ESC 2020 Schlagerpinglan: Här följer en presentation av ett av de bidrag som var tänkt att få tävla i Eurovision Song Contest 2020, inklusive länkar till bidraget, låttexten, intervju, snabbpresentationsvideor, relevanta infosidor, olika reaktioner på bidraget och mycket mer.

Genomgången inleds med lite information om landets ESC-medverkan genom tiderna och avslutas med en titt på oddslistan samt mina personliga åsikter om bidraget och dess chanser i Rotterdam (om tävlingen genomförts). Se samlingssidan för hela sammanställningen med betyg och länkar till de övriga ländernas presentationssidor.

Georgien i Eurovision Song Contest:

Georgien
Land: Georgien deltagit 12 gånger – vunnit 0 gånger
TV-bolag: GPB se eurovision.tv för landets hela ESC-historik
Debutår: 2007 Sopho kom 12:a av 24 i finalen med “Visionary Dream

Georgiens tio senaste ESC-bidrag och resultat:
2019: Keep On Going“, Oto Nemsadze (Georgian Idol) 14:e i semi 1
2018: For You“, Ethno-Jazz Band Iriao (Internval) 18:e i semi 2
2017: Keep The Faith“, Tamara Gachechiladze (Nationell final) 11:a i semi 1
2016: Midnight Gold“, Nika Kocharov
& Young Georgian Lolitaz
(Internval +
Nationell final
)
20:e i finalen
2015: Warrior“, Nina Sublatti (Erovnuli Shesarcevi
konkursi 2015
)
11:a i finalen
2014: Three minutes to Earth“,
The Shin and Mariko
(Internval) 15:e i semi 2
2013: Waterfall“, Nodi Tatishvili
& Sophie Gelovani
(Internval) 15:e i finalen
2012: I’m A Joker“, Anri Jokhadze (Nationell uttagning) 14:e i semi 2
2011: One More Day“, Eldrine (Nationell uttagning) 9:a i finalen
2010: Shine“, Sofia Nizharadze (Internvald artist
+ Nationell final
)
9:a i finalen

Georgien i Eurovision Song Contest 2020:


Georgiens ESC 2020-bidrag: “Take Me As I Am”, Tornike Kipiani

Lyssna på Georgiens Eurovision-bidrag & lär känna artisten:

Bidrag: Take Me As I Am officiell musikvideotext
Låtskrivare: Tornike Kipiani (t&m)
Semifinal: Semifinal 2 (var planerad att sändas den 14:e maj)
Uttagning: Sakartvelos varskvlavi + Internvald låt: Efter tre auditionsprogram och sex live-shower av den georgiska talangjakten “Georgian Idol” (där Tornike vann fem av omröstningarna och kom tvåa i en) så var det på nyårsafton dags för de fyra kvarvarande artisterna att tävla i finalen. Vinnaren utsågs av 100% tittarröster medan ESC-bidraget internvaldes och presenterades den 3:e mars. Läs mer här:
Tornike Kipiani för Georgien 2020!” – “Georgiens Eurovision-bidrag 2020
Artist: Tornike Kipiani
Tornike Kipiani
(Foto: Temo Kvirkvelia / GPB)
Sociala medier:
facebook
wikipedia
eurovision.tv
Snabbpresentationer:
“Get to know”-video (av Mr Eurovision)
“Get to know”-video (av ESC Russia)
Video-intervju:
Interview with Tornike Kipiani (av wiwibloggs.com)
♥ Se: “10 facts about Tornike Kipiani” (wiwibloggs.com)
♥ Se: “In the spotlight: Tornike Kipiani” (eurovision.tv)

Reaktioner på bidraget (på engelska) & Odds:

esc bubble-video
(reaktioner & betyg)
escxtras review-text
(inkl. teamets betyg)
wiwibloggs review-text
(inkl. teamets betyg)
wiwibloggs-video
(Wiwi Jury 2020)
Slutligt Odds (2020-03-18): topp-15 (plats 14) av de 41


Åsikter och spekulationer om Georgiens bidrag och chanser i Eurovision 2020:

Schlagerpinglan tycker: Inte till final GeorgienGeorgienGeorgienGeorgienGeorgien Betyg: 1+ / 5
Betyg: 2 / 10
Här har vi, för mig, ett klassiskt fall där artisten är flera storlekar för stor för sin låt. Det finns en bra början till en hyfsad låt, med många lockande inslag, och Tornike har en röst som skulle kunna tas tillvara på ett betydligt bättre sätt, men texten kombinerat med det något släpiga tempot förstör tyvärr hela upplevelsen för mig.

Jag förstår ju att låten har ett bra budskap om att man ska kunna bli älskad för den man är och inte behöva ändra sig… men tyvärr är det inte det jag känner när Tornike halvskrikigt släpar sig igenom en väldigt, i mina öron, gnälligt formulerad text. Nåja, även om jag inte ser “Take Me As I Am” som något final-material så är jag glad över att det ser ut som att Tornike kommer tillbaka 2021, då förhoppningsvis med en låt mer i min smak.

Schlagerpinglan tror: Inte till final
Eftersom Georgien lyckades att ta sig till final 2016 med ett rockbidrag så övervägde jag ett tag att de kanske skulle lyckas även denna gång, men landade i att jag faktiskt inte tror det. För att få tillräckligt med röster så behöver de övertyga de tveksamma och i fallet med “Midnight Gold” så gjorde en skickligt använd ljusshow att många, däribland jag själv, övertygades just där och då.

När det gäller “Take Me As I Am” så har jag däremot väldigt svårt att se hur man (oavsett användandet av ljus, fyrverkerier eller rekvisita) kan omvända oss som inte gillar släpig musik med texter som faller fel. Alternativet är ju annars att bidragets styrka, d.v.s. Tornike själv, hade varit tillräcklig. Ibland spelar ju låten inte så stor roll om bara artisten gör ett tillräckligt bra jobb på scenen. Detta är inget jag utesluter… men vill gärna se det innan jag vågar tro det och därmed tvivlar jag på att Georgien hade gått vidare till final i Rotterdam 2020.

Georgien i Eurovision Song Contest 2021:
Tornike Kipiani finns med bland de ESC 2020-artister som fått klartecken för ESC 2021

Fler ESC 2020-bidrags-presentationer hittar ni här: “Inför Eurovision Song Contest 2020“.

Mer från Schlagerpinglan i samma kategori:


14 kommentarer till “Inför ESC 2020: Georgien – “Take Me As I Am” – Tornike Kipiani”

  1. Adri

    Du har rätt tycker jag. Texten här är såååå gnällig. Detta är tre minuter av en man som tycker fruktansvärt synd om sig själv. Hemsk text. Årets sämsta.

    Synd. För låten gillar jag. Amen lite i alla fall. Godkänd och runt plats 20-25 för mig. Tror den hade kunnat komma till final, om än inget jag är bombsäker på!

    Georgiens topp:
    1. ”Shine” – 2010
    2. ”One More Day” – 2011
    3. ”Peace will come” – 2008
    4. ”Warrior” – 2015
    5. Jadu… ”Midnight Gold” 2016 kanske? Eller ”Keep the faith” 2017?

    Oavsett vad så finns bara 2 låtar från Georgien jag verkligen gillar. 2010 och 2011 🙂

    Sist?
    Jadu. Vad ska man välja? Den störiga debuten? Det märkliga kaoset från 2012? Släpballaden från 2013? Det ytterligare lite märkliga kaoset från 2014?

    Ja. Alla dessa är ganska dåliga tror jag nog. Men 2018 är en egen liga av seg. Oförlåtligt seg. Så jag kör på 2018.

  2. Markus

    Tycker du har helt fel. Georgien har årets bästa bidrag mycket just på grund av den fenomenalt bra texten!
    Men det är klart, är man van vid att trycka ner andra kan det förstås bli svårt att relatera…

  3. Schlagerpinglan

    @Markus, Alltid roligt med nya läsare. Välkommen. 😀 Att du inte följt min blogg är uppenbart med tanke på din kommentar. Ett tips: var inte så kvick med att döma andra… speciellt när ditt budskap är att man inte ska trycka ner andra. 😉

  4. Micke

    Marcus du upphör inte med att förvåna mig i år 🙂 Jag skriver mer ikväll men jag överraskar nog inte när jag inte alls håller med Pinglan o Adri om Georgiens bidrag. 🙂

  5. Adri

    Micke: Markus ovan är inte den Marcus vi är vana vid.

  6. Micke

    Adri…ok jag ty kte det var konstigt att han gillade den. Men han har ju överraskat i år 🙂

  7. Marcus

    Jag kommer tyvärr inte överraska dig Micke 😛 den här låten är bedrövligt dålig – alldeles oavsett texten. Jag har faktiskt inte ens kunnat lyssna på vad han skriker om, just för att han skriker. Mina öron domnar.

    Georgiens bästa då. Det är enkelt, Georgien har bara gjort en bra låt – den fantastiska debuten Visionary Dream! Georgien satte ribban högt men har hittills alltid underpresterat och det rejält. Utöver debuten är det bara Peace Will Come jag kan acceptera. Alla övriga bidrag från landet delar på sistaplatsen.

  8. Marcus

    Och Adri, nu skojar du igen med mig. Hur kan du inte gilla deras debut??

  9. Adri

    Marcus: Alltså den har ”nåt” antar jag. Men refrängen är lite för… störig. Lite skrikig. Finns mer fin harmoni i verserna.

  10. Micke

    Gårdagens största besvikelse…. MARCUS. Killen har utvecklats under hela säsongen vad gäller musiksmak och nu trodde jag han peakade när jag såg positivt om Georgiens bidrag. Sen visade det sig att det inte var han. Jaja säsongen är inte slut än. Mycket kan hända än Marcus 🙂

    Georgien är ett land som växer sig allt mer in i ESC för varje år som går. Bidraget från 2020 är feelgood från start till mål. Varje gång jag lyssnar hittar jag nya detaljer som jag inte tänkt på vid tidigare lyssningar. Jag gillar nästan all sorts musik men framförallt älskar jag den musik som går från högt till lågt och lågt till högt. För er som känner till Pink Floyd så har ni inte svårt att förstå vad jag menar. Jag älskar Pink Floyd, jag älskar när en låt stundtals kan röra sig i rockens värld för att nästa sekund vara ren ballad. Det jag framförallt gillar är inte den mer skrikiga delen utan mer flyta-bort-partiet därefter.

    Mycket glädjande tycker jag det är att Adri tycks gilla detta om det inte hade varit för texten. Tummen upp för Adri. Vad gäller text så har jag redan förklarat det flertalet gånger att jag skiter helt i text när det gäller ESC. Jag tänker mig istället texten som ett fyllt kärl som jag tömmer och istället fyller med den innebörd jag själv upplever i låten och tro mig kärlet är fyllt efter jag lyssnat färdigt.

    Kul som sagt att Adri hittat något här. Synd bara att inte Pinglan kunde haka på 🙂 Vet att hon har svårt för softare låtar och det har ju inte jag med att göra. Jag har dock svårt att förstå folk som absolut måste ha happy face på all musik (pratar inte om dig nu pinglan). Många tycks tro att man måste gå in i depression eller liknande om man börjar lyssna på mer soft musik. Fattar inte sånt. Jag är optimistiskt lagd och ständigt glad men jag älskar soft musik. Det är så jädra gott att få koppla av till. Man kan ju inte gå runt och le jämt 🙂

    Vad fan yrar Micke om nu kanske ni tänker? Vadå soft musik med den gaphalsen som Georgien har. Visst han skriker men ta bort just den biten så finner ni något helt annat. Lyssna får ni höra 🙂

    Som sagt. Jag tycker jättemycket om Georgiens bidrag 2020 från de höga tonerna till de mer softa. Ett av tre överlägsna bidrag 2020. Tack Georgien. Betyg (9/10)

    GEORGIEN S BÄSTA TOPP 5:

    1. “Take Me As I Am”, Tornike Kipiani – 2020
    (Redan sagt allt)
    2. “Midnight Gold”, Nika Kocharov & Young Georgian Lolitaz – 2020
    (Det värsta är att gruppen hade två andra bidrag i uttagningen som var ännu bättre)
    3. “For You”, Iriao – 2018
    (Oj så vackert. Tyvärr inte många fler än mig och Pinglan som lyckades hitta detta)
    4. “Sul tsin iare”, Oto Nemsadze – 2019
    (Oj så den växte ju längre säsongen gick)
    5. “Waterfall”, Nodiko Tatisjvili & Sopo Gelovani – 2013
    (Riktigt bra i studioversion. Live vet jag inte vad som hände)

    ——————————–

    EFTER 28 BIDRAG TOPP 10:

    1. Bulgarien
    2. Georgien

    3. Ukraina
    4. Belgien
    5. Nederländerna
    6. Rumänien
    7. Ryssland
    8. Irland

    9. Malta
    10. Moldavien

    EFTER 28 BIDRAG BOTTEN 3:

    22. Tyskland
    23. Österrike
    24. Tjeckien

  11. Engsla

    Önskar att texten hade varit på georgiska, eller vilket annat språk som helst som jag inte förstår. För jag vill så gärna tycka om årets enda rocklåt i esc. Så jag har helt enkelt valt att se på bidraget som ett av de skämtsamma i år! Han gnäller inte på allvar om att hans georgiska jag inte duger. Han ironiserar! Jag har lättare att överse med att han har en humor som jag inte riktigt förstår än att han gnäller och tycker fruktansvärt synd om sig själv. Simsalabim! 😀

  12. Micke

    @Engsla, precis så jag menar 🙂 Gör dig en egen bild. Texten i ESC är nada för mig i ESC 🙂

  13. Engsla

    LOL! Tyvärr kan jag inte bortse från texten beroende på sammanhang som du säger att du gör Micke. Är den fruktansvärt dålig så är den. Det ska egentligen inte behövas så mycket ansträngning som jag lägger ner för att kunna uppskatta det georgiska bidraget… 😉
    Men jag håller med om att esc som koncept gör att man försöker hitta små guldkorn i bidrag man inte ens skulle lyssna färdigt på i vanliga fall 🙂

  14. Micke

    @Engsla, självklart är jag inte övermänsklig. Det är självklart att jag ibland bara går i backen av vissa texter. Exempelvis Storbritannien 1990 och liknande. Men det jag menar är att jag har en skillnad på när jag lyssnar på musik irl och i ESC. När jag sätter mig ned och lyssnar irl då är det en helhet jag tar in där låt och text är lika viktiga. I ESC lyssnar jag inte ens på texten när jag tar till mig bidraget. Jag gör mig en egen bild. Längre fram kan det givetvis påverka. I fallet med Georgien har jag dock inte brytt mig det minsta 🙂

  1. Lämna en kommentar


                 

                 

     





Musik bloggar Blogglista.se