ESC 2019 Schlagerpinglan: Precis som efter den första och andra semifinalen så kommer här några åsikter om den avgörande finalen av Eurovision Song Contest 2019 och de 6 bidrag som var direktkvalificerade dit:

Vad gäller de övriga 20 bidragen som tävlade i finalen så håller jag fast vid i prinicp alla omdömen från de inledande semifinalerna, förutom i ett fall: San Marino, där jag tyckte att Serhat bjöd på en mycket bättre sånginsats än i semifinalen. 🙂

Hela resultatlistan (och länkar till finalframträdanden av alla de 26 tävlande bidragen) hittar ni här, medan semifinalernas resultat och länkar finns här.

Schlagerpinglans favorit av de på förhand final-klara bidragen

Home“, Kobi Marimi – Israel

Tyskland
4. Tyskland – “Sister“, S!sters BetygBetygBetygBetygBetyg
[Hamnade på plats nr 24] [Betyg: 2/5]
Schlagerpinglan: Inför finalen så trodde jag att vi skulle få se Tysklands bidrag på jumboplatsen, men det visade sig att alla inte var lika ogenerösa med röster till det tyska bidrag som jag själv var. Med tanke på att jag varken gillade själva låten, som var alltför hackig och skrikig för min smak, eller sångerskornas sångstil, som jag inte upplevde som speciellt behagligt för öronen, så var det egentligen inte mycket duon kunde göra för att övertyga mig om att rösta på dem. Ett stort plus får de i alla fall för deras val av scenshow, att befinna sig ute i publikhavet gav en betydligt större känsla av gemenskap än att springa runt på en platta och skrika på varandra, som de gjorde i den tyska uttagningen.
Israel
14. Israel – “Home“, Kobi Marimi BetygBetygBetygBetygBetyg
[Hamnade på plats nr 23] [Betyg: 4/5]
Schlagerpinglan: Ibland undrar jag om jag ser och hör samma sändning som de övriga Eurovision-fansen för när jag läser reaktionerna på speciellt Israels bidrag så är det inte mycket jag kan stämma in i. Jag älskar Kobis fantastiska röst och den kommer fram på ett mycket bra sätt i detta bidrag, vilket resulterade i stora känslor och gåshud (av den positiva sorten) för mig. Att sedan även se hur starkt publikens stöd påverkade Kobi gjorde upplevelsen ännu mera speciell. Trots att låten inte känns riktigt färdigskriven och skulle behöva lite extraarbete, speciellt vad gäller refrängen, så var detta ett solklart topp-fem-bidrag för mig.
Storbritannien
16. Storbritannien – “Bigger Than Us“, Michael Rice BetygBetygBetygBetygBetyg
[Hamnade på plats nr 26] [Betyg: 4-/5]
Schlagerpinglan: Jag har varit väldigt förtjust i det brittiska svensk-bidraget sedan det valdes och hade det t.o.m. inledningsvis som min Big Five-favorit. Anledningen var till största delen den mycket behagliga refrängen som jag upplever som väldigt mysig att lyssna på. Inget speciellt, men trevlig. Tyvärr så brukar det inte fungera så bra i ESC med småtrevliga bidrag som inte gör så mycket väsen av sig, men att det skulle bli den absoluta jumboplatsen för Michael, som jag tyckte gjorde ett mycket bättre framträdande än i den nationella uttagningen, var kanske att överdriva. Hade jag fått bestämma hade det i alla fall blivit en placering i de övre regionerna av den högra resultat-kolumnen.
Frankrike
21. Frankrike – “Roi“, Bilal Hassani BetygBetygBetygBetygBetyg
[Hamnade på plats nr 14] [Betyg: 2/5]
Schlagerpinglan: Vissa bidrag tar man till sig direkt, andra känner man aldrig att man dras med i och här har vi ett som aldrig riktigt fungerat för mig. Varken artisten eller låten slog an de rätta strängarna hos mig så det enda som egentligen tilltalade mig här var budskapet. Oturligt nog för Bilal så hade Nordmakedonien redan visat hur man på ett snyggt och avskalat sätt får fram ungefär samma budskap så när Bilals lösning presenterades så kändes den väldigt övertydlig och inte alls så gripande som den förmodligen var tänkt att vara. Jag måste dock ge Bilal en eloge för sånginsatsen, som jag tyckte hade förbättrats enormt sedan den nationella uttagningen, och det faktum att det syns så tydligt att han verkligen tycker om att stå på scenen, vilket tillför en hel del för mig som åskådare. Som ESC-tävlings-bidrag så har jag däremot inte mycket positivt att säga och därför blir det en plats i botten-två för “Roi” på min personliga lista.
Italien
22. Italien – “Soldi“, Mahmood BetygBetygBetygBetygBetyg
[Hamnade på plats nr 2] [Betyg: 4/5]
Schlagerpinglan: Italien skickade en, i mitt tycke, imponerande låt med en intressant artist och slutade på en hedrade andraplats, vilket jag tycker är glädjande även om det inte riktigt stämmer in på min egen upplevelse från TV-soffan. Det jag såg var visserligen ett mycket bra framträdande där det blev höga betyg för låt, artist och större delen av koreografin… men, jag tyckte hela tiden att det saknades något. Jag upplevde det som att jag tittade på ett rep där de inblandade inte gav allt och fortfarande inte fått på sig sina scenkläder. Visst, det är låter lite diffust, men det är inte helt lätt att sätta fingret på vad det var som skavde. För mig var det ett topp-bidrag som tyvärr saknade det där lilla extra som krävs hos en ESC-vinnar-kandidat, men jag glädjer mig naturligtvis åt de italienska framgångarna, när de än kommer.
Spanien
26. Spanien – “La venda“, Miki BetygBetygBetygBetygBetyg
[Hamnade på plats nr 22] [Betyg: 4/5]
Schlagerpinglan: Spaniens bidrag är nog det som jag tycker har förbättrats mest sedan de nationella uttagningarna. I den spanska finalen så gillade jag inte alls Mikis framträdande då det kändes väldigt hyperenergiskt och låten var mer än lovligt skränig, enlig min personliga åsikt naturligtvis. Efter att de filat till kanterna, givit ut en ny version av låten och sedan presenterade den som en medryckande partylåt med lite mer kontrollerad koreografi så blev det plötsligt ett bidrag mer i min smak. Imponerande att vända ett bidrag jag inledningsvis kände obehagskänslor för (ja, det stressade mig rejält) till att bli ett för mig topp-15-värdigt finalbidrag.

Några tankar efter finalen av Eurovision Song Contest 2019:
♥ Efter att ha sett de 26 final-bidragen framföras så hade jag till slut en klar bild av vad ESC 2019-startfältet hade att erbjuda och slutsatsen jag kunde dra av det var att det mycket riktigt var Sverige som skickat det bidrag som föll mig bäst i smaken. Även bidragen från Ryssland, Australien och Schweiz tilltalade mig lite extra men tyvärr fick jag inte heller detta år uppleva känslan av att se någon av mina favoriter vinna, även om jag tycker att vinnarlåten var en av de bättre. 🙂

Showen som helhet var precis lika imponerande som jag hade förväntat mig efter två välgjorda semifinaler. Speciellt öppningsnumret med flaggparaden, de nostalgiska ESC-tillbakablickarna, ESC-stjärnornas låtbyten samt de trevliga vykorten räknar jag till de stora höjdpunkterna medan Madonnas ihopp kändes ganska överhypat och något jag hade kunnat klara mig utan. Även programledarnas insatser måste jag hylla, för även om de inte höll Mede-klass så var de trots allt betydligt bättre än vad genomsnittsvärdarna brukar vara.

♥ Till sist: Ett stort grattis till Duncan Laurence och Nederländerna som enligt min mening tog hem en välförtjänt seger. Nu ska det bli intressant att se hur de väljer att lägga upp planerna för ESC 2020, för det kan inte vara helt lätt nu när ribban återigen har höjts. Av någon anledning så tror jag dock att det kommer att bli hur bra som helst. 😀

Mer från Schlagerpinglan i samma kategori:


8 kommentarer till “Eurovision 2019: Några tankar om finalen”

  1. Micke

    Har redan skrivit en hel del om dessa men jag kan ju ta några ord om varje igen då 🙂

    TYSKLAND:
    ————
    Flera bidrag fick ett lyft idag när jag kollade finalen. Tyskland är faktiskt ett av dessa. Plötsligt hittade passager i låten som talade till mig på ett sätt de inte gjort tidigare. För första gången kunde jag känna lite av det de som röstade fram detta i Tyskland måste ha gjort. Absolut inget kanonbidrag men för första gången lyckades jag träda in i låten på ett annat sätt.

    ISRAEL:
    ———
    Nej då Pinglan du är inte ensam om att hitta positiva saker i detta bidraget vilket jag redan sagt. Versen tycker jag är extremt tjusig och snubben har ett sätt att hantera den på med sin röst som hade kunnat göra detta riktigt bra om låtskrivaren bara varit noga med att hålla allt för sig. Det kan inte vara samma låtskrivare som först gjort den versen och sen havererat helt med refrängen. I så fall borde han nästan spärras in så att såna urspårningar kan undvikas i fortsättningen. Jädrigt syn rent ut sagt.

    STORBRITANNIEN:
    ——————–
    Den hjärnblödning som måste ha hänt när Michaels erbarmliga version av detta bidrag valdes före Hollys har nu lämnats in för en större undersökning tillsammans med Donald Trumps alla felsägningar och uppenbara lögner. I det senare fallet handlar det ju inte om att lära av sina misstag men måtte Storbritannien någon gång börja göra av det. För nu måste något hända med detta normalt fantastiska musikland.

    FRANKRIKE:
    ————-
    För mig finns det bara en sak som räddar detta bidraget och det är den fantastiska dansösen som visar att alla räknas och alla har värde och kunskap. Tummen upp för denna fantastiska kvinna och tummen ned för bidrag som går utanför mallen att det är låten som räknas. Allt det andra är extremt viktigt det är jag den första att framhålla men inte i ESC.

    ITALIEN:
    ———
    Nej Pinglan! Det du säger och själv tycker låter diffust gör inte alls så för mig. Jag är tvärtom med dig hela vägen. Ett av årets absolut bästa bidrag men det känns precis som du säger som ett rep, att de förbereder sig och inte är riktigt startklara. Men oj. Tack än en Gång Italien för att ni år efter år är bland de bästa i ESC. Utan tvekan numero uno i ESC.

    SPANIEN:
    ———-
    Jag vet ärligt talat inte om det jag bevittnar är barn som släpper loss i lekparken eller intagna från psyket som får ständiga anfall utmed vägen. Det här är så stressigt att jag nästan måste ta nervmedicin för att klara tre minuter. Vad är det för fel med Spanien i ESC. Varför är de så ofta så utflippade och överstressade? Definitivt inte min grej

  2. Andreas

    Jag håller med Micke, första 30 sekunderna tyckte jag att Spaniens bidrag var en frisk fläkt problemet är att han aldrig stannar och andas så det som var intressant efter 30 sekunder vara bara stressande efter 3 minuter.

  3. Micke

    20 ÅRETS UTNÄMNINGAR 2019:
    ——————————————–

    Årets Stressborttagare och Livgivare: – SLOVENIEN

    Årets Stressframbringare: – SPANIEN

    Årets snälla Caster Semenya låna mig lite testosteron: – AZERBAJDZJAN

    Årets rätta vinnare: – NEDERLÄNDERNA

    Årets bästa låt: – SLOVENIEN

    Årets sämsta låt: – TJECKIEN

    Årets kan någon hjälpa mig hitta rösten: – SAN MARINO

    Årets hur man fördärvar en refräng på en vecka: – UNGERN

    Årets det gick ju bra förra året så vi kör väl samma igen: – CYPERN

    Årets tänk så njutbar musik kan vara med skrikande damer: – POLEN

    Årets i evighet upprepade vänskaps na na na na na na: TJECKIEN

    Årets varför kunde jag inte få en lika bra låt som min röst: – GREKLAND

    Årets sjunger vi om kärlek så hånas vi: – DANMARK

    Årets sjunger vi om hat så hyllas vi: – ISLAND

    Årets absolut mäktigaste sista sekunder i ett bidrag: – GEORGIEN

    Årets om vi inte vinner så måste hela Europa ha hjärnsläpp: – SVERIGE

    Årets tunnaste röster: – NORGE

    Årets vackraste liveframträdande: – AUSTRALIEN

    Årets tunnaste liveframträdande: – FINLAND

    Årets mäktigaste och mest njutbara studioversion: – ALBANIEN

    Tack för ordet 🙂

  4. Mikaela

    Rätt vinnare. Sverige för generös placering. Tycker juryn ska bort helt eftersom den nu står för den grannröstning som den skulle balansera upp.

  5. Mats

    Lite reflektioner och tankar om finalen och veckan i stort:

    Om vinnaren Nederländerna har det mesta sagts, bra artist, fantastisk låt, avskalat och enkelt, en värdig vinnare i mina ögon.

    För Sveriges del blev årets final i det närmaste en kopia av fjolårets. Högt upp efter att jurygrupperna röstat (den här gången t.o.m. allra högst) och sedan ett ganska svalt gensvar från tittarna. Man kan ju fråga sig om det finns en avundsjuka från övriga Europa som det har spekulerats om eller om vi helt enkelt inte skickar låtar som sticker ut tillräckligt mycket vad gäller scenshowen. Jag tror personligen att det är en kombination, Sverige skickar ofta välgjorda låtar som tilltalar jurygrupperna men kanske inte tittarna i tillräcklig utsträckning. Sedan tror jag också att Sveriges framgångar under 10-talet med genomgående höga placeringar kanske gör att man hellre vill se ett annat land vinna.

    Flest poäng av tittarna fick Norge, jag gillar “spirit in the sky” men trodde inte att den skulle hamna på en femteplats. Jag vet att några på den här bloggen varnade för Norge och det var ju helt rätt.

    Årets mest minnesvärda scenshow var för mig Australiens, har glömt vilken placering de fick till slut (7-8?). Jag tror att Australien om de fortsätter att vara med kommer att vinna ESC inom en snar framtid, till skillnad från t ex Storbritannien så försöker alltid Australien skicka bra låtar.

    Grannröstning har ju diskuterats en del här på bloggen och som vanligt bytte Cypern och Grekland tolvor med varandra (märkligt att de tävlade i samma semifinal). Men sanningen är ju att Sverige fick tolvor av Danmark, Finland och Island så även här i Norden grannröstar vi en hel del.

    Jag tycker att det nuvarande röstningssystemet med 50% tittarröster och 50% juryröster skall vara kvar, minns hur det var när tittarna hade hela makten och en hel del “skämtlåtar” gick till final på bekostnad av andra som hade förtjänat det betydligt mer. Värsta exemplet för mig är Litauens “We are the Winners” från 2006, det räcker att tänka på den för att försvara det nuvarande systemet.

    Avslutningsvis så kan vi konstatera att Big Five-länderna (Undantag Italien) misslyckades igen. Storbritannien sist, Tyskland 24:a, Spanien några placeringar högre och Frankrike strax under mitten. Jag har skrivit detta förut men det tål att upprepas, Big-Five-länderna skulle sannolikt skicka bättre låtar om de i likhet med övriga länder skulle behöva gå via semifinal

    En intensiv rolig och intensiv Eurovisionvecka är slut, men vi hörs vidare på den här bloggen!

  6. Adri

    Superkorta, små kommentarer 🙂

    Tyskland: Hand upp – någon som är förvånad över att tittarna nollade denna? Nej, tänkte väl det. Förlåt. Det är ingen usel låt, men jag kan verkligen inte förstå vem låten är till för. Hela ESC-säsongen har tyvärr byggt upp till och kanat väg för ett rejält fiasko. Det är inte en bra låt tycker jag.

    Israel: Sämst i år. Även efter igår. Kobi rörde sig själv till tårar. Och det är ju bra att någon blev berörd i alla fall 🙂

    Storbrittanien: Jag har aldrig haft något emot denna låt faktiskt, men sanningen är ju att Michael tyvärr falskade en hel del under framträdandet, så tyvärr tar inte sistaplatsen emot så mycket. Hoppas inte det slog ner deras spirit ytterligare.

    Frankrike: Bilal var ju mången gånger bättre här än i sin nationella final. Och han har ju utstrålning. Men, låten gör inte mycket rätt ändå. Så det är ännu inget för mig.

    Italien: Topp 3 kandidat. Norge, Italien och Slovenien var de tre som jag fann mig själv hejandes på. Varje gång Italien belönades med höga poäng firades det hos mig. En otroligt snygg och effektiv refräng, som tillsammans med publikens gensvar var oerhört träffande. Grattis Nederländerna, men i toppstriden hejade jag på Norge 🙂

    Spanien: Det finns måååånga anledningar till att jag inte har barn. De främsta är väl att jag är både ganska ung, och ganska partnerlös. Men en annan anledning är att jag vill inte behöva dras med på hemska barnkalas. Kan inte Spanien bara låta mig få slippa det då? Nejdå, de skickar den här överhypade killen med en lika överhypad låt.

  7. Adri

    “… men i toppstriden hejade jag på Norge”

    Ska givetvis stå Italien 🙂 (även om Norge också var en personlig vinnarkandidat)

  8. Micke

    @Adri har vi någonsin varit mer överens om något i ESC än om Spanien 2019 🙂

  1. Lämna en kommentar


                 

                 

     





Musik bloggar Blogglista.se