sverige I går passerades deadline för låtskrivare att ladda upp sina bidrag till Melodifestivalen 2018 och nu har SVT presenterat resultatet: Det kom in 2 324 bidrag till Ordinarie tävling och 447 bidrag till Allmänhetens tävling, d.v.s. sammanlagt 2 771 bidrag, vilket är en ökning jämfört med förra året.

Nästa punkt på programmet är att urvalsjuryn, under ledning av juryordföranden och biträdande tävlingsproducenten Karin Gunnarsson, ska lyssna igenom alla de inskickade låtarna och välja ut de 14 bidrag som de tycker lämpar sig för MF 2018. Sedan är det upp till SVT att komplettera med sina 14 bidrag.

Det enda vi vet med säkerhet så här långt är att Stiko Per Larsson, som vann “P4 nästa 2017“, är klar för Melodifestivalen 2018 – dock med ett annat bidrag än sin P4-låt. Vilka andra låtar och låtskrivare som blivit utvalda till MF 2018 kommer att meddelas under hösten.

Antal inskickade bidrag till Melodifestivalen 1995-2018:

År Antal bidrag Vinnarbidrag (ESC-placering)
1995 981 bidrag “Se på mej”, Jan Johansen (3:a)
1996 1 475 bidrag “Den vilda”, One More Time (3:a)
1997 1 223 bidrag “Bara hon älskar mig”, Blond (14:e)
1998 1 121 bidrag “Kärleken är”, Jill Johnson (10:a)
1999 1 315 bidrag “Take me to your heaven”, Charlotte N. (1:a)
2000 1 394 bidrag “When spirits are calling my name”, Roger P. (7:a)
2001 1 567 bidrag “Listen to your heartbeat”, Friends (5:a)
2002 1 830 bidrag “Never let it go”, Afro-dite (8:a)
2003 2 620 bidrag “Give me your love”, Fame (5:a)
2004 3 228 bidrag “It hurts”, Lena Philipsson (5:a)
2005 3 131 bidrag “Las Vegas”, Martin Stenmarck (19:e)
2006 3 326 bidrag “Invincible”, Carola (5:a)
2007 3 234 bidrag “The worrying kind”, The Ark (18:e)
2008 3 489 bidrag “Hero”, Charlotte Perrelli (18:e)
2009 3 440 bidrag “La voix”, Malena Ernman (21:a)
2010 2 860 bidrag “This is my life”, A. Bergendahl (semi=11:a)
(inkl. 246 Webbjokern-bidrag)
2011 3 832 bidrag “Popular”, Eric Saade (3:a)
(inkl. 424 Webbjokern-bidrag)
2012 3 485 bidrag “Euphoria”, Loreen (1:a)
(inkl. 570 Webbjokernbidrag)
2013 2 549 bidrag “You”, Robin Stjernberg (14:e)
(inkl. 647 till Allmänhetens tävling)
2014 2 628 bidrag “Undo“, Sanna Nielsen (3:a)
(inkl. 561 till Allmänhetens tävling)
2015 2 177 bidrag “Heroes“, Måns Zelmerlöw (1:a)
(inkl. 444 till Allmänhetens tävling)
2016 2 450 bidrag “If I Were Sorry“, Frans (5:a)
(inkl. 468 till Allmänhetens tävling)
2017 2 478 bidrag “I Can’t Go On“, Robin Bengtsson (5:a)
(inkl. 362 till Allmänhetens tävling)
2018 2 771 bidrag ?
(inkl. 447 till Allmänhetens tävling)
(Källor: svt.se och schlagerpinglan.se)

Schlagerpinglan: Intresset för Melodifestivalen (från låtskrivarna) är inte riktigt lika högt som inför 2011 då hela 3 832 bidrag skickades in, men för tredje året i rad så får SVT in fler bidrag än föregående år vilket trots allt visar på ett ökat intresse bland våra låtskrivare, vilket naturligtvis är skoj. Utan dem blir det ju knappast någon Melodifestival. 😀

Det enda man kan göra nu är att hoppas att rätt personer finns med bland de som ska välja ut de 28 MF-2018-bidragen så att det blir ett så starkt startfält som möjligt. Personligen hade jag gärna sett att de drog ner lite på kravet att det ska finnas “något för alla” och i stället ger utrymme till de bidrag som gör störst intryck på lyssnarna.

Skulle det sedan innebära att det inte blir några svenska visor eller schlager representerat utan i stället kanske mer av rap-pop och club-musik (eller vice versa) så klarar vi nog av det. Känslan är ju att det varje år finns inskickade kanonlåtar som inte blir uttagna för alla genrer ska bli representerade. Kanske har jag fel, men jag hoppas som sagt på ett lite mer spännande startfält än vanligt när vi nu jagar vår sjunde ESC-vinst. 😀

Mer om Sveriges förberedelser inför ESC 2018 hittar ni här: “Sverige i ESC 2018“.

Mer om Övriga länders förberedelser inför ESC 2018 hittar ni här: “Eurovision 2018“.

Andra bloggar om: , , ,

Mer från Schlagerpinglan i samma kategori:


9 kommentarer till “2 771 bidrag till Melodifestivalen 2018”

  1. Lukas

    Personligen tror jag att större genrespridning är nyttig för tävlingen. Det är nog det som gör det lättare för låtar att lämna avtryck.
    Blir allting av samma skrot och korn tror jag inte att tävlingen kommer må bra i långa loppet, och kanske också när det i förlängningen blir så att det bara spelar roll vem som sjunger.

    Och nu kommer en kontroversiell åsikt: Jag skulle inte klara av en tävling med enbart EDM-pop. Mest för att jag har svårt för genren. Om jag skulle summera vad jag tycker med två ord skulle jag säga: Forcerad glädje. Jag får ofta känslan att, som Micke kallade det, det där ”dutt-dutt-syntandet” kombinerat med generiskt stampande alltid måste pågå hela linan ut, det får inte va nån halvdöd millisekund för då blir det pannkaka. Problemet då är att det resulterar i att det inte finns någon dynamik i låtarna överhuvudtaget. Ett konstant stampande som gör att jag får lite ont i huvudet.
    Sen har jag själv ingen sund relation till EDM/housemusiken även pga personliga anledningar, men det lämnar jag här. Det om det…

  2. Schlagerpinglan

    @Lukas, Jag ser nu att min kommentar kan tolkas tvärtemot vad jag egentligen menade och utvecklar därför den lite mer här: Anledningen till att jag vill ha de bidrag som gör “störst intryck på lyssnaren” snarare än olika genrer (som i slutändan på något vis likväl låter väldigt snarlikt efter att det mixats klart i vad som skulle kunna vara samma studio) är att jag vill ha större variation på bidragen, vilket verkar vara samma spår som du är inne på.

    Det låter kanske lite motsägelsefullt men som det är nu så upplever jag det som att det är poppiga variationer av olika genrer som får förtur (för att alla ska kunna uppskatta rap, etno, schlager o.s.v.) och då blir det lite “säker mellanmjölk” över det mesta. (Det finns naturligtvis undantag, som Loreen nu senast som var ett välkommet och intressant försök men inget för mig.) Jag anser inte att Melodifestivalen haft direkt dåliga startfält de senaste åren, men de riktiga wow-bidragen har lyst med sin frånvaro (enligt min musiksmak) och därför hoppas jag på lite fler bidrag som står ut från mängden, oavsett vad man väljer att kalla dem.

  3. Lukas

    @Pinglan, då är vi ju helt plötsligt inne på samma spår! Jag kommer ihåg när Thomas Lundin beskrev Slovakien 2012 (med reservation för att jag inte minns hela citatet) ”Minns ni tiden när allt var schlager? Vi hade schlagerpop […] till och med schlagerhårdrock. Här får vi däremot riktigt hård rock, hallelujah!”

    En annan paralell jag kan dra är Norges MGP 2013 då man hade en bred variation av allt; Rockabilly, etnopop, drum n bass, electro, humor, rap och till och med black metal! Det var en bra bredd, även om jag inte var nöjd med vinnaren i slutändan, men det är en annan femma. Just black metallåten, ”Alone”, tyckte jag var rent av perfekt, och det är en låt jag fortfarande lyssnar på än idag. Tänk om den hade vunnit! Hade säkert kunna skaka om den Eurovisionens utgång helt tror jag. En Lex Lordi hade inte känts orimlig.
    Nu blev det ju inte så dessvärre, även om jag kan förlåta Norge för det då de året därpå skickade en låt som kan vara en av de bästa eurovisionslåtar alla tider enligt mig.

  4. Adri

    Jag vill ha genrespridning även om det automatiskt innebär att det kommer finnas flera som inte passar min musiksmak.

    Jag tror att det kan hjälpa Melodifestivalens rykte ytterligare. Jag tycker det känns som att MF har fått ett bättre rykte på senare år än vad de hade innan. Uppsvinget för deras “reputation” verkar i min umgängeskrets kommit vid 2014-2015 eftersom flera f.d hatare i mina sammanhang numera t.o.m ser fram emot programserien nu 🙂 Men ytterligare genrespridning tror jag bara gynnar!

    Sen håller jag inte med om att wow-bidragen lyst med sin frånvaro på sistone. 2016 var väl ett stabilt år om än lite mellanmjölk… men 2017 var ett RIKTIGT starkt år i MF tycker jag. Hela min topp 9 hade vart värdiga ESC-representanter och sen var det ytterligare flera bra bidrag 🙂

    2017 såg också vad som för mig är TIDERNAS BÄSTA MF-BIDRAG. Nämligen “A million years” med Mariette. Att två, eller tre kanske, jurygrupper nollade henne i finalen känns nästan orealistiskt. Men… det är bara MF så jag har gått vidare faktiskt.

    Ska jag ge två önskemål inför 2018 så är det en comeback från Mariette. Och att sångerskan Janice gör debut. Sen spelar låtarna störst roll, men jag har svårt att tro att dessa två stjärnor skulle underprestera!

  5. Schlagerpinglan

    @Lukas, Man förstår ju varför det blir så, då det är en tävling där man försöker vinna allas röster, så kanske är jag lite väl kräsen när jag vill ha lite mer “riktiga” genrer än välpolerade sådana, och kanske blir det inte ens bra med ett sådant spretigt startfält, jag vet bara att jag är nyfiken på hur det hade blivit. “Alone” är för övrigt ett väldigt bra exempel på låt som hade varit intressant att få veta hur det hade fungerat i ESC. Inte min personliga favorit direkt men likväl ett bidrag som jag fortfarande är väldigt fascinerad av. 🙂

    @Adri, Ja, det är just det som är baksidan med att det är stor spridning på bidragen – att chansen att alla bidragen ska falla en själv i smaken minskar, men det är en risk som jag är villig att ta. I stället för 28 bidrag som alla kan gilla (alla genrer i nerfilade varianter så det inte stör någon) så föredrar jag bidrag med lite mer personlighet där det finns chans att man hittar riktigt imponerande bidrag (samt, givetvis, sådant som man inte alls vill lyssna på – men det får man ta).

    Som jag skrev ovan så tycker jag inte att det varit något direkt fel på urvalet de senaste åren (jag vet att många hittat storfavoriter i bl.a. Nano, Mariette, Loreen m.fl.) men själv väntar jag fortfarande på något som kan få mig att heja till lika mycket som 2014 när Ace Wilder tävlade med “Busy Doin’ Nothin'”. 🙂

  6. Adri

    Baserat på de mest “recent” Melodifestival-åren så kan man försöka list ut några deltagare också. Man kan räkna ut att de som slår igenom och når framgång ett år mer än gärna kommer tillbaka året efter (Anton Ewald, Wiktoria, Lisa Ajax, Molly P-H, Yohio, Boris René, ISA och många fler har ju kört så).

    Med det i bakhuvudet så gissar jag väl att man kan räkna med återvändande från De Vet Du, Nano, Anton Hagman och Axel Schylström kanske.

    Ser gärna också, om låtarna håller, att Alice och Bella&Filippa återvänder för deras resultat känns inte helt ok tycker jag. Alice åkte ut för hon deltog i “dödens grupp” tror jag. Och Bella&Filippa åkte ut för de hade oturen att möta Owe Thörnquist och folk älskar tydligen gamlingar. Så de är i mina ögon välkomna tillbaka igen!

  7. Lukas

    2015 tycker jag faktiskt inte alls hade nån vidare spridning på genres om jag ska va helt ärlig, det lämnar mig en hel del till övers faktiskt. För mig var det mest mellanmjölkspop efter mellanmjölkspop. Och så Dolly Style, JH Fjällgren och Kvinnaböske. Det var nog där jag började känna att tävlingen började må ganska dåligt, att man skar ner på antalet bidrag och att följden blev (i mitt fall) att potentiella favoriter kan ha hamnat bland de fyra extra som föll bort.
    2016 var ju praktfiasko det med, det kom förvisso lite bättre låtar, som skulle åka med huvudet före bara för det. Så jag hade ju i princip noll förväntningar inför 2017 då, fram tills jag fick lyssna på Boris Renés låt och framför allt Nanos låt. Han gick ju till final och då började det kännas bra igen. Sen sumpas hans seger pga att EN jurygrupp nollade hans låt. EN jurgryupp! Sorgliga är också att jag inte tror att han kommer kunna toppa ”Hold On” om han kommer tillbaka…

    Om det finns någon artist jag vill ska komma tillbaks är det Outtrigger (om de fortfarande är aktiva). Tycker fortfarande att det känns som ett rån att de blev brandskattade på sin finalplats av en låt som tippades som jumbo (och som jag än idag inte kan se vad folk ser i den). De får gärna komma tillbaks, och då komma med nånting ännu slagkraftigare och tyngre. Och då banne mej ska de nå final!

  8. Adri

    @Lukas: Jag vill inte göra dig besviken, men jag tror inte Outtrigger är så himla aktiva. Jag tror inte de har splittrats, men jag tror de är på “uppehåll”. Jag följer sångaren Simon Peyron på instagram och han satsar nu på en solokarriär och släppte sin debutsingel i somras. Den var ingenting jämfört med “Echo”. Så jag tror tyvärr inte Outtrigger kommer tillbaka än, kanske Simon som soloartist. (Sen vet jag ju inte, detta är bara mina tankar men jag finner det osannolikt tyvärr).

    Jag personligen hejade ju på Ace Wilder det året, och det står jag för, MEN… Outtrigger borde fått Oscar Zia’s finalplats. För de förtjänade en finalplats. Där är jag helt med dig! 🙂

    Dock så hade State of Drama gått till final om Ace Wilder inte gått dit, för SoD kom trea, Outtrigger kom faktiskt “bara” fyra i den deltävlingen (tur det för annars hade Dr. Alban avancerat).

  9. Lukas

    @Adri, vilken partypajare du ska va då! Nåja, skämt åsido… vi får helt enkelt se. Något oklar framtid för en enligt mig ganska så intetsägande tävling. Ärligt talat tyckte jag att det inte kändes rätt att man minskade antalet låtar till 28. Det andra, att man däremot höjde antalet finalister i och med fler som fick gå vidare från andra chansen tyckte jag iofs var bra. Men jag önskar att de återgick till 32 låtar igen…

  1. Lämna en kommentar


                 

                 

     





Musik bloggar Blogglista.se