Norge Schlagerpinglan: Ny musik från tidigare Eurovision-artister släpps ju så ofta att jag endast i undantagsfall tar upp dem här på bloggen och här är just ett sådant fall. 🙂

När en av mina personliga favoritlåtar (“Grace Kelly” med ESC 2022-programledaren Mika) dyker upp i ny tappning med en av mina personliga favoriter i ESC 2022 (Subwoolfer) och låten har en så pass stark ESC-koppling så kunde jag inte låta bli. Här är SubwoolfersSpace Kelly“:

Nytt från ESC-artister:
Låt, Artist: Space Kelly“, Subwoolfer
Låtskrivare (originalet): Mica Penniman Jodi Marr John Merchant Dan Warner
Ny text: av Subwoolfer
(ESC-bidrag) Give That Wolf a Banana” (10:a i finalen för Norge 2022)

Polen Efter att EBU upptäckt “röstningsoegentligheter” vid juryröstningen i den andra semifinalen av Eurovision Song Contest 2022 så ersattes juryrösterna från sex länder med ersättningsröster i både semifinalen och finalen.

Detta har fått de sex utpekade länderna (d.v.s. Azerbajdzjan, Georgien, Montenegro, Polen, Rumänien och San Marino) att reagera på olika sätt. Polens TV-bolag TVP ställde sig frågande till EBU:s beslut direkt efter finalen och hävdade att den polska juryn röstat enligt sina egna känslor och omdöme. Efter EBU:s andra uttalande så meddelade TVP, enligt plejada.pl (svensk Google Translate), att de (efter ett förklarande möte) förväntar sig att EBU ska dra tillbaka anklagelserna då TVP inte tycker att EBU har tillräckligt övertygande argument.

TVP håller inte med EBU om de påstådda oegentligheterna under röstningen, samma anklagelser kan formuleras i förhållande till andra grupper av länder, både i år och under många tidigare upplagor av Eurovision.

Därför väntar TVP på det slutgiltiga klarläggandet av missförståndet och följaktligen på att EBU drar slutsatser av de misstag som Eurovision-arrangören gjort och drar tillbaka anklagelserna.” / TVP

(Källor: aftonbladet.se och plejada.pl)

Polens underkända juryröster i andra semifinalen av ESC 2022:
Polens röster
(Grafik: EBU – lånad från eurovision.tv)

Schlagerpinglan: Jag har redan skrivit en hel del om detta efter att Rumänien, Montenegro och San Marino svarat på EBU:s andra uttalande så för tillfället har jag inget mer att tillägga.

Se även: “Eurovision 2022: EBU förklarar varför sex länders jury-röster ersattes

Spanien Att TV-bolaget TVE planerar att utse Spaniens bidrag i Eurovision Song Contest 2023 genom uttagningen Benidorm Fest (ett samarbete mellan TV-bolaget, Generalitat Valenciana och Benidorm, läs mer här) är ganska väntat då ett fyraårskontrakt för festivalen skrevs på inför premiären 2022.

Likväl, om det fanns några tvivel (trots Chanels fina tredjeplats i Turin) så försvann de i går efter att Generalitat Valenciana intygade, via Twitter, att Benidorm återigen kommer att utse den spanska ESC-representanten. (Källa: Generalitat Twitter)

Spaniens ESC 2022-bidrag:

SloMo“, Chanel (live i Turin 2022 – 3:e-plats i finalen)

Schlagerpinglan: Trots all drama så resulterade det första Benidorm Fest-året i en imponerande tredjeplats för Spanien i ESC och därmed höjs de redan höga förväntningarna på denna nya uttagning. Det kommer att bli väldigt intressant att se vad arrangörerna tagit med sig från 2022-säsongen och vilka justeringar som kommer att göras inför Benidorm Fest 2023. 🙂

San Marino Efter att EBU upptäckt “röstningsoegentligheter” vid juryröstningen i den andra semifinalen av Eurovision Song Contest 2022 så ersattes juryrösterna från sex länder med ersättningsröster i både semifinalen och finalen.

Detta har fått de sex utpekade länderna (d.v.s. Azerbajdzjan, Georgien, Montenegro, Polen, Rumänien och San Marino) att reagera på olika sätt. San Marinos TV-bolag SMRTV verkar dock mest vara upprörd över att deras jurytolva i finalen gick till Spanien i stället för Italien samt att de anser att EBU agerat en aning auktoritärt.

I en lång Twitter-tråd redogör SMRTV för sitt missnöje med EBU:s agerande men pressmeddelandet avslutas med en försäkran om att de fortsätter att ha förtroende för tävlingen och att de alltid hejar på den bästa, även när den inte har den bästa låten.
(Källa: wiwibloggs.com)

San Marinos underkända juryröster i andra semifinalen av ESC 2022:
San Marinos röster
(Grafik: EBU – lånad från eurovision.tv)

Schlagerpinglan: Ja, ersättningsresultatet kan så klart diskuteras. Det bästa vore ju om jurymedlemmarna kunde hålla sig till reglerna men om det inte sker så föredrar jag nog att de använder sig utav ett uträknat resultat i stället för endast tittarröster. Om de bara har tillräckligt mycket data från tidigare års röstande och ländernas röstningsmönster så är det ju trots allt det minst dåliga alternativet.

Som wiwibloggs.com påpekar så gick de sex ländernas 12:or till Sverige i semifinalen medan det var en större spridning i finalen. Redan inför semifinalsdragningen så delades länderna in i olika grupper beroende på historiskt röstningsmönster och skillnaden i var ländernas finaltolvor landade stämmer in med denna indelning:

Var hamnade “ersättningstolvorna” i finalen?

Grupp Berörda länder Uträknade
jury-12:an
(Tittarnas 12:a)
Grupp 1 Montenegro => Serbien (Serbien)
Grupp 3 Azerbajdzjan
Georgien
=>
=>
Storbritannien
Storbritannien
(Ukraina)
(Ukraina)
Grupp 4 San Marino => Spanien (Ukraina)
Grupp 5 Polen
Rumänien
=>
=>
Ukraina
Ukraina
(Ukraina)
(Moldavien)
(Källor: eurovision.tv och schlagerpinglan.se – Sammanställning: schlagerpinglan.se)

Schlagerpinglan: Utan att veta så mycket om hur uträkningen ser ut så kan man i alla fall konstatera att det verkar följa samma mönster som gruppindelningen visade och därmed inte bara slumpats ut. Det är tråkigt att det ska behövas men likväl, enligt mitt sätt att se på saken, det minst dåliga alternativet för tillfället.

Hur röstades det i den andra semifinalen?

Grupp Berörda länder Diskade
jury-12:an
Uträknade
jury-12:an
(Tittarnas 12:a)
Grupp 1 Montenegro => Georgien Sverige (Serbien)
Grupp 3 Azerbajdzjan
Georgien
=>
=>
Polen
Azerbajdzjan
Sverige
Sverige
(Sverige)
(Serbien)
Grupp 4 San Marino => Rumänien Sverige (Serbien)
Grupp 5 Polen
Rumänien
=>
=>
San Marino
San Marino
Sverige
Sverige
(Sverige)
(Sverige)
(Källor: eurovision.tv och schlagerpinglan.se – Sammanställning: schlagerpinglan.se)

Schlagerpinglan: Visst brukar det finnas skillnader mellan juryns och tittarnas smak, men att samtliga sex jurygrupper (med proffs som har i uppdrag att bedöma enligt förutbestämda kriterier) blundar för både Sveriges och Serbiens bidrag (samt alla de bidrag som majoriteten av jurygrupperna bedömde vara “bäst”) för att i stället ger varandra alla 12:orna ser ju inte helt proffsigt ut.

Se även: “Eurovision 2022: EBU förklarar varför sex länders jury-röster ersattes

ESC 2022 Schlagerpinglan: Den 16:e mars gjorde jag en personlig rankning av “Alla Nordens bidrag i Eurovision Song Contest 2022“, så nu när det hela är avgjort kan det vara intressant att följa upp listan och se hur det egentligen slutade.

Här nedan ser ni (tillsammans med artisternas live-framträdanden i Turin) våra nordiska resultat i finalen och semifinalerna av ESC 2022, både vad gäller de slutliga placeringarna och hur tittarna resp. jurygrupperna placerade oss:

Nordens mest framgångsrika bidrag i Eurovision Song Contest 2022:

Hold Me Closer”, Cornelia Jakobs – Sverige

Slutliga placeringar för Nordens bidrag i Eurovision Song Contest 2022:
Sverige Sverige: Hold Me Closer“, Cornelia Jakobs 4:a i finalen
Norge Norge: Give That Wolf a Banana“, Subwoolfer 10:a i finalen
Finland Finland: Jezebel“, The Rasmus 21:a i finalen
Island Island: Með hækkandi sól”, Sigga, Beta and Elín 23:a i finalen
Danmark Danmark: The Show“, REDDI 13:e i semi 1

Om juryn fått bestämma: Om tittarna fått bestämma:
Sverige Sverige 2:a i finalen (1:a i semi 2) Sverige Sverige 6:a i finalen (1:a / 2:a i semi 2)
Norge Norge 17:e i finalen (7:a i semi 1) Norge Norge 7:a i finalen (4:a i semi 1)
Finland Finland 22:a i finalen (8:a / 9:a i semi 2) Finland Finland 16:e i finalen (6:a i semi 2)
Island Island 23:a i finalen (8:a i semi 1) Island Island 18:e i finalen (10:a i semi 1)
Danmark Danmark 12:a i semifinal 1 Danmark Danmark 13:e i semifinal 1

Schlagerpinglan: För andra året i rad så tog alla de nordiska länderna förutom Danmark sig vidare till finalen. Förra året var det “Øve Os På Hinanden” med Fyr & Flamme (en av mina personliga favoriter) medan de detta året skickade “The Show“ med REDDI (ett av de bidrag jag tyckte minst om). De har m.a.o. inte kört fast i samma spår utan lider förhoppningsvis endast av en liten tillfällig svacka och har ingen anledning till att få panik. DR bör därför, precis som de övriga nordiska TV-bolagen, kunna fortsätta låta sin nationella uttagning utse nästa bidrag.

Vad gäller de fyra final-länderna så slutade det med att jag placerade Finland som etta, tätt följd av Norge och Sverige (alla tre stora personliga favoriter) medan Island hamnade lite längre ner (som ett helt OK bidrag).

Det blev m.a.o. ett relativt starkt år för Norden i ESC (speciellt vad gäller min personliga syn på bidragen men även det verkliga resultatet, där tittarna och juryn var ovanligt överens) men nästa år så hoppas jag att vi även får återse Danmark i finalen. 🙂

Se även: “Eurovision 2022: Samlad info om resultatet


                 

                 

     





Musik bloggar Blogglista.se