Sverige Schlagerpinglan: Fram t.o.m. den 6:e februari (då Melodifestivalen 2021 inleds) kommer jag här på bloggen att presentera en personlig favorit från andra länders “Melodifestivaler” per dag.

Gemensamt för alla 33 är att de deltog i ESC-uttagningen men inte vann.

Är ni intresserade av att få en liten inblick i hur andra länder valt ut sina Eurovision-bidrag genom åren så kan ev. denna nedräkning vara av intresse, annars så kan ni ju alltid ta en titt på mina tidigare nedräkningar där jag listat mina finalist-favoriter och icke-finalist-favoriter som inte lyckats att vinna Melodifestivalen.

Nedräkning till Melodifestivalen 2021! – Plats 29 av 33 – Montenegro 2019:

Ja sam ti san“, Andrea Demirović (Montenegro 2019)

Schlagerpinglan: På plats nummer 29 på listan över bidrag som deltog i, men inte vann, sina respektive nationella ESC-uttagningar har jag placerat “Ja sam ti san” med Andrea Demirović från Montenegro 2019. Låt- och artistmässigt så tycker jag, då som nu, att ESC 2009-representanten Andrea hade det bästa bidraget 2019. Framträdandet hade jag en del frågetecken kring, men det hade ju kunnat finjusterats inför ESC.

Montenegro

Montenegro 2019 – “Montevizija 2019” – Topp-tre:

Placering, Bidrag, Artist: Juryröster Tittarröster Summa Superfinalen
1. “Heaven“, D-Moll 5+5+2 = 12 p. 5 p. 17 p. 62%
2. “Nevinost“, Ivana Popović Martinović 1+3+5 = 9 p. 2 p. 12 p. 38%
– – – –
3. “Ja sam ti san“, Andrea Demirović 3+1+3 = 7 p. 0 p. 7 p.
(Se hela final-resultatet här)
Schlagerpinglan: Som självständigt land har Montenegro tävlat i Eurovision Song Contest 11 gånger. De tre första åren testade de olika sätt att utse sina bidrag på: Först via den nationella uttagningen MontenegroSong 2007, sedan med samma uttagning fast med internvald låt och till slut ett rent internval. Inget av alternativen gav någon finalplats vilket (tillsammans med ekonomiska orsaker) gjorde att landet tog två års paus från tävlingen.

Därefter har de mest gjort sina val internt, vilket gav landet sina två (så här långt enda) finalbidrag, men även en annan nationell uttagning, Montevizija, testades 2018 och 2019.

Vid Montevizija 2019, som detta gäller, så tävlade fem bidrag som TV-bolaget RTCG valt ut bland de 27 bidrag som skickats in till finalen. Vinnaren utsågs i två steg där först två superfinalister utsågs med hjälp av en internationell jury, en inhemsk expertjury, en radiojury och tittarnas SMS-röster. Sedan var det upp till tittarna själva att utse landets ESC-representant.

I Eurovision Song Contest 2019 blev det en 16:e i semifinal 1 för D Mol. Detta är det senaste bidrag Montenegro tävlat med i ESC då de nästa år, efter att först ha lämnat in den preliminära ansökan, drog sig ur tävlingen och ännu inte gjort någon comeback. Kanske 2022?

Se “Montenegro i Eurovision Song Contest” för landets samtliga ESC-bidrag och resultat.

Mer från Schlagerpinglan i samma kategori:


2 kommentarer till “Nedräkning till Melodifestivalen 2021: Plats 29 av 33”

  1. Adri

    Jag skulle ljuga om jag sa att jag gillade ”Ja sam ti san”. Men jag kan inte blunda för att den är ligor starkare än ”Heaven”.

  2. Schlagerpinglan

    @Adri, Storvinsten för “Heaven” har jag fortfarande väldigt svårt att förstå. Mitt sista-val i den finalen. Det enda jag gillade lite var idén med notbladet…. men den tog de ju inte med sig till ESC så det måste helt enkelt vara artisterna eller låten som de röstande gillade.

    Jag är medveten om att de låtar jag plockar ut förmodligen inte är favoriter hos så många andra, därför kompletterar jag med lite historia samt finalernas topp-tre. Kanske dyker det upp någon favorit som fallit i glömska innan alla 33 bidragen presenterats. (Jag har valt ut bidrag från 33 olika länder då det annars riskerade att bli alltför många från länder som Sverige, Malta, Ukraina och Rumänien.)

  1. Lämna en kommentar


                 

                 

     





Musik bloggar Blogglista.se