Nordens fem bidrag i ESC 2012

2012-03-26 (måndag)

Schlagerpinglan: De senaste dagarna har vi tittat på bidrag från svenska låtskrivare, f.d. Sovjetunionen och f.d. Jugoslavien. Vi avslutar vår genensamma-nämnare-serie med bidragen från Norden. Här nedan ser ni en liten sammanställning av bidragen, i den ordning jag personligen för tillfället rankar dem:

Bidragen i ESC 2012 från Norden:

  • Sverige: “Euphoria“, Loreen (semi 2)
  • Norge: “Stay“, Tooji (semi 2)
  • Finland: “När jag blundar“, Pernilla Karlsson (semi 1)
  • Island: “Never Forget“, Gréta Salóme & Jónsi (semi 1)
  • Danmark: “Should’ve known better“, Soluna Samay (semi 1)
  • Schlagerpinglan: Bidragen från Sverige, Norge och Finland tycker jag riktigt bra om och ifall inte alla fem tar sig vidare till finalen så hoppas jag främst på dessa tre.

    Så länge Islands bidrag hette “Mundu Eftir Mér” så tillhörde även den låten mina Norden-favoriter. Allt förändrades med den engelska versionen och nu är jag inte lika imponerad längre.

    Eftersom Danmarks bidrag verkar populärt bland ganska många så har jag lyssnat lite extra på det. Jag kan dock fortfarande inte hitta något i det som jag kan fastna för, så det blir bottenplatsen från mig för tillfället.

    Andra bloggar om: , ,

    Mer från Schlagerpinglan i samma kategori:


    28 kommentarer till “Nordens fem bidrag i ESC 2012”

    1. Micke

      En liten titt på de nordiska bidragen då.

      3. Finland. (Tveklöst det bidraget i år som växer för varje lyssning. Vid första kontakten kändes det som ett blekt, tråkigt bidrag men jisses så det växer. Det roliga är att låten har gjort exakt samma resa för massor av mina kompisar på samma sätt som den gjort för mig. Heja Pernilla)

      6. Sverige. (Starkt bidrag men som jag tidigare redan sagt blir jag orolig när jag tittat på allt som lagts upp på youtube där folk har sina 42 favvisar, 20, 10 or whatever. Väldigt sällan kommer Sverige högt upp så vem vet kanske vi övervärderar våra chanser)

      10. Island. (Kan egentligen bara dra karbonpapper över det Schlagerpinglan skrev för jag har exakt samma åsikt om den kraftiga försämringen med engelsk text. Med originalet på isländska hade det varit min största favvis överhuvudtaget i tävlingen men efter förbistringen med engelska försvann mycket av känslan i låten och ner till tionde plats far den för mig)

      22. Danmark (En låt som för mig gjort den motsatta omvända resan mot Finland. I början bland mina tio favvisar men efter ett tag blir det för mycket. Känns allt mer som en låt där flera låtskrivare letar i var sin låthög av låtar genom tiderna och tar var sin del och limmar ihop. Trots allt en helt ok låt)

      41. Norge (Jag är ledsen Schlagerpinglan jag har verkligen försökt lyssna och titta på bidraget men jag kan bara inte ta till mig det. I min värld ser jag bara några töntiga dansare som kråmar sig runt en högst medioker sångare och artist med en dålig låt. Sorry)

    2. ADRRYS

      Jag är helt tvärtemot Micke när det gäller Sverige. Jag ser bara Sverige högt upp på listor jag kollar på! 🙂

    3. Kerstin

      Min nordiska lista.

      1. Sverige
      2. Norge
      3. Danmark
      4. Finland
      5. Island

      Tycker väldigt bra om de fyra första bidragen medans Islands inte riktigt tilltalar mig.

    4. Rickard

      Min nordiska lista.

      1. Danmark (topp 5 kandidat i mina ögon)
      2. Sverige (möjlig topp 10 kandidat)
      3. Norge (övre halvan troligtvis)
      4. Finland (kanske final)
      5. Island (inte final)

      Lite blandat i norden i år, men som vanligt är det Sverige och Danmark som håller fanan högt. Speciellt Danmark som de senaste åren skickat väldigt bra låtar. ESC 2012 är inget undantag!

    5. Micke

      Ok ADRRYS. Då måste vi ha hittat helt olika listor då för jag har inte sett Sverige i topp på en enda, knappt bland de tio. Då får vi verkligen hoppas att du har kollat rätt listor och jag fel då 🙂

    6. ADRRYS

      Bettinglistorna till exempel eller nästan varje lista på youtube 🙂

    7. Daniela

      Så här ser min lista ut:

      1. Sverige
      2. Norge
      3. Danmark
      4. Finland
      5. Island

      Sverige är fortfarande min största vinnarkandidat, både när jag går efter vad jag hoppas och vad jag faktiskt tror! 🙂 Även Norge tillhör mina personliga favoriter i år och finns åtminstone topp-5 för mig. Danmarks bidrag tyckte jag var ganska medelmåttligt till en början, men när jag lyssnade på det nu häromdagen tyckte jag att det hade växt en hel del sedan sist, så det klättrar på min lista för tillfället. När det gäller Island tycker jag, i motsats till många andra, att de faktiskt vann på att översätta till engelska, för som jag ser det blev den låten både mer lättillgänglig och mer effektfull tack vare detta.

      Inför vårt finländska bidrag är jag däremot lite mer kluven. Jag har inte mycket positivt att säga om UMK, d.v.s. årets finska uttagningstävling, men slutresultatet blev väl ändå helt okej. Åtminstone kunde det ha blivit mycket värre än vad det blev… Som finlandsvensk är jag förstås också både glad och stolt över att vi valde att skicka en svenskspråkigt låt till ESC, men åtminstone för mig spelar texten onekligen en rätt så stor roll i det här bidraget, och det gör att jag har väldigt svårt att få någon känsla för hur låten ska funka ute i Europa. Dock har den ju trots allt redan övervunnit språktröskeln här i Finland, så det kanske kan ses som ett gott tecken även inför Baku…? Annars håller jag med Micke; låten i sin helhet växer för varje lyssning även i mina ögon, så det känns åtminstone hoppingivande! 🙂

    8. Kerstin

      Daniela, verkar som vi åtminstone är två som tycker att Isands bidrag blev snäppet bättre av språkbytet. Ett för mig väldigt “svårt” bidrag blev betydligt lättare och behagligare att lyssna på.

    9. Micke

      En seriös fråga. Inget hån eller något utan helt seriöst.

      Jag har väldigt svårt att förstå storheten i det norska bidraget som för mig är ett av de två särklassigt sämsta bidragen i hela ESC detta år. Ändå ser jag att det finns många som tycker om det, vilket är obegripligt för mig.

      Skulle vara jättekul att höra från någon vad det är som tilltalar med den norska låten. Har väldigt svårt att tro det men vem vet. Kanske går jag att omvända 🙂

    10. Schlagerprinsen

      1. Finland (Lyssna, det är en väldigt vacker sång. Växer för varje lyssning.)
      2. Island (Som verkligen vann på att anglofiera texten.)
      3. Norge (Jodå den går hem.)
      4. Sverige (Tyvärr har väl resten av publiken högre tankar om den än jag men det är ju ingen vinnarlåt som en del tycks tro.)
      5. Danmark (Tappar för varje lyssning. Väldigt stark första gången, sedan allt svagare för varje gång i rak kontrast till Finlands bidrag.)

    11. Schlagerpinglan

      @Micke, Kan ju bara tala för mig själv men personligen så tycker jag att Norge har “hela paketet”. Jag föll för låten redan i studioversionen, när jag hörde den utan att veta något om artisten. När sedan Tooji framförde den på sitt enkla men övertygande sätt så var saken klar. Har nog inte så mycket med logik att göra utan det är mer en känsla. Kombinationen av bra låt och sångare som både kan röra sig och sjunga samtidigt är inte helt fel. 😉

    12. Micke

      Tack för svaret Schlagerpinglan. Gillar verkligen din sida här även om jag gärna haft mer av att folk ville ha diskution om nutid och dåtid angående ESC. Men man kan väl inte få allt kanske 🙂 Kanske blir mer så när man kommer närmre tävlingen men då vet jag inte ens om jag är kvar här. Nu har jag massor med tid då jag ligger och återhämtar mig efter en större operation.

      Efter ditt svar om norges bidrag har jag verkligen försökt att ge den en ny chans. Har lyssnat och kollat några gånger men det funkar inte tyvärr. Den ger mig absolut ingenting. Nog viktigt att komma rätt in första gången vad det gäller vissa bidrag. Du blev ju såld på den direkt när du bara hörde den. För mig var det tvärtom. Jag såg uppträdandet första gången jag hörde den och kanske är det just det som drar ner den för mig.

      Jag är allätare inom musik men det finns några grejer jag har svårt att ta till mig och det är låtar som bara låter “donk donk donk” eller en massa dansare som ålar sig på exakt samma sätt. Än värre det vi ser i Österrikes bidrag.

      Märker att det är väldigt olika uppfattningar om Islands bidrag angående språket. Alla får ju givetvis tycka vad de vill men jag vidhåller för egen del att bidraget förlorar enormt på att sjungas på engelska och just därför är nu Finland och Sverige mina favvisar vad det gäller nordiska bidrag.

      Hur som helst tack för svaret Schlagerpinglan. Kul att kunna diskutera lite och inte bara skicka enstaka ord 🙂

    13. Daniela

      Jag föll också för Norges bidrag redan första gången jag hörde/såg det, och även för mig var orsaken nog snarare känsla än logik. Tilläggas bör att jag inte per automatik gillar den här typen av låtar; jag var väl t.ex. en av få som aldrig kunde se storheten i “Popular”. Men jag håller med Schlagerpinglan om att Norge har “hela paketet” i år, från en bra låt till en karismatisk artist. Vid första lyssningen tyckte jag inledningsvis att låten verkade “sådär”, men när refrängen drog igång var jag fast direkt. Resten av låten kunde kanske passera utan att göra något stort intryck på mig, men jag gillar verkligen refrängen och tycker att den lyfter hela låten till en i mina ögon värdig ESC-vinnarkandidat. Sedan gillar jag också blandningen av modern poplåt och influenser från öst. Så det är väl min förklaring! 🙂

    14. Micke

      Ok nu börjar det likna nåt 🙂

      Ja om du var en av få Daniela som inte var överförtjust över Popular så har du en av de andra “få” som inte såg storheten i den. Personligen känner jag dock att Saade har mer utstrålning än den norske sångaren även om det inte säger mycket för mig.

      Det här med att sjunga på eget språk eller på engelska. En stor del av mig vill förbjuda annat än det egna språket även om det låter lite Gestapo kanske.

      Poplåtar vinner på engelska det medger jag men typ balkanballader är katastrof om de översätts till engelska. Lite på samma sätt är det för mig med det isländska bidraget. Denna härliga låt djupt rotad i den isländska folktonen har hela sin själ i den isländska sången. Tar man bort den vänder sig de gamla isländska gudarna i sina gravar och ropar “Vad fan är detta”. Det känns som om britterna invaderar den isländska ön och för bort befolkningen i långvarig fångenskap.

      Nej jag säger åter igen: Heja finländskan Pernilla i den låten som växer mest av alla

    15. Kerstin

      Micke, vad gäller det norska bidraget så tycker jag Schlagerpinglan uttryckt sig ganska bra. En sådan låt som Norge ställer upp med i år med mycket rytm och dans i sig förhöjs av en show med dans och rörelse. Tänk bara den ungerska tjejen förra året som stod som fastklistrad i golvet i en obekväm klänning och rörde lite på ena armen och med sitt framträdande totalförstörde Ungerns chanser som hade en av de bästa låtarna förra året. Med ett annat framträdande som passat till den fartfyllda låten hade hon definitivt kommit mycket högre i resultatlistan. Men jag tycker som du när det gäller den norska sångaren om vi nu ska göra en liknelse med Saade. Han har inte samma charm och förmåga att gå genom rutan åtminstone inte för min del. Däremot tokälskade jag Popular och tycker fortfarande den borde vunnit förra året men det är historia nu. Det känns lite som Norge sneglat på vårt bidrag förra året. Det östländska rytmerna förhöjer låten men för mig är Popular och Saades scenframträdande förra året bättre. Men med en liten flört mot öst med de östländska rytmerna kan Norge locka till sig röster även från de området och till final borde Norge klara sig lätt. Men med Italiens andraplacering förra året så chockar mig inget numera. Jag tycker Sverige har bästa bidraget med mest känsla och genuitet men det betyder inte att det vinner det är så mycket som spelar in i ESC.
      Jag gillar också det finländska bidraget mycket den har en vacker melodi som även de som inte förstår språket borde uppskatta, jag tror det kan gå bra för Finland.

    16. Micke

      Kerstin jag köper det där med att förhöja en låt rätt av. För mig behöver det dock inte betyda en show med dans och rörelse. Visst självklart håller jag med dig men än mäktigare är när en kvinna eller man går in och bara äger scenen och förmedlar låtens budskap utan någon större show. Du och jag har redan pratat om låten Lane Moje och där är ett riktigt exempel. Låten får leva sitt eget liv då den framställs av en artist som vet vad det är att äntra en scen.

      Men givetvis måste varje låt avgöra scenshowen. Ta exempelvis året 2004 då Lane Moje var med. Hur skulle det sett ut om vinnarlåten med Ukrainska Ruslana hade haft Lane mojes scenshow och än värre. Hur hade det sett ut om Lane Moje framförts på Ruslanas sätt. Hur som helst två bra låtar men tyvärr blev Lane moje bara tvåa.

      Vet du Kerstin just det du sa där nu om kopplingen Popular och Norges låt i år är det som är största problemet för mig. Är som sagt inte förtjust i vare sig låt, dans eller artist men största grejen är karbonkopian som gjorts på popular. Nu är iofs popular en karbonkopia i sig av oh mama och Boney M låten Rasputin (allra mest introt av sistnämnda) men det gör ju inte saken bättre.

      Usch jag låter gnällig men faktum är att 25 av 42 låtar i årets ESC är helt ok låtar för mig. Bara 7-8 låtar är i min smak värdelösa. Grymt bra siffror faktiskt.

      Märker allt mer hur den finska låten blir allt populärare men jag tror tyvärr ändå inte att det räcker för final. Som jag sagt förr är min största rädsla för det att det är mest småtjejer som ringer och röstar (åtminstone i Sverige) och då får ju inte Finland några röster tyvärr.

    17. Kerstin

      Micke, är du helt säker det bara är småtjejer som ringer. Jag är inte så säker i och med Thorstens framgång i år. Sen är det ju även juryn som ska säga sitt. Och jag menar inte kan småtjejer vara orsaken till Italiens framgång förra året.

    18. Rickard

      Micke: Tro mig: efter 4 år på schlagerpinglans blogg har jag drivit mina åsikter hårt om vart tävlingen är på väg och hur mkt bättre kvalite det var förr. Tiden före juryns intåg var jag som en sur gammal tant som klagade på allt och alla! Haha, har lugnat mig lite nu. Underbart att se att juryn verkligen kan påverka i och med Italiens andraplats förra året. Synd att inte juryn fick bestämma där för Italiens låt var tre gånger bättre! Men allt kan man ju inte få… 🙂

    19. Micke

      Nej Kerstin jag är inte helt säker. Jag har ingen insider som pumpar mig full med info men magkänsla duger bra ibland 🙂 Om man kollar på alla märkliga tävlingar som finns idag (i synnerhet i TV4) så är det nästan uteslutande så att (snygga killar) vinner just för att de skrikande småtjejerna slänger sig på telefonen. Har som sagt inga bevis men indicierna talar ju ganska bra de också 🙂

      Vad gäller Thorstens framgång: De finns alltid en grupp som ringer på sådant de tycker är minst MF eller bara för att hitta något att ha att protestera med. Nu menar inte jag att Thorstens låt är någon protest. Tycker tvärtom att den var bra men om de som vill “protestera” letar efter något passar Thorsten bra in i mallen.

      Ja du Rickard du får väl kämpa på då. Tvivlar på att jag är kvar här i fyra år så jag önskar dig lycka till 🙂 Håller helt med dig om att juryns vara är ett måste men man blir mörkrädd när man hör sådant som att en jury för några år sedan bestod av fyra personer 🙁

      De hade en omröstning i en tidning här för två år sedan där folk fick skicka in förslag om hur man ska komma runt allt tvivelaktigt. En ide vann sedan och den är faktiskt helt ok även om jag är tveksam till att intresset räcker.

      Tanken gick ut på att det skulle vara fyra semifinaler med tio låtar var. Alla skulle vara indelade så att grannröstning skulle försvinna. Minns inte exakt hur det var men exempelvis alla balkanländer i en grupp. Norden med nära grannar i en grupp osv. Sedan skulle fem låtar från varje gå till final.

      Förstår tanken för då skulle tjatet om grannröstning helt försvinna. Det tjatet stör mig grymt. Blir så trött på att höra gnäll om att ryssstaterna röstar på varandra, balkanländer osv. WHAT!!!!!!! Vad har Norden gjort i alla år då? Lämna dynghögen först innan man sprider mer i den.

      Det tveksamma i denna nya tävlingsform som vann i tidningen är väl mest om folk i Europa orkar med fyra semifinaler. Tanken var inte fel men jag vet inte. I den vinnande tävlingsformen fanns också tanken om att juryn skulle få mer att säga till om. Det du Rickard 🙂

      Det skulle finnas stora jurygrupper inom varje åldersgrupp 10-20, 20-30, 40-50 osv. Telefonröstningen skulle finnas kvar men juryn skulle ha utslagsröst. Fanns ingen bra tanke på hur de skulle få fler att rösta. Dvs mer än småbarn. Själv har jag inte en susning hur det skulle gå till.

      Slutligen att fyra av fem nordiska låtar känns helt ok för mig är inte dåligt. Brukar väldigt sällan gilla de nordiska bidragen.

    20. Kerstin

      Micke, jag förstår precis vad du menar med att småtjejer röstar på söta killar osv. Det resonenmanget köper jag helt vad gäller Idol t.ex men just i ESC är jag tveksam. Det lockar inte lika mycket yngre tjejer. Musiken är inte riktigt den kidsen lyssnar på. Men jag är ingen expert på detta men min magkänsla säger att just i ESC så tror jag faktiskt att telefonröstningen inte är så stor bland småtjejerna. Nja jag tror faktiskt inte riktigt att Thorstens framgång berodde på någon proteströstning utan att han snarare lockade till sig en ny publik som äntligen fick något de tyckte var bra i MF däremot kan Ranelid stämma in bra på det resonenmanget. Men jag respekterar din åsikt om din övertygelse om att småtjejer påverkar röstningen mycket i ESC men jag är av en annan åsikt. Vilket som så vore det kul om dom faktiskt kunde göra en undersökning på detta.

    21. Kerstin

      Micke, jag håller med dig vad gäller tjatet om grannröstning. Det har pågått inom Nordens länder sedan begynnelsen. Men det beror mycket på musikstilen men så klart inte enbart. Vi har samma typ av musik smak. Tittar man på topplistorna i de nordiska länderna så är det i princip samma artister och samma gäller länderna i forna sovjet. Det är inte hela sanningen men en del av den. Men att Grekland och Cypern byter tolvor med varann oavsett om dom har en riktigt usel låt där finns ingen logik mer än att det är väldigt fånigt.

    22. Kerstin

      Måste även säga att jag är ingen småtjej men jag ringde på Eric Saade förra året mååånga gånger och även min mor som är pensionär så att ibland har även söta killar riktigt bra låtar.

    23. Rickard

      Micke: Jadu, det förslaget lät ju inte helt fel! Troligtvis kommer det inte genomföras, då det innebär att det delar upp Europa och riskerar leda till ytterligare splittring. Men att utformningen kan behövas göras om och förnyas från dagens två semifinaler är något som borde diskuteras mer!

      Gillar förslaget med stora jurygrupper i olika åldrar. Så som det var i Sverige förr! Och att juryn ska få utslagsröst gör mig väldigt glad! En dröm! 🙂 Att bara vara fyra i en jury håller ju inte heller!

      Jag hoppas verkligen att du stannar fyra år till! Jag hade behövt en till som driver på för dessa frågorna! Men jag ska kämpa på det lovar jag!

    24. Micke

      Självklart Kerstin och jag respekterar givetvis din åsikt. Ska bara klargöra en sak. När jag pratar om småtjejer som röstar menar jag norden och närliggande. Det som trots allt räddar upp det hela som jag tror är att övriga länder inte är så djupt rotade i det. Åtminstone är det vad jag hoppas.

      Självklart kan söta killar ha riktigt bra låtar precis som söta tjejer kan ha det. Nej jag tror inte att du är nån småtjej och att du röstar är kanon och än bättre att din morsa gör det för då är vi där hela grundtanken var med en musiktävling genom generationer. 🙂

      Thorsten Flincks låt har definitivt ett eget liv vi är helt överens där. Vet bara av egen erfarenhet att många av de som inte brydde sig faktiskt röstade som en protest. Helt sjukt och fel men jag har hört många som säger att de gjort så.

      Har som sagt svårt att tro att jag ska vara kvar här i fyra år Rickard. När jag väl är på benen igen har jag fullt upp med annat 🙂 Men man vet aldrig det beror ju på hur intressant det är här. Det är ju roligt om det är ett utbyte av åsikter och inte bara inlägg som många föredrar. Är ju givetvis upp till var och en 🙂 Men kämpa på du Rickard jag kanske dyker upp och stöttar dig i din kamp 🙂

    25. Kerstin

      Micke, jag hoppas du vill stanna här på bloggen även när du blir frisk. Som ESC älskare är det här en fantastisk blogg. Det är kul att läsa andras åsikter och förmedla sina egna och samtidigt få hålla sig uppdaterad om de senaste. Ska bli kul att se vad du tycker om samtliga 42 bidrag när Schlagerpinglan så småningom börjar sin genomgång.
      Jag är verkligen inte en sådan person som ringer och röstar i onödan men när jag brinner för ett bidrag som jag gjorde för popular förra året så kan jag inte låta bli. Sen känner jag att det känns märkligt att inte ringa och sedan gnälla att bidraget inte vann man kan inte räkna med att andra ska ringa.

    26. Micke

      Vet du vad Kerstin? Jag röstade också på Popular förra året 🙂 Inte för att den tilltalar mig utan för att jag var rädd för alternativet vi annars skulle ha skickat. Jag tänkte att om många gör som jag kanske vi slipper det andra bottennappet.

      Du vet vilken jag pratar om skulle jag tro eftersom jag gnällt på den tidigare. Så länge jag kan minnas så har jag kollat ESC och MF. Självklart finns det i mina ögon/öron dåliga bidrag varje år men det har faktiskt bara hänt vid två tillfällen att det varit så fruktansvärt, otroligt uselt att jag känt att jag riktigt måste gnälla.

      Jag tycker man måste respektera andras åsikt även om man inte håller med om vad de tycker alltid. Men som sagt den svenska låten jag tänker på förra året och Österrikes bidrag i år är så otroligt usla att jag inte ens trodde det var möjligt att någon skulle kunna skriva något sådant utan att åka dit för förargelseväckande beteende.

      Kommer absolut att vara kvar och kommentera de 42 bidragen när Schlagerpinglan kommer med det, vilket jag även hoppas du kommer att göra. Förutom Österrike kommer jag dock inte att spy galla över någon annan även om de finns 5-6 st som jag tycker är riktigt dåliga. Handlar som sagt om respekt 🙂

    27. Kerstin

      Micke, jag vet vilket bidrag du menar förra året och jag var nog nästan lika rädd som du att den skulle vinna över Popular förra året. Angående respekt så tycker inte jag att Österrike visar tävlingen och publiken särskilt mycket respekt genom att skicka ett sånt bidrag men en sån nedvärderande scen show.

    28. Micke

      Det finns många låtar genom tiderna som jag personligen tycker är fullständigt värdelösa men jag kan ändå förstå att de kan tilltala andra. Lipstick med tandborstarna förra året är ett sånt exempel. Jag kan inte i ord beskriva hur dålig jag tycker den är men man måste ändå kunna se utanför det och se varför andra kan se något annat i den än jag gör.

      Vad gäller dessa två låtar är de dock ett unikum för om jag så fick leva i 354 år så skulle jag ändå inte kunna se vad vissa människor kan se i dem. Låten som hotade Saade förra året är inte ens en låt utan som jag redan sagt ett mantra. Woki-låten som kommit upp ur kloakerna i Österrike finns det inte tillräckligt med ord i svenska språket för att ge en beskrivivning om.

      Vad jag menar är att man måste kunna ta att det finns dåliga låtar i ens ögon för alla har inte samma smak. Det betyder inte att jag har bättre eller sämre smak utan jag har min smak. De två andra låtarna jag pratar om är mina första undantag någonsin.

      I ESC historia har det i mina ögon varit många värdelösa låtar som vunnit men åter igen. Andra har ju tyckt om dom så vem är jag att säga att jag vet bättre.

      Vet du Kerstin det var jätteskönt att höra att du tycker detsamma om dessa två låtar 🙂

    1. Lämna en kommentar


                     

                     

         





    Musik bloggar Blogglista.se