ESC2020 Schlagerpinglan: Även om det inte blir någon Eurovision Song Contest 2020 så återupptar jag min serie av mini-presentationer av de tänkta bidragen. Näst på tur är de bidrag som skulle tävlat för forna Jugoslavien.

2012 ställde regionen upp med sex bidrag, 2013 drog sig Bosnien och Hercegovina ur, 2014 hoppade även Kroatien och Serbien av. 2015 vände trenden då Serbien kom tillbaka och 2016 fanns alla de sex länderna med i tävlingen igen. 2017 uteblev Bosnien och Hercegovina och tyvärr har de ännu inte gjort någon comeback. 2020 var det endast fyra ex-jugoslaviska länder som tänkt tävla då även Montenegro kastade in handduken innan tävlingen ställdes in.

Här nedan ser ni länkar till regionens fyra bidrag, rangordnade efter hur bra jag personligen tycker att de är för tillfället.

(Klicka på flaggorna nedan för information om hur länderna valde ut sina bidrag.)


YOU“, Vasil – Nordmakedonien

Schlagerpinglans topplista av forna Jugoslaviens bidrag i ESC 2020 (2020-03-23):
Nordmakedonien 1. Nordmakedonien: YOU“, Vasil (semifinal 2)
Kroatien 2. Kroatien: Divlji Vjetre“, Damir Kedžo (semifinal 1)
Serbien 3. Serbien: Hasta la vista“, Hurricane (semifinal 2)
Slovenien 4. Slovenien: Voda“, Ana Soklič (semifinal 1)

Schlagerpinglan: Precis som i fallet med de nordiska bidragen så har jag en helt annan bild av de ex-jugoslaviska bidragen i år jämfört med förra året. I det här fallet är det dock en vändning till det bättre då hela tre bidrag återfinns på min topp-tio vad gäller ESC 2020-bidragen (i alla fall för tillfället). 🙂

Lite oturligt är det ju allt att de aldrig fick någon chans att se hur långt de hade kunnat gå i tävlingen, men förhoppningsvis skickar de minst lika bra bidrag till ESC 2021.

Se även: “Alla Big Five-ländernas ESC 2020-bidrag” – “Alla Nordens bidrag i ESC 2020

Mer från Schlagerpinglan i samma kategori:


27 kommentarer till “Forna Jugoslaviens fyra bidrag i Eurovision Song Contest 2020”

  1. Adri

    Endast en låt här är något.

    1. Nordmakedonien

    De andra tre? Bu.

    2. Serbien
    3. Slovenien
    4. Kroatien

  2. Micke

    Tre helt ok bidrag och ett asjobbigt. Det sistnämnda är Serbien

  3. Micke

    Engsla, Marcus och Adri……men visst är väl italienska bidraget från 1990 helt enkelt asbra? 🙂

  4. Adri

    Oh lordy lordy nej. Men den tog iaf bort vinsten från usla, fruktansvärda, hemska franska låten som kom tvåa… ”Insieme” är inte bra, men den drar definitivt ett längre strå än ”White & Black Blues”.

  5. Micke

    Hmmm. Den skulle ha varit där vi pratade om Italien

  6. Marcus

    Adri, nu driver du med mig igen. White and black blues är ett av de bästa franska bidragen!

    Och nej Micke, Insieme är hemsk. Hemsk.

  7. Adri

    Marcus: Men du kan inte vara allvarlig? Hemsk är bara förnamnet.

  8. Adri

    (Och då menade jag ”White & Black Blues”, inte ”Insieme” – även om mina ord till den inte heller är av positiv klang.)

  9. Marcus

    Alltså, jag har aldrig hört talas om någon som ogillar White & Black Blues. Det finns liksom inte ens i min världsbild att det är möjligt… vad finns det ens att ogilla i den?

  10. Micke

    Kul att retas med er lite 🙂

    1990 var ett bra år. Har för mig att jag tyckte riktigt bra om sex bidrag det året men just nu minns jag bara fem. Hmm. De fem är i bokstavsordning: Frankrike, Italien, Nederländerna, Spanien och Turkiet. Får klura udet sjätte senare

  11. Adri

    Marcus: Vet inte om vi hade liknande uppväxter. Why would we? Men jag kommer isf ihåg en serie djurfilmer från min barndom. Filmerna programleddes av en tecknad jävla jordglob som berättade om världens alla djur.

    Dem filmerna hade sån där lounge-pop i bakgrunden. Musik som påminner fruktansvärt mycket om hemska ”White & Black Blues”.

  12. Adri

    Nu när Eurovision 2020 inte blev av trots allt så är jag lite gladare att nationella finalerna inte gick som jag ville. Framför allt att Dotter inte vann i Sverige 🙂

    Men den 7 mars – årets hittills mörkaste dag i bubblan – så visste vi inte vad som skulle komma. Därför fortsätter jag fördöma det svenska agerandet i att ge vinsten till The Mamas.

    Jag vet inte om det är någon här som fortfarande inte har läkt sen dess. Jag har sannerligen inte det. ”Bulletproof” är de tre bästa minutrarna i MF-historien. Därför blev jag väldigt glad när jag hittade följande video.

    En video för alla oss som fortsätter hålla fanan högt för Dotter.

    Gillade man ”Bulletproof” första gången, så gillar man alla tre framträdanden samtidigt också!

    Detta är videon jag inte visste att jag behövde, men som jag är väldigt glad att jag hittade!

    https://m.youtube.com/watch?v=N_h064e-1ec

    Detta är kanske inte den mest passande tråden, men jag kände att det var min plikt som medmänniska att dela den 😉 egoistiskt om jag hade behållt den för mig själv

  13. Micke

    Har snackat tillräckligt skit om MF så det räcker med det. En sak jag dock kan säga är Anna Bergendahl.

    Jag har ju i stort egentligen bara hört hennes två låtar 2019 och 2017. Givetvis har jag även hört vinnarna dessa två år och tyvärr får jag ingen ny MF-lust av allt detta.

    De två vinnarna är helt ok. Otroligt bra vinnare för att vara Sverige de elva senaste åren. Men de är inga kanonlåtar och att de vinner samtidigt som Anna har med två riktigt bra bidrag gör ju en ledsen i ögat

    Anna med rösten. Två riktigt bra låtar som sagt

  14. Micke

    Inte 2017 utan 2020

  15. Adri

    Micke: Man får inte alltid som man vill 🙂 Sverige har inte skickat rätt sen 2012 enligt mig (även om vi var ETT JÄVLA POÄNG från att skicka rätt – Dotter, inte Anna B tyvärr – i år).

    Men får jag ställa en fråga. Svara bara på den om du kan behärska det utan att spy på svenska artister, svenska folket eller programmet i sig.

    Flera gånger dessa senaste åren har låtar skickats till dig från MF. Du har gillat många av dessa – iaf med standarden du har i bubblan 🙂 – men du har inte gillat vinnarna oftast. Minst sagt. And that’s fine.

    Men samtidigt säger du väldigt ofta om andra länder att ”de är mästare på att skicka fel bidrag”. Det har kommit från dig gällande Estland, Moldavien och Finland vet jag. Men du fortsätter följa deras finaler? 🙂 Vad är skillnaden? Varför förlåter du hellre att de skickar ”fel” enligt dig, än att Sverige gör det? 🙂

    Som sagt, svara bara om du kan göra det utan att spy på allt i MF-världen. Kritik bör hållas konstruktivt! 🙂

  16. Micke

    Adri…..jag har aldrig spytt på någonting. Släpper det där.

    Tar en mycket kort grej. De länder du nämner har haft intressanta tävlingar. Tyvärr inte alltid med rätt vinnare. Sen vet jag tyvärr inte hur jag ska kunna fullfölja svaret utan att du tror jag spyr på Mf

  17. Micke

    Enligt mig skickade Sverige sitt bästa bidrag 2012 och 2014. Sitt sämsta bidrag 2013, 2017 och 2018. Näst sämsta 2011 och 2015. Ok bidrag 2010, 2016, 2019 och 2020

  18. Adri

    Micke: Förlåt för dumt ordval isf 🙂 Men det har hänt, ganska ofta, att du är ju inte alltid så konstruktiv när det gäller MF

    Jag försöker oftast tänka att det finns en risk (eller chans om man ser det så) att artister kan läsa det jag skriver. Därför är jag hellre för snäll än för hård. Men kritisk måste man få vara 🙂 Men jag vill inte vara destruktiv för nåns självförtroende om de skulle läsa mina kommentarer.

    (Sen ska gudarna veta att jag har misslyckats med det förr. Förlåt igen, Anis Don Demina…)

    Som sagt, dumt ordval med ”spyr”. Men jag ville liksom bara ha ett sansat svar utan ogenomtänkta kraftuttryck 🙂

    Hoppas du inte är sur på mig nu, för jag menade bara väl 🙂

  19. Micke

    Adri……inte för att låta sån men du borde känna mig bättre än så efter alla år vi varit här. Eller vad säger du? 🙂 Jag blir inte arg Adri. Högst en gång vart annat år.

    Är du alltid snäll i dina kommentarer säger du? Ett råd min vän. Läs igen dina kommentarer om Italien 1990 och 2015 🙂

    Men med handen på hjärtat. Jag bryr mig inte det minsta. Jag själv har lätt för att styra det jag säger för att respektera andra. Dvs så länge jag inte gör en sak som jag sällan gör. Riktigt hatar något. Gissa hur jag känner för MF 🙂

  20. Adri

    Micke: Ah men det är ju låtar. Låtar känner jag en större bredd i att kunna kritisera. Sen ska det väl alltid ske så smakfullt det kan 🙂

    Men det är när människorna som gör låtarna ska bedömas. Då vill jag ändå inte gå på för hårt. Därför jag bad om ursäkt till just Anis. En MF-deltagare där jag själv känner att jag gått alldeles för hårt på personen Anis, och inte lika mycket fokus låten (även om den också sågats).

    Men jaja, vi släpper det. I don’t get your way of thinking – och jag lär väl aldrig göra det. Så kan det väl få va 🙂

    Det är långt ifrån den enda saken jag aldrig kommer förstå. Jag förstår mig inte på människor med mer än fyra kuddar till exempel… men det är något helt annat.

  21. Mikaela

    @Adri: Känner samma om Dotter. Var så besviken när hon förlorade, men hade varit förkrossad nu om hon hade blivit nekad Eurovision trots Mellovinst.

    Jag tyckte årets vinnarlåt var den sämsta på många år. Så förvånad att den fick sånt stöd här hemma.

  22. Adri

    Mikaela: Då kanske du iaf uppskattade videon! 😉 🙂

  23. Micke

    Handlar mest om att du missförstår det jag säger Adri. Blir lätt så på nätet när man inte ser varandra

  24. Anna

    Absolut skulle Dotter varit Sveriges no.1 ❤️
    Otvivelaktigt & självklart!

  25. Adri

    Hmmm. Ibland är det synd att det inte är vi som bestämmer. Här på bloggen! 🙂 Då kanske Rotterdam hade kunnat bli Dotterdam! 😀

    (Men som sagt, när nu EBU dödade tävlingen så vart det väl for the best.)

  26. Engsla

    Var tvungen att lyssna igenom 1990 års esc efterom du kom ihåg det som ett bra år Micke, medan jag tyckte mig minnas det som ett år när jag misströstade över tävlingen 🙂

    Tyvärr mindes jag rätt :/ Det var ju en omtumlande tid i Europa och det märks på låtarna. Har ofta känt lite klåda när det ska hållas i händerna och sjungas världsförbättrande i esc, och sånt fanns i överflöd 1990. “Unite, unite Europe” är ett synnerligen trist exempel på hur det inte ska göras. Pretentiöst, tråkig melodi och återupprepande av rad på engelska för att “nå ut”. Dessutom en sångare som har noll karisma. Tycker jag, lol 🙂

    Spanien var kul i alla fall. Minns att mamma tyckte om White & Black Blues. Själv var jag mindre imponerad, men jag hade hellre sett den som vinnare 🙂

    Så årets Forna Jugoslavienbidrag. Tycker om ett: Kroatien. Två “meh”-bidrag: Nordmakedonien och Slovenien. Ett riktigt dåligt bidrag: Serbien.

    Micke, förlåt att jag tjatar, men som du säger, det är lätt att missförstå varandra här 🙂 När du säger Sveriges bästa bidrag, sämsta osv, menar du utifrån om du tycker om de enskilda låtarna, eller låten i relation till de övriga mellobidragen respektive år? Jag har fått intrycket att du inte alls lyssnar på någon mellolåt annat än vinnaren varje år?

    Adri, tack för länken. Piggade upp i dessa tider 🙂

  27. Anna

    Bullet Proof enda värdiga bidrag från Sverige ❤️
    Så iaf & under dessa extrema tider,
    kanske bäst så

  1. Lämna en kommentar


                 

                 

     





Musik bloggar Blogglista.se