ESC2022Efter att deadline passerades i går för intresserade städer att anmäla sig till värdstadsvalet inför Eurovision Song Contest 2022 så har nu TV-bolaget RAI avslöjat att 17 städer, se nedan, anmält sig.

Städerna kommer nu att få en detaljerad lista över de krav som ställs på en värdstad (se en del av kriterierna här) och sedan har de fram till den 4:e augusti på sig att lämna sina bud. Valet kommer därefter att göras av RAI i samråd med EBU i slutet av augusti.

Italiens bidrag när Rom var värdstad 1991 (Neapel var värdstad 1965)

Italiens bidrag vid ESC 1991 i Rom (“Comme e’ ddoce ‘o mare“, Peppino Di Capri)

Städer som anmält sig till ESC-Värdstadsvalet 2022

Regionala huvudstäder Provins-huvudstäder Kommuner
(storstadsregion)
Bologna Alessandria Acireale (Catania)
Genua Matera Bertinoro di Romagna (Forlì-Cesena)
Florens Pesaro Jesolo (Venedig)
Milano Rimini Palazzolo Acreide (Siracusa)
Rom Viterbo Sanremo (Imperia)
Turin
Trieste
(Källor: RAI och eurovision.tv – Länkar. wikipedia – Sammanställning: schlagerpinglan.se)

Schlagerpinglan: Även om jag personligen väldigt gärna skulle vilja vara på plats i Italien när ESC 2022 avgörs så är jag relativt säker på att jag kommer att följa de tre showerna hemifrån och därmed så har jag ingen direkt favorit av värdstäderna. Jag håller tummarna för att valet görs snabbt och snyggt och att det resulterar i tre imponerande shower. Lycka till RAI, EBU och alla kandidatstäder. 😀

Mer från Schlagerpinglan i samma kategori:


6 kommentarer till “ESC 2022-värdstadsvalet står mellan 17 italienska städer”

  1. Adri

    Då jag inte lär besöka ESC på plats så är detta ingenting jag brinner för. Jag tror på Turin. Allt verkar luta åt det, men vi får se. Jag litar på RAI och EBU att ta ett bra beslut 🙂

    Nu till nåt annat. Jag betar mig långsamt – otroligt långsamt – igenom hela Eurovision-historien för att ta igen åren jag missade vilket är ganska många. Jag gör det inte i nån speciell ordning heller, utan förlitar mig mest på att trilla över låtar lite då och då.

    Nu har jag då upptäckt vad som eventuellt är den konstigaste låten i Eurovision (och det är alltså INTE en skämtlåt vad jag förstår). Det gick inte bra för den när den deltog förstår jag, och i kommentarerna står saker som att den var “för artistisk för Eurovision” och att “juryn förstod inte”.

    Sånt gör mig lite provocerad, det är lite musikaliskt översitteri och att fördumma folk som inte gillar låten. Samma sak som hände när man motsatte sig Portugals låt 2019. Min bestämda åsikt är att om nån musik är konst, så är all musik konst. För då är musik i sig en konstform, men det blir inte “finare” bara för att det är “smalt”.

    Åter till denna låt då. Jag vet inte vad jag tycker själv. Jag återkommer till den, så jag hatar den inte.

    Men är den bra? Högst oklart. Är det konst? Eller är det bara konstigt? Vad tycker ni?

    Medvetet ostämda instrument, otroligt påträngande körsångare, höga toner som låter otroligt lidande, märklig text om att sångerskan blir till en loppa (Skrev inte Kafka nåt liknande?). Ja… den stack ut i alla fall och sångerskan kan ha lämnat Dublin stolt. Det är Polens låt 1995 bör kanske också sägas.

    Ja, vad tycker man här helt enkelt?

    https://www.youtube.com/watch?v=neM37hUsVDo

  2. Lukas (ESC-Panelen)

    @Adri, kul att du börjar blicka tillbaks till låtar man inte lägger märke till i första taget. Det kan ju bli lite kul när man lyssnar på en gammal deep-cut från förr i tiden och plötsligt lägger märke till saker man inte tänkt på. Men till låten då…

    Det är ju en rätt dyster låt när man lyckats hitta en översättning (vilket jag givetvis letat upp). På det sättet var den ganska lik mycket annat just 1995, och på sätt och vis satte den ju tonen för det då den var först ut. Samtidigt har ju den nån slags mörk och eklektisk (i brist på mer passande termer) ljudbild som kändes ganska ovanlig. Märklig låt att inleda med, men det kanske var charmen med lottade startnummer. Egentligen känns det som en låt jag borde gilla, baserat på det jag sa nyss. Samtidigt är det en svårlyssnad låt som verkar stå i något slags gränsland mellan etniskt och smäktande balladigt till stapplande och kanske lite krystat… vet inte riktigt vad det är som skaver. Fast å andra sidan har jag inte det lika lätt att bedöma låtar från äldre upplagor.

  3. Adri

    Lukas: Tack för din input. Jag famlar fortfarande lite i vad jag tycker. Jag har fortsatt lyssna på den under dagen, och jag tror ändå att jag lutar åt att jag uppskattar den mer än vad jag inte gör det. Men är inte övertygad.

    Låten är riktigt konstig. I alla fall i Eurovision. Jag kanske har fel, men översätt låten till engelska och kanske arrangera den lite, lite annorlunda… skulle inte den isländska sångerskan Björk kunnat göra något med detta som t.o.m en ganska stor mainstreampublik skulle uppskatta? Jag vet inte.

    Jag kan ju uppskatta det konstiga (helst inte skämtlåtar dock, för skämtlåtar är ju oftast både dåliga och smärtsamt tråkiga – hej, Lettland 2008). Därför tror jag nog att refrängen – som ändå är låtens “normalaste” del också är där låten börjar kännas lite seg – men kören gör att den slipper bli helt livlös.

    Ja, denna låten gör minst sagt ett avtryck. Bra eller dåligt? Oklart, men jag är himla glad att jag tagit mig an att upptäcka låtar jag inte hört innan. Nu är det inte många kvar. Måste ha hört 85% eller nåt nu. 🙂

  4. Schlagerpinglan

    @Adri, Njae… det här var inget för mig, för att uttrycka det försiktigt. Jag tror faktiskt att detta var första gången jag lyssnat på hela låten men tyvärr så fick det mig inte att gilla den mer (även om den trots allt höjdes i mina ögon då den var betydligt mer intressant än jag kom ihåg den).

    Överlag så har jag uppfattat den som en ganska långtråkig låt med olika partier som jag inte tycker passar ihop och där vissa inslag är inte helt behagliga för mina öron… och där är jag nog fortfarande. Jag blir dock lite nyfiken på låtens mening (när jag läser era texter) och får nog läsa på lite och ge den en extra chans. Inte för att jag har något större hopp för den/mig men det är alltid roligt med lite bakgrundsinfo. Tack för att du belyser en låt som annars hade fortsatt vara ett frågetecken för mig. 🙂

  5. Mats

    Jag lär inte heller befinna mig i Italien när ESC avgörs där nästa år så valet av värdstad känns väl inte som det mest intressanta för mig heller. De två gånger Italien har stått som värd har det varit Neapel (1965) och Rom (1991) så därför är det kanske inte helt otroligt att Milano eller Turin ligger bäst till. Båda städerna har arenor och hotellkapacitet för att klara det här arrangemanget.

    Vilket år Italien har haft hittills, vinst i ESC i maj och europamästare i fotboll i förrgår.

  6. Artemisia

    Många italienare önskar att ESC 2022 skall ordnas i Sanremo som är en av de 17 kandidatstäderna. Själv skulle jag helst se Florens som värdstad. Genua, Turin och Milano skulle också gå bra. Rom var värd åt ESC 1991 så jag tror inte Rom är aktuellt. Men jag misstänker att det blir antingen Turin eller Milano. Många utlänningar från övriga europeiska länder önskar av någon okänd orsak att det skall vara Turin som blir värdstad.

  1. Lämna en kommentar


                 

                 

     





Musik bloggar Blogglista.se