Sverige Schlagerpinglan: I dag, den 22:a mars, är det 45 år sedan Sverige stod värd för Eurovision Song Contest för första gången, tack vare ABBA:s vinst 1974, så vad passar då bättre än en jubileums-tillbakablick till ESC 1975?

Här nedan ser ni resultatlistan och liveframträdanden av alla bidragen som tävlade i Eurovision Song Contest 1975. Vill ni se hela showen så finns den upplagd på youtube. Mycket nöje. 😀

Vinnarna av Eurovision Song Contest 1975:

Ding-a-dong“, Teach-In – Nederländerna

Eurovision Song Contest 1975 – Resultatlistan:

1. Nederländerna Nederländerna Ding-A-Dong“, Teach-In 152 p.
2. Storbritannien Storbritannien Let Me Be The One“, The Shadows 138 p.
3. Italien Italien Era“, Wess and Dori Ghezzi 115 p.
4. Frankrike Frankrike Et Bonjour à Toi L’artiste“, Nicole Rieu 91 p.
5. Luxemburg Luxemburg Toi“, Géraldine 84 p.
6. Schweiz Schweiz Mikado“, Simone Drexel 77 p.
7. Finland Finland Old Man Fiddle“, Pihasoittajat 74 p.
8. Sverige Sverige Jennie, Jennie“, Lasse Berghagen and the Dolls 72 p.
9. Irland Irland That’s What Friends Are For“, The Swarbriggs 68 p.
10. Spanien Spanien Tú Volverás“, Sergio & Estíbaliz 53 p.
11. Israel Israel At Ve’ani“, Shlomo Artzi 40 p.
12. Malta Malta Singing This Song“, Renato 32 p.
13. Monaco Monaco Une Chanson C’est Une Lettre“, Sophie Hecquet 22 p.
13. Jugoslavien Jugoslavien Dan Ljubezni“, Pepel In Kri 22 p.
15. Belgien Belgien Gelukkig Zijn“, Ann Christy 17 p.
16. Portugal Portugal Madrugada“, Duarte Mendes 16 p.
17. Tyskland Tyskland Ein Lied Kann Eine Brücke Sein“, Joy Fleming 15 p.
18. Norge Norge You Touch My Life With Summer“, Ellen Nikolaysen 11 p.
19. Turkiet Turkiet Seninle Bir Dakika“, Semiha Yankı 3 p.
(Källa: eurovision.tv – Sammanställning: schlagerpinglan.se)

Schlagerpinglan: Vad gäller de tävlande bidragen i ESC 1975 (som genomfördes innan jag var född) så kan jag inte göra någon rättvis bedömning då jag lyssnat väldigt mycket på vissa låtar medan andra nästan känns som att jag missat vid mina genomgångar. 🙂

Mitt sammanlagda intryck av årgången är i alla fall att det fanns en hel del trevliga låtar men att tre av dem tilltalar mig mer än de andra och de är: “Ding-A-Dong“, “Une Chanson C’est Une Lettre” och “Singing This Song“. Det finns som sagt många låtar här som jag inte lyssnat speciellt mycket på så min topp-tre får tas med en nypa salt. 🙂

Kanske finns det någon som har några andra ESC 1975-favoriter som är värda att ge några extra-lyssningar? Tips mottages med glädje. 🙂

Mer från Schlagerpinglan i samma kategori:


46 kommentarer till “Tillbakablick: Eurovision 1975 i Stockholm”

  1. Micke

    Tänkte först bara slänga in ställningen i vår omröstning av ESC 2020 efter det att tolv röstat efter Antons röster. Kom igen nu Johanna, Josef och övriga

    Efter det att tolv röstat

    1. Bulgarien 78
    2. Ukraina 53
    3. Italien 50
    4. Ryssland 45
    5. Israel 39
    6. Schweiz 34
    7. Litauen 31
    8. Kroatien 30
    8. Island 30
    10. Belgien 25
    11. Danmark 24
    12. Azerbajdzjan 22
    12. Makedonien 22
    14. Rumänien 21
    14. Storbritannien 21
    16. Australien 17
    17. Georgien 16
    17. Estland 16
    19. Armenien 15
    20. Nederländerna 14
    20. Malta 14
    22. Grekland 13
    23. Sverige 10
    23. Norge 10
    25. Lettland 8
    26. Frankrike 7
    27. Portugal 6
    28. Tyskland 5
    29. Serbien 4
    30. Irland 3.
    30. Slovenien 3
    30. San Marino 3
    30. Albanien 3
    34. Polen 2
    34. Vitryssland 2
    36. Spanien 1
    36. Finland 1

  2. Micke

    Pinglan…..jag var inte heller född när detta hände men till skillnad från dig har jag hört alla bidragen vid flertalet tillfällen. För mig är det fem bidrag som står ut lite med absolut rätt vinnare.

    1. Nederländerna
    2. Italien
    3. Turkiet
    4. Monaco
    5. Frankrike

  3. Marcus

    Ett riktigt klassiskt år. Karin “how much is seven in France” Falck skötte sändningen bra, och det var många fina bidrag här.

    Min topptia skulle nog bli ungefär så här:

    1. Italien.
    Era är Italiens bästa bidrag någonsin, med marginal. Och då snackar vi ändå om landet som skickat Si, Treni Di Tozeur, Rapsodia osv. Det säger en hel jäkla del. Jag skulle nog till och med placera den på min topptia av alla bidrag genom tiderna. Ren perfektion, musik blir inte bättre än så här.

    2. Turkiet
    Det är jämn kamp mellan denna och Israels Ei Sham från 1973 om titeln som bästa debutlåt i tävlingen. En vacker och känslosam ballad som levereras av en diva i vardande.
    Btw, för två år sen släppte hon en låt som påminner väldigt mycket om Seninle Bir Dakika, fast modernare.
    https://www.youtube.com/watch?v=abq4dd1NjzY

    3. Nederländerna
    En klassisk, välförtjänt vinnare. Vad mer kan man säga?

    4. Israel
    Israel fortsatte att leverera med sitt tredje bidrag, även om jag föredrar studioversionen mer än den på något sätt både för lugna och för hektiska liveversionen.

    5. Schweiz
    En låt om plockepinn – klart man måste älska den!

    6. Luxembourg
    GERALDINES FRANSKA ÄR SÅ DÅLIG MEN JAG ÄLSKAR DET. Seriöst. Lyssna på katastrofen.
    Men franskan till trots så lyser låten igenom, det säger en del om låtbygget.

    7. Spanien
    Känns Sergio och Estibaliz som ett litet tandlöst Mocedades? Det kan förklaras av att de lämnade just den gruppen, året innan Eres Tu. En fin liten bit i alla fall.

    8. Tyskland
    Jag kanske inte blir lika upphetsad av låten som dirigenten blev, men bra är den.

    9. Storbritannien
    En snygg och enkel poppärla.

    10. Sverige
    En av Sveriges sämre vinnare, men helt okej.

  4. Marcus

    En liten FYI till alla som tycker att det är för mycket politik i tävlingen nuförtiden: Portugals låt, Madrugada, är en ren hyllning till Nejlikerevolutionen. Samma revolution som började 1974 när Portugals bidrag det året, Antes do Adeus, spelades på radion.

    ESC + politik = sant <3

  5. Adri

    Marcus: Är inte ”Antes do Adeus” den portugisiska låten från 1997? Låten som OBEGRIPLIGT nog nollades. Den är topp 5 det året, och topp 5 sistaplatser någonsin. Har Portugal haft två låtar med det namnet?

    ——————————

    Speaking of 1975… inget år som gör mig glad direkt. Nederländerna var ett tramsigare Abba men effektiv låt som absolut var bland de bättre.

    Alla verkar spy på ”Jennie Jennie”. Jag tycker det är en helt okej låt faktiskt. Inte vår bästa, men långt ifrån vår sämsta.

    Men min vinnare – av de jag hört – är ju Västtyskland. Underbar låt och underbart framträdande. Minns den låten och klippet från när jag var en liten. Min pappa och jag kallade henne för ”Rock-mormor”. Oklart varför. Det är ju ingen rocklåt, och sångerskan har visat sig bara varit 30 år 1975… vilket inte är kul att höra för en kille som nu genomgår sin 25-årskris. Hmm… men min vinnare är det klart!

    Varför, VARFÖR, blev det plats 17 av 19?!

  6. Marcus

    Tack Adri! Jag menar såklart E Depois Do Adeus. Före eller efter hejdå, inte så noga ^^

  7. Micke

    Adri….det märkliga är snarare hur Turkiet kunde hamna sist. Det är nästan lika märkligt som att jag och Marcus fortsätter ha många liknande bedömningar och åsikter. Säkert fler detta år än vi haft sammanlagt alla övriga år vi varit på bloggen 🙂 Här har vi samma topp tre.

    Intressant att du nämner Västtyskland Adri. Vissa gånger är det bidraget för mig uppe o kämpar i topp med Nederländerna, Italien och Turkiet. Andra gånger är den knappt ens topp tio. Det är från gång till gång

  8. Adri

    Micke: Nej Turkiet borde absolut inte kommit sist. Men Västtyskland är set större mysteriet för mig. Den låten är ju så ultimat ESC för mig. Mysig och äkta Eurovision-stämning i ett! 🙂

  9. Micke

    Marcus…….har du druckit 🙂 Helt enig med dig om att “Era” är ett mycket bra bidrag men “Italiens bästa bidrag någonsin?”

    Italien är överlägsna ettor för mig inom ESC. Era är som sagt bra men platsar inte ens topp 10 för mig. Kanske inte ens topp 15. Alla de tre du nämner är exempelvis före. Just nu som jag skriver kan jag inte komma på ett enda dåligt bidrag från dem.

    Min andra favvis är Turkiet men då handlar det mer om att de ÄR ESC för mig. Helt egna långt från “vanlig” musik

  10. Engsla

    Överlägsen vinnare 1975 är Italien. Älskade Era när den spelades på radio när jag var liten, och kärleken har hållit i sig 🙂 Håller med Marcus om att det är ett av Italiens bästa bidrag någonsin, även om jag inte har det som nummer ett. Vilken som är nummer ett varierar med humöret 😀

    Sen resten då. I alfabetisk ordning: Frankrike, Monaco, Nederländerna och Tyskland är med i min topp 5, under Italien.

    Håller också med om att det är märkligt att Turkiet hamnade sist i resultatlistan.

    Micke, även om Italien också är ett av mina absoluta favoritländer i esc så kan jag med lätthet hjälpa dig att hitta riktigt dåliga italienska bidrag genom åren. 2015 och 1990 är sämst, men det finns ett gäng från de tidiga åren som inte riktigt stått emot tidens tand särskilt väl 😉

  11. Marcus

    Det är nog du som är ute och snurrar lite Micke 😛 Italien är ett fruktansvärt inkonsekvent land. När de är bra är de vinnarvärdiga, när de inte är bra så är de värdelösa. Om vi kollar t.ex. från 1990 och framåt, så har de kommit med två och en halv bra låt: Rapsodia och Soldi är odödliga klassiker, och Fiumi Di Parole går an. Resten är SÅ JÄKLA TRÅKIGT. Ibland dåligt, ibland oinspirerat, ofta pretentiöst. Nej, då har Turkiet ett långt mycket bättre facit, enda gången de skickat riktiga dåliga bidrag är när de skickade Athena, Mor ve Ötesi och Manga.

    Och vad gäller Era så förstår jag inte hur man inte kan tycka att den är en av de bästa låtarna genom tiderna. Det finns inget, verkligen inget, att förbättra. Ren och skär perfektion 🙂

  12. Micke

    Engsla och Marcus…..vi är både överens och inte 🙂 Kommer att visa sig nu. Jag slänger upp en topp 3 för varje årtionde. 50 och 60 kör jag ihop

    Italien

    1950-1960 tal

    1. – 1969 – “Due grosse lacricme bianche
    2. – 1964 – “Non ho l’et’a
    3. – 1958 – “Nel blu dipinto di blue
    ———————————————-
    1970-talet

    1. – 1974 – “Si”
    2. – 1975 – “Era”
    3. – 1978 – “Questo amore”
    ———————————————-
    1980-talet

    1. – 1984 – “I treni di tozeur”
    2. – 1987 – “Gente di mare”
    3. – 1983 – “Per Lucia”
    ———————————————-
    1990-talet

    1. – 1992 – “Rapsodia”
    2. – 1990 – “Insieme: 1992”
    3. – 1997 – “Fiumi di parole”
    ———————————————-
    2010-talet

    1. – 2015 – “Grande amore”
    2. – 2018 – “Non mi avate fatto niento”
    3. – 2014 – “La mia citta”

    Så vilket bidrag är du störst av alla italienska som jag ser det? Det står mellan två bidrag. Tar man studioversion så vinner definitivt 1984. Tappade tyvärr live. Tar man liveframträdandet handlar det enbart om 1992. Sicken pipa

  13. Adri

    Adrian’s two cents om Italien:

    Italien är fruktansvärt överskattat land. Det är som att de ska hyllas och få sina fötter kyssta för att de inte sjunger på engelska (oftast) och för att de inte skickar radiopop. Jag har högre krav än så.

    Men de har absolut sina stunder!

    1. ”Si” – 1974
    2. ”Fiumi di parole” – 1997
    3. ”Rapsodia” – 1992
    4. ”Soldi” – 2019
    5. ”I treni di Tozeur” – 1984

    Men Italien har också ansvarat för en av de absolut sämsta vinnarna. ”Insieme”… nej tack.

  14. Adri

    Två andra italienska bidrag som fått WAAAAAAY för mycket kärlek genom åren:

    • Gente Di Mare: Rakt ut kass låt. Vill inte veta av. Aldrig gillat.

    • Grande Amore: Hatade den 2015. Nu accepterar jag väl den. Men den är så löjligt pretentiös. Man vill bara himla med ögonen åt dem.

  15. Micke

    Ok tack för den här tiden då Adri.

  16. Micke

    Självklart ett skämt Adri 🙂

  17. Micke

    Italien får mycket kärlek polarn av en anledning. De tar tävlingen på allvar när de väl är där. De är inte som exempelvis Storbritannien och Irland som skiter i tävlingen. De är inte heller som Sverige som skickar fram massa nobodys och får dem att tro att de är världsstjärnor. När de verkliga stjärnorna helt enkelt inte ens skulle tänka tanken att ställa upp i MF

  18. Adri

    Micke: Håller inte med om ”nobody”-kommentaren. Och även om jag hade gjort det så förstår jag inte sammanhanget här.

  19. Micke

    Det var bara det där med kärlek Adri. Det är helt lugnt 🙂

  20. Adri

    Jag förstår än mindre nu

  21. Micke

    Marcus……. Jädrigt kul att du gillar Turkiet i ESC. Där hade vi haft mycket att snacka om ifall rätt ställe dyker upp på Pinglans blogg. Hade det inte varit för Turkiet så hade jag lämnat ESC för länge. Hjärta och själ rakt igenom. Visste inte att du gillade Turkiet. Kul 🙂

    Pinglan……hade varit jädrigt kul att höra din åsikt om Turkiets bidrag 1975. Du ser att vi är flera som gillar den 🙂

    Adri……du tycker Italien är överskattat. Jag tycker precis tvärtom. DE borde haft tio vinster vid det här laget. Du tycker de får för mycket för att de inte sjunger på engelska. Jag tycker precis tvärtom. De får ALLDELES FÖR LITE för att de hyllar hela grundtanken med ESC, precis som Portugal.

    Alla länder som vägrar sjunga på engelska och som värnar om sitt eget språk ska hyllas i evigheters evighet. De borde nästan få fördelar i ESC.

    Engsla…….jodå jag hittade allt några italienska bidrag som inte direkt var några höjdare precis 🙂

    En fråga Engsla. Full respekt att du inte gillar 2015 men det gör jag. Jag gissar att det handlar om att jag gillar opera irl men gissar att du inte gör det. Jag kan ha totalt fel men jag har märkt att folk som inte gillar den inte heller gillar opera irl. Har faktiskt aldrig hört någon som gillar opera som sagt att den är dålig. Men vad tusan vet jag 🙂

  22. Marcus

    Micke, lite kort bara:

    Jag lyssnar på opera. Jag var på operan senast häromveckan.

    Jag avskyr Grande Amore av hela mitt väsen.

    ^^

  23. Micke

    Tack för svaret Marcus. Du är faktiskt den första jag hört säga så. Men jag har iofs aldrig frågat förut så nu kanske det dyker upp ett gäng 🙂

    Jag älskar Opera. Detta är ju very light men för mig är ju allt i ESC very Light så jag har lätt att ta till mig det. Skulle aldrig lyssna irl men i ESC älskar jag det 🙂 Vad är det som gör att du tycker så illa om det då?

    Jag tyckte ju så jädra illa om Heroes så det gjorde kanske att jag hade lätt att ta till mig Grande amore. Vet inte

  24. Schlagerpinglan

    @Micke, Jag håller ju inte riktigt med juryn om att Turkiet hade det sämsta bidraget 1975… men att det finns på nedre halvan känns nog ändå ganska rätt. De pampiga partierna är trevliga men de lovar tyvärr mer än de kan leverera, då det stampas på samma ställe en stund och sedan blir slött igen. Just nu är det inget jag tycker så bra om men då den placerats så högt av mer än en här så är det en av de låtar jag kommer att ge lite extra chanser framöver. Alltid roligt när man hittar något “nytt” att uppskatta och ibland kan ju extralyssningar göra underverk. 🙂

  25. Micke

    Pinglan……jag tror helt ärligt att du kommer att hitta nåt i Turkiets bidrag om du ger den fler chanser

    Adri……ber om ursäkt om jag gick för hårt fram. Försök förstå polarn att detta med länders särart och äkthet typ sång på det egna språket är det somr ESC för mig. Försvinner det försvinner även jag. Har inget intresse av att se och höra halvkändisar försöka göra hits. Särart det är grejen för mig. Sorry polarn

  26. Adri

    Micke: Inget att be om ursäkt för. Håller dock fortfarande inte med.

  27. Micke

    Det Har du väl aldrig gjort Adri 🙂

  28. Engsla

    Micke, jo, jag gillar opera men anser mig inte på något vis vara någon kännare. Lyssnar ofta på opera och klassisk musik och har haft säsongskort på operan i flera år, även om det är ett tag sedan nu. Vilket jag har saknat, men väl bara ska vara glad för i år :/

    Tycker precis som Adri ovan att Grande Amore är löjligt pretentiös. Nog för att opera kan vara både pråligt och fånigt in absurdum (och väl därför kan ha sin plats i esc 😉 ) men Il Volo känns för mig bara som “boyband goes opera light”. Bara gjort för att tjänas pengar på. Visst fyller det liksom de andra pojkbanden en funktion och ska inte fnysas åt, men särskilt hög kvalitet har det ju inte 🙂

  29. Engsla

    Sedan har jag en liten fråga om det här med äkthet och särart i musik. Vad ska vi skicka till eurovision då? Vad som helst så länge det är på svenska? Visa med nyckelharpsackompanjemang? Kanske på engelska om låten är en hambo och innehåller kulning? Måste vara en slängpolska, på svenska och ha med en jojk? 😉

    Nog kan jag se en länk från 1800-talets visor till nutidens storsäljare och melloartister. Det har lagts till och dragits ifrån en del, men det finns fortfarande en touch av vad det nu är som är svenskt. Någonting är det i alla fall som jag ofta dras till i hits och låtar i olika genrer och sedan upptäcker att jo, nog sjutton var det en svensk inblandad där också… 🙂 Det kanske är det melankoliska som vi ska vara så bra på 😉

    Allting utvecklas ju. Medeltidens musik var ju väldigt olika från barocken osv. Musiken har ju i alla tider vandrat mellan länderna, influerat och skapats nytt av. Visst ska länder vara rädda om sina språk, men en bra låt är en bra låt. Oavsett om den sjungs på engelska eller något annat språk 🙂

    Jag gillar också när bidrag framförs på andra språk, men jag är inte sån att jag rankar ett bidrag på limburgiska högre än ett på engelska enkom för att det inte är på just engelska. Den största fördelen ett mindre språk har är att färre störs av mindre lyckade textrader, eftersom vi inte förstår att de är mindre lyckade 😀

    Så om nobodys-kommentaren. Varför racka ner på artister där vissa redan har, och andra försöker skapa sig ett namn i musiksverige? Att du inte gillar mello är din sak, det finns det många som inte gör, men att kalla alla artister som tusentals tittare röstar fram som deras representant i esc för “nobodys” är onödigt. Bara för att du eller jag inte tycker om deras alster betyder ju inte att de inte görs med kärlek eller engagemang. De flesta “stjärnor” börjar inte på toppen, utan måste arbeta sig uppåt. Mello är ibland ett bra trappsteg på vägen upp 🙂

    Visst, det finns inte många “stora” artistnamn i mello, men hur många skulle vara beredda att riskera att slås ut av en tidigare helt okänd artist, och få gå igenom medias och sociala mediers stålbad och hån efteråt? Jag tror att det finns för mycket att förlora helt enkelt. Vilket väl visas av att de större namn som medverkat förr om åren sällan tog sig särskilt långt i tävlingen. I alla fall som jag kommer ihåg det 🙂

  30. Micke

    Engsla…….nobodys kommentaren var onödig och en ursäkt kommer här. Jag hatar den tävlingen jag en gång älskade och när man en gång släppt det skydd man haft mot allt skitsnack mot tävlingen tappar man lite vanligt mänskligt tänk.

    Sen Engsla angående tävlingen jag älskar ESC. Du gör lite för mycket av det jag skrev eller så är jag bara helt enkelt jävligt dålig på att förklara.

    Som jag sagt många gånger här på bloggen är detta musik jag aldrig lyssnar på utanför bubblan. Inte för att Det är dålig musik utan för att det inte är min musik. Jag är dock uppfödd med ESC. Hela min släkt kollade i alla generationer.

    Det är detta som jag älskar. Musik som alla generationer diskuterar. Sen älskar jag grundtanken med ESC, vilken du säkert har grepp på.

    Två saker är viktiga för mig. 1. Att bidragen har landets särart. 2. Att bidragen framförs på landets eget språk. Jag vill kunna höra vad låten kommer ifrån. Sen skiter jag fullständigt i om bidraget låter 2010-tal, 1960-tal, 1750-tal or whatever. Min högsta önskan är att all sorts musik ingår. Även gospel som jag inte gillar. ALL Musik.

    Sen skulle jag aldrig sätta bättre poäng på bidrag bara för att de sjunger på eget språk. Det är sånt som man möjligen skämtar om.

    Ok hoppas vi förstår varandra bättre tjejen 🙂

  31. Marcus

    Jag kan bara skriver under på allt som Engsla skriver om Grande Amore. För pretentiöst, för kallt beräknande, för disingenuous i brist på ett svenskt ord.

    Sen stör jag mig på snubbarna också. Självgodhet är inte en bra look, inte på någon.

  32. Engsla

    Micke, tro mig, jag vet mycket väl hur svårt det kan vara att inte låta fingrarna rinna iväg när man skriver och att vara för snabb med att trycka på sändknappen 😉

    Jag är fortfarande nyfiken på att få läsa vad du tycker representerar “särart” i svensk musik. Helt enkelt för att du verkar känna så starkt negativt just om de bidrag vi skickar. Också eftersom jag som jag skrev ovan ofta tycker att våra bidrag låter väldigt “svenskt”. Bara kul med en diskussion 🙂 (Även om en del, jag tror det var Anna, tycker att det navelskådas lite för mycket ibland här i kommentarerna 😛 )

  33. Micke

    Engsla….om jag inte gillar vad någon skriver här så läser jag väl bara inte. Det är väl inte svårare än så 🙂

    De vinnare som jag tyckt så illa om på 10-talet. 2011, 2013, 2015, 2017 och 2019. Hör du något svenskt i det? Jag vill helt enkelt att man ska kunna känna att detta är svenskt

  34. Adri

    Micke: Jag är nog på Engslas sida här också. För pop har på nåt vänster blivit väldigt synonymt med Sverige. Clean pop.

    ”Det svenska popundret” är ju en sägning inom musikvärlden – lång utanför vårt land också! 🙂

    Om du däremot menar att det ska kännas svenskt, som i etno, då fattar jag dig mer. Och tror du kan komma att vänta ett relativt bra tag till tyvärr.

  35. Adri

    Undantaget John Lundvik 2019 – bra låt, men det lät rakt igenom amerikanskt 🙂

  36. Micke

    Adri….. För mig är inte pop svenskt. Det är väl det som skiljer oss åt. Men huvudet på spiken. Det är just därför jag är så less på Sverige i ESC och i MF

  37. Adri

    Om jag inte hade högre tankar om dig så hade jag trott du spelade mig ett spratt – and not a very funny one 😉 Men så är inte fallet inser jag 🙂

  38. Engsla

    Men vad är då svenskt? Snälla, kan du ge något exempel på låtar du tycker låter svenskt, i olika genrer? Jag vill så gärna förstå 🙂 Har inga som helst problem med att förstå när man tycker illa om enskilda sånger, men du har så ofta uttryckt missnöje med hela mellotävlingens musik 🙂

    Jag lyssnar som många andra på många olika sorters musik. Visor och svensk folkmusik är flitigt förekommande i mina spellistor (gillar att blanda hej vilt, ofta baserat på känsla snarare än genre). Kan inte så mycket om det, men jag antar att man blir van vid och ofta tycker om den musik som finns omkring en när man växer upp. Har sedan unga år snöat in mig på de flesta tillgängliga musikgenrer (dock inte alla subgenrer, då skulle jag aldrig ha fått något gjort…;) ) någon gång i livet och tycker mig kunna följa ett svenskt anslag igenom historien till nu. Har absolut noll koll på musikteori och kan inte förklara på annat sätt än att mycket i melodierna låter bekant. Något som gör att många låtar jag tycker om ofta visar sig ha svenska upphovsmän och på något sätt svarar mitt musikjag på det de sänder ut. Det låter svenskt, eller åtminstone skandinaviskt 🙂

    Därmed inte sagt att jag inte gillar andra länders musik. Har haft många år på mig att botanisera, och allt blev så mycket enklare med internets intåg. Yay! (Ni unga vet inte hur lätt ni har det! 😉 )

    Kan inte säga vad som är svenskt i bidragen ovan annat än att jag aldrig skulle identifiera dem som något annat än. Till och med Lundvik 🙂

  39. Engsla

    Så fram med knätofs och nyckelharpa? Är det det du säger?

    Får andra länder än England skicka pop?

  40. Adri

    Hmmm nu ser jag en personlighet i mig själv jag inte gillar. Den ”gåpåiga” sidan. Mot Micke. Så jag ber absolut om ursäkt till Micke 🙂

    Och så backar jag. För jag brinner verkligen inte för huruvida pop är svenskt eller inte. Så detta är inte en diskussion jag brinner så pass mycket för! 🙂 Sorry Micke.

  41. Micke

    Engsla……snälla vän vill du missförstå mig eller 🙂 Har sagt sååååååå många gånger här på bloggen att jag vill ha ALLA musikstilar i tävlingen. Även gospel som jag inte gillar. Nästan alla länder är bättre än Sverige på detta. Det är därför jag gillar ESC bättre än MF.

    All sorts musik ska vara med. Det var inte det i MF utan det var väldigt lika från första till sista bidrag. Därför lessnade jag

  42. Engsla

    Försökte vara tydlig med hur jag läser dina kommentarer och be om ett förtydligande 🙂 Ser att vi pratar förbi varann i det här så jag släpper det 🙂 Ha det gott 🙂

  43. Micke

    Du behöver inte be om ursäkt Adri. Jag är bara glad att slippa allt detta 🙂

    Du o Engsla får ha det så gott

  44. Adri

    Såg Mickes kommentar nu. Hoppas inte Micke menade att han hoppar av pga mig 🙂 Bara ett uppehåll eller nåt!

    Hoppas du kommer tillbaka isf Micke! 🙂

  45. Micke

    Adri….nej va fan det var bara ett uttryck. Jag har inga planer på att hoppa. Sorry om jag fick det att låta så. Skulle det någonsin hända så kan jag garantera att jag kommer att vara glasklar o ingen halvmesyr

  46. Adri

    Micke: Pheew! Kombon av ”…slippa allt detta” och sen en ”he det gott”-hälsning var illavarslande! 🙂

    Men vad väl att så inte var fallet! 🙂

  1. Lämna en kommentar


                 

                 

     





Musik bloggar Blogglista.se