ESC 2021 Schlagerpinglan: Den 16:e mars gjorde jag en personlig rankning av “Alla Big Five-ländernas bidrag i Eurovision Song Contest 2021“, så nu när det hela är avgjort kan det vara intressant att följa upp listan och se hur det egentligen slutade.

Här nedan ser ni (tillsammans med artisternas live-framträdanden i Rotterdam) resultatet för Big Five-länderna i finalen av ESC 2021, både vad gäller de slutliga placeringarna och hur tittarna resp. jurygrupperna placerade dem:

Big Five-ländernas mest framgångsrika bidrag i Eurovision Song Contest 2021:

Italiens ESC 2021-bidrag:Zitti E Buoni“, Måneskin – Italien

Slutliga placeringar för “The Big Five”:s bidrag i Eurovision Song Contest 2021:
Italien Italien – “Zitti e buoni“, Måneskin 1:a i finalen
Frankrike Frankrike – “Voilà“, Barbara Pravi 2:a i finalen
Spanien Spanien – “Voy A Quedarme“, Blas Cantó 24:a i finalen
Tyskland Tyskland:I Don’t Feel Hate“, Jendrik 25:a i finalen
Storbritannien Storbritannien:Embers“, James Newman 26:a i finalen

Om juryn fått bestämma: Om tittarna fått bestämma:
Frankrike Frankrike 2:a i finalen Italien Italien 1:a i finalen
Italien Italien 4:a i finalen Frankrike Frankrike 3:a i finalen
Spanien Spanien 24:a i finalen Spanien Spanien 0 poäng i finalen
Tyskland Tyskland 25:a i finalen Tyskland Tyskland 0 poäng i finalen
Storbritannien Storbritannien 0 poäng i finalen Storbritannien Storbritannien 0 poäng i finalen

Schlagerpinglan: Även om det brukar finnas tendenser som visar att Italien och Frankrike oftast skickar bättre fungerande bidrag till ESC än de resterande Big Five-länderna så har det nog aldrig varit så tydligt som det blev nu. Topp-två mot totalt 9 poäng till de tre övriga bidragen från både tittarna och juryn, se de uppdelade finalpoängen här.

Tysklands, Storbritanniens och Spaniens nollor från tittarna kan därmed inte helt förklaras med att de direktkvalificerats till finalen, trots att även det sjätte direktkvalificerade landet Nederländerna nollades av tittarna, utan är snarare ett tecken på att de inte hade tagit sig dit om de tvingats kvala in som de resterande länderna. Frågan är därför om dessa TV-bolag tycker att det är så viktigt att vara med i finalen att de anser att det är värt risken att utsätta sina artister för dessa hjärtskärande situationer. Kanske blir det en diskussion om regeländringar nu, eller inte. De betalar mest och har därför mer att säga till om. Personligen tycker jag synd om artisterna och misstänker att det kan bli svårare att locka riktigt stora namn på det här sättet men vi får väl se vad som händer.

Vad gäller min egen åsikt om de fem bidragen så står jag fast vid att Italien var klart bäst men sedan har det hänt väldigt mycket. Främst gäller det Spaniens bidrag, som jag först placerade ohjälpligt sist, som växte till sig något enormt och till sist slutade i min final-topp-tio, vilket jag tyckte var väldigt roligt att se. 😀

Min slutliga rankning blir därför: Italien, Spanien, Frankrike, Storbritannien och Tyskland, där jag hoppas att Italien och Frankrike fortsätter i samma stil som de gjort de senaste åren medan de övriga kanske borde ta sig en rejäl funderare (även om jag personligen tycker rejält bra om både det spanska och brittiska bidraget samt tyckte att det tyska höjde sig i Rotterdam) när det gäller hur de ska utse sitt nästa bidrag.

Relaterad information: Se även hur det gick i ESC 2021 för de nordiska bidragen.

Mer från Schlagerpinglan i samma kategori:


15 kommentarer till “Eurovision 2021: Hur gick det för The Big Five:s bidrag?”

  1. Adri

    1. Italien (6)
    2. Frankrike (18)
    3. Storbritannien (20)
    4. Tyskland (32)
    5. Spanien (34)

    Ah det var ju så sorgligt i lördags. Fyra nollor i rad. De får sällskap av varandra i alla fall 🙂 Men tråkigt att vara så uppenbara i botten. Juryn hade ju exakt samma botten (men med poäng… förutom för Storbritannien).

    Publiken gav sitt stöd till artisterna – framförallt James – och det var fint iaf. Och att artisterna stöttar varandra. Trevligt att se.

    Ofta tycker jag länderna ska skärpa sig. Men i år tycker jag nog faktiskt inte att någon av Big 5 gjorde bort sig. Jag vet inte varför det blev som det blev. Bara ett starkt år med maximal otur, antar jag?

    Hoppas de ser detta som motivation. Men jag tror snarare tvärtom att de inte tror det spelar roll längre.

  2. Schlagerpinglan

    @Adri, Mmm.. eftersom både tittarna och juryn var överens om att två bidrag skulle vara i topp och tre i botten så berodde de sorgliga nollorna knappast på att länderna var förkvalificerade… men de hade ju kunnat undvika scenerna genom att diskret försvinna ur semifinalen som de andra. Tjeckiens Benny Cristo slapp ju att få kameran i ansiktet efter att tittarna nollat honom i semifinalen.

    Tråkigt dock om de låter länderna kvala in och de tre länderna missar finalen ett flertal år och sedan lämnar tävlingen… så det är ingen lätt fråga. Hoppas de lyckas få till några bidrag snart som går hem hos ESC-publiken. Många länder har ju visat att det går att göra helomvändningar så det är ju inte omöjligt.

  3. HW

    Min rankning:
    1. Italien
    2. Storbritannien
    3. Frankrike
    4. Spanien
    5. Tyskland

    Undrar faktiskt om vi kan ha sett det sista av Storbritannien i tävlingen. Dåliga resultat år efter år, Brexit och en befolkning som verkar väldigt ointresserad. Vad gäller nollpoängarna tyckte jag också det blev väldigt obekvämt. Kan inte minnas att man tidigare år zoomat in på de som fått lägst poäng, vilket gjorde årets resultat lite extra stelt…

  4. Mats

    1. Italien
    2. Frankrike
    3. Spanien
    4. Tyskland
    5. Storbritannien

    Hoppas att Spanien, Tyskland och framförallt Storbritannien kan göra samma resa som Frankrike har gjort de senaste åren, gå från botten till toppen.
    Jag hoppas också att personligen få uppleva en seger för Spanien och Frankrike (var inte född när Spanien vann senast 1969 och var bara fyra år när Frankrike tog sin senaste seger 1977).

  5. Johanna

    @HW enligt relativt säkra källor så drar ESC-finalen mest tittare på BBC (1?) av alla program under hela året så är rätt säker på att de inte hoppar av. Och det verkar som att flera stora artister har backat upp James(bland annat Chris Martin har uttalat sig) och gett förslag på förbättringar. Jag tycker att de tagit ett steg framåt i år och det var synd att James hade maximal otur. I år hade nog varit året då en ballad med en röststark man hade gått hem.

    Min ranking av Big 5 i år (gillade allihop tillslut men topp 2 i en egen liga)

    1. Frankrike
    2. Italien

    3. Spanien
    4. Tyskland
    5. Uk

  6. Anton

    1. Frankrike (7)
    2. Storbritannien (18)
    3. Italien (21)
    4. Spanien (32)
    5. Tyskland (33)

    Till skillnad från de nordiska länderna har jag iallafall en från Big 5 i min topp 10. Vinnaren Italien är dock på en blygsam plats strax under mitten. Som sagt tidigare, inte mitt år i år haha!

  7. Engsla

    Jag håller med om att det var tråkigt med nollorna i år. Hoppas att de ansvariga tar intryck och låter bli att zooma in på de som eventuellt får noll poäng nästa år. (Visst läser väl Martin din blogg Pinglan? 🙂 )

    Egentligen hade väl inget av de sex förkvalificerade länderna ett riktigt dåligt bidrag i år, men jag förstår varför juryerna inte la sina röster på Spanien, Tyskland, UK och NL. Det fanns andra som stack ut mer (på gott och ont). Och det är väl samma anledning till att tittarna inte gav dem tillräckligt med röster antar jag. Jag kanske har tolkat röstsiffrorna fel, men var det inte så att årets toppbidrag samlade en väldigt stor andel av rösterna? Sen är det väl oftast bättre att vara en riktig vattendelare än mellanmjölk också 🙂

    Min ranking:

    1. Italien
    2. Frankrike
    3. Tyskland
    4. UK
    5. Spanien

  8. Micke

    Det här är extremt svårt och allt beror på Spanien. Det får bli en ranking live och en i studioversion:

    RANKING FRÅN LIVEVERSION:

    1. Frankrike (3)
    2. Italien (10)
    3. Tyskland (16)
    4. Spanien (24)
    5. Storbritannien (27)

    RANKING FRÅN STUDIOVERSION:

    1. Frankrike (3)
    2. Spanien (4)
    3. Italien (11)
    4. Tyskland (17)
    5. Storbritannien (28)

    Tyskland och Storbritannien som måste skärpa till sig snart Köper att Tyskland ville göra en liten glad bagatell men räckte inte materialet till eller. De störande momenten lät ju nästan som de kom från en arbetsplats med tunga maskiner Vet inte hur de tänkte när de blandade ihop det.

    Jag köper buandet till 100% när Storbritannien fick sin dubbla nolla. det där är lätt att fixa till om de bara lägger ihop 1+1 och inte får det till 3. Sen är Storbritannien som ESC-land nästan värda burop för nu får de banne mig rycka upp sig och ta detta på allvar och visa sitt rätta ansikte när det gäller musik. Som numero uno. Varför är de med överhuvudtaget undrar man lite. Ska bara lägga till att denna låt dock var långt ifrån usel som de i övrigt varit på 2000-talet

  9. Mikaela

    1. Italien (suverän)
    2. Frankrike (ok)
    3. UK (ok)
    4. Tyskland (dålig)
    5. Spanien (dålig)

    Vet faktiskt inte vad jag tyckte sämst om, Spaniens överseriösa eller Tysklands oseriösa.

  10. Sarah

    1. Frankrike
    2. Italien
    3. Spanien
    4. Storbritannien
    5. Tyskland

  11. oe

    Baserat på live:
    1. Frankrike
    2. Spanien
    3. Italien
    4. Storbritannien
    5. Tyskland

    Baserat på studioversion:
    1. Spanien
    2. Italien
    3. Frankrike
    4. Storbritannien
    5. Tyskland

  12. Mikaela

    Och ja, blir kul att se vilken väg Storbritannien, Tyskland och Spanien väljer.

    Tar man en paus? (Tror inte det, men risken finns väl ffa för Storbritannien)
    Fortsätter man skicka halvhjärtade försök? (Varför?)
    Blir man sporrad och skickar riktiga pangbidrag? (Hoppas)

  13. Adri

    Tyskland kommer inte pausa iaf. Tyskland älskar ESC 🙂

    Jag hoppas de ser det som en spark i baken och fortsätter försöka!

    Som sagt, i år är det nästan mest oturen. Det är ett svagt försvar. Men i år stämmer det nog faktiskt! 🙂

  14. Nathalie

    England skickar lika ointressanta bidrag år efter år. De lär sig aldrig. Låtarna behöver inte ens vara fruktansvärt tråkiga, men ointressanta och lättglömda med den ena tråkiga artisten efter den andra. Och att många britter nu skyller deras dåliga placeringar på Brexit visar att de har lärt sig noll och de kommer fortsätta skicka sina sövande ointressanta låtar år efter år. I mitt tycke kan de gärna dra sig ur. När de uppträder brukar jag ta mig något att äta/ta ett bloss på balkongen eller gå på toaletten.

  15. Micke

    @Nathalie, tyvärr håller jag med om varje ord du säger. Det är så fruktansvärt när det land som gett mer än något annat till musikens värld när de kommer till ESC bara fullkomligt skiter i det. Varför är de med överhuvudtaget? Hade jag trott på intriger, konspirationer och annat dödfött hade jag nästan trott någon hade nån hållhake på dem. SKÄRPNING STORBRITANNIEN

  1. Lämna en kommentar


                 

                 

     





Musik bloggar Blogglista.se