IsraelSchlagerpinglan: I dag, torsdagen den 5:e maj, är det Israels själv-ständighets-dag vilket är den dag jag valt att varje år uppmärksamma de bidrag landet tävlat med i Eurovision Song Contest genom tiderna.

Efter att ha snabb-lyssnat igenom landets samtliga 43 tävlingsbidrag (+ 2020- och 2022-bidragen), som ni hittar på min Israel-samlingssida, så uppdaterade jag min personliga topp-lista, se nedan.

Schlagerpinglans favorit av Israels ESC-bidrag:

“Shir Habatlanim”, Datner and Kushnir (ESC 1987)

Schlagerpinglans topp-10 av Israels samtliga ESC-bidrag:
1. (1.) (2.) (2.) (2.) Shir Habatlanim”, Datner and Kushnir (ESC 1987 – 8:a)
2. (2.) (1. (1.) (1.) Kan“, Duo Datz (ESC 1991 – 3:a)
3. (3.) (3.) (3.) (3.) Golden Boy“, Nadav Guedj (ESC 2015 – 9:a i finalen)
4. (4.) (5.) (6.) (9.) Same Heart“, Mei Finegold (ESC 2014 – 14:e i semi 2)
5. (5.) (9.) (9.) (8.) Hasheket Shenish’ar“, Shiri Maymon (ESC 2005 – 4:a)
6. (6.) (ny) Rak Bishvilo“, Moran Mazor (ESC 2013 – 14:e i semi 2)
7. (7.) (4.) (4.) (7.) Diva“, Dana International (ESC 1998 – 1:a)
8. (8.) (6.) (7.) (10.) Ding Dong“, Dana International (ESC 2011 – 15:e i semi 2 )
9. (9.) (10.) (10.) (5.) Olé Olé“, Izhar Cohen (ESC 1985 – 5:a)
10. (10.) (8.) (8.) (6.) Abanibi“, Izhar Cohen and the Alphabeta (ESC 1978 – 1:a)
11. (11.) (7.) (5.) (4.) Hallelujah“, Milk and Honey (ESC 1979 – 1:a)

Snabbfakta: Israels deltagande i Eurovision Song Contest:
debutår: 1973 – deltagit 43 gånger (+2020) – vunnit 4 gånger:
1978, 1979, 1998 och 2018


Schlagerpinglan: Det var ju intressant, tydligen har min Israel-topp-lista stabiliserat sig nu då jag inte hittade en enda punkt som jag ville förändra jämfört med förra året. Nåja, nu vet jag i alla fall vad jag tycker (och fick uppdaterat en del länkar). 🙂

Hela min topp-elva består av låtar som jag tycker om att lyssna på (och jag skulle kunna fylla på men ännu fler), så jag får nog räkna Israel som ett av de ESC-länder som lyckats ovanligt bra med att skicka bidrag i min smak. Även i år hade de kunnat göra det (“Marionette” med Inbal Bibi) men man kan inte få allt. 🙂

Se “Israel i Eurovision Song Contest” för landets samtliga bidrag.

Mer från Schlagerpinglan i samma kategori:


11 kommentarer till “Israel i Eurovision – Personlig topp-lista 2022”

  1. Adri

    Israel är ett riktigt favoritland! Sablar vad bra de kan vara at moments.

    Israel har två lägen då de är nästan oslagbara:
    • När det ska festas, för satan i gatan vilka glädjespridande låtar de kan komma med.
    • När det ska gråtas. För ballader kan de också.

    1. ”There must be another way” – 2009 (Topp 5 någonsin)
    2. ”Hasheket shenishar” – 2005
    3. ”Kan” – 1991
    4. ”Diva” – 1998
    5. ”Hora” – 1982
    6. ”Ben adam” – 1988
    7. ”Golden boy” – 2015
    8. ”Feker libi” – 2020
    9. ”Emor shalom” – 1976
    10. ”Words for love” – 2003

    Hedersomnämnanden, i årtalsordning:
    • ”Ey sham” – 1973
    • ”Natati La Khaiai” – 1974
    • ”Shara barchovot” – 1990
    • ”Ze rak sport” – 1992
    • ”Ein davar” – 2001
    • ”Rak bishvilo” – 2013

  2. Mats

    Inte svårt att plocka fram en tio-topp lista från detta starka ESC-land.

    1. “Hi” 1983
    2. “Kan” 1991
    3. “Olé Olé” 1985
    4. “Amen” 1995
    5. “Ben adam” 1988
    6. “Abanibi” 1978
    7. “Hallelujah” 1979
    8. “Hora” 1982
    9. “Derech Ha´melech” 1989
    10. “Golden boy” 2015

    ” Derech Hamelech” (1989) hade förmodligen kommit högre än 12:e plats om inte 11-årige (tror jag att han var) Gilis röst fullständigt spruckit i finalen då han knappt sjöng en ren ton. Synd på en bra låt.

  3. Micke

    1. “Shir Habatlanim”, Datner and Kushnir – 1987
    2. “Same Heart“, Mei Finegold – 2014 (Studioversion)
    3. “Kan“, Duo Datz – 1991
    4. “Made of stars”, Hovi – 2016 (Studioversion)
    5. “There Must Be Another Way“,Noa & Mira Awad – 2009 (Detta fantastiska ESC-år)
    6. “Hasheket Shenish’ar“, Shiri Maymon – 2005
    7. “Rak Bishvilo“, Moran Mazor – 2013
    8. “Ben Adam”, Yardena Arazi – 1988 (Studioversion)
    8. “Hi”, Ofra Haza – 1983
    10. “Hora”, Avi Toledano – 1982

    Mycket glädje har kommit från detta land men tyvärr också “elände.” Israel är det enda land, tillsammans med Sverige som tyvärr lyckats leverera två FETA NOLLOR genom ESC-historien. Sverige var ju 2013 och 2017 Israel var 2000 och 2022. Så nu är inte Sverige ensamma om denna utnämning längre.

  4. Micke

    @Pinglan, askul att du har med Mei Finegold. Vet att den inte var lika bra live men det skiter jag fullständigt i. En av historiens största skandaler när den inte ens gick till final. Jag vet ju anledningen men det skiter jag i nu 🙂

    Detta är en fantastisk låt med en av de mäktigaste rösterna jag någonsin hört i ESC. Vilken kraft, vilken styrka. Carola ring henne så det kan bli ordning på din tråkiga ljusa röst 🙂

    När jag hör Mei känner jag bara….Män, killar, pojkar, gossar……..Leave the scen..KVINNAN REGERAR 🙂

  5. Adri

    Micke: Troligtvis ESC-historiens största tapp tyvärr mellan studio och live.

    Studio: Mäktig.

    Live: Nämen alltså. Värdelöst. Gick från topp 6-7 av allt det året, till att HELT RÄTT komma nästsist i en semi, som tbh var rätt svag.

    Hade studioversionen gjorts rättvisa live hade det absolut gått till final – och säkert kommit bra till där. Och jag hade absolut haft det på min lista ovan. Nu blev det inte ens en hedersomnämning. Så besviken. Tack för besvikelsen 🙁

  6. Schlagerpinglan

    @Micke, Jag var tydligen en av de få som gillade Mei Finegolds live-framträdande och var därför mer än onöjd när bidraget missade finalen. Senare har jag ju förstått att många hade problem med scenshowen men det kan jag fortfarande inte se. Jag älskar låten/framträdandet och får samma mix av glädje och besvikelse varje gång jag springer på videon.

  7. Micke

    @Adri, som jag minns det var det inte så jädra illa som du beskriver det. Ett tapp var det definitivt men den skulle definitivt varit i final oavsett om det inte varit för situationen som var då som fällde Israel “för sakens skull” som du vet 🙂 Det var det som var min stora besvikelse. Inte att den skulle dippat totalt live. Nu har jag iofs inte kollat live på länge. Varför ska jag göra det när det är studioversionen som regerar 🙂

    @Pinglan, jag minns inte att så många skulle ha haft så svårt för liveframträdandet. Jag minns mest hur besvikna folk var för att den inte gick till final och allt snack efteråt om att politik låg bakom. Men som jag sa till Adri så är det studioversionen som gäller. Klickade på din länk och fick se att det var liveframträdandet. Då bytte jag direkt 🙂 Jag vill inte riskera att höra sämre 🙂 Är så impad av rösten i studioversionen att jag vissa stunder glömmer låten och bara hör vad som kommer ur hennes strupe 🙂

  8. Adri

    Micke: Jag LOVAR dig. Det var inget förutom framträdandet som fällde ”Same Heart”.

    De människor som tycker illa om landet Israel och för med sig den attityden till tävlingen; de har inte förändrats sen 2014. Det är samma människor, och Israel är samma land. Ändå har det varit final varje år sen dess, inklusive en vinst 🙂

    T.o.m final förra året och just exakt då blossade konflikten extra och folk var arga. Final ändå.

    Så. Inte ett sandkorn av sanning i det 🙂

    Framträdandet var tyvärr bara ren botten.

  9. Micke

    @Adri, helt ärligt. Jag arbetar med människor som inte mår bra. Jag lägger mitt fokus på det. Jag älskar livet och alla människor runt mig. Där är mitt fokus. Jag orkar inte bry mig om den här sjuka, egoistiska världen och allt runt det.

    Det enda jag vet är att det var väldigt mycket snack runt detta med att Israel åkte ut 2014. Det var något speciellt just då men jag minns inte vad och skiter i vad. Jag väljer att älska och hatar allt hat om du greppar vad jag menar.

    Därför tycker jag det är så skönt att Pinglan sköter sin blogg så jävla bra och håller sånt borta. Plus då att alla här sköter det lika bra..

    Det jag sa till dig “för sakens skull” var ju givetvis för att jävlas lite med dig på ett bra sätt 🙂 Vet ju hur du känner. Men åter igen. Jag har aldrig hört, innan dig nu då, att framträdandet var ett totalfiasko. Jag har hört det jag själv tyckte att det var en dipp. Jag tyckte mest att ljudet var kass och att hennes röst därför inte kom fram

  10. Adri

    Micke: Jag tror bara det är att ”leta enkla svar” och ”ursäkter” för att resultat gått emot ens vilja 🙂

    Som sagt är ju Israel samma land nu, så åker de ut även i år kan man lika gärna säga att det är därför idag 🙂 Med tanke på andra så att säga ”kontroversiella” länder lyckats köper jag det inte.

    Men sen att folk säger det ändå… ja folk gillar inte att tänka på att folk inte delar ens åsikt. Alltid ska man hitta en ”ursäkt” 🙂

    Jag har tvärtom inte hört någon förutom ni två ovan, som ursäktar framträdandet. Tyvärr för låten är bra.

    Resten avstår jag att svara på 🙂 Det är en ESC-blogg och jag känner mig redan rätt kass på att hålla mig till ämnet 🙂

  11. Micke

    @Adri, för att förklara och avsluta från mitt håll 🙂

    Om vi tar tre såna exempel vi pratat om.

    Tyskland i år med den vända gitarren: Jag har ABSOLUT INGEN ANING. Såg inte programmet. Hörde bara folks gnäll om det. Du har säkert helt rätt Adri.

    Israel 2014: Det enda jag vet och minns var att det var ett jävla tjat om att Israel förlorade finalplatsen “för sakens skull” på grund av något jag inte minns nu. Du har säkert helt rätt Adri.

    Österrike 2014 med Conchita: Är 99.67% säker på att den vann enbart på grund av “för sakens skull.” Bra låt som hade kommit hyfsat ändå men den hade aldrig vunnit med en annan sångare och en annan bakgrund. NO WAY

    Sen en grej till om Israel 2014. Jag ursäktar inte framträdandet. Jag tycker det var en klar dipp men ingen fullkomlig katastrof.

    Det jag alltid fått höra som tidernas största dipp lär ha varit Luxemburg 1984. Jag har hört det så jag köper det men nu när jag letade hittade jag ingen studioversion

  1. Lämna en kommentar


                 

                 

     





Musik bloggar Blogglista.se