ESC 2018 Schlagerpinglan: Eftersom det nu är mindre än ett dygn kvar till SVT stänger dörren för de som vill skicka in bidrag till Melodifestivalen 2019 så passar det ju bra att vi tar en titt på hur det gick för MF 2018-vinnaren och de andra “svensk-bidragen” i Eurovision Song Contest 2018.

Här nedan ser ni (tillsammans med artisternas live-framträdanden i Lissabon) resultatet för “svenskbidragen” i finalen (resp. semifinalerna) av ESC 2018, både vad gäller de slutliga placeringarna och hur tittarna resp. jurygrupperna placerade dem:

Det mest framgångsrika svenskbidraget i Eurovision Song Contest 2018:

Fuego“, Eleni Foureira – Cypern

Slutliga placeringar för de s.k. svensk-bidragen i Eurovision Song Contest 2018:
Cypern Cypern:Fuego“, Eleni Foureira
(t&m: Alex Papaconstantinou, Geraldo Sandell,
Anderz Wrethov, Viktor Svensson, Didrick
)
2:a i finalen
Österrike Österrike:Nobody But You“, Cesár Sampson
(t&m: Sebastian Arman, Cesár Sampson, Joacim Persson,
Johan Alkenäs, Borislav Milanov
)
3:a i finalen
Sverige Sverige:Dance You Off“, Benjamin Ingrosso
(t&m: MAG, Louis Schoorl, K Nita, Benjamin Ingrosso)
7:a i finalen
Danmark Danmark:Higher Ground“, Rasmussen
(t&m: Niclas Arn, Karl Eurén)
9:a i finalen
Moldavien Moldavien:My Lucky Day“, DoReDoS
(t&m: John Ballard, Philipp Kirkorov)
10:a i finalen
Bulgarien Bulgarien:Bones“, Equinox
(t&m: Borislav Milanov, Joacim Persson,
Brandon Treyshun Campbell, Dag Lundberg
)
14:e i finalen
Finland Finland:Monsters“, Saara Aalto
(t&m: Saara Aalto, Joy Deb, Linnea Deb, Ki Fitzgerald)
25:a i finalen
Azerbajdzjan Azerbajdzjan:X My Heart“, Aisel
(t&m: Sandra Bjurman, Dimitris Kontopoulos)
11:a i semi 1
Malta Malta:Taboo“, Christabelle
(t&m: Muxu, Christabelle, Thomas G:son, Johnny Sanchez)
13:e i semi 2
Polen Polen:Light Me Up“, Gromee feat. Lukas Meijer
(t&m: Andrzej Gromala, Lukas Meijer, Mahan Moin, Christian Rabb)
14:e i semi 2

Om juryn fått bestämma: Om tittarna fått bestämma:
Österrike Österrike 1:a i finalen (2:a i semi 1) Cypern Cypern 2:a i finalen (1:a i semi 1)
Sverige Sverige 2:a i finalen (1:a i semi 2) Danmark Danmark 5:a i finalen (1:a i semi 2)
Cypern Cypern 5:a i finalen (6:a i semi 1) Moldavien Moldavien 8:a i finalen (2:a i semi 2)
Bulgarien Bulgarien 9:a i finalen (4:a i semi 1) Österrike Österrike 13:e i finalen (4:a i semi 1)
Moldavien Moldavien 10:a i finalen (7:a i semi 2) Bulgarien Bulgarien 14:e i finalen (8:a i semi 1)
Danmark Danmark 20:e i finalen (12:a i semi 2) Finland Finland 22:a i finalen (7:a i semi 1)
Finland Finland 24:a i finalen (15:e i semi 1) Sverige Sverige 23:a i finalen (6:a i semi 2)
Malta Malta 5:a i semi 2 Polen Polen 10:a i semi 2
Azerbajdzjan Azerbajdzjan 12:a i semi 1 Azerbajdzjan Azerbajdzjan 12:a i semi 1
Polen Polen 15:e i semi 2 Malta Malta 18:e i semi 2

Schlagerpinglan: Inför tävlingen så rangordnade jag de tio bidragen men det är inte mycket på den listan som stämmer idag. T.ex. så har min topp-tre roterat och är numera: Cypern, Danmark och Moldavien medan Österrike (som fick min ursprungliga jumboplats) tillhör de länder som gjorde störst positivt intryck på mig under showerna, för att nämna några av förändringarna.

Vad gäller själva resultatet så kan jag lite snabbt påpeka de uppenbara skillnaderna: juryn ville varken se Danmark eller Finland i finalen (men hade gärna sett Malta där) medan tittarna ville att Polen skulle gå vidare till final (och ansåg att Sverige hade ett av de sämsta bidragen i finalen). Med tanke på min personliga topp-tre så får jag nog ställa mig på tittarnas sida i de flesta fallen här. 🙂

Jag avslutar med en liten titt på statistiken angående svenskbidragen de senaste åren:

Lite statistik angående de s.k. svenskbidragen 2012-2018:

År Antal bidrag Antal bidrag till final
2018: 10 st – se de aktuella bidragen här 7 av 10 70%
2017: 12 st – se de aktuella bidragen här 8 av 12 ca 66,7%
2016: 11 st – se de aktuella bidragen här 9 av 11 ca 81,8%
2015: 8 st – se de aktuella bidragen här 5 av 8 62,5%
2014: 6 st – se de aktuella bidragen här 5 av 6 ca 83,3%
2013: 7 st – se de aktuella bidragen här 7 av 7 100%
2012: 10 st – se de aktuella bidragen här 10 av 10 100%
(Sammanställning: schlagerpinglan.se)

Schlagerpinglan: Även om ovanstående siffror är något av glädjesiffror i den mån att det i vissa fall rör sig om bidrag som varit direktkvalificerade till finalen så kan man inget annat än förstå varför de svenska låtskrivarna är så eftertraktade. De är helt enkelt duktiga på det de gör. Förhoppningsvis får vi se prov på det när bidragen till Melodifestivalen 2019 presenteras så småningom. 😀

Relaterad information: Se även sammanställningarna för hur det gick i ESC 2018 för de icke-engelskspråkiga bidragen, forna Jugoslaviens bidrag, forna Sovjets bidrag och de nordiska bidragen.

Mer från Schlagerpinglan i samma kategori:


8 kommentarer till “Eurovision 2018: Hur gick det för de s.k. svenskbidragen?”

  1. Adri

    Tråkigt att folk inte litar på sina egna landstoner, men som du säger: svenskar är duktiga på det de gör 🙂 Så, likt dig, kan jag inte heller klandra dem 🙂

    Min topp 10:

    Fem låtar som är rakt igenom bra:

    1. Cypern (5)
    2. Azerbajdzjan (11)
    3. Moldavien (12)
    4. Malta (14)
    5. Bulgarien (16)

    En låt som är godkänd:

    6. Sverige (21)

    Fyra låtar som är ingenting…:

    7. Danmark (27)
    8. Finland (28)
    9. Österrike (29)
    10. Polen (35)

  2. Micke

    Fick för mig att göra en helt annan sak. Ibland är ett bidrags storhet inte riktigt öppen för en under det att det hela pågår. Vid några få tillfällen upptäcker man först år senare hur bra det egentligen är. Ett av dessa bidrag framträdde framför oss 2009 men inte fan förstod jag då hur jädra vackert det egentligen var och är. Möjligen kan en orsak vara att just året 2009 är tidernas bästa ESC-år. Kanske var det för mycket att ta in. Idag ingår detta bidrag och fem andra från 2009 på min Topp 25 överhuvudtaget. För er som bara klarar tra-la-la bidrag är det nog bäst att inte trycka på länken. Men för mig är detta en otrolig växare som jag faktiskt kan lyssna på även utanför bubblan. Grymt vackert. Hur kunde jag missa det 2009?

    https://www.youtube.com/watch?v=jdLct2IqcLA

  3. Adri

    Micke: Den låten är min elfteplats från 2009. Och just 2009 är elfteplats nåt bra. Det är alltså en bra låt, som dock hade varit så jä-hävla många gånger bättre om någon hade kommit och lyft bort tjejen i vitt.

  4. Micke

    Tre bidrag är klart bättre än övriga. Danmark och Moldavien är bäst. Hade Österrike tonat ned gospelinslagen en del då hade den varit där med. Bulgarien var ursprungligen klart bäst men droppade totalt på scen.

    Överlägset sämst var Sverige och Finland

  5. Micke

    @Adri, tydligen har vi väldigt olika sätt att se på kvinnor. Helt övertygad om att du precis som jag älskar kvinnor men när det gäller kvinnor som utgör bakgrund i ESC verkar vi ha väldigt olika tycke och smak 🙂

    För att ta två exempel kan vi då kolla just på kvinnan i vitt i detta bidraget. Du tycker hon förstör, jag tycker hon lyfter. Än värre var det i Serbiens bidrag i år när det gällde den mörka uppenbarelsen i deras bidrag. För mig hela klon i bidrag, hela energin som gav allt luft och vingar. För dig däremot en dipp i hela bidraget. Vi får nog ta en diskussion om det här med kvinnor och vad de tillför min vän 🙂

  6. Adri

    Micke: Nja, detta är nog ett fall där artistens kön faktiskt är irrelevant. För lika ofta som det kommer en körtjej som drar ner så finns där en annan som lyfter 🙂 Men om man tittar på dina nämnda exempel så hör man ju likheter i sångtekniken.

    Långa, “flytande” toner (ingen aning vad det kallas – men det är ju inte raka toner så att säga). Jag vidhåller nog att det är det sångsättet som går emot mig om det görs i onödan. I Serbiens låt i år gjordes det i onödan då låtens huvudsakliga hook var tillräckligt bra för att stå på egna ben och Kroatiens låt 2009 behöver det inte heller då huvudsångaren och typ fem andra tjejer redan sjunger på det sättet, så behöver man inte ytterligare en som kör sitt egna spår över dem. You see my point? 🙂

  7. Lukas

    Att jag haft svårt för dessa “rent-a-swede”-låtar är ingen nyhet, dels för det jag nämnde tidigare, att så många länder som gör det år in och år ut, och därmed inte verkar ha nåt förtroende för sin egen musikscen. Sen är jag också tveksam till argumentet att “vi gör pop bra”. Definitionsfråga. Visst, det behöver inte vara per definition fel om låtar i fråga känns genuina och äkta, men det är väldigt sällan de gör det, framför allt de svensklåtar som syns i Eurovision för andra länder.

    Nu kanske jag låter som en bitter 70-talsproggare (är egentligen 90-talist), men det tycks mig som att man satsar alldeles för mycket på att göra låtar som är kommersiellt gångbara för skivbolagen enbart. Konspirationsteoretikern i mig säger däremot att vissa av de större skivbolagen kan verka rätt tondöva mot vanliga lyssnare, just för att många låtar som pumpas ut antingen inte är minnesvärda alls, eller är det fast av fel anledningar.

    “Higher Ground” var ett undantag som bekräftade regeln enligt mig, just för att den bröt mot många av poppens regler och satte sig i minnet tidigt. En av få svensk-proddade låtar som jag faktiskt gav 5 av 5 till.

  8. Micke

    @Adri, självklart förstår jag hur du menar men det handlar ju som alltid om smak och tycke. Kroatiens bidrag 2009 är för mig bara som en fantastisk måltid som får lite extra krydda av den “vita” tjejen. När det gäller Serbien 2018 är det dock något helt annat. Den “svarta” tjejen får genom sina fantastiska toner och stämband in mig i en fantastisk stämning redan innan låten har börjat. Hennes intro bär sedan hela låten på sina axlar. Jag har lyssnat på låten utan introt och känner att ingenting blir detsamma. Jädrigt synd att du inte kan höra det jag hör Adri för om du hade gjort det hade du förstått det jag hör i hela bidraget 🙂

  1. Lämna en kommentar


                 

                 

     





Musik bloggar Blogglista.se