ESC2022I kväll, lördagen den 7:e maj, är det dags för en specialversion av #EurovisionAgain där manade fans, som en uppladdning inför nästa veckas liveshower, kan återuppleva förra årets ESC tillsammans (i en specialsänding med gäster) och dela med sig av sina kommentarer på Twitter under #EurovisionAgain.

#EurovisionAgain
(grafik lånad från eurovision.tv)

#EurovisionAgain – ESC 2021 i Rotterdam:
Tid: 21:00 CEST
Plats: Twitter
Info: se eurovision.tv
ESC 2021-resultat:Eurovision 2021: Samlad info om resultatet
(ESC 2021-finalen kan även ses när som helst via YouTube)

Mer från Schlagerpinglan i samma kategori:


51 kommentarer till “Eurovision Again – 7:e maj 2022 – ESC 2021”

  1. Pato

    Aa va fan, jag tänkte nu när jag ändå inte var här förra året så kan jag ju följa Eurovision finalen 2021 igen o ge lite kommentarer… :))

  2. Pato

    01. CYPERN.

    Klockren produktion av Jimmy Joker. Elena Tsagrinou är jättestabil, professionell som fan. Helvete vilket aerobicspass det här hade kunnat bli. Alldeles för många störiga inslag o moment i låten; barnkören och mamacita-tramset skulle ha tagits bort. I övrigt är det här grymt bra, borde ha bytt plats med Grekland i resultatlistan.

  3. Pato

    02. ALBANIEN.

    Anxhela är bara en dröm. Den där kvinnan har klass. En sån artist man bara vill se mer av. Albanien var nog min personliga favvis under hela säsongen i fjol, fan vad bra det här var. Den låga placeringen har mestadels med den tidiga ofördelaktiga startnumret att göra.

  4. Pato

    03. ISRAEL.

    Eden kan sjunga o hennes kondition är det inget fel på men det här är en skräplåt man har pimpat upp och putsat till o inget annat. Typisk fillerlåt i en final.

  5. Pato

    04. BELGIEN.

    En av mina personliga favoriter från förra året. Grym uppvisning från Hooverphonics. Jag tycker låten är jättebra, kanske lite för hastigt utförd men det är inget som stör, det här är grymt. Snygg, etnisk, stilren, återhållsam Hooverphonics-låt som var rätt cool faktiskt. I like 🙂

  6. Pato

    05. RYSSLAND.

    Vi måste klargöra en sak här. Det här bidraget kom topp 10 i finalen enbart för att både titarna o jurygrupperna insåg hur in i helvete modig den här kvinnan var och även sympatiserades med hennes energi. För när det kommer till själva låten så finns det nästan ingenting som kan klassas som kvalité här; rappen är uselt gjord, texten är bedrövlig, det här blir som om en rysk mormor skulle ge sig på att göra R&B. Så jag backar upp hennes insats men det här är inte musik.

    Det här är i min bok Rysslands överlägset sämsta bidrag nånsin i Eurovision och det skaver ganska ordentligt att det här förmodligen är deras sista bidrag nånsin…

  7. Micke

    @Pato, well done. nu blev det mer intressant. Får se om jag får lust och tid att kontra lite senare möjligen 🙂

  8. Pato

    06. MALTA.

    Hur fan var detta en vinnarfavorit hela säsongen i fjol? En rosa skräpig Dinah Nah produkt som endast är riktad till små tonårsflickor. En dryg överbekväm sångerska som spelade över och som dessutom sjöng riktigt surt. Hade det här deltagit i årets Eurovision så hade det fan inte blivit någon 7e plats. 15e plats som bäst. Uselt.

  9. Pato

    07. PORTUGAL. Det är ingen dålig låt, någonslags amerikansk spaghetti &-köttbulle-jazz med någon kissekatt-sång. Han kan sjunga och det finns kvalité men det är ganska fånigt genomfört.

  10. Pato

    08. SERBIEN.

    Grymt. Tre stycken übersnygga sexiga serbiska damer som gör någonslags slynig elektropop. Sanja Vucic är så jävla rolig, haha. Ingen låt för svennebananerna ute i Europa men det här är en hit!

  11. Pato

    Alltså helt ärligt nu. Vinnarna av Eurovision de senaste åren är ganska dåliga låtar… i mitt tycke. Vissa av de är hemska. Sorry.

  12. Pato

    09. STORBRITANNIEN.

    Bidraget kommer bli och är redan ihågkommet som en av de största förlorarna någonsin i Eurovision-historien. Det här är den kristallklaraste definitionen på Kalle Anka-nivå. Så jäkla uselt.

  13. Pato

    @Micke, kör på gubben 😀

  14. Pato

    11. SCHWEIZ.

    Det är inget snack om att killen är en supertalang och låten är kvalité men för mig blir det här lite för matematiskt spekulativt spelat och alldeles för mycket en ren röstuppvisning och varför i hela friden har han byxorna upp till bröstkorgen och “dansen” han kör där, är lite skämskudde…

  15. Pato

    12. ISLAND.

    Sorry. Jag blir bara trött av det här. Egentligen tror jag inte den här snubben är en så jättedålig musiker men låten är ingen hit och det där motbjudande avskyvärda Bamse och hans vänner-framträdandet gillade jag inte ALLS.

  16. Pato

    13. SPANIEN.

    Blas är svår att ogilla men den här skitnödiga mormor-balladen med den där fiskmås-falsetten funkade fan inte…

  17. Pato

    14. MOLDAVIEN.

    Fusk eller inte fusk, den där hiten förtjänade att vara i final och dessutom hamna på vänstra halvan. Natalia är så jäkla fräsch o charmig, jag hade nästan önskat att de hade valt att sjunga på ryska för att höja sexigheten o intensiteten här. Den ryska versionen är så bombastisk o stark. Ingen låt för svennebanan men en personlig favvis!

  18. Pato

    15. TYSKLAND.

    Tysklands bidrag är inte bara slöseri på tid, utan även slöseri på liv. En helt obegriplig konstig trubadur funk-humor som ingen kotte i hela Europa fattade. Finns inget förlåtande här, det är bara avskyvärt!

  19. Pato

    17. BULGARIEN.

    Jättefint presenterat och låten är jävligt välskriven. Hade den här vunnit förra året så hade jag inte tyckt det var oförtjänt.

  20. Pato

    18. LITAUEN.

    Nämen, kanon. The Roop är grymt bra och framför allt tack vare solosångaren som är jävligt karismatisk i kameran. Bra beat, bra band och allmänt en skön låt att lyssna på. Miljoner gånger bättre och roligare än Island!

  21. Pato

    19. UKRAINA.

    En mördande stor hit och det här är bra, fan. Men exakt den här typ av låt med lika hög kvalité o hit-faktor kan du hitta i Ryssland, Vitryssland, Polen, Litauen, Georgien och Ukraina såklart. Så för mig är det här bra skit men inget jätte märkvärdigt för jag själv har ursprung från öst/sovjetunionen.

  22. Pato

    20. FRANKRIKE.

    Att den här låten var mikroskopiskt nära en seger i fjol är lite skrämmande faktiskt för jag tycker inte nostalgi-bidrag ska vinna Eurovision.

    Det är inget större fel på själva låten men låten har inte heller det djupet som till exempel Patricia Kaas hade. Tunn, fejkad Edit Piaf-pastisch. Dessutom var hon dryg, jobbig, obehaglig och spelade över på scenen. Nej tack.

  23. Pato

    21. AZERBAJDZJAN.

    Efendi är en kvinna med standard o klass. Låten är kompromisslös o harmlös på ett sätt som funkar på en viss nivå.

  24. HW

    @Pato Du är en av de första jag stött på som tycker likadant som jag om “Voila”. Förstår helt enkelt inte grejen 🙂

  25. Pato

    22. NORGE.

    Jag tror den här låten delade öst o väst mest av alla bidragen i finalen. I Sverige o andra västländer tycker man det här är fantastiskt och äkta. I Östeuropa ser man på detta som en obegriplig knäpp cirkus. För mig, låten har något existensberättigande på norska men på engelska blir det här för slirigt, klibbigt och totalt fejkat.

  26. Pato

    @HW. Trevligt 🙂
    Fan, den var egentligen inte så dålig men den skulle fan inte vinna…

  27. Pato

    23. HOLLAND.

    Att sjunga på icke-europeiska språk eller språk som inte riktigt talas i Europa är nog inget smart sätt att spela på. Från början var det här en ganska habil sak. Men fy fan… framträdandet är en total katastrof. Som att kolla på ett gäng dansande bananer på scenen. Det är en skum låt. Uselt.

  28. Pato

    24. ITALIEN.

    Helt överlägsna ju. Grymt! Och Damiano är liksom hela grejen här. Han är på riktigt. En riktigt tajt, teknisk rytmisk sångare och den där blicken fick bögarna och tjejerna att smälta som smör i solsken, hahaha ;))

    Nämen, grymt. Jävligt välförtjänt. Definitivt största hiten i Eurovision sedan Euphoria.

  29. Pato

    25. SVERIGE.

    Låten tycker jag håller måttet men tyvärr helt fel artist. Tusse är som ett litet barn. Jag hade valt en mycket mer stabilare manligare sångare för det här och att komma efter Damiano… är inte lätt…

  30. Micke

    @Pato, nu ska jag vara helt ärlig mot dig. Det står 2-1 i plus för dig just nu.

    0-1 Du har ibland problem att sköta dig helt och hållet på bloggen

    1-1 Förutom det är du ett av de största plus bloggen har när du väl sköter dig 🙂

    Så vad är det då att du har två plus men bara ett minus?

    Du hyllar Patricia Kaas +++++++++++++++++++

    Har det någonsin funnits nån som dominerat scen och närvaro på det sätt som hon gjorde i ESC. Hon gick in på scen, hon ägde, hon fick taket att lyfta, hon fick oss att känna att scenen var för liten trots att hon inte rörde sig många meter. Hon borde ha fått alla robotdansare och liknande töntar att skämmas över att överhuvudtaget vara på samma scen som hon. Hon gav liv åt ett bidrag och fick det att lysa. Hon var en kvinna som fick oss män att förstå hur små vi är på jorden.

    Nu ligger du på plus Pato. Garanterat 🙂

  31. Pato

    Haha, Micke

    Jag tycker Frankrike 2009 är bra men det fanns många bra grejer 2009, fan.

  32. Pato

    Jag tycker 2021 är helt ok, godkänt år. För min smak alldeles för många barnsliga bidrag.

    Jag tycker 2022 är mycket bättre, men det verkar inte många tycka…. än.

  33. Micke

    @Pato, ESC 2009 rules 🙂

    Har aldrig funnits ett bättre år i ESC. Fem av bidragen från det året är på min topp 10 ESC överhuvudtaget. Ytterligare några topp 20 and so on

  34. Pato

    Njae, 2012 är kanske ännu bättre i min bok fan

  35. Micke

    Inte i min bok 🙂 Inte heller i Adris vet jag

  36. Adri

    Orkar tyvärr inte lämna långa kommentarer, så jag ba droppar en god topp 26 – med försök till korta motiveringar 🙂

    1. Grekland (Älskade showen, hennes röst var grym, älskar att 80-talet är inne igen. Så jävla snyggt bara)

    2. Bulgarien (Älskade simpliciteten i musiken. Enkla piano-klink, en metronom. Otroligt känslosam och fantastiskt framträdande)

    3. Norge (All respekt till de som eventuellt genuint ogillar låten, men Tix fick så jävla mycket hat av folk som ville att Keiino skulle vinna. På många sätt är fan ESC-communityt toxiskt. Tix verkar så god. Protect him! Låten då? ÄLSKAR SKITEN. Allt som doftar 00-tal blir förlåtet av mig)

    4. Ukraina (Ja det blir ju klart mindre spännande med tiden, men det är ändå en kul låt. Älskar strukturen på den. Inte vers-refräng-repeat. Utan mer typ samma stycke som upprepas, fast i olika tempon. Kul.)

    5. Italien (Inte min vinnare personligen, men kan inte klaga. Dessa grabbar – och tjej – är grymma på scenen!)

    6. Azerbajdzjan (En genre jag egentligen är trött på. Men denna låt bara suger in en med otroligt medryckande verser, och ett episkt slut)

    7. Ryssland (Underbara Manizha. Hatade denna till en början, men väl i Rotterdam så bara klickade det. Jävlar vad bra det var live!)

    8. Frankrike (Skitgullig tjej sjunger en söt låt. Jättebra! Men kanske inte en silvermedalj ändå…)

    9. Belgien (En låt jag alltid glömmer. När jag väl påminns blir jag bara glad dock! Otroligt trist live iofs.)

    10. Albanien (Så snygg show. Avskydde denna back in 2021. Förlåt mig, Albanien. Detta är bra! 🙂 )

    11. Nederländerna (Jag är i minoritet men f*** it, jag står för det. Detta är bättre än ”Grow”. Verserna här är så jävla trevliga.)

    12. San Marino (Flo Rida var kul. Senhit – något övertänd. Men hellre det än tvärtom.)

    13. Schweiz (Älskade scenshowen, och hans lille dans. Låten i sig gillar jag när jag hör den. Men när jag tänker på den blir jag ändå inte glad. Tror det är ett klassiskt fall av ”gillar den mer än jag vill”.)

    14. Storbritannien (Nej det var kanske inte bra. Men dubbel-nolla var fan harsh.)

    15. Cypern (Jag ger den det här; refrängen är rätt bra. Men i övrigt är det inget kul. Showen får henne också att verkar väldigt osympatisk).

    16. Malta (På tal om osympatisk… här är Destiny. Obs; jag vet inget om henne. Ska inte sprida nån info som ev inte stämmer. Men jag pratar om image och utstrålning. Destiny spelade på diva-kortet, a.k.a ett kort vi gärna kan mygga av och lämna. Framför allt när artisten inte kan leva upp till det. Detta var en lite rolig låt, men den ska höras i studio.)

    17. Sverige (Underbara Tusse. Kärlek! Låten däremot? Buuuuuu. Älskade hans kläder iaf)

    18. Litauen (Jag är trött på detta kalkylerade ”quirky”. Låten är rätt nice. Finns nåt lite svagt Depeche-igt i den. Svagt. Men gruppen stör mig.)

    19. Moldavien (Ser ut som Ebba Busch – men sjunger om möjligt sämre. Musiken gillar jag däremot!)

    20. Finland (Varför är rockband OFTA – dvs INTE ALLTID – så töntiga? Det här är så töntigt. Förstår inte killarna det själva? Jag skäms åt dem oavsett.)

    21. Portugal (Otroligt stilfullt – visst. Men också rätt sömnigt och jag gillade aldrig snubbens röst)

    22. Tyskland (Trams. Gillade tjejerna på blås i bakgeunden. Och älskar vanligtvis ukulele. Men det här var inte kul.)

    23. Island (På tal om hur mycket jag ogillar påklistrad ”quirkiness”. Hans syster där bak i bandet är jättesöt iaf. Det är fint 🙂 Men han stör mig. Och låten är inte ens lite medryckande.)

    24. Spanien (Nope. Pass. Cool måne).

    25. Israel (En låt som vill vara full av liv, men den var tyvärr dödfödd. Så jäkla låg energi för att va upptempo. Credd till Eden dock.)

    26. Serbien (Störiga tjejer sjunger störig låt.)

  37. Adri

    Vad bra det gick med att hålla sig kort.

  38. Micke

    @Adri, ja du är en jävel på att fatta dig kort 🙂 Vet du vad? Rent ut sagt. Det är en jävla tur att du inte är det 🙂

    Känner att jag inte har tid och ork just nu att haka på detta med Pato. Synd för det är attan så mycket mer intressant än odds och liknande 🙂 Tar nåt liknande efter det lugnat sig.

    @Pato, om Patricia Kaas igen. Nej härligt att du ser storheten i detta. Tyvärr har jag aldrig fått med mig de två jag pratat mest med här på detta…Pinglan och Adri. Många gillar detta men inte de två och det är obegripligt för mig. Min stora “sorg” när det gäller kommunikation på denna blogg.

    Alltså varje gång jag ser och hör detta försvinner jag i denna kvinna. Vissa stunder har jag knappt klarat och kollat på det för det hon är, personifierar och bara ger. De som inte fattar varför jag tycker så illa om Carolas ljusa röst och skakande haka. Tittar ni på detta behöver ni inte undra längre 🙂

  39. Adri

    Micke: Nej nu du! Nu minns du fel 🙂 Jag har bara hyllat Patricia Kaas under min tid här 🙂

  40. Micke

    @Adri….Seriöst? Vet att det är två som jag känt länge här som inte köpt det bidraget. Hmmm! Kan det möjligen vara Pinglan och Johanna då?

  41. Schlagerpinglan

    @Micke, Jag kommer inte riktigt ihåg vad jag skrivit om bidraget, men jag kan inte tänka mig att jag sågat det eller skrivit något negativt om Patricia Kaas. Bidraget träffade aldrig rätt hos mig utan gjorde mig snarare uttråkad, men rent teoretiskt så var det imponerande bidrag, något som jag kände att jag “borde” gillat. 🙂

  42. Micke

    @Pinglan…nej nej nej nej 🙂 Jag menade inte att du och en av de som varit här länge sågade bidraget. Menade bara att det var tråkigt att jag aldrig fick er att se det som jag såg och ser i det. För tro mig Pinglan…..jag är den stora vinnaren i detta 🙂

  43. Schlagerpinglan

    @Micke, Jepp, det vore trevligt att uppleva bidraget som många gör… men nej, vissa bidrag vill helt enkelt inte ge med sig. 😀

  44. Micke

    @Pinglan, köper det rätt av. Ibland ser inte andra det man ser och ibland ser man inte själv det andra ser.

    Det finns exempel på båda sidor i årets ESC. Ett bidrag som hyllas väldigt är Serbiens. Men jag ser inte den där storheten så många hävdar finns där. Vet inte jag kanske är för dum helt enkelt 🙂

    Det jag ser är en kvinna som sitter och tvättar sina händer. Visst jag hör många fina passager men som helhet ser jag inte DET. Jag sitter nästan mest och undrar om hon ska ta av sig på fötterna och börja tvätta dom också 🙂

    Vem vet….kanske hittar jag storheten nästa vecka eller så gör jag det inte. Mycket smått i den som jag gillar som sagt så den ligger just nu och skaver mellan sex eller sju i betyg

  45. Schlagerpinglan

    @Micke, Jag var inte heller så imponerad av “In Corpore Sano“ till en början men jag började lyckligtvis att svänga strax innan finalen avgjordes, vilket gjorde den kvällen betydligt roligare. Numera har jag låten i min topp-15 och hoppas på en plats i finalen för Serbien. 😀

  46. Mikaela

    @Micke och Pinglan Jag gillade inte heller Serbien i början, och tycker fortfarande inte det är nåt att lyssna på i bilen. Men tycker låten och framträdandet står för något nyskapande och intressant. Och hon är superkarismatisk på scen, nästan på Go_A-nivå.

  47. Schlagerpinglan

    @Mikaela, Ja, själva låten är bara en del av det hela, framträdandet och speciellt Konstrakta själv lyfter ju bidraget till att bli något riktigt speciellt, precis som du skriver, på samma sätt som Go_A gjorde med sin låt förra året. 🙂

  48. Micke

    @Mikaela och Pinglan. Beskriv för mig vad det är som är så stort i framträdandet. Kanske kan ni banka in lite vett i min skalle. Vad vet jag 🙂

    Det jag har börjar gilla i låten är små detaljer i själva låten Vad framträdandet beträffar greppar jag det inte alls. Om jag eller nån i mitt band plötsligt börjar tvätta våra fötter….Vad är det som är så stort i det?

    Frågan är seriöst ställd och inte som något hån eller liknande

  49. Mikaela

    @Micke Jag tycker inte tvättandet i sig är så intressant, men det gör mig nyfiken på vad hon sjunger om. Texten är originell, med flera möjliga tolkningar. Bäst med framträdandet är Konstrakta, med sin fasta blick.

  50. Schlagerpinglan

    @Micke, Jag får nog hålla med Mikaela här, att det inte är själva tvättandet som är det väsentliga för Konstrakta hade kunnat göra vad som helst (som är relevant till texten) bara hon gör det på det sätt hon gör det. Svårförklarligt, märker jag, men det är något med hela stilen/känslan som bara fungerar. Men det är ju klart att det blir extra speciellt när det är något så oväntat som händer på scenen att man blir extra nyfiken på texten. 🙂

  51. Micke

    @Mikaela och Pinglan, det är väl det som är mitt problem med denna låten skulle jag tro. Micke som normalt är så noga med texter, älskar texter men i ESC betyder de nada för mig. Jag kan inte riktigt se det så att jag blir nyfiken på texten för vad hon gör.

    Det där med ointresse för text i ESC är faktiskt ett medvetet val. Det har funnits så extremt mycket dålig text genom åren. Kände att det där drog ner intresset. Efter det tog jag valet att strunta i texten. Jag har bara vunnit på det 🙂

  1. Lämna en kommentar


                 

                 

     





Musik bloggar Blogglista.se