De senaste tio årens vinnare av Eurovision Song Contest
2023-05-14 (söndag)Schlagerpinglan: Med hjälp av nedanstående video-klipp från officiella Eurovision-sidan så tar vi en snabb titt på de senaste tio årens vinnare av Eurovision Song Contest. Ytterligare lite längre ner ser ni en sammanställning över de tio vinnarna, inklusive värdstäder, vinnarbidrag, artister, land och vinnar-TV-bolag samt länkar till deras live-framträdande i ESC. Mycket nöje. 😀
ESC-vinnarna 2013-2023:
“The 10 Most Recent Winners of the Eurovision Song Contest: 2013 – 2023”
(32:18 – May 14, 2023 – eurovision.tv)
De senaste tio årens Eurovision Song Contest-vinnare: |
|||
År (Värdstad) | Vinnarbidrag, Artist | Vinnarland (TV-bolag) | |
2023 (Liverpool) | “Tattoo“, Loreen | Sverige (SVT) | |
2022 (Turin) | “Stefania“, Kalush Orchestra | Ukraina (UA:PBC) | |
2021 (Rotterdam) | “Zitti E Buoni“, Måneskin | Italien (RAI) | |
2019 (Tel Aviv) | “Arcade“, Duncan Laurence | Nederländerna (AVROTROS) | |
2018 (Lissabon) | “TOY“, Netta | Israel (KAN) | |
2017 (Kiev) | “Amar Pelos Dois“, Salvador Sobral | Portugal (RTP) | |
2016 (Stockholm) | “1944“, Jamala | Ukraina (NTU) | |
2015 (Wien) | “Heroes“, Måns Zelmerlöw | Sverige (SVT) | |
2014 (Köpenhamn) | “Rise Like a Phoenix“, Conchita Wurst | Österrike (ORF) | |
2013 (Malmö) | “Only Teardrops“, Emmelie de Forest | Danmark (DR) | |
– – – | |||
2012 (Baku) | “Euphoria“, Loreen | Sverige (SVT) | |
(Info från eurovision.tv – Sammanställning av schlagerpinglan.se) |
Relaterad information:
Samtliga ESC-vinnare hittar ni här: “Alla vinnarna i Eurovision Song Contest“
Ranking av dessa tio:
Bra:
1. ”Tattoo” – 2023
2. ”Only teardrops” – 2013
3. ”Arcade” – 2019
4. ”Zitti e buoni” – 2021
Inte dåliga, men långt från favoriter:
5. ”Heroes” – 2015
6. ”Rise like a phoenix” – 2014
7. ”Stefania” – 2022
8. ”Amar pelos dois” – 2017
Inte för mig:
9. ”Toy” – 2018
10. ”1944” – 2016
Är Loreen den enda som lyckats med bedriften att vinna eurovisionen utan att ha fått en enda 12 poängare av tittarrösterna?
Försöker mig också på en ranking:
1. “1944” – 2016
2. “Zitti e buoni” – 2021
3. “Stefania” – 2022
4. “Arcade” – 2019
5. “Only teardrops” – 2013
6. “Tattoo” – 2023
7. “Rise like a phoenix” – 2014
8. “Heroes” – 2015
9. “Amar pelos dois” – 2017
10. “Toy” – 2018
Superbra
1. Zitti e buoni (överlägsen övriga!)
2. Arcade
Bra
3. Heroes
4. Stefania
Ok
5. Only teardrops
6. Amar pelos dois
Nja
7. Toy
8. Rise like a phoenix
9. Tattoo
10. 1944
@Jennifer, då Måns Zelmerlöw vann 2015 var en liknande situation som nu då Loreen vann igår. Jag vet inte hur många tolvpoängare han fick av folket då juryns och tittarnas röster endast redovisades sammanslagna. Men han var juryns etta och tittarnas trea samtidigt som juryn körde ner tittarnas favorit Il Volo från Italien till en sjätteplats.
Min egen rankning av de tio senaste vinnarna:
Personlig favorit:
1. “Zitti E Buoni“, Måneskin – Italien (2021)
OK men ingen favorit:
2. “Only Teardrops“, Emmelie de Forest – Danmark (2013)
Njae:
3. “Tattoo“, Loreen – Sverige (2023)
4. “Arcade“, Duncan Laurence – Nederländerna (2019)
5. “Heroes“, Måns Zelmerlöw – Sverige (2015)
Inget för mig:
6. “TOY“, Netta – Israel (2018)
7. “Rise Like a Phoenix“, Conchita Wurst – Österrike (2014)
8. “Stefania“, Kalush Orchestra – Ukraina (2022)
9. “Amar Pelos Dois“, Salvador Sobral – Portugal (2017)
10. “1944“, Jamala – Ukraina (2016)
Av fyra stycken här har tre “1944” på sista plats medan den sista (jag) har den på första. Det är ju meningen att vinnare ska väcka känslor 🙂
@Pinglan Vi har samma i topp och botten
@HW Jag har aldrig förstått storheten i 1944. Men gillar din plats 2-4
1. “Tattoo” – 2023
2. “Only teardrops” – 2013
3. “Arcade” – 2019
4. “1944” – 2016
5. “Rise like a phoenix” – 2014
6. “Stefania” – 2022
7. “Zitti e buoni” – 2021
8. “Amar pelos dois” – 2017
9. “Toy” – 2018
10. “Heroes” – 2015
@HW, Väcker känslor gör den allt. 😀
@Mikaela, Intressant hur lika man kan tycka om vissa bidrag för att sedan höra helt olika saker i andra bidrag. 🙂
1. Tattoo
2. Arcade
3. 1944
4. Toy
5. Only teardrops
6. Rise like a phoenix
7. Amar pelos Dois
8. Heroes
9. Stefania
10. Zitti e buoni
Två år i rad (2021 och 2022) låg vinnarna långt ner på min personliga topplista (Både Italien 2021 och Ukraina 2022 låg runt min plats 25). Så jag är glad att vi iår fått en vinnare som legat högt på min lista (Tattoo var min tvåa efter Cha Cha Cha). De andra vinnarna från dessa 10 år låg alla på min topp 10
Tänkte jag skulle slänga in en annan grej här. Om någon vill kommentera mina bidrag eller har egna….FEEL FREE
Pinglan lägger ut vinnaren från 2012 och framåt. Det fick mig att fundera lite över de åren. Vilket bidrag man egentligen ville skulle vinna. Antingen från ländernas representant de året eller från allt som deltog de året.
Jag börjar då med året 2012.
Det året var jag mycket nöjd med vinnaren från Sverige även om “Nije ljubav stvar”, Zeljko_Joksimov – SERBIEN var min favvis i finalen. Det var dock inte min absoluta favvis det året. Det bidraget kom från mitt andra hemland och är för mig ett extremt mysigt bidrag. So feel free as I said 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=TjSRPf4_Fbk
Läser individuella jurymedlemmars rankningar. Blir förvånad att 4/5 jurymedlemmar i Azerbajdzjan rankade Frankrike på plats 22-25, och att 3 medlemmar i Sverige tyckte Storbritannien var topp 10 av alla finalens bidrag.
Kul att Anica Russo röstade i Tyskland!
https://eurovision.tv/event/liverpool-2023/grand-final/jury
Såg bla Fredrik Kempe och Clara Klingenström var med i juryn.
@Micke Jag hejade stenhårt på Loreen 2012, men tyckte Serbiens låt var väldigt vacker. Såhär i efterhand är det den bättre låten.
Minns inte det länkade bidraget och det kändes inte riktigt som min grej nu när jag lyssnade.
Många topplaceringar för Loreen idag:
https://kworb.net/itunes/artist/loreen.html
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/melodifestivalen/a/LlqxPQ/sa-blir-eurovision-i-sverige-2024
Top 10 som jag trodde resultatet skulle bli.
1. Sverige
2. Finland
3. Frankrike
4. Italien
5. Österrike
6. Schweiz
7. Cypern
8. Norge
9. Australien
10. Moldavien
Topp 10 vinnare de sista 10 åren även från mig då
1. Arcade
2. Amar Pelos Dois
3. Stefania
4. Toy
5. Zitti e buoni
6. Heroes
7. Tattoo
8. Rise like a phoenix
9 only teardrops
10. 1944
Känns som Only Teardrops var väääääldigt längesen ändå….
@Mikaela, kul att vi hade samma favvisar i finalen ESC 2012. Att du inte gillar min favvis överhuvudtaget det året är ju lite tråkigt men så är det ju med smak 🙂
2013:
Det året var jag nöjd med den danska vinnaren som var min trea. Hade dock två överlägsna favvisar i “Birds”, Anouk – NEDERLÄNDERNA och “Alcohol is free”, Koza Mostra feat. Agathon Lakovidis – GREKLAND. Två bidrag jag gillade skarpt. Det fanns dock ett bidrag det året som jag gillade än bättre. Det landet skämde ut sig genom att istället välja ett hemskt bidrag. Denna borde de ha valt:
https://www.youtube.com/watch?v=tqdNy-yTl-4
Korta kommentarer (som jag inte har tid med, men jag har aldrig varit bra på att prioritera tid):
2012 står jag helt bakom “Euphoria” som vinnare. Det var ett starkt år (trots ganska svag försäsong) men starkast var ändå Loreen 🙂
2013 är jag på Mickes team. Jag såg ju tävlingen live pga skåning, och “Birds” fick verkligen arenan att stå stilla. Underbart!
@Micke Svårt bedöma din 2012-favorit med bara en lyssning. Som jämförelse tyckte jag De diepte var urtrist första gången, sen växte den till nåt fantastiskt.
Ang 2013 gillade jag Only teardrops och hejade på den. Tyckte Nederländerna var ok och Grekland mest kul, men inte bra som låt. Den finska håller jag helt med om.
Jag gör precis som Adri och skriver en kort kommentar (som jag egentligen inte har tid med) och meddelar att jag inte tagit något uppehåll utan planerar att göra i alla fall ett inlägg om dagen framöver (förutom i dag då jag har fullt upp). Återigen, tack för ert engagemang. Mycket roligt att läsa. 😀
Vinnarna rankade:
1. “1944” (Ukraina), 2016
2. “Amar Pelos Dois” (Portugal), 2017
3. “Arcade” (Nederländerna), 2019
4. “Stefania” (Ukraina), 2022
5. “Only Teardrops” (Danmark), 2013
6. “Rise Like a Phoenix” (Österrike), 2014
7. “Heroes” (Sverige), 2015
8. “Zitti E Buoni” (Italien), 2021
9. “TOY” (Israel), 2018
10. “Tattoo” (Sverige), 2023
Jag försöker mig också på att lyfta fram några favoriter.
2012:
Överlag ett ganska svagt år, men var helt nöjd med vinnaren. Bland de övriga var Željko Joksimović – “Nije ljubav stvar” (Serbien) bäst, men problemet med den är att man jämför den med “Lane Moje” som är flera gånger bättre.
Guilty pleasure: Kaliopi – “Crno i belo” (Makedonien)
2013:
Här fanns tre helt överlägsna bidrag: Koza Mostra feat. Agathon Iakovidis – “Alcohol Is Free” (Grekland), Anouk – “Birds” (Nederländerna) och ByeAlex – “Kedvesem” (Zoohacker Remix) (Ungern).
Guilty pleasure: Who See feat. Nina Žižić – “Igranka” (Montenegro)
2014:
Vinnaren helt okej, men jag tyckte bättre om Aram Mp3 – “Not Alone” (Armenien) och Mikko Pohjola – “Sängyn reunalla” (Finland, #2 i UMK).
Guilty pleasure: Twin Twin – “Moustache” (Frankrike)
Tingeling… Stort tack. Hur i hela världen kunde jag glömma Kaliopi? Klart bäst av allt det året ju 🙂
Måste säga att efter att ha hängt lite på Twitter nu under middagstiden, så känns helgens seger ÄNNU lite sötare.
Fansen (allra minst de finska) hanterar inte resultatet så väl, och det är otroligt roligt att bevittna. Om man tyckte lite synd om dem under natten lördag mot söndag känner jag nu mest att… fan tråkigt att de inte kom ytterligare lite längre ner… de hade ju verkligen exploderat då.
Gick in och kollade alla bidrag från 2012 och 2013.
2012 gillade jag också:
Cypern (min favorit efter Sverige)
Finland
Slovenien (dock nerköp från året innan)
2013:
Följande länder skickade sitt bästa bidrag nånsin:
Norge
Moldavien
San Marino
@Tingeling, du har en poäng med jämförelsen Serbien 2012 och 2004. Stor skillnad men samtidigt är ju i mina ögon “Lane moje” det näst bästa bidraget som någonsin tävlat i maj månads stora tävling ESC. Grymt bra 🙂
@Mikaela, Finland och Slovenien hade också bra bidrag 2012. Helt enig om det. Så även om Moldavien 2013 🙂
@Adri Ja twitter är ett slagfält av bittra fans som vill slopa juryn helt. Riktig underhållning. Det bästa är att det är samma folk som klagade både 2018 och förra året när tittarfavoriten faktiskt vann.
Btw vad tror ni om Australien? Deras kontrakt garanterade deltagande upp t.o.m 2023. Men det sade inget om vad som hände sen.
Tror ni de kommer kickas ut?
Jag tror kontraktet blir förnyat (för tror inte de blir fullvärdiga medlemmar i EBU).
Hade känts märkligt att göra sig av med Australien nu. De är ju inte temporära gäster längre. De har vart med i 8 tävlingar (9 inkl 2020). Och till skillnad från Ryssland så har de inte gjort nåt under dessa år för att förlora sin status som deltagande land, känner jag.
Så jag både tror och hoppas de får fortsätta 🙂
(Och för den delen, hoppas på bättre låtar! Sagt det förr och säger det igen: skicka Jaguar Jonze!)
1. Tattoo
2. Arcade
3. 1944
4. Zitti e buoni
5. Stefania
6. Heroes
7. Rise like a phoenix
8. Amar Pelos Dois
9. Only teardrops
10. Toy
@Micke, Jo, jag instämmer – om jag skulle göra eller hade gjort en lista över mina alla tiders favoriter så skulle “Lane Moje” definitivt finnas med där, sannolikt i topp 3.
@Adri, Jag har svårt att föreställa mig att Australien inte på ett eller annat sätt får kontraktet förnyat.
2015 (ESC och nationella uttagningar: Finland, Sverige):
Min absoluta favorit detta år var Loïc Nottet – “Rhythm Inside” (Belgien), och som tvåa den genuina punk-låten Pertti Kurikan Nimipäivät – “Aina mun pitää” (Finland). Övriga nämnvärda bidrag: Knez – “Adio” (Montenegro) och Voltaj – “De la capăt” (Rumänien).
Guilty pleasure: Boggie – “Wars for Nothing” (Ungern), Edurne – “Amanecer” (Spanien)
2016 (ESC och nationella uttagningar: Finland, Sverige, Norge):
Vinnaren Jamala – “1944” (Ukraina) var också min favorit i finalen, men detta år fanns det även många andra bra bidrag, inte minst Nika Kocharov and Young Georgian Lolitaz – “Midnight Gold” (Georgien) som var min nr. 1 fram till finalveckan. Även Laila Samuels – “Afterglow” (Norge, #4 MGP) bör nämnas, eftersom jag fortfarande har den placerad bland de bästa norska bidragen de senaste 10 åren.
Guilty pleasure: Zoë – “Loin d’ici” (Österrike), Hovi Star – “Made of Stars” (Israel)
2017 (ESC och nationella uttagningar: Finland, Sverige, Norge):
Blanche – “City Lights” (Belgien) hade varit min vinnare om den hade fungerat bättre live, men Salvador Sobral – “Amar pelos dois” (Portugal) fick istället ta den platsen, och Norma John – “Blackbird” (Finland) var min trea. Vitrysslands bästa låt Naviband – “Story of My Life” (Vitryssland) och Joci Pápai – “Origo” (Ungern) gick båda till final, men däremot kom Loreens bästa låt (som deltagit i MF) “Statements” (Sverige, MF, Andra Chansen) inte ens till MF-finalen.
Guilty pleasure: Kristian Kostov – “Beautiful Mess” (Bulgarien)
@adri Nu är det ju SVT som arrangerar och de kommer 100% att vilja att Australien fortsätter vara med. Skulle bli väldigt förvånad annars. Och nu har de ju äntligen börjat skicka bra låtar med till slut…
2014
Första gången mitt andra hemland vann ESC var med ett skapligt bidrag. Då var jag dock inte med men det var jag vid landets andra vinst 2014. Ett ganska bra bidrag men långtifrån min favvis. Askul med seger hur som helst.
Min favvis kom istället från ett land som hade börjat steppa upp ordentligt i ESC och har fortsatt hålla hög standard. Senast i fjol var de bland de två jag höll på. Landet jag pratar om är Nederländerna med duon Common Linnets med deras underbara Calm after the storm. Hade allt bara handlat om låt hade den definitivt vunnit det året.
Min absoluta favvis just då försvann dock i sitt lands uttagning på mycket märkliga grunder som skämmer ESC. Men så är det. Idag är jag osäker på vilken jag håller först denna eller Common Linnets. Här är min favvis då
https://www.youtube.com/watch?v=4jjmTQikKbY
Tänker på en helt annan sak. Tycker det är såååå jädra kul att Luxemburg är tillbaka. Visserligen är det mesta de gjort innan jag satte näsan i vädret men de har gjort mycket bra.
Men de finns tre länder jag vill ha tillbaka än mer. Turkiet och Bosnien-Hercegovina är två av dem. Det land jag dock saknar mer än något annat är detta. Så jädra mycket bra de gjort. Inte alltid deras vinnare men deras uttagningar håller riktigt hög klass. Detta bidrag är bra och jag funderar….kan det möjligen vara det bästa introt i ESC-historien. 25 riktigt bra sekunder 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=QQgurXKh42U
Jag har aldrig förstått mig på Calm After the Storm (eller country-musik i största allmänhet). Kompetent, jo, men det är bara dödstråkigt i mina öron och ger mig absolut nada.
Det estniska bidraget du länkade till var däremot helt trevligt (Sandra Nurmsalu och Sven Lõhmus har dock kommit med bättre år 2009 då de båda var delaktiga i Urban Symphony – “Rändajad”, som enligt mig är Estlands bästa bidrag i ESC). Den liknar väldigt mycket någon annan låt (både melodin i verserna och refrängen), men kan inte sätta fingret på vilken/vilka.
2014 – ett sämre år enligt mig. Norge var/är min favorit. Gillade också Armenien.
@Micke Håller med om Bosnien. Har inte stenkoll på alla bidrag men tyckte väldigt bra om Love on rewind. Så mycket att jag blundar för den knäppa texten.
Av högst oklar anledning är 2014-2015 jättediffust för mig. Det är så dimmigt, de åren. Jag vet inte varför. Jag var inte särskilt stressad eller dylikt. Det var årskurs 2/3 på gymnasiet. Men det är så mycket som är så suddigt de åren. För mycket festande och dygnande? Det är inte en toppen-gissning men typ den gissningen jag har.
Så jag har på riktigt glömt mycket därifrån. Inte från ESC, men ni kan inte begära att jag ska komma ihåg de nationella uttagningarna (utöver Sverige… men knappt ens Sverige).
Och 2014 var ett ganska svagt år. Men jag minns Spaniens ”Dancing in the rain” och Finlands ”Something better” med glädje!
2015: Estland! ”Goodbye to yesterday” är otrolig. Jag är inte en musiker eller kompositör, men det är nåt med den som slår mig som en ”smart skriven låt”.
2015
@Adri jag håller delvis med dig om det du säger om 2015. Jag kommer inte ihåg något från uttagningar som inte vann i sina länder. Däremot måste jag erkänna att jag var grymt besviken över att Sverige vann.
Sverige har vunnit sju gånger nu. Tyvärr med, i mina ögon och öron, tre riktigt tråkiga bidrag. 1974 och inte minst 1991. Den tredje av dessa vann just året 2015. Med en skaplig vers och extremt tråkig refräng.
@Tingeling, en av dina var bland de fyra jag gillade 2015. Pratar om Belgien. En av de största växarna det året. De övriga tre var Estland, Norge och Italien. Vad det gäller Norge så är det väldigt ojämnt. Studioversionen är riktigt bra. Live från ESC är väldigt blekt men om man tar rätt liveframträdande från norska uttagningen så är det min etta det året.
Bye the way. Är inget fan av country själv men Nederländerna 2014 går utanför det. Mäktigt bidrag.
@Mikaela, yepp Bosnien är saknade. Men känner du inte likadant med Ungern och Turkiet. Det var i de länderna det hände något som jag kände det. Vad gäller Norge 2014 kan det vara det bidrag som är i topp när det gäller att växa. Jag hatade faktiskt det bidraget i början….men jädrar så det växte 🙂
På tal om nåt helt annat, så har även resultatet släppts baserat på hur finalen skulle sett ut om vi fortfarande använde det gamla röstningssystemet (pre-2016 alltså).
Det finns inget värde i det egentligen, förutom for fun.
1. Sverige 330 poäng
2. Finland 299 poäng
3. Israel 192 poäng
4. Italien 191 poäng
5. Norge 134 poäng
6. Ukraina 130 poäng
7. Belgien 84 poäng
8. Estland 77 poäng
9. Cypern 69 poäng
10. Litauen 65 poäng
11. Tjeckien 54 poäng
12. Österrike 53 poäng
13. Kroatien 53 poäng
14. Australien 50 poäng
15. Armenien 47 poäng
16. Polen 44 poäng
17. Moldavien 42 poäng
18. Schweiz 38 poäng
19. Albanien 38 poäng
20. Spanien 37 poäng
21. Slovenien 37 poäng
22. Frankrike 36 poäng
23. Portugal 26 poäng
24. UK 8 poäng
25. Serbien 7 poäng
26. Tyskland 5 poäng
Ja det var inga massiva skillnader direkt. Men ska man jämföra så väljer jag nog resultatet så som det faktiskt blev. Och det helt enkelt för att Frankrike inte hör hemma på plats 22 (inte heller på plats 16 som de fick, men desto högre ju bättre!)
@Micke, Estland och Norge hade jag nog också högt uppe på listan 2015. Italien föll inte mig i smaken.
Ja, jag vill också ha mera “Pokušaj”, “Bistra voda”, “For Real”, “Deli” och “We Could Be the Same”. Ungern har jag redan nämnt tre gånger ovan (funderade också på att inkludera “Running” (2014)), och mera blir det, eftersom…
2018 (ESC och nationella uttagningar: Finland, Sverige, Norge):
Min favorit var AWS – “Viszlát nyár” (Ungern). Tvåa var Equinox – “Bones” (Bulgarien) och trea Yianna Terzi – “Oniro mou” (Grekland), men det fanns många andra detta år som var mycket bra (bl.a. Litauen, Portugal, Tjeckien, Italien och Frankrike).
Guilty pleasure: Rasmussen – “Higher Ground” (Danmark)
In other news: ”Tattoo” är nu den ESC-låt som genom tiderna fått flest lyssningar på 24 timmar, på Spotify! 🙂 Stort ju!
4 275 290 spelningar blev det under dygnet efter Eurovision.
Hon tar över rekordet från ”Zitti E Buoni” 🙂
Källa: Eurovoix
2016
Detta året var väldigt märkligt ur min synvinkel sett. Själv kallar jag det mitt härdsmälta-år och ett år jag borde skämmas för och gjorde så också. Förändringarnas år kan jag väl säga. Tre länder handlar det främst om då Tyskland, Ukraina och Israel. Tittar vi bara på länder i övrigt detta året så hittar jag, vad jag minns, bra bidrag hos som vanligt Italien. Även Ungern, Polen, Georgien, Österrike och Cypern.
Om jag då tittar på de tre märkliga och börjar med Tyskland. Detta var min stora favvis inför maj månads tävling. Så jädra mysig i studioversion. Jag var övertygad om Tysk vinst i ESC. Sen kom då liveframträdandet och sällan har väl en låt havererat så mycket. PITTY. Ibland tippar man bra och ibland dåligt. Detta var nog min sämsta tippning i ESC-historien. Israel stod för det motsatta nästan. I början äcklades jag nästan av låten, hans sätt att sjunga och det mesta. Men oj så den och han växte.
Två länder kvar då av dessa tre. Ukraina. Hade hört Jamala i en mängd framträdanden innan året började och jag var allt annat än positiv. Bräkande ljud kommer väl oftast från djur men plötsligt hade Jamala visat att även som kvinna och människa kan man åstadkomma detta. Detta negativa hade jag med mig i ryggsäcken när hon så dök upp i ESC. Till detta kom då att jag älskade “Helpless”, Hardkiss i Ukrainas uttagning och den fick sen stryk av Jamala. Tro mig….jag var inte nöjd.
Flera månader efter ESC-finalen hände plötsligt något när jag råkade höra låten igen. Plötsligt insåg jag att hon inte bräkte när hon sjung denna sång och någon annan dörr öppnades plötsligt. Dörren till ett öppet sinne. Nu såg jag det vackra och mäktiga i låten och gör så än idag även om Hardkiss fortfarande är min favvis i Ukraina.
Så vilken var då min favvis i ESC 2016? Räknar man de som länderna valde var det “Pioneer”, Freddie – UNGERN. Räknar man överhuvudtaget inklusive utslagna blir det “Voda e cu noi”, Che-MD – MOLDAVIEN eller “Vége van”, The Couple – UNGERN (Båda i studioversion)
Hade dock tänk lägga in en helt annan låt som det skulle vara kul att höra vad ni Mikaela och Tingeling tycker om. Givetvis även andra. Minns den som något jag knappt kunde hålla borta tårarna från. Dels för att det är en vacker låt men dels även för den underbara tjejen som jag så in i helvete önskar har ett bra liv. En bra sångröst har hon iaf definitivt. Oj sicken röst. Heja hennes partner i låten som kämpar.
https://www.youtube.com/watch?v=_V_azPt8gzs
Micke: Jag är rätt säker på att ”Vege van” deltog 2017.
Men gällande 2016:
2016 var ett underbart år. Eller nej, livet har sugit sen typ 2014 men EN sak hände som fan nästan aldrig händer. Allra minst 2022-2023.
Otroooligt många länder valde mina favoriter: Moldavien, Ungern, Österrike, Island, Malta (även om de sen bytte låt), Lettland, Schweiz, Belarus, Litauen; Georgien, Spanien, Belgien, Italien. Alla de valde mina favoriter!
Och sen en massa bra internval från ex: Tjeckien, Armenien, Kroatien, Serbien, Bulgarien…
Kanon-upplaga ledd till perfektion av Petra och Måns.
Resultatet? Mindre glädjande. Gillade inte Ukraina, Australien eller Ryssland.
Men vägen dit var himla kul iaf.
Och det gör att jag behöver inte gå långt förrän jag hittar mina favoriter:
Armenien med otroooooliga ”Lovewave”. Och Italien med fantastiska ”No degree of separation”.
@Tingeling, jag har missat en grej som du skrivit. Du skrev om Loreens bästa låt….Kul för vi har exakt samma åsikt. Låten heter “Statements”. No doubt about that 🙂
2015
Måste börja med detta år som är en favorit. Ger 8/10 till Slovenien, Estland, Nordmakedonien, Montenegro, Österrike, Sverige och Belgien. Gillade också Albanien.
Super-år!!
2016
Ger 8/10 till Georgien och Bulgarien. Gillade också Armenien, Ryssland, Australien, Tjeckien.
@Micke Jag har svårt för duetter, känns ofta teatraliskt eller stelt. Men låten du länkade var en av de bättre duetter jag hört faktiskt.
2017
@Tingeling, allt det du säger om året är klockrent. Finns inte mycket jag kan tillägga förutom att Italien utan apan hade varit min favvis. Sen givetvis även kvinnan med den underbara rösten Katia Moss från Polen (pratar då uteslutande om live. Definitivt inte studioversionen där precis all kraft i rösten är bortplockad)
Men till slut landar jag nog i att Rumäniens underbara bidrag blir min favvis från året. Om man då inte räknar studioversionen från låten som Adri mycket riktigt och välförtjänt ger mig en käftsmäll för. Visst tusan var den från 2017 och inte 2016. Så jädra mysig i studioversion
https://www.youtube.com/watch?v=NjtBETXSelM
2017: Bäst i Eurovision HADE varit Frankrike i sin första version 🙂 Men istället blir det Belgien. Jag förstår inte varför folk kritiserar liveframträdandet. För mig var det en fullträff.
Gällande nationella uttagningar var Mariette min favorit i Sverige – med otroliga “A million years”. Men även Estlands “Feel me now”.
Jag kommer ihåg att vissa recenserade denna låt med 6/10 och sa “låter som något som spelas svagt i bakgrunden i ett köpcentrum” – men det kanske helt enkelt är min typ av musik då.
https://www.youtube.com/watch?v=oKCa13_klo4
Hade den gått till Eurovision hade den vart en av de mest medryckande låtarna någonsin att delta 🙂
2017 var ett ESC-år med ganska få höga toppar men även ganska få djupa dalar. Sveriges bidrag är en låt jag aldrig gillade, och det blev inte bättre att tittarna blev överkörda eftersom SVT inte hade fixat röstningssystemet än (appen gjorde ju att skillnaden i tittarröster på olika bidrag blev så liten, så juryn hade betydligt mer än 50% makt egentligen).
Jag håller med Adri om att Belgien var riktigt bra, men min favorit är Ungern med “Origo”. Äkta på ett sätt som var sällsynt det året, väldigt fin fiolslinga och ett avslutande rap-parti som gav mig gåshud.
2017
Älskade Sverige, tycker fortfarande att framträdandet är stiligt. Gillade också Azerbajdzjan (den och Truth är bäst nånsin från dem), Belgien, Ungern och Bulgarien.
2018
Ett märkligt år. Här fanns flertalet riktigt bra bidrag men ändå blev det en så trist topp 2. Hade jag fått välja hade min topp 5 sett ut på följande sätt. 1. Portugal. 2. Ungern. 3. Italien. 4. Albanien. 5. Moldavien.
Det var tyvärr även året då man verkade gilla att tona ned rocken. Undantaget var Ungern. Albanien var ett exempel som i sin ursprungliga version på 4-5 minuter var mer rockig.
Det fanns dock ett bidrag som inte ens fick vara med när det väl gällde fram i maj månad. För mig är det på pallplats av allt som varit med i ESC överhuvudtaget. I synnerhet andra halvan av låten.
https://www.youtube.com/watch?v=fZGGmO9dXxs
2018 var enligt mig ett starkare år även om Sverige fortsatte göra mig besviken. Precis som 2017 var Ungern länge min vinnare, denna gång med “Viszlat nyar”, och det är absolut en av de bästa rocklåtarna som tagit sig till ESC. Men det finns en jag nu tycker är ännu bättre, Italiens “Non mi avete fatto niente”. En av mina absoluta favoriter från 10-talet 🙂
2018: otroligt starkt år! Israel gillade jag då, men låten grew old fast. I backspegeln borde sannerligen Cypern vunnit.
Men min personliga topp 2 var baltiska länder: Estland och Litauen.
Även Lettland var kanon! Italien och Frankrike med. Starkt år.
Norden var dock fruktansvärda. När Finlands ”Monsters” är bäst i en grupp vet man att gruppen är svag.
2018 hade också en av alla års mest skandalösa elimineringar: Schweiz 2018 borde vart närmre pallplatser än utslagning.
0. Bulgarien 2020 – (10/10)
1. Nederländerna 2019 – (9/10)
2. Danmark 2013 – (8/10)
3. Sverige 2023 – (8/10)
4. Italien 2021 – (7/10)
5. Sverige 2015 – (7/10)
6. Portugal 2017 – (6/10)
7. Österrike 2014 – (6/10)
8. Ukraina 2022 – (6/10)
9. Israel 2018 – (5/10)
10. Ukraina 2016 – (5/10)
2012
Bäst i studio där och då: Sverige
Bäst live: Sverige
Bäst (i studio) nu: Sverige
2013
Bäst i studio där och då: Norge
Bäst live: Danmark
Bäst (i studio) nu: Italien
2014
Bäst i studio där och då: Armenien
Bäst live: Norge
Bäst (i studio) nu: Ryssland
2015
Bäst i studio där och då: Norge
Bäst live: Norge
Bäst (i studio) nu: Norge
2016
Bäst i studio där och då: Italien
Bäst live: Italien
Bäst (i studio) nu: Italien
2017
Bäst i studio där och då: Belgien
Bäst live: Belgien
Bäst (i studio) nu: Belgien
2018
Bäst i studio där och då: Schweiz
Bäst live: Estland
Bäst (i studio) nu: Vitryssland
2018
Svagt år, håller inte med Adri. Älskade Nordmakedonien, gillade Ukraina och Italien. Verkligen inget toppenår.
2019
Bättre år! Älskade Nederländerna och Azerbajdzjan. Gillade Island, Slovenien, Ungern, Malta och Schweiz.
Körde en liten grej här för att se om någon hade intresse. Vad pratar jag om?
Om jag ska ta ut de tre uttagningar som jag är mest ointresserad av skulle det bli Sverige, Australien och San Marino. Skulle jag göra det omvända skulle Moldavien komma högt men ändå en bit efter mina absoluta favvisar San Remo i Italien och A Dal i Ungern. Försökte starta upp lite lätt här med A dal men ingen hakade på. Då får det vara så:-)
Jag kör i alla fall färdigt 2012-2023 som jag startat upp så blir jag av med det 🙂
2019
Det är alltid skönt när man känner att det är en värdig vinnare. Det var verkligen Nederländerna även om det inte var min absoluta favvis för det var Slovenien och märkligt nog (Har aldrig hänt tidigare eller senare) Australien. Bra bidrag hade även Norge, Albanien, Ungern.
Detta år deltog också den bästa låt som någonsin deltagit i ESC. Tyvärr insåg inte röstarna i landet detta. Har lagt ut detta bidrag en mängd gånger så jag hoppar det. Adri vet ju vilket det är och det är inte tre minuters. Jag lägger istället ut ett underbart bidrag från den underbara A Dal. Framförallt är andra halvan bäst 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=r6GEqMZXCHE
@Micke Här finns i alla fall någon som gärna snackar A Dal 🙂 Tror du vet att det var en favorit för mig och att jag älskar “Kulcs”, det händer faktiskt att jag fortfarande slår på den. “Az en apam” som de skickade är också bra, även om den inte når upp till höjderna av fantastiska “Origo” med samma artist. Vinnarlåten 2021 var rätt bra och mysig, men den räckte inte riktigt hela vägen. Ungern var mitt favoritland de sista åren de var med och tycker det är väldigt tråkigt att de drog sig ur, dessuton delvis på grund av anledningar som var ren politik.
@Micke, Även om jag inte skrivit något (sorry för det, har lite inlämningsuppgifter som stör koncentrationen) så uppskattar jag initiativet och läser med stort intresse din genomgång. Väldigt intressant, även alla svar. Sidan vore inte mycket så här i efterdyningarna utan allt ert engagemang. Tackar. 😀
Jag vill gärna skriva mer än jag gör men dygnet har bara 24 timmar så jag siktar in mig på ett inlägg om dagen nu under efter-säsongen så blir det en liten kompromiss. 😀
2019 är ett år jag tyckte väldigt bra om först, men det har tappat en hel del mark för mig. Vinnaren Nederländerna har jag dock insett storheten i först de senaste månaderna. Det började med att jag efter att ha levt ytterligare några år kunde se texten i ett helt nytt ljus, och sen förstod jag varför den var en sån favorit.
Här vet jag dock att vi inte håller med varandra Micke, för jag gillar verkligen Island 2019 🙂 Alla dina favoriter är dock riktigt bra (Norge, Albanien, Ungern, Australien) förutom Slovenien som jag aldrig klickat med. Då föredrar jag LUMA med “All in” som var med i Sloveniens final 2022. Många sa att det var en kopia av “Sebi”, men jag tyckte det var ganska olika genrer 🙂
HW… Jag hade tänkt starta upp en liten grej här om A Dal men jag sparar kanske det till annat tillfälle. Hade tänkt bygga lite o startade med två i lite olika genre. Har du hört dem? Din favvis från 2019 är även med 2020 🙂
Vet du.. Jag har aldrig förstått vad en del ser i Island 2019…men så är det 🙂 Vet du HW om du visste vad du går miste om… Slovenien är so doft o härlig 🙂
Pinglan…. Ta du hand om dina studier. Prio för dig just nu precis som det ska vara. Vi vet ju att du gör det du hinner just nu o att det kommer att öka när du har mer tid o får mer fokus på detta. Lycka till med studierna nu 🙂
2019
Inledningsvis hade jag Malta som favorit, men snart seglade Nederländerna ikapp och förbi. Och live drog den helt klart ifrån. Det händer inte ofta, men rätt låt vann definitivt det året 🙂 Jag gillade även Australien skarpt. På senare tid har jag även fastnat rejält för Frankrike, Azerbajdzjan och Schweiz.
2019: MÖRKRET! I att min favorit i studion kom på allra sista plats 🙁 Irlands “22” är så jävla bra! Även Armenien. Båda sabbades live, båda åkte ut. Någorlunda rättvist. Synd det inte är en radiotävling, då hade jag sett dem som finalister.
Men nu var de inte starka live.
Mina favoriter i slutändan blev istället:
– Italien (fantastiska “Soldi”. Mahmood gjorde sig så bra i den. Sen kom “Brividi” – en låt jag aldrig klickade med. Och i år sjöng han “Imagine” i pausen. Hade ni känt mig hade ni förstått varför det upprörde mig… “Imagine” är ju kanske tidernas sämsta låt. Yeah I said what I said. Så även om Mahmood är på minus nu, så kommer han iaf alltid ha “Soldi”)
– Grekland (21a är tragiskt för denna låt!)
– Slovenien (Inte ofta jag säger detta… men Micke har faktiskt rätt)
Även Albanien är bra. Och Norge.
Ok, 2019 har många bra låtar faktiskt!
Tyvärr mycket crap också. Ja, jag kollar på Israel! Yucky…
Tack för påminnelsen Adri, jag glömde Soldi som definitivt var en av de bättre låtarna.
Bara för att avsluta 2019 först och visa hur jädra stor saknaden är efter Ungern. Om jag hade gjort en topp 10 från allt i ESC 2019 så hade fyra av de tio varit från Ungern.
2020
Nu blev det ju inget ESC detta år på grund av den jädra covidskiten men jag tar med året iaf.
Detta var inget jättebra år för min del om man räknar helhet. Väldigt mycket MF-doftande stuk som florerade runt. Fanns dock undantag. Belgien, Georgien och Ukraina hade bidrag som jag tyckte bra om. Fantastiskt nog även Norge som vågade gå utanför ramarna.
Men det fanns tre andra bidrag som lyfte året flera klasser. Hade inte Ungern dragit sig ur precis till detta året hade det varit fyra då jag rankar deras vinnare i A Dal lika högt som dessa tre.
Vilka pratar jag då om Jag pratar om det underbara glädjepillret som Ryssland snickrade ihop till oss. Jag pratar om det magiskt vackra som Bulgarien serverade oss. Men framförallt pratar jag om det bidrag som jag än idag är övertygad om hade vunnit ESC 2020. Ett av tidernas bästa bidrag i ESC som gavs till oss från de som nästan alltid ger oss pärlor. Självklart räknar jag där bort skiten de stod med 2022. Pratar givetvis om Italien.
Diodato för mig är den tredje ESC-vinnaren som är överlägset bäst genom tiderna. Du tävlar med Storbritannien 1997 och Serbien 2007.
Så vad fanns det i övrigt att framhålla från detta året då? Självklart ett bidrag från det band som jag haft som tidernas bästa bidrag. Även detta år levererade de. Jag föredrar dock att hylla ett annat land. Ett nordiskt land som jag sällan har anledning att hylla. Nu vann ju inte detta bidraget och vilket annat år som helst hade jag varit grymt besviken men även vinnaren var ju allt annat än det Norge brukar vara. Tack för det Norge.
https://www.youtube.com/watch?v=aWLql0TYgp8
2020
Jag engagerade mig aldrig i 2020, jag vet inte varför. Av valda låtar har jag bara lyssnat på 12 stycken. Men av dessa finns många fina guldkorn:
Lettland (9/10), Schweiz (9/10), Italien (8/10), Island (7/10). Gillade också Danmark, Australien, och Ryssland.
Följdfråga: vilket land tror ni hade vunnit? Jag tror Island.
@Mikaela, jag har iofs redan svarat men din fråga kom ju efter så 🙂
Jag är helt övertygad om att Italien hade vunnit. Den är helt enkelt bäst. Ett fantastiskt bidrag. Hotet tror jag hade varit Ryssland. Vilket annat lans som helst som dykt upp med det bidraget hade varit segerkandidat men nu handlade det ju om Ryssland. Klart mer tveksam då
Att ett ESC-år blev inställt var ju otroligt tråkigt, men om något skulle bli det var det ganska rättvist att det blev 2020, det finns knappt någon låt jag verkligen klickat med från det året. Ukraina och Bulgarien bjöd på riktigt bra bidrag, men där kom samma artister tillbaka med ännu bättre låtar året efter. Israel, Schweiz och Belarus gillade jag också. Jag håller med dig Mikaela om att Island säkert vunnit, men jag är inget fan av Dadis musik ärligt talat. Nästan alla 2020-artister som fick återvända 2021 tyckte jag hade bättre låtar då 🙂 Enda exemplet på motsatsen jag kommer på just nu är Israels Eden.
@Micke “Micke kommer säkert svara Italien” tänkte jag. Tror den hade varit topp 5, men att den hade haft svårt att få tillräckligt med tittarröster bland mer färggranna alternativ (Ryssland, Island, Lettland) och snubbar i samma genre (Schweiz).
@HW Har som sagt inte lyssnat på alla bidrag (kanske dags nu i stiljten), men av mina favoriter Lettland, Schweiz och Island 2020 tyckte jag alla kom tillbaka med sämre bidrag 2021. Schweiz lyckades bäst 🙂
@Mikaela, vad tycker du om “min” icke vinnare från Norge då? 🙂
Som innehavare av en Eurovision-blogg så var 2020 sannerligen ett omtumlande och känslosamt år. 🙂
Så här i efterhand så är jag dock tacksam för att det blev som det blev. Många hade sina egna favoriter och blev därför övertygade om att just det bidraget som de ansåg var överlägset skulle ha vunnit och ingen kan med säkerhet säga emot. 😀
Personligen tyckte jag att Ryssland var helt överlägsna men jag är däremot övertygad om att ESC-publiken skulle ha gjort allt för att förhindra ytterligare en rysk ESC-vinst. Så ja, jag är tacksam över att ha sluppit den enorma besvikelse som 2020 hade kunnat bli. 😀
@Mikaela Schweiz gillade jag mer 2021, men Lettland gick från ett ganska kul bidrag 2020 till ett uselt 2021, så där måste jag ge dig rätt 🙂 Jag tycker Island 2020 och Island 2021 är ganska snarlika, men 2020 var ju absolut mer vinnarkandidat.
@Micke Angående din norska vinnare: Tycker inte det är det bästa vi sett i den genren, men jag gillar det 🙂
2020. Det förlorade året. Hade oddsens etta vunnit hade det varit den mes välförtjänta segern någonsin. Så totalt överlägsen mot allt annat. Inte bara det året, utan mot allt annat som någonsin varit i närheten av Eurovision-scenen. Helt underbar. Det smärtar fortfarande att just 2020 blev inställt.
Men nej, jag tror inte den hade vunnit ändå. Folk har ju för det mesta horribel smak. Tror nog snarare på Island, det är ju den som (konstigt nog) gått bäst på streamingtjänsterna efteråt.
Jag tror ändå Ryssland hade kunnat iaf få en topp 3-position 2020. Som jag upplevde det var de anti-ryska stämningarna i Europa betydligt starkare 2014-2016 än 2020, och då gick det ändå bra resultatmässigt.
@HW, tack för svar 🙂
@Micke Nämen! 😀 Har alltså inte hört den norska låten förut, men tyckte det var riktigt bra. Lagom pampigt och lagom mycket nordisk mystik, utan att vara övergjort. 8/10 vid en första lyssning.
2020:
Vi börjar med vad jah tror.
Jag tror inte Italien hade vunnit. För tråkig för tittarna helt enkelt.
Tror mer på Ryssland, men inte det heller. Dock tvärtom där. Kanske tittar-vinnare men juryn hade nog dragit mer rejält.
Nej jag tror, likt de flesta, Island. Och det är det tråkiga med att året ställdes in. Island som aldrig vunnit såg ut att realistiskt kunna få sin första vinst. Men så kommer covid. 🙁
Och sen återkommer han 2021… men den låten sög :/
Fan glömde min egna synpunkt.
2020 var ett ABSURT svagt år så… alltså… skulle ett ESC ställas in är jag faktiskt lite ”glad” att det blev 2020 (även om det bästa vore att inget ställdes in – såklart).
Det finns inte så mycket här att plocka. Högsta nivån är bisarrt låg. Faktumet att Polen är min tredjeplats, liksom? Ja det är en bra låt. Men det är inte brons-värdigt. Men 2020 bjöd inte på så mycket annat.
Undantagen är TVÅ.
Micke nämnde det ena. Bulgarien! Underbar låt. Den växer så jävla snyggt, utan att någonsin gå i fällan att bli ”grand”. Älskar den ännu.
Men den andra är helt orättvist bortglömd.
Albanien, människor! Varför bryr sig ingen om den? Det är också otroligt ovanligt, men JÄVLAR vad den förbättrades av engelskan 🙂 Det är nog den enda låten från ESC 2020 som jag lyssnar på ibland.
Ser nu att HW och jag skrev more or less samma sak om 2020. Märkligt det där. Hur man går från ett bra år (2019) till det usla jävla 2020, och den blir det bra igen 2021 – trots att majoriteten av artisterna återvinns.
Fick alla kreativa musik-själar nån slags hjärnblockad just där, eller? Kanske 🙂
Jag känner folk som dött i covid….ren jävla skit. Jag känner folk som är dåliga än idag efter covid de fick för ett bra tag sen……Ren jävla skit. Jag har själv haft covid…ren jävla skit. Vi kommer nog aldrig någonsin att fullständigt bli av med covid…….Ren jävla skit.
Därför är det så jädra skönt att äntligen få höra något bra med covid. Är Adris teori rätt om att Island skulle fått sin första victory med det bidraget de hade 2020 då är det första gången någonsin jag känner mig lite tacksam mot covid
I övrigt är jag helt med Adri om att 2020 var ett dåligt år. Kanonbidrag från Italien, Bulgarien, Ryssland och Ungern om de inte precis hoppat av. I övrigt väldigt låg standard, i synnerhet från Island
@Mikaela, roligt att du gillade den. Tycker den är asmysig och väldigt ESC. Det är inte ens deras bästa låt. De har gjort än bättre. Hade varit asbesviken att den åkte ut om det inte hade varit för att Norge levererade ändå 🙂
Just 2020 hade jag unnat Island sin första vinst. Hade vart himla fint.
Även 2022, men då var det ju A-LDRIG på kartan.
På tal om det undrar jag när vi kommer få en förstagångsvinnare nästa gång. Det är såklart ooooomöjligt att veta. Allt som krävs är ju ett år, och en låt.
Men ska man döma länderna som ännu är vinstlösa så får jag en magkänsla om att nästa förstagångsvinst vi kommer se är Litauen.
Det känns som att de är på en bra bana. Behöver bara bullseye:a ett år, men snart där tror jag! 🙂
Men som sagt, allt som krävs är rätt låt ett år, och det kan för all del vara… Tjeckien, Polen, Georgien, Cypern eller exakt vilket land som helst.
Men magkänslan säger att nästa förstagångsvinnare blir Litauen 🙂
Vänder mig främst till Mikaela och HW då ni är de som mest hakat på med mina länkar 🙂
Skulle faktiskt gärna ha ett omdöme om de två låtar från A Dal 2020 som jag slängde in i länken om Norge. Hade ju tänkt göra en större grej som sagt men jag stannar där. Men som sagt kul om ni hade ett omdöme innan jag droppar av
@Adri, min känsla pratar om två länder Moldavien och Litauen
@Micke Jag kommenterade vinnarlåten 2020 lite kort här ovan, men rörde till det i huvudet och sa att den deltog 2021 😉 Anyways, rätt bra och mysig låt men den når inte riktigt enda fram för mig. Hade troligen varit en ESC-finalist för mig men nog inte någon favorit.
Den andra du skickade från 2020 var dock väldigt intressant. Älskar fiolslingan som ger både en etnisk och melankolisk touch till en mer modern pop-rap låt. Det här är verkligen Ungern och hade varit ett väldigt fint ESC-bidrag om de hade fortsatt i tävlingen 🙂 Var det två saker ungrarna hade koll på i ESC var det rock och fioler.
2021
Året då världens bästa ESC-land för första gången hade ett dåligt bidrag. Inte nog med det….det var dessutom så jädra illa att det var ett direkt nedskitande av hela Italien. Hur tänkte det
Men vad fanns det som var bra detta året. Ukraina och Bulgarien tog hand om kampen om den titeln. Men det fanns fler bra bidrag som serverades oss från Ryssland, Finland, Frankrike och Belgien. Hoppas jag inte glömde nån nu.
Två till bidrag hade kunnat vara där uppe. Talar om Irland som sabbades av ett dåligt liveframträdande. Talar också om Schweiz som sabbades av rösten.
Vad fanns det i övrigt då? Mina två låtar i topp var bara fyra och femma för mig om man räknar allt som deltog under året. Där hade jag en annan topp 3.
Bulgarien hade en än bättre låt i sin uttagning “Imaginary friend“,VICTORIA och Italien hade inte behövt skita ned sig med dyngan de tävlade med i maj månad. Fanns mycket bra. Min favvis var “Dieci“, Annalisa (främst i studioversion). Dessa två var mina favvisar men min trea var nog det mest glädjande. Trodde inte landet hade det i sig. Synd bara att de inte fattade det själva.
https://www.youtube.com/watch?v=Ul2ie4_P-BA
@HW, lite precis så som jag trodde 🙂 Att du skulle gilla den mer etniska och halvgilla den andra. Jag gillar båda och fler från samma år. Exempelvis våra favvisar från A Dal 2019 Fatal Error 🙂 Kul som sagt att Luxemburg återvänder men nu vill jag ha tillbaka Ungern och Turkiet
https://www.youtube.com/watch?v=gbLFnkgjPmQ
2021 är ett ESC-år som jag märkte att många icke-fans gillade extra mycket. Men visst var det ett bra år, älskade Ukraina och Bulgarien. Finland, Schweiz, Ryssland, Azerbajdzjan, Nederländerna (väldigt underskattad) och såklart vinnarna Italien, alla riktigt bra låtar.
Sen fanns också Rumänien och Irland som jag gillade i studio men inte funkade live.
Jag har aldrig sett storheten i “Behöver inte dig idag”, men där är jag ju en minoritet. Att skicka Tusse verkade som ett bra val i mars, men oj vad trött man var på den låten när det var dags för ESC.
@Micke Jag tror jag hörde Fatal Errors låt 2020 när den deltog, men jag kom inte riktigt ihåg den. Men den var riktigt bra, med en ösig refräng 🙂 “Kulcs” är nog aningen vassare men båda är riktigt fina exempel på rock.
HW: Jag har gjort exakt samma spaning som du, gällande att människor som inte gillar Eurovision faktiskt gillade 2021-upplagan.
Jag hade en tradition innan dess av att se ESC antingen med familj eller ensam, men denna gången valde jag (motvilligt) mina vänner. Ingen av de är stora Eurovision-heads alls, men ändå var det dem som föreslog det och jag kände mig oartig om jag hade tackat nej nu när de ändå visar intresse för mitt intresse.
And turns out, de tyckte jättebra om det! Framför allt min allra bästa polare som innan dess var en ”hater”. Sen dess har vi även sett MF22, MF23 och ESC23 tillsammans. Kul att 2021 blev ”gateway drug” där.
Sen gällande Tusse var det ”doomed to fail” från start. Tusse vann pga sin person och story – och den fattades ju för de europeiska tittarna – så när hans vinst stod klart insåg man rätt snabbt att ”det här kommer bli vår sämsta placering på många år”.
Jag hejade – otroligt väntat – på Dotter!
2021:
2021 är ett år med ganska hög lägsta ribba, men tyvärr tycker jag nog att högsta ribban också är rätt låg.
De som utmärker sig är ju:
Grekland: Jag HATADE hennes låt 2020, så hennes ersättningslåt caught me off guard. Älskar den fortsatt!
Bulgarien: Jättefin! Hade garanterat(!) älskats mer om folk inte visste vad hon var kapabel till iom hennes låt 2020, men ser man denna låt i ett självständigt ljus så är den rätt jäkla underbar!
Norge: Jag var ju en av dem som absolut INTE ville se Keiino vinna i Norge. Älskade dem 2019, men ”Monument” var inget att ha tyckte jag. Så när TIX kom och blåste bort dem, blev jag otroligt glad! Gladare också med en låt som är så otrolig!
Italien: Senast Italien var bra, för det ska gudarna veta att de inte var 2022 med ”Brividi” och fan heller i år med ”Due Vite”. Fullständigt rättvis vinst! Älskar också att se Måneskins mainstream-framgångar efter tävlingen! Förtjänt! 🙂
Bäst av allt 2021 dock? Alltså jag älskar Dotter ju… nån som vet?
Men det finns även en riktig liten bubblare. Från vårt kära grannland. Nu älskade jag ju vad de kom med ändå, så jag är inte fly förbannad. Men jag hade föredragit denna – alla dagar:
https://m.youtube.com/watch?v=nISczH9qc6U&pp=ygUWaW1lcmlrYSBpIGNhbid0IGVzY2FwZQ%3D%3D
Den berör på ett ganska ovanligt sätt för en Eurovision-låt. Älskar när låten faktiskt går upp där vid 2.08-2.32.
Otroligt stark.
@Adri Ja, kul det där att framför allt Måneskin satte ESC på kartan även hos icke-fans. 2021 var också första säsongen jag var med här på bloggen, så då kände jag verkligen att jag fick utlopp för mitt intresse 🙂
Jag vet att du gillade Norges låt 2021, så där är vi inte överens, däremot är vi överens om den du länkade 🙂 Den gillar jag, tror det var min tvåa eller trea i Norge det året.
@HW, kul att höra att vi är överens även när det gäller Norge 2021 🙂 Det händer att det dyker upp bidrag som de flesta tycks gilla men som jag direkt ogillar. Islands Dadi är ett sådant. Jag kommer aldrig någonsin att förstå hur man kan gilla den.
Det händer också att det dyker upp bidrag som jag varken ogillar eller gillar som andra hyllar. Norge 2021 är ett sådant. Begriper absolut ingenting av dessa vingar. Norge 2022 förstår jag än mindre men den tycker jag direkt illa om.
Sen finns det en tredje kategori: Den där jag ser potential i låten som så många hyllar men där jag anser att liveframträdandet är allt annat än professionellt, där det mer känns som rookies på sin första turne. Måneskin är ett exempel på det. Låten finns där men mamma mia sicket plastigt liveframträdande. För att inte tala om sångarens sätt att förstöra det som fanns där i grunden.
Betyder det då att jag tycker det är ett dåligt bidrag. Absolut inte. Jag har hela tiden bollat mellan 6-7 på 10-skalan. Alltså gräns till att vara bra. Men jag kommer aldrig att förstå hyllningarna. Ingen riktigt äkta rock för mig men definitivt ingen nedskitning av rock som Tyskland gjorde i år. Fortfarande det största för mig i ESC 2023 att Tyskland kom sist.
Sen HW att du bara har varit här sen 2021. Vaaaaaaaaaaa känns längre. För mig ett av de trevligaste inslagen på bloggen. Inte bara den är bra eller den är dålig stuk….utan diskussions-stuk 🙂
Micke: Du ger Måneskin mellan 6-7 men skriver:
”Året då världens bästa ESC-land för första gången hade ett dåligt bidrag. Inte nog med det….det var dessutom så jädra illa att det var ett direkt nedskitande av hela Italien.”
Blandar du ihop år igen (för gudarna vet att du inte gillade ”Brividi”, men det var 2022)? För jag vet att du inte var helt såld på Måneskin, men jag hajade till lite på dessa ord 🙂 än mer om Måneskin ändå är 6-7 på din skala 🙂
@Adri, skulle aldrig kalla Måneskin för nedskitande av hela Italien. Inte ens i närheten.
Jag skulle iväg här o satte mig och skrev ned jag skulle om både 2021 och 2022. Skulle jag tydligen inte ha gjort 🙂 Blev en mix tydligen 🙂 Måneskin gränsar till BRA medan Brividi är skamligt uselt lindrigt sagt.
@Micke Intressanta kategorier, håller med 🙂 Ett sånt exempel på en låt jag aldrig kommer fatta är Spanien från förra året och ett exempel på en sån jag varken gillar eller ogillar är Frankrike från detta år (även Norge).
Jag hade läst bloggen lite innan jag hoppade in, men det är mycket roligare att vara med och snacka och att ens kommentarer uppskattas iaf av någon 🙂 Det är väldigt kul att diskutera ESC och när folk (särskilt du) drar igång lite sidospår, typ det vi haft om A Dal nu. Ibland sitter jag bara och läser eftersom jag inte har någon koll på vad som diskuteras i dessa sidospår, men det är kul det med 🙂
@HW, ok då måste jag fråga dig en sak. Sättet som vinnaren utsågs i Spanien förra året var ett stort skämt och det irriterade mig. Än värre blev det när det var min favvis som fick lida för detta. Den vann egentligen och ingen normalt funtad kan se det på annat sätt som jag ser det. Sen blev det än värre när det var startfältets i mina ögon sämsta låt som fick segern till skänks. Vad gillade du bidraget som egentligen vann “Terra”, Tanxugueiras?
@Micke Trodde det var helt klart vad jag tyckte om “Terra” vid det här laget 🙂 Men i alla fall, grym låt. Det var min överlägsna favorit och förtjänade verkligen ett bättre öde än att förlora mot “Slo mo” (trots att “Terra” fick över 20 gånger så många folkröster). Och några kom då med argumentet att “det bara var galicier som röstade” (Tanxugueiras är ju då galiciska), men det är ju struntsnack. Även om det hade varit så, vilket jag inte tror på, så var det ju inget som hindrade icke-galicier från att rösta? Om man inte röstar har man ju inte rätt att klaga 😉
2021
Älskade Italien och har hittat många guldkorn av Måneskin därefter. 9/10 till Zitti e buoni. Ger högt betyg även till Ukraina och Schweiz. Tyckte också om Estland, Belgien och Moldavien.
Zitti e buoni är nog mitt favoritbidrag i tävlingen någonsin.
@Micke
Första ungerska låten hade en rätt bra refräng, men gillade inte den manliga sångarens röst eller takten. Andra låten var inte alls min grej.
@HW, se där….på pricken. Du börjar nästan utmana Johanna om att klicka mest med min musiksmak 🙂 Om hon ens är kvar iofs. Tror inte jag sett till henne på en månad minst.
Det är en “sorg” att inte få veta hur det hade gått för “Terra” i ESC. Jag vet många som precis som du och jag tyckte riktigt illa om “Slo mo” som på något sätt slagit om efter att den kom trea “Ja men då valde Spanien kanske rätt ändå.” Vad är det för dynga. Hur vet de det? “Terra” hade kanske vunnit ESC
@Mikaela, Jag trodde att du skulle gilla den första, den som vann, men inte den andra. Ganska rätt 🙂 Precis som du känner jag att det är hon som är låten. Han är nån följeslagare men som helhet tycker jag riktigt bra om den. Tycker dock än mer om den andra och även den tredje
2022
Detta var året jag knappt ens trodde skulle hända. Alltså………SVERIGE HADE ETT STARKT BIDRAG……Chocken har knappt lagt sig än. Fyra bidrag stod ut för mig. Sverige slogs om tredjeplatsen med Moldavien i min värld. Härligt glädjepiller. Två länder var dock än bättre än dessa. När allt pågick rankade jag Nederländerna strax före Armenien. Idag är det tvärtom.
Det som dock ger det mest bestående intrycket tyvärr av året var att där fanns så väldigt många direkt dåliga bidrag. Italien, Spanien, Australien och San Marino hade så otroligt dåliga bidrag att jag saknar ord. Men värst av alla var Israel som stod ut och blev för mig tidernas sämsta ESC-bidrag, vilket jag hoppades skulle stå kvar i minst ett årtionde men 2023 visade på annat.
Vad fanns i övrigt då bland alla utslagna? Där fanns Finlands underbara “Sun Numero”, Younghearted (I studioversion). Där fanns från Tyskland faktiskt ett riktigt bra bidrag “I Swear to God“, Maël & Jonas (I studioversion). Island stod för ett bidrag som är bland det mest flyta-bort jag någonsin hört i ESC. Alltså i rätt stämning och rätt volym försvinner jag bara bort i en härlig stämning. “Mögulegt“, Markéta Irglová – ISLAND (I studioversion)
Men kanske framförallt fanns där ett bidrag som jag tror hade vunnit om det inte varit för två saker. Landets skämt till röstning och Ukrainas extrapoäng på grund av kriget. Inget ont om Ukrainas bidrag. Det är bra men det hade inte vunnit i vanliga fall. Utan dessa två hade denna vunnit. Helt övertygad om det.
https://www.youtube.com/watch?v=4uGN9efcACw
Ville bara lägga till för er som inte vet och har intresse.
Låten jag länkade till fick 70.75% av tittarrösterna. Låten som rånade den rätta vinnarna på segern fick 3.97% av tittarrösterna. Jag minns inte hur många som satt i juryn som rånade oss på rätta vinnaren 3-5? Kanske HW minns? Eller nån annan.
Oj. Gud. No way att ”Terra” ens skulle vara nära vinst. Jag gillade aldrig ”SloMo” back in 2022. Gör det fortfarande inte. Men det lägger sig.
Viktigt att påpeka att ”Terra” kom ju inte ens tvåa. Så hade inte ”SloMo” vunnit, så hade ju inte ”Terra” gjort det ändå. Tvåa i Spanien kom min favorit; ”Ay Mama” 🙂
Men rent tävlingsmässigt är jag säker på att Spanien valde rätt. Sen är jag inte glad för det ändå, för jag gillar ju inte ”SloMo” så mycket. Menmen… livet går vidare.
Bäst 2022 av allt var, för skojs skull, Sveriges bidrag. ”Hold me closer” är en otrolig komposition!
Övroga guldlåtar är ju ”Little Fires” (Australien), ”Death of us” (Norge), ”Ay Mama” (Spanien) och ”Calle de la lloreria” (Spanien).
Adri… Jag är helt övertygad om mitt o du ditt. Längre än så kommer vi inte 🙂
Skillnaden Spanien två sista åren.
2022. Fanns en mängd bra bidrag men vann gjorde det överlägset sämsta. Ren skit faktiskt
2023..nästan allt i uttagningen var rent uselt. Fanns dock ett bra o det vann
Micke: Nu får du sluta ha fel hela tiden, tycker jag 🙂
”SloMo” var iofs inte bra… där har du en poäng.
Men ”Eaea” var vedervärdig. Och jag är glad att Europas tittare straffade Spanien för sitt värdelösa val 🙂
@Adri, lika bra att få slut på det här 🙂
Spanien har på 20-talet haft 8 bidrag som jag känt något för upp till väldigt mycket. Här har du de åtta så du förstår vad du missat .-)
1. “Terra”, de Tanxugueiras – 2022
2. “Eaea”, Blanca Paloma – 2023
3. “Calle de la llorería”, de Rayden – 2022
4. “Secreto de agua”, Blanca Paloma – 2022
5. “Ay Mama“Rigoberta Bandini – 2022
6. “Voy a quedarme“, Blas Cantó – 2021
7. “Nochentera”, Vicco – 2023
8. “Postureo”, de Azúcar Moreno – 2022
“Slomo” då? Jag skulle kunna ha en två veckors utläggning om hur jädra usel den är, var och alltid kommer att vara. As simple as that 🙂
Micke: Din plats 3, 5 och 7 är toppen 🙂
Trean är nog bästa låten men föll på ett liveframträdande med dålig kör. Vilken sorg.
”Ay Mama” hade ett LEGENDARISKT framträdande. Jag visste att hon skulle vara ”SloMos” frästa motståndare, och fick rätt..: men det räckte inte tyvärr. Låten är fantastisk, framträdandet än bättre!
”Nochentera” är tbh kanske den låt från hela bubblan jag lyssnat på mest, och planerar inte att sluta 🙂 Fantastisk låt att vakna till, träna till, promenera i naaturreservat till, bli packad till, jobba till osv 🙂
Sen de andra:
”Terra” är helt ok men den är för repetitiv för mig, pch liveframträdandet lämnade… allt att önska. Det konstiga är inte juryrösterna, utan att 70% av spanjorerna ville skicka den. Och jag tror inte på nån superframgång om den tagit sig till Eurovision. Juryn där lär inte ha varit snällare.
”Eaea” är oväsen men med bra röst iaf.
Din plats 4 vet jag inte vilken det är, men med tanke på sångerskan vill jag nog inte heller 🙂
Plats 6 förvånar mig att du gillar för hans röst är så heliumbaserad att min tinnitus framstår som basig i jämförelse. Du brukar inte gilla pipiga män, men alla regler har undantag 🙂
Plats 8 var bra helt ok i studion, men trots rutin lämnade även liveframträdandet här en del att önska 🙂
Jag har inte supermycket att säga om ”SloMo” jag heller. Lyssnar aldrig på den. Vill inte. Däremot ser jag den som värdig sin vinst nu, och ett klokt val av Spanien 🙂 Men en låt för oss två är det då rakt av inte 🙂
Hoppas inte du tog illa vid dig eller nåt. Du säger att du vill ha diskussion, så blev lite förvånad över att när jag svarar så blir det istället ”lika bra att få slut på det”. Men jag överanalyserar kanske, för inget jag skrev kan tolkas som uppseendeväckande, vad jag ser 🙂
@Adri, du borde känna mig efter alla år här 🙂 Du gick ju på så varför skulle inte jag få göra det 🙂
Två korta kommentarer nu bara. Sitter taskigt till.
Plats 4: Du kan vara lugn. Hon sjunger inte på samma sätt där. Testa
Plats 6: Om du minns när vi pratade om den förra året så sa jag just det. Den låten är för bra för hans sätt att sjunga
2022
Ger höga betyg till Tjeckien, Frankrike, Nederländerna och Island. Gillade också Slovenien, Estland, Polen och San Marino.
Många gånger här har jag sagt att det ofta är precis lika kul att gilla en låt som ingen gillar än som en som nästan alla gillar. Har ni såna i år?
Själv har jag fem såna bidrag detta år. Bidrag jag knappt hört än bokstav om ifrån någon annan än mig själv:
“Duemilaminuti“, Mara Sattei – ITALIEN
(För mig överlägsen i San Remo i år. Till skillnad från Marco Mergoni som sänker sin låt med sin röst så höjer Mara denna. Spelar ingen roll om det är från San Remo eller i studioversion. Helt klart en av årets topp 5 låtar)
“La La Land“, Cheryl Balzan – MALTA
(Detta kunde ha blivit riktigt, riktigt bra om någon som verkligen har koll på detta hade fått hand om det. Riktigt lovande låt med en av årets bästa röster. Saknar de folk i Malta som har koll på sånt här? Det här borde lyft mer än det gjorde. Men ändå bra)
“Happy”, Marketa Irglova – TJECKIEN
(Den här är nog årets mest anonyma låt i ESC. På ett sätt kan jag förstå det. I synnerhet om man dömer efter liveframträdandet. Men jag tycker studioversionen ger en mer mysig upplevelse som jag har tagit till mig. Har många gånger märkt att jag går och nynnar på den)
“Encruzilhada“, Churky – PORTUGAL
(Detta är lite som Maltas bidrag här ovan. Churky har ju inte samma röst som Cheryl men en låt med stor potential som de borde fått ut mer ur. Jag gillar den men den borde lyft mer. Det gör den lite sista biten men som helhet)
“Du-mă” Aliona Moon – MOLDAVIEN
(Den här är nog den jag är mest förvånad över tystnaden om. Det brukar alltid finnas folk här som gillar detta typ jag då. Men var är ni och var har ni varit. Ett av två riktigt bra bidrag från Moldavien i år. Det andra vann)
Micke – Jag har Egoista från Italien och Tokimeki från Estland. Låtar som jag lyssnar på fortfarande.
Egoista är sådär vemodig som jag gillar, faller lätt för det där kärlekstörstande-men-ändå-lite-bitter-och-samtidigt-självkritisk-narrativet.
Tokimeki är bara härlig. Jag brukar inte uppskatta just härlighet, men låten liksom flyter på så härligt och är mysig att sjunga med i
2021: Ett år med två låtar som var helt outstanding. Även om båda tappade lite live pga dåliga ljudtekniker (för båda artisterna kan verkligen sjunga live, det har man ju hört på annat håll). Syftar förstås på Bulgarien och Norge. För ovanlighetens skull två låtar som dessutom hade fantastiskt fina texter. Inga andra länders bidrag är ens värda att nämna i sammanhanget, de bästa landade möjligtvis på 8/10 när två länder skickade fullpoängare. Grymt. Och då hade ändå Bulgarien två starkare låtar i sin uttagning, både “Ugly Cry” och framför allt brutalt underskattade “Dive into Unknown”.
2022: Sveriges tävlade med sin kanske bästa melodifestivalvinnare någonsin, men trots det var den bara tvåa för mig. Nederländernas “De Diepte” var snäppet bättre. Underbart vacker melankoli. Till och med bättre än “Arcade”.
@Mikaela, kul att du hakade på 🙂
Dina två då.
Tokimeki minns jag mycket väl. Helt ok lite må gott bidrag som du säger. Tycker dock den är klassen bättre live än i studioversion.
Egoista minns jag märkligt nog inte överhuvudtaget. Konstigt då Italien alltid är viktigast för mig. Inte hundra min grej men jag hade föredragit den framför vinnaren. Bra inledning och bra avslutning men tyvärr inte riktigt där i mitten.
Micke, av dina tycker jag såhär:
Duemilaminuti – helt ok, inte alls dåligt men inget jag känner för att lyssna på.
La la land – uppskattade den live och gillar låten, men inte riktigt hittat intresset där heller att återlyssna.
Happy – nja, detta kändes lite väl spirituellt och segt för mig.
Encruziladha – nej, detta låter som svensk pop när den är som sämst.
Du-ma – småtrevligt men det händer inget i låten. Tyckte bättre om O mie som var mer dynamik i.
Apropå låtar som man är ganska ensam om att förstå storheten i:
Frida Gold – “Alle Frauen in mir sind müde“
Jag tycker att den är helt underbar, och är fortfarande lite bitter över att jag inte fick se den live där och då i den tyska finalen. Älskar gitarren, stråkarna och sångerskans uttryck. I studioversion är den fortfarande det bästa som kom ur 2023 års ESC!
Engsla du är definitivt inte ensam För mig fanns det två överlägsna låtar i Tysklands uttagning. Tyvärr även en överlägset sämst som sen vann.
Men de två var Patty Gurdy och Frida Gold. Tyvärr visade det sig sen att den ena inte höll live medan den andra (Frida) tyvärr inte ens kunde ställa på pga sjukdom. mycket bra bidrag
Har inte tid men skriver ändå nåt om vinnarna..
2013. Helt OK vinnare. Inget starkt år så man gick bara efter låt. Även om Norge var mon favorit.
2014. Bra val, min topp 5 lista. En dramatisk James Bond låt. Men det som gör det till vinnare är ändå Conchita som verkligen sjunger som om hennes liv berodde på det. Fast så här i efterhand var Nederländerna bäst! Vilken låt.
2015. En överraskning men en glad sådan. Bra modern låt, snyggt framträdande. Inte bästa sångröst men så ska han ju sjunga medan han interagerar och det är svårt.
2016. Helt OK. Fast ändå hjärtskärande. Man ser och förstår Jamalas lidande. Och kul att man vågar ge priset till något så okommersielt.
2017: Nä. Gillar visserligen La La Land känslan man får av låten. Men Salvador var så oerhört dryg med dålig vinnar attityd att det är svårt att gilla det här.
2018: Hihi men jag älskar detta! Självklar vinnare så fort den släpptes. Kul kreativ låt som tar ett allvarligt ämne och gör det till underhållning men utan att förringa temat. Och Netta är en underhållare av högsta rang..
2019: Riktigt bra. Visst känns den helt vanlig men ibland behöver man inte uppfinna hjulet på nytt. Stark låt, fin inlevelse. Fast jag tycker Nordmakedonien var en värdig juryvinnare..
2020: Inställt fast alla vet ändå att det här var Islands år att vinna. Och vem kan bråka om det? Även om hag tycker både Bulgarien och Litauen var bättre
2021: Äntligen vann den bästa låten! Självklar vinnare så fort man hörde den. Fanns inget annat! Det är snyggt, läckert, uppkäftigt och attityd. Män som går runt i högklackat, kysser varandra. Rock som det ska vara. Verkligen som en Måneskin konsert. Och ändå såg dom aldrig ner på tävlingen eller fansen, till skillnad från Salvador
2022: Fine. Just fine. Alla vet ändå varför den vann. Ingen dålig låt dock..
2023: Men jaaa! Helt rätt låt vann. Fansen kommer hata Sverige ännu mer nu och förmodligen se till så att vi aldrig vinner igen men det får det vara värt..
Gör en snabb ranking vinnare från 2010-2023
1. Tyskland – 2010
2. Sverige – 2012
3. Nederländerna – 2019
4. Danmark – 2013
5. Österrike – 2014
6. Sverige – 2023
7. Ukraina – 2016
8. Ukraina 2022
9. Portugal – 2017
10. Italien – 2021
11. Azerbajdzjan – 2011
12. Israel – 2018
13. Sverige – 2015
SEn 2020 då. Ja om Italien, Bulgarien eller Ryssland hade vunnit hade de kommit högst upp av alla för mig. Om Island hade vunnit som många här hade önskat hade den för mig kommit någonstans botten 3 🙂