ESC 2021 I går avslöjade värd-TV-bolagen NPO / NOS / AVROTROS detaljer om “Rock the Roof“, en spektakulär mellanakt som är planerad att visas vid finalen av Eurovision Song Contest 2021 den 22:a maj.

Sex tidigare ESC-vinnare kommer att framföra sina vinnarlåtar på tre unika arenor på olika platser i centrala Rotterdam: på taken av Maassilo, Hotel New York och Boijmans Van Beuningen Depot museum.

En av “Rock the Roof”-deltagarna

Teach-In (här med ESC 1975-vinnaren “Ding-A-Dong“)

Enligt Gerben Bakker (Head of Show) tackade alla sex artisterna ja med en gång, även alla medlemmarna i Teach-In som därmed återförenas med hela originaluppsättningen. Finalen är den 65:e i ordningen och publiken ska bjudas på en resa i tiden där varje framträdande har sin egen unika atmosfär.

ESC 2021-finalmellanakten “Rock the Roof”:s Eurovision-vinnare:

Nederländerna 1969De Troubadour Lenny Kuhr
Nederländerna 1975Ding-A-Dong Teach-In med Getty Kaspers
Belgien 1986J’aime La Vie Sandra Kim
Grekland 2005My Number One Helena Paparizou
Finland 2006Hard Rock Hallelujah Lordi
Sverige 2015Heroes Måns Zelmerlöw
(Källa: eurovision.tv – Sammanställning: schlagerpinglan.se)

Schlagerpinglan: Nostalgiska ESC-mellanakter med en imponerande tvist är alltid välkommet så detta är något jag ser fram emot att få ta del av. Det är dessutom vädligt roligt att se hur både arrangörer och artister gör allt för att leva upp till de höga förväntningar som ESC-publiken troligtvis har nu efter förra årets överhoppade tävling. 😀

Relaterad information: Tidigare har det avslöjats att Ahmad Joudeh (balletdansör) och Dez Maarsen (professionell BMX Flatland-åkare) kommer att stå för mellanakten i den andra semifinalen av ESC 2021, se eurovision.tv för mer info.

Mer från Schlagerpinglan i samma kategori:


14 kommentarer till “Eurovision 2021: Finalmellanakt med forna ESC-vinnare”

  1. Adri

    Alltså, varför alltid Måns? Måns är grym, visst. Men han dyker ju alltid upp? 2015 vann han, 2016 ledde han. So far, so good.

    Men sen 2017 var han tillbaks i en ganska undermålig sketch. Och 2019 höll han på och byta låtar med andra ESC-artister (som även dem borde dra sig tillbaka lite). Det finns ju såååå många andra ESC-vinnare som säkerligen också hade tackat ja.

    Aja, man får väl vara en stolt svensk i alla fall.

  2. Engsla

    Ja, det känns ju inte överdrivet nyskapande med Måns, Lordi och Helena på plats igen. I Måns fall kan jag tänka mig att det har med “Heroes” text att göra, väldigt lätt att gå dit under ett sånt här år, även om det blivit uttjatat. OM han nu ska göra den igen hoppas jag att det åtminstone blir i en glad, livsbejakande version, och inte den sega, ledbrutna han har framfört några gånger. Jag vill ha fest i esc i år! Fast det är ju bara vad jag tycker 🙂

  3. Micke

    Kan ju ändå kolla lite på bidragen:

    Tre bra:

    1969 – “De Troubadour“ Lenny Kuhr
    1975 – “Ding-A-Dong“ Teach-In med Getty Kaspers
    2006 – “Hard Rock Hallelujah“ Lordi

    Ett skapligt:

    2005 – “My Number One“ Helena Paparizou

    Två dåliga:

    2015 – “Heroes“ Måns Zelmerlöw
    1986 – “J’aime La Vie“ Sandra Kim

  4. Engsla

    Nja Micke, håller inte med dig här. Så här ska det se ut istället:

    Bra:

    1975 – “Ding-A-Dong“ Teach-In med Getty Kaspers

    Skapliga:

    1969 – “De Troubadour“ Lenny Kuhr
    2015 – “Heroes“ Måns Zelmerlöw

    Dåliga:

    1986 – “J’aime La Vie“ Sandra Kim
    2005 – “My Number One“ Helena Paparizou
    2006 – “Hard Rock Hallelujah“ Lordi

    Så där, där har du facit 😛

  5. Johanna

    Själv ser och hör jag gärna Måns i rutan varje dag. Är väl fantastiskt att han älskar tävlingen på riktigt och inte snackar massa skit om den några år senare som så många andra vinnare och deltagare gjort! Samma med Helena Paparizou! Och jag tror Duncan Laurence kommer dyka upp i sammanhanget under många år framöver!

    Mest är jag glad att slippa se Rybak och Ruslana igen som också varit med 100 gånger tidigare!

  6. Adri

    Om vi ska ranka dessa 6 som Micke och Engsla gör blir det svårt för jag tycker alla 6 är olika grader av bra.

    Men det blir väl:

    1. ”De Troubadour”
    2. ”Heroes”
    3. ”My number one”
    4. ”Ding-a-dong”
    5. ”J’-aime la vie”
    6. ”Hard rock Hallelujah”

  7. Schlagerpinglan

    Jag får väl också försöka mig på att ranka vinnarbidragen, som visade sig vara tre jag gillar och tre jag inte är så glad för:

    1. ”Ding-a-dong”
    2. ”Hard rock Hallelujah”
    3. ”J’-aime la vie”

    4. ”De Troubadour”
    5. ”My number one”
    6. ”Heroes”

  8. Micke

    @Engsla, för det första så ska man aldrig fuska genom att kika i facit och för det andra. Ska man det så ska man kika i rätt facit, vilket jag hade gjort och skrivit av 🙂

    Lite olika åsikter om dessa se. Ska slänga in lite själv här:

    1969 – “De Troubadour“ Lenny Kuhr
    (Så underbar glädje rakt ut att jag sväljer la la la rakt av)

    1975 – “Ding-A-Dong“ Teach-In med Getty Kaspers
    (En absolut förbättring av Originalet som ABBA tyvärr drabbade oss med)

    2006 – “Hard Rock Hallelujah“ Lordi
    (Här är jag tvärtom mot de flesta. Låten är alldeles för bra för scenshowen)

    2005 – “My Number One“ Helena Paparizou
    (Vann inte 2001 men gör det med svagare låt 2005. Synd)

    2015 – “Heroes“ Måns Zelmerlöw
    (Alldeles för bra artist för sån här dynga)

    1986 – “J’aime La Vie“ Sandra Kim
    (Inte bland mina tio nollpoängare genom åren men då är jag snäll)

    ———————————–

    Väldigt intresserad av att höra era åsikter om varför ni gillar eller ogillar Finland 2006. Får jag det? 🙂

  9. Adri

    Micke: Överlag är jag ganska ointresserad av Finlands vinnarlåt 2006. Den väcker ytterst lite i mig. Men den är inte dålig. Jag gillar den mer än jag ogillar den.

    Jag tycker ju bandet är supertöntiga, men inte det värsta rockbandet man sett – rockband överlag är ganska ofta töntiga. Även just Finlands låt i år framförs också av ett band så tröttsamt töntig framtoning. Varför ska man lägga så mycket på en spelad attityd, istället för… jag vet inte, låta konstverken (låtarna i det här fallet) tala för sig själva?

    Aja. ”Hard Rock Hallelujah” är egentligen mitt i skalan. 3 av 5. Men det blir 3+ tack vare 30 sekunder i låten (uppdelat på 15 sekunder x 2).

    Och om vi utgår från denna länk är det spannen 0.40-0.55 sen igen 1.35-1.50. Där lever låten betydligt mer än under resten! 🙂

    https://m.youtube.com/watch?v=-6Xl9tBWt54

  10. Micke

    @Adri, för mig tog det tid innan jag tog till mig låten. Jag är ju rockare själv men jag skämdes ärligt talat lite för det jag såg.

    När den vann kände jag först lite “Fan när det äntligen är rock som tar hem rubbet då är det kids show som framträder.” Precis så kände jag.

    När allt hade lagt sig började jag dock se bakom den rubbade fasaden och hittade jag plötsligt en riktigt bra rocklåt (för att vara ESC). Då tänkte jag plötsligt istället “Fan att folk inte ser detta. Att det är en verklig låt.”

    Sen är vi lite på samma planet när det gäller ställen i låten där den lever. Mitt spann börjar också på 0.40 men den sträcker sig till 1.19. Samma grej senare i låten.

    Finns dock en grej jag gillar i scenshowen. Låter kanske knäppt men hade du känt mig hade du förstått Adri. Jag älskar kvinnor. Det är hela anledningen till att andas och leva. Sen skiter jag fullständigt i om de är smala, tjocka or whatever. Det är inte det som gör en kvinna. Det är det som tickar innanför bröstet på henne. De som gör kvinnor illa har inte ens existensberättigande

    Varför säger jag detta då? Kanske för att du bättre ska förstå det jag nu säger. En grej gillar jag som sagt i scenshowen och det är tjejen som står och plinkar på tangenter. Hon ser så jädra go ut på något sätt trotsmaskering mm 🙂 De som verkligen känner mig förstår hur jag tänker. Hoppas du fattar lite av det åtminstone 🙂

    Blir inget mer sånt här Pinglan. Ville bara kolla om möjligen kan hitta det jag pratar om när det gäller tangentknackerskan 🙂

    https://www.youtube.com/watch?v=gAh9NRGNhUU

  11. Adri

    Micke: Tro mig, din kärlek för kvinnor har inte gått någon förbi. Jag ska vara helt ärlig med dig nu… jag visste inte ens att rollen på tangenter spelades av en kvinna. Det har helt gått mig förbi.

    Och när jag nu ser denna länk igen så inser jag bara ännu mer hur “Hard Rock Halellujah” är en låt som ska höras, inte ett som ska ses på. För jag blir så provocerad av hela teater-roll-grejen. Och det handlar inte bara om Eurovision, ska sägas. Jag tycker till exempel att Kiss och Marilyn Manson är himla löjliga också.

    Det finns bara ett band med utklädnader och roller som jag gillar, som jag kommer på. Och det är Okilly Dokilly. Inte för musiken, för deras musik är fruktansvärd. Men jag älskar ju The Simpsons så ett heavy metal-band där alla ser ut som Ned Flanders och låttitlarna oftast är Simpsons-referenser. Sign me up!

    Annars önskar jag bara att artister – och rockband i synnerhet – bara skulle kunna vara sig själva lite oftare! 🙂 Vad präktig jag lät… usch.

  12. Micke

    @Adri, ajdå. Kanske bättre att hålla igen lite då. Hoppas ingen tyckt det varit jobbigt. That´s me helt enkelt. Lagt åt sidan. Vi kör på

    I övrigt håller jag med dig om Marilyn Mansson men inte Kiss. Finns alltid en gräns och den går mellan dem. Kiss började ju, enligt vad de själva sagt, med “maskering” för att de skulle kunna leva anonymt som vanliga människor. Manson var en helt annan grej

  13. Micke

    @Pinglan, vill bara be om ursäkt för att jag svängde ut i texten för mycket tidigare. Ibland tar hjärtat över och styr över munnen på annat än den borde prata om. Sorry

  14. Schlagerpinglan

    @Micke, Jag tackar för ursäkten men har förståelse för att det ibland drar iväg. 🙂

  1. Lämna en kommentar


                 

                 

     





Musik bloggar Blogglista.se