Tysklands Eurovision-bidrag 2020

2020-02-27 (torsdag)

Tyskland På torsdagskvällen den 27:e februari sändes en show med namnet “Unser Lied für Rotterdam” vilket skulle kunna misstas för Tysklands nationella uttagning inför Eurovision Song Contest 2020 men i själva verket var en show som presenterade TV-bolaget NDR:s internval.

Mycket kändes dock igen, som att showen leddes av Barbara Schöneberger och att det bjöds på både gästartist (Michael Schulte) och mellanakt av programledaren men i stället för en omröstning så förklarades det hur internvalet genomförts (vilket bl.a. innefattade en Eurovisionjury, en Expertjury och ett låtskrivarläger).

Själva avslöjandet gjordes genom att musikvideon till “Violent Thing” spelades upp, se nedan, och sedan blev det en kort intervju med artisten Ben Dolic innan ett presenterande inslag om artisten samt ett kort live-smakprov spelades upp. Det hanns även med en presentation av och pratstund med låtskrivaren Boris Milanov.

Någon större spänning var det aldrig fråga om då showen spelades in redan tidigare på dagen och både artistavslöjandet och låtsläppet gjordes kort därefter. Showen avslutades dock med en överraskning när Ben framförde sitt bidrag live i en avskalad version, endast ackompanjerad av en gitarr. (Källa: eurovision.de)

Mer info om Ben Dolic och bidraget hittar ni hos eurovision.tv

Lyssna på Tysklands bidrag till Eurovision Song Contest 2020 här:

“Violent Thing”, Ben Dolic officiell musikvideoakustisk version
(text och musik: Borislav Milanov m.fl.)

Schlagerpinglan: Ja, nu har jag lyssnat på det tyska ESC 2020-bidraget halva dagen och även hört det framföras live och därmed fått ett kvitto på att Ben verkligen kan sjunga… men jag vet fortfarande inte riktigt vad jag tycker. 😀

Till skillnad från Storbritanniens bidrag, som jag föll för direkt, så har “Violent Thing” en betydligt längre startsträcka där jag visserligen blir alltmer positiv till valet ju längre tiden går men, som sagt, ännu inte är riktigt klar över var det landar. Hur som helst, jag önskar både NDR och Ben Dolic lycka till i maj. 🙂

Mer om Tysklands förberedelser inför ESC 2020 hittar ni här: “Tyskland i ESC 2020


Presenterade ESC 2020-bidrag så här långt:
Albanien Albanien: Shaj“, Arilena Ara Norge Norge: Attention“, Ulrikke Brandstorp
Spanien Spanien: Universo“, Blas Cantó Frankrike Frankrike: The Best in Me“, Tom Leeb
Tjeckien Tjeckien: Kemama“, Benny Cristo Belgien Belgien: Release Me“, Hooverphonics
Australien Australien: Don’t Break Me“, Montaigne Ukraina Ukraina: Solovey“, Go_A
Lettland Lettland: Still Breathing“, Samanta Tīna Slovenien Slovenien: Voda“, Ana Soklič
Italien Italien: Fai rumore“, Diodato Polen Polen: Empires“, Alicja Szemplińska
Armenien Armenien: Chains On You“,
Athena Manoukian
Storbritannien Storbritannien: My Last Breath“,
James Newman
Litauen Litauen: On Fire“, THE ROOP Tyskland Tyskland: Violent Thing“, Ben Dolic

Mer från Schlagerpinglan i samma kategori:


13 kommentarer till “Tysklands Eurovision-bidrag 2020”

  1. Micke

    Ursäkta mig men…….. Sicken skit

  2. Adri

    Överlägset bäst av BIG 5 🙂 Men speaking of… varför är BIG 5 undermåliga i år?

    1. Tyskland
    2. Storbritannien
    —————
    3. Spanien
    —————
    4. Italien
    5. Frankrike

    Ingen av dessa är usla. Tre av dem är t.o.m ”bra”-gränsen. Men de är så trygga. Så trygga. Ingen person i någon kreativ fas gällande något av dessa fem har lämnat en så kallad ”comfort zone”.

    Aja. Tyskland kommer få en ovanligt stark placering i år känner jag på mig! 🙂

  3. Mr A

    Känns som en låt ESCfans skulle välja att ha som en favorit.

  4. Micke

    Italien överlägsna som vanligt bland desda

    1. Italien

    2. Spanien

    3. Storbritannien

    4. Frankrike

    5. Tyskland

  5. Adri

    Alltså. Jag får en känsla – no offence till de som gillar Italien (vilket iofs är färre än vanligt) – av att många sätter Italien högt just för att de är Italien. Av en tradition.

    En tradition jag förstår. Italien brukar vara starka. Men ”Fai Rumore” har inget nytt att komma till bordet med. Det är en standard ballad. En vanlig ballad, sjunget av en man som bara är slightly bättre än genomsnittet. Inget unikt i text, röst, musik eller uppbyggnad.

    Tillsammans med Australien står Italien för årets hittills största besvikelse.

  6. Micke

    Årets största besvikelse är Tyskland. Är det ens sång det han håller på med. Är det en mistlur eller en hyena som skriker ut sina plågor.

    Jag trodde verkligen att Tyskland skulle ta tag i det i år. Hade en grym magkänsla att nåt skulle hända med dem i år. Jag hade rätt. Synd bara att det som hände inte var det positiva jag hade hoppats på utan istället ytterligare ett trappsteg ner

  7. Adri

    Micke: Ska jag peka ut den enskilt största hädelsen som utförts hittills är det Australien. I det ganska mögiga startfält fanns det inte utrymme för något annat än ”Rabbit Hole”.

    Men nej… ”Vi ger vinsten till Marge Simpson” sa tydligen hela Australien kollektivt. Och så är det det midtempo-möget vi är fast med nu. Montaigne är 1000x bättre än den låten. (Men varför blått, högt hår? Jag tänker bara på Marge. Fast jag gillar Marge, men inte i det här sammanhanget)

    Ja. Off the rails här alltså, men jag har inte kommit över förlusten av ”Rabbit Hole”.

    Men Tyskland får tummen upp av mig! 🙂 De kommer få en placering över deras snitt på sistone känner jag! 🙂

  8. Micke

    Tyvärr Adri. Låten självdö av falsetten

  9. Daniel

    Åh! Den här gillade jag!

  10. JOHANNA

    Tyskland har ändå lyckats ganska bra men jag förväntade mig mer av de än det här. Ändå näst bäst av big 5 men Italien är (som vanligt bäst)

    1. Italien
    2. Tyskland
    3. Spanien
    4. Uk
    5. Frankrike

    Ingen av de 5 är dåliga men de är ju oerhört tråkiga, iaf 4 av de. Medans Italien har stil och kvalitet och påminner om mitt italienska favoritbidrag från förra decenniet, alltså L’Essenziale. Så jag talar bara för mig men jag gillar inte Italien bara för att det är Italien (gillade t’ex aldrig Italien 2014, 2017 eller 2018 speciellt mycket) men det här är “bra på riktigt”

  11. JOHANNA

    Får rätta mig själv. Italien 2014, 2016 och 2018 gillade jsg inte så mycket (2017 var ju jättebra)

  12. Micke

    Adri.. Jag ser det DEFINITIVT INTE som en tradition att gilla Italien. Precis som med allt annat nollställer jag mig inför varje lyssning.

    Jag har inte alltid tyckt de har haft kanonbidrag men det man däremot alltid kan lita på med Italien är att det alltid är något genomarbetat, något de kan stå för, vilket länder som Sverige, Storbritannien, Irland m,fl borde ta lärdom av.

    Att kunna stå för det man gör, att alltid stå för ärlighet är A och O för mig. Därför kan jag säga en sak om Tysklands bidrag. Just nu efter två lyssningar är det en klar (0/10) för mig. Men ärligt talat vet jag inte till hundra.

    Kanske om jag kommer förbi falsettmuren att jag möjligen kan riva några stenblock ur denna. Jag ska ge det fler chanser men just nu mår jag bara så jääädra illa av stensättningen.

  13. Marcus

    Snyggt och kompetent av Tyskland. Möjligtvis lite tråkigt. Ändå bäst av Big 5.

  1. Lämna en kommentar


                 

                 

     





Musik bloggar Blogglista.se