ESC2019 För sjätte året i rad så har den preliminära listan med namnen på de flesta av de jurymedlemmar som kommer att rösta i Eurovision Song Contest presenterats, se eurovision.tv. Varje lands jurygrupp består av fem yrkesmusiker och deras individuella röster kommer att avslöjas efter finalen.

Som vanligt så är anledningen till att man avslöjar namnen i förväg att man vill få ner spekulationerna om eventuellt röstfusk och vara mer öppna med hur röstningen går till. Här nedan ser ni hur jurymedlemmarna valdes ut samt vilka fem personer som sitter i den svenska juryn (som står för 50% av Sveriges röster) i ESC 2019.

De 205 jurymedlemmarna kommer att se och basera sina individuella röster på den andra repetitionen av ESC-semifinalerna/finalen (som görs kvällen innan live-showerna) och lämnar sedan in rösterna så att hela juryns poäng kan stå för 50% av det landets röster. De resterande 50 procenten av rösterna står tittarna för vid live-showen som hålls dagen efter juryn röstat.

Precis som förra året så kommer juryns och tittarnas röster att redovisas separat men det sker denna gång i en annorlunda ordning, vilket ni kan läsa mer om här. Juryn kommer, som vanligt, att instrueras att bedöma bidragen enligt följande:

Detta ska jurymedlemmarna främst bedöma:
♥ Röstkapacitet
♥ Scenframträdande
♥ Låtens sammansättning och originalitet
♥ Artistens och bidragets helhetsintryck

En av medlemmarna i den svenska ESC 2019-juryn:

Lina Hedlund (11:a i Melodifestivalen 2019 med “Victorious“)

Den svenska juryn:
Calvin Bozic (31) – Skivbolags PR- och projekt-ledare
Mathias Lugoboni (43) – Biträdande musikchef
Linnea Deb (41) – Låtskrivare
Lina Hedlund (41) – Artist
Adnan Sahuric (27) – Dansare / koreograf

Kriterierna för hur jurymedlemmarna valdes ut:
♥ De får ej ha varit med i den nationella juryn de senaste två åren.
♥ De måste vara minst 16 år dagen då de röstar.
De får inte vara anställda av de tävlande TV-bolagen. uppdaterades samma dag till:
♥ Endast en jurmedlem per nationell jury får vara anställd hos ett tävlande TV-bolag.
De måste ha ett jobb inom (eller nära relaterat till) musikindustrin.
uppdaterades samma dag till:
♥ De måste ha en gedigen musikalisk / konstnärlig bakgrund och en relevant yrkeserfarenhet (som sångare, musiker, kompositör, textförfattare, anställd inom TV / radiounderhållning, musikkritiker / expert, dansare eller koreograf).
♥ De måste vara medborgare i de länder de representerar.
♥ Ingen av jurymedlemmarna får ha någon anknytning till något av de tävlande bidragen och/eller artisterna så att de kan rösta självständigt och opartiskt.

Snabba siffror ang. 2019-juryn:
♥ Den yngsta jurymedlemmen kommer från Malta och är 16 år.
♥ Den äldsta jurymedlemmen kommer från Kroatien och är 82 år.
♥ Den genomsnittliga åldern för jurymedlemmarna är i år 41 år.
♥ Juryn består i år av 96 kvinnliga och 109 manliga medlemmar.

Jurymedlemmar med någon form av ESC-koppling:
Leyla Quliyeva (värd för ESC Azerbajdzjan 2012)
Franka (Kroatien 2018)
Bruno Berberes (tidigare delegationschef för Frankrike)
Michael Schulte (Tyskland 2018)
Katie Wolf (Ungern 2011)
Mária (Island 2015)
Tolmachevy Sisters (Ryssland 2014)
Sophie Ellis-Bextor (expertpanelen för Storbritanniens NF 2017)
(Källa: eurovision.tv)

Schlagerpinglan: Tidigare har jag tyckt att det är tittarna och deras förkärlek till skämtbidrag, snygga artister och grannländer som var det största problemet med ESC-röstningen men det har visat sig att man kan misstänka att juryn har minst lika stora problem vad gäller grannlandsröstning, politik och personliga agendor. Förhoppningsvis är årets jurymedlemmar verkligen där för att göra ett proffsigt jobb och inte låter andra saker, hur viktiga de än själva tycker att det är, påverka röstandet. När allt kommer omkring så är det ju i första hand ett underhållningsprogram. 🙂

Mer från Schlagerpinglan i samma kategori:


16 kommentarer till “Jurymedlemmarna vid Eurovision Song Contest 2019”

  1. Daniel

    EBU har inte koll. Helt öppet står det i listan att ett antal personer jobbar på det tvbolaget som det landet de ska vara jurygrupp för. Enligt reglerna får man inte jobba för något deltagande tvbolag i eurovision om man ska vara jurymedlem.

  2. Adri

    Daniel: Kan också tycka det är konstigt faktiskt. Men kan det inte vara att man inte får vara anställd, men man får fortfarande ha uppdrag hos dem? Som frilans?

    För isf kan det vara en gråzon, men är man anställd, alltså fast – då är det himla konstigare.

  3. Micke

    Sicket skämt. Jag har alltid varit för jury för att få in äkthet och få bort fjanterier helt enkelt. Jag är definitivt mer för jury än tittarröster.

    Men grejen är hur tänker man med en jury på fem pers? Hur ska det kunna bli äkta och utslagsgivande på något sätt överhuvudtaget. En jury ska ju bestå av minst det antalet gånger tio. ABSOLUT MINST. Alltså allvarligt talat 🙂

  4. Daniel

    Det stod exempelvis för Belgien att en person var chef för kulturavdelningen typ på RTBF. Det tvbolaget som ansvarar för Belgiens deltagande i Eurovision 2019.
    Det är inte okej.

  5. Daniel

    Jag tog en skärmpdump på reglerna på eurovision hemsida 13.12 idag. . Artikeln där det stod om jurymedlemmarna i eurovision. Nu plötsligt att regeln ändrat till att det max ska vara 1 jurymedlem som jobbar på tvbolaget som deltar i Eurovision.

    Går det posta en bild på den här sidan?
    Varför ändrade de så plötsligt?

  6. Schlagerpinglan

    @Daniel, Jag har skrivit om juryreglerna i flera år och 2015, 2016, 2017, 2018 och 2019 så har samma mening varit med i reglerna, d.v.s. att jurymedlemmarna inte får lova att vara anställda av TV-bolagen, och den meningen var med när jag skrev ovanstående inlägg.

    Skumt att de ändrar reglerna helt plötsligt. Undrar vilka andra regler de struntar i och får ändra när det uppmärksammas att de bara är där för syns skull.

  7. Daniel

    På hela deras regelverk för eurovision 2019 på deras hemsida står det att inga jurymedlemmar får jobba på något av tvbolaget som deltar i tävlingen. Vad gäller?

    Gå in på den här länken fort. Det står fortvarande att inga jurymedlemmar får jobba på årets upplaga av eurovision.

    https://eurovision.tv/about/rules

  8. Daniel

    Menade inga jurymedlemmar får jobba på något av tvbolagen som tävlar i årets eurovision står det i årets upplaga av regelverk på en annan sida.
    Ta en skärmpdump gärna.
    Jag har gjort det.

    Det står det där de beskriver om juryn.

    Här är artikeln där de ändrade reglerna på sidan efter att de publicerade artikeln.

    https://eurovision.tv/story/exclusive-eurovision-2019-juries

  9. Schlagerpinglan

    @Daniel, Mmm… jag läste igenom artikeln innan jag postade inlägget och jämförde med uppgifterna, och när jag gjorde det så fick inga anställda på tävlande TV-bolag vara med i juryn, nu är det helt plötsligt (efter flera år av den gamla regeln) helt OK med en anställd per jury.

    Jag vet inte om det är regeländringen i sig jag tycker är mest skrämmande utan just det faktum att de inte tar så hårt på reglerna utan kan bända dem lite som de känner för, vilket ger upphov till väldigt många följdfrågor.

  10. Adri

    Det finns såklart brister men överlag gillar jag detta system. Men jag tycker Sveriges specifika jury har lite dålig bredd. Man behöver bara vara över 16 – ändå är vår yngsta medlem 27 år.

    Och det finns ingen maxålder. Ändå är ingen 43. Vad är det för nåt? 43 är ju ingen ålder 2019.

  11. Adri

    ingen äldre än 43 *

  12. Daniel

    Har ni tillgång till pdf av reglerna 2019?
    Antagligen är det slarv och de typ inte har koll på sina regler och nya eller bytte de regler efter att de upptäckte att de hade gjort fel.

    Tidigare brukar de släppa regelboken som en pdf innan 30 april

  13. Micke

    Ök då kanske det bara blir 40 bidrag i år då. Nederländerna utreds och kan bli diskade. Låten har funnits på Youtube sen 2017. Tråkigt

  14. Adri

    Micke: Med 99% säkerhet så kan jag säga ”that ain’t happening” 🙂

    Varje år, VARJE ÅR, deltar låtar som bryter mot ”1 september-regeln”. Jag kan inte ens minnas sist EBU brydde sig.

    2016 vann till och med en av dem låtarna.

    Det handlar om att den inte ska kunna vara utbredd för publiken innan dess och på så sätt dra nytta. Det gamla ”Arcade”-klippet hade setts av under 500 pers. Det är en piss i Mississippi.

    Duncan Laurence var ju totalt okänd innan han valdes, så att han sjungit ”Arcade” offentligt framför en handfull personer påverkar ungefär lika lite som att jag skulle uppmana folk att rösta på honom på min facebook.

    Med det sagt så har jag haft fel förr. Trodde exempelvis inte Ukraina skulle dra sig ut tidigare i vintras. Vi vet ju hur det blev.

  15. Andreas

    Överlag är jag för att ha 50/50 jury röster för att balansera ut grannröstningen något som sker av automatik. Dock så finns det nackdelar då länder helt klart röstar taktiskt eller politiskt. Vi har sett några gånger då länder som ser ut att slåss om det på förhand av någon anledning helt lyckas undvika att ge några poäng till något av övriga bidragen som det på förhand har snackats om.

    Eller som 2015 och 2016 då det var flera länders jury grupper som lade Ryssland extremt lågt för att dra ner deras poäng, menar man behöver inte älska allt men så kallade musik experter som jobbar inom musik skulle aldrig placera Ryssland dom två åren nära sist eller absolut sist av musikaliska skäl. Tycka vad man vill om låtarna men ingen kan påstå att låtarna var sämst dom två åren enda anledning att placera dom så pass lågt var för att dra ner poäng.

    Och det är vad jag har emot jury grupperna väldigt ofta är det människor som blandar in väldigt mycket politik i sina röster vilket är synd. Även synd då jurygrupperna helt ignorerar andra riktigt bra låtar just för att dom utmanar låten som dom har skickat.

    Tycker jury grupper ska vara kvar men tycker även dom ska riskeras att bänkas till förmån för en EBU panel av neutrala experter om samma länder gång på gång visar prov på bristande sportslighet i sin röstning.

  16. Engsla

    Det är alltid intressant det här med juryns sammansättning, politik i röstningen, “jury vs tittarnas röster” och hur allt ska viktas mot varandra. Först en fråga från en oinsatt: vem bestämmer EBUs regler för jurysammansättning och jäv (ang. den snabba regeländringen ni talade om här ovanför)?

    Jag tycker också att dagens system med 50/50 jury/tittarröster är att föredra framför hur det har sett ut tidigare om åren. Att bara ha fem personer i yngre medelåldern som ska sitta och bestämma (som i Sveriges fall) känns dock lite väl magert. Man skulle kanske ha något större jurygrupper från varje land, åtminstone tio, och då också kräva större åldersspridning?

    Fast det är måhända både en kostnadsfråga (juryn ska väl ha betalt) och en fråga om tillgång på “kompetenta” och opartiska personer? I ett befolkningsmässigt pyttelitet land som Island måste det vara knepigt att hitta folk med önskade kvalifikationer som inte har någon anknytning till de tävlande bidragen/artisterna. Eller gäller det endast att inte ha någon anknytning till andra länders bidrag? Förmodligen, det gör det såklart mycket enklare. Förutom för Sverige som ska vara med och trixa i vart och vartannat bidrag… 😉

    Grannröstning tror jag mest har att göra med att man har liknande tycke och smak i den region man kommer ifrån, och därmed är det svårt att undgå. Där har ju en fungerande jury sin plats i röstningen. Frågan är hur brett man letar efter personer villiga att sitta i en jury. Skulle t.ex. Sakari Oramo vara intresserad av att sitta med i en finländsk jury? Vore onekligen intressant med tanke på flörtandet med opera i eurovisionen 😀

    Gillar Andreas förslag här ovan om att juryer ska kunna bänkas om det behövs.

    Undrar också hur mycket yrkesmässiga relationer spelar in när man ska rösta som jurymedlem. Hur negativ vågar man vara när man ska rösta om ett bidrag från en potentiell framtida samarbetspartner? ESC verkar ju vara lite inavlat om man så säger, med låtskrivare, producenter, koreografer etc som arbetar med flera bidrag i flera länder varje år. Jag känner inte jättemånga yrkesverksamma konstnärer/artister, men många av de jag känner har ganska skört skinn. Yep, fördomar galore här! lol

    Nä, nu ser jag nog för potentiella många problem i det hela. Jag konstaterar bara att jag är mycket tacksam för att det inte är som när jag var yngre och jurysystemet gav oss vinnare som “Rock Me“, “Insieme: 1992“ och “Everybody“ – för att nämna några gamla pärlor. 😉

  1. Lämna en kommentar


                 

                 

     





Musik bloggar Blogglista.se