Schlagerpinglan: Här nedan ser ni vilka Eurovision-låtar som varit mest populära på den officiella Eurovision Song Contest-sidans youtube-kanal den senaste månaden:

Juli 2021 – Topp-tio ESC-låtarna:

TOP 10: Most watched in July 2021” (3:37 – Jul 31, 2021)

ESC-låtarna hos eurovision.tv med flest visningar Juli 2021 (Juni) (Maj):
1. (1) (1) Italien Italien 2021: Zitti e buoni“, Måneskin (1:a i finalen)
2. (2) (2) Ukraina Ukraina 2021: SHUM“, Go_A (5:a i finalen)
3. (4) (-) Norge Norge 2009: Fairytale“, Alexander Rybak (1:a i finalen)
4. (9) (-) Ryssland Ryssland 2020: Uno“, Little Big (inställd tävling)
5. (3) (4) Azerbajdzjan Azerbajdzjan 2021: Mata Hari“, Efendi (20:e i finalen)
6. (7) (6) Frankrike Frankrike 2021: Voilà“, Barbara Pravi (2:a i finalen)
7. (5) (5) Serbien Serbien 2021: Loco Loco“, Hurricane (15:e i finalen)
8. (6) (3) Ryssland Ryssland 2021: Russian Woman“, Manizha (9:a i finalen)
9. (8) (9) Finland Finland 2021: Dark Side“, Blind Channel (6:a i finalen)
10. (-) (8) Cypern Cypern 2021: El Diablo“, Elena Tsagrinou (16:e i finalen)
(Källa: eurovision.tv – Sammanställning – schlagerpinglan.se)

Mer från Schlagerpinglan i samma kategori:


7 kommentarer till “Juli 2021: ESC-låtar med flest antal visningar”

  1. Pato

    Jag tänkte nu när jag ändå har varit borta ett tag så kan jag bara köra en liten snabb sammanfattning om årets tävling med lite betyg och korta omdömen 🙂

    Finallåtarna:
    01. Cypern 3/5 – Jag älskar Elena. Snygg, sexig, hon vet exakt vad hon ska göra. Hon är rätt obrydd och svår men det är sånt gillar hos kvinnor. Att både dansa och sjunga på den nivån och få det att se så naturligt ut är en talang. Den här borde ändå ha fått byta plats med sin granne Grekland i resultattabellen.

    02. Albanien 5/5 – Två frågor här. Fråga nummer ett. Varför satte man Albanien som tvåa i år igen när den dessutom hade redan kommit 10:a i sin semi? Fråga nummer två. Varför fick den inte mer kärlek från jurygrupperna? Hon är fantastisk och låten är bara ett av 1000 exempel på hur rikt musikliv man har i Albanien.

    03. Israel 2/5 – Visst, hon var också säker men låten lämnar mycket att önska och det kändes rätt spelat att de ändrade om låten så pass mycket i revampen.

    04. Belgien 5/5 – En av mina stora favoriter i år och Belgien i ESC är inte ett land jag har klickat så mycket med musikaliskt men i år ser jag verkligen kvalitén i musiken. Det är alltid värt att skicka artister som har lite år på nacken och inte helt nykläckta i musikbranschen. Sedan tycker jag definitivt man hade kunnat göra grundmaterialet lite starkare här men sett till årets startfält så får den en femma.

    05. Ryssland 1/5 – Musikaliskt väldigt låg nivå tyvärr på en kvinna som vågade så mycket. Men som låt betraktat, genomuselt. Det här bidraget hade blivit mycket bättre om man hade fokuserat mer på folkmusiken.

    06. Malta 0/5 – Det här var ju uselt! Jag begriper inte att det här var en såpass stor favorit genom hela säsongen. Gapigt, usel text och dessutom blev hon helt överbekväm genom det här favoritskapet. Nej det känns som att det är bara småtjejer i tonåren som det här egentligen riktades till och det passar nog bara dom. 7:e plats, en bra placering men ändå klassas det här som en liten flopp med tanke på dels låga poäng från tittarna men den stora vinnarbuzzen många såg i den här “kompositionen”. Helt uselt var det här i mina öron och ögon.

    07. Portugal 4/5 – Det var som balsam för öronen efter Malta. Mycket bra av jurygrupperna att de stöttade ett bidrag som åtminstone försökte komma med något nära kvalitativ musik och en annorlunda idé. Bra framfört, fint iscensatt och bra sångare som dock kanske la i lite för många energier under framträdandet.

    08. Serbien 2/5 – Det är en av årets hitar, absolut men det var ändå rätt skämmigt live i Rotterdam på scenen.

    09. Storbritannien 0/5 – Jag uppepar fakta. 0 poäng från tittarna. 0 poäng från alla jurygrupper i det här nya systemet gör James Newman till den största förloraren i tävlingens historia. De hade likaväl kunnat skicka Kalle-Anka till tävlingen. Så uselt. UK brukar vara dåliga men i år…. Om de inte vaknar efter årets omgång så kommer de aldrig vakna.

    10. Grekland 1/5 –

    11. Schweiz 5/5

    12. Island 0/5 – Jag är ledsen men i mina öron och ögon var det här ren skit. ” Una mierda en un pincho” som man säger i Spanien som betyder skitet som finns kvar på en tandpetare efter man har ätit tapas. Det här kändes som att det bara vara med för själva showen. Det känns inte som att den här låten är skapt för riktiga musikälskare, ärligt talat.

    13. Spanien 2/5 – Det här egentligen dåligt på nästan alla sätt men det fanns ändå mer personlighet här än i vissa andra låtar.

    14. Moldavien 4/5 – Jag tror det här var låten som delade väst och östeuropa mest i år. Det finns inte mycket mer o säga. Jag tror västeuroper tyckte det här var fjantigt och uselt medans i öst så tyckte man det här var fräscht och kul och sexigt. Betyget avslöjar nog vilken sida jag står på haha 🙂

    15. Tyskland 0/5 – En klockren nolla. Jag blir arg när jag både hör och ser den och om man ändå ska sjunga om mobbning så varför skämta bort det. Det var obegripligt med det där dansande långfingret och det var så gräsligt dåligt. Tyskland när det är som värst.

    16. Finland 1/5 – Ibland så behöver man inte vara så bra för att ta sig långt i den här tävlingen. Det räcker ibland med att man har timingen på sin sida och det hade Finland i år för man märkte att publiken verkligen behövde sådan här musik. Personligen tycker jag det här var uselt och inte förtjänade att komma såpass högt men bra för Finland.

    17. Bulgarien 5/5 – 11:e plats? Wow! Hade det här bidraget stått som segrare istället för Italien så hade jag tyckt det var helt välförtjänt. Bulgariens bästa bidrag någonsin i mina öron (har inte varit ett fan av deras framgångsrika bidrag tidigare i ESC)

    18. Litauen 4/5 – Bra tempo, bra beat, roligt band och allmänt en skön låt att lyssna på.

    19. Ukraina 2/5 – Här håller jag inte riktigt med Europa. Jag tycker mer eller mindre att Ukraina skickar samma grej varje år. De tar låtar som egentligen knappast kan kallas för låtar men de får allt att kännas levande när det väl är dags för tävling. Som låt betraktat så är det här inget märkvärdigt för mig och jag har även hört det här från flera som bor i Ukraina.

    20. Frankrike 4/5 – Att dra parallellen med Piaf är lite att överdriva men det här är fortfarande bra. Jag hade aldrig trott förra året att en låt som har Piaf som referens skulle vara så framgångsrik dels 2021 och även mitt under en pandemi då jag hade trott att folk hade kanske ignorerat det här mer.

    21. Azerbajdzjan 2/5 – Till skillnad från Malta så är det här åtminstone rätt så opretentiöst men fortfarande totalt värdelöst. Jag önskar att Azerbajdzjan som egentligen har ett väldigt rikt musikliv inte använder tävlingen som en business under kommande år utan att vi får se mer av azerisk musik i ESC.

    22. Norge 0/5 – Platt och tråkigt och det lät illa och framträdandet var som en cirkus. Norge borde ha stannat kvar i semin i år i min bok. Den tillförde ingenting i finalen.

    23. Nederländerna 3/5 – Jag tycker studioversionen var klockren men fy satan vad uselt det här var live. Vilken besvikelse. Han sjöng faktiskt rätt surt och helt obegripliga dansare i bakgrunden. Studioversionen en fyra men live en klockren etta. Ett snitt på tre.

    24. Italien 3/5 – Den största hiten sedan Euphoria i ESC. De representerar en stor ung generation och flyttar fram parametrarna. Allt är egentligen tack vare Damiano, en riktigt stjärna och en väldigt tajt rytmisk sångare som får det här att flyga. Ingen låt jag skulle lyssna på men jag var väldigt glad för att ett Big5 land gick och vann i år. Det var på tiden för nu får vi i alla fall ett bidrag extra i semifinalerna nästa år.

    25. Sverige 4/5 – Jag gillar låten men han blev för överbekväm och i slutändan var det inte smart att skicka Tusse. Han är helt nykläckt artist. Han har precis hoppat ut från ägget och det hade nog varit smartare för Sverige att skicka något mer djärvt och erfaret.

    26. San Marino 1/5. Har alltid gillat denna tack vare Florida men nä. Senhit är en helt usel artist. Det är ingen skillnad på henne och Valentina Monetta enligt mig. Övertaggad, hysterisk och det känns som en morsa på scenen som försöker leka ball. Usch!

    De utslagna bidragen:
    Slovenien 2/5 – Hon plattade ut låten rejält live men fortfarande ett helt godkänt hantverk enligt mig. I like 🙂

    Australien 0/5 – Det här är själva problemet med ESC nuförtiden. Det är bara massa ljud. Man struntar helt i melodi. Jag undrar var någonstans de ska ta sig efter den här floppen. Vad blir deras nästa metod? Ännu en besvikelse från Australien och jag tycker ärligt talat att de inte har så mycket i tävlingen att göra längre. Det var ett trevligt tillskott ett litet tag men nu känns det som att de inte har så mycket att ge längre till tävlingen, utan varje år är det mer eller mindre platt och generiskt. Synd att Asiavision blev inställt för jag tror de hade gjort sig mycket bättre där.

    Nordmakedonien 0/5 – Ett skämt. Man kan inte komma till tävlingen endast för att tillfredställa sig själv utan man måste tänka på att man representerar ett helt land också.

    Irland 0/5 – Uselt. Framträdandet var… jag trodde att jag hade råkat byta kanal till barnkanalen. Hon är en så dålig artist. Som en lärare som försöker leka lite ball! Usch. Låten är ett problem men egentligen det minsta problemet. Hon förstörde dessutom hela sändningen med det här överkomplicerade nummret. Irland. Kommit sist i sina semifinaler två år i rad… katastrof

    Kroatien 2/5 – Egentligen ett rätt överhypat bidrag av fansen. Alla låtar med titeln “Tick Tock”, man vet att låten kommer inte innehålla så mycket redan vid titeln. Albina är söt och en bra sångerska men låten var rätt kraftigt överhypad.

    Rumänien 2/5 – Precis som Albina så är Roxen inte en dålig artist men man måste välja en låt som man vet att man kommer kunna hålla samman live. Jag tycker ändå låten fick lite mer personlighet live än den rätt så intetsägande musikvideon men det höll inte. “Alcohol You” var till och börja med en starkare låt som hade klarat sig bättre men den kändes även lite mer bärande för henne. För mig om man hade haft “Alcohol You” och “Amnesia” bredvid varandra i en uttagning så hade det varit obegripligt för mig att välja “Amnesia före “Alcohol You”.

    Estland 1/5 – Han hade gett upp lång tid innan tävlingen tog fart. Det här är ingen låt en stor massa behöver höra eller lyssna på. Uselt.

    Tjeckien 0/5 – Vad i helskotta hände här? Sådan här svag sångprestation hör man inte ens i andra gallringen i Idol. Framträdandet var som på dagis. Det konstiga med Tjeckien var att förra året så verkade Benny bry sig så mycket om vad folk tyckte, han ändrade om sin låt typ 20 gånger, han gjorde så många revamps så jag tappade räkningen, han gjorde massa instastories om att han verkligen inte ville svika fans, han gjorde mer eller mindre allt för att tillfredställa folk. Medans i år så var han den enda sångare som tackade nej till förinspelade röster, han uttryckte sig i intervjuer att han inte ville att folk skulle rösta på honom, han sjöng brutalt surt på scenen när han egentligen har en stabil röst.

    Österrike 4/5 – Jag tycker det är en schysst låt och den borde helt klart gått till final istället för San Marino och han är en riktigt tajt bra sångare, jag menar tajt i rösten.

    Polen 1/5 – Egentligen är den här låten på exakt samma nivå som Grekland. Enda skillnaden är att Grekland skickade en sångerska medans Polen skickade en programledare. Polen och Grekland var dessutom de två som satsade mest pengar och dessutom ungefär lika hög summa på sina nummer så till och med ekonomiskt sätt var de på samma nivå. Allt med det här bidraget handlar bara om business. Det är säkert ett tv-bolag som struntar helt i varifrån låten kommer ifrån eller vilka som ligger bakom låten. Ingen brydde sig här, inte ens han själv.

    Georgien 0/5 – Bedrövligt. Snälla Georgien, byt linje till nästa år. Finns många intressanta och bra artister i Georgien. Varför skickar ni en brölande gammal farbror år efter år, åtminstone de senaste åren.

    Lettland 0/5 – Helt förskräckligt. Det här kan vara en av de sämsta låtarna jag har hört i mitt liv. En hysterisk gapande kvinna med en obegriplig technolåt utan melodi. Ett skämt. Mycket välförtjänt sista plats.

    Danmark 2/5 – Om man tittar på kvalité så är det här en bättre låt en tex Island. Bättre text och inte lika mycket fokus på att göra en bra show eller publikfriande. Men problemet här är sångare som är helt usel. Jag tror mottagandet hade varit något helt annat här om sångaren hade inte gett ett lika larvigt intryck. Låten är helt ok! För att vara Danmark så har det här ändå rätt så mycket mer själ i sig än de danska bidragen brukar ha. En helt fungerande Abba-låt.

  2. Schlagerpinglan

    @Pato, Jag uppskattar verkligen denna uttömmande kommentar och hoppas på liknande engagemang under 2022-säsongen (tyvärr så är det lågsäsong nu vilket betyder att besökarna på bloggen inte är så många och därmed blir gensvaret därefter).

    Jag skulle kunna kommentera varje punkt, men väljer en del där jag har något att tillföra:

    Storbritannien: Njae… Jag tycker att James Newman gjorde ett bra framträdande med en bra låt … men det var tyvärr inget speciellt och därmed inget som lockade någon till att rösta. Som så många gånger förr: “Bra” fungerar inte i tävlingen – man måste skicka något som rör upp känslor. Helre uselt är “bra”.

    Moldavien: Jag tror inte att skiljelinjen här ligger mellan öst och väst utan jag tror nog att det är lite mer personliga preferenser som avgör om man gillar Natalias bidrag eller ej (eller så är det kanske så att jag, som 50% finländare, eventuellt kan räknas åt öst-sidan). Själv älskar jag detta och jag är säker på att många ESC-fans (oavsett om de är öst eller väst) håller med mig. 😀

    Nordmakedonien: Till skillnad från dig så uppskattar jag det faktum att Vasil skickar en låt han står bakom 100% och jag blir faktiskt rörd av det och ger det ett relativt högt betyg. (Förstår dock din poäng då jag själv inte alls var imponerad då Daniel Kajmakoski 2015 genomförde sin dröm-version av sitt bidrag.)

    Polen: Jag tror verkligen att RAFAŁ brydde sig och vi var några från 80-talet som verkligen älskade det han levererade. Det var inte finputsat eller något som förtjänade några höga poäng men jag tror att vi var relativt många som älskade det vi fick levererat så även om det blev ett relativt rättvist resultat så var vi nog många som uppskattade Polens bidrag i år.

    Lettland/Danmark: Även här kan jag förstå att de missade finalen men personligen så älskade jag bidragen och sättet de framfördes på. Det var något som stack ut (på olika sätt) och därmed en av anledningarna till att jag älskar denna tävling. Ibland fungerar det, ibland inte, men hellre något som väcker känslor än får majoriteten i publiken att rycka på axlarna. 🙂

    Som du märkte var det mest de bidrag där jag hade en avvikande åsikt som jag kommenterade. Detta ska du absolut inte ta som något negativt. Jag håller med dig om mycket men valde ut ett fåtal där jag mest kände för att kommentera och jag hoppas du tar det på rätt sätt (att bara rada upp de länder jag håller med dig ger ju inte mycket) för jag uppskattar verkligen din kommentar. 😀

  3. Pato

    @pinglan haha vad gullig due. Tack! Jag tänkte nästan att du inte skulle acceptera mycket av det jag skrev pga låtar jag inte gillar haha

    Men det är bara bra, ju mer skilda åsikter desto bättre. Lettland, jag kollade om den nu. Det är verkligen en av de sämsta låtarna jag har hört oavsett sammanhang. Hennes musik borde komma ut med en varningsskylt haha.

    Storbritannien. Som sagt, vaknar de inte till efter två års jumboplaceringar i rad så kommer de aldrig vakna.

    Polen. Jag har ju lite kontakter med några polska journalister som arbetar hos det polska tv-bolaget så jag ser verkligen vilket business allt är. Men ja, om inte landet själva har fått välja sina bidrag de gånger det har gått dåligt så är det inte mycket att göra. Det gick bra för dem när Krajowe Elimnacje ägde rum.

    Nordmakedonien. Behöver nog utveckla lite där. Självklart måste man själv som artist stå bakom låten o vara nöjd med sitt material men det kändes som att Vasil hade endast som mål att rensa sina egna känslor, lätta på sitt egna hjärta. Det viktigaste såg ut o vara att få ut budskapet medans mindre fokus på kvalité och hantverk.

    Men det är super att man tycker olika 🙂

  4. Pato

    @pinglan, nejnejnej angående Rafal, han bryr sig inte ett duuggg. Dagen efter ESC-finalen var han på röda mattan i Warszawa och han har ju karriär som programledare så han leder nu alla stora festivaler i Polen där flera internationella artister sjungs, Sopot festivalen som är en av de största festivalerna i Europa men även en annan jättestor festival som heter Wakacyjna Trasa Dwójki, Lato Muzyka Zabawa-festivalen där 2 ESC 2021-artister ska sjunga nu på söndag så han har när sommaren är över säkert glömt bort att han representerade Polen i år haha 🙂

  5. Pato

    Jag glömde dessutom mina omdömen på Grekland och Schweiz även om jag har nämnt de lite grann i vissa kommentarer

    10. Grekland 1/5 – Jag tycker det här en av årets mest överhypade bidrag som kom undan väldigt mycket på ytliga framställningar. Till och börja med så är själva låten så så tunn. Lätt som en fjäder. Det är en bedrövlig text dessutom. Jag tycker den visuella presentationen med den här grafiska musikvideon var riktigt ful ärligt talat, det var bara rörigt och distraherande. Hon sjöng bättre än vad jag hade förväntat mig men nej… jag förstår inte hur det här kunde bli Greklands bästa placering på nästan tio år. Hon var nästan för snygg så hon såg mer ut som en docka än en kvinnlig pop artist. Nä, tummen ner från mig.

    11. Schweiz 5/5 – Ja förstår att folk kan ha invändningar här men det här är helt klart en femma. Han är en galen talang och låten är en väldigt välgjord fransk komposition. Det här var Schweiz bästa uppvisning i ESC sedan Celine Dion. Han slog verkligen bollen ut ur parken. På flera plan borde det här ha vunnit men tredje plats är nog den mest gynnsamma placeringen för honom ändå, det finns flera som ser bidraget som mer en vokalisk uppvisning istället för “den bästa låten” och jag kan förstå det där argumentet men nej, han är en råtalang.

  6. Schlagerpinglan

    @Pato, Att RAFAŁ har en framgångsrik karriär (som inte påverkas av hans resultat i ESC 2021) är välkänt och borde väl snarare leda till slutsatsen att han arbetar hårt och engagerar sig i allt han gör snarare än att han inte bryr sig.

  7. Pato

    Jag älskar det här gafflandet 🙂

  1. Lämna en kommentar


                 

                 

     





Musik bloggar Blogglista.se