Eurovision 2021: Hur gick det för The Big Five:s bidrag?
2021-05-27 (torsdag) Schlagerpinglan: Den 16:e mars gjorde jag en personlig rankning av “Alla Big Five-ländernas bidrag i Eurovision Song Contest 2021“, så nu när det hela är avgjort kan det vara intressant att följa upp listan och se hur det egentligen slutade.
Här nedan ser ni (tillsammans med artisternas live-framträdanden i Rotterdam) resultatet för Big Five-länderna i finalen av ESC 2021, både vad gäller de slutliga placeringarna och hur tittarna resp. jurygrupperna placerade dem:
Big Five-ländernas mest framgångsrika bidrag i Eurovision Song Contest 2021:
Italiens ESC 2021-bidrag: “Zitti E Buoni“, Måneskin – Italien
Slutliga placeringar för “The Big Five”:s bidrag i Eurovision Song Contest 2021: | ||
![]() |
Italien – “Zitti e buoni“, Måneskin | 1:a i finalen |
![]() |
Frankrike – “Voilà“, Barbara Pravi | 2:a i finalen |
![]() |
Spanien – “Voy A Quedarme“, Blas Cantó | 24:a i finalen |
![]() |
Tyskland: “I Don’t Feel Hate“, Jendrik | 25:a i finalen |
![]() |
Storbritannien: “Embers“, James Newman | 26:a i finalen |
Schlagerpinglan: Även om det brukar finnas tendenser som visar att Italien och Frankrike oftast skickar bättre fungerande bidrag till ESC än de resterande Big Five-länderna så har det nog aldrig varit så tydligt som det blev nu. Topp-två mot totalt 9 poäng till de tre övriga bidragen från både tittarna och juryn, se de uppdelade finalpoängen här.
Tysklands, Storbritanniens och Spaniens nollor från tittarna kan därmed inte helt förklaras med att de direktkvalificerats till finalen, trots att även det sjätte direktkvalificerade landet Nederländerna nollades av tittarna, utan är snarare ett tecken på att de inte hade tagit sig dit om de tvingats kvala in som de resterande länderna. Frågan är därför om dessa TV-bolag tycker att det är så viktigt att vara med i finalen att de anser att det är värt risken att utsätta sina artister för dessa hjärtskärande situationer. Kanske blir det en diskussion om regeländringar nu, eller inte. De betalar mest och har därför mer att säga till om. Personligen tycker jag synd om artisterna och misstänker att det kan bli svårare att locka riktigt stora namn på det här sättet men vi får väl se vad som händer.
Vad gäller min egen åsikt om de fem bidragen så står jag fast vid att Italien var klart bäst men sedan har det hänt väldigt mycket. Främst gäller det Spaniens bidrag, som jag först placerade ohjälpligt sist, som växte till sig något enormt och till sist slutade i min final-topp-tio, vilket jag tyckte var väldigt roligt att se.
Min slutliga rankning blir därför: Italien, Spanien, Frankrike, Storbritannien och Tyskland, där jag hoppas att Italien och Frankrike fortsätter i samma stil som de gjort de senaste åren medan de övriga kanske borde ta sig en rejäl funderare (även om jag personligen tycker rejält bra om både det spanska och brittiska bidraget samt tyckte att det tyska höjde sig i Rotterdam) när det gäller hur de ska utse sitt nästa bidrag.
Relaterad information: Se även hur det gick i ESC 2021 för de nordiska bidragen.