SverigeSchlagerpinglan: I dag, söndagen den 6:e juni, är det Sveriges nationaldag vilket jag tycker är en bra dag att uppmärksamma alla de bidrag vi tävlat med i Eurovision Song Contest genom tiderna.

Efter att ha lyssnat igenom samtliga 60 tävlingsbidrag (+ 2020-bidraget), som ni hittar på min Sverige-samlingssida, så uppdaterade jag min personliga topp-lista, se nedan.

Schlagerpinglans favorit av Sveriges ESC-bidrag:

“Too Late For Love”, John Lundvik (ESC 2019)

Schlagerpinglans topp-10 av Sveriges samtliga ESC-bidrag:
1. (1.) Too Late For Love“, John Lundvik (ESC 2019 – 5:a i finalen)
2. (2.) Take Me To Your Heaven“, Charlotte Nilsson (ESC 1999 – 1:a)
3. (3.) Listen To Your Heartbeat“, Friends (ESC 2001 – 5:a)
4.(4.) Invincible“, Carola (ESC 2006 – 5:a i finalen)
5. (9.) The Worrying Kind“, The Ark (ESC 2007 – 18:e i finalen)
6. (10.) Stad I Ljus, Tommy Körberg (ESC 1988 – 12:a)
7. (5.) Se På Mej“, Jan Johansen (ESC 1995 – 3:a)
8. (7.) I Morgon är En Annan Dag“, Christer Björkman (ESC 1992 – 22:a)
9. (18.) Bra Vibrationer“, Kikki Danielsson (ESC 1985 – 3:a)
10. (11.) Fångad Av En Stormvind“, Carola (ESC 1991 – 1:a)
11. (6.) Euphoria“, Loreen (ESC 2012 – 1:a i finalen)
12. (16.) Det Börjar Verka Kärlek, Banne Mej“, Claes-Göran Hederström (ESC 1968 – 5:a)
13. (13.) En Dag“, Tommy Nilsson (ESC 1989 – 4:a)
14. (19.) Fångad I En Dröm“, Björn Skifs (ESC 1981 – 10:a)
15. (12.) When Spirits Are Calling My Name“, Roger Pontare (ESC 2000 – 7:a)
16. (17.) Främling“, Carola Häggkvist (ESC 1983 – 3:a)
17. (8.) Kärleken är“, Jill Johnson (ESC 1998 – 10:a)
18. (14.) La Voix“, Malena Ernman (ESC 2009 – 21:a i finalen)
19. (15.) Diggi-loo Diggy-ley“, Herrey’s (ESC 1984 – 1:a)
20. (20.) Waterloo“, ABBA (ESC 1974 – 1:a)

Snabbfakta: Sveriges deltagande i Eurovision Song Contest:
debutår: 1958 – deltagit 60 gånger (+2020) – vunnit 6 gånger:
1974, 1984, 1991, 1999, 2012 och 2015


Schlagerpinglan: Glad nationaldag, grattis på nationaldagen eller vad det nu kan tänkas heta. Oavsett så hoppas jag att ni får en riktigt trevlig dag, hur ni än väljer att spendera den. 😀

Se “Sverige i Eurovision Song Contest” för landets samtliga bidrag.

Mer från Schlagerpinglan i samma kategori:


95 kommentarer till “Sverige i Eurovision – Personlig topp-lista”

  1. Micke

    Möjligen finns det folk här som tror att jag är MF-hatare. Inget kan vara mer fel. MF har följt mig i hela livet. Det har faktiskt varit en stor anledning till att min släkt är så close. Nästan alla mina vänner tycker dock MF är ren dynga. Tröttnade dock och 2011-2012 var botten nådd. Men allt det där känner Pinglan och Adri till.

    Jag har väldigt svårt att ta ut någon topp 10 eller topp 20. så jag gör på ett annat sätt istället. Jag kör en topp 3 varje årtionde följt av ett bottenbidrag för varje årtionde. Pratar givetvis då om våra ESC-bidrag. Hoppar 50-tal då där bara var två bidrag.

    ———————————————————————————-

    1960-tal

    Topp 3:

    1. “En gång i Stockholm”, Monica Zetterlund – 1963
    (Rösten….alltså rösten. Som hon behandlar den)
    2. “Judy min vän”, Tommy Körberg – 1969
    (Egentligen delad tvåa)
    3. “Det börjar verka kärlek banne mej”, Claes-Göran Hedenström – 1968
    (Egentligen delad tvåa)

    Sämst:
    “Sol och vår”, Inger Berggren – 1962
    (Troligen tidernas sämsta text)

    ———————————————————————————-

    1970-tal

    Topp 3

    1. “Sommaren som aldrig säger nej”, Nova – 1973
    (Bättre än sitt rykte)
    2. “Det Blir Alltid Värre Framåt Natten“, Björn Skifs – 1978
    (Hyfsad låt)
    3. “Vita vidder”, Family Four – 1971
    (Hyfsad låt)

    SÄMST:
    “Jennie, Jennie”, Lasse Berghagen – 1975
    (Klart sämst detta år. Vann troligen enbart för att Sverige inte ville vinna två år i rad)

    ———————————————————————————-

    1980-tal

    Topp 3:

    1. “Just nu”, Tomas Ledin – 1980
    (Ingen av hans bästa låtar men bäst här)
    2. “E de det här du kallar kärlek”, Monica Törnell & Lasse Holm – 1988
    (Va???? Sverige med en kul låt! E det ens möjligt? Ja faktiskt)
    3. “Stad i ljus”, Tommy Körberg – 1988
    (Samma jädra öde som Schweiz 2009. Såååå synd)

    SÄMST:
    “Främling”, Carola Häggqvist – 1983
    (Jag är glad att jag inte upplevde detta)

    ———————————————————————————-

    1990-tal

    Topp 3:

    1. “Den vilda”, One more time – 1997
    (Jag kan helt enkelt än idag inte fatta att det är Sverige som gjort denna mäktiga, vackra låt)
    2. “Take me to your heaven”, Charlotte Nilson – 1999
    (Småtrevlig låt)
    3. “Se på mig”, Jan Johansen – 1995
    (Småmysig låt)

    SÄMST:
    “Bara hon älskar mig”, Blond – 1997
    (Fullkomligt usel men städades upp lite och vann igen 2001)

    ———————————————————————————-

    2000-tal

    Topp 3:

    1. “Worrying kind”, The Arg – 2007
    (Tillsamman med 1996 det bästa vi haft)
    2. “När vindarna viskar mitt namn”, Roger Pontare – 2000
    (Klart bättre på svenska)
    3. “La voix”, Malena Ernman – 2009
    (Refräng i toppklass. Vers i förskoleklass)

    SÄMST:
    “Never let it go”, Adro-dite – 2002
    (Jag får spasmer när jag hör denna)

    ———————————————————————————-

    2010-tal

    Topp 3:

    1. “Euphoria”, Loreen – 2012
    (Tycker fortfarande Statements är bättre)
    2. “Undo”, Sanna Nielsen – 2014
    (Ganska mäktig låt faktiskt)
    3. “To late for love”, John Lundvik – 2019
    (Skönt med skaplig låt efter så många usla)

    SÄMST:
    2011, 2013, 2017, 2016 för att bara nämna det allra värsta

  2. Micke

    2010-tal ska vara 2018 och inte 2016 när det är SÄMSTBIDRAG

  3. Zacke

    Glad nationaldag!

    1: 1988- ”Stad i ljus” (Den bästa låten som någonsin deltagit i MF. Så fruktansvärd mäktig låt från första till sista stund.)
    2: 1989- ”En dag” (Den näst bästa låten som deltagit i MF. En låt med melodifestivals syn väldigt annorlunda struktur, men ändå känns de så naturligt. Grymt bra!)
    3: 1962- ”Sol och vår” (Tidernas sämsta text säger Micke, jag tycker detta kanske är de mest intressanta texten överhuvdtaget.)
    4: 1996- ”Den vilda” (Väldigt väldigt vacker. Till och med den rätt obegripliga texten
    5: 1995- ”Se på mig” (Föredrar ”Det vackraste”, men denna är också riktigt bra)
    6: 2012- ”Euphoria” (De mesta är sagt om detta bidrag.
    7: 1998- ”Kärleken är” (Väldigt fin text, med vacker melodi och Jills röst kommer verkligen till sin rätt här.)
    8: 1992- ”Imorgon är en annan dag” (Christer är kanske ingen storsångare, men denna låt är väldigt fin och underskattad.)
    9: 2019- ”Too late for love” (Ovanligt att en låt kan vara så mycket bättre live, än studioversionen.)
    10: 1969- ”Judy min vän” (Oförtjänt ganska bortglömt låt.

    Både ”När vindarna viskar mitt namn” och ”Det gör ont” hade lätt platsat på listan, men de engelska versionerna, som ändå var det vi tävlade med, är så mycket sämre, att de hamnar utanför här.

  4. Adri

    Har skrivit så mycket om Sverige genom åren, så tror nog jag bara lämnar listan okommenterad. Förutom det här: det finns mer än dessa 10 som borde nämnas 🙂 Men det får ni tänka ut själva, för orkar inte rabbla 🙂

    1. ”Euphoria” – 2012
    2. ”Den vilda” – 1996
    3. ”Eloise” – 1993
    4. ”Tusen och en natt” – 1999
    5. ”Stad i ljus” – 1988
    6. ”När vindarna viskar mitt namn” – 2000
    7. ”Vita vidder” – 1971
    8. ”Waterloo” – 1974
    9. ”Det gör ont” – 2004
    10. ”April april” – 1962

    Glad nationaldag! 🙂

  5. Nathalie

    Det är nästan skrämmande så få svenska favoriter jag har. Så här på rak arm kan jag enbart komma på TVÅ!!!
    1. Den Vilda- One More Time- Underbar
    2. Sanna Nielsen- Undo

  6. oe

    Sedan 2000:

    1. Euphoria – 2012
    2. Popular – 2011
    3. Heroes – 2015
    4. När vindarna viskar mitt namn – 2000
    5. Dance You Off – 2018
    6. Undo – 2014
    7. Hero – 2008
    8. La voix – 2009
    9. Evighet – 2006
    10. The Worrying Kind – 2007

    Hedersomnämnande till “Stad i ljus” och även “Den vilda”, två klasslåtar som sticker ut från förr.

  7. Micke

    Pinglan…..det hade jag inte väntat mig att du skulle ta bort mitt oskyldiga svar till Zacke. Men jag har ändå inga problem med det då det är din blogg o du som bestämmer vad som ska in och inte in här. Lite chockad men nema problema. Jag ber om ursäkt o tråkigt att du missförstod. Bara att gå vidare 🙂

  8. Schlagerpinglan

    @Micke, ??? Jag har inte tagit bort någon kommentar på flera veckor. Säker på att du tryckte “skicka”?

    Jag hittar ingen kommentar från dig till Zacke, varken i inkorgen eller som väntar på godkännande.

  9. Micke

    Pinglan…. Skönt att höra fö jag fattade absolut ingenting. Helt oskyldig kommentar. Nu fattar jag dock än mindre för jag vet till hundra att den kom in. Jag läste den inne. Ingen stor grej alls. Vi glömmer detta 🙂

  10. Micke

    @Pinglan, jag skriver ner exakt det jag skrev igen då så att ingen av dig och Zacke tror att jag skrev något konstigt. Ta bort det om du trots allt tycker det. Jag fattar helt enkelt inte vart det tog vägen för jag såg det inne på bloggen.

    Så här skrev jag till Zacke om det han skrev till mig om sin tredje plats.

    ———————————————————-
    “När det är sol och vår o man är 19 år är det så lite man förstår. O alla flickor små bör låsas inne då när vi går mot sol och vår.”

    Nja…..Zacke det där är väl inte riktigt min grej 🙂
    ———————————————————-

    Vi är ofta väldigt överens här jag och Zacke men inte direkt där. Men vi kanske tyder låtens text på olika sätt 🙂

  11. Schlagerpinglan

    @Micke, Vart den kommentaren tog vägen kan man fråga sig, men jag tog i alla fall inte bort den. Roligt dock att du reflekterar över en Melodifestivals- / ESC-låts text (något du annars inte brukar gör) då det ger en extra dimension till många av låtarna. Ibland till det bättre, ibland inte så mycket. 🙂

  12. Micke

    @Pinglan, personligen tycker jag det är lite svårt att undvika att inte reagera över texten på den låten. Inte så att jag blir arg. Det är ju jädrigt knäppt skrivit men samtidigt var det ju lite andra tider då. Jag tror Adri förstår varför jag tycker den texten är hilarious to say the least 🙂

    Samtidigt har jag viss förståelse för texten. Jag har en dotter själv och fadern i mig känner nästan som han vill låsa in henne ibland. Inte för att vara tyrann över henne utan som beskyddande farsa. Finns dårar i världen och fan ta den som kröker så mycket som ett hårstrå på min tös. Men hon ska inte låsas in hon ska uppleva världen och allt i den. Hon är min största skatt. Ursäkta om jag blev lite töntig ett tag men så är det.

    Men oavsett vilket så var det skönt att du inte missförstod eller nåt. Jag fattade inte hur den plötsligt kunde vara bort från sidan. Började fundera över hur du kan ha tolkat den och jag vet inte allt 🙂

    Det där med text Pinglan. Som jag sagt så lever jag och ESC i släkten. Nästan alla mina vänner skiter helt i den här ballongen. Nu menar jag inte att alla mina vänner attackerar ESC men de som gör det slår nästan alltid mot “usla texter.” Lite därför har jag isolerat mig från texter i ESC. När de lår som mest kan jag bara säga att jag vet inget om texten. Sen jag började med det har deras attacker minskat enormt 🙂

  13. Adri

    Jag är nog mer på Zackes linje. Jag tycker texten är intressant. Den har kanske inte åldrats toppen, men man kan få se det i sin kontext 🙂

    Handlar väl om en tjej som blir lurad, antar jag? Och det är inget fel på det temat egentligen. Men formuleringen är kanske inte superfresh. Jag menar… en 19-åring är ju ändå helt vuxen 🙂

    Mem jag tycker många sämre texter varit med, både från andra länder och från Sverige 🙂

  14. Micke

    @Adri… precis inte superfresh 🙂

  15. Engsla

    Som alltid med de svenska bidragen genom åren så har jag ibland lite svårt att avgöra om jag egentligen tycker att låtarna är så väldigt bra, eller om det mest är nostalgin som talar. Och ofta har de gamla låtarna mycket roligare texter som jag gillar. De nyare bidragen är lite tråkigare på så vis. Men blir jag bara på gott humör när jag lyssnar på dem så spelar det väl ingen roll, de är bra för mig just här och nu 🙂

    Min svenska topp 15-lista:

    1. “Nygammal Vals Eller Hip Man Svinaherde“, 1966
    (Älskar texten, och Lill och Svante är så bra här)
    2. “Sol Och Vår”, 1962
    (Älskar den roliga texten! Har själv varit obegripligt naiv (även om jag aldrig har gått på en sån här nit) och har inga problem med raden “När det är sol och vår o man är 19 år är det så lite man förstår. O alla flickor små bör låsas inne då när vintern går mot sol och vår.” Inte tror jag att hon verkligen tycker så. Hon har gått på en nit, känner sig lurad och lite fånig, och berättar om det med glimten i ögat. Den ska ju läsas in i kontexten och inte tas på blodigt allvar. Tror jag 🙂 Funderar dock fortfarande på om “Emil” i kommentarsfältet på YT ännu har förstått att sången handlar om en sol-och-vårad tjej och inte om sol och vår… 🙂 )
    3. “Bra Vibrationer”, 1985
    (Blir på så gott humör när jag hör den här)
    4. “Euphoria“, 2012
    5. “En Dag”, 1989
    6. “Undo“, 2014
    7. “The Worrying Kind“, 2007
    8. “Hero“, 2008
    (Euphoria, En Dag, Undo, The Worrying Kind och Hero är så kul att sjunga med i 🙂 )
    9. “Det Börjar Verka Kärlek, Banne Mej“, 1968
    10. “Judy, Min Vän”, 1969

    11. “E’ De’ Det Här Du Kallar Kärlek“, 1986
    (Det är bara sån glädje på scenen 🙂 )
    12. “Eloise”, 1993
    (En fråga: är det fäderna som körar där bakom?)
    13. “Den Vilda”, 1996
    14. “Fångad Av En Stormvind”, 1991
    15. “Annorstädes vals”, 1965

  16. Micke

    Zacke, Adri och Engsla….har ni någonsin sett en man som borde ha dragit igen käften? Nej, ni har ju inte sett mig men om ni hade sett mig då hade ni vetat hur en sån ser ut. En Micke

    Jag pratar om Åke Gerhards låt “Sol och vår” som framfördes av Inger Berggren.

    Vad yrar jag om? Att jag just gjort något som jag föraktar människor för. När de pratar innan de kopplat på hjärnan. När de yttrar sig innan de vet vad de pratar om. Precis detta har jag själv nu just gjort och det känns inte bra.

    Som jag sagt….Jag älskar texter när det gäller mitt vanliga musikliv. I Mf och ESC bryr jag mig inte. Detta har nu fått mig att uttala mig om bidraget från 1962 utan att ha kopplat på syret till hjärnan. Jag har bara lyssnat till refrängen och sett Ingers glada anlete på scen och dömt utifrån det

    Efter Engslas inlägg här kopplade jag på hjärnan och kollade upp texten. Faktiskt som ni säger en riktigt bra text om man blundar för refrängen och Ingers sprallighet som knappast vittnar om en kvinna som precis blivit sol och vårad

    Eftersom jag inte bryr mig ett skvatt om text inom detta så kanske jag borde hålla käft istället när det gäller sånt. “Tala när du vet något” borde jag ha tänkt på.

    Sorry my friends här. I synnerhet då till Zacke som jag nästan trodde fått en knäpp när han sa att han gillade texten. Märkligt jag är normalt så noga med att bara uttala mig om jag vet något. Tjatar aldrig emot någon om jag inte är minst 5% säker. Det sprack i detta

  17. Micke

    “Inte minst 95% säker ska det stå

  18. Zacke

    Micke: Jag förstår hur du menar, de hade ej funkat med sen sån text idag. Samtidigt så har jag samma uppfattning som Adri och Engsla om texten. Jag tror inte de är bokstavligt menat, utan snarare ett sätt att förklara frustrationen, på ett dåtida roligt sätt. De jag gillar med texten är att den, till skillnad från många texter idag, är berättande, och att det görs med liten glimt i ögat.

  19. Zacke

    Såg ditt andra meddelande nu. Skoj att vi lyckades omvända dig då 😉

  20. Micke

    @Zacke, ibland är det svårt att skilja arbete från icke arbete sas. Jag jobbar med sånt här och läste in saker som inte var där på det sätt jag såg.

    Ja då jag har inga som helst problem med att erkänna att jag har gjort fel och stå med skampåle. Är det så då är det helt enkelt så 🙂

    En helt annan sak Zacke. Kollade på din ranking På allvar Zacke….har dina två största favvisar i MF vunnit sina respektive år? Jag gillar båda bidragen men jag är fascinerad av att dina favvisar gått all in. Mina favvisar är 1996 och 2007. Klart bäst de åren men om jag skulle göra en topp 10 av allt som deltagit genom åren hade ingen av dem platsat Du har tydligen haft mer flyt än jag 🙂 Men honestly Har du inte haft någon du satt före dessa två?

  21. Zacke

    Micke: Jag har flera favoriter som inte vunnit, vissa har inte ens gått till final, och för de mesta har min favorit inte vunnit. Senast min absoluta favorit från MF vann, var 2012. Men just ”Stad i ljus” och ”En dag” är de två låtarna jag gillar allra mest och nog även lyssnar allra mest från MF och tror ändå att de två hade varit mina favoriter även om de inte vunnit. Vinnarlåtarna var de första jag hörde som barn (var ej född när någon av de två vann, så var först när SVT gjorde en special-DVD, inför 50-års jubileet av Eurovision, med alla vinnarlåtar, jag kom i kontakt med många av de äldre låtarna) och jag kan ärligt säga att jag som 9-åring inte föll pladask för någon av de två, utan det är först på senare år jag verkligen tagit mig till de två låtarna och jag är bara glad att jurygrupperna röstade fram de.

    Sen kan jag förstå att man tycker de är konstigt att man har två vinnarlåtar som favoriter. I eurovision till exempel har jag bara en vinnarlåt på min personliga topp 10 (1990) och den är inte ens topp 3 någonsin för mig, så jag tror de bara ”råkat” bli så att mina favoriter vann då.

  22. Schlagerpinglan

    @Engsla, Ja, det här med om man verkligen gillar en låt eller om det bara är nostalgi är en riktigt relevant fråga. 🙂 Jag lyssnar ju i pricip aldrig på låtar som “Främling“ och “Diggi-loo Diggy-ley“ men vid en genomgång så får jag så pass positiva vibbar att jag bara måste ha med dem på listan. 😀

  23. Micke

    @Zacke, det är många “riktiga vinnare” som gått förlorade för mig i MF. Så även i ESC. Tittar på din ranking och jag köper åtta av dina tio rakt av. Det är bara 1962 och 1992 som inte riktigt är där för mig. Men nu har ju du läxat upp mig lite när det gäller den förstnämnda 🙂

    Vet du jag har ingen riktig koll på vad du sätter högt i ESC. Det får vi ta nån dag 🙂 Vi har ju ofta samma listor men jag har inte full koll. Jaså du startade upp som 9-åring. Jag var värre 🙂 Som 4-åring. Hela släkten kör racet så 🙂

    @Engsla. jädrar så kul att se din ranking. Fyra bidrag av tio är mer än 50 år gamla. Älskar sånt Engsla när man hittar pärlor i alla årtionden. Förutom 1962 gillar jag dessa.

  24. Micke

    @Zacke, tänkte på en sak. Då har din favvis i MF och min i ESC drabbats av precis samma sak tyvärr. Ska man kolla in de bidragen ska det inte vara i maj månad i ESC.

    1988 blev Tommy Körberg sjuk och kraxade som en kråka på scen

    2009 blev sångaren Adrian Sieber i Lovebugs sjuk och kraxade som två kråkor på scen

    Oavsett vilket borde båda två hamnat bättre ändå

  25. Adri

    Som vanligt dundrar jag in i ett kommentarsfält där jag absolut inte är efterfrågad. Men nu är jag här iaf. Deal with it 🙂

    Och det jag tänker är att det trots allt inte är så himla konstigt att ens absoluta favoriter i slutändan är vinnare, såsom är fallet med Zackes lista 🙂 Varför vinner en låt? En låt vinner ju för att såpass många – även i ett jurysystem – just satt en låt överst.

    Så vinnare är ju trots allt de som har mest support 🙂

    Tyvärr har jag själv riktig jävla otur just i MF. Min favorit vann senast 2012 med ”Euphoria”. Sen dess har alltid mina favoriter kommit på plats 2-4.

    Det är ju störigt som tusan. För min favorit är alltid med fram till och med det absoluta slutet. Så efter en MF-final är jag alltid något nerslagen. Någon gång – om inte så lång tid – hoppas jag att min vinnare tar det extra steget förbi mållinjen? 🙂

    Värst var det 2020 när ”Bulletproof”, som jag tycker är det bästa MF någonsin kommit med, förlorade mot ren medelmåttighet med en poäng. En poäng.

    Jaja.

    I Eurovision är jag desto mer lugnt inställt. Mina favoriter vinner otroligt sällan ESC, men det känns mer ok på nåt sätt för konkurrensen är ju större med ca 40-ish bidrag som ska funka kontinentalt. Jag köper det. 2017/2021 var t.o.m såna år där många favoriter inte fick finalplats, men jag är glad ändå (nåja… glad är jag väl aldrig riktigt, men jag tror ni förstår 🙂 ).

    Och på tal om nostalgi vs. kvalitet-frågan ovan så är just ”Stad i ljus” en sån låt där jag tror mina känslor främst motiveras av personliga skäl. Jag har ju en ”lång karriär” som student, och ”Stad i ljus” är ju en viktig låt i studentiga sammanhang
    (fick veta förra veckan att det är sportjournalistens Olof Lundh’s förtjänst att ”Stad i ljus” fått en permanent plats i student-sammanhang. Där ser man). Det gör att jag tror faktiskt ”Stad i ljus” är den MF-vinnare jag hört mest, nära på iaf, när fester stängt. Och det är ju ännu dit tankarna går när jag hör låten. Himla trevligt! 🙂

    Jaja, det där var mina two cents.

  26. Micke

    Adri, min blir lite annorlunda. För mig är det samma år för ESC och MF som rätt låt senast vann. Året är 2007 så det är 14 år sen nu. Vem vet kanske det blir ett 15 års firande med rätta vinnare nästa år 🙂

    Märkligast är året då jag beslutade mig för att hoppa MF. Det året var det 30 usla bidrag o 2 bra. Nu vann ett av de två som var bra men ändå inte rätt vinnare

  27. Adri

    Micke: Är Lisa Miskovsky den som borde vunnit, menar du?

    Underbara Lisa. Hon var min silverplats (och tycker mycket annat gott fanns också, men we’ve been down that road before 🙂 ).

    Den låten jag lyssnar mest på från 2012 års MF är inte ens Loreen. Utan Abalone Dots… den åkte rätt ut. Sjua i sin delfinal.

    Men det är bättre än att ÅRLIGEN ha en favorit som kommer 2-4. För då har man levande förhoppningar i veckor, som sen går i kras. Hellre få mattan undandragen med detsamma! 🙂

  28. Adri

    I ESC vinner oftast låtar jag gillar. Så jag är nöjd. Men det är en markant skillnad mellan att gilla en låt och ha en låt som favorit 🙂

    Senast jag rakt över disk inte ens gillade vinnarlåten var väl 2016. Inte ens nära en topp-placering för mig faktiskt. Och den blir bara sämre och sämre. 2016 var jag ok med den, men nu… nej nu vill jag verkligen undvika den.

  29. Micke

    @Adri, yepp du har rätt. 2012 visste jag mycket väl att “Euphoria” var låten med stor vinstchans i ESC men det betyder ju inte att det var den jag gillade bäst. Loreen var min tvåa men Lisas låt var min favvis.

    När det gäller MF har jag haft många favvisar som inte vann. Nu är ju inte alla såna nördar som jag, Adri och några fler som tar in allt, även sånt som tävlade innan vi ens tittade ut i världen och började ta till oss av den. Därför koncentrerar jag mig helt på 2000-talet då alla nog har koll.

    Om jag tittar lite på det har det funnits år med bidrag som varit stora favvisar för mig som inte vunnit. Räknar till elva stycken

    2003 – “Genom eld och vatten”, Sarek
    2005 – “Håll om mig”, Nanne Grönwall
    2006 – “Sing for me”, Andreas Johnson
    2008 – “Visst finns mirakel”. Suzzie Tapper
    2009 – “You’re Not Alone”, BWO
    2011 – “Desperados”, Pernilla Andersson
    2015 – “Jag är fri (Manne Leam Frijje)”, Jon Henrik Fjällgren
    2017 – “Statements”, Loreen
    2019 – “Ashes to Ashes”. Anna Bergendahl
    2020 – “Kingdom come”, Anna Bergendahl
    2021 – “Behöver inte dig idag”, Clara Klingenström

    Helt övertygad om att Adri älskar alla dessa elva bidrag. Vi brukar ju alltid vara så överens 🙂

  30. Engsla

    Micke, säg nu ärligt, är det du som är “Emil” i kommentarsfältet på YT? 😉

    Det kan bli sådär ibland när föräldrainstinkten tar över antar jag 🙂 Visst är det lustigt hur text/musik/framträdande kan finta en. Ett av de vanligaste exemplen är väl Manilows “Copacabana”.

    Och precis som Zacke gillar jag att texten är berättande. Förr var de duktiga på att blanda in sånt tillsammans med humor, så därför är jag lite svag för bidragen från då. Men det finns ju gubevars dåliga exempel från förr också… Precis som Pinglan säger så står de där gamla låtarna man aldrig lyssnar på annars ut vid en genomlyssning och plötsligt blir känslorna och minnena viktigare än hur det faktiskt låter. Typ 🙂
    Men missförstå mig inte nu, jag gillar verkligen båda låtarna i min topp två. Efter dem blir det ibland lite svårt att skilja nostalgi och “kvalitet” åt när jag listar bidragen, men musik ska ju väcka känslor så vad tusan…lol

  31. Micke

    @Engsla, på min gummas framtida grav, på barnens, på min egen. NEJ JAG ÄR INTE EMIL 🙂 Vet inte ens vad det är du pratar om min vän 🙂

  32. Adri

    Micke: Det där var många bra vql 🙂 men inte 100% i enighet med mig vad jag skriver på.

    2008 – ”That’s where I’lll go” (Sibel)
    2009 – ”Stay the night” (Alcazar)
    2010 – ”I did ut for love” eller ”Kom”
    2011 – ”Desperado”/ eller ”Spring flr livet”
    2012 – ”Euphoria” (Loreen)
    2013 – Allt sög
    2014 – ”Busy doin nothin” (Ace Wilder)
    2015 – ”Don’t stop believing” (Mariette)
    2016 – ”Don’t worry” (Ace Wilder)
    2017 – ”A million years” (Mariette)
    2018 – ”Every single day” (Felix Snadman)
    2019 – ”Hold you” (Hanna & Liamoo)
    2020 – ”Bulletproot” (Dotter)
    2021 – ”Little Tit” (Dotter)

    Men jah gillar fakitiskt samtliga dina förutom den från 2009 🙂 BWOs absolut sämsta bidrag i min mening.

  33. Micke

    @Adri, Nu vann ju iofs Loreen 2012 men ändå 🙂

    Vad gäller BWO är vi dock mer oense än någonsin. 2009 var i min mening första och enda gången den gruppen ställt upp med ett bidrag som inte var stöpt efter en mall Faktiskt ett riktigt vackert bidrag, vilket jag inte trodde de kunde göra eller var intresserade av att göra.

    Jag kan tyvärr inte uttala mig så mycket om dina val. Jag hoppade ju MF efter 2012 och har inget riktigt grepp på dina val. Har ju hört de flesta av dem men inte så jag kan säga något bestämt. 2013 fanns dock ett bidrag som jag fick höra senare som jag gillade en del Just nu minns jag inte varken vad han eller låten hette. Har för mig att titeln började på T. Den var nära att komma med på min lista här.

  34. Adri

    Micke: Först och främst, ursäkta för min stavning. Jag har verkligen verkligen druckit för mycket ikväll. Nu när restriktionerna tillåter mer än 8 personer. Ska försöka fokusera nu.

    Jag tror su menar ”Tell the world I’m here” med Herr Ulrik Munther 🙂 Annars har du ångrat dig för minns att du praisat den förr.

    Gillde den verkligen 2013, men nu är den lite tröttsam. Likt det mesta 2013.

  35. Micke

    @Adri, yepp du har rätt. Jag är musiker och försöker alltid ha koll på det mesta men när det gäller svensk musik är jag inte hundra på. Det gäller överhuvudtaget och inte bara MF. Jag har alltid haft svårt för svensk musik vare sig det handlar om egen upplevd musik i min tid eller musik från tidigare tid. Jag menar inte att jag tycker illa om svensk musik utan att jag hittar väldigt lite där. Sverige är dock bättre på 2000-talet än 1900-talet.

    Jag menar vad fanns i Sverige från tiden innan jag och musiken var bästa vänner? Tider då varken jag eller svensk musik fanns som det känns var ju 60-tal och 70-tal. Älskar musik från dessa tider men var finns den svenska? På 90-talet började Sverige växa och därifrån hittar jag en del.

    Jaså du har druckit 🙂 Jag trodde nästan att jag hade druckit idag då det ringde till mig. Det var från vårdcentralen. De hade fått doser vaccin över och på grund av mitt jobb erbjöd de mig en första dos i slutet av veckan. Då trodde jag att jag hade druckit Adri för än så länge har jag en bra bit kvar till 50-års åldern. Mina föräldrar har nyligen lämnat den åldern o jag har inga planer på att hälsa på där riktigt än 🙂 Fy fan så gott rent ut sagt om vi kunde bli av med den här pandemin.

    Back to music. När det gäller våra favvisar där så tror jag det är Desperados 2011 som klickar bäst mellan oss

  36. Adri

    Micke: Oj. Där är vi olika. Jag älskar svensk musik och har gjort det ett riktigt bra tag. Svensk musik fick en liten revival i början av 2010-talet och med det rick jag en chans att utforska tidigtare svensk musik. Och där finns så mycket gott! 🙂

    Jag var en gång som du, men oj vad jag älskar svenkt musik nu! 🙂 Det är så min utveckligtn gott 🙂

    Ja, det kan man säga. En kompis tog examen i lagom tid för höjda folksamlingsgränser och jävlar vad det hävts ner vin, öl och sangria i min strupe! Det är saknat!!! 🙂

    Skönt för dig. Som en s.k ”twenty-something” i Skåne verkar jag behöva vänta till slutet av juli/början av augusti för sprutan. Drygt. Men jag ser ändå ljuset, det vågar jag göra. 🙂

  37. Micke

    @Adri säg så här. Jag älskar många röster i Sverige, flera av dessa dök upp för länge sedan. Flera av dem är kvinnor. För att bara nämna två, en från 60-talet och en från 80-talet, så är det Monica Zetterlund och Eva Dahlgren. Två såna röster ska vi vara jädrigt stolta över. Deras låtmaterial är inte alltid det bästa men deras röster kan ju göra även det lilla stort. Sen har 2000-talet varit ett enormt lyft i Sverige vad gäller kvinnliga artister. Vi har nämnt många av dem flera gånger här Adri så jag behöver inte fylla på med det. Tyvärr ligger männen i lä vad gäller musik precis som i det stora hela. Jag kan räkna upp asmånga bra svenska artister men var är männen? De få som finns har vi ju pratat om här.

    Jaså du firar nu då 🙂 Hoppas bara du inte firar att covidskiten är över för inget kan vara mer fel. En granne till mig fick sin första vaccindos för en månad sen. Dan efter röjde han runt som vanligt och veckan därpå såg vi på när ambulansen hämtade honom. Jag förstår mig inte på människor ibland. Samtidigt fick min närmaste granne också covidskiten. Han tappade lukt och smak men tre dagar senare var han helt ok igen. Det slår olika.

    Men om svensk musik. De flesta i mitt band är från Österrike och när man pratar svensk musik så är de inte alls på det. Det enda positiva jag hör är att två av dem älskar Miss Li vilket jag tycker är lite off då mycket av hennes är på svenska som de gillar 🙂

  38. Adri

    Micke: Man kan inte alltid enas 🙂 Jag tycker vi har otroliga män och kvinnor och är så jäkla glad att jag kommer från Sverige. Av många humanitära skäl såklart, såsom att vårt land har enorma skyddsnät när det är tuffa tider och att barn inte tvingas till äntenskap osv osv.

    Men om vi ser bortom det uppenbart, humanitära så är jag även stolt över svenskar när jag går igenom vad vi gör för musiken både på ett globalt plan (stort att ett så litet, obemärkt land som oss kan vara världens tredje största populärmusiknation) men även inrikes! 🙂 Så nöjd med det.

    Sen kan det dock kompenseras av att de allra flesta svenska filmer är rätt kassa. Jag vet inte vad vår musikindustri har, men som filmindustrin saknar. Men svensk film – nej tack (i 9 av 10 fall). Men det är ett samtal för en annan blogg.

    Micke, tro mig. Jag håller mig insatt i hur pandemisituationen ser ut 🙂 Det är inte över, men det är ju fakta att riskerna blir mindre och mindre. Tillåter restriktionerna folksamlingar på 50 pers så har jag inget emot att utnyttja det 🙂 Jag är väldigt nådad. Inte haft covid i min bekantskapskrets på 1,5 år. Bara en kvinnlig kollega fick det, vilket gjorde mig förbannad för hon var min samarbetspartner så jag fick göra allting i det projektet. Hon bröt dock friskt mot allt, så… vad fasen trodde hon skulle hända? Mina sympatier mot henne var inte jättestora faktiskt.

    Men jaja, du behöver inte oroa dig. Jag håller mig uppdaterad och ser till att faktiskt bara göra saker som fått grönt ljus av de som styr! 🙂 Det kan jag lova!

  39. Micke

    @Adri jag är med dig i allt det där förutom musiken. Mina största förebilder vad gäller musik har alltid varit britterna. Kanske du då kan förstå varför jag blir så besviken på vad de uträttar i ESC, att de rent ut sagt skiter i ESC. Vad gäller svensk film köper jag rätt av vad du säger.

    Vad gäller covid-19 har jag hyfsat nära i släkt en hel familj på 10-15 personer som insjuknade i covidskiten. Äldst var en man som var 78 år. Han klarade tyvärr inte skiten. Yngst var en flicka på två år. Hon klarade tack och lov skiten.

    Angående de bidrag på 2000-talet som inte vann men som jag tycker borde ha vunnit. Av de elva jag nämnde här ovan finn de tre som jag tror hade haft jättestor chans i ESC och det är 2006, 2019 och 2020. Finns andra bland de elva jag sätter högre men just dessa tre tror jag hade kommit högt i ESC

  40. Adri

    Micke: Inte det vi ska prata om egentligen, men inlägg om svensk media at the moment. Svensk film må ligga på överlag låg nivå.

    MEN! Svenska tv-serier verkar genomgå en jäkla guldålder! ”Snabba Cash”, ”Kärlek & Anarki”, ”Thunder in my heart”, ”Störst av allt”, ”Tunna blå linjen”, ”Kalifat” osv osv. Guld. Det är kanske till tv vår svenska film-talanger begett sig på senare tid! 🙂

    Det var det.

    Gällande dina förslag där. Svårt att säga nåt om något som inte kan bevisas. Men tyvärr är jag inte med dig faktiskt. Tror inte de tre skulle ha gjort speciellt mycket väsen i resultatslistorna 🙂

  41. Adri

    Micke: Gällande mina vinnare är det så svårt att spekulera. Det enda jag verkligen tror på är att Dotter’s ”Bulletproof” förmodligen hade vunnit Eurovision 2020 🙂

    Jag tror helt 100% seriöst det. Och det säger jag inte bara för att det är min absoluta MF-favorit eller för att jag tyckte 2020 överlag var så svagt.

    Jag tror det faktiskt helt genuint efter snack med andra ESC-fans och efter att ha kikat runt på olika ESC-forum. Folk, inklusive mig, verkar tro att ”Bulletproof” skulle vara rätt ensam i sin genre, och att låten tillsammans med det fantastiska framträdandet, skulle vara HELT OMÖJLIGT att ignorera.

    Men resten? Ja jag vet inte. Vissa val gjordes väl rätt ur resultatsynpunkt, andra inte 🙂

  42. Micke

    @Adri vet du när jag för första gången fick en längtan och önskan att hoppa MF? Nej hur skulle du kunna veta det? 🙂 Det är 18 år sedan nu. In på scen kliver två tjejer och två killar och framför ett bidrag som luktar så mycket Sverige att folk som varit döda i 200 år vaknar till i sina gravar, knackar på kistlocket och ber om några minuter till på jorden för att få gunga med och sjunga med

    Detta är som jag sagt 3251 gånger det som är MF och ESC för mig Låten jag pratar om framfördes av en grupp som kallade sig Sarek. Riktig kanonmusik? Nej det tycker jag inte men jädrar att det är grundtanken med MF och ESC. Minns att jag satt och njöt över att äntligen ska vi få något till ESC som verkligen ÄR SVERIGE.

    Vad händer? In på scen kliver en tjej och en kille som ber och bönar om att få den andras kärlek och framför dessa yttringar i en låt som vi hört så många gånger tidigare. Inget fel direkt på låten men nog tusan kunde de hållit dessa kärleksförklaringar för sig själva när de kom hem istället för att förstöra hela kvällen för en 18 år yngre Micke som trodde han äntligen skulle få ett “svenskt” bidrag till ESC.

    Här har du uppstarten till det som sedan hände nio år senare Adri då jag drog mig ur MF. Troligen för gott.

    Sedan Adri. Sorry men jag är inte lika såld på ”Bulletproof” som du är. Ett helt ok bidrag utan minsta tvivel men jag tar inte med mig den på samma höjder som du gör

  43. Adri

    Micke: Jo, jag tror du berättat det faktiskt. Jag är väl med dig halvvägs. För jag tycker inte om “Give me your love” särskilt mycket. Den är stabil, men helt ärligt. Jäkligt tråkigt. Sareks låt hade varit bättre! Men däremot sjöng ju de två tjejerna faktiskt riktigt riktigt illa som jag minns det. Så jag kan väl förstå varför den inte vann.

    Min personliga favorit 2003 är nog Alcazar 🙂 Inte deras bästa låt, men good enough.

    Eller Jill Johnson. Utan att gå på allt för hårt på henne så kan jag säga att jag har otroligt svårt för Jill Johnson egentligen. Det är något med henne som bara väcker en dålig sida hos mig. Jag har sett henne i program och hört henne i intervjuer och… vi kan säga såhär… ibland känner man “oj, den kända personen hade jag velat vara kompis med” (så känner jag för Benjamin Ingrosso t.ex, han verkar så jävla snäll och rolig) men Jill… hon väcker motsatsen. Jag vill inte träffa henne ens mot betalning. Ok, det blev tyvärr ganska hårt ändå.

    Men min poäng är iaf att trots att jag har svårt för Jill så kan jag inte bortse från att “Crazy in love” är en riktig kanonlåt. Ännu märkligare då den doftar Shania Twain, som ju gjort tidernas kanske värsta låt (“Man! I feel like a woman.), men vet du… jag har aldrig sagt att jag är en logisk person 🙂

    Jag hoppas du kommer tillbaks till MF. Inte för att MF är guds gåva till mänskligheten eller nåt. Utan det handlar just om att våra diskussioner hade blivit bättre. Men vill du inte så vill du inte, inget mer med det. Men jag hoppas inte det är permanent 🙂

    Och ja, jag har relativt höga tankar om dig. Du verkar åtminstone vara en bättre människa än vad jag är (dock… det är en riktigt riktigt låg ribba tbh), men med ditt omdöme av “Bulletproof” visar du iaf att du också kan ha riktigt jäkla fel!

    Sen som sagt, hur högt jag än sätter den så handlade faktiskt ovanstående kommentar om vad jag tror. Jag tror den hade givit oss vår sjunde seger, om ödet velat annorlunda. Ödet ville istället att The Mamas skulle vinna, följt av en pandemi… 2020 var inte ett kul år.

  44. Micke

    @Adri, helt med dig när det gäller den blonda tjejen. Vet inte om hon var nervös eller vad det var men det lät inte särskilt bra iaf.

    Vi har varit ovanligt mycket överens i år Adri men nu börjar vi halka in på gamla spår igen 🙂 Alcazar är väldigt lågt rankade på min artistlista för MF och i synnerhet denna låt. Likaså är det med Jill Johnsons “Crazy in love”. Öh öh öh öh ät något av det mest banala och tråkiga jag hört. Sorry Adri 🙂 Vad gäller Jill själv så är hon en helt ok artist. Ingen favvis och inte heller det motsatta. Familjen Wahlgren vet du vad jag tänker om så jag stoppar där.

    Adri när jag hoppade av efter 2012 tänkte jag att det kanske bara är en kortis, att 2013 blir kanon och jag är tillbaka 2014. Gissa hur down jag blev när jag då skulle höra vilken låt vi skulle tävla med i ESC 2013. En FET NOLLA och ett av de tre sämsta bidragen i ESC-historien. Då tappade jag än mer och efter vad som hände 2017 då ännu en FET NOLLA och ett av de tre sämsta bidragen i ESC-historien vann då gav jag upp funderingar på en återkomst för mig till MF.

    Fattar inte vad det är med dig Adri. Varför du hela tiden nedvärderar dig själv som människa. Jag känner dig inte så jag kan ju inget säga om det men för tusan Adri på Pinglans blogg är du KUNG och det är jag hundra på att ingen här skulle säga emot. Tänk positivt Adri

    Inte en susning om Dotter hade kunnat vinna men en sak är jag säker på. Den säkraste vinsten vi slarvade bort hände före både du och jag öppnat våra ögon till den här världen. Året var 1975 då Björn Skifs blev bestulen på en ESC-vinst. Det säger jag inte utifrån egen åsikt utan utifrån allt man läst, alla listor och alla uträkningar som gjorts. Han och hans grupp hade dessutom en jättehit året innan i bagaget.

    2021 var ett skit-år i ESC men om ändå hade en mängd positiva slutpunkter. Inte minst att fyra på topp 5 inte var på engelska. Ingen topp 3. Förhoppningsvis gör detta att länder vågar mer. Skammen i år var ju att t.o.m Portugal hade sitt bidrag på engelska. Det var lågt men förhoppningsvis vaknar de upp igen.

    Nej nu vill jag se ett 2022 med en mängd bidrag på eget språk och som luktar det egna landet lång väg. Sverige är ju uteslutet i denna förhoppning men övriga länder. VÅGA NU

  45. Adri

    Micke: Litet förtydligande gällande Jill. Som artist har jag inget emot henne. Stabil. Inte en favorit, men ingen jag vill värja mig mot till varje pris. Men som person så är jag helt enkelt låååååångt från ett fan. Hon verkar så fruktansvärt oskön i diverse intervjuer eller i ”Så mycket bättre” osv osv. Som sagt, inte ens mot betalning skulle jag vilja träffa henne.

    Men med det sagt – bra röst. Och det är kul med skånska folk i offentligheten (även om det inte direkt är en bristvara ändå).

    Micke, som sagt. Ingen tänker tvinga dig tillbaka 🙂 Men jag – bara min åsikt – tycker att om man inte ser på det så har man inte riktigt rätten på sin sida att klaga om det 😉 Det är det jag menar med att diskussionerna hade varit lite mer betydelsefulla om du såg det. Du kanske hade varit lika neggo ändå och hatat varje aspekt, men det hade varit befogat då 🙂 Nu är det old news.

    Och det visar sig i ditt slutstycke också. Att du dömt ut Sverige redan ett år innan nästa års ESC. Länder kan överraska, vet du. Vad hände i år? Danmark deltog med en dansk-språkig låt, Portugal med en helt engelsk låt? Båda sakerna för första gången sen språkregeln blev fri. Länder kan sätta sig i gamla banor, men de kan ju också lämna sagda banor! 🙂

    Ett negativt exempel: Irland. Det landet med flest vinster. Ett riktigt powerhouse. Men sen 2014 bara fått en finalplats, och nu fått två sistaplatser i semifinalerna i rad 🙂

    Tider ändras, tävlingen ändras och länders approach likaså. Det absolut minsta man kan begära är väl ett öppet sinne ändå! 🙂

  46. Micke

    Wow….där fick jag så att jag teg 🙂

  47. Adri

    Micke: Nämen wow. Känns inte som att det händer ofta.

    För att sätta p – troligtvis – så kan jag faktiskt säga att sju år efter det att Sarek falsksjöng sig till svenska folkets hjärtan (låten spelas fortfarande på tillställningar där alkohol flödar, klassfester, studentflak osv osv.) så deltog en annan grupp som gjorde en liknande låt som Sarek, men bättre. Timoteij. Och låten ”Kom” 🙂

    Personligen tyckte jag Jessica Andersson med ”I did it for love” var bäst 2010 (slumpartat nog var det just hon som tog det 2003 istället men den urtråkiga schlagern), men med Timoteij på hederlig silverplats 🙂

    Istället vann Anna Bergendahl. Och se hur det gick.

    Jag ser att du inte har Timoteij i din lista ovan. Tycker du inte att den hade representerat Sverige lika väl som tjejerna (och killarna, men helt ärligt… vem bryr sig?) i Sarek? 🙂

  48. Adri

    Oj vad passivt aggressiv jag lät där i min förra kommentar. Jag menade såklart att det inte händer ofta att lilla jag, med min inte glasklara kommunikationsförmåga, lyckas göra folk stumma 🙂

  49. Micke

    @Adri jag är inte sur eller nåt :-)Skriver lite imorgon eller lördag 🙂

  50. Micke

    @Adri, Timoteij var ett helt ok bidrag Adri. Köpte det rätt av men ändå en bit ifrån Sareks låt.Sen åter igen anser jag bara det var den blonda som brast riktigt i röst.

    “Tider ändras, tävlingen ändras och länders approach likaså. Det absolut minsta man kan begära är väl ett öppet sinne ändå!”

    Ja du polarn ingen håller mer med om det än jag. Men som jag sagt 2756 gånger så ser jag på MF och ESC på ett helt annat sätt nu.

    Snälla ni som tar illa upp läs inte vidare nu!

    Åter igen Adri….dessa tävlingar är en lek för mig. Ett sätt att få generationer ihop om musik. Ett sätt att sprida länders folklighet kan man säga. Om ESC hade varit som nu när jag började intressera mig hade jag inte ägnat en sekund åt detta.

    Men för mig och min hela släkt nästan är detta en gemensamhet över generationsgränserna även om det har tappat folkligheten och ofta andraklassartister försöker spela världstjärnor.

    Även här vill jag ha utveckling som i mitt musikliv irl men här vill jag det ska utvecklas inom grundtanken.

    Nu släpper jag det 🙂

    Angående 2010. Du vet hur jädra ur jag är för hur illa Anna Bergendahl blev 2010. En världsstjärna i pressen innan tävlingen kom igång men efter tävlingen var hon plötsligt inte värd vatten. Allra värst var som vanligt tyvärr Aftonbladet

    Anna var ingen världsstjärna men det var en ung tjej med en fantastisk röst på väg uppåt. Man behandlar fan inte en ung tjej så It pisses me off rent ut sagt Detta tog ju knäcken på tjejen Idag är hon tillbaka med bibehållen fantastisk röst och nu börjar hon även unna föra sig bättre på scen. ATT JAG HOPPAS någon riktigt bra tar hand om hennes nu Då kan det bli riktigt bra.

    Sen är jag inte överförtjust i Jessika Andersson. Helt ok men jag tycker bra mycket bättre om Pernilla Andersson. Hon har gjort 4-5 låtar som jag tycker riktigt bra om. Bland dessa hennes bidrag 2011som självklart borde ha vunnit istället fören viss Saade som körde en version av en Boney M låt. Extremt försämrad bara 🙂

  51. Adri

    Micke: I see. För mig är det tvärtom. Timoteij är det bättre Sarek 🙂 Tycker för övrigt också att ”Kom” är en jäkla kanonlåt. 2012 kom de tillbaka med en låt som var betydligt betydligt svagare.

    Jag har faktiskt inget minne av Annas behandling i media. Det är skittrist. Det är så jag försöker tänka hela tiden. Jag tror väl inte speciellt många artister hänger på denna sidan, men jag försöker inte gå för hårt på artisterna. Jag tycker de är modiga och ska få unna sig denna fantastiska stund på scenen. Ska de kritiseras – vilket man måste kunna göra – försöker jag göra det schysst 🙂

    Men med det sagt, jag är inte perfekt… jag har ju precis gjort mer eller mindre ett karaktärsmord av Jill Johnson. Men jag FÖRSÖKER i alla fall hålla mig till schysst kritik 🙂 Utifall någon hänger här.

    Mitt problem 2010 var helt enkelt Anna’s ganska tråkiga låt, inte Anna själv. Gillar henne mycket mer nu dock när hon fått låtar med mer karaktär och power och inte lika mycket ”oskyldig flicka som inte gör en fluga förnär”-stämning 🙂

    Vad gäller Jessica så har hon varit i min topp (såsom 2010), men nu tillhör hon en av de tre jag blir lite förbannad om jag ser i MF. De andra är Andreas Johnson och Linda Bengtzing. Det ska sägas att alla de tre har haft topp-bidrag för min del. Men nu verkar de tänka ”kvantitet och kvalitet” och envisas med att dyka upp av riktigt vattniga låtar som är som skal av vad de egentligen kan. Så jag hoppas vi sett de alla tre för sista gången i MF 🙂

    Jessica deltog så sent som i år med låten ”Horizon”. Den tror jag iofs att du hade kunnat gilla. Men för mig spelar det ingen roll, för gudarna ska veta att den åkte ut och det var 100% rättvist i min bok. Hoppas nu hon håller sig borta 🙂 (med tanke på hur arg hon blev när hon åkte ut kanske också visar att hon inte behärskar MF riktigt)

  52. Micke

    @Adri, ok så varför tror du att jag skulle gilla den där låten med Jessika då? 🙂

  53. Adri

    Micke: Jag sa det mest som en bisats. Jag tror du inte skulle hylla den allt för mycket. Men 3 av 5 (”bra”) liksom. Vet inte vad ”bra” är på din tiogradiga skala (6-7 antar jag).

    Jag försöker hitta en liknande låt som jag vet att du gillat. Men jag gör inte det. Det är en midtempo låt med väldigt mycket akustisk gitarr och som bygger uppåt väldigt mycket under låten (inte så mycket som den själv tror dock). Gillar man låten är den nog riktigt feelgood.

    Själv var jag inget fan, så jag blir ganska opåverkad. Lyssnar faktiskt på den nu så jag ska ha den färskt i minnet, och den är bättre än vad jag minns.

    Fortfarande ganska rättvis, tidig exit dock! 🙂

  54. Micke

    @Adri, jag ska ge den en chans så får vi se. Jessika är som sagt för mig en artist som är där bara. Jag har varken gott eller ont att säga om henne. Pernilla är som sagt klasser bättre 🙂

    När du säger så att den har växt för dig då anar jag att det är mer soft och inte dunka dunka om du förstår vad jag menar. Uptempo är ju mer direkt och ibland lätt att tröttna på medan soft ofta är tvärtom

  55. Adri

    Micke: Ok ge den en chans. Men denna gången hoppas jag verkligen jag har rätt.

    För annars är det ju ofta att jag vill ha omdömen på låtar jag gillar. Denna gillar jag inte ens (den är verkligen mest av allt ok) så gillar du den inte heller är detta verkligen en lose-lose situation.

    Pernilla är absolut bättre (förutom den fruktansvärda låt hon tvingade på svenska folket i MF 2016) 🙂

  56. Micke

    Adri… Har Pernilla varit med i MF mer än en gång? Visste jag inte.

    Jag har aldrig nån önskan att kolla in nåt på MF men när nån ber mig då gör jag det. As simple as that my friend 🙂

  57. Adri

    Micke: Ah då är jag förvirrad. För du har ju själv nämnt “Mitt Guld” innan 🙂 I ett annat inlägg. Kan länka dig dit om du inte tror mig 😉 Men du har väl glömt den isf, och vet du? Tur det. För den låten är en fet nolla. Hur kan Pernilla göra en sån låt ens?

    Aah just det. Det känner jag till. Skillnaden här är att jag faktiskt inte bett dig kolla. Ger du låten en chans (för som sagt, helt genuint så tror jag du skulle gilla den) så ska det vara för din skull 🙂 Inte min, för det finns betydligt fler låtar jag isf är mer intresserade av att höra dina tankar kring. Detta är för dig 🙂

  58. Micke

    Adri… Köper det men du har frågat om andra låtar. Det jag tänkte på 🙂

  59. Micke

    @Adri, jag har en låsning vad gäller MF numera. Jag har hört fem bidrag från MF i år. Alla utom vinnaren för att någon har bett mig att göra det. Den enda, förutom vår usla vinnare, som jag minns är Clara Klingenström. Men det låter ju inte bra det du säger. Har jag lyssnat på Pernilla Anderssons bidrag o inte ens minns den. HMM

  60. Adri

    Micke: Tragiskt att du glömt Dotter. Oförtjänt.

    Men iaf. Ja det har du 🙂 Du hade t.o.m (relativt) bra saker att säga om den! 🙂 och det var inte så längesedan ens. Det var våren 2021 iaf 🙂

    Här är den! https://www.schlagerpinglan.se/blog/2021/04/09/infor-eurovision-song-contest-2021-online-handelser/

    Första kommentaren här. Där hävdar du att ”Mitt Guld” är din vinnare i MF 2016. Och jag vet att det är många låtar du inte hört… men trots det vill jag hävda helgerån. ”Mitt guld” är verkligen hemsk.

  61. Micke

    @Adri, hjärnsläpp. Trodde du pratade om årets bidrag. Det var därför jan sa att jag lyssnat på fem bidrag 🙂

  62. Micke

    @Adri kollade vad jag skrev där. Som du ser sa jag att jag inte ens tycker om den men att av det jag hört från året var den mest uthärdlig

  63. Adri

    Micke: Absolut. Men trodde du gillade vår vinnare då? Lille Frans?

    Själv tycker jag mest Frans var ok. Jag tycker bara verkligen verkligen inte om ”Mitt Guld”. Hon skrev den till sin son, och om jag var hennes son hade jag blivit förolämpad.

  64. Micke

    @Adri, jag gillade Frans i studioversion. När den väl dök upp i ESC rasade den för mig. Gillade o gillade förresten. Tyckte den var småmysig

    Adri polarn jag snurrar till det fullständigt här. Jag är hemma här på grund av kraftig järnbrist. Jag är yr och snurrig hela tiden här. Snurrade till det fullständigt och blandade ihop det du sa med Jessika och Pernilla. Jessikas låt i år snackade jag om Hoppar det där med att lyssna på den då.

    Nej “Mitt guld” med Pernilla var ingen höjdare. Låtar jag gillar med henne är däremot: Desperados, Koltrast vid Haväng, Johnny Cash & Nina P och Bättre än så här. De fyra och en till tycker jag jättemycket om irl. Finns även andra skapliga

  65. Adri

    Micke: Ja du gör det snurrigt för mig med faktiskt.

    Lyssna eller lyssna inte på ”Horizon”. Tror du skulle gilla den, men det var en bisats bara 🙂 inget mer. Och jag vill ändå inte väcka din avsmak för MF ännu mer.

    Och ”Mitt Guld” får du göra vad du vill med, den också. Men där har jag en klar avrådan! 🙂

  66. Micke

    @Adri, jag har gått ner 6-7 kilo på nolltid och de vet inte den exakta orsaken än. Jag mår bra förutom att jag är väldigt yr och snurrig ibland.

    Vet du min avsmak för MF grundas mycket på vinnare som 2011, 2013, 2015, 2017 och 2018. Fem gånger på åtta år. Hur ska jag kunna älska MF efter det?

    Jag vet inte Adri, känns som du mest blir irriterad när vi pratar MF. Du ska tvärtom känna dig “hedrad” för du är den ende jag pratar MF med. Du har kommit med några låtar ibland o då har jag lyssnat på dem. Med “Horizon” lät det mest som du struntade i vilket och varför ska jag lyssna då tänkte jag 🙂

    Angående “din” Dotter så anser jag att 2020 är klart bättre än 2021

  67. Adri

    Micke: Såg detta först nu!

    Ojdå. Nej det är helt fel. Jag tycker om att snacka MF med dig 🙂 Inte irriterad. Det finns vissa formuleringar som ibland återkommer som jag går emot, men då säger jag det där och då! 🙂

    Jag är inte så passiv i mina känslor att du ska behöva ”känna att jag blir irriterad”. Gör du mig irriterad så skulle jag faktiskt säga det! 🙂 Svenskar är så konflikträdda. Inte jag. Det handlar inte om att jag är konfliktsökande heller (gud nej) men uppstår ett problem mellan två personer så ska det lösas, och det löses med RAK kommunikation. Inget annat 🙂 Så såvida jag inte skrivit att jag är irriterad, så är det inget du ska oroa dig för 🙂

    Jaja. Får se om MF kan göra comeback hos dig eller inte, med en parad av bra vinnare i framtiden? Kanske; kanske inte. Ingen av oss vet iaf så varför spekulera? 🙂 Men man kan hoppas.

  68. Engsla

    Micke, oj då, menade inte att förvirra dig så där 🙂 Med Emil syftade jag på en diskussion i kommentarsfältet (om du klickar på Pinglans länk till bidraget 1962) mellan en SimsMoyal och en Emil, där de diskuterar vad låttexten egentligen handlar om. Om man vill ha ett kul exempel på att det kan vara svårt det där med läsförståelse rekommenderar jag att du kollar in den tråden 🙂 Att vi alla sedan hade vår lilla diskussion om texten här ovan fick mig bara att dra på smilbanden än mer (även om jag antar att din reflektion endast drogs utifrån refrängen och inte texten i sin helhet). Ja, sånt roas jag av 😀

    Läste också att du inte känner dig riktigt bra. Hoppas att de hittar vad som fattas dig och att du snart mår bättre. Tur att EM-fotbollen är igång så du har en bra anledning att ta det lugnt. Kram och krya på dig 🙂

  69. Micke

    @Engsla, jag ska ta och titta in på det där så får jag se vad det handlar om. Just nu är jag inte riktigt med på vad du pratar om men jag hittar det snart 🙂

    Jo tack jag mår egentligen bra men viktförlust och att ständigt gå runt o vara yr i skallen får ju en att vilja ha ordning på det så fort det går. Jag försvinner bort i dimma här ibland, vilket tyvärr drabbat Adri här.

    Tack för hälsningen tjejen och varma kramar tillbaka till dig 🙂 Hoppas även du uppskattar Em-fotboll 🙂

  70. Schlagerpinglan

    @Micke, Jag trodde att jag skrivit något tidigare, men tydligen inte. Även jag hoppas naturligtvis att du får svar på vad som är fel och tillfrisknar snabbt. Som sagt, hälsan är det viktigaste.

  71. Micke

    @Pinglan, tack ska du ha för det. Jag hade ju inte tänkt sitta här och böla om det men så blev det så snurrigt där ett tag med Adri så jag kände jag var tvungen att förklara min snurrighet.

    Det kommer att bli bra och nu tar vi det där med ESC istället 🙂 Tack Engsla och Pinglan

  72. Micke

    @Pinglan och Engsla (givetvis även andra om ni känner för det) Eftersom jag inte följer MF så har jag en liten fråga till er. Sverige är för mig överlägset sämsta land i ESC under 10-talet. Även i år bland de sämsta. Men åren 2019 och 2020 blev det en förbättring på ett sätt. Dels var båda vinnarna helt ok som jag ser det. Men trots det så sköter sig inte Sverige då de dessa år hade riktigt bra bidrag i båda årens uttagning och bägge serverades av Anna Bergendahl.

    Jag vet inget av övriga låtar dessa år. Inte mycket iaf. Men en sak är säker….hade det vart 2011, 2013, 2015, 2017 eller 2018 som Anna deltagit med dessa och inte vunnit då hade jag………. ja, jag vet inte vad.Men eftersom jag vet nada om det ni alla diskuterade så hade det varit intressant att höra om era åsikter om Annas bidrag och allt runt det Förresten har hon gjort än ännu bättre låt efter detta…..Thelma & Louise. UNDERBAR LÅT

  73. Schlagerpinglan

    @Micke, Även om utbudet blivit en hel del sämre med tiden (dock bättre igen de senaste åren) så tycker jag fortfarande att Sverige har ett av de bästa ESC-uttagningarna och fortfarande så dyker det upp ett par riktiga pärlor varje år.

    2020 så hade jag just “Kingdom Come” som min personliga favorit (den enda låt jag riktigt gillade det året) och hade inte vinnarlåten i min topp-tio ens så det var något av ett mellan-år för mig. Hade jag fått bestämma så hade Anna vunnit överlägset det året… men eftersom jag fick som jag ville 2019 så var jag inte alltför bitter.

    2019 ställde Anna upp med låten “Ashes to Ashes“, som jag såg som ett topp-tio-bidrag men där jag hittade sex låtar som var bättre i uttagningen och där vinnarlåten “Too Late For Love” var i en klass för sig och jag hoppades skulle vinna.

    Vad gäller Annas bidrag så tycker jag m.a.o. att de blivit bättre och bättre. Från 2010, där jag inte tyckte hon var någon vinnarkandidat, till 2019, där hon var bland de bättre, till 2020 då hon borde ha vunnit. Men, men… det blir inte alltid som man vill.

  74. Adri

    Micke: Anna Bergendahl har deltagit tre gånger i MF med två grymma låtar (nämligen de två som INTE vann…). Problemet är som du säger timingen.

    2019 var hon min silverplats. Det deltog en duett jag uppskattade mer 🙂

    2020 min bronsplats för då deltog ju mina två MF-queens med än bättre låtar: Mariette och Dotter 🙂

    (2020 håller jag därför med tittarna. Hon kom på bronsplats, vilket är helt rätt. Vad The Mamas gjorde framför henne är högst oklart dock.)

    Om man ska troubleshoot varför Anna inte lyckas dra längsta strået så är det faktiskt otroligt enkelt. Iaf att hitta ETT problem är ganska enkelt. Barn gillar inte vad hon kommer med. 2020 fick hon flest tittar-tolvor av alla. Hon fick hälften av tittarnas tolvor, men kom ändå bara på tittarnas fjärdeplats. Detta då de två yngsta röstningsgrupperna helt och hållet nollade henne.

    Så, om hon lyckas få en mer heltäckande räckvidd så kommer hon troligtvis nå ända fram. Men då kanske hon förlorar sig själv? 🙂

  75. oe

    Micke: Jag gillas Anna Bergendahls nyare låtar. Och hennes röst är grym. Vinnarlåten från 2010 tyckte jag var sådär, men “Ashes to Ashes” var tveklöst den bästa låten 2019 och borde självklart vunnit. “Kingdom Come” däremot tyckte jag var lite tråkig, fortfarande topp 5 det året, men egentligen inget speciellt. Dessutom gillade jag inte alls scenshowen. Föredrog Hanna Ferns “Brave” (lät visserligen lite väl ansträngd live) och Dotters “Bulletproof”. “Thelma and Louise” är däremot riktigt bra, klart bättre än “Kingdom Come” och absolut i nivå med “Ashes to Ashes”.

  76. HW

    @Micke Jag tycker alla Anna Bergendahls MF-bidrag varit helt okej, gillar nog Kingdom Come bäst av de tre. Men ingen av dem har varit vinnarkandidater för mig, eftersom jag inte hittat något speciellt i någon av de tre 😉

  77. Engsla

    Micke, jag tycker det är lite lustigt att jag, som är den entusiastiska melodifestivaltittaren, ofta verkar hitta färre “bra” bidrag de senaste åren än du som bojkottar tävlingen. Ingen värdering i det, bara en rolig reflektion 😀 Tyvärr verkar jag vara helt ur fas med både tittarna och de som bestämmer vilka bidrag som ska vara med i tävlingen. Men jag roas fortfarande av underhållningen, så får det vara bra med det. Senast jag hittade en låt som jag verkligen gillade och tyckte bara måste vinna var 2017 (Statements) och den gick ju inte ens till final. Fattar fortfarande inte varför, men vatten under broarna eller nåt sånt…

    Anna Bergendahl då. Jo, jag tycker att hon hade bland de bästa låtarna både 2019 och 2020. Men det var nog scenshowerna jag gillade mer än låtarna. Först när hon gick runt som ett skogsrå och sedan året efter gillade jag männen i kilt. Jag tycker hon har en intressant röst, men den känns ibland lite för statisk? Om det är rätt ord. För även om de båda låtarna är lovande så lyfter de aldrig riktigt utan står liksom på samma ställe och stampar. Trevligt för stunden, absolut, men sedan glömmer jag dem ganska fort. Skulle kanske vunnit på att vara lite kortare? Men jag hade ändå föredragit henne som vinnare båda gångerna istället för hur det blev 🙂

  78. Micke

    @Pinglan, jag kan ju inte säga emot dig angående att sex bidrag skulle ha varit bättre än “Ashes to ashes” 2019 då jag ju inte har hört bidragen. Skulle det ha varit så är det ju fantastiskt. Ja rent av mirakulöst med tanke på att det handlar om MF och hur bra Annas bidrag var och är. Vet ju inte vilka bidrag du pratar om förutom Lundviks då. Den tycker jag definitivt inte är bättre än Annas men den var ett välkommet inslag som MF-vinnare. De åtta åren 2011-2018 hade fem vinnare som var bottenskrap å det värsta. Lundvik var ett klart step up. Är helt med på ditt tåg att det var en bra vinnare

    @Adri, så överraskande att du hade Mariette och Dotter före Anna. Det hade jag aldrig trott om dig 🙂 Vet ju hur illa u tycker om de två tjejerna 🙂 Duetten året innan som du pratar om är jag ganska säker på vilken det är. Ett bidrag du fick mig att lyssna på. Inte lika vild på den som du men absolut helt ok. Sen Adri blir jag enormt överraskad över det du säger om att barn inte gillar. Helt med dig där men det har jag hävdat hela tiden och när jag sagt det har jag fått mothugg från dig direkt. Hmm….konfunderad här 🙂

    @oe, kul att du kommenterar “Thelma and Louise”. Jag tycker den är underbar. På ett sätt hade det varit kul att se hur den hade gått i MF. Men å andra sidan ganska skönt att den var utanför bubblan irl. Yepp hon har en fantastisk röst och hon slipar allt mer på bristerna på scen så vem vet. Kanske blir riktigt riktigt bra till slut. Scenshowen till “Kingdom comes” tyckte jag dock var helt ok. Gillar ju inte robotdans men jag köpte detta ändå 🙂

    @HW, undrar lite här. Är det låtarna som du inte köper eller är det Anna själv eller vad? Jag sätter oftast bidraget från 2019 före det 2020 men det växlar en hel del. Jag tycker också att bidraget från 2010 är småmysigt. Ungefär som de flesta gjorde innan hon missade finalen. Därefter blev det plötsligt inne att tycka illa om den. Mycket givetvis på grund av pressens trakasserier.

    @Engsla, nu förstår jag inte riktigt vad du menar Engsla. Hittar jag bra bidrag? 🙂 Vad jag minns just nu finns det bara sex bidrag under 10-talet och därefter som jag kan klassa som bra av det jag hört.

    1. “Desperados”, Pernilla Andersson – 2011
    2. “Ashes to ashes”, Anna Bergendahl – 2019
    3. “Jag är fri”, Jon Henrik Fjällgren – 2015
    4. “Kingdom comes”, Anna Bergendahl – 2020
    5. “Statements”, Loreen – 2017
    6. “Behöver inte dig idag”, Clara Klingenström – 2021

    Tre bidrag ligger nära och det är vår vinnare 2012 och de två som slogs om segern 2014

    Anna Bergendahl har en fantastisk röst men som du säger ibland lite statisk. Tänk om hon kunde ta lite lektioner av gamla rävar som Eva Dahlgren och Monika Zetterlund som kunde och kan förvandla simpla låtar till mästerverk bara med sitt sätt att använda rösten. Anna har potential. Absolut. Scenshowerna har funkat riktigt bra även om jag inte som du direkt gillar män i kilt 🙂 Lyssna gärna på “Thelma and Louise” Engsla…där har Anna tagit ytterligare ett steg

    Sedan angående det där med Emil. Nej jag har aldrig varit någon. På min framtida grav lovar jag det. Jag är och förblir tjatiga Micke. Ta det eller lämna det 🙂 Det där med Inger Berggrens låt var en supertavla av mig Engsla. Dömde enbart utifrån en refräng utan att ha helt kul. Hur jävla lågt får man sjunka Inte min bästa stund på bloggen

  79. Micke

    Helt koll…..inte helt kul

  80. Adri

    Micke: Nejnej 🙂 Då har jag bara antagligen inte kommunicerat så väl 🙂

    Det du har yttrat – och inte ett fåtal gånger – är hur barnen dominerar/bestämmer i MF. Att det därför är mer som ett barnprogram yada yada yada.

    Så är det ju dock inte. Barnen håller i två röstningsgrupper 🙂 Men de är inte större eller mäktigare än övriga röstningsgrupper 🙂 För alla tittargrupper har lika mycket poäng att ge!

    Efter varje upplaga släpps de riktiga röstningssiffrorna och då kan man se hur varje åldersgrupp röstat! 🙂 När något då dessutom är bekräftat till 100% så är det ju inget fel med att ta upp det 🙂

    Så ja, barnen har makt att påverka. Men de är inte som nån big boss som kan röra om i hela grytan! Utan de har barn 3-9 år samt 10-15 ansvarar helt enkelt för en åttondel av tittarpoängen var 🙂

    Rätta mig om jag har fel nu, för det är möjligt, men du har sagt att barn och tonåringar har mer makt i MF nu för de helt enkelt är mer röstningsbenägna och mer hooked på sina telefoner så appröstning är ju som gjort för dem? Men numera är ju det individuella röstantalet ganska oviktigt 🙂 Det spelar alltså ingen roll om barnen röstar mer, för samtliga deras röster hamnar i barngruppen som bara är de där åttondelarna 🙂

    Jag är så himla dålig på att förklara känner jag! Men jag hoppas du förstår vad jag menar! 🙂

    Annas svaghet är hennes inabilitet att locka barn, det är liksom bekräftat av statistik 🙂 Men hela MFs förfall – som du skulle kunna skylla på – kan man skylla detta på. Det finns iaf inget försvar för det 🙂

  81. Adri

    Nej ok min hjärna är absolut smör.

    Micke, läs ovan kommentar om du vill. Men när jag nu läser igenom den själv så tror jag fan knappt att jag gjort mig förstådd alls.

    Infon är iofs rätt, men vad är det för fel på mina formuleringar. Hela sista stycket är ju bara en jäkla röra.

    Aja. I mitt försvar: Skåne är otroligt varmt och jag är inte speciellt bra på att hantera sol. Jag återkommer när jag blivit nerkyld igen.

  82. Micke

    Adri… Som så ofta pratar vi runt varandra. Du har missuppfattat mig totalt. Har aldrig sagt att barnen dominerar det hela om jag så sagt det 2897 gånger 🙂 vi får fixa en tolk mellan oss 🙂 Men däremot om du får uppgiften att du måste välja en åldersgrupp som röstar mest från 10-19 upp till 90-99 vilken väljer du av alla dessa då

  83. Adri

    Micke: Men det är ju det jag säger! Helt klart röstar 10-19åringar mer.

    Men det spelar ingen roll! 🙂 Säg att det kommer 100 000 röster från 10-15åringar (för det är så tittargruppen är avgränsad) och bara 1000 från 90-99åringar.

    Det gör ingen skillnad. För de ungas 100 000 röster omvandlas till poäng (1, 2, 4, 6, 8, 10, 12 – i deltävlingarna. Några fler i finalen). Men seniorernas 1000 röster omvandlas även de till exakt lika många poäng 🙂 Men som delas ut från en annan tittargrupp? 🙂

  84. HW

    @Micke Det är nog låtarna jag tycker är lite för slätstrukna, har inget emot Anna som artist. Tvärtom tycker jag hon ser väldigt bekväm och självsäker ut på scen och har en bra röst. Vad gäller 2010 håller jag helt med. Synd att Sverige som röstat fram henne och låten plötsligt vände sig mot henne efter resultatet. Kanske var att folk var ovana vid riktiga motgångar och förväntade sig för mycket.

  85. Micke

    @Adri innan jag svarar mer. Hur funkar juryrösterna

  86. Adri

    Micke: Gud. Tro det eller ej, men jag jobbar inom kommunikationsbraschen. Svårt att tro med tanke på hur otroligt dåligt jag formulerar mig här.

    I deltävlingarna är det ingen jury 🙂 Där är det 100% tittarröster. Men än en gång, det är inte antal röster som bestämmer resultatet utan poäng och alla åtta tittargrupper (åldersindelat alltså) ger poängen.

    I finalen har vi en internationell jury. Åtta länder brukar det vara (vilket makes sense, eftersom tittargrupperna också är åtta stycken).

    Om jag fortfarande inte gjort mig förstådd så kanske det hjälper att se denna bild (alltså ingen MF-musik som jag ska försöka “pracka på” dig – var så lugn). Inte heller nån lam Tobbe Ek-text… det är bara en bild på hur det såg ut i vår final nu i mars 🙂

    https://bloggar.aftonbladet.se/schlagerbloggen/files/2021/03/finalforsok-1024×221.jpg

    Varje röst registreras såklart, men det är när det ska omvandlas till poäng som det avgörs 🙂

  87. Adri

    Rättelse: Det är sju åldersgrupper + de som röstar genom gammal hederlig telefonröstning. De blir en homogen grupp (med jäkligt hög medelålder vågar jag gissa, men bara en gissning 🙂 ).

  88. Micke

    @Adri, jag lägger mig helt när det gäller kunskap om hur röstningen går till nu Den har jag nada koll på så där ska jag bara dra igen klykan inför din kunskap om det. Har inga som helst problem med det polarn men det är ändå inte riktigt där min grej mot allt detta sitter. Har försökt förklara men att förklara detta är tydligen inte mitt bästa gebit. Sorry för det

    @HW, det är alltid lättast att sparka på de som redan ligger ned och det fick Anna tyvärr lida för. Vi är inte riktigt på samma planet när det gäller hennes låtar men det är ju det smak och tycke handlar om 🙂 För mig är hennes låtar ett mellanläge mellan sånt jag normalt lyssnar på och sånt jag lyssnar på här. Jag önskar så att hon hittar någon som kan putsa lite både på röst och scenframträdande för lyckas det så kommer hon att bli hur bra som helst. Rösten har hon definitivt redan men det handlar om att behandla den rätt också och där går det att putsa lite

  89. Engsla

    Micke, ja du har listat de sex “bra” bidragen flera gånger, och jag tycker att det är kul att du har hittat så många du tycker är bra i de få upplagor av MF som du verkar ha lyssnat igenom. Det var inget annat jag menade med det jag skrev tidigare, jag är glad för din skull och önskar att jag också jag hittat så många 🙂

  90. Micke

    @Engsla, det vet jag väl att jag har listat dessa sex förut. Hade bara tänkt att du skulle kontra med vilka du tycker är bra 🙂

  91. Micke

    Hmmm fick aldrig Engslas favvisar 🙂

    @Pinglan och Adri. Jag har i år här nu suttit och funderat över om det är Adri som har svårt att greppa mina förklaringar om skillnad vanlig dans och robotdans eller om det helt enkelt är jag som är för dålig på att förklara. Nu kommer Pinglan in i snacket. Hur välkommen som helst givetvis, men samtidigt med exakt samma grepp och inställning som Adri, vilket avgör de två alternativ jag grubblat över. Det är helt enkelt jag som förklarar för dåligt. Måste vara så för i min skalle är det solklart det jag säger. Får la se till o få undersökt skallen så fort det går då 🙂

    Jag tog Carola som exempel för att det inte skulle kunna tydas som att jag gillar en låt i mina exempel och ogillar den andra. Här ogillar jag båda bidragen och artisterna och ser enorm skillnad på vanlig dans i den ena och robotdans i den andra. Tror det är bäst vi släpper det här vänner 🙂

    I synnerhet mina inhopp i MF där jag och Adri trasslar in oss än mer. Härmed förklarar jag detta som avslutat och lägger ned en blomma på kistan och sänker ned den i graven och tar ett sista farväl Det är nog bäst så tror jag 🙂

  92. Adri

    Micke: Men vad trist! Även med viss brist i kommunikationen (på båda håll) så har jag alltid tyckt det är kul, även om du tyckt jag framstått som sur! 🙂

    Men alright, det finns ju faktiskt otroooligt mycket mer man kan snacka om 🙂

  93. Micke

    @Adri, för femhundranittiotolfte gången. Jag anser inte att du är sur eller irriterad på något sätt 🙂 Inte ens här kan jag få dig att förstå. Vet du polarn, jag jobbar med kommunikation, men det kan man sannerligen inte tro när man märker hur dålig jag tydligen är på det när jag inte har äkta närkontakt 🙂

    Det handlar inte bara om dig Adri detta att jag nu bestämt mig för att lägga ned MF till minst 100%. Börjar känna allt mer att jag inte vill reta upp folk här med åsikter från en som egentligen inte bryr sig. Vad har jag för rätt att komma med åsikter som kanske sabbar för andra.

    En helt annan fråga Adri. Dök upp i skallen här. Jag tror du vet vilken låt i ESC som mer än någon annan inte matchar i sång, melodi och liveframträdande enligt mig. Jag älskar melodin och gitarren men resten. Lyssnar på den ibland utan sång. Det jag undrar är om du har något liknande? Frågan gäller givetvis även Pinglan och andra om de känner för det 🙂

  94. Adri

    Micke: Men du skrev ju faktiskt själv: “Jag vet inte Adri, känns som du mest blir irriterad när vi pratar MF”, så det är inte en så konstig slutledning från mig 🙂 Men good to know!

    Ja, jag jobbar ju också med kommunikation och det känns jäkligt illabådande när jag ibland läser vad jag skriver här.

    Oj. För att citera Ebba Busch när hon testades på svenska litteratur-klassiker: “det står faktiskt helt still”. Jag kan absolut inte komma på vilken låt du syftar på 🙂 Du har säkerligen pratat om det (inte osannolikt flera gånger), och jag hade säkert kunnat det i andra fall. Men nu har jag ingen aning.

    Sen finns det massvis med låtar där det finns bra beståndsdelar, såsom en bra artist – men dålig låt. Eller en bra låt – men dålig artist. Eller att framträdandet dödar. Det finns några sådana varje år t.o.m 🙂

    Om jag förstår så är ju Irlands låt i år ett sånt exemplar. “Maps”. Det är en grym låt. Framför allt de otroligt energiska trummorna 🙂 Låten älskar jag överlag, men det är framför allt trummorna. Och det är en riktigt fin melodi. Men sångrösten var riktigt svag hela låten igenom, och stundtals en riktig katastrof. Scenframträdandet kom “från ett bra ställe”… de menade väl… men det blev bara otroligt fel.

    Det finns såklart många många fler exempel, troligtvis mycket grövre än “Maps”… men just nu står det still även där.

  95. Engsla

    Micke, det där med “bra” låtar i MF sedan 2010. Du är så otålig, trodde du vant dig vid vid det här laget att jag ibland spammar kommentarsfältet, och andra gånger tar väldigt god tid på mig när jag ska svara på frågor. Som nu. Vill ju vara så sanningsenlig som möjligt… 🙂

    Ibland får man så dumma idéer för sig som man bittert ångrar efteråt. I mitt fall var det att lyssna igenom alla årliga MF-recaps från det senaste decenniet, plocka ut de låtar som hade något jag fastnade för, och sedan lyssna igenom fullängdarna av dessa…

    Skulle jag naturligtvis INTE ha gjort.

    Ibland är minnet av bidragen bra mer rosenskimrande än vad verkligheten visar sig vara. Man lyssnar år efter år på x antal recap-sekunder och tror sig veta hur helheten låter. Ofta är det väldigt bra sekunder! Men tre minuter visar sig också ofta vara väldigt lång tid att fylla med något intressant.

    Till slut satt jag här och tyckte att ingenting egentligen var bra. Men så kunde det ju inte vara! För även om jag inte gillade hela låten så var ju framträdandet iaf sevärt och bra. Eller så hade hen ju en bra röst och/eller utstrålning. Eller räcker det kanske med att jag gillar två minuter av låten för att klassa den som bra? Att den sista minuten är irriterande tjatig spelar kanske inte så stor roll i det stora hela?

    Ja, så gick tankarna och till slut så intalade jag mig att Rybaks “Fairytale” väl egentligen var ett ganska bra bidrag (trots att jag tycker riktigt illa om den…)? Det är lustigt hur man kan trassla till det för sig när man överanalyserar saker och ting 🙂

    Så jag vet inte längre. Innan jag lyssnade igenom alltihop rankade jag Loreen (2011, -12, -17) och Undo från 2014 som “bra”. Nu ångrar jag mest att jag försökte mig på hela idén alls, lol

    MEN, det finns fler “kunde varit bra”-bidrag genom åren än jag mindes! Även om jag inte gillar dem i fullversion så kan de ju avnjutas i kortform. Eller nåt 🙂

  1. Lämna en kommentar


                 

                 

     





Musik bloggar Blogglista.se