Malta Schlagerpinglan: Redan i oktober 2017 avslöjade TV-bolaget PBS vilka 16 bidrag som kommer att få tävla i finalen av Maltas nationella uttagning av bidrag till Eurovision Song Contest 2018 och nu kan man även lyssna på dem då varje låts text-video presenterats.

TV-bolaget har även meddelat att de förändrat röstningssystemet så att finalen den 3:e februari inte längre kommer att avgöras med hjälp av 100% teleröster utan det blir 50/50 jury- och tittarröster som utser vinnaren. Här nedan ser ni hela startfältet, inkl. artisterna, bidragen, låtskrivarna samt länkar till youtube och tvm.com.mt där ni kan lyssna på finalbidragen.

Ett av de tävlande bidragen i MESC 2018:

Song For Dad“, Richard & Joe Micallef

“Malta Eurovision Song Contest 2018” – Finalstartfältet, 3:e februari:

Bidrag, Artister, Låtskrivare
1.Dai Laga“, Aidan
(Aidan Cassar)
We Can Run“, Avenue Sky
(Jonas Gladnikoff, Matthew Ker, Glen Vella)
Heart Of Gold“, Brooke Borg
(Borislan Milanov, Dag Lundberg, Niklas Lif, Brooke Borg)
Taboo“, Christabelle Borg
(Johnny Sanchez, Thomas G:son, Christabelle Borg, Muxu)
One Step At A Time“, Danica Muscat
(John Ballard, Ruth Mussie, Jerusalem Yemane, Irena Krstva, Kian Fakhary)
Turn It Up“, Deborah C
(Christian Schneider, Aidan O’Connor, Sara Biglert, Erik Grönwall)
Back to Life“, Eleanor Cassar
(Jonas Gladnikoff, Michael James Down)
Supernovas“, Jasmine Abela
(Charlie Mason, Jonas Thander)
Love Renegade“, Lawrence Gray
(Cyprian Cassar, Muxu)
Call 2morrow“, Matthew Anthony
(Jonas Gladnikoff, Tom Wiklund, Peder Eriksson)
Breaking Point“, Dwett (Mikhail Attard and Cherylis Camilleri)
(Elton Zarb, Muxu)
Rocket“, Miriana Conte
(Cyprian Cassar, Muxu)
Beyond Blue Horizons“, Rhiannon Micallef
(Rhiannon Micallef, Cyprian Cassar)
Song For Dad“, Richard & Joe Micallef
(Cyprian Cassar, Richard Micallef)
First Time“, Tiziana Calleja
(Tina Stenberg)
16.Evolution“, Petra
(Elton Zarb, Muxu)
(Källor: tvm.com.mt och wikipedia)

Schlagerpinglan: Mer om Maltas förberedelser inför ESC 2018 hittar ni här: “Malta i ESC 2018“.

Andra bloggar om: , , ,

Mer från Schlagerpinglan i samma kategori:


30 kommentarer till “Malta 2018: Lyssna på de 16 finalbidragen”

  1. Micke

    “Song For Dad“, Richard & Joe Micallef och “First Time“, Tiziana Calleja var de två bidragen som höjde sig över de övriga. Ok så då har jag alltså hittat två kanonbidrag då? Ärligt talat så har jag inte en susning. Jag vet inte ens om jag tycker att de är bra.

    Hemma från jobbet idag då jag mår skit så när du då lade ut Maltas bidrag kände jag att “bra nu har jag gott om tid att lyssna”. Blev det så? No way! Kändes som jag knappt ens började lyssna innan jag var klar. Orkade helt enkelt inte. Var detta ett skämt? Är det samma låt allihopa? Kände mig förflyttad tillbaka till den tid då jag kollade MF och bestämde mig för att hoppa av då allt var stöpt i samma format.

    Maltas uttagning 2018 kan verkligen inte beskyllas för att ha sökt bredd i musikstilar. Richard & Joe Micallef och Tiziana Calleja var åtminstone lite skilda från det övriga. Som det känns just nu kommer jag bara att ge dessa två mer tid och helt ignorera det övriga. Sicket hopkok av tristess rent ut sagt. Antingen det eller så är det bara min dåliga mage som pratar just nu 🙂

  2. Adri

    Oj… Micke och jag har nog inte hört samma låtar 🙂 Detta var såååå mycket bättre än hemskheten som kallades Maltas final 2017.

    Den positivaste överraskningen står ju Brooke för. Vet inte om jag tycker hon är bäst, inte alls. Men med tanke på 2016 års mediokritet och 2017 års usla “Unstoppable” (som dock var ljusår än möget “Breathlessly”) så hade jag inte förväntat mig att årets “Heart of gold” hade vart så mycket up my alley 🙂 Bäst? Kanske inte. Övre halvan? ABSOLUT!

    Om jag ska betygsätta alla (första intryck endast) på en skala 0-5.

    5= Svinbra
    4 = Jättebra
    3 = Bra
    2 = Acceptabel
    1 = Dålig
    0 = Under all j***a kritik

    5:
    – Turn it up (Deborah C igen… hon kommer väl aldrig vinna verkar det som nåt år överhuvudtaget, men jag har henne alltid i topp 3. Det verkar hålla i sig i år också!)

    4:
    – We can run
    – Heart of gold
    – Taboo
    – One step at a time
    – Call 2morrow

    3:
    – Dai laga
    – Back to life
    – First time

    2:
    – Breaking point
    – Supernovas
    – Beyond blue horizons

    1:
    – Rocket
    – Evolution
    – Song for dad (Kan poängtera: låten är inte usel… men likt 2014 med Firelight så klarar jag bara inte av hans röst. Naglar mot svarta tavlan för mina öron.)
    – Love renegade (Väääldigt nära nollan, men klarar sig med nöd och näppe.)

    0:
    ———

    Nämen titta, behövde inte ens använda nollan 🙂 Inser nu att jag kanske var lite för snäll, trots mitt nyårslöfte om att tona ner min snällhet, men detta var faktiskt ett högklassigt startfält tycker jag 🙂

  3. Micke

    @Adri, först och främst. Jag ligger magsjuk så jag är väl inte i bästa form att bedöma bidrag kanske. Men ändå! När 10 av 16 bidrag har intro av den i mina ögon absolut värsta sort från öronmisshandlande flygande dutt dutt syntar och liknande då får man inga bra vibbar. Till detta då allt oh la la landet i refrängerna bygger ju på än mer. Endast bidrag 2, 6, 10, 11 och 13-15 är befriade från flygande dutt dutt syntar. Att då till detta också tvingas bevittna magsyreframkallande stomatolleenden i bidrag två gör det ju inte bättre, i synnerhet med tanke på hur jag mår just nu.

    Gjorde ett litet försök till nu med startfältet men det kändes lika illa. Ska givetvis ge dem ett seriöst försök till när jag mår bättre men vibbarna är lindrigt sagt dåliga. Just nu är det låt ett som känns värst. Jag menar vad ska man göra mer för att få mig att vända på klackarna och styra därifrån än att starta upp med ett intro med svävande dutt dutt syntar syntar, en falsettylande snubbe med ett mantra av dai laga dai laga, dai laga dai laga. dai laga dai laga, dai laga dai laga, dai laga dai laga, dai laga dai laga

    Wow! Man har verkligen riktat in sig på Micke 🙂

  4. Micke

    @Adri, ska se om du kan lista ut vilket bidrag jag först tyckte var kasst men efter fler lyssningar nu är min favvis i Rumänska uttagningen 🙂 Kom på ett bidrag från Ungern 2013 som gav mig exakt samma myskänsla, ByeAlex – Kedvesem.

    https://www.youtube.com/watch?v=rOimfHq76xk

    De är inte lika, det är inte det jag menar. Ingen av dem är något kanonbidrag egentligen men de ger mig som sagt samma myskänsla som höjer upp dem 🙂 Den rumänska saknar dock bakgrundsångerskan som den ungerska hade som ett lyft. Kanske de slänger in något liknande 🙂

  5. Anton

    Nä, ingen toppenuttagning det här. Efter första genomlyssningen så blir nog mina favoriter utan inbördes ordning: Breaking point, Call 2morrow & Taboo. Lycka till Malta, tror det kan bli kämpigt! Nästa år kanske inte satsa på 16 låtar som generiska Eurovision-floppar? Tycker det mesta låter som exempelvis Last of our Kind (Schweiz 2016)

  6. Micke

    @Anton, gott att höra då är det inte bara min dåliga mage som talar just nu 🙂 Undantaget MF så har jag nog aldrig hört ett startfält så otroligt stöpt ur samma form. Var finns variationen som många av oss här på bloggen ofta säger att vi söker. Har lyssnat igenom detta två gånger nu men ännu inte hittat ett enda bidrag som ens är i närheten av 4/10 i betyg. Minns ju inte ens vilka som är vilka då alla låter ungefär likadant

  7. Adri

    Jag förstår verkligen inte vad ni pratar om, men jaja… så kan det va ibland! Gött för mig i alla fall, att jag gillade startfältet.

    För mig är det överlag ganska jämntjockt startfält. Den enda som är helt ensam i sin position är ”Love Renegade” på sistaplatsen. Och Malta tyckte det var en bra idé att välja ”Breathlessly” i år så jag ska nog inte ens försöka lista ut hur malteserna tänker, för jag har på nästan ett år fortfarande inte skakat av mig hur horribel och tråkig den låten var. Verkligen bara dåliga saker att säga om den låten.

    Så med tanke på att de valde snoozefestarnas snoozefest förra året, så väljer jag ändå att satsa på att deras bidrag är ”Love Renegade”. Malta är ju kända för mig för att ofta ha starka finaler, men välja helt helt helt fel! Undantaget är 2016 där rätt låt vann… för att sen bytas ut.

  8. Adri

    Micke: Jag tycker alltid det är kul att gissa och förutse favoriter här på bloggen (speciellt med tanke på hur ofta jag har rätt), men här får jag nog med detsamma inse att jag kommer inte gissa rätt. Jag har ju inte ens lyssnat på Rumäniens uttagning. Det är alldeles för många låtar, och alldeles för många ganska kassa av de jag faktiskt hört. Helt ärligt så är det bara dåliga låtar jag hört hittills (15-20 har jag hört ungefär).

  9. johanna

    Jag har ännu inte hört dessa bidrag men förra året hade ju Malta den bästa finalen de någonsin haft i mitt tycke och kanske förra årets bästa nationella uttagning (iaf så länge jag följt andra länders uttagningar så 7-8 år då) Så detta kan ju inte bli bättre…..återkommer när jag lyssnat på låtarna dock.

  10. Micke

    @Adri lägg ingen tid på det där med min favvis i Rumänien i år 🙂 Är ganska säker på att den inte kommer att vara på vare sig din topp 20 eller topp 10 🙂 Lika lite som på någon annans. Men jag gillar den så att den är på min topp 3 överhuvudtaget ESC 2018 så här långt

  11. Micke

    Har just lyssnat på de franska bidragen 2018. Fattas dock fortfarande några av de 18. Allt låter skapligt och utvecklingsbart förutom fyra bidrag. Dessa fyra är precis där jag inte vill ESC ska vara Lucie, Enea, Emmy och June är definitivt inte min grej. Övrigt låter det dock hyfsat lovande som sagt

  12. Adri

    Micke: Ajdå… är det bara jag eller börjar våra åsikter skilja allt mer och mer? 🙂 För min självklara favorit (hittills) i Frankrike är just June the Girl. 🙂

    Helt ärligt är det också den jag tror kommer vinna där! 🙂 Inte ofta jag både tror och hoppas på samma, men där bör det vara en enkel väg till seger för June.

    Åtminstone innan liveframträdanden, allt kan förändras! 🙂

    (Och de andra lät inte dåliga, inte det jag säger. Men June är ändå för sig 🙂 )

  13. Daniel

    Nu har även jag lyssnat igenom dem.
    Första tanken var att allt låter ju likadant. Och inget som stack ut.
    Men näst sist dök det upp nåt som fick mitt intresse. Jag gillade First Time“, Tiziana Calleja. Tizianas röst var intressant. Får tills vidare hålla på den.

  14. Daniel

    oj, ser nu att det var nästan exakt vad du Micke upplevde också 🙂

  15. Schlagerpinglan

    Maltas ESC-uttagningar brukar tillhöra mina favoriter eftersom de främst satsar på lättsmälta bidrag och 2018 är inget undantag, vilket märks bland kommentarerna. 🙂

    Letar man efter något originellt som kommer att ta ESC med storm så blir man nog besviken, men är man bara ute efter lite må-bra-musik så tycker jag nog att årets startfält har en del godkända kandidater. Om man ser Adri och Micke som två motpoler i detta sammanhang så lutar jag m.a.o. mer åt Adris sätt att uppleva bidragen.

    Adris favorit “Turn it up” är för tillfället på min tredjeplats medan “Song For Dad“, som jag föll för vid första lyssningen, nu halkat ner till andraplatsen. Ny personlig favorit är “Back to Life“ med Eleanor. Jag skulle dock inte våga att laminera min topp-tre utan tror att ytterligare lite genomlyssningar av startfältet kan skaka om det ännu mer. Till skillnad från många andra så tror jag att det finns väldigt mycket undangömd potential här som mycket väl kan komma fram efter några extra lyssningar. 🙂

  16. Micke

    Jag tror mig ha fått ganska hyfsad bild av olika personers musiksmak här på bloggen efter alla år här. Ibland inser man dock att man inte är så duktig på det där som man inbillar sig 🙂 Jag är faktiskt väldigt överraskad över Adris positiva inställning till bidragen i Maltas uttagning. Med det menar jag inte att jag tycker du är knäpp eller konstig eller liknande för att du gillar detta. Som jag sagt så många gånger det finns så mycket musik och det finns inga rätt och fel. Men jag kände att detta var inte Adris grej. Så mycket koll hade jag 🙂

    Kanske missförstår dig Pinglan men det känns lite som att du tror att jag har svårt för lättsmälta bidrag och kräver mer genomarbetat. Tro mig min vän i så fall hade jag inte ägnat ESC en minut överhuvudtaget. Musik är en enormt stor grej för mig. Jag har vänner som aldrig ägnar texter en minut och jag har vänner som inte kan ta till sig musik om inte texten betyder något. Är det så de vill ha det så är det ju bra för dem. Personligen tycker jag dock de går miste om så mycket. Tänk att gå miste om känslan att bara förlora sig in i någon musik med något instrument som tar tag i hela ens inre, eller en text gör det. Wow! Eller tänk att ibland bara skita fullständigt i sådant och bara känna glädje i en rytm.

    Visst jag tycker ESC är väldigt lättsmält och ofta ganska enkel men det betyder inte att jag tycker det är dåligt. I så fall hade jag ju inte “slösat tid” på den 🙂

    Mitt problem Pinglan med Maltas bidrag i år är istället att allt är stöpt ur samma form, som det heter. Jag kan knappt ens komma ihåg vilket bidrag jag lyssnat på för det låter ju likadant. Grejen för mig som jag sagt hundra gånger är variation och där har Malta tappat något i år.

    De två bidrag jag nämnde är fortfarande de enda som skiljer ut sig. Nu vet jag att “Song for dad” kommer att bli utskrattad för vi lever ju i en värld där man inte får sjunga om känslor på det sättet. Våld hyllas och kärlek hånas. Ungefär som snubben som sjung om sin mamma för några år sedan. Jisses sicken tönt han var hos de flesta. Är det konstigt att vi lever i en sån värld som vi gör?

    Nej tyvärr blir inte Malta mitt land i år. Ska dock ge fältet fler chanser men jag tror inte på mirakel 🙂

  17. Schlagerpinglan

    @Micke, Nu är det ju inte så att jag tror att du är allergisk mot lättsmälta bidrag som sådana utan mer att det finns olika former av lättsmält och de vi ser i Maltas uttagning är ju helt annorlunda mot dem från t.ex. Rumänien, där de lättsmälta bidragen har lite mer personlighet och variation (generaliserar grovt här men hoppas poängen går fram).

    Vad gäller Maltas startfält som helhet så är det dock inte melodislingorna som är det stora problemet hos mig utan texterna (vilket jag i och för sig sett att även du verkar ha i vissa fall). En del låtar upplever jag som väldigt lovande men just texterna får mig att rygga tillbaka då de känns helt fel för mig och därmed inte uppmuntrar till vidare lyssning. Nåja, vi får väl se vad som händer under resans gång. Finalen är ju inte förrän den 3:e februari. 🙂

  18. Adri

    Micke: Jag blir himla förvånad när du, och flera andra, kommenterar att låtarna låter likadant. Jag håller ju uppenbarligen inte med, med tanke på att nästan hela betygsskalan används ändå. Så jag tycker mig ändå höra skillnader. I vissa fall är de kanske små, men å så viktiga. Annars hade väl alla hamnat på samma typ av medelbetyg.

    Nåväl, moving on från det. Detta är inte det som det egentligen ska diskuteras här så vill du inte svara, gör inte det 🙂 Men jag har lite svårt att greppa vad du syftar på med ”vi lever ju i en värld där man inte får sjunga om känslor på det sättet. Våld hyllas och kärlek hånas”.

    Jag har svårt att se det. Christina Aguilera, Kate Bush, Tupac, Jonas Blue och Sarah McLachlan (eller vad hennes efternamn nu är, hon borde ha ett artistnamn) är bara några få exempel på personer som fått större eller mindre succéer med låtar tillägnade sina föräldrar. De flesta älskar ju sina föräldrar (och de som inte gör det har ofta faktiskt ganska bra anledningar) så visst ska man kunna sjunga om det utan backlash? Och det tycker jag allt man kan! 🙂

    Och eftersom du skriver så, jag tog SÅKLART inte del av allt som skrevs. Men jag såg också att Belgiens mammahyllande snubbe från 2014 hånades, och redan där har det gått för långt (och då har jag den låten ändå på botten 10 genom tiderna, men jag kan bete mig) men ganska sällan för textmaterialet faktiskt. Men än en gång, jag läste inte allt. Men jag känner iaf att jag vill försvara mig själv där och säga att jag hoppas inte någon här tror mitt problem med den låten ligger i texten. Jag tycker fler ska hylla sin mamma/pappa/ursprung osv. Men på ett bättre sätt. Texten där var inget som störde mig.

    Och samma sak nu ”Song for dad”. Att den hamnar så långt ner är 100% på grund av sonens röst. Jag tål den inte. Det låter dock bättre nu än under ”Coming home” 2014. Då lämnade jag rummet under finalen i ESC. Men än en gång, där tycker jag inte heller texten är problem 🙂

    Bara så att folk inte får för sig saker som inte stämmer, angående att båda dessa låtar rankas så lågt för mig 🙂

  19. Schlagerpinglan

    @Adri, Richard Micallef har en speciell röst, så mycket är vi överens om. 🙂 Personligen tycker jag att den är väldigt behaglig och är en av anledningarna till att jag tenderar att gilla hans tävlingsbidrag. Årets låt tycker jag däremot inte kommer riktigt upp i klass med ”Coming home” men än kan allt hända. 🙂

    @Micke, Jag får nog hålla med Adri här och tror inte att det är något tabu att sjunga om känslor, då de flesta låtar faktiskt handlar om känslor och kärlek på olika sätt. Däremot så kan man hitta hån och hat mot precis allt om man letar på “rätt” ställe och ju mer någon sticker ut (på vilket sätt som helst) ju lättare är det att hitta.

    Jag tror snarare att det är ganska svårt att få vissa sorters låtar, speciellt om världsfred eller kärlek till ens förälder, att “träffa rätt”. Alla upplever ju allt efter sina egna erfarenheter och att då få majoriteten att relatera till ens låt och inte gå över gränsen så att det upplevs som klyschigt är ingen lätt uppgift.

    “Song for dad” kan mycket väl hamna i topp i februari men om den inte gör det så tror jag snarare att det kommer att bero på andra orsaker (scenframträdande, sångprestation, låten i stort) än låtens budskap. Detta är dock endast min personliga åsikt och jag påstår inte att jag har rätt men jag hoppas verkligen det för alternativet är lite väl dystert för min smak. 🙂

  20. Micke

    Hmm! Det här ska ju handla om musik och inget annat så jag tar en kortis. När jag skrev det där tänkte jag egentligen på hur allting egentligen ser ut i världen. Vi har lätt för att hylla våldsskildringar men om det blir för mycket av kärlek blir “töntigt”, “löjligt”, “Fånigt” och jag vet inte allt. Jag är en snubbe som har mycket lätt för att visa och ta känslor. Ingår också i mitt jobb till stor del. Därför irriterar sånt mig en hel del. Vad tusan är vi rädda för?

    Men den diskussionen ingår ju inte i vad den här bloggen handlar om så jag släpper det där 🙂

  21. Johanna

    Ok, har nu tragglat mig igenom 12-13 likadana låtar och så några få som sticker ut. Allra bäst var givetvis “Song For Dad” Fanns faktiskt ingen annan låt i hela startfältet som jag tog mig igenom hela låten utan att vilja stänga av. Närmast efter var nog Dwett som ändå slog an på någonting inom när jag lyssnade på den och även Tiziana hade en skaplig låt med hög potential. Vad de andra 13 höll på med vet jag inte men det kändes mest som de kört alla melodier och texter i en slumpgenerator och slumpat ihop de- bara det att någonstans gick den sönder och tog samma melodi till alla.

    Är det rent uselt då? nej det mesta är ju inte det. Bara så generiskt och tråkigt att jag inte kan se någon av de i e n ESC-final i vilket fall.

  22. Micke

    Det är sånt här jag tycker är kul när jag själv är i samma situation som ni verkar vara här Pinglan och Adri. Jag älskar när jag ser något annat än vad andra gör 🙂 Just det som ni två verkar göra med Maltas alla bidrag. De flesta här verkar vara överens om att nästan allt låter likadant format ur samma mall. Har vi rätt? För oss är det definitivt rätt men ni två tycks ju se något annat och då är det ju givetvis lika rätt för er som det som är rätt för oss. Stå på er 🙂

    Och Adri som jag sagt förr. Du behöver inte fundera jag svarar alltid på frågor. Ärligt talat vet jag bara inte riktigt vad du ville jag skulle svara på den här gången

  23. Micke

    Jisses! Har precis börjat lyssna på det ungerska utbudet 2017. Har bara hunnit 7 låtar hittills men till skillnad från Malta där deras 16 låtar nästan lät som en så känns dessa 7stan som mer än 7. Inget bidrag har dock jätteimpat på mig men så jädra kul med blandad kompott 🙂

  24. Micke

    Riktigt skapligt och omväxlande startfält i Ungerska A DAL 2018. Endast två bidrag jag vill bespara mina öron från något mer. Dessa var “Crack my code” och “Butterfly house”. Hemska

    Hittade också en klar favvis bland de 30 🙂

    “Vigyázó”, Nova Prospect

    Stod faktiskt i fullständig särklass. Så bra att den redan är på min topp 4 överhuvudtag i år this far

  25. Adri

    @Micke: Men nu får du väl ändå skärpa dig. Det är nästan som att du medvetet går emot mig. 🙂

    Skämtar såklart, jag känner inte dig men jag är en vettig person och jag vet att du också är det (och jag vet ännu mer att du inte är ett barn eller envis tonåring) så jag fattar att du inte gör så! 🙂

    Men jag håller inte helt med om Ungern. Variation är toppen, variation är bra. Men grejen är att majoriteten av låtarna sa mig ingenting för de var liksom ”halvdant gjorda” så att säga 🙂 Som att de hade höga ambitioner men bara orkade prestera en viss del.

    Absolut ett mer än godkänt startfält dock 🙂 Jag menar, jämfört med Estlands startfält så framstår Ungerns startfält som mästerligt skrivna av världsstjärnor.

    Nåväl, här finns dock en intressant sak att påpeka. Jag hittade två låtar som höjde sig så här tidigt för mig. Den ena är samma som för dig, den andra är i din botten. ”Crack my code” och ”Vigyázó”.

    Min första magkänsla känner att Ungerns vinnare är…

    …”Crack my code” – men vem vet? Renai kanske sviker som tusan live? Du om någon kan ju alltid hoppas! 🙂

  26. Micke

    Jisses Adri 🙂 Jag har inte ens tänkt tanken att jävlas med dig 🙂 Dessutom får jag nog förklara en sak här tror jag.

    “Riktigt skapligt och omväxlande startfält”

    Det var mina ord och det är precis så jag mer om det ungerska startfältet. Jag tycker inget startfält från något land har varit bra hittills och väntar mig inte det heller. Det som var så jädra skönt var att slippa det obligatoriska från de flesta länder. I Ungerns lyste de nästan helt med sin frånvaro. Talar om bidragen med de inklistrade svävande dutt dutt syntarna följda av dunk dunk trummorna. Har ni hört mig säga det förut? Säkert enormt många gånger men det spelar ingen roll hur många gånger som jag säger det jag kommer ändå aldrig ens i närheten av antalet såna bidrag. Är såååååååååååååååååååååååå less på dessa så gissa om jag utifrån det är nöjd med Ungerns utbud. De enda två som tenderar till detta kadaverliknande är just de två jag inte gillar. Men inte ens de är riktigt såna.

    Adri åter igen. Det är variation som är A och O för mig med ESC. Jag har hellre ett lands uttagning med 20 8/10 i betyg med stor variation i genre än 20 10/10 i betyg med så enormt lika bidrag som det är i Malta i år. Har iofs inte ens hittat någon 5/10 ens i Malta och det gör ju inte saken bättre. Det är ju inte bra när variation saknas och det blir ju inte bättre när det inte ens är skapligt det som låter så lika.

    Det där med 10/10 är ju också en annan grej. ESC har pågått 1956-2018 men jag har ännu inte hittat en enda 10/10 och förväntar mig det inte heller. Inte det som är grejen. Men jag håller med dig om att Estland har svagt startfält i år. Men de har två riktigt bra låtar och två bra låtar, alla i första semifinalen. Hur de har tänkt där begriper jag inte. Ungern i år för mig Adri är ett gäng ganska svängiga låtar och ett gäng mysiga. Har plockat bort 20 bidrag och har nu 10 kvar som jag ägnar tid på. Får kämpa på nu när jag har tid. Tack och lov håller jag på att friskna till här nu. Blir vansinnig på att bara ligga still 🙂

  27. Adri

    Micke: Vill bara specificera då att när jag skriver ”bra” på denna blogg så menar jag inte bra i sig själv, utan då menar jag helt enkelt ”bra för ESC” (och för mig då). Så jag fattar att du inte tycker ESC-låtar är grymt bra per se. Det gör inte jag heller. Det finns några få grymma ESC och MF-låtar, men jag går inte runt och lyssnar på de regelbundet. Jag lyssnar nästintill bara i säsong eller om någonting från denna blogg påminner om nån låt 🙂

    Men jag tror väl inte att du, eller nån för den delen, kämpar emot när jag säger att man vill gärna kunna lyssna på ESC-låtarna (oavsett genre) utan att fyllas av någon negativ känsla, exempelvis att låten är dålig, sångerskan förstör den, man vill somna innan låten är slut osv.

    Det är där skon klämmer för mig vad gäller Ungern. Det är varierat, och som sagt: det är ett STORT plus. Men man kan för mig inte rädda det när deltagarna ändå allihopa(!!) fyller mig med större eller mindre grad av tristess. Som sagt, nästan alla låtar låter som att låtskrivarna ville mycket men gav upp mitt i. Jag vet inte vad det är, det har potential alltihop men faller ganska hårt. Även mina favoriter är i den kategorin, men har tillräckligt med kompenserande faktirer för att förbise det 🙂

    Vet du vad? Jag tror att vi egentligen tycker mer eller mindre lika i frågan 🙂 men har olika sätt att yttra det!

    För som sagt, hade det varje år deltagit 40-ish låtar som var direkt dåliga, oavsett hur stor genrebredd det var, så tror jag att även de hade gett upp så småningom 🙂 Även om det inte är prio ett, så vill man ändå ha något gott i deltagarna. Det behöver inte betyda en direkt bra låt, men kan även vara en grym röst, underhållande artist, underhållande låt osv. 🙂

    Som sagt, jag tror faktiskt vi tycker likadant! Men uttrycker det på olika sätt! 🙂

  28. Micke

    Absolut instämmer med dig Adri. Grejen är att det handlar helt om var vi “snackar”. Blir ofta missförstånd på bloggar och liknande och det är fan så mycket svårare om man behöver förklara 🙂

    Vet du jag slänger ut min topp 10 från Ungern redan nu innan pinglan börjat med det hela. Har ju inte hunnit få superkoll så det ska bli kul att se utvecklingen. Många har jag bara lyssnat två gånger på. Ska bli kul att se er ranking och vad ni kan komma med 🙂 Bland mina tio finns inte någon som tror kommer att få representera Ungern men as if I care. Detta gillar jag bäste myslåtar och lite mer röj.

    1. “Vigyázó“, Nova Prospect
    2. “Azt mondtad“, Dánielfy Gergely
    3. “Viszlát nyár“, AWS
    4. “Ne hagyj reményt“, Vastag Tamás
    5. “Meggyfa“, Horváth Tamás
    6. “Nem szól harang“, Leander Kills
    7. “Nekem te“, Maya ’n’ Peti
    8. “Jó szelet!“, Patikadomb
    9. “Mese a királyról“, Nene zenekar
    10. “Bármerre jársz“, Ham ko Ham

  29. Micke

    Finns bara två jag absolut inte gillar och de är som sagt: “Butterfly House“, Singh Viki och “Crack My Code“, Tolvai Reni

  30. En polack

    MESC 2018 – OMDÖME & BETYG!
    AIDAN – DAI LAGA: I det här rätt så trista och ointressanta startfältet så är den här låten inte en av de sämsta, men ändå långt ifrån ESC-redo. Aidan känns som en nybörjare och jag tror att det är bäst om han kanske får komma tillbaka med en annan låt något annan år då han har mognat till lite mera med sin musik:) Betyg: 4/10

    AVENUE SKY – WE CAN RUN: Jag såg att det var någon som skrev på kommentarsfältet på Youtube att den här låten skulle passa bra in i ett politiskt sammanhang men jag skulle säga att det här bidraget skulle vara mest lämpligt i en sport kampanj eller något liknande eftersom den känns som en OS-låt eller en slags fotbollsmelodi, den skulle t.om vara en Fifa-låt. Jag tänker ganska mycket på Lighthouse X som representerade Danmark 2016 med låten Soldiers Of Love – Ungefär samma typ av medryckande generisk killpop-grupp. Den är så kolossalt fantasilös, ofärdig, trist och oinspirerande låt som man vet inte vad man ska göra åt saken. Det här sådan typ av musik jag lyssnar på när jag är verkligt uttråkad. Och nu sitter jag och undrar varför jag skrev så mycket om just den här låten?? Betyg: 2/10

    RICHARD & JOE – SONG FOR DAD: Ja. Richard var ju med i gruppen Firelight i ESC 2014 med en låt som jag inte brydde mig så mycket om. Den här låten är faktiskt väldigt snarlik Fly On the Wings med Olsen Brothers vilket kanske inte är en dålig liknelse med tanke på att dels att den vann, men också att låten har den här typen av positiva trygghetskänslan som verkar tyckas om av många. Jag upplever att många är ganska uppgivna om den här låtens chanser att vinna eftersom att Richard är ju en ESC-artist och när man kommer tillbaka med sådana trygga lite bekväma och själfulla låtar där man visar en mer genuin sida då väljer folket något lite mer tuffare som tar kanske lite mer plats. Jag tycker det här bidraget är ett helt godkänt alternativ vid sidan av tre andra låtar – en sympatisk och angenäm låt men inte till en högre grad en så. Betyg: 4/10

    MATTHEW ANTHONY – CALL2MORROW: Personligen är jag oerhört less på sådan här musik där produktions-teamet bara lutar sig tillbaka och låter en fabrik göra jobbet. Jag tycker poängen med den här tävlingen bara dunstar bort på det viset. Det finns ingen idé eller mening med att ha 43 radiolåtar i ESC. Jag vill inte ha musik där man redan vet vad många människor kommer tycka. I min bok är den här låten är ett bra exempel på detta och med sagt är det inget fel på radio anpassad musik – tvärtom!! Jag lyssnar typ bara på musik som finns på olika radiostationer. Det finns många coola sounds i låten och den har ett intressant tempo vilket kan lönas rent staging-mässigt. Men det här är sådan musik som vi kommer tycka är daterad 2020. Betyg: 4/10

    ELEANOR – BACK TO LIFE: Ni vet. När jag hörde typ tio sekunder av den här låten så var den min klara segrare men sen dess när jag har lyssnat lite längre in så upplever jag den som ganska daterad och förutsägbar. Nästan som att den har lite för hög igenkänningsfaktor. Eleanor är säkert en proffsig artist men oj vilken Eurovision-gäspning jag drar över när jag lyssnar på den här. Trots omdömet min topp 3 p.ga motståndet. Betyg: 5/10

    JASMINE – SUPERNOVAS: Intressant att hon sjunger om den lettiska uttagningen!:) Men det är tyvärr det ända som är underhållande och fascinerande med det här bidraget. Betyg: 2/10

    DEBORAH C – TURN IT UP: Hur många gånger har vi hört sådan här musik i ESC?? Det finns 0% personlighet, ingen erfarenhet, ingen originalitet. Texten är en skit som bara handlar om att dansa på natten. Fråga mig inte ens varför jag ger detta en 2:a. Betyg: 2/10

    DWEET – BREAKING POINT: Ja. En fin låt tycker jag och det känns som att paret som sjunger har upplevt det dem sjunger om. Dock så vill jag inte ha en ballad som går o vinner av den enkla anledningen att jag vill preppa startfältet med upptempo låtar som vi kan sedan variera med ballader. Det finns en upptempo låt här som jag vill ska vinna eftersom det skulle fräscha upp tävlingen lite. En snyggt skriven låt men sen så känns den lite för svag och anonym för att sätta avtryck på landet. Betyg: 5/10

    MIRIANA CONTE – ROCKET: Den här låten är så trist, andefattig och ointressant så jag fattar inte ens vad Maltesisk Tv tänkte på när de godkände att låten fick vara med i uttagning eller vem det nu va som bestämde det. Det känns nästan som att hon blev tvingad att vara med!? Däremot så ska jag inte kasta så mycket kritik mot hon som sjunger för att hon har faktiskt en helt ok röst men fattar inte vem som vill se sådan här musik i ESC längre. Betyg: 2/10

    LAWRENCE GRAY – LOVE RENEGADE: På nått märkligt sätt är jag rädd att den här låten ska vinna för att folk kanske börjar rösta på något som det inte är vana eller brukar rösta på liksom för ovanlighetens skull. Men det här är låten som ligger i Weekends papperskorg. Betyg 3/10

    RHIANNON – BEYOND BLUE HORIZONS: Zzzzzzzz. Intetsägande, tom, menlös Rihanna-låt som saknar färg och liv. Just det ja… Störande att hon har nästan samma namn som Rihanna:) Betyg: 3/10

    TIZIANA – FIRST TIME: Claudio Faniello 2. Jag gillar hennes röst och tycker låten är fin. Kopierar typ det jag sa om Dweet varför jag inte vill att hon ska vinna. Jag vill inte ha ännu en ballad. Men hon tar den där släpande bortglömda Bonnie Tyler balladen och adderar textur och värme. Skulle bara vilja ha lite mer finess i produktionen. Betyg: 5/10

    PETRA – EVOLUTION: Riktig dålig låt! Kämpig, lidande och eländig ballad med en sångerska som ser ut som att hon ska äta upp mig. Den har inte den potential som alla skriver om på Youtube. Hejdå! Betyg: 1/10

    DANICA – ONE STEP AT A TIME: Nej Tack! Utdaterad låt som hör hemma i 80/90-talet. Det känns som att det enda hon kan säga är One Step At A Time. Vad är det här för musik?!!?! Betyg: 2/10

    CHRISTABELLE – TABOO: Okej. Jag tycker den här låten har den bästa dynamiken av alla Maltesiska urval. Den bygger och monterar ljud som iaf låter 2018. Frågan är hur Christabelle levererar live. En av alla låtar som skulle kunna gå till final i en semifinal i ESC. Det enda jag inte gillar är det här dupstep partiet som skadar låten lite. Men i det här startfältet framstås den som en Loreen. Betyg: 5/10

    BROOKE BORG – HEART OF GOLD: Sist men absolut inte minst Brooke. En av favoriterna som också deltog förra året med en låt som jag ogillade. Det känns som att man har fått in lite mer personlighet och värme i år. Den enda låten som gör mig glad i startfältet och jag tror att om man skulle skicka den till Lissabon så tror jag att den skulle kunna utvecklas där. Betyg: 5/10

    Sammanfattnings vis tycker jag att det är ett ordinärt och slätstruket startfält som ger mig väldigt lite känslor. Det kommer inte bli något monster som Malta kommer skicka men det finns ändå lite material till att gå till final. Om de frågar mig så borde Malta välja antingen Christabelle eller Brooke som jag satte två stabila femmor på. Jag tror det är de två bidragen som har störst potential och kraft att representera Malta. Men jag tänker ändå 98% av Maltas befolkning är ESC-tittare och är dem verkligen nöjda med att ha ett sådant ljumt startfält år efter år??? Nä Malta bättre kan ni!

  1. Lämna en kommentar


                 

                 

     





Musik bloggar Blogglista.se