FrankrikeFrance 2 har nu avslöjat namnen på de 18 artister och bidrag som ska tävla i Frankrikes nationella uttagning av bidrag till Eurovision Song Contest 2019. Ni ser hela startfältet samt lite nyheter beträffande den nya säsongen här nedan:

Frankrikes “Destination Eurovision” – Reglerna i korthet:
Destination Eurovision” väljer ut Frankrikes bidrag i Eurovision Song Contest 2019 och består denna gång utav tre liveshower med totalt 18 tävlingsbidrag.
Av de 9 bidrag som tävlar i varje semifinal utser 50/50 jury-och tittarröster de fyra bidrag som går vidare till finalen.
I finalen, där 8 bidrag tävlar, utses vinnaren av 50/50 jury-och tittarröster.
Den internationella juryn består utav 20 länder: fem i semifinal 1, fem i semifinal 2 och ytterligare tio i finalen, vars jury därmed består utav tjugo internationella jurymedlemmar.
Expertpanelen, som har till uppgift att kommentera de tävlande bidragen, består denna gång utav Christophe Willem, Vitaa (ny) och André Manoukian (ny).
Sångaren Garou är tillbaka som programledare för showen.

“Destination Eurovision 2019”-startfältet:
Destination Eurovision
“Destination Eurovision 2019”-deltagarna (Foto: France 2/ITV France)

De 18 semifinalisterna av “Destination Eurovision”:

Florina – “In the shadow” Tracy de Sà – “Por aqui”
Aysat – “Comme une grande” Battista Acquaviva – “Passio”
Ugo – “Ce qui me blesse Lautner – “J’ai pas le temps”
Chimène Badi – “Là-haut” Philip Elise – “Madame la paix”
Sylvàn Areg – “Le petit Nicolas Allez leur dire” Bilal Hassani – “Roi”
Gabriella – “On cherche encore” Mazy – “Oulala
Doutson – “Sois un bon fils” Noemie – “Ma petite famille”
The Divaz – “La voix d’Aretha” Naestro – “Le brasier
Emmanuel Moire – “La promesse Seemone – “Tous les deux”
(Källor: Eurovision F2 och escxtra.com)

Uppdaterat: Lyssna på de tävlande bidragen här.

Schlagerpinglan: Då det inte verkar ha presenterats några smakprov på bidragen i år (än så länge) och jag aldrig hört talas om någon av de 18 artisterna så har jag inte mycket att tillägga. Det verkar dock som att escxtra.com hittat tre av bidragen på nätet (se länkar ovan) och om de är representativa för startfältet så höjdes just mina redan höga förhoppningar för denna andra säsong av “Destination Eurovision”. 😀

Mer om Frankrikes förberedelser inför ESC 2019 hittar ni här: “Frankrike i ESC 2019“.

Mer från Schlagerpinglan i samma kategori:


9 kommentarer till “Frankrike 2019: De 18 “Destination Eurovision”-semifinalisterna”

  1. Adri

    Jag har förhoppningar nu 🙂 Frankrike har rest sig ur askan och visat att de kan komma med ordentliga låtar.

    “J’ai cherché” var visserligen aldrig en låt för mig, men rent objektivt kan jag inte förneka låtens kvaliteter.

    Sen kom “Requiem” – framförd av en av Eurovisions charmigaste artister – och var min personliga (rätt överlägsna) vinnare 2017. Sen slängde dem in engelska, vilket jag inte klagar på, men baserat på mottagandet tror jag det var det beslutet som stängde ute dem ur topp 10. Men whatever… med tanke på deras tidigare bedrifter under 00-talet så är en 12e plats lååååååååååååångt från en skam och telefonröstarna är ju de som spelar roll mest, och de satte henne och låten i topp 10 🙂

    Och sen följdes det upp med “Mercy”. En av få låtar i tävlingens historia som behandlar “humanitära” issues och FAKTISKT berör. Hur berör man mig? Jo, man skriver en inte på näsan med sin präktighet som Georgien 2008 eller Ryssland 2013. Här så blir jag väldigt berörd av texten då den faktiskt berättar historien ur ett barns synpunkt utan att det blir fånigt, det låter faktiskt som nåt ett barn skulle kunna säga. + att det faktiskt finns hopp i låten gör också mycket. Allt är inte svart 🙂 Och sen ett jäääkligt smooth groove över det 🙂 Topp 3 2018 🙂 Musiken alone var årets bästa.

    Jämför dessa tre med låtarna 2010-2015:

    2010: Lite rolig ramsa, men som uppenbart passar bättre på en fotbollsläktare än en scen.
    2011: Pretentiös, vattnig opera av en man som inte höll för trycket.
    2012: Så lättglömd att man bara kommer ihåg gymnasterna på scenen.
    2013: Denna gillade jag litegrann.. det får jag ge Frankike.
    2014: Budget-versionen av Stromae.
    2015: En ballad så klassisk att man somnar, med en text som jag nog skulle beskriva som obehaglig. Frankrike har utstått mycket i sina dagar, och det är ju jättetrist. Förståeligt att man vill skriva och sjunga om sin landssorg, men denna jäkla texten… man sympatiserar ju inte direkt med Lisa (eller eventuell annan textförfattare). + Lisa sjöng utan en nypa känsla. Detta var bottensmörja rakt igenom, men ändå lite tacksam. För det var denna bottensmörjan som fick det franska bolaget att äntligen vända 🙂 Hurra!

    Hoppas Frankrike fortsätter på den positiva banan 🙂

  2. Adri

    Åh jag behövde påminna mig om hur bra “Requiem” faktiskt var. Fy faa-een vad bra den är ändå!

    Hade jag suttit på högsta positionen på tv-bolaget hade jag behållt den på 100% franska, och det är den versionen jag återkommit till då och då när jag känner mig nere för låten har en reaktion på mig där jag blir helt varm och nöjd med mitt (om vi nu ska vara ärliga) ganska mediokra liv.

    Inte för att jag tror att någon har glömt den, men ni kanske också behöver påminna om hur underbar den var: https://www.youtube.com/watch?v=JtgM7laoukA (Och detta är den helfranska).

    DETTA. Detta är hur man tar från gammalt och nytt, globalt och regionalt och kombinerar perfekt. För detta låter så franskt så man bara vill smaska på croissanter (och då gillar jag inte ens croissanter), men utan att vara totalt främmande för en liten svennebanan som mig. Och den låter väldigt tidlös.

    Så, fasen… även om Alma så klart förhoppningsvis är nöjd med en 12e plats, och det kunde gått myyyycket värre, så kommer jag personligen aldrig förstå hur denna hamnade under exempelvis Norge, Moldavien, Bulgarien, Nederländerna och Australien (ffa inte Australien – menlösast av de menlösaste 2017).

    Aja, snart två år sedan. Ska jag gå vidare med mitt liv kanske? 🙂

  3. Micke

    OMDÖME FRANKRIKE 2010-2018

    2010 – “Allez Ola Olé”, Jessy Matador
    (Hade detta varit utanför ESC-bubblan hade jag mest sett detta som ett skämt och bara skrattat rätt ut. Nu är vi dock i bubblan och du ser jag detta som ett glädjepiller som helt enkelt höjer stämningen trots att det som låt betraktat knappast ens latsar i det ordets betydelse)

    2011 – “Sognu”, Amaury Vassili
    (I studioversionen ett mycket starkt bidrag. Vad som sen hände när killen hamnade på scen har jag än idag svårt att förstå. Killen ser extremt nervös ut så något ligger väl i det men tyvärr blev ett totalt haveri följden)

    2012 – “Echo (You and I)”, Anggun
    (Jag sätter väldigt sällan etiketter på länder och vilken typ av musik de ska framföra. Det är dock ställt utom allt tvivel att när det gäller Frankrike då är deras starkaste sida powerballader. När detta dök upp drog jag bara kudden över skallen och skakade på huvudet)

    2013 – “L’enfer et moi”, Amandine Bourgeois
    (Ett bidrag jag inledningsvis hade väldigt svårt för. Kanske längtade efter deras ballader, jag vet inte. Hur som helst växte den här något enormt och blev till slut ett franskt bidrag jag var helt nöjd med)

    2014 – “Moustache”, Twin Twin
    (Jag har i ESC-historien tvingats bevittna sju bidrag som varit så extremt dåliga att de inte kunde bli sämre i någon del. Därav fick de en fet nolla av mig. Det finns några till som ligger väldigt nära nolla och här är en av dem. finns dock några sekunder i låten som faktiskt skulle kunna bli sämre och därför klarar den sig från en nolla Dock gränsfall)

    2015 – “N’oubliez pas”, Lisa Angell
    (Gammal skåpmat, för omodern och jag vet inte all skit man fått höra om den här. Grejen är att när det gäller ESC är INGENTING för gammalt och INGENTING är för nytt. As simple as that. Jag älskar den här. Frankrike med powerballad kan nästan aldrig bli fel)

    2016 – “J’ai cherché”, Amir
    (Ett av de bidrag genom tiderna som ligger väldigt högt när det gäller bidrag man först tar till sig ordentligt men som man tröttnar extremt fort på. Idag klarar jag inte ens att lyssna på den om den dyker upp någonstans i närheten av mig)

    2017 – “Requiem”, Alma
    (Den här låg väldigt högt för mig inledningsvis men tyvärr var det sedan någon ärthjärna som fick en mindre hjärnblödning eller liknande och slängde in engelska i låten och gjorde andra små justeringar som fick bidraget att haverera. Fortfarande ett ganska bra bidrag men totalt utan DET)

    2018 – “Mercy”, Madame Monsieur
    (Tyckte väldigt bra om det här bidraget i början men tyvärr var det nog den typen av bidrag man inte skulle ha hört så mycket av innan tävlingsdags. Jag var helt enkelt mätt på låten och det kändes jädrigt tråkigt med tanke på hur det först kändes)

  4. Micke

    MIN RANKING

    1. – 2015 – “N’oubliez pas”, Lisa Angell
    2. – 2013 – “L’enfer et moi”, Amandine Bourgeois
    3. – 2018 – “Mercy”, Madame Monsieur
    4. – 2017 – “Requiem”, Alma
    5. – 2016 – “J’ai cherché”, Amir
    6. – 2011 – “Sognu”, Amaury Vassili
    7. – 2010 – “Allez Ola Olé”, Jessy Matador
    8. – 2012 – “Echo (You and I)”, Anggun
    9. – 2014 – “Moustache”, Twin Twin

  5. Adri

    Micke: Ojojoj, du har friskt skrivit till mig att “vi inte tyckt mer olika än nu” vid flera tillfällen. Nu är det min tur, för det var inte många rätt i dina kommentarer? 😉 🙂

    Jaja, åsikter and stuff… du har din och jag har min – goes without saying 🙂 Men ojoj vad olika vi är.

    Du är alldeles för hård mot de senaste två, och alldeles för snäll för “N’oubliez pas”. Ofta så kan en låt vara dålig, men då är det bara att move on. Men “N’oubliez pas” är en av få låtar inom ESC som väckt ilska hos mig. För det första, textförfattaren borde aldrig mer få skriva någonting igen. Inte ens på sina egna sociala medier. En av ESCs sämsta texter (och det säger inte lite, does it?). Och sen stör jag mig på när man hör potential – men som i slutändan ändå faller platt? Lisa borde ersatts av en sångerska som kan sjunga med känsla och låten borde haft en uppbyggnad som inte går ut på att Lisa bölar sista delen av låten. Usch och fy.

    Min rangordning:

    1. “Requiem” – 2017 (Kanske 2010-talets bästa ESClåt!)
    2. “Mercy” – 2018
    —————–
    3. “L’enfer et moi” – 2013
    4. “J’ai cherché” – 2016
    ——————–
    5. “Allez ola ole” – 2010
    ——————-
    6. “Echo” – 2012
    7. “Moustache” – 2014
    ——————–
    —————–
    ——————–
    ———————
    ———————
    ———————
    ———————-
    ——————–
    ——————–
    ———————
    8=. “Sognu” – 2011
    8=. “N’oubliez pas” – 2015 (kan inte avgöra vilket av dessa mögen jag ser ner på mest så de får dela på skamhörnan… alltid nåt!)

  6. Micke

    @Adri, det är ju för tusan det som är kul 🙂 Jag diskuterar mycket hellre musik med en person som har annan åsikt för det mesta än en som nästan alltid har samma åsikt. Vilket ger mest och är mest utvecklande? 🙂

    Sen det där med stora skillnader. Jag har ju sagt många gånger att jag skiljer på mitt vanliga musikliv och på ESC. Det är absolut sant men det som skiljer mer än något annat i detta är texter. Jag älskar texter och är mycket noga med det. När det gäller ESC kan jag dock uttrycka det så här “I don´t give a shit about that” 🙂 Hade jag gjort det så hade jag lagt ned ESC för länge sen 🙂

  7. Adri

    Micke: Jag älskar också texter, men det handlar ju inte om att det är ett kriterium. En dålig text fäller sällan en bra låt. T.ex världens bästa låt ”Umbrella” har ju inte direkt nån finlyrik som text. Men likväl är det den låten jag svarar när någon frågar mig vilken som är världens bästa låt!

    Så 99% av texter är ”a ok” för mig om hela låten ska bedömas. Men ”N’oubliez pas” är annorlunda. Den är rent sagt obehaglig. Jag vill ju inte stöta på den textförfattaren om man säger så. Och då dras allt ner. Men med det sagt, låten grävde nog sin egen grav i tävlingen innan den där spyan till text tog form 🙂

    Men det är roligare att avsluta positivt så jag ska faktiskt säga att ”N’oubliez pas” gjorde iaf EN sak rätt. Liveframträdandet.

    Visst. Texten får -10 på betygsskalan, Lisa får 3/10, musiken får 2/10. Men det visuella? Scenografen förtjänar högsta betyg och en kram! Det gjordes rätt!

    Synd att det mästerliga scenlandskapet slösades bort på Lisa Angell dock. Men jaja… som sagt hennes välförtjänta fiasko fick fransk TV att äntligen inse att deras situation var orimlig för en nation som Frankrike 🙂

  8. Micke

    @Adri, jag vet inte ens vad Lisa Angels bidrag handlar om och jag bryr mig inte heller 🙂 Det finns tre regler för mig när det gäller texter i ESC förutom dem bryr jag mig inte om de sjunger “min hunds örönhår är brunare än din katts vänstra baktass” or whatever.

    1. Det ska vara text och inte la la la liknande
    (Vad säger Cypern 2012) 🙂
    2. Alltiing med respekt: Inget politiskt, religiöst, kvinnofönedrande eller liknande
    (Vad säger Vitryssland 2011?. Ett bidrag som jag egentligen hade rankat väldigt högt. MEN TEXTEN?)
    3. Inget utomjordligt hallelujande
    (Vad säger Storbritannien 1990)

    Sen en sak Adri. Du kan aldrig komma under noll i betyg lika lite som folk ofta säger typ “Jag gillar den låten till 300% 🙂

  9. Adri

    Micke: Aa men då har vi liknande kriterier men olika bedömningar 🙂 För texten till ”N’oubliez pas” underkänns hos mig på ditt kriterie nummer 2 🙂 Men nog om det…

    🙂

  1. Lämna en kommentar


                 

                 

     





Musik bloggar Blogglista.se