, men det är inte helt enkelt (om man nu tvunget måste göra det ordentligt). Svårt att separera låtar man i princip tycker lika bra om. Men det kommer. Råkade istället för ett ögonblick snöa in på eurovision-opera, så jag slängde ihop en snabb topp 10. Kan säkert ha missat några, ibland inte helt enkelt med definition av opera heller.
1. Frankrike 2011 – Sognu
2. Österrike 2025 – Wasted Love
3. Frankrike 2026 – Regarde!
4. Estland 2018 – La Forza
5. Slovenien 2007 – Cvet Z Juga
6. Rumänien 2013 – It’s My Life
7. Australien 2019 – Zero Gravity
8. Malta 2004 – On Again… Off Again (om den nu kan räknas)
9. Sverige 2009 – La Voix
10. Italien 2015 – Grande Amore
@oe Lätt hänt att snöa in på saker 🙂
När det gäller listor förstår jag verkligen problematiken med att rangordna/få ihop det. Jag klarar nästan inte ens av att rangordna alla låtar som är under ett och samma eurovisionår 🙂
Okej, nu har jag velat färdigt. Några ”nyckeldueller” som jag tvingats få svar på på vägen:
Vilken är näst bästa operalåten inom tidsspannet – klassiska ”La Forza” eller årets friska fläkt ”Regarde!”?
Vilken är Frankrikes näst bästa ESC låt genom tiderna – ”Roi” eller ”Mon amour”?
Men kanske framförallt. Vilken är Finlands bästa låt alla kategorier (dvs även utanför ESC) – min gamla favorit ”Monsters” eller nya utmanaren ”Liekinheitin”?
Här kommer svaren. Inte för att det lär vara så himla intressant för någon annan än mig själv, låtarna har vi ju redan listat och diskuterat. Men ändå.
Min ESC Topp 40 (2018-2026)
1. Bulgarien 2020 – Tears Getting Sober
2. Norge 2021 – Fallen Angel
3. Bulgarien 2021 – Growing Up is Getting Old
4. Nederländerna 2022 – De Diepte
5. Nederländerna 2019 – Arcade
6. Luxemburg 2024 – Fighter
7. Schweiz 2018 – Stones
8. Sverige 2022 – Hold Me Closer
9. Vitryssland 2018 – Forever
10. Finland 2026 – Liekinheitin
11. Israel 2024 – Hurricane
12. Finland 2018 – Monsters
13. Luxemburg 2025 – La poupée monte le son
14. Malta 2019 – Chameleon
15. Österrike 2025 – Wasted Love
16. Schweiz 2025 – Voyage
17. Belgien 2020 – Release Me
18. Frankrike 2024 – Mon amour
19. Australien 2020 – Don’t Break Me
20. Frankrike 2019 – Roi
21. Irland 2025 – Laika Party
22. Polen 2023 – Solo
23. Italien 2024 – La noia
24. Frankrike 2026 – Regarde!
25. Estland 2018 – La Forza
26. Azerbajdzjan 2022 – Fade to Black
27. Belgien 2022 – Miss You
28. Nederländerna 2025 – C’est la vie
29. Azerbajdzjan 2019 – Truth
30. Sverige 2023 – Tattoo
31. Storbritannien 2023 – I Wrote A Song
32. Israel 2025 – New Day Will Rise
33. Spanien 2021 – Voy a quedarme
34. Kroatien 2022 – Guilty Pleasure
34. Israel 2021 – Set Me Free
36. Serbien 2019 – Kruna
37. Rumänien 2021 – Amnesia
38. Slovenien 2019 – Sebi
39. Australien 2026 Eclipse
40. Schweiz 2026 Alice
Skillnaden mellan ”erorna” visar sig vara betydligt mindre än vad jag trodde. Totalt 23 vs 17 låtar, eller 4,6 vs 4,25 per år – väldigt jämnt. Skulle man dra gränsen vid plats 24 är det 13-11 i låtar, eller 2,6-2,75 i låtar per år, alltså faktiskt fördel 2023-2026! Men, i den absoluta toppen är det ändå klar fördel för 2018-2022, som har ockuperat hela topp 5, och innehar 8 av platserna i topp 10.
Det senare tidsintervallet är också klart ojämnare. Medan 2024 & 2025 står sig starka, har 2023 har sin bästa låt på 23:e plats. Och 2026 lyckas visserligen få med sig 4 låtar, men bara 2 i topp 38.
Antal låtar i topp 40 för respektive år:
2018: 4
2019: 6
2020: 3
2021: 5
2022: 5
2023: 3
2024: 4
2025: 6
2026: 4
Men endast antal låtar på listan per år känns inte riktigt rättvisande. Jag får nog fundera ut ett poängsystem för att kunna göra en rättvisare bedömning. Varför inte 🙂
@oe Bra jobbat! 🙂
Nähe, mina mellanslag för att tydliggöra tidsspann kom inte med. Provar något annat:
1. Bulgarien 2020 – Tears Getting Sober
2. Norge 2021 – Fallen Angel
3. Bulgarien 2021 – Growing Up is Getting Old
4. Nederländerna 2022 – De Diepte
5. Nederländerna 2019 – Arcade
– 6. Luxemburg 2024 – Fighter
7. Schweiz 2018 – Stones
8. Sverige 2022 – Hold Me Closer
9. Vitryssland 2018 – Forever
– 10. Finland 2026 – Liekinheitin
– 11. Israel 2024 – Hurricane
12. Finland 2018 – Monsters
– 13. Luxemburg 2025 – La poupée monte le son
14. Malta 2019 – Chameleon
– 15. Österrike 2025 – Wasted Love
– 16. Schweiz 2025 – Voyage
17. Belgien 2020 – Release Me
– 18. Frankrike 2024 – Mon amour
19. Australien 2020 – Don’t Break Me
20. Frankrike 2019 – Roi
– 21. Irland 2025 – Laika Party
– 22. Polen 2023 – Solo
– 23. Italien 2024 – La noia
– 24. Frankrike 2026 – Regarde!
25. Estland 2018 – La Forza
26. Azerbajdzjan 2022 – Fade to Black
27. Belgien 2022 – Miss You
– 28. Nederländerna 2025 – C’est la vie
29. Azerbajdzjan 2019 – Truth
– 30. Sverige 2023 – Tattoo
– 31. Storbritannien 2023 – I Wrote A Song
– 32. Israel 2025 – New Day Will Rise
33. Spanien 2021 – Voy a quedarme
34. Kroatien 2022 – Guilty Pleasure
35. Israel 2021 – Set Me Free
36. Serbien 2019 – Kruna
37. Rumänien 2021 – Amnesia
38. Slovenien 2019 – Sebi
– 39. Australien 2026 – Eclipse
– 40. Schweiz 2026 – Alice
Jag tar ESC:s poängsystem plus 10, för de tio första placeringarna. Sen ett försök till logisk utsmetning för resten av topp 40. Enligt nedan.
1 – 22p, 2 – 20p, 3 – 18p, 4 – 17p, 5 – 16p, 6 – 15p, 7 – 14p, 8 – 13p, 9 – 12p, 10 – 11p, 11/12 – 10p, 13/14 – 9p, 15/16 – 8p, 17/18 – 7p, 19/20 – 6p, 21/22/23 – 5p, 24/25/26 – 4p, 27/28/29/30 – 3p, 31/32/33/34/35 – 2p, 36/37/38/39/40 – 1p
Nationsranking:
1. Bulgarien (2 låtar): 40p
2. Nederländerna (3): 36p
3. Luxemburg (2): 24p
4. Schweiz (3): 23p
5. Finland (2): 21p
6. Norge (1): 20p
7. Frankrike (3): 17p
8. Sverige (2): 16p
9. Israel (3): 14p
10. Vitryssland (1): 12p
11. Belgien (2): 10p
12. Malta (1): 9p
13. Österrike (1): 8p
14. Azerbajdzjan (2): 7p
15. Australien (2): 7p
16. Irland (1): 5p
17. Polen (1): 5p
18. Italien (1): 5p
19. Estland (1): 4p
20. Storbritannien (1): 2p
21. Spanien (1): 2p
22. Kroatien (1): 2p
23. Serbien (1): 1p
24. Rumänien (1): 1p
25. Slovenien (1): 1p
Årsranking:
1. 2021 (5): 43
2. 2018 (4): 40
3. 2022 (5): 39
4. 2024 (4): 37
5. 2019 (6): 36
6. 2025 (6): 35
7. 2020 (3): 35
8. 2026 (4): 17
9. 2023 (3): 10
Detta åskådliggör bättre hur svaga 2023 och 2026 är för mig. Mellan övriga 7 år är det jämnt. Då blir det mer beroende av poängsystemet som valts. 2020 kanske oväntat svagt, men det året bars ju av min absoluta favorit – där bakom var det väldigt tomt. Att 2021 toppar listan är väl inte helt chockerande, med två låtar i topp 3. Men att 2024 och 2025 är med så pass bra, gör ändå att jag inte kan säga rakt av att det var bättre förr, och att jag börjar bli gammal. Utan det är fortfarande lite slumpartat, varierar från år till år.
@Millan, tack så mycket 🙂
Första mötet har hållts om ESC27 i Bulgarien:
Participants identified the principal priorities for the coming months of preparations, including logistics, security, infrastructure, international coordination, the promotion of Bulgaria as a tourist destination, and the cultural programme surrounding the event.
https://bntnews.bg/news/first-meeting-of-the-organising-committee-for-eurovision-2027-held-at-the-council-of-ministers-1397999news.html?fbclid=IwdGRjcASY-mVjbGNrBJj6XHNydGMGYXBwX2lkDDM1MDY4NTUzMTcyOAABHsAIDhAY6MHEQ4a7ZBKUvy3K252WkNopn2fyp9J8wv6REEAqK4AnVI7b824w