Tjeckiens Eurovision-bidrag 2022

2021-12-16 (torsdag)

TjeckienEfter att TV-bolaget Česká televize (ČT) den 6:e december presenterade de sju bidrag som var uttagna att tävla i “ESCZ 2022”, Tjeckiens nationella uttagning av bidrag till Eurovision Song Contest 2022, så fick allmänheten fram till den 15:e december på sig att rösta fram sin favorit.

Resultatet presenterades i dag, den 16:e december, i form av en vinnarpresentations-video på den officiella Eurovisionsidans YouTube-kanal. Här nedan ser ni resultatet, en kombination av tittar- och jury-röster, samt länkar till bidragen.

Uppdaterat 22-03-18: “Videon till slutliga versionen av “Lights Off”

Lyssna på Tjeckiens bidrag i Eurovision Song Contest 2022 här:

“Lights Off“, We Are Domi
ESCZ 2022-liveframträdandestudioversionESCZ-intervju (text & musik: Einar Eriksen Kvaløy, Abi F Jones, Dominika Hasek, Casper Hatlestad, Benjamin Rekstad)

Resultatet av “Eurovision Song CZ 2022”:

Bidrag / Artist: Internationella
Juryröster
Tjeckiska
Tittarröster
Internationella
Tittarröster
Summa
1. “Lights Off“, We Are Domi 120 p. => 12 p. 3 p. 6 p. 21 p.
2. “Imma Be“, Elis Mraz 92 p. => 10 p. 5 p. 2 p. 17 p.
3. “Jezinky“, Giudi 69 p. => 6 p. 4 p. 5 p. 15 p.
4. “By Now“, Jordan Haj & Emma Smetana 49 p. => 3 p. 6 p. 3 p. 12 p.
4. “Way Down”, Skywalker 69 p. => 6 p. 2 p. 4 p. 12 p.
6. “Runnin’ out of f* time“, Annabelle 84 p. => 8 p. 1,5 p. 1,5 p. 11 p.
7. “Stay Or Go“, The Valentines 57 p. => 4 p. 1 p. 1 p. 6 p.

“Eurovision Song CZ 2022” – De internationella jurymedlemmarnas 12-poängare:

Jurymedlem Bidraget som fick 12 poäng
Estland Victor Crone
(20:e 2019 med “Storm“)
Lights Off“, We Are Domi
Norge TIX
(18:e 2021 med “Fallen Angel“)
Lights Off“, We Are Domi
Slovenien Maraaya
(14:e 2015 med “Here For You“)
Imma Be“, Elis Mraz
Portugal The Black Mamba
(12:a 2021 med “Love Is On My Side“)
Lights Off“, We Are Domi
Ryssland Manizha
(9:a 2021 med “Russian Woman“)
Imma Be“, Elis Mraz
Finland Blind Channel
(6:a 2021 med “Dark Side“)
Jezinky“, Giudi
Ukraina Go_A
(5:a 2021 med “SHUM“)
Lights Off“, We Are Domi
Island Daði Freyr
(4:a 2021 med “10 Years“)
Lights Off“, We Are Domi
Schweiz Gjon’s Tears
(3:a 2021 med “Tout l’Univers“)
Lights Off“, We Are Domi
Storbritannien Jay Aston (BUCK FIZZ)
(1:a 1981 med “Making Your Mind Up“)
Runnin’ out of f* time“, Annabelle
Irland Paul Harrington
(1:a 1994 med “Rock ‘n’ Roll Kids“)
Runnin’ out of f* time“, Annabelle
Irland Charlie McGettigan
(1:a 1994 med “Rock ‘n’ Roll Kids“)
Stay Or Go“, The Valentines
(Källa: eurovision.tv)

Schlagerpinglan: Det här var ju roligt. 😀 Inte nog med att det blev en väldigt spännande omröstning där det stod mellan mina båda favoriter – det bidrag som jag till slut hejade mest på vann. 😀

Det enda som är lite trist i sammanhanget är ju att den tjeckiska publiken inte visade sig vara lika förtjusta i “Lights Off” som de internationella jurymedlemmarna och tittarna utan föredrog “By Now” (som jag också tycker riktigt bra om).

Det är bara att hoppas att Tjeckien nu fått hjälp att välja ut det bidrag som ger landet den bästa möjliga placeringen i Turin och jag tror faktiskt att det kan vara så. Hur långt det räcker återstår dock att se. Grattis och lycka till, ČT och We Are Domi. 🙂

Mer om Tjeckiens förberedelser inför ESC 2022 hittar ni här: “Tjeckien i ESC 2022“.

Relaterad information:

Bekräftade ESC 2022-bidrag så här långt:
Bulgarien Bulgarien Intention“, Intelligent Music Project (internval)
Tjeckien Tjeckien Lights Off”, We Are Domi (ESCZ 2022)

Mer från Schlagerpinglan i samma kategori:


50 kommentarer till “Tjeckiens Eurovision-bidrag 2022”

  1. Engsla

    Jaha. Kul dock att bidraget som de flesta här verkar ha haft som sin etta vann 🙂

  2. Micke

    Engsla… Inte jag

  3. Engsla

    Micke, inte jag heller, men de flesta andra tror jag.

    Jag fick med mig en favorit i år ifrån det här kvalet iaf, och jag är nöjd med det 🙂

  4. Micke

    @Engsla, jag har oftast varit väldigt besviken på Tjeckien i ESC. I synnerhet 2019 då de hade en kanonbidrag i sina uttagningar, vilken jag vet de flesta trodde skulle vinna. Blev inte så utan istället vann ett av de tio sämsta bidragen någonsin i ESC. Det sitter fortfarande kvar lite 🙂 I år hade de bra bidrag tycker jag. Bland dessa då bidraget du gillade bäst. Men som väntat

  5. Micke

    Jisses! Om det var lätt att läsa ut vinnaren ur detta så var det definitivt en större överraskning med tvåan. Adri använder ett ord som passar väldigt bra på det bidraget. Ordet börjar på T 🙂 Det bidraget är verkligen UrT……….

  6. HW

    Inte mycket att säga här, bästa låten enligt mig vann. Lite synd att tjeckerna själva bara hade sin vinnarlåt som fyra men alla kan inte tycka lika om allt. Lycka till i maj Tjeckien! 🙂

  7. Zacke

    Helt okej val. Inte riktigt min typ av låt, men den är rätt så catchy och sätter sig direkt, så med rätt scenshow kan de nog gå ganska bra.

  8. Adri

    Men lol på att Annabelle kom så långt ner. Snacka om fallen favorit. Menmen… kan man inte prestera live så ska man väl ändå hålla till i ESC 🙂

    Jag är nöjd! 🙂

    (Men f.ö: hade studioversionerna tävlat är jag säker på att Annabelle hade vunnit ändå. Men som sagt, svagt live!)

  9. Mr A

    Ingen överraskning här.

    ESC 2022 Top 2:

    1. Tjeckien.
    2. Bulgarien.

  10. Mr A

    Klipp Spaniens damer:

    https://www.instagram.com/tv/CXjtul1KmNN/?utm_medium=copy_link

  11. Pato

    Nej, detta var inte bra alls.
    Slätstruket och stelt.
    Tjejen som sjunger saknar skitighet. Låten är nästan bara skapt av elektricitet. Alldeles för svagt och ofarligt.
    Går inte vidare till final…

  12. Pato

    Det här kommer uppfattas som bakgrundsmusik för alla andra tittare än fans. Det låter som något som man hade spelat på vilken torftig radiostation som helst. De försöker vara moderna.
    Tänk er om Anxhela från Albanien eller Natalia från Moldavien hade sjungit denna, då hade detta blivit mer spännande och en självklar finalist få då hade inte låten spelar stor roll. Jag tror semifinalen måste vara extremt svag om denna ska ta sig vidare…

  13. Daniel

    Bra val! 🙂

  14. Pato

    De borde ha skickat Giudi. Inte för att hennes grej var klockren men den var så mycket bättre än det här. De borde ha vågat ta den risken men nu har hon chansen att komma tillbaka nästa år med något fylligare.
    Hon har rätt fett material i hennes spellista. Nästan bättre att hon inte vann i år med Jenzinky, den var för tom. Hon har en låt som heter Icarus som hade kunnat komma topp 5 i ESC…

  15. Vanuatu

    Det är en fantastisk låt. bra gjort Tjeckien.

  16. Micke

    Bidraget i länken är fortfarande det bästa Tjeckien haft i sina uttagningar till ESC. Hur de kunde förlora mot ett av tidernas största töntbidrag hade jag inte förstått vilket annat land det än handlat om. Av erfarenhet har man dock lärt sig hur det funkar när det gäller ESC och detta land vilket gör det lättare att förutse vad som kommer att hända där än i något annat lands uttagningar.

    https://www.youtube.com/watch?v=q1uOktZJJVg

    Jag gillar inte årets bidrag men vill ändå ge det att det växt från (1/1) MER ÄN DÅLIGT till att nu balansera mellan (3/10) DÅLIG och (4/10) INTE FULLT GODKÄND

  17. Adri

    Micke: Vi höll inte med varandra i år, men här är vi på samma sida. Hade ”True Colors” skickats 2019 så hade det tveklöst varit Tjeckiens bästa genom tiderna. Helt sjukt resultat det året. Vinnaren är väl inte kanon, men jag kommer så väl ihåg att andraplatsen det året var en låt som hette ”Space Sushi”. Och den låten var verkligen allt som var fel med världen, i ett och samma bidrag.

    Jag gillar inte ”Friend of a friend” heller särskilt mycket. Men jag kan uppskatta tönteriet i den låten. Det är iaf medvetet.

  18. Micke

    @Adri, ja jädrar att det hade varit intressant att se hur det hade gått för Barbara om hon hade fått sin rättvisa seger. Men istället blev det ännu en hyllning till pajasen i full skrud.

    Nu Adri kommer jag att säga något som du, Pinglan och flertalet andra inte kommer att gilla. Ni får väl ge tusan i att läsa då .-)

    Det var någon här (troligen du Adri) som sa till mig att personen inte fattar hur jag kan gilla Bulgariens bidrag i år. Nu är det först och främst så att jag ger den en (7/10) bra och inte mer Dessutom är det ju ESC vi pratar om då jag ger högre poäng än jag hade gjort irl. Vad är det då som gör att jag tycker den är bra?

    Då kommer vi lite till min största fight med mig själv under hela ESC 2021. Det handlar om ett bidrag som kämpade med från dag ett till allt gick i mål. Ja än längre. Faktiskt långt längre. För ett tag sen kom jag dock i mål med mig själv och min kamp och har helt enkelt förstått att jag inte gillar bidraget Ville verkligen men det är inte det som räknas i slutändan utan hur man verkligen känner inombords. Vilket bidrag pratar jag då om? Jag pratar om ESC-vinnaren 2021 från Italien. Jag ger den (5/10) GODKÄND

    Förstå en sak Adri. Musik är mitt liv. Jag lever musik i precis allt jag gör från jag går upp. Om jag så sitter och läser så har jag ändå musik i huvudet. Jag älskar nästan all sort som du vet men rocken är helt överlägsen. Framförallt live där äkthet kommer fram om artisterna själva vill.

    Så hur kan jag då ge Bulgarien i år en sjua och Italien förra året en femma. Det handlar om äkthet rakt igenom. Bulgariens bidrag i år räcker inte till några högre höjder för mig men det beror inte på brist på äkthet utan helt enkelt att de inte räcker till. Italien förra året är en helt annan sak. De går in på scen med en låt och tyvärr alltför mycket pajaserier. Gud vad jag kämpade med detta men nu är jag som sagt klar 🙂

    Vad säger du Pinglan? Ger du mig en månad till på bloggen trots det jag skrev nu? 🙂

    Som sagt Adri rock för mig handlar om äkthet och inte städade studioversioner. Sen är det en annan sak. Rock för mig handlar mer om instrument än röster. Många grupper spelar ordinärt och sen gapar de o vrålar till detta för att “rocka till det”. Rock för mig är som sagt instrument. Det är de som ska rocka med underbara röjiga solon till.

    Instrument ska röja och kompletteras av röster. Not the other way around 🙂

    Blev långt det här men jag behövde röja upp med Måneskin 🙂

  19. Schlagerpinglan

    @Micke, 😀 Ha ha, varför skulle vi börja nu med att vara överens om allt? 😉 Jag är dock inte helt förvånad. Det är ju inte bara artisterna och låtarna i sig som spelar roll utan vad de kan röra upp för känslor och där är det ju högst personligt. Personligen hittar jag så mycket att gilla vad gäller Måneskin (både vad gäller ett stort antal av deras låtar och gruppen som sådan) men ser också att det inte nödvändigtvis måste passa alla. Smaken är som sagt delad, även om det ibland är svårt att förstå hur man kan se/höra/uppleva saker så olika som vi i så många fall gör. Intressant, minst sagt. 😀

  20. Adri

    Micke: Man tror man känner en människa. Men du blir allt konstigare för varje sak du skriver, nästan.

    Bulgariens låt i år – eller nästa år om man ska vara sån – är ju så otroligt svag. Det är bakgrundsmusik. Jag hör att det är upptempo, men ändå känns det som den går på halva krafter.

    Den kommer få det tufft hos mig.

    Gällande Måneskin. Jag gillar dem. Ingen superfavorit, men jag gillar dem. De vågar verkligen sticka ut. De är ju verkligen sina egna varelser. Kostymerna de dyker upp intresserar. De gör vad de vill. Ibland ser det bra ut som i Eurovision, och ibland ser det fasansfullt ut. Som när de gästade Idol och alla var klädda i nyansen ”nude”. Om jag var diktator skulle jag förbjuda nyansen ”nude”. Jag tycker inte om nakna människor, men jag tycker det är än värre med påklädda människor som ser nakna ut.

    Sidospår, utöver Måneskins ibland coola, ibland fasansfulla stil så gillar jag deras musik.

    Sen ser jag de inte som ett rockband. Det kanske är förolämpande. Men jag ser de mer som typ… nån ”neo-punk”-avart 🙂

  21. Engsla

    Visst är det kul att man hör så olika saker när man lyssnar på musik. Toppen! 🙂

    Jag hör ju till dem som har lite svårt för Bulgariens bidrag i år. Väldigt habilt gjort, där finns många beprövade inslag, nästan så man kan pricka av dem allteftersom, men det är ju bara så väldigt tråkigt att se och lyssna på.

    Måneskin förra året hade inte den bästa rocklåten jag någonsin hört, och de var (gulligt?)kalviga i överflöd, men de hade också massor av personlighet och karisma! För min del vinner ett sådant bidrag alla dagar i veckan 🙂

  22. Micke

    Märker att jag inte riktigt når fram 🙂 Först och främst…Om jag hade hört Bulgariens bidrag i mitt verkliga musikliv hade jag gett den (5/10) GODKÄND i betyg. Möjligen en riktigt bra dag (6/10) MER ÄN GODKÄND. Nu är det dock ESC och då blir det (7/10) BRA.

    Det mesta Engsla känner jag exakt likadant om. Det är habilt gjort med många beprövade inslag. Det finns rent ut sagt inget nytt där. Det är enkel rock med som Adri säger bakgrundsmusik. Det enda positiva är att det är rock. Dock inga riktiga stjärnor som har DET. Alltså som i all genre i denna bubbla. Men det är rock för stunden som lyfter bara för att det är ESC.

    Om jag däremot bara hade varit ute efter något som piggar upp för stunden hade jag klart valt Måneskin men i detta jag skrev och betygsatte var jag helt på låt och inget annat. Måneskin är för mig ingen äkta rock. Det är en lek med rockgenre. Visst de har personlighet och karisma men ingen äkta rock. Jag har mycket lättare att ta till mig en lek i musik jag inte är 100 på än på musik som jag lever för.

    Jag hade inte gått på konsert med någon av dessa grupper. Ja med bra betalning möjligen 🙂 Men åter igen detta är ESC och då tar jag lättare till mig Bulgarien 2022för att det antyder äkta rock om än väldigt, väldigt valpig och välbeprövad utan en chans att nå den äkta rockens hem

  23. Johanna

    @Micke Äntligen någon som känner som jag om vinnarbidraget i år i ESC. Jag ska utveckla hur jag tänker. Ibland gillar jag rock, ibland inte. Italiens låt var i min topp 10 i år som Italien nästan alltid är. Så långt är det ju lugnt, men jag kunde ändå inte hjälpa att jag var besviken att de vann just i år för de har ju skickat minst 7-8 låtar som varit långt bättre än den det senaste decenniet och det är där det gnager för mig. Hade Mahmood, Il Volo, Franschesko eller Diodato (om han fått tävla) sina respektive år vunnit jag ju jublat trots att ingen av de heller var min etta. Men de var samtliga mycket bättre…..

    Nog om det. Tjeckiens låt är inte dålig, det är ju bara synd att den inte är särskilt bra heller…..Jag hoppades på minst tre andra före denna och har mycket svårt att tro att folk ska rösta på denna i massor. Den pågår och den är där. Sedan tar den slut och det är lika bra det.

  24. Micke

    @Johanna, skönt att du dyker upp här tjejen 🙂 Känner mig lite ensam här när Pinglan och Adri hackar på mig 🙂 Vet du jag är precis på samma planet som du. Italien kunde ha och borde ha vunnit sååååå många gånger och så gör de då med denna låt istället. För mig är det helt way off att detta land bara vunnit ESC vid tre tillfällen. De borde ha haft rekordet i segrar istället för Irland.

    Sen måste jag säga att din sammanfattning av Tjeckiens bidrag är precis klockren. Den är där och existerar. Men finns det verkligen något där?

  25. Schlagerpinglan

    Jag får väl flika in att jag, trots att jag verkligen gillar “Lights Off“ och lyssnar på låten dagligen, även har mina tvivel här. Vissa låtar kan vara hur bra som helst men likväl inte riktigt fungera på en ESC-scen. Vad det är som avgör vet jag ej då en släpig ballad kan vara helt fängslande trots att artisten står helt still på scen medan vissa uptempo-låtar kan bli helt ointressanta trots allt hur mycket som helst händer (enligt mitt tycke, alltså). I nuläget tycker jag att “Lights Off“ balanserar på gränsen och det ska bli väldigt intressant att se var den landar. 🙂

  26. Adri

    Jag väntar med att tippa hur det kan tänkas gå för “Lights off”. Pandemin pågår ännu, in case you didn’t know, och vi vet ju inte hur värdskapet kommer se ut. Men är där en livepublik så tror jag att “Lights off” kan göra sig himla bra. Sån här musik är ju gjord för live-uppträdande. Så om de gör ett övertygande liveframträdande (vilket jag tror, för de övertygade mig nu i uttagningen med deras livenärvaro) och får igång publiken – så why not? 🙂

    Men ja… i slutändan handlar det om motstånd. Är motståndet likt det 2009 – det kan bli tufft. Kommer 2022 mer påminna om 1978? Jamen då kan de lika gärna vinna allt 🙂

    Jag vill veta mer innan jag tippar utkomsten för “Lights off” 🙂

    Men! Min personliga etta hittills är det i alla fall. För gudarna ska veta att det absolut inte är “Intention” i alla fall.

  27. Adri

    Gällande Italien så håller jag med om att de borde vunnit fler gånger 🙂 Helt sjukt att Irland gått iväg med vinsten sju gånger, och ingen av deras vinnare är ens särskilt bra. 1987 är väl den bästa av dem, men det är ju långt från min topp vad gäller vinnare! 🙂

    Känner jag Johanna rätt så älskar hon säkert vinnaren från 1994?

    Men ska Italien vinna någon gång så är det lika bra att det sker med Måneskin 🙂 Jag kanske inte håller med fullt ut, men jag köper ändå att det var dem som fick det att lossna! De sticker ju ut mer än vad Italien brukar. Men personligen hade Italien gärna fått vinna 2016 och 2019 också! 🙂 Il Volo och Diodato förstår jag mig inte på dock. Pretto-trams 🙂

  28. Johanna

    @Adri Jag tycker om Irlands bidrag 1994. Men bäst är -87 som du också tycker! 4 av Irlands vinnare är iaf topp 15 vinnare någonsin om jag nu hade rankat dem, vilket jag nte gjort.

  29. Micke

    @Johanna, se där. Vi har ofta liknande smak men just här stämmer det inte 🙂 Här ser jag att du Pinglan och Adri går samma väg med ett bidrag. Om jag ska ranka Irlands sju vinnare blir det så här:

    1. “The Voice“, Eimear Quinn – 1996 (7/10) BRA
    2. “All Kinds of Everything“, Dana – 1970
    3. “Why Me?“, Linda Martin – 1992
    4. “What’s Another Year?“, Johnny Logan – 1980

    5. “Rock ‘n’ Roll Kids“, Paul Harrington & Charlie McGettigan – 1994 (6/10) MER ÄN GODKÄND

    6. “In Your Eyes“, Niamh Kavanagh – 1993 (3/10) DÅLIG
    7. “Hold Me Now“, Johnny Logan – 1987

    När det gäller min sjunde plats är det refrängen som dippar extremt. Versen är absolut helt ok.

  30. Micke

    Italien har alltså tre segrar i ESC. Två rättvisa 1964 och 1990 och sen då också i år. Tittar man tillbaka borde de som minst ha ytterligare nio vinster. Minst alltså. Dessa är 1974, 1984, 1987, 1992, 2014, 2015, 2018 och så även 2020 som ju aldrig blev av. Vad gäller den sistnämnda känner jag mig lika säker på Italiens vinst där om jag gjorde på vilket bidrag som skulle bli Tjeckiens representant i år.

    Forza Italia

  31. Adri

    Jag kan typ inte ranka Irlands vinnare för jag tycker de är så himla lika varandra allihopa. Så lågt tempo att de i praktiken nästan är dödfödda. 1987 är bäst, 1993 är sämst. Däremellan är det jämtjockt.

    Micke: Varför är du och jag aldrig på samma sida? Jag är tvärtom rätt övertygad på att Diodato 2020 skulle ha fått en av Italiens sämre placeringar sen deras återkomst. Både tror och hoppas. Tror han skulle fått nöja sig med plats 10-12. Men onödigt käbbel då ingen kan säga “jag har rätt/du har fel”. Men min magkänsla sa att italienarna skulle bli besvikna och att Island skulle fått sin första vinst.

    Gällande dina andra italienska vinster. Jag är med dig 1974 och 1984 🙂 De andra är bra – förutom 1987 som är en kalkon i mina öron. Men inga vinster i mina öron. Älskade 1992 fram tills förra året, men nu blir jag bara deprimerad. Det är ok med sorgsen musik, som berör på rätt sätt. Men 1992 gör mig inte längre “lite tårögd”, utan jag blir rakt över disk deprimerad av den numera. Så tyvärr är njutningen där borta. Även om jag vidhåller att det är en grym låt – och i ett svagt år 🙂

  32. Adri

    Nu en fråga som alla såklart får svara på, men jag riktar mig extra mycket till Micke. För vi har ju snackat gång efter gång om hur starkt 2009 var och att det var “the year to beat” 🙂 Vilka andra år känner ni är märkbart starka år som du återkommer till om och om igen? 🙂

    Som jag nämnde tidigare i veckan har jag den senaste betygsatt VARJE. INDIVIDUELL. LÅT. som någonsin deltagit. Detta gjorde jag för att få svart på vitt vilka länder som är starkast – enligt mig – istället för att gå på en magkänsla 🙂 Men min metod möjliggjorde att jag kunde göra samma sak med år.

    Och då blev min topp – och botten – fem följande:

    Starkaste år:

    1. 2009 (Snittbetyg: 6,91 av 10)
    2. 1969 (6,84/10)
    3. 1977 (6,69/10)
    4. 1993 (6,64/10)
    5. 2016 (6,60/10)

    Och svagaste åren:

    62. 1960 (5,59/10)
    63. 2011 (5,45/10)
    64. 1957 (5,25/10)
    65. 1962 (5,23/10)
    66. 1978 (4,70/10)

    Alltså, det är nästan lite pinsamt med 1978 ju. 20 låtar och de lyckas inte ens komma över på den högre halvan av betygsskalan. Ingen låt fick högre än 7 i betyg av mig.

    (2021, som Micke spydde på under hela säsongen i våras är enligt mig det sjätte bästa året någonsin 🙂 Så där möts vi inte iaf, men finns 65 andra år 🙂 ).

    Sen är ju inte detta är en fläckfri metod för… alltså det som gör ett starkt år för mig är antalet starka bidrag. Sen andelen svaga glömmer man ändå mest. 1997 är t.ex ett år jag älskar för där finns många grymma låtar! Så jag brukar nämna det som ett favoritår. Men tyvärr fanns ju även låtar från Norge, Österrike, Tyskland och Kroatien som drog ner snittet så ingen topp 5 för dem.

    På andra sidan finns 1969. Det är inget år jag återkommer till särskilt ofta. Brinner inte för det. Men det är ett otroligt stabilt år. Någon toppar vid 8 typ, och sen går de inte lägre än typ 5. Så då blir det ett högt snitt, även om året i sig inte intresserar sig 🙂

    Men ja, detta är ju nåt jag gjorde for fun så ska inte överanalysera det 🙂

    Men min fråga iaf: Har ni några egna år som är uppenbart bättre eller sämre än andra? Eller håller ni med mig helt och hållet?

    (Jag måste lära mig skriva kortare)

  33. Micke

    @Adri, Du skrattade åt mig när jag sa vem som skulle vinna i Tjeckien i år. Du gör detsamma vad gäller Diodato och min övertygelse om att den skulle ha tagit hem rubbet förra året. Tyvärr går det ju inte att få något svar men vad har du för fel på hörseln egentligen 🙂 Diodato var outstanding det året. Stackars Adri som missade det 🙂

    Vad sen gäller bra år har jag ingen större koll just nu men det jag minns är detta.

    BRA ÅR:

    60-tal: 1969

    70-tal: 1977, 1979 (Ej vinnaren det senare året)

    80-tal: 1987 (Ej vinnaren)

    90-tal: 1990, 1997 (Rätt vinnare båda åren)

    00-tal: 2000, 2009 (Hyfsad vinnare det senare året men totalt fel med tanke på klass på året)

    10-tal: Inget år höjer sig över mängden

    —————————————————–

    DÅLIGA ÅR:

    60-tal: Ingen större koll

    70-tal: 1978

    80-tal: 1981, 1983, 1985, 1986, 1988, 1989

    90-tal: 1991, 1998

    00-tal: 2001, 2002,

    10-tal: 2011, 2018, 2019

    20-tal: 2021

    —————————————————–

    Lite luddigt. Har inte full koll just nu. Kan säkert ha missat något

  34. Adri

    Micke: Att du hade rätt om Tjeckien tror jag bara är bra för min sak. Blixten slår sällan ner två gånger 😉

    Det handlar inte om att Diodato är kass (även om jag inte ens har honom på topp 20 förra året). Mer bara att jag tror inte det är en låt som engagerar folk så mycket att de röstar på den 🙂

    Men intressanta val där. Många jag håller med om 🙂 Andra inte. 1998 och 2018 är två riktigt starka år i min bok 🙂

  35. Micke

    @Adri, att jag hade rätt med Tjeckien var en once in a life time. Har aldrig någonsin varit så säker på något. det vara helt solklart från första början för mig. Det var inte så att jag satt och funderade och sen gissade. Det vara bara där i skallen och det fanns inga andra alternativ. Kommer aldrig någonsin att få uppleva nåt sånt igen skulle jag tro. Allt annat jag gissar här är på ett helt annat plan. Har säkert mer ofta fel än rätt skulle jag tro 🙂

    Vad gäller de mina val 1998 och 2018 som du inte höll med om. 1998 är ett extremt besvikelsens år för mig så där står jag på mig. Vad gäller 2018 är jag dock inte hundra. När du slängde ut frågan om bra och dåliga år var jag inte direkt förberedd och just i detta funderade jag på om det var 2017 eller 2018 jag inte gillade men trodde mest på 2018. Lite osäker som sagt. Ska ta en koll på det sen.

    Blir dock lite förvånad över att du inte har med 2001 och 2002 på dåliga år. Vill minnas att vi pratat om det förut här. Möjligen med nån annan då 🙂

  36. Adri

    Micke: Jo, när jag bara tänker på 2001/2002 är det absolut inte glada tankar!

    Men som sagt, när det väl skulle sättas betyg som skulle snittas var de inte sååå långt nere. Men ja, båda är i bottenskiktet och skvalpar. Men inte just botten 5.

    2001 års snitt höjs ju av Grekland, Danmark, Slovenien och Sverige.

    2002 höjs av Kroatien, Lettland, Malta, Nordmakedonien.

    Men ja. Det är två svaga år. Men det finns 66 upplagor, så det finns mycket annat svagt och starkt.

    Det värsta nerköpet måste ha varit det som skedde mellan 1977 och 1978.

    1977 – ett av historiens bästa år! Och sen bara ett år senare… svagt.

  37. Micke

    @Adri

    2001 har två bra låtar: Frankrike (Studioversion enorm) och Grekland (Grekisk version klassen bättre). Finns tre skapliga också Danmark, Slovenien och Sverige. Absolut sämst var vinnarlåten.

    2002 har en bra låt Frankrike. Vinnarlåten bland de sämsta. Hemskt år

    Yepp hemsk dipp mellan 1977 och 1978. Men lika stor dipp var 1997 till 1998

  38. Micke

    Kollade lite på hur många länder som vunnit ESC vid minst ett tillfälle och det visade sig var 15 stycken. Av dessa har enligt mig 12 vid något tillfälle lyckats få till en bra vinnare. Rangordnar dem nu och om det är så att de har lika många bra på samma antal vinster så rankar jag den högst som haft minst usla vinnare

    1. Luxemburg: 4 bra bidrag av 5 (1983, 1965, 1973, 1972)
    2. Storbritannien: 4 bra bidrag av 5 (1997, 1976, 1969, 1967) (usel 1981)

    3. Nederländerna: 3 bra bidrag av 5 (1969, 2019, 1975)

    4. Tyskland: 2 bra bidrag av 2 (2010, 1982)
    5. Italien: 2 bra bidrag av 3 (1990, 1964)
    6. Irland: 2 bra bidrag av 7 (1996, 1970)

    7. Serbien: 1 bra bidrag av 1 (2007)
    8. Monaco: 1 bra bidrag av 1 (1971)
    9. Finland: 1 bra bidrag av 1 (2006)
    10. Portugal: 1 bra bidrag av 1 (2017)
    11. Frankrike: 1 bra bidrag av 5 (1977)
    12. Sverige: 1 bra bidrag av 6 (2012) (Usla: 1991, 2015)

    ————————————————–

    Åtta länder har någon gång vunnit med ett riktigt uselt bidrag av dessa är värst rankad först:

    1. Israel: (Alla fyra åren)
    2. Sverige: (1991, 2015)
    3. Belgien (1986)
    4. Norge (1985)
    5. Estland (2001)
    6. Lettland (2002)
    7. Storbritannien (1981)
    8. Azerbajdzjan (2010)

  39. Micke

    Dessa tio bidrag är för mig de bästa av vinnarna i ESC:

    1. “Molitva“, Marija Šerifović – Serbien – 2007
    2. “Love Shine A Light“, Katrina and The Waves – Storbritannien – 1997
    3. “Un Banc, Un Arbre, Une Rue“, Séverine – Monaco – 1971

    4. “Satellite“, Lena – Tyskland – 2010
    5. “De Troubadour“, Lenny Kuhr – Nederländerna – 1969
    6. “Nocturne“, Secret Garden – Norge – 1995
    7. “Insieme: 1992“, Toto Cutugno – Italien – 1990
    8. “Hard Rock Hallelujah“, Lordi – Finland – 2006
    9. “Fly On The Wings Of Love“, Olsen brothers – Danmark – 2000
    10. “Poupée De Cire, Poupée De Son“, France Gall – Luxemburg

  40. Adri

    Micke: Jag är osäker på vad din lista egentligen rankar, för du nämner att 15 länder nån gång vunnit. Men det är 27.

    Men jag håller med om att Luxemburgs vinnare håller hög klass. Dock föredrar jag 1961 framför 1983, som jag anser vara rätt svag.

    Danmark tycker jag annars har enbart bra vinnare 🙂 Sverige har tre bra, en ok, två rätt kassa. Frankrikes vinnare håller också en hög klass 🙂 Nederländerna har fyra av fem grymma vinster (tycker du glömde 1959).

    Men om vi återgår till Italien så köper jag att de vann 1964. Jag köper att de vann 2021. Men 1990 borde de verkligen inte vunnit.

  41. Micke

    @Adri, ett litet hjärnsläpp bara. Glömde räkna in de tolv som bara har en vinst.

    Tycker Luxemburg 1983 är mäktig. Dels för att den är det men dels också för att den förhindrade en katastrof att inträffa det året.

    Danmarks tre bidrag var svårast av allt. 2000 är bra. 2013 är extremt nära att vara bra för mig och även det tredje är över godkänt.

    1990 var ett starkt år men Italien var min förstafavvis före Spanien och fyra till som jag inte minns just nu. Det som drar ned året lite är Storbritanniens katastrofbidrag. En solklar nollpoängare. Sen kan man ju lugnt konstatera att 1990 definitivt inte var något bra år för Norden med riktiga lågvattenmärken.

    Fullt medveten efter alla år här att du sågar Italien 1990 men det är faktiskt en av de största hakan i golvet när det gäller dig. Fattar nada 🙂

  42. Adri

    Såga är att ta i 🙂 Det är ingen nollpoängare. Mer typ 2,5 (på femgradig skala. Så 5 av 10 på din skala 🙂 )

  43. Micke

    @Adri får jag fråga dig en helt annan sak. En mycket stor grej med ESC för mig är att hitta bidrag som skriker ut vilket land det kommer ifrån. En annan stor grej är glädjepiller. När det gäller det senare och delvis också det andra regerar två länder. I din fråga till dig går jag på glädjepiller och länderna jag pratar om är Turkiet och Finland. Outstanding när det gäller det. Tyvärr är ju inte Turkiet med längre och Finland har övergett glädjepillren.

    Men Adri om du skulle gör topp 3, 5, 10 or whatever vad gäller glädjepiller för var och en av dessa hur skulle det då se ut? 🙂

  44. Micke

    @Adri, bara för att förtydliga. Jag pratar inte om nån topp för bidragen i stort utan som glädjepiller. Nåt man blir på gott humör av 🙂

  45. Adri

    Micke: Det är en svår begäran. Det är ju otroligt många låtar genom tävlingens 66 år som kan kategoriseras som glädjepiller, så kan inte svära på att detta är en slutgiltig lista.

    Däremot är jag inte med dig gällande att Turkiet och Finland är glädjepiller-mästare. De båda har väl vars två låtar som är glädjepiller för mig. Nej, tacka vet jag Israel som har hela sju låtar som är glädjepiller.

    Det blir en topp 15:

    1. Israel 1991: “Kan”
    2. Belarus 2004: “My galileo”
    3. Israel 2020: “Feker libi”
    4. Finland 2010: “Työlki ellää”
    5. Danmark 1993: “Under stjernerne på himlen”
    6. Cypern 1987: “Aspro mavro”
    7. Israel 1988: “Ben adam”
    8. Danmark 2021: “Ove os på hinanden”
    9. Grekland 1977: “Mathema solfege”
    10. Azerbajdzjan 2009: “Always”
    11. Israel 2015: “Golden boy”
    12. Danmark 2006: “Twist of love”
    13. Ukraina 2004: “Wild dances”
    14. Spanien 2016: “Say yay!”
    15. Israel 2003: “Words for love”

    Glädjepiller, är en marknad som Israel mer eller mindre patenterat! 🙂

    Några hedersomnämningar, som nästan “made the cut”, men fick strykas från topp 15 🙂
    Turkiet 1986 (“Halley”)
    Turkiet 1999 (“Dön artik”)
    Finland 1994 (“Bye bye baby”)
    Danmark 1997 (“Stemmen i mit liv”)
    Israel 1982 (“Hora”)
    Israel 1992 (“Ze rak sport”)
    Spanien 2011 (“Que me quiten lo bailao”)
    Frankrike 2010 (“Allez ola ole”)
    Frankrike 1986 (“Europeennes”)
    Rumänien 2012 (“Zaleilah”)

    Som sagt, det har funnits många glädjepiller genom åren 🙂 Finns säkerligen ÄNNU fler, men this is it for now 🙂

  46. Adri

    Men gudars skymning. Hur kunde jag glömma?!?!

    Storbritannien 1993 måste ju in i kategorin, faktiskt raka vägen in i topp 5, kanske topp 3. Jävlar vad den låten får igång mig!

  47. Micke

    @Adri jag ska ta mig en koll på dina låtar här. Promise

    Samtidigt fick jag med ditt svar ett svar på det jag egentligen hela tiden har känt :-)Hade dock hoppats du skulle få ihop en topp 3 från Turkiets och Finlands glädjepiller. Men så är det 🙂

    Tar en sak till om du hakar på. Får ta lite så här i väntan på bidragen 🙂 Jag har många gånger till dig sagt att jag är ingen större vän av svensk musik, vare sig i bubblan eller IRL. Men jag satt och lyssnade på en svensk låt som är så jädra vacker att man har svårt att hålla tårarna tillbaka. Då funderade jag över Sverige och tårdrypande vackra låtar och fick ihop en topp 3. Någon av dessa du också gillar eller kanske tvärtom? Andra här får givetvis mer än gärna också svara och kanske kontra med egen topp 5 🙂

    Fem svenska låtar som för mig kräver något att torka ögonen med kommer här. Det handlar ialltså inte om bästa låtar utan vackraste.

    Plats 5
    https://www.youtube.com/watch?v=Lwb4kBTk5lI

    Plats 4
    https://www.youtube.com/watch?v=aX2_TBo3HnE&list=RDMM&start_radio=1&rv=mf22ZIZO2ec

    Plats 3
    https://www.youtube.com/watch?v=V1Xxh8WUErE

    Plats 2
    https://www.youtube.com/watch?v=mf22ZIZO2ec

    Plats 1
    https://www.youtube.com/watch?v=70J3Reo8M1g

  48. Adri

    Micke: Ja jag anade att du ville det, men det blev tufft då jag helt enkelt inte finner så många glädjepiller hos just Finland eller Turkiet. Tacka vet jag Israel! 🙂 Danmark också, för den delen visade det sig. Det var en chock. Danmark är annars rätt synonymt med tristess i tävlingen, men what do you know? 🙂

    Men ja, jag nämner ju fyra låtar från Finland/Turkiet ovan och det rankar jag – glädjepillermässigt – i följande ordning:

    1. “Työlki ellää” (Finland 2010)
    2. “Halley” (Turkiet 1986)
    3. “Dön Artik” (Turkiet 1999)
    4. “Bye Bye Baby” (Finland 1994)

    Den sistnämnda måste dock vara framträdandet, för glädjen i mig kommer ju från dansarna. Herrejösses vad töntiga de är – med all kärlek, inget hån.

    ———————————————————————-

    Jag älskar ju svensk musik. Och jag är ju en riktig böl-nisse. Gråter ofta. Men däremot är sällan musik det som utlöser tårar.

    Nej, jag gråter mer pga djur. Djur som inte har det bra, djur som skadas, djur som är för kärleksfulla för sitt eget bästa. Jag gråter till REKLAMEN för filmen “Hachi”. Reklamen! En gång förra veckan såg jag en BILD på en hamster med bruten tass och då var den dagen förstörd!

    Menmen, det skulle inte handla om vad som får igång mina tårkanaler och inte. Utan om svensk musik.

    Men ja, dina låtar då. För en gångs skull kände jag till alla sen innan. Till och börja med så var det tre grymma låtar (plats 5, 2 och 1), en jag inte känner särskilt mycket för (plats 4) och en jag helt enkelt inte gillar (plats 3).

    Men handlar det om kriteriet att beröra en så är det nog bara din plats 5 som eventuellt skulle kunna få igång mig. Gillar dock inte den versionen. “Älska mig” är en låt som ska höras live 🙂 Ana Diaz låten skulle kunnat få mig att böla om jag förstod texten, men texten säger mig ingenting. Och Miss Li/Lasse W får inte igång mig alls. Det är en grym låt, men tårkanalerna förblir neutrala.

    Så, ja. Jag bölar sällan till musik, än mindre svensk musik. Men där finns några och här kommer de:

    1. Ändå rätt överlägsen. Jag mår absolut skit när jag lyssnar på denna. Jag “fingråter” inte ens till den, utan jag freaking hulkar till denna. Jag mår skit, men jag älskar ju låten.

    https://www.youtube.com/watch?v=Xlvw9Tm7KZ8

    2. Även den här är ett självklart val. En av landets absolut finaste sångerskor! Du kollar inte MF ju men denna kvinna ledde MF för två år sen, och jag hoppas hon fick blodsmak och vill ställa upp också för jag vill skicka henne till ESC! Hon behöver visas upp för världen!

    (OBS jag vet att det är en cover, men jag står inte ut med originalartistens röst så det här är en massiv förbättring. Men jag kan absolut credda originalartisten som skrev den, för det gjorde han bra! 🙂 )

    https://www.youtube.com/watch?v=XEQWSCYGRD0

    3. Denna låten berör också djupt! Och det är tack vare en MAKALÖS insats från sångerskan samt musiken. För texten är helt ärligt… alltså… rätt dålig. Men ja, låten kan göra rösten darrig utan större ansträngning ändå.

    https://www.youtube.com/watch?v=XVc9XibaMdk

    Alla dessa låtar kommer från de senaste tre åren. Det råder inget tvivel om att det finns mer som berör, men jag tycker svensk musik på sistone öppnat en ny dörr som just låter skörheten stå i centrum. Och det välkomnar jag!

  49. Micke

    @Adri, du är en konstig typ du 🙂 Hur lätt som helst att få ihop glädjepiller från Turkiet och Finland

    Turkiet1. “Dinle”, Şebnem Paker & Etnic grup – 1997
    (Dock klassen bättre i studioversion. Deras bästa överhuvudtaget)
    2. “Gözlerinin hapsindeyim”, Kayahan Açar – 1990
    (Lika mycket myspiller. Körtjejen höjer allt)
    3. ” Şarkım Sevgi Üstüne”, Seyyal Taner & Lokomotif – 1987
    (Här gäller definitivt studioversionen)

    Finland:

    1. “Työlki ellää”, Kuunkuiskaajat – 2010
    (Inte Finlands bästa men som glädjepiller)
    2. “Eläköön elämä”, Sonja Lumme – 1985
    (Högt även när det gäller deras bästa överhuvudtaget)
    3. “Hengaillaan”, Kirka – 1984
    (Inte högt på Finlandstoppen men som glädjespridare. Studioversion bäst)

    Vad Israel som du nämner. De tre du värderar högt som glädjepiller finns högt där även för mig 1988 och 1991. Dock inte 2020 som för mig var kanske det bidraget som tappade allra mest under tiden det rullade på det året.

    ————————————————————————————

    Mina fem cry your eyes out från Sverige visste jag ite skulle hålla helt för dig. Kul att tre av dem ändå gjorde det. Vad gäller de två andra handlar det säkert om att du inte tagit till dig deras röster och hur de använder den i sina låtar. Tro mig det har jag

    Vad gäller dina tre då!

    Thomas Stenströms låt är riktigt bra men jag har lite taggar mot hans röst. Han har gjort bra låtar men rösten?

    Linneas låt har jag en annan artist i huvudet. Undrar vem du ser som originalartist? Fråga min dama så får du höra. Hon gråter hejdlöst när hon hör den i Maritza Horns version. Det märkliga är att jag hittar inte den versionen nånstans här för att visa dig. Men som sagt….vem tänker du på?

    Molly Sandens låt får jag dock inget som helst grepp om

    När det gäller tårar till låtar handlar det ju ofta om så mycket annat också

  50. Adri

    Micke: Alla de låtarna du listar (förutom Turkiet 1987 i nån version) är absolut toppen som låtar! 🙂 Men inte som just glädjepiller. Jag tycker bara de är bra låtar! 🙂

    Förutom då Finland 2010 som ju fanns på min lista med 🙂

    Jag hade ju fler låtar högt på min ”glädjepiller-lista”. Jag tänker inte be dig gå igenom den låt för låt, för jag fattar att tiden inte finns. Men får jag fråga specifikt om två låtar jag är nyfiken på. Belarus 2004 och Storbritannien 1993? Båda är grymma glädjepiller för min del, men jag ser att båda är lite glömda, trots att den sistnämnda ändå lyckades få en silverplats (bakom en betydligt sämre vinnare) 🙂

    ———————————————————

    Absolut gillade jag tre av dem 🙂 Men bara en är ”cry eyes out”-låt för mig med. ”Älska mig” men då live! 🙂

    Vad gäller de andra två så är det enbart låtarna som bedömts, för jag tycker absolut om Melissa Horn i andra låtar 🙂 Hennes röst är riktigt fin. Hon tolkade bl a ”Älska mig” i årets ”Så mycket bättre”. Det var fint (inte lika fint som Josefin Nilsson dock, men allt är inte en tävling 🙂 ).

    Eva Dahlgren har inte fastnat för mig dock. Hon sjunger väl helt ok. Men samtliga hennes låtar, som jag hört, är rätt trista tycker jag.

    Sen får jag väl komma med en rättelse. Jag bara utgick från att det var Christer Sjögren som hade skrivit ”Den stora dagen” och att det var en Vikingarna-låt. Och det är hans röst jag inte gillar som nämnt ovan 🙂

    Men även det är tydligen en egen version, för originalet är dansbandet Jigs. Tydligen. Och det har jag aldrig hört, och jag kommer nog inte göra det heller faktiskt 🙂 Linneas fina fina version räcker gott och väl för mig! 🙂

  1. Lämna en kommentar


                 

                 

     





Musik bloggar Blogglista.se