Georgiens Eurovision-bidrag 2017

2017-01-25 (onsdag)

Georgien I fredags, den 20:e januari, valde Georgien ut sitt bidrag till Eurovision Song Contest 2017 genom en nationell final med 25 tävlande bidrag där vinnaren utsågs genom en mix av internationella juryröster och tittarröster, se resultatlistan samt länkar till finalens live-framträdanden här nedan.

Uppdaterat: “Ny version av “Keep the Faith!“ (T. Gachechiladze)

Lyssna på Georgiens bidrag till Eurovision Song Contest 2017 här:

“Keep the Faith!“, Tako Gachechiladze final-framträdandestudioversion
(text & musik: Tako Gachechiladze)

Resultatet av Georgiens nationella final, 20:e januari:

Placering, Bidrag, Låtskrivare: Juryröster Tittarröster Summa
1. Keep the Faith“, Tako Gachechiladze 98 p. 22 p. 122 p.
2. White Horses Run“, Nutsa Buzaladze 89 p. 18 p. 107 p.
3. We Live Once“, Maliibu 95 p. 10 p. 105 p.
3. Crime“, The Mins 83 p. 22 p. 105 p.
5. Fly“, Mariam Chachkhiani 68 p. 15 p. 83 p.
6. Light it Up“, Mariko Lejava 66 p. 16 p. 82 p.
7. Make it Right“, Giorgi Chikovani 76 p. 3 p. 79 p.
8. On The Top“, Sparkle 54 p. 23 p. 77 p.
9. Lileo“, Nino Basharuli 52 p. 20 p. 72 p.
10. Revolutionise“, Andria Gvelesiani 58 p. 12 p. 70 p.
10. Dear God“, Oto Nemsadze & Group Limbo 45 p. 25 p. 70 p.
12. Me da Shen“, Trio Mandili 60 p. 5 p. 65 p.
13. Magic“, MISHO (Misha Sulukhia) 49 p. 14 p. 63 p.
14. Scream“, Dima Kobeshavidze 53 p. 2 p. 55 p.
14. Fighter“, Elene Mikiashvili 44 p. 11 p. 55 p.
16. All The Same“, Temo Sajaia 48 p. 6 p. 54 p.
17. We Are Eternity“, Alisa Danelia 47 p. 1 p. 48 p.
18. Heyo Song“, Brandon Stone & Eteri Beriashvili 43 p. 4 p. 47 p.
18. Stranger“, Sabina Chantouria 39 p. 8 p. 47 p.
20. Nature“, Asea Sool 25 p. 21 p. 46 p.
21. Why“, Rati Durglishvili 32 p. 13 p. 45 p.
22. Mtvris Katsi“, Davit Shanidze 17 p. 19 p. 36 p.
23. You Are My Sunshine“, Tornike Kipiani 26 p. 9 p. 35 p.
24. Let The Sunshine In“, Nanuka Giorgobiani 17 p. 17 p. 34 p.
25. Urban Signs“, EOS 16 p. 7 p. 23 p.
(Källa: wikipedia)

Schlagerpinglan: Georgien hade en lång nationell final med 25 kandidater men varken inför finalen eller efter att jag sett dem alla framföras live så hade jag någon riktigt favorit. Det enda jag visste var att jag INTE ville att “Keep the Faith” (med sina krigsrubriker uppspelade på bakgrundsskärmarna) skulle vinna, men självklart blev det så.

Efter att Jamala fick klartecken från EBU för sin “1944” och vann hela ESC 2016 så var det självklart att någon skulle ta chansen att försöka stampa till Ryssland med en låt som utåt sätt handlar om något helt annat men där man på goda grunder kan misstänka att låten har ett politiskt motiv och därmed får extraröster från diverse håll.

Den officiella versionen är att “Keep the Faith” är en låt om att “oberoende av hur hemskt ditt liv är så måste du fortsätta att tro på dig själv och aldrig ge upp”. För att inte riskera att bli diskade så kan de ju inte säga att detta är ytterligare en Rysslandskritisk låt av Tako.

Hennes 2009-försök gjordes inte lite fint, se: “We Don’t Wanna Put In“, då texten avslöjade alltför mycket och bidraget blev diskat. Nu har de varit betydligt mer finessfulla genom att ta med ett antal nyhetsartiklar i bakgrunden, helt medvetna om att alla förstår att Rysslands invasion av Georgien var den väsentliga. Om de bara fortsätter att hävda att detta är en låt om att “tro på sig själv och aldrig ge upp” och inte alls har något politiskt motiv, så kanske även de kan “göra en Jamala”.

Personligen är jag inte speciellt road av sådana här provokationer utan hade önskat att ESC sågs som en festlighet där människor från olika delar av världen hylla det man har genemsamt och inte försöker hitta fyndiga sätt att attackera varandra på, men det är ju bara min åsikt och den delas uppenbarligen inte av alla. Det lär finnas anledning att återkomma till detta senare men med lite tur så löser det sig till det bättre.

Mer om Georgiens förberedelser inför ESC 2017 (samt deras senaste ESC-bidrag och resultat) hittar ni här: “Georgien i ESC 2017“ medan länk-samlingen till de övriga utvalda bidragen samt ländernas ESC-förberedelser finns här.

Andra bloggar om: , , , ,

Mer från Schlagerpinglan i samma kategori:


9 kommentarer till “Georgiens Eurovision-bidrag 2017”

  1. Marcus

    Låtar om krig har vi haft fullt av genom historien. Tydligast märks det från 1974 och framåt, till exempel:

    1974 Jugoslavien, Moja Generaija, om andra världskriget
    1975 Portuga, Madrugada, om motståndsrörelsen
    1975 Grekland, Panagia Mou, om Turkiets invasion av Cypern.

    Ända fram till våra dagar. Frankrike häromåret, Ukraina i fjol. Och redan innan 1974 fanns det gott om anspelningar: Irgendwoher, Einmal Sehen Wir Uns Vieder, Skibet Skal Sejle I Nat.

    Även jag vill mestadels ha glad musik, som man kan sjunga med till och dansa till, men nått enstaka mer seriöst inslag har jag verkligen inget emot – jag skrek av glädje när Jamala vann förra året!

    Med det sagt, den här låten berör mig inte alls. Bra sångerska, vacker melodi, men lite väl direkt på och utan någon nerv. En stabil 6a får den ändå.

  2. Adri

    Jag personligen hejade på denna låt när Georgiens final satte igång. Denna eller Light it up. (Egentligen Me da shen också, men framträdandet tog död på den ganka snabbt)

    Låtens sista minut är riktigt kraftfull och jag tyckte det var det bästa Georgien kunde erbjuda.

    Låten har ingen chans att komma nära min topp när alla låtar är presenterade (såvida inte alla länder verkligen väljer medelmåttiga och basic låtar)

    Jag personligen har inget emot när låtar har politiska handlingar i ESC. Jag tycker nämligen att det är skillnad på när en låt har en politisk handling/story jämfört med när den har ett rent politiskt budskap. Det var därför “1944” aldrig störde mig; för den handlade om en historisk händelse från just 1944.

    Till skillnad från t.ex “We don’t wanna put in” som verkligen hade ett renodlat politiskt budskap (som för den delen inte var så väl inlindat heller)… och den blev helt rätt diskad.

    Jag tycker inte att “Keep the faith” ska gå samma väg som “We don’t wanna put in” för den balanserar på rätt sida gränsen, men jag tycker gärna de tar bort “Russia invades Georgia” från bakgrundsskärmen.

    Men de kommer de antagligen tvingas till. Ungerns Boggie fick 2015 ändra i sin bakgrund mellan deras nationella final och deras ESC-framträdande av liknande skäl. Det var Ryssland som nämndes även då om jag inte helt missminner mig men det kan jag inte garantera.

  3. Nathalie

    Imponerande röst, snygg show, snygg klänning, halvläckert hår (peruk?) och även låten i sig tycker jag om.

    1. Vitryssland
    2. Georgien
    3. Albanien

  4. Lukas

    Den här är svårbedömd för mig… hon sjunger bra och låten är hyfsad och så, MEN, det är svårt att göra en låt med en såpass djup mening som denna utan att det antingen låter för fånigt och skrattretande, eller att det blir för djupt och nästan obehagligt. Och det är den sistnämnda gropen jag tycker denna låt faller i.

    På min sexgradiga skala (0-5 alltså) sätter jag en trea, vilket betyder “Godkänt, men med bud på mer”.

  5. Micke

    Har missat det du skrivit här Pinglan men jag vill bara slänga in att vi är helt överens om allt det du skriver här. Även jag såg detta som mardrömsvinnaren, inte för själva låtens skull utan för det du redan belyst här. Sångmässigt tvärtom en av få som höll även live men varför måste vi dra in sånt här även i ESC. Har vi inte mer än nog av det i världen i övrigt?

    För att sen återvända till det ESC ska handla om alltså musik så hade jag två favvisar här. En av dem dog nästan direkt för mig när jag hörde det live “Me da Shen“, Trio Mandili. Snälla nån hur kunde de tro att dessa röster, eller brister på röster skulle kunna passera obemärkt? Tråkigt på ett kul och bra bidrag. Det andra bidraget som är ett av mina största överhuvudtaget än så länge råkade väl inte lika illa ut men även här tappade bidraget lite då sångerskan inte hade den Power som behövs och hon har i studioversionen för att göra bidraget rättvisa. Talar om “We Live Once“, Maliibu

    Jag tror Georgien i år blir ett gränsfall till final

  6. Schlagerpinglan

    @Micke, Mmm… jag väntade avsiktligt i flera dagar med att posta inlägget. Detta är ett ämne som jag är ganska trött på efter förra året men då jag tolkar det som jag gör så kunde jag helt enkelt inte bara låtsas som ingenting. Förhoppningsvis har du rätt i att det är ett final-gränsfall men med tanke på att Tako faktiskt kan sjunga, jag vet att många uppfattar slutet av låten som väldigt stark och ESC-juryn visat sig gilla vissa sorters bidrag så tror jag i nuläget att “Keep the Faith!“ kan bli riktigt farlig i Kiev. Mycket kan dock fortfarande hända så det är inget jag lägger någon större engergi på för tillfället. 🙂

  7. Johanna

    Provokationen till trots är det inte det som stör mig mest med denna låten. det mest störande av allt är att den är så himla mainstream radiopop. En sådan som glider förbi bland all annan klonad musik på radion. Synd på en bra sångerska. Och synd efter deras fantastiska bidrag de tre senaste åren att de faller in i detta.:”Tjej-som-sjunger-om världsfred-och-att få-vara-sig-själv-i-midtempo-träsket” (Den kategori av låtar jag gillar minst av alla med få undantag de senaste åren, Är inte denna kategori så 2014) För mig är det solklart ingen final (kan inte tänka mig att det kommer bli det om inte alla skickar väldigt dåliga låtar) men i verkligheten som du skriver kan den kanske glida in i final som ett gränsfall…

  8. Micke

    @Johanna jag tycker som du egentligen inte heller att det är det där som stör mest med låten utan en helt annan sak som jag redan skrivit om här tidigare. Det “faktum” att de letat så intensivt ibland alla tiders James Bond låtar för att få till detta. Ärligt talat så vet jag inte hur många av bondlåtarna som jag hittar i den här låten. Sen är det positiva att hon har en röst som tycks hålla vilket ju sannerligen inte är standard i tävlingarna.

    Jag tror jag förstår vad Pinglan menar när hon säger att den här typen av bidrag ofta gillas av de som röstar. Kan delvis hålla med men då brukar det ofta vara något annat som hänger med i släptåg som lockar röstare. Conchita Wurst är ett bra bra exempel som jag ser det. Försök nu inte tyda in något i det jag säger här, något helt utan verklighetsanknytning. För mig är alla människor lika mycket värda och ska ha samma rättigheter. PUNKT SLUT

    Det jag hävdade då, hävdar nu och alltid kommer att hävda är att Conchita Wurst inte hade vunnit utan “historien” runt om. Tycker själv om låten men no way den hade vunnit utan det den byggdes upp runt. Jag gjorde ett av mina största magplask någonsin i början när den låten kom. Jag hade hört honom tidigare när jag var därnere och tyckte han lät bedrövlig i rösten, vilket jag även sa här. Ibland ska man bara lära sig hålla igen truten innan man vet tillräckligt. Rösten var det sannerligen inget fel på när det väl kom till skott. Undrar än idag om han var sjuk när jag hörde honom då för vilken skillnad det blev sedan.

    Nej årets bidrag från Georgien ser jag som ett som slåss om platserna 8-12 i semifinalen. Där finns ingen bra “historia” som för den än högre och det tror jag den hade behövt. Ingen skulle någonsin få mig att säga att det är ett dåligt bidrag men inte heller det omvända. Känner likadant med Albaniens bidrag men ska lyssna mer på det. Det behövs. Däremot gillar jag Vitrysslands

  9. Johanna

    @Micke Håller med dig om Conchita wurst:-D

  1. Lämna en kommentar


                 

                 

     





Musik bloggar Blogglista.se