Tävlingsregler för Melodifestivalen 2021

MelodifestivalenSchlagerpinglan: SVT tar emot bidrag till Melodifestivalen 2021 mellan den 24:e augusti och 16:e september, vilket ni kan läsa mer om här (där ni även hittar en sammanfattning av regelverket). Här nedan ser ni de fullständiga reglerna (ordagrant återberättade från SVT:s pdf-fil).
(Grafik lånad från SVT.)

Uppdaterat 2020-11-09: “Melodifestivalen 2022: Nya köns-regeln skrotas

Se även: “TV-bolag som tar emot bidrag till Eurovision Song Contest 2021

Se även tävlingsregler på engelska: “CONTEST RULES FOR MELODIFESTIVALEN 2021
(SVT:s inofficiella, engelska översättning)


TÄVLINGSREGLER MELODIFESTIVAL 2021

A: Övergripande regler för insända tävlingsbidrag samt urvalsprocess
B: Regler för tävlingsbidrag som väljs ut att tävla
C: Övriga villkor

A: Övergripande regler för insända tävlingsbidrag samt urvalsprocess
A1. Melodifestivalen 2021 är en nationell tävling bestående av ett antal deltävlingar och en final. Samtliga tävlingsbidrag ska stå till förfogande för att representera Sverige i 2021 års Eurovision Song Contest, ESC, som arrangeras av European Broadcasting Union (EBU). Det är SVT:s avsikt att det bidrag som vinner Melodifestivalen 2021 också ska representera Sverige i ESC 2021.

A2. I Melodifestivalen 2021 kommer sannolikt 28 musikverk att tävla. De 28 bidragen är:
-de 14 bidrag som urvalsjuryn valt ut bland de musikverk som anmälts till tävlingen;
-de 14 bidrag bestående antingen av musikverk skapade av upphovspersoner som SVT specialinbjudit eller bidrag som SVT har valt ut bland de inskickade musikverken.

A3. Tävlingsanmälan görsgenom uppladdning av ljudfil av tävlingsbidraget via www.melodifestivalen.se under perioden 24 aug-16 sep 2020 fram till klockan 11.59.

A4. En tävlingsanmälan kan inte ensidigt återkallas.

A5. SVT fattar självt alla beslut om den närmare utformningen av tävlingen (innefattande, men inte begränsat till urvalsprocessen, antalet deltävlingar och röstningsförfarande) liksom om tv-produktionen av de utvalda tävlingsbidragen (innefattande, men inte begränsat till frågor om medverkande, instrument och annan eventuell rekvisita på scenen).

A6. Svenska medborgare och/eller i Sverige folkbokförda (senast per den 24 augusti 2020) personer har rätt att deltaga i tävlingen som kompositörer och textförfattare, med undantag för personer som under tidsperioden 24augusti 2020 -30 mars 2020 är anställda vid eller uppdragstagare för Sveriges Television (SVT).

A7.Även personer som inte är svenska medborgare/folkbokförda i Sverige per den 24 augusti 2020 har rätt att deltaga i tävlingen förutsatt att tävlingsbidraget har minst en (1) upphovsperson som uppfyller kraven enligt A6.

A8. SVT avser att ge 10 av tävlingens 28 platser med förtur till bidrag som framförs med huvudsakligen svensk text. En och samma melodi får anmälas som separata tävlingsbidrag om den har text på olika språk (SVT behöver i så fall inteinformeras om att samma melodi förekommer i flera tävlingsbidrag).

A9. Det är SVT:s avsikt att minst 50 % av utvalda tävlingsbidrag ska ha enbart kvinnliga kompositörer/textförfattare eller ha både kvinnliga och manliga kompositörer/textförfattare.Det är SVTsavsikt att till Melodifestivalen 2022 införa ett krav på att alla bidrag som är skrivna av fler än en upphovsperson ska ha minst en kvinnlig kompositör eller textförfattare

A10. Tävlingsbidrag vars text/titel kan anses stötande och/eller kan befaras inte bli godkänt för tävling i ESC kommer inte tillåtas delta i tävlingen.

A11. Namn på utvalda tävlingsbidrag samt kompositörer och textförfattare kommer att offentliggöras löpande av SVT under oktober-november 2020.

A12. Endast nya verk som inte tidigare gjorts tillgängliga för allmänheten –vare sig genom överföring till allmänheten, offentligt framförande eller annan publicering/spridning –får delta i tävlingen. I kravet att verket inte får vara publicerat/spritt tidigare ligger att melodi och text inte tidigare får vara utgivna, oavsett form och media, eller på annat sätt ha spridits till allmänheten. Kravet att verket inte tidigare får ha framförts offentligt utgör bl.a. hinder mot framförande i konsertsammanhang eller liknande. I kravet att verket inte får ha varit föremål för överföring till allmänheten ligger att verket t.ex. inte får ha utsänts eller gjorts tillgängligt för allmänheten via radio, TV eller Internet (inklusive men inte begränsat till sociala medier).

A13. Endast bidrag vars tidslängd överstiger två (2.00) minuter och understiger tre (3.00) minuter, får delta i tävlingen. Bidrag som är över 3.00 min/under 2.00 min kvarstår dock i urvalsprocessen om urvalsjuryn anser att det är görligt att arrangera om bidraget till accepterad längd och detta accepteras och korrigeras av bidragets upphovsperson(er). SVT kan i ett enskilt fall även godkänna att ett bidrag som marginellt överstiger tre (3.00) minuter deltar i Melodifestivalen 2021. För det fall SVT önskar utse sådant bidrag att representera Sverige i ESC 2021, ska upphovspersonerna tillse att bidraget inför ESC arrangeras om så att det inte längre överstiger tre (3.00) minuter.

A14. Helt instrumentala bidrag godtas inte, sjungen eller talad text krävs.

A15. Sångspråket vid inskick är valfritt. Det språk som används på insänt tävlingsbidrag ska även användas vid framförandet i Melodifestivalen 2021, om inte SVT meddelat annat i samband med uttagningen. För det fall bidraget ska representera Sverige i ESC avgör SVT på vilket språk bidraget ska framföras.

A16. Artist som framför insänt tävlingsbidrag ska vara medveten om att tävlingsbidraget anmälts till årets tävling och vara beredd att, om SVT så önskar, framföra bidraget i såväl Melodifestivalen 2021 (deltävling/ar och final) som ESC 2021 (semifinal och final). Artist som i Melodifestivalen 2021 framför det bidrag som SVT utser att representera Sverige i ESC är inte självskriven att framföra tävlingsbidraget även vid ESC (jfr. B3 nedan). Det bör härvid framhållas att EBU:s regler för ESC föreskriver att medverkande artist måste ha fyllt 16 år senast på dagen för finalen i ESC

B: Regler för tävlingsbidrag som väljs ut att tävla
B1. Från och med att SVT har offentliggjort samtliga musikverk som utvalts att delta i tävlingen, dock tidigast från och med den 30 november 2020, frånsäger sig SVT alla rättigheter avseende övriga insända musikverk.

B2. Så fort ett tävlingsbidrag har utvalts att delta i Melodifestivalen 2021 måste dess upphovsperson/er omgående förse SVT med följande material:
1.Sångtext, tydligt utskriven på det språk som använts vid inskick eller som ska användas i tävlingen (se A15 ovan). Om detta språk inte är svenska eller engelska ska en svensk översättning av texten bifogas i skrift.
2.Fullständigtifylld och av upphovsperson/-erna personligen undertecknadTävlingsblankett (Se Bilaga 1).

B3. SVT beslutar efter samråd med tävlingsbidragens respektive upphovsperson/-er vilken eller vilka artister som ska framföra tävlingsbidraget i Melodifestivalen 2021 och/eller ESC 2021. Slutlig beslutanderätt avseende framförande artist/er/ tillkommer dock i alla avseenden SVT. Om upphovsperson inte godtar SVT:s beslut har SVT rätt att antingen genomdriva sitt beslut eller att diskvalificera tävlingsbidraget och ersätta det med ett annat.

B4.SVT kan besluta om att tävlingsbidrag ska framföras med en instrumentsolist som spelar sitt instrument ”live” under sändning.

B5.Maximalt åtta (8) personer får medverka i respektive tävlingsbidrag i Melodifestivalen. För det fall bidraget ska representera Sverige i ESC är dock medverkan begränsad till sex (6) personer.

B6. Tillhandahållandet av instrumentala ”backingtracks” är en förutsättning för tävlingsdeltagande. På dessa ”backingtracks” får förekomma förinspelad körsång, dock inte av medverkande huvudartist/er, som måste sjunga live. För det fall bidraget ska representera Sverige i ESC kommer det inte vara tillåtet att ha förinspelad körsång på ”backingtracks”. I samband med SVT:s kontraktering av de artister som skall framföra respektive tävlingsbidrag kommer SVT att kräva att kontrakten innefattar delsen skyldighet att producera och till SVT leverera sålunda erforderliga ”backingtracks”, delsatt för SVT:s nyttjande av ”backingtracks” erforderliga immateriella rättigheter upplåts till SVT.För det fall att kontrakt med bl.a. sådant innehåll inte kommer till stånd eller om ”backingtracks” som uppfyller tävlingskraven inte levereras till SVT i rätt tid, har SVT rätt attdiskvalificera tävlingsbidraget.

B7. Upphovspersoner till utvalda tävlingsbidrag ger i enlighet med vad som anges i dessa tävlingsregler rätten till SVT att självt eller genom vidareupplåtelse/-överlåtelse till annan nyttja, utan tids-eller territoriell begränsning, det ingivna musikaliska verket (text och/eller musik) genom att:
-överföra det till allmänheten, offentligt framföra, ge ut/låta ge ut, sprida eller göra det tillgängligt för allmänheten på annat sätt, innefattande men inte begränsat till de sätt som följer av dessa tävlingsregler samt –såvitt gäller det tävlingsbidragsom utses att representera Sverige i ESC–de sätt som följer av EBU:s vid varje tid fastställda regler avseende deltagande i ESC,
-spela in/framställa de exemplar av verket som därvid erfordras.

B8. Utöver vad som följer av B7 ovan är upphovspersoner till det tävlingsbidrag som utses att representera Sverige i ESC skyldiga att även i övrigt acceptera och underkasta sig tillämpningen av EBU:s vid varje tidpunkt gällande regler för deltagande i ESC.

B9. Utföranderättsersättning samt ersättning för exemplarframställning för SVT:s och annans nyttjande enligt ovan utgår på sedvanligt sätt till s.k. collectingsociety företrädande upphovspersoner. Utgivande av sådan ersättning för annans nyttjande svarar dock inte SVT för.

B10. Upphovsperson svarar vidare gentemot SVT och tredje man för att upphovsperson har rätt att upplåta erforderlig nyttjanderätt, t.ex.i förekommande fall har klarerat rättigheterna med eventuella samarbetspartners och rättighetshavare såsom musikförlag och skivbolag.

B11.Upphovsperson svarar för att avtal inte ingåtts med tredje man som utgör hinder mot i punkt B7angiven upplåtelse. Från den tidpunkt som ingivet musikaliskt verk omfattas av upphovspersons anslutning till STIM, dock tidigast från verkets förstagångsframföranden i tävlingen, gäller att SVT:s förfoganderätt till verket är begränsad på sätt som följer av sådant anslutningskontrakt. För det fall NCB (Nordic Copyright Bureau) förvaltar upphovspersons rätt att framställa exemplar, åligger det
SVT, eller den till vilken SVT upplåter nyttjanderätt, att inhämta för aktuellt nyttjande eventuellt erforderlig s.k. mekaniseringslicens från NCB. Upphovsperson ska inte motsätta sig av SVT godkänd licensiering under förutsättning att det avsedda nyttjandet ej står i strid med upphovspersons ideella rätt enligt lag.

B12. SVT har rätt att utan särskild ersättning till upphovspersoneller artist, själv eller genom upplåtelse till annan, använda tävlingsbidragets titel, samt i förekommande fall namn och bild på upphovsperson samt artist, i samband med marknadsföring av respektive information om SVT och SVT:s program och verksamhet (inklusive men inte begränsat till Melodifestivalen 2021 respektive ESC 2021).

B13. Utan SVT:s uttryckliga godkännande får utvalt tävlingsbidrag inte framföras offentligt, publiceras/spridas eller eljest göras tillgängligt för allmänheten förrän tidigast nedan angivna tidpunkter:

-tävlingsbidrag som placerat sig på plats 3-4-5-6-7 i deltävling får göras tillgängligt för allmänheten från och med att sändningen av aktuell deltävling avslutats.
-tävlingsbidrag som placerat sig på plats 2 eller1 i deltävling får göras tillgängligt för allmänheten från och med att sändningen av den fjärde deltävlingen avslutats.

Beslut om eventuell diskvalificering vid brott mot eller avvikelse från denna regel kommer, för undvikande av missförstånd, att fattas med beaktande av samtliga relevanta omständigheter i varje enskilt fall, och med särskilt beaktande av graden av uppsåt, vårdslöshet eller koppling till upphovspersoner/ artister/skivbolag/förlag för det aktuella tävlingsbidraget.

B14. Ett tävlingsbidrags medverkan i Melodifestivalen får inte marknadsföras genom kommersiell marknadsföring förrän tidigast när tävlingsbidraget har lämnat tävlingen eller, om tävlingsbidraget kvalificerar sig till finalen i Melodifestivalen, efter Finalen.

B15. Ett tävlingsbidrag (inklusive titeln på tävlingsbidraget) får inte förekomma i samband med marknadsföring av produkter eller tjänster förrän tidigast 30 dagar efter att tävlingsbidraget lämnat tävlingen eller -om tävlingsbidraget kvalificerar sig till finaleni Melodifestivalen 2021 -tidigast 30 dagar efter Finalen eller –om tävlingsbidraget ska representera Sverige i ESC 2021 –tidigast 30 dagar efter SVT:s första sändning av ESC 2021.

B16. Vad som föreskrivs i B14 och B15 ovan utgör inte hinder mot marknadsföring av tävlingsbidraget i samband med offentligt framförande av tävlingsbidraget eller fysisk/digital försäljning av inspelning av tävlingsbidraget efter de respektive tidpunkter som följer av B13 ovan.

C: Övriga villkor
C1. Tävlingsbidraget, dess upphovsperson/er, tävlingsbidragets medverkan i tävlingen samt framförande artist/er får inte utnyttjas eller förekomma i kommersiella sammanhang eller andra sammanhang på ett sätt som kan sätta SVT:s opartiskhet eller oberoende ställning i fråga,t.ex. genom att SVT:s utsändning av verket kan bedömas som otillbörligt kommersiellt gynnande.

C2. Upphovsperson som deltar i tävlingen förbinder sig att, om SVT så önskar, delta i följande aktiviteter utan annan ersättning än kostnadstäckning för resaoch logi i de fall där sådan krävs (angiven tid avser preliminär närvarotid):
•1-2 presskonferenser, max 4 timmar.
•1 förinspelad intervju, max 4 timmar.
•1 direktsänd deltävling. SVT ersätter resa och logi för tre dygn om avståndet är längre än 7 mil från hemorten.
•Alla av SVT arrangerade presskonferenser inför och efter deltävling och före final om upphovspersons bidrag kvalificerat sig till final.
•I förekommande fall erforderlig närvaro (upp till 3 dygn såsom gällande för deltävling se ovan) om bidraget kvalificerat sig till Andra chansen (som för vissa tävlingsbidrag utgör ytterligare en deltävling på vägen mot final). SVT ersätter resa och logi om avståndet är längre än 7 mil från hemorten.
•1 direktsänd final enligt senare instruktioner, SVT ersätter resa, logi för 3 dygn om avståndet är längre än 7 mil från hemorten.
•1 direktsänd eller förinspelad intervju till ett s.k. krönikeprogram att spelas in och ev. sändas dagen efter finalen, max 6 timmar.
•Alla av SVT arrangerade presskonferenser efter finalen i händelse av avancemang till ESC.
•Närvaro om ca 15 dagar under ESC, samt erforderliga presskonferenser på plats, max 8 timmar.
•1 direktsänd eller förinspelad intervju, med anledning av ESC, till ett s.k. årskrönikeprogramatt spelas in och ev. sändas under hösten 2021/ vintern 2021, max 6 timmar.

C3. Om upphovsperson, artist eller representant för dessa bryter mot detta regelverk eller om inlämnat tävlingsbidrag eljest står i strid med detsamma, förbehåller sig SVT rätten att diskvalificera tävlingsbidraget, samt att därvid, helt eller delvis, inte utbetala ersättning i någon form. Skulle ersättning redan ha utbetalats äger SVT rätt att återkräva denna. I händelse av brott mot detta regelverk, förorsakat av upphovsperson, kontrakterad artist eller representant för dessa, ska den eller de av dessa som brutit mot reglerna ensam eller gemensamt, allt efter var och ens delaktighet, hålla SVT skadeslöst för SVT:s samtliga kostnader, utgifter, skador och förluster (inklusive eventuella anspråk mot SVT från tredje man) som en följd av sådant brott mot regelverket.

C4. Dessa tävlingsregler har fastställts i maj 2020 av SVT, som även äger rätt att ändra och/eller revidera dem samt besluta om deras närmare tillämpning.

(Källa: SVT:s Inbjudan_till_Melodifestivalen_2021.pdf 2020-05-26)


                 

                 

     





Musik bloggar Blogglista.se