ESC2021Det har blivit dags för premiär-avsnittet av Krista Calling där Krista Siegfrids guidar tittarna bland allt som händer bakom kulisserna. I det första avsnittet utlovas bl.a. en sväng runt Rotterdam, en inspektion av scen-bygget, ett samtal med Gjon’s Tears samt en skymt av en kunglig besökare.

Krista Calling – Del 1 – “The Birth Of A New Stage”


Krista Calling – Episode 1 – The Birth Of A New Stage
(Premieres Apr 28, 2021 – eurovision.tv)

Mer från Schlagerpinglan i samma kategori:


24 kommentarer till “Eurovision 2021: Se det första avsnittet av Krista Calling”

  1. Mikaela

    OT: Utan att ha samma gedigna överblick över urvalet instämmer jag med dig Pinglan att La genesi del tuo colore är de nationella uttagningarnas bästa låt.

  2. Schlagerpinglan

    @Mikaela, Fortfarande min överlägsna favorit av samtliga ESC 2021-låtar och trots att jag verkligen gillar Italiens vinnarlåt så verkar inte besvikelsen riktigt vilja lägga sig. Nåja, jag hittade en låt jag gillar och det är ju en vinst i sig. 🙂

  3. Mikaela

    Jag hörde ju Zitti e buoni först, och älskade den – så hann inte bli besviken. Men nu har Irama övertagit förstaplatsen även för mig, och jag tror han hade kunnat ge pallplats till Italien i år!

  4. Adri

    Jag älskar också ”Zitti E Buoni”. Men älskar Irama’s låt mer.

    MEN! Det finns en italiensk låt jag föredrog före dem. De är plats 3 och 2. Min vinnare var denna underbara:

    https://m.youtube.com/watch?v=cFAtUbi7a8w

  5. Schlagerpinglan

    @Adri, Jag har sett att du tipsat om låten tidigare och har givit den många chanser och hoppats kunna höra det du hör, men nej… den fortsätter att vara ett mysterium.

  6. Josef

    @ Schlagerpinglan: (och även Micke, Adri med flera får gärna lämna synpunkter)

    Detta årets upplaga av ESC har den “bästa” botten någonsin och kanske den årgång där flertalet länder faktiskt kan vinna. Det finns ingen Loreen, Alexander Rybak eller Sergei Lazarov med en jättefavoritlåt som alla väntar sig ska vinna. tävlingen, det kan man tydligast se på oddsen hos spelbolagen, me även här och på information från YouTub.

    Min undran är; Har man börjat ta fram låtar på ett “säkrare” vis för att eventuellt slippa fiasko i tävlingen?!
    Den enda bidraget som känns lite fjomsigt i år är Tyskland, men även där har man ju ett budskap om problemet kring internethat om jag förstått rätt?!

    Är jag helt fel ute eller är inte årets upplaga väldigt jämn och oförutsägbar? Jag tycker jag håller på och lägger om min ranking av låtarna var tredje dag just nu. Lovar såklart att delge mina tankar bara repetitionerna har avslöjat sitt! 😀

  7. Chimaera

    Och nu ligger årets upplaga av vår podd också uppe
    Soundcloud.com/vseh

  8. Schlagerpinglan

    @Josef, Hur man skulle kunna ta fram låtar på ett säkrare låt låter lite svårt, men med tanke på resultatet så kan man ju börja undra. Det finns ett flertal låtar som jag tycker att man skulle kunna se som möjliga vinnare, vilket gör det intressant på så många sätt för det öppnar ju upp för ännu fler bidrag som då eventuellt skulle kunna “göra en Azerbajdzjan 2011” och vinna utan att vara favorit då rösterna splittras åt alla håll. Eller så kan det visa sig att en av förhandsfavoriterna trots allt är storfavorit och vinner stort, men då är frågan vilket att bidragen det där. 🙂

    (Och ja, Tysklands bidrag har ett budskap mot olika form av hat så det finns ju trots allt även en tanke där, även om den kanske tog ett lite oväntat uttryck.)

  9. Adri

    Tråkigt. Jag unnar alla att uppleva vad jag gör med ”Voce” 🙂

    Josef: Jag vet inte. Det känns som olika poänger. Andelen skämtbidrag har minskat, vilket jag älskar. Jag finner skämtbidrag respektlösa mot tävlingen. Tysklands låt – likt exempelvis San Marino 2016 – är mest av allt bara ett jäkla meme, mer än en riktig låt.

    Men även om låtarna numera oftare håller en seriösare ton än förr 10-12 år sedan så tycker jag inte det känns säkrare direkt. Det finns många tänkbara vinnare i år, men även flera som känns helt chanslösa. Nordmakedonien, är väl den jag tänker mest på.

  10. Micke

    @Josef, jaså du lever och har hälsan 🙂 Trodde du hade hoppat av för länge sen. Jag har haft stora funderingar själv på det i år men ESC-själen är stark och kämpar emot.

    Skulle kunna ge dig ett riktigt utförligt svar på din fråga men jag avstår. Blir för mycket negativt. Funderar dock lite över ditt “bästa botten” någonsin??????? För mig finns det 22 bidrag i år som är direkt dåliga så det blir nog snarare “Mest jämntjocka botten” för mig 🙂 Jag har elva bidrag som jag gett betyget bra eller bättre men hade de tävlat ett annat år hade högst sex av dem fått betyget bra från mig.

    Min stora fråga år var finns bidragen och framträdanden som man blir glad av? Jag är 100% på motsatt riktning än Adri när det gäller plojbidrag. De är en MYCKET VIKTIG DEL AV ESC. Utan dem blir det bara en röra av slentrian. Seriösa bidrag är givetvis än viktigare men inte när det som i år enbart finns inom genre jag direkt ogillar.

    Jag har sex bidrag som jag gillar, varav fem nämns som rankade väldigt långt ned. Jag har redan bestämt mig för att hoppa semifinalerna men kommer att kolla finalen om tre av mina sex är med där

    Tyvärr är det så som du säger Josef att ESC håller på att bli “säkrare” och med det följer att hjärta och själ är på väg bort. Jag har följt ESC sen jag var fyra år gammal. Känns ärligt talat för jävligt att en stor del av mig nu på fullt allvar funderar på att hoppa av helt.

    Nog med negativt. Visste som sagt inte att du var kvar så jag vet nada om vad du har för tankar om årets ESC och vad som är bra och vad som är dåligt. Skulle vara kul att höra dina tankar 🙂

  11. Mikaela

    @Adri Tyckte låten var bra, kan nog växa med tiden! Jag verkar hittills hitta fler favoriter i San Remo än i ESC.

    Angående jämntjocka låtar: jag hade tyckt om nationella uttagningar utan stora artister. Då hade vi kanske inte fått vinnarlåtar som Voices eller Fallen angel som (i min åsikt) lever mest på artistens namn.

  12. Adri

    Micke: Du ska inte hoppa av, kompis 🙂 Det måste väl kräva mer än ett lite kefft år för att det ska ske? Jag tänkte i samma banor 2020 (innan den lades ner helt då), för låtarna var så usla då. Men jag visste samtidigt att jag inte funkar så. Och jag tror inte du gör det heller 🙂 Eurovision är för stor av en kultur-institution för musikälskare för att bara droppa så.

    Mikaela: Hoppas det, för det tog tid för mig med 🙂 Men sen när den låsts upp så är den grym. Gällande din regel du tar upp så är det inget jag vill se. Jag tycker inte man ska inskränka vilka som ska få delta, mer än den nuvarande åldersgränsen 🙂 Människor får helt enkelt ansvara för vad de röstar på. Jag älskar Norges låt, och framförallt att den slog ut Keiino. Tix verkar hur fin som helst, men det visste ju jag inget om innan och låten har ju fått ett fint mottagande även utanför norska gränsen.

    Tusse är en svår nöt. För Tusse är fantastisk, men låten är inte det. Men då kompenserar ju artisten? Det är inte bara en låttävling ju. Hellre en svag låt med stark artist, än en bra låt som slaktas av en artist utan något 🙂 Hellre superstjärnan Tusse då, med en låt som är stabil om än lite meh 🙂

  13. Mikaela

    @Adri Jag kan tycka att Sverige oftast röstar på en artist för att de har synts i media och verkar sympatiska, snarare än för att låten är en vinnare. Hela den “fördelen” försvinner ju sen i ESC, där ingen känner artisten, utan bara hör en slätstruken låt.

    Det måste vara så trist att vara typ Clara Klingenström och veta på förhand att man inte vinner, oavsett hur stark ens låt är. Därför hade det varit så kul med en uttagning med bara underdogs, så att det är framträdandet där och då som bedöms.

  14. Adri

    Mikaela: Det som dock satte störst krokben för Clara Klingenström var ju juryn – som inte heller visste nåt om Tusse 🙂

    Tittarna hade ändå henne på bronsplats. Det är fortfarande en grym underdog-historia ju 🙂

    Men vi ska inte glömma det heller – juryn ville också ha Tusse 🙂

  15. Micke

    @Mikaela….skriver under helt på det du säger om på förhand och liknande

  16. Adri

    Sen köper jag inte heller att man röstar på en artist. Många lägger fram den teorin, men jag tror inte på den. Jag tror tvärtom ett etablerat artisteri kan skada bidraget.

    Loreen 2017 t.ex. Jag tror ”Statements” skulle haft en större chans om inte Loreen stod bakom micken 🙂

  17. Adri

    Jag menar, om vi fokuserar på det senast avslutade decenniet. Och stannar i Sverige, för det är ju uppenbart närmast till hands.

    Anna Bergendahl? Robin Stjernberg? Frans? The Mamas? Inte speciellt kända ändå? Jag tror inte de flesta slentrian-tittare kände till The Mamas historik, eller att Frans är samma kille som släppte sommarplågan om Zlatan. Anna och Robin var båda gamla idol-deltagare, men inte speciellt minnesvärda därifrån.

    Även Robin Bengtsson. Visst han slog igenom året dessförinnan, men det var inte direkt ett genombrott som skapade skalv så stort att han bara promenerade genom 2017 🙂 Samma med Lundvik-mannen.

    Kort sagt: jag tror människor säger att man bara röstar på artister, mer än vad folk faktiskt gör detta 🙂 Så jag tror verkligen det är en teori att ifrågasätta

  18. Micke

    @Adri nu vet du vad jag tycker om Carola. Men oavsett att jag dissar henne. Tror du på fullt allvar att en låt med henne inte hade kommit högre i MF än om en okänd framfört den?

    Vi människor är tyvärr inte fullkomliga. Vi röstar inte så som meningen egentligen är på själva låten. Vet sen tidigare att du inte håller med om en sak men jag är övertygad till 100%, inte 95% om att tjejer röstar på “snygga killar” (finns det såna) 🙂 Äldre artister får inte lika mycket röster som yngre. Kända får mer än okända….Ska jag fortsätta? 🙂

    Det som jag tycker är underbart sen 2011 är The Mamas. Inte för att den är något speciellt utan för att den går utanför dessa ramar med utseende och liknande. Tre goa runda damer. Härligt att sånt kan gå igenom rutan i vår knäppa värld. Jag är själv långt ifrån tjock och ar haft ganska lätt med tjejer men jag hoppas och tror att det har med min personlighet att göra och inte mina kilon. Hoppas det hade varit likadant om jag vägt 20 kilo mer men tvivlar tyvärr

    Jag är extremt trött på det här med “oh vad snygg han är Vi måste rösta honom” och liknande.

    Tyvärr min vän Adri här är vi nog mer oense än någonsin 🙂

  19. Adri

    Micke: 1. Titta närmre på The Mamas. Det är faktiskt bara två av dem som är tjocka. Den tredje är smal. Men vad alla tre har är talang och det ska belönas. (Även om jag dessvärre aldrig direkt gillat deras låtar) 🙂

    2. Det där med ”snygg kille” är ett utdött fenomen, så ser det faktiskt inte som en sak att diskutera 🙂

    3. Carola har många fans. Men hon har likväl extremt många hatare. Såg det senast i tisdags när det visat sig att hon hoppar av Let’s Dance – av hälsoskäl, hon mår alltså inte bra – och det var ett hav av kommentarer som skrattade och hånade. Bara för att… de inte gillar hennes musik? Eller för att de har svårt för människor som inte döljer sin tro?

    Oavsett, ett stort namn kan belöna. Men det kan också vara en förbannelse 🙂

  20. Micke

    @Adri,

    1. Förstår inte din mening. Det där är ju precis det jag skriver och menar 🙂

    2. Den regeln finns i allt liknande till 100%. Har svårt att tro att det skulle ha förändrats just i MF men vad vet jag. Har inte sett det sen 2012.

    3. Adri min vän idioter finns överallt. De som inte kan skilja på “Jag gillar inte” och “Jag hatar”. Hat är världens största pandemi och tyvärr hjälper inget vaccin mot det Folk kan göra precis vad som helst för att få sitt. De som tyvärr får lida mest för det är kvinnorna i vår värld och det gör mig så JÄVLA FÖRBANNAD

  21. Adri

    Micke: 2. Aja. Jag ser det som ett fenomen från förr.

    3. Min poäng handlar inte specifikt om det. Mer bara att precis som att en artist redan på förhand har fans, har den hatare. Så jag tror det kan vara en förbannelse att vara största namnet i en line-up.

  22. Micke

    Adri… Framgång föder hat. Så knäpp är vår värld

  23. Micke

    @Adri, fick syn på en grej jag missat. Handlar om ditt svar till Mikaela där hon pratar om Clara Klingenström.

    En grej du säger låter helt bannas för mig. Men kom nu ihåg att jag inte sett MF sen 2012 så jag har absolut nada koll hur grejer går till där.

    Jag är till 100% med Mikaela i hennes kommentar. Mitt i detta börjar du prata om juryn inte visste något om Tusse. Varför skulle de inget veta om honom? Han är ju känd från en viss tävling innan. Kanske missförstår det du menar men som jag tyder det är juryns röst på honom ännu ett bevis på det Mikaela säger.

    Fattar nada! Funkar juryn på ett annat sätt än för tio år sen. Det där får du nog förklara så jag hänger med 🙂

  24. Adri

    Micke: Alltså jag antar mer än vad jag faktiskt vet. Men Tusse är inte känd i utlandet ju. Vi har internationell jury. Redan 2012 när du ännu fanns kvar så var ju den svenska juryn avsatt 🙂

  1. Lämna en kommentar


                 

                 

     





Musik bloggar Blogglista.se