NederländernaDen 4:e mars presenterade TV-bolaget Avrotros Nederländernas bidrag i Eurovision Song Contest 2020 i form av en officiell musikvideo med den internvalda sångaren Jeangu Macrooy och låten “Grow“.

Nu har Jeangu även framfört låten live i TV-showen “De Wereld Draait Door“, se nedan.
(Källa: wiwibloggs.com)

Se Jeangu Macrooy framföra “Grow” live:

Lyssna på Nederländernas bidrag till Eurovision Song Contest 2020:
Bidrag / Artist: “Grow”, Lesley Roy
Länkar: “DWDD”- live-framträdandeofficiell musikvideoeurovision.tv (låttext + info)
Låtskrivare: J.A.U. Macrooy, P.L. Perquin
Se även: Mer info om det nederländska internvalet

Schlagerpinglan: Trots ett par vackra partier lite här och där i låten så står jag kvar vid att “Grow” är en alltför dyster historia för mig. Jag tyckte dock att Jeangu lyckades att höja sitt bidrag live och det är ju alltid ett bra tecken. Vi får väl se vad som händer, det är trots allt över två månader kvar innan det är dags för ESC 2020-finalen, dit Nederländerna är direktkvalificerade tack vare förra årets vinst. 🙂

Mer om Nederländernas förberedelser inför ESC 2020 hittar ni här: “Nederländerna i ESC 2020

Mer från Schlagerpinglan i samma kategori:


26 kommentarer till “Nederländerna 2020: Se Jeangu Macrooy framföra “Grow” live”

  1. Micke

    Har inget direkt att säga om liveframträdandet här men däremot om något som hänt.

    Aldrig någonsin har jag ändrat åsikt så drastiskt om startfältet i ESC som jag just gjort om årets startfält.

    Har lyssnat och lyssnat o jädrar så många bidrag som vuxit. Har varit lite besviken på att det varit långt ifrån 50-50 när det gäller lugnt och uptempo.

    Det är jag inte längre. Har nog aldrig i ESC-historien hittat så mycket vackert i startfältet. ESC och i synnerhet MF är ju inte direkt kända för sin vackra musik så askul att jag funnit detta i år. Ni som inte gjort det. Fortsätt lyssna

  2. Adri

    Micke: Hoppas du har rätt för i nuvarande skick skulle året beskrivas som: Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz.

    Hade detta året varit en maträtt hade det varit en slightly rinnig havregrynsgröt utan nåt till. Så trist och grått.

    Men, jag får väl se hur utvecklingen blir 🙂

  3. Micke

    Har ofta med inställning att göra Adri. Går man in med tanken att det är tråkigt då blir det tråkigt.

    Jag har varit besviken på fördelning lugnt och uptempo som sagt men varje gång jag lyssnat vidare har jag försökt nollställa allt. Lyckades tydligen 🙂

    Ge dig inte polarn 🙂

  4. Adri

    Så länge kan vi ta en titt på hur himla fint detta året hade kunnat bli.

    Alla nationella finaler är avgjorda. Här är topp 20 låtar som aldrig tog sig till Rotterdam 🙁

    20. Aiste Pilvelyte – ”Unbreakable” (Litauen)
    19. Kristin – ”Pray for me” (Norge)
    18. Ellen Benediktson/Simon Peyron – ”Surface” (Sverige)
    17. Barbara Tinoco – ”Passe-Partout” (Portugal)
    16. Frida Öhrn – ”We are one” (Sverige)

    15. Rein Alexander – ”One last time” (Norge)
    14. Roxen – ”Beautiful Disaster” (Rumänien)
    13. Iva – ”Oculis Veride” (Island)
    12. Hanna Ferm – ”Brave” (Sverige)
    11. Mendez/Alvaro Estrella – ”Vamos Amigos” (Sverige)

    10. Robin Bengtsson – ”Take a chance” (Sverige)
    09. Sys Bjerre – ”Honestly” (Danmark)
    08. Jagur Jonze – ”Rabbit hole” (Australien)
    07. Mariette – ”Shout it out” (Sverige)
    06. Paul Rey – ”Talking in my sleep” (Sverige)

    05. ANNNA – ”Polyester” (Lettland)
    04. Anna Bergendahl – ”Kingdom Come” (Sverige)
    03. Erika Vikman – ”Cicciolina” (Finland)
    02. Jasmin Rose & RoxorLoops – ”Human” (Danmark)

    Som att jag ens måste säga ettan?

    01. Dotter – ”Bulletproof”

    Vi kunde skickat Dotter, vi skickade The Mamas. Kul att Sverige hade nåt slags familjetema i topp 2 iaf 🙂

    —————

    Menmen, detta året kommer kanske skärpa sig med tiden. Annars har vi sämsta året sen 2011 här.

  5. Micke

    Upp med humöret nu Adri 🙂

  6. Adri

    Micke: Finns inte mycket att vara glad över.

    Det är kallt utomhus, corona – Och jag menar inte ölen – ger inte upp, jag är fattig och har en s.k ”ful-dag” idag. Och värst av allt? Dotter är fortfarande bara tvåa i årets MF.

    Men jag har en bra inställning 🙂

  7. Daniel

    På tal om Cororna. Tror ni Eurovision kommer att arrangeras utan publik eller ställas in helt?

  8. JOHANNA

    Ett av de bättre åren på länge. Så många låtar man kan relatera till och framförallt denna! Och dessutom så mycket roliga låtar och vackra ballader!

  9. Adri

    Daniel: Tror det ska till mycket mycket mycket innan ett ESC ställs in. Och jag gissar verkligen inte vi är där.

    Utan publik? Mer troligt, men även det är väl typ en sista utväg. Än så länge, i mars, utgår de väl från att allt ska ske enligt plan 🙂

  10. Micke

    Johanna…. Häftigt att även du hittat just detta unika, att det är ovanligt mycket vacker musik i år. Önskar fler kunde stanna upp och hitta detta. Men ESC-publik är ju mer känd för att tugga i sig det mer lättsmälta och tar sig inte tid.

    Nu var detta inte sagt som gnäll eller kritik. Tycker bara det är tråkigt men samtidigt….det är som det är och alla blir lyckliga på sin deal

  11. Marcus

    Nu får ni skärpa er, Micke och Johanna 😛 Jag är mer inne på Adris linje, även om han är lite väl generös. Det här är det sämsta året sen 2002.

    Om ett år så skulle jag bli förvånad om det är mer än Ukraina och Sverige som ligger kvar på mina spellistor liksom. Ett bra år är det upp emot 20 låtar som ligger kvar.

  12. Schlagerpinglan

    Jag ställer mig nog på Mickes sida här. 🙂 Upptäcker allt fler bidrag som visar sig från en allt bättre sida och har förhoppningar om att det kan bli ett ganska hyfsat år trots allt. 🙂

  13. Marcus

    Jag gjorde en sammanställning av hur många låtar jag har i mobilen från varje år efter millenieskiftet. Det visar på en väldigt dyster trend…

    2000: 21 st.
    2001: 17 st.
    2002: 10 st.
    2003: 14 st.
    2004: 13 st.
    2005: 12 st.
    2006: 22 st.
    2007: 22 st.
    2008: 20 st.
    2009: 20 st.
    2010: 12 st.
    2011: 16 st.
    2012: 16 st.
    2013: 12 st.
    2014: 8 st.
    2015: 6 st.
    2016: 11 st.
    2017: 10 st.
    2018: 5 st.
    2019: 8 st.
    2020: 6 st.

  14. Adri

    Jag sparar knappt några låtar på mobilen från ESC. Har förmodligen hänt, men just nu kommer jag inte på en enda.

    (Hade ”Bulletproof” vunnit i MF hade jag haft en i alla fall)

    Men om jag bara försöker tänka mig bakåt blir jag besviken.

    2016, 2018 och 2019 var fantastiska ESC-år.

    2012-2014 var ganska svaga, men jämfört med 2020 återupplever jag gärna de åren igen.

    2015 och 2017 var helt okej år.

    Men i år? Jamen, färglöst som sagt. Att det är detta som inleder vårt nya decennium. Vi lägger ju ingen hög ribba direkt! 🙂

  15. Marcus

    Jag är gammalmodig av mig, mp3 är det enda sättet jag lyssnar på musik. Vad gör man annars om internet lägger ner liksom? Jag hade inte överlevt en dag utan musik 🙂

  16. Adri

    Marcus: Fast man laddar ju ner musiken via Spotify? Är den nedladdad behövs inte internet 🙂

  17. Marcus

    Jag trodde den bara var streamad ^^

    Nåväl. Har Spotify t.ex. Belgiens bidrag 1966 på tyska? I såna lägen behöver jag mina mp3 ;P

  18. Adri

    Marcus: All musik på Spotify du väljer kan göras tillgänglig ”offline” 🙂 Det är en lifesaver-funktion får man verkligen säga! 🙂

  19. Micke

    Marcus……jag hävdar inte att det är ett asbra ESC-år. Det jag menade var att min besvikelse jag först hade at det inte blir 50-50 i år mellan soft och uptempo helt försvunnit.

    Varför? Mycket enkelt. Det uptempo som finns är nästan alltihop undermåligt medan det finns flertalet väldigt vackra, softa bidrag.

    Då tar jag det hellre så än att slänga in än mer usel uptempo som verkar grejen i år på det lilla som finns av det. Att slippa robotdansare och dutt dutt syntar är alltid en fördel utan undantag.

  20. JOHANNA

    Eurovision-fans överlag har en alldeles för stor förkärlek för upptempo låtar och missar många gånger de fina balladerna. Jag är precis tvärtom. Och i år är det dessutom brist på bra upptempolåtar. Som tur är finns det lite charmiga quirky bidrag att älska och en hel massa fina sångtexter

    Jag lysdnarvpå ESC-musik året om men har en egen esc-spellista på spotify så blandar inte så många på mina andra spellistor!

  21. Marcus

    Jag tar ingen ställning vare sig för upptempo eller ballader, det viktiga för mig är melodierna – och de lyser med sin frånvaro i år. T.ex. Nederländernas bidrag. Helt okej låt, men kommer man ihåg den när den är slut? Nej.

  22. Adri

    Tar inte heller ställning i ballad vs upptempo. Jag vill ha variation. Tyvärr är det mycket svårare för ballader att sticka ut. Och en färglös ballad – finns det nåt värre?

    Frankrike i år, Israel förra året, Island 2018… inget att komma med.

    Värst i kategorin? Maltas jäkla provocerande ballad från 2017. 0 poäng från tittarna har aldrig varit så förtjänt! 🙂

  23. Micke

    En av anledningarna, en av många, till att jag hoppat MF är just det Johanna pratar om, att allt handlar om uptempo. Hur många fina ballader som helst kan bara försvinna i MF samtidigt som lightpersoner och lightmusik inom uptempo frodas. Tack och lov är det inte likadant i ESC där det mesta kan funka och där inte allt är format i samma mall. Därför hänger jag fortfarande med och älskar hela skiten 🙂

  24. Engsla

    Daniel, virus brukar ju ge med sig lite när sommaren närmar sig, förhoppningsvis gäller det även covid-19 🙂 Men skulle vi få ett värsta scenario med fler karantäner och om fler reserestriktioner införs i europa, så kanske bidragen kan framföras i varje land och sedan får det nederländska tv-bolaget helt enkelt fungera som sambandscentral. Tänk vilket kaos det skulle kunna bli. Något att se fram emot i allt elände 😉

  25. Engsla

    Apropå diskussionen ovan rörande kvalitet i esc: för mig kan det skilja hästlängder mellan vad jag uppskattar i studioversion vs live. Många gånger tidigare år, när jag inte har följt med i de nationella uttagningarna, har jag bara lyssnat på de polerade versionerna på spotify eller youtube innan escsemifinalerna har dragit igång. Sedan har jag blivit grymt besviken, eller positivt överraskad, av det jag sett och hört på scen. Sedan har jag röstat på det liveframträdande jag har sett, även om jag kanske egentligen tyckt bättre om ett annat bidrag i studioversion. Eller för den delen inte alls tyckt om ett bidrag innan 🙂

    En finstämd ballad kan ha svårt att göra sig i tvrutan om den blir alltför överbelastad med dansare, ljusshower etc som tar över låten. Likaså kan en upptempolåt falla platt om allt inte stämmer. Det kan bli för “konstnärligt” ibland så att låten verkar vara mindre betydelsefull än det visuella. Men det är kanske bara vad man kan förvänta sig i vår klickberoende tid 🙂

    Att färgglada upptempolåtar gör sig extra bra i mf och esc, oavsett om jag egentligen skulle lyssna på låten efter uppträdandet eller inte, har väl med formatet att göra. Det är ju musikfest, och inte alla tittare har väl lyssnat igenom och vänt och vridit på alla bidrag i veckor eller månader innan för att hitta eventuella brister och förtjänster. Då röstar man på det som berör en där och då. Party eller introspektivt. Ballad eller upptempo. Bra melodi eller kycklingrap 🙂

    Jag har inte Islands bidrag i någon spellista, men när jag ser det live brukar det locka fram ett leende hos mig från kärleken, glädjen och nörderiet det andas. Det är gott nog för mig 🙂

  26. Micke

    Tråkigt att semifinalerna är så ojämna i år. I denna semi 2 finns ju bara fyra bra bidrag medan sju av bidragen just nu ligger så lågt för mig som (1/10). De övriga sju ligger iofs fortfarande o flyter för mig

  1. Lämna en kommentar


                 

                 

     





Musik bloggar Blogglista.se