Slovenien TV-bolaget RTVSLO avslöjade i dag, tisdagen den 12:e december, att de gjort ett internval och kommer att skicka Raiven, Sara Briški Cirman, som Sloveniens representant i Eurovision Song Contest 2024.

Tävlingsbidragets titel är “Veronika” och syftar på Veronika Deseniška (välkänd i Slovenien för sin förmodade häxkonst). I bidraget, som presenteras för allmänheten någon gång under 2024, sägs Raiven fortsätta utforska berättelserna om ikoniska kvinnor från olika historiska epoker. (Källa: eurovision.tv)

♥ Läs mer om Raiven hos eurovision.tv, eurovisionworld.com, wiwibloggs.com och wikipedia

Uppdaterat: Mer info om Sloveniens ESC 2024-bidrag hittar ni hos eurovision.tv.

Sloveniens representant i Eurovision Song Contest 2024:

Slovenian representative at Eurovision 2024: Raiven (official teaser)
(Dec 12, 2023 – 0:16 – EMA Eurovision Slovenia)

Raivens deltagande i Sloveniens nationella ESC-uttagningar:

Tävling / År: Bidrag: Placering:
EMA 2016 Črno Bel 2:a
EMA 2017 Zažarim 3:a
EMA 2019 KAOS 2:a
(Sammanställning av schlagerpinglan.se)

Schlagerpinglan: Det är med lite blandade känslor jag tar emot detta besked. Å ena sidan så blir jag glad över att äntligen se ett välkänt ESC 2024-namn… men då jag inte varit så förtjust i några av Raivens EMA-bidrag så blir jag likväl lite tvekande.

Mer om Sloveniens förberedelser inför ESC 2024 hittar ni här: “Slovenien i ESC 2024“.

Relaterad information:
Länder som presenterat sina internvalda ESC 2024-artister:
Land Internvald artist Bidrag
Belgien Belgien Mustii (30/8) Bidraget lär släppas i februari 2024.
Cypern Cypern Silia Kapsis (25/9) Bidraget släpps vid ett senare tillfälle.
Grekland Grekland Marina Satti (24/10) Bidraget släpps vid ett senare tillfälle.
Frankrike Frankrike Slimane (8/11) Mon Amour” (8/11).
Nederländerna Nederländerna Joost Klein (11/12) Bidraget släpps vid ett senare tillfälle.
Slovenien Slovenien Raiven (12/12) Veronika” (någon gång under 2024).

Mer från Schlagerpinglan i samma kategori:


32 kommentarer till “Eurovision 2024: Raiven för Slovenien 2024!”

  1. Adri

    Ooooh goda nyheter! Höga förväntningar.

    Hennes bidrag i uttagningen – framför allt 2016 – har alla vait toppen!

  2. Micke

    2016 “Črno Bel“ – (6/10) MER ÄN GODKÄND
    2017 “Zažarim“ – (6/10) MER ÄN GODKÄND
    2019 “KAOS“ – (1/10) MYCKET DÅLIG

  3. Schlagerpinglan

    @Adri, Roligt att höra dig så positiv. Då hoppas jag att bidraget blir något som faller dig i smaken och jag får sätta mitt hopp till andra länder. 🙂

  4. Adri

    Enligt stora hemsidan Eurovoix.com så kommer Tjeckiens vinnare (dvs deras faktiska bidrag) presenteras imorgon! 08.15 CET.

    Jag gissar: MYDY vinner!

    Jag hoppas: Elly vinner! (Men MYDY är verkligen ok!)

    Största besvikelsen: Om Aiko vinner!

  5. Micke

    TJECKIEN

    Det som skulle göra mig besviken är om Tom Sean eller Gianna Lei vinner

    Den här uttagningen är extremt svår att ha ett omdöme on. Skulle de plötsligt få till det som i studioversionerna så är min absoluta favvis Aiko. No doubt about that. Liveframträdandet fick mig dock att till viss mån känna lika illa för den som Spanien 2022.

    Även Lenny är bra i studioversion men tappar den med live. De övriga tre då? Hyfsat

  6. Micke

    Allt det som skrivs här just nu är iofs intressant men just nu väntar jag mest på att Albaniens uttagning ska dra igång 19 december 🙂

  7. Adri

    Men. Vad. I. Helv***?

  8. Micke

    Jädrar så svårt detta är. Ska jag vara nöjd eller besviken?

    Två länder har sina bidrag klara nu. Går man efter studioversion blir mina betyg:

    1. “Pedestal“, Aiko – TJECKIEN – (8/10) MER ÄN BRA
    2. “Mon Amour”, Slimane – FRANKRIKE

    Grymt nöjd med inledningen isf.

    Men går man däremot efter hur Tjeckiens var live blir det något helt annat.

    1. “Mon Amour”, Slimane – FRANKRIKE – (8/10) MER ÄN BRA

    2. “Pedestal“, Aiko – TJECKIEN – (4/10) INTE FULLT GODKÄND

    Gäller för Tjeckien att rätta till detta live nu och för Frankrike att bevisa sig.

  9. Micke

    Det jag dock kan säga är att Estlands uttagning bara växer och växer. Inledningsvis var jag som Adri besviken men nu är mer än hälften av startfältet bra. Egentligen bara den beska soppan som Cecilia tillagar och serverar som oroar mig.

  10. Adri

    Nu ser jag siffrorna! Tjeckerna har min sympati. Tjeckerna själva satte Aiko på plats 5 av 7. Och deras vinnare – tillika min – Elly fick mer än tredubbelt så många röster som någon annan 🙁

    Men systemet var som systemet var. Dvs: Aiko’s vinst är såklart helt enligt reglerna. Men fortfarande surt as f*** ju.

    Såhär röstade tjeckerna själv:

    1. Elly: 24 679
    2. MYDY: 6 443
    3. Lenny: 4 216
    4. Tom Sean: 3 331
    5. Aiko: 2 410
    6. Tomas Robin: 728
    7. Gianna Lei: 372

    Internationella röstarna röstade ist såhär:

    1. Aiko: 33 107
    2. Elly: 7 817
    3. MYDY: 7 283
    4. Tom Sean: 3 573
    5. Lenny: 1 586
    6. Tomas Robin: 1 563
    7. Gianna: 773

    Så ja. Aiko’s vinst är rättvis enligt det utvalda systemet. Inget att gagga om där. Men systemet själv är ganska kasst kan jag tycka 🙁 Tråkigt också då att tjeckerna ska representeras av nån de uppenbart inte stöttar särskilt.

    Men jaja. Kanske växer? Men tvivlar.

  11. Adri

    Än så länge är det fan bara Slovenien som är på min sida i ESC 2024. Och då är ingen låt ens vald, utan bara en artist vars tidigare verk jag gillat starkt!

    I övrigt känner jag mig så förbaskat o-hype efter denna start. Frankrike väljer en artist med så jäkla mycket bra i sin katalog. Vi får “Mon Amour”.

    Tjeckien hade inte ens något speciellt jättebra i sin final, men de väljer alltså min sjätteplats… i då en redan svag uppställning. PEEEEEERFEKT.

    Jag köpte inga biljetter till eventet i Malmö, och just nu känns det som en lättnad.

    För till skillnad från Micke så ges jag ingen glädje av Estland heller. Overkligt blekt startfält. Ingmar är bäst… men han är 6 av 10 typ. Traffic är rätt nice också. Men vad finns i övrigt?

  12. Denis

    Raiven alltså. Ja kul för fansen som nu får sin dröm uppfylld
    Själv är jag så trött på etniska bidrag som sjungs på nationalspråk. Finns inget värre än att genomlida ytterligare en skrikande ylande kvinna i ESC. Räckte med Spanien i år..

  13. Adri

    Ingenting Raiven kommit med till uttagningarna (och inte heller något jag hört från henne utanför – kan ha missat där dock) kan dock klassas som etniska bidrag.

  14. Micke

    @Denis, jisses…..snacka om olika. Trodde att jag och Adri var mest olika på bloggen 🙂 Etniska bidrag på eget språk är anledningen till att jag följer ESC år efter år. Ta bort det helt och även jag tas bort. “vanlig musik” kan jag höra dagligen överallt annars.

    @Adri, är delvis med dig Slimane för Frankrike. Jag tycker om låten men hade väntat mig mycket mer. Ungefär som med Sloveniens Joker out i år. De har riktigt bra låtar i sitt bagage men väl i ESC blev det bara halvbra.

    AV DET JAG VET HITTILLS.

    FRANKRIKE: Det jag nyss bra. Bra artist som normalt har än bättre låtar. Killen har en bra röst och det är ju inte så vanligt i MF och ESC.

    TJECKIEN: Var väldigt nöjd med AIKO när jag först hörde låten i studioversion. Live föll den totalt. Nu har jag dock koncentrerat mig på studioversionen och lever på hoppet att de fixar till det hela live.

    MALTA: Ett haveri rakt igenom. Finns bara Erba som kan rädda upp det. Det här är så extremt lågt

    ESTLAND: Grymt besviken inledningsvis. Även på Ollie. Mil ifrån “Venom” i år kändes det som. Den har dock växt extremt. Inte i samma klass som “Venom” men mycket bra. Utöver det har såååååå många låtar växt. Där finns exempelvis två låtar som jag inledningsvis gav (1/10) MYCKET DÅLIG i betyg. Nu är båda två väldigt, väldigt nära (8/10) MER ÄN BRA. Känner att jag måste sluta lyssna på Estland nu för att inte tröttna. Bara nu inte fiaskot Cecilia sabbar detta.

    NEDERLÄNDERNA: Här talar precis allt för ett totalhaveri. Men who knows. Han kanske ger mig en jävla käftsmäll 🙂

    SLOVENIEN: Bedrövlig låt 2019 men annars välkommen för min del

    GREKLAND: Låter hemland och eget språk. Hur intressant som helst för mig. Bara de får till bra material också så 🙂

  15. Denis

    Adri, fast hennes ESC bidrag låter onekligen väldigt etniskt. Men det kanske bara blir en KeeiNo av det:)

  16. Micke

    @Denis….inget illa menat men jag börjar undra. Vet inte hur många gånger jag skrivit något där jag nämnt dig utan att du skrivit något….kanske bara tillfällighet men är det något annat så säg gärna vad det är. Om inte så får jag väl hur som helst iaf önska dig ett riktigt bra ESC 2024 🙂

  17. Adri

    Låg ribba för min del då. Krävs lite mer än inhemskt språk och lite inslag av harpa för att bli etniskt, enligt mig i alla fall.

    Tycker tvärtom att Raiven bidragit med modernt sound, lättillgängligt, hyfsat poppigt med hookarna men med lite smånypor av etno och konstnärliga uttryck. Att jämföra “etno-mängden” i Raivens låtar med Spaniens låt i år är – FÖR MIG – som att jämföra en pizzeria-pizza med kyckling och lite curry med en autentisk indisk chicken sizlar. Vilket kanske låter som kritik mot Raiven… men jag älskar ju pizza såatteh… jag är nöjd!

    Hoppas hennes låt blir påmind om “Crno bel”.

    Min klara slovenska favorit 2016… istället fick vi geni-textraden “blue is blue – and red is red”. Eurovision dryper av dåliga texter, men den raden tar fanken texten. Tätt följt av Nordmakedonien 2000. Ick.

  18. Adri

    Micke: Malta har bäst final hittills. Och är inte det sorgligt, så säg? Men ah. Vinner Denise eller Erba’ så finns det någon värdighet iaf.

    Men man kan fan se från rymden att Matt banana kommer ta det.

    Vi har ett mörkt år framför oss. I just know it.

  19. Denis

    Micke, låter lite obehagligt det där!
    Vilket intryck jag måste ha gjort.

  20. Micke

    @Adri, jag säger inte att det är en kanoninledning på ESC 2024 men om man jämför inledning i år mot många på senare år då är jag jädrigt positiv. Men vi är definitivt inte överens när det gäller Malta och Estland 🙂 Estland har 20 låtar varav 10 är bra och enbart två ren smörja. Malta hade 36 låtar varav 34 riktigt dåliga. Enbart två går att lyssna på men en är utslagen redan. Jag tycker illa om Cecilia i Estland som du märker men är inte ens i närheten av det som 11 bidrag var i Malta. I synnerhet då Greta och Matt.

  21. Micke

    @Denis,har ingen som helst betydelse. Är det bara ren tillfällighet så who cares 🙂 Men jag började undra och därför ville jag kolla upp om det var något. Alltid bättre att veta

  22. Denis

    Känns som om fansen säger varje år det är inget bra start, baserat enbart på två låtar valda och artister som inte är deras drömval. Så sa man i år också och i 2022.
    Frågar man fansen är en bra start tydligen bara låtar som blandar folk med pop och dance break i mitten:)

  23. Adri

    Till skillnad från Micke tycker jag tidigare år börjat starkare. 2022 blev dock hemskt i mitten. Enda året i nutid jag vart nära att hoppa av.

    Men nej jag går inte med på beskrivningen att folk säger det varje år. Vissa säger, andra säger inte. Jag tycker nivån hittills är usel.

  24. Micke

    Det var ett år då det började extremt dåligt. Halva fältet var klart och det var ren dynga alltihop. Var på väg att hoppa av. Sen vände allt och andra halvan gick det mesta rätt. Minns inte när det var. Har förträngt det 🙂 2019-2021…nåt där

  25. Mr A

    2 låtar av 37/38 klara.

    Frankrike 4 av 5
    Tjeckien 2 av 5

  26. Johanna

    Raiven är ingen favorit faktiskt men jag hoppas hon överraskar mig. Det har ju hänt förr. Men är hyfsat nöjd med starten på ESC än så länge. Jag har inga superhöga förväntningar på Albanien så glad att Frankrike har fått inleda med en riktigt bra låt!

  27. HW

    Kom plötsligt på att det var ett tag sen jag kommenterade här nu, så trots att jag har mycket att göra just nu behövde det bli en titt här, och det verkar ha hänt en hel del 🙂 Tjeckiens låt är klar och fler länder har valt ut artist. Såhär spontant gillar jag Tjeckiens (eller ja, kanske mer de internationella röstarnas) val, intressant och rätt cool låt. Känns som en låt som kan växa rejält, men också en man kan tröttna på, så vi får se, men just nu ligger den runt sjua/åtta-strecket av tio, ungefär som Frankrikes.

    Raiven har bidragit med både högt och lågt. “Črno Bel” gillar jag absolut, och ska man vara rättvis borde den nog vunnit sitt år. “Kaos” är dock mest strunt, både text- och musikmässigt. Inte ens under dubstep-hypen på tidigt 10-tal hade den låten funkat. Men jag tror ändå att hon kan leverera som artist, så jag tycker det är ett intressant val och ser fram emot att höra hennes bidrag.

    2022 är ett väldigt märkligt år, precis som Adri hade jag övergivit det mesta av mitt hopp i mitten av säsongen, särskilt när den enda låten jag verkligen fastnade för (Alina Pash – “Shadows of forgotten ancestors”) blev diskvalificerad. Men när tävlingen väl skulle avgöras så tyckte jag startfältet var riktigt starkt med många riktigt bra låtar och hyfsat få bottennapp. Vet inte om det var jag som ändrade åsikter eller att alla låtar som släpptes på den senare halvan var mycket bättre, men något var det absolut.

  28. Micke

    @HW, hej du 🙂 Kul att höra nån förutom jag som gillar Tjeckiens bidrag .-) Mitt problem med den är som sagt haveriet live. Men jag intalar mig själv att de rättar till det där. Angående allt du skriver om Raiven är det som om det vore mina ord 🙂

    Men tillbaka till Aiko i Tjeckien. Skulle vara kul att höra vad det är ni övriga här har såna problem med när det gäller den? Har ni sett och hört den i studioversion? Går ni enbart efter live eller båda?

  29. Adri

    HW: Kul med dig här igen 🙂 Jag kan bara tala för mig själv men angående 2022 så absolut kan ens smak ändras, men kollar jag min egna topp så är det – utöver Tjeckien – låtar som alla tillkom i slutet av försäsongen 🙂 Sverige, Portugal, Island, Serbien t.ex räddade alla upp 2022 där i mars.

    Micke: Jag förutsätter att du vet vem Olivia Rodrigo är. Du älskar ju musik och hon är ju verkligen bland de allra största idag. “Pedestal” påminner mig väldigt mycket om nåt hon skulle göra. Och det är tyvärr inte en komplimang i mina ögon, för jag gillar inte Olivia Rodrigo alls. Det är typ så enkelt. Den påminner mig om en artist jag har väldigt svårt för.

  30. HW

    Tack, Adri och Micke, har saknat att följa och hoppa in i era diskussioner 😉 Jag kan hålla med om att Aiko gjorde ett hyfsat uselt liveframträdande. Attityden från musikvideon finns ändå där, men röstmässigt är det inte bara falskt utan det låter som en annan person som sjunger än i studion. Men ESCZ har vi sett tidigare är en uttagning där slutprodukten i ESC brukar vara helt annorlunda än framträdandet i uttagning, så jag hoppas att det gäller även i år, för som sagt gillar jag definitivt låten.

    Kul förresten, Adri, det du säger om Olivia Rodrigo, för “Pedestal’ påminde mig väldigt mycket om någon artist jag inte kunde placera, men det är ju såklart hon jag tänker på 🙂 Särskilt början på refrängen är väldigt likt. Inte att Olivia är någon favoritartist, men betydligt mindre talangfulla människor än hon har slagit igenom känner jag spontant. Jag tycker dock Tjeckiens bidrag är lite mindre sött och mer vasst än hennes musik

  31. HW

    Jag håller dock med om att det tjeckiska systemet är ganska knas, att tjeckerna bara har 25% av makten över sitt eget bidrag känns sådär. Om de nu absolut ska ha både internationella röster, tjeckiska röster och jury tycker jag juryn och internationella borde ha 25% var och tjeckerna 50% istället.

  32. Micke

    @HW, tyvärr kommer det alltid att vara så med röstningen. Jag tror inte på underverk. Det värsta exemplet för mig är Spanien 2022 då ett fullständigt horribelt sätt att rösta fick bort den verkliga vinnaren (som var bäst) och fick fram en vinnare (som var överlägset sämst)

  1. Lämna en kommentar


                 

                 

     





Musik bloggar Blogglista.se