sverige Efter att Melodifestivalen fått kritik för att tävlingsbidragen till största del skivs av manliga låtskrivare så bestämde SVT i våras att alla bidrag fr.o.m. 2022 måste ha minst en kvinna som upphovsman. Nu meddelas det att den nya regeln stryks.

I mars kommenterade tävlingsproducenten Karin Gunnarsson regeländringen med att:
Vi kände att nu är läget rätt“.

Nu i november säger samma person:
Ett tvång är kanske inte så inspirerande och kreativt, så därför backar vi på det. Vår ambition för ett mer jämställt Melodifestivalen kvarstår och är något vi ska fortsätta jobba med.

För oss kan det handla om att initiera möten med kvinnor som kanske inte har skrivit till Mello tidigare. Och försöka bli bättre på att förmedla kontakter och sätta ihop folk.

Successiv kvotering i Melodifestivalen:

2014 Minst 20% av låtarna ska ha en kvinnlig upphovsman.
2015: Minst 50% av låtarna ska ha en kvinnlig upphovsman.
2020: 100% av låtarna var tänkta att ha en kvinnlig upphovsman.
Denna regel kommer inte att tas i bruk.

Fortfarande är en stor majoritet av de utvalda låtskrivarna manliga. Enligt Aftonbladet så var det 21 kvinnliga och 79 manliga låtskrivare vid årets festival. (Källa: svt.se)

Sveriges utvalda bidrag till (inställda) Eurovision Song Contest 2020

Move“, The Mamas (text & musik: Herman Gardarfve, Melanie Wehbe, Patrik Jean)

Schlagerpinglan: Rubriken på SVT-artikeln lyder “SVT skrotar könskrav på låtskrivare i Melodifestivalen” men texten säger bara att den nya regeln stryks.

Jag skulle gärna vilja tolka det som att SVT äntligen tagit sitt förnuft till fånga och skrotar reglen som pekar ut kvinnor som sämre låtskrivare som behöver kvoteras in eller kanske endast finns med som ett namn på låtskrivarlistan utan att bidraga med något.

Det finns dock utrymme till att tolka texten som att den gamla regeln består och att det fortfarande kommer att vara krav på att minst 50% av låtarna ska ha en kvinnlig upphovsman.

Hur man kan komma på en sådan regel har jag aldrig förstått. Jag förutsätter att bidragen väljs ut genom att en urvalsjury lyssnar på bidragen och väljer ut de bästa och att alla inskickade bidrag bedöms efter samma måttstock. Att då låta sämre bidrag gå före i kön p.g.a. något så oväsentligt som kön (eller bjuda in i huvudsak kvinnliga låtskrivare för att väga upp) hjälper inte någon. Kvalitén blir sämre och misstanken finns alltid att de kvinnliga låtskrivana egentligen inte bidragit med något mer än sin signatur.

Personligen hoppas jag ju att de nu infört en helt jämnställd tävling där alla låtskrivare behandlas lika, men det återstår att se.

Mer om Sveriges förberedelser inför ESC 2021 hittar ni här: “Sverige i ESC 2021“.

Mer från Schlagerpinglan i samma kategori:


    2 kommentarer till “Melodifestivalen 2022: Nya köns-regeln skrotas”

    1. Adri

      Pinglan, vet du hur det kommer bli med semifinalslottningen i ESC 2021?

      Jag kom bara och tänka på det nu. För då semifinalerna lottas brukar ju vara då värdstaden tar över ESC. Och det har Rotterdam redan varit med om ju. Förra januari.

      Och eftersom det är exakt samma uppställning 2021 som 2020 kanske de återanvänder samma uppdelning på vem som är i vilken semi och var i den semin? (Även om den specifika ordningen kan ändras).

      Vet du om de ska lotta om, eller om de kör på samma? 🙂

    2. Schlagerpinglan

      @Adri, Vanligtvis så brukar informationen om semifinalsdragningen komma när deltagarlistan presenteras, men det gjorde det inte denna gång och jag har inte sett något om det senare heller.

      Det vore ju praktiskt att använda sig utav samma lottning, speciellt som att det inte finns några nycklar att räcka över till en ny stad… men det är ju tradition med någon form av ceremoni i inledningen av säsongen så det vore ju trevligt med en ny, aktuell lottning. Kanske är det någon annan som hört något om den ev. dragningen?

    1. Lämna en kommentar


                     

                     

         





    Musik bloggar Blogglista.se